W126 Lämmitylaiteongelma

Anonyymi

Terve kaikille. Löytyisiköhän täältä tietäjää museorekisteröidyn S-Mersun lämmityslaitteen ongelman selvittämiseksi. Otin auton muutama päivä sitten liikenteeseen talvisäilytyksestä ja huomasin että lämmityslaitteesta tulee pelkästään kuumaa ilmaa kaikissa säätörullien asennoissa. Mistäpäin ongelmaa pitäisi yrittää alkaa ratkaisemaan. En ensimmäisenä haluaisi turvautua merkkihuoltoon koska ongelma ei lopulta liene kovin suuri sen jälkeen kun syy siihen löytyy. Arvostaisin kovasti asiallisia vastauksia kun olen huomannut että niitäkin näköjään asiallisiin kysymyksiin täältä saa.

7

132

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Lämmityslaiteen läpät liikkuu alipaineen voimin. Joten voisi epäillä että alipaine vuotaa jostakin kohtaa.

      Läppää liikuttavat toimielimet näyttää olevan yleinen vuotopaikka. Noiden vaihtaminen edellyttää kojelaudan purkamista.

      https://www.benzworld.org/attachments/020-jpg.371715/

      Onnea matkaan !

      • Anonyymi

        Aloittaja taisi mainita että kuumaa tulee koko ajan. Tuli mieleen että lämmityslaitteelle tulevan veden lämpötilan säätöventtiili on viallinen. YouTubessa on videoita vianetsinnästä ja jopa tuon magneettiventtiilin korjauksesta. Yleensä sinne pitää vaihtaa kumitavaraa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittaja taisi mainita että kuumaa tulee koko ajan. Tuli mieleen että lämmityslaitteelle tulevan veden lämpötilan säätöventtiili on viallinen. YouTubessa on videoita vianetsinnästä ja jopa tuon magneettiventtiilin korjauksesta. Yleensä sinne pitää vaihtaa kumitavaraa.

        Eikai magneettiventtiilillä säädetä mitään, nehän on on/off venttiileitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikai magneettiventtiilillä säädetä mitään, nehän on on/off venttiileitä.

        Tuota kutsutaan nimellä "monovalve".

        Taitaa olla säätöventtiili, jossa venttiilin kara liikkuu sen mukaan miten paljon sen ympärillä olevaan kelaan johdetaan virtaa.

        "Magneettiventtiili on sähköisesti luodun magneettikentän välityksellä ohjattu venttiili, jolla voidaan ohjata kaasun tai nesteen virtausta."

        Eli näköjään magneettiventtiiliin voi olla säätöventtiili. Kaikkea sitä oppii, 30 vuotta ollut automaatioalalla vasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittaja taisi mainita että kuumaa tulee koko ajan. Tuli mieleen että lämmityslaitteelle tulevan veden lämpötilan säätöventtiili on viallinen. YouTubessa on videoita vianetsinnästä ja jopa tuon magneettiventtiilin korjauksesta. Yleensä sinne pitää vaihtaa kumitavaraa.

        Kyllä sitä voi korjatakin, mutta uusimalla saa parhaan ja pitkäikäisimmän lopputuloksen. Jäähdytysnesteethän kannattaa vaihtaa tietyin välein, niin ei se venttiili jumitu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuota kutsutaan nimellä "monovalve".

        Taitaa olla säätöventtiili, jossa venttiilin kara liikkuu sen mukaan miten paljon sen ympärillä olevaan kelaan johdetaan virtaa.

        "Magneettiventtiili on sähköisesti luodun magneettikentän välityksellä ohjattu venttiili, jolla voidaan ohjata kaasun tai nesteen virtausta."

        Eli näköjään magneettiventtiiliin voi olla säätöventtiili. Kaikkea sitä oppii, 30 vuotta ollut automaatioalalla vasta.

        Siis on/off-periaatteellahan se lämmön säädön venttiili toimii. Päästää tarvittaessa hetken kuumaa nestettä lämmityslaitteen kennolle, ja sitten taas pitäisi mennä kokonaan kiinni. Jos jumittuu auki tai osittain auki, niin esim ruuvarilla kopauttamalla saattaa sulkeutua.


    • Anonyymi

      Aloittaja W126 tässä taas terve. Tänään sitten purin lämmönsäätöventtiilin kun sain maailmalta uudet osat. Yllätys oli suuri kun melkein 40 vuotta vanha alkuperäinen duoventtiili oli sisuskaluiltaan kuin uusi, myös kumiosat kunnossa sekä joustavat ja "männät" liikkuivat kevyesti kelan sisällä. Pistokkeesta on mitattu että sinne tulee molemmille keloille yli 12 V jännite kun säätöpyörät ovat min-asennossa. Sen verran tilanne tosin muuttui että nyt kuskin puolelle tulee kuumaa ilmaa ja oikealle puolelle vain lämmintä. Asia siirtyy vanhan Mersu-asentajan tutkittavaksi mutta tilannetta saa toki edelleen kommentoida.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mies vinkkinä sulle

      Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      85
      7525
    2. Oletko katkera kun

      Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      97
      5434
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

      Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      262
      4683
    4. Haluun sua niin paljon

      ❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      48
      4592
    5. Vietetään yö yhdessä

      Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      64
      3312
    6. Mitä palveluita mies..

      Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      50
      2738
    7. Olet oikeasti ollut

      Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2388
    8. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      53
      2384
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

      Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2352
    10. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      41
      2214
    Aihe