Lasikuituveneen sinkki ja maadoitus

Anonyymi

Moi!

Uudessa (vanhassa) veneessäni on lasikuituiseen runkoon asennettu sinkki ulkopuolelle ja sisäpuolella moottorin miinusjohto kytketty sinkin kiinnityspulttiin kiinni. Sinkiltä lähtee sisäpuolella myös johto, joka on kiinni akselin päällä makaavassa maadoituskappaleessa. Asennukset on käsittääkseni jo tehtaalta. Miksi tällaiset asennukset?

14

189

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Siksi, että sinkki syöpyisi ennen muita tärkeämpiä kohteita.

      • Anonyymi

        No, eikö se muka syövy ilman noita johtoja veneen sisällä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, eikö se muka syövy ilman noita johtoja veneen sisällä?

        Tottakai syöpyy. Ihan turha noita johtoja on vedellä. Se sinkki syöpyy jo kaupan varastohyllyssä. Samalla tavalla tekee tehtävänsä kuin turhissa veneasennuksissakin.

        Minullakin oli peruskoulussa vaikeuksia kemiassa ja fysiikassa.


    • Anonyymi

      Veneessäni on myös tehtaalla asennettu systeemi jossa kaikki läpiviennit ja akseli on yhdistetty isoon levy anodiin. Tällä suojataan edellä mainittujen sähkökemiallista korroosiota. Lisänä on on peräsimen anodit.

      • Anonyymi

        Mitenköhän tarpeellinen tuo on? Bavaria näytti siirtyneen tuollaiseen n. 10 v sitten. Niissä on tattimainen sinkki peräsimen ja vetolaitteen välissä. Eipä niissä vanhemmissakaan ole mitään korroosio-ongelmia ollut. Itsellä 2005 alkuperäisillä läpivienneillä. Vetolaitteessa toki on sinkki, joka ei kulu. Vetolaite on sähköisesti eristetetty koneesta ja kaikesta muusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitenköhän tarpeellinen tuo on? Bavaria näytti siirtyneen tuollaiseen n. 10 v sitten. Niissä on tattimainen sinkki peräsimen ja vetolaitteen välissä. Eipä niissä vanhemmissakaan ole mitään korroosio-ongelmia ollut. Itsellä 2005 alkuperäisillä läpivienneillä. Vetolaitteessa toki on sinkki, joka ei kulu. Vetolaite on sähköisesti eristetetty koneesta ja kaikesta muusta.

        Murtovesissä ongelma ei ole yhtä merkittävä kuin suolaisessa. Järvellä tuskin edes havaittava.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Murtovesissä ongelma ei ole yhtä merkittävä kuin suolaisessa. Järvellä tuskin edes havaittava.

        Merellä ollaan ja vene on ollut ensimmäiset vuodet Pohjanmeren rannalla, tosin ainakin pääosin joen varrella olevassa satamassa, jossa lienee lähinnä makeaa vettä.

        Kyllä Suomessakin saa korroosiota aikaan väärillä materiaaleilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Merellä ollaan ja vene on ollut ensimmäiset vuodet Pohjanmeren rannalla, tosin ainakin pääosin joen varrella olevassa satamassa, jossa lienee lähinnä makeaa vettä.

        Kyllä Suomessakin saa korroosiota aikaan väärillä materiaaleilla.

        Ei kukaan kai väittänyt etteikö saisi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Murtovesissä ongelma ei ole yhtä merkittävä kuin suolaisessa. Järvellä tuskin edes havaittava.

        Juuri näin, veneitä on suunniteltu suolaisille ja ei niin suolaisille vesille, lisäksi toiset ovat laadultaan ja toteutukseltaan toisia laadukkaampia ja näin myös hintavampia esim. Tälläisessa yksityiskohdassa jossa "bondig" systeemillä toteutettu anodi...

        Meidän makeammilla vesillä kannattaa käyttää alumiini anodeja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitenköhän tarpeellinen tuo on? Bavaria näytti siirtyneen tuollaiseen n. 10 v sitten. Niissä on tattimainen sinkki peräsimen ja vetolaitteen välissä. Eipä niissä vanhemmissakaan ole mitään korroosio-ongelmia ollut. Itsellä 2005 alkuperäisillä läpivienneillä. Vetolaitteessa toki on sinkki, joka ei kulu. Vetolaite on sähköisesti eristetetty koneesta ja kaikesta muusta.

        Mitä tarkoittaa, että vetolaite on sähköisesti eristetty koneesta ja kaikesta muusta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä tarkoittaa, että vetolaite on sähköisesti eristetty koneesta ja kaikesta muusta?

        VP:n vetolaitteet ovat olleet 2000-luvulla sähköisesti irti koneesta ja kaikesta muusta. Siis ei ole missään metalli-metalli kontaktia, vaan välissä on joku eriste.

        Tuon olen tarkistanut mittaamalla ja käyttöohjeessa varoitetaan kytkemästä mitään vetolaitteeseen.

        Sama sinkki on ollut koko omistusajan eli 11. kausi menossa. Olen useaan kertaan puhdistanut ja varmistanut, että on hyvä kontakti. Kuluu todella hitaasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        VP:n vetolaitteet ovat olleet 2000-luvulla sähköisesti irti koneesta ja kaikesta muusta. Siis ei ole missään metalli-metalli kontaktia, vaan välissä on joku eriste.

        Tuon olen tarkistanut mittaamalla ja käyttöohjeessa varoitetaan kytkemästä mitään vetolaitteeseen.

        Sama sinkki on ollut koko omistusajan eli 11. kausi menossa. Olen useaan kertaan puhdistanut ja varmistanut, että on hyvä kontakti. Kuluu todella hitaasti.

        Pakko olla surkea sinkki, jos ei tuossa ajassa kulu.

        Vaikea uskoa, että kone ei olisi yhteydessä vetolaitteeseen metallilla, hydraulinenko?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pakko olla surkea sinkki, jos ei tuossa ajassa kulu.

        Vaikea uskoa, että kone ei olisi yhteydessä vetolaitteeseen metallilla, hydraulinenko?

        En voi sille mitään, jos sinun on vaikea uskoa. Lue käyttöohjekirjasta. Siellä on kuvat ja varoitukset. Vetolaite on 130S, jota käytetään yleisesti MD20X0, D1 ja D2-sarjan koneissa.

        Manulaalista:
        "The S-drive is electrically isolated (A) from the engine and must never be used as a ground."

        Kaipa tuo eristys on tehty laittamalla muoviset aluslaatat koneen ja vetolaitteen kiinnityspultteihin sekä joku eristävä välikappale vetoakseliin. Ei ole tarvinut tutustua.

        Tässä asenusohjeessa (sivu 12) neuvotaan kuinka mitataan vetolaitteen ja koneen välinen eristys. Mainitaan myös "insulating gasket".
        https://www.lundskov.eu/bavaria/manualer/Volvo/volvo_penta_installation_manual.pdf

        Ei sinkin tarvitse kulua eikä se kulu ellei paljasta alumiinia ole vesikontaktissa. Vetolaite on maalattu.


    • Anonyymi

      Se on maadoitus

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ja miksi suomalaiset jännittää?

      Taas nähtiin osoitus siitä tuolla Tokiossa kun meidän ukko jännitti kisansa pipariksi. Eihän muut jännitä mitään. He vaan roiski haulikolla naama peru
      Maailman menoa
      128
      1450
    2. Olipa hyvä sarja Sofian salaisuudet

      Sofian ulosanti niin miellyttävää kuunneltavaa, toista kuin Maran öö, öö, tota, tota, mmmm, mmmmm. Ja Stefun äitikin oli mukana miesystävänsä kanssa,
      Kotimaiset julkkisjuorut
      157
      1399
    3. En kaipaa enää "kaivattuani"

      Tai siis kaipaan, mutta en voisi kuvitellakaan enää meitä mihinkään suhteeseen. En toivo häneltä yhteydenottoja, enkä myöskään mielellään haluaisi en
      Ikävä
      93
      1283
    4. Sofia naureskelee Nikolle avoimesti

      Ilkeä akka https://www.iltalehti.fi/tv-ja-leffat/a/23a3e901-b255-4986-acc4-287acedfded6
      Kotimaiset julkkisjuorut
      77
      1207
    5. Miksi Martina oli niin kamala Sofialle?

      Eron tullessa kuitenkin Martina oli kiitollinen, siunattu, onnellinen. Onhan tuo ihan tavanomaista että kaverin mieheen voi rakastua . Rakastuihan Mar
      Kotimaiset julkkisjuorut
      94
      1102
    6. Kiitos Seiskalle Sofian nolaamisesta!

      Pitkän aikaa Seiska selkeästi mielisteli pellepariskuntaa. Ei pienintäkään juttua esimerkiksi pellepariskunnan vapun sekoilu- ja riitelybileistä Levi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      46
      977
    7. Mara Taas kiitollinen

      Mä en kestä😂.. Mara Taas kiitollisena istuu rannalla, eikö se vois keksiä jo jotain muuta tekstiä. Monta kuvaa taas missä MINÄ, MINÄ. Ja taas mennään
      Kotimaiset julkkisjuorut
      63
      915
    8. Analysoi teidän kohtaamisianne

      Mikä niissä vaikuttaa siltä että tunne on molemminpuolinen?
      Ikävä
      63
      892
    Aihe