W126 Lämmitylaiteongelma

Anonyymi

Terve kaikille. Löytyisiköhän täältä tietäjää museorekisteröidyn S-Mersun lämmityslaitteen ongelman selvittämiseksi. Otin auton muutama päivä sitten liikenteeseen talvisäilytyksestä ja huomasin että lämmityslaitteesta tulee pelkästään kuumaa ilmaa kaikissa säätörullien asennoissa. Mistäpäin ongelmaa pitäisi yrittää alkaa ratkaisemaan. En ensimmäisenä haluaisi turvautua merkkihuoltoon koska ongelma ei lopulta liene kovin suuri sen jälkeen kun syy siihen löytyy. Arvostaisin kovasti asiallisia vastauksia kun olen huomannut että niitäkin näköjään asiallisiin kysymyksiin täältä saa.

7

94

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Lämmityslaiteen läpät liikkuu alipaineen voimin. Joten voisi epäillä että alipaine vuotaa jostakin kohtaa.

      Läppää liikuttavat toimielimet näyttää olevan yleinen vuotopaikka. Noiden vaihtaminen edellyttää kojelaudan purkamista.

      https://www.benzworld.org/attachments/020-jpg.371715/

      Onnea matkaan !

      • Anonyymi

        Aloittaja taisi mainita että kuumaa tulee koko ajan. Tuli mieleen että lämmityslaitteelle tulevan veden lämpötilan säätöventtiili on viallinen. YouTubessa on videoita vianetsinnästä ja jopa tuon magneettiventtiilin korjauksesta. Yleensä sinne pitää vaihtaa kumitavaraa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittaja taisi mainita että kuumaa tulee koko ajan. Tuli mieleen että lämmityslaitteelle tulevan veden lämpötilan säätöventtiili on viallinen. YouTubessa on videoita vianetsinnästä ja jopa tuon magneettiventtiilin korjauksesta. Yleensä sinne pitää vaihtaa kumitavaraa.

        Eikai magneettiventtiilillä säädetä mitään, nehän on on/off venttiileitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikai magneettiventtiilillä säädetä mitään, nehän on on/off venttiileitä.

        Tuota kutsutaan nimellä "monovalve".

        Taitaa olla säätöventtiili, jossa venttiilin kara liikkuu sen mukaan miten paljon sen ympärillä olevaan kelaan johdetaan virtaa.

        "Magneettiventtiili on sähköisesti luodun magneettikentän välityksellä ohjattu venttiili, jolla voidaan ohjata kaasun tai nesteen virtausta."

        Eli näköjään magneettiventtiiliin voi olla säätöventtiili. Kaikkea sitä oppii, 30 vuotta ollut automaatioalalla vasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittaja taisi mainita että kuumaa tulee koko ajan. Tuli mieleen että lämmityslaitteelle tulevan veden lämpötilan säätöventtiili on viallinen. YouTubessa on videoita vianetsinnästä ja jopa tuon magneettiventtiilin korjauksesta. Yleensä sinne pitää vaihtaa kumitavaraa.

        Kyllä sitä voi korjatakin, mutta uusimalla saa parhaan ja pitkäikäisimmän lopputuloksen. Jäähdytysnesteethän kannattaa vaihtaa tietyin välein, niin ei se venttiili jumitu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuota kutsutaan nimellä "monovalve".

        Taitaa olla säätöventtiili, jossa venttiilin kara liikkuu sen mukaan miten paljon sen ympärillä olevaan kelaan johdetaan virtaa.

        "Magneettiventtiili on sähköisesti luodun magneettikentän välityksellä ohjattu venttiili, jolla voidaan ohjata kaasun tai nesteen virtausta."

        Eli näköjään magneettiventtiiliin voi olla säätöventtiili. Kaikkea sitä oppii, 30 vuotta ollut automaatioalalla vasta.

        Siis on/off-periaatteellahan se lämmön säädön venttiili toimii. Päästää tarvittaessa hetken kuumaa nestettä lämmityslaitteen kennolle, ja sitten taas pitäisi mennä kokonaan kiinni. Jos jumittuu auki tai osittain auki, niin esim ruuvarilla kopauttamalla saattaa sulkeutua.


    • Anonyymi

      Aloittaja W126 tässä taas terve. Tänään sitten purin lämmönsäätöventtiilin kun sain maailmalta uudet osat. Yllätys oli suuri kun melkein 40 vuotta vanha alkuperäinen duoventtiili oli sisuskaluiltaan kuin uusi, myös kumiosat kunnossa sekä joustavat ja "männät" liikkuivat kevyesti kelan sisällä. Pistokkeesta on mitattu että sinne tulee molemmille keloille yli 12 V jännite kun säätöpyörät ovat min-asennossa. Sen verran tilanne tosin muuttui että nyt kuskin puolelle tulee kuumaa ilmaa ja oikealle puolelle vain lämmintä. Asia siirtyy vanhan Mersu-asentajan tutkittavaksi mutta tilannetta saa toki edelleen kommentoida.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2520
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      85
      1940
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1469
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1018
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      66
      883
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      871
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      850
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      51
      826
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      755
    Aihe