W126 Lämmitylaiteongelma

Anonyymi

Terve kaikille. Löytyisiköhän täältä tietäjää museorekisteröidyn S-Mersun lämmityslaitteen ongelman selvittämiseksi. Otin auton muutama päivä sitten liikenteeseen talvisäilytyksestä ja huomasin että lämmityslaitteesta tulee pelkästään kuumaa ilmaa kaikissa säätörullien asennoissa. Mistäpäin ongelmaa pitäisi yrittää alkaa ratkaisemaan. En ensimmäisenä haluaisi turvautua merkkihuoltoon koska ongelma ei lopulta liene kovin suuri sen jälkeen kun syy siihen löytyy. Arvostaisin kovasti asiallisia vastauksia kun olen huomannut että niitäkin näköjään asiallisiin kysymyksiin täältä saa.

7

136

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Lämmityslaiteen läpät liikkuu alipaineen voimin. Joten voisi epäillä että alipaine vuotaa jostakin kohtaa.

      Läppää liikuttavat toimielimet näyttää olevan yleinen vuotopaikka. Noiden vaihtaminen edellyttää kojelaudan purkamista.

      https://www.benzworld.org/attachments/020-jpg.371715/

      Onnea matkaan !

      • Anonyymi

        Aloittaja taisi mainita että kuumaa tulee koko ajan. Tuli mieleen että lämmityslaitteelle tulevan veden lämpötilan säätöventtiili on viallinen. YouTubessa on videoita vianetsinnästä ja jopa tuon magneettiventtiilin korjauksesta. Yleensä sinne pitää vaihtaa kumitavaraa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittaja taisi mainita että kuumaa tulee koko ajan. Tuli mieleen että lämmityslaitteelle tulevan veden lämpötilan säätöventtiili on viallinen. YouTubessa on videoita vianetsinnästä ja jopa tuon magneettiventtiilin korjauksesta. Yleensä sinne pitää vaihtaa kumitavaraa.

        Eikai magneettiventtiilillä säädetä mitään, nehän on on/off venttiileitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikai magneettiventtiilillä säädetä mitään, nehän on on/off venttiileitä.

        Tuota kutsutaan nimellä "monovalve".

        Taitaa olla säätöventtiili, jossa venttiilin kara liikkuu sen mukaan miten paljon sen ympärillä olevaan kelaan johdetaan virtaa.

        "Magneettiventtiili on sähköisesti luodun magneettikentän välityksellä ohjattu venttiili, jolla voidaan ohjata kaasun tai nesteen virtausta."

        Eli näköjään magneettiventtiiliin voi olla säätöventtiili. Kaikkea sitä oppii, 30 vuotta ollut automaatioalalla vasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittaja taisi mainita että kuumaa tulee koko ajan. Tuli mieleen että lämmityslaitteelle tulevan veden lämpötilan säätöventtiili on viallinen. YouTubessa on videoita vianetsinnästä ja jopa tuon magneettiventtiilin korjauksesta. Yleensä sinne pitää vaihtaa kumitavaraa.

        Kyllä sitä voi korjatakin, mutta uusimalla saa parhaan ja pitkäikäisimmän lopputuloksen. Jäähdytysnesteethän kannattaa vaihtaa tietyin välein, niin ei se venttiili jumitu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuota kutsutaan nimellä "monovalve".

        Taitaa olla säätöventtiili, jossa venttiilin kara liikkuu sen mukaan miten paljon sen ympärillä olevaan kelaan johdetaan virtaa.

        "Magneettiventtiili on sähköisesti luodun magneettikentän välityksellä ohjattu venttiili, jolla voidaan ohjata kaasun tai nesteen virtausta."

        Eli näköjään magneettiventtiiliin voi olla säätöventtiili. Kaikkea sitä oppii, 30 vuotta ollut automaatioalalla vasta.

        Siis on/off-periaatteellahan se lämmön säädön venttiili toimii. Päästää tarvittaessa hetken kuumaa nestettä lämmityslaitteen kennolle, ja sitten taas pitäisi mennä kokonaan kiinni. Jos jumittuu auki tai osittain auki, niin esim ruuvarilla kopauttamalla saattaa sulkeutua.


    • Anonyymi

      Aloittaja W126 tässä taas terve. Tänään sitten purin lämmönsäätöventtiilin kun sain maailmalta uudet osat. Yllätys oli suuri kun melkein 40 vuotta vanha alkuperäinen duoventtiili oli sisuskaluiltaan kuin uusi, myös kumiosat kunnossa sekä joustavat ja "männät" liikkuivat kevyesti kelan sisällä. Pistokkeesta on mitattu että sinne tulee molemmille keloille yli 12 V jännite kun säätöpyörät ovat min-asennossa. Sen verran tilanne tosin muuttui että nyt kuskin puolelle tulee kuumaa ilmaa ja oikealle puolelle vain lämmintä. Asia siirtyy vanhan Mersu-asentajan tutkittavaksi mutta tilannetta saa toki edelleen kommentoida.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

      kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      193
      11626
    2. Pieni häivähdys sinusta

      Olet niin totinen
      Ikävä
      58
      5499
    3. Taas ryssittiin oikein kunnolla

      r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      46
      2787
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

      Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      40
      2405
    5. Vanha Suola janottaa Iivarilla

      Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1881
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

      Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      44
      1865
    7. Ikävä sinua

      Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      13
      1767
    8. Otavassa tapahtuu!

      Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      29
      1754
    9. Tulemmeko hyvin

      Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      6
      1516
    10. Tiedän kuka sinä noista olet

      Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      42
      1488
    Aihe