Moi!
Uudessa (vanhassa) veneessäni on lasikuituiseen runkoon asennettu sinkki ulkopuolelle ja sisäpuolella moottorin miinusjohto kytketty sinkin kiinnityspulttiin kiinni. Sinkiltä lähtee sisäpuolella myös johto, joka on kiinni akselin päällä makaavassa maadoituskappaleessa. Asennukset on käsittääkseni jo tehtaalta. Miksi tällaiset asennukset?
Lasikuituveneen sinkki ja maadoitus
14
231
Vastaukset
- Anonyymi
Siksi, että sinkki syöpyisi ennen muita tärkeämpiä kohteita.
- Anonyymi
No, eikö se muka syövy ilman noita johtoja veneen sisällä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No, eikö se muka syövy ilman noita johtoja veneen sisällä?
Tottakai syöpyy. Ihan turha noita johtoja on vedellä. Se sinkki syöpyy jo kaupan varastohyllyssä. Samalla tavalla tekee tehtävänsä kuin turhissa veneasennuksissakin.
Minullakin oli peruskoulussa vaikeuksia kemiassa ja fysiikassa.
- Anonyymi
Veneessäni on myös tehtaalla asennettu systeemi jossa kaikki läpiviennit ja akseli on yhdistetty isoon levy anodiin. Tällä suojataan edellä mainittujen sähkökemiallista korroosiota. Lisänä on on peräsimen anodit.
- Anonyymi
Mitenköhän tarpeellinen tuo on? Bavaria näytti siirtyneen tuollaiseen n. 10 v sitten. Niissä on tattimainen sinkki peräsimen ja vetolaitteen välissä. Eipä niissä vanhemmissakaan ole mitään korroosio-ongelmia ollut. Itsellä 2005 alkuperäisillä läpivienneillä. Vetolaitteessa toki on sinkki, joka ei kulu. Vetolaite on sähköisesti eristetetty koneesta ja kaikesta muusta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitenköhän tarpeellinen tuo on? Bavaria näytti siirtyneen tuollaiseen n. 10 v sitten. Niissä on tattimainen sinkki peräsimen ja vetolaitteen välissä. Eipä niissä vanhemmissakaan ole mitään korroosio-ongelmia ollut. Itsellä 2005 alkuperäisillä läpivienneillä. Vetolaitteessa toki on sinkki, joka ei kulu. Vetolaite on sähköisesti eristetetty koneesta ja kaikesta muusta.
Murtovesissä ongelma ei ole yhtä merkittävä kuin suolaisessa. Järvellä tuskin edes havaittava.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Murtovesissä ongelma ei ole yhtä merkittävä kuin suolaisessa. Järvellä tuskin edes havaittava.
Merellä ollaan ja vene on ollut ensimmäiset vuodet Pohjanmeren rannalla, tosin ainakin pääosin joen varrella olevassa satamassa, jossa lienee lähinnä makeaa vettä.
Kyllä Suomessakin saa korroosiota aikaan väärillä materiaaleilla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Merellä ollaan ja vene on ollut ensimmäiset vuodet Pohjanmeren rannalla, tosin ainakin pääosin joen varrella olevassa satamassa, jossa lienee lähinnä makeaa vettä.
Kyllä Suomessakin saa korroosiota aikaan väärillä materiaaleilla.Ei kukaan kai väittänyt etteikö saisi?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Murtovesissä ongelma ei ole yhtä merkittävä kuin suolaisessa. Järvellä tuskin edes havaittava.
Juuri näin, veneitä on suunniteltu suolaisille ja ei niin suolaisille vesille, lisäksi toiset ovat laadultaan ja toteutukseltaan toisia laadukkaampia ja näin myös hintavampia esim. Tälläisessa yksityiskohdassa jossa "bondig" systeemillä toteutettu anodi...
Meidän makeammilla vesillä kannattaa käyttää alumiini anodeja - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitenköhän tarpeellinen tuo on? Bavaria näytti siirtyneen tuollaiseen n. 10 v sitten. Niissä on tattimainen sinkki peräsimen ja vetolaitteen välissä. Eipä niissä vanhemmissakaan ole mitään korroosio-ongelmia ollut. Itsellä 2005 alkuperäisillä läpivienneillä. Vetolaitteessa toki on sinkki, joka ei kulu. Vetolaite on sähköisesti eristetetty koneesta ja kaikesta muusta.
Mitä tarkoittaa, että vetolaite on sähköisesti eristetty koneesta ja kaikesta muusta?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä tarkoittaa, että vetolaite on sähköisesti eristetty koneesta ja kaikesta muusta?
VP:n vetolaitteet ovat olleet 2000-luvulla sähköisesti irti koneesta ja kaikesta muusta. Siis ei ole missään metalli-metalli kontaktia, vaan välissä on joku eriste.
Tuon olen tarkistanut mittaamalla ja käyttöohjeessa varoitetaan kytkemästä mitään vetolaitteeseen.
Sama sinkki on ollut koko omistusajan eli 11. kausi menossa. Olen useaan kertaan puhdistanut ja varmistanut, että on hyvä kontakti. Kuluu todella hitaasti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
VP:n vetolaitteet ovat olleet 2000-luvulla sähköisesti irti koneesta ja kaikesta muusta. Siis ei ole missään metalli-metalli kontaktia, vaan välissä on joku eriste.
Tuon olen tarkistanut mittaamalla ja käyttöohjeessa varoitetaan kytkemästä mitään vetolaitteeseen.
Sama sinkki on ollut koko omistusajan eli 11. kausi menossa. Olen useaan kertaan puhdistanut ja varmistanut, että on hyvä kontakti. Kuluu todella hitaasti.Pakko olla surkea sinkki, jos ei tuossa ajassa kulu.
Vaikea uskoa, että kone ei olisi yhteydessä vetolaitteeseen metallilla, hydraulinenko? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pakko olla surkea sinkki, jos ei tuossa ajassa kulu.
Vaikea uskoa, että kone ei olisi yhteydessä vetolaitteeseen metallilla, hydraulinenko?En voi sille mitään, jos sinun on vaikea uskoa. Lue käyttöohjekirjasta. Siellä on kuvat ja varoitukset. Vetolaite on 130S, jota käytetään yleisesti MD20X0, D1 ja D2-sarjan koneissa.
Manulaalista:
"The S-drive is electrically isolated (A) from the engine and must never be used as a ground."
Kaipa tuo eristys on tehty laittamalla muoviset aluslaatat koneen ja vetolaitteen kiinnityspultteihin sekä joku eristävä välikappale vetoakseliin. Ei ole tarvinut tutustua.
Tässä asenusohjeessa (sivu 12) neuvotaan kuinka mitataan vetolaitteen ja koneen välinen eristys. Mainitaan myös "insulating gasket".
https://www.lundskov.eu/bavaria/manualer/Volvo/volvo_penta_installation_manual.pdf
Ei sinkin tarvitse kulua eikä se kulu ellei paljasta alumiinia ole vesikontaktissa. Vetolaite on maalattu.
- Anonyymi
Se on maadoitus
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 636093
Tappo Kokkolassa
Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap253866Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?
Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei2522218Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti
Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei261870MAKEN REMPAT
Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna261313- 951276
Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille
Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel3041067Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan
5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee541010Välillä käy mielessä
olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.76949Mulla on kyllä
Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..35888