Lasikuituveneen sinkki ja maadoitus

Anonyymi

Moi!

Uudessa (vanhassa) veneessäni on lasikuituiseen runkoon asennettu sinkki ulkopuolelle ja sisäpuolella moottorin miinusjohto kytketty sinkin kiinnityspulttiin kiinni. Sinkiltä lähtee sisäpuolella myös johto, joka on kiinni akselin päällä makaavassa maadoituskappaleessa. Asennukset on käsittääkseni jo tehtaalta. Miksi tällaiset asennukset?

14

231

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Siksi, että sinkki syöpyisi ennen muita tärkeämpiä kohteita.

      • Anonyymi

        No, eikö se muka syövy ilman noita johtoja veneen sisällä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, eikö se muka syövy ilman noita johtoja veneen sisällä?

        Tottakai syöpyy. Ihan turha noita johtoja on vedellä. Se sinkki syöpyy jo kaupan varastohyllyssä. Samalla tavalla tekee tehtävänsä kuin turhissa veneasennuksissakin.

        Minullakin oli peruskoulussa vaikeuksia kemiassa ja fysiikassa.


    • Anonyymi

      Veneessäni on myös tehtaalla asennettu systeemi jossa kaikki läpiviennit ja akseli on yhdistetty isoon levy anodiin. Tällä suojataan edellä mainittujen sähkökemiallista korroosiota. Lisänä on on peräsimen anodit.

      • Anonyymi

        Mitenköhän tarpeellinen tuo on? Bavaria näytti siirtyneen tuollaiseen n. 10 v sitten. Niissä on tattimainen sinkki peräsimen ja vetolaitteen välissä. Eipä niissä vanhemmissakaan ole mitään korroosio-ongelmia ollut. Itsellä 2005 alkuperäisillä läpivienneillä. Vetolaitteessa toki on sinkki, joka ei kulu. Vetolaite on sähköisesti eristetetty koneesta ja kaikesta muusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitenköhän tarpeellinen tuo on? Bavaria näytti siirtyneen tuollaiseen n. 10 v sitten. Niissä on tattimainen sinkki peräsimen ja vetolaitteen välissä. Eipä niissä vanhemmissakaan ole mitään korroosio-ongelmia ollut. Itsellä 2005 alkuperäisillä läpivienneillä. Vetolaitteessa toki on sinkki, joka ei kulu. Vetolaite on sähköisesti eristetetty koneesta ja kaikesta muusta.

        Murtovesissä ongelma ei ole yhtä merkittävä kuin suolaisessa. Järvellä tuskin edes havaittava.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Murtovesissä ongelma ei ole yhtä merkittävä kuin suolaisessa. Järvellä tuskin edes havaittava.

        Merellä ollaan ja vene on ollut ensimmäiset vuodet Pohjanmeren rannalla, tosin ainakin pääosin joen varrella olevassa satamassa, jossa lienee lähinnä makeaa vettä.

        Kyllä Suomessakin saa korroosiota aikaan väärillä materiaaleilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Merellä ollaan ja vene on ollut ensimmäiset vuodet Pohjanmeren rannalla, tosin ainakin pääosin joen varrella olevassa satamassa, jossa lienee lähinnä makeaa vettä.

        Kyllä Suomessakin saa korroosiota aikaan väärillä materiaaleilla.

        Ei kukaan kai väittänyt etteikö saisi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Murtovesissä ongelma ei ole yhtä merkittävä kuin suolaisessa. Järvellä tuskin edes havaittava.

        Juuri näin, veneitä on suunniteltu suolaisille ja ei niin suolaisille vesille, lisäksi toiset ovat laadultaan ja toteutukseltaan toisia laadukkaampia ja näin myös hintavampia esim. Tälläisessa yksityiskohdassa jossa "bondig" systeemillä toteutettu anodi...

        Meidän makeammilla vesillä kannattaa käyttää alumiini anodeja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitenköhän tarpeellinen tuo on? Bavaria näytti siirtyneen tuollaiseen n. 10 v sitten. Niissä on tattimainen sinkki peräsimen ja vetolaitteen välissä. Eipä niissä vanhemmissakaan ole mitään korroosio-ongelmia ollut. Itsellä 2005 alkuperäisillä läpivienneillä. Vetolaitteessa toki on sinkki, joka ei kulu. Vetolaite on sähköisesti eristetetty koneesta ja kaikesta muusta.

        Mitä tarkoittaa, että vetolaite on sähköisesti eristetty koneesta ja kaikesta muusta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä tarkoittaa, että vetolaite on sähköisesti eristetty koneesta ja kaikesta muusta?

        VP:n vetolaitteet ovat olleet 2000-luvulla sähköisesti irti koneesta ja kaikesta muusta. Siis ei ole missään metalli-metalli kontaktia, vaan välissä on joku eriste.

        Tuon olen tarkistanut mittaamalla ja käyttöohjeessa varoitetaan kytkemästä mitään vetolaitteeseen.

        Sama sinkki on ollut koko omistusajan eli 11. kausi menossa. Olen useaan kertaan puhdistanut ja varmistanut, että on hyvä kontakti. Kuluu todella hitaasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        VP:n vetolaitteet ovat olleet 2000-luvulla sähköisesti irti koneesta ja kaikesta muusta. Siis ei ole missään metalli-metalli kontaktia, vaan välissä on joku eriste.

        Tuon olen tarkistanut mittaamalla ja käyttöohjeessa varoitetaan kytkemästä mitään vetolaitteeseen.

        Sama sinkki on ollut koko omistusajan eli 11. kausi menossa. Olen useaan kertaan puhdistanut ja varmistanut, että on hyvä kontakti. Kuluu todella hitaasti.

        Pakko olla surkea sinkki, jos ei tuossa ajassa kulu.

        Vaikea uskoa, että kone ei olisi yhteydessä vetolaitteeseen metallilla, hydraulinenko?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pakko olla surkea sinkki, jos ei tuossa ajassa kulu.

        Vaikea uskoa, että kone ei olisi yhteydessä vetolaitteeseen metallilla, hydraulinenko?

        En voi sille mitään, jos sinun on vaikea uskoa. Lue käyttöohjekirjasta. Siellä on kuvat ja varoitukset. Vetolaite on 130S, jota käytetään yleisesti MD20X0, D1 ja D2-sarjan koneissa.

        Manulaalista:
        "The S-drive is electrically isolated (A) from the engine and must never be used as a ground."

        Kaipa tuo eristys on tehty laittamalla muoviset aluslaatat koneen ja vetolaitteen kiinnityspultteihin sekä joku eristävä välikappale vetoakseliin. Ei ole tarvinut tutustua.

        Tässä asenusohjeessa (sivu 12) neuvotaan kuinka mitataan vetolaitteen ja koneen välinen eristys. Mainitaan myös "insulating gasket".
        https://www.lundskov.eu/bavaria/manualer/Volvo/volvo_penta_installation_manual.pdf

        Ei sinkin tarvitse kulua eikä se kulu ellei paljasta alumiinia ole vesikontaktissa. Vetolaite on maalattu.


    • Anonyymi

      Se on maadoitus

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6093
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3866
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      252
      2218
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1870
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1313
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1276
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1067
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1010
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      949
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      888
    Aihe