lämppäreistä

---

Miksi monet sanovat että lämppärit ovat jotenkin "huonoja" hevosia, että sellaista ei kannata ostaa koskaan ja ne ovat hulluja ja ilkeitä yms. ? Tai siis ovatko ne sitten luonteeltaan jotenkin erilaisia? Olen ihmetellyt että miksi niillä on niin huono maine ja kuulemma lämppärit on paljon halvempia hevosia kuin jotkut muut, miksi? (olen ostamassa hevosta..) Kiinnostaisi vain tietää..

4

428

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niksu

      lämppäreitä, enimmäkseen ex ravureita (pari tulevaakin on). Kaikki on asiallisia luonteelltaan, ei säikytä turhista, eivät ole ilkeitä, helppoja käsitellä. Olen ratsastanut kaikilla ex ravureillani, eikä kukaan riepotellut mua pitkin mäkiä. Moni ravureita nykyisin treenataan ratsastamalla.
      Halvempianhan ex ravurit on kuin ratsut.

    • jennir

      ratsupiireissä lämppäreitä ei arvosteta ehkäpä siksi, että ne on jalostettu juoksemaan kilpaa, niiden rakenne ei useinkaan ole ratsulle sopivin.
      Monesti ex-ravurit ovat siirtyneet ratsuksi jalkavikojen tms. vuoksi. Lämppärit ovat luonteeltaan hieman höselöitä tai äkkipikaisempia kuin alusta asti ratsastus käyttöön koulutetut.
      Ne ovat halvempia siksi, että niitä on vaikeampi myydä. Monesti lv-ratsut on ostettu suoraan ravitallilta ratsuksi "teurashintaan". Tosin ex-ravureistakin löyty mahtavia tapauksia, joilla ei pää tai luonne ole sopinut kisaamiseen tai vauhti ei ole radoille riittänyt, joidenkin rakenne (varsinkin isokokoisempien) sopii hyvin myös ratsulle. itselläni on lv-ruuna, joka on neljässä vuodessa kehittynyt alle nollatasosta HeB:hen ja hyppää 90cm, olen kisaillut aluetasollakin. Se on rakenteeltaan iso lv ja ratsutyyppinen, ravikaan ei enää pompota kovin paljon...Teet hyvät kaupat, jos ostat jo uudelleen koulutetun alle n.10 vuotiaan lv:n. Jos haluat hyvän älä osta halvalla! Tai osta suoraan ravitallilta ja kouluta itse, kysy sellaisia "jotka ei vaan kule" tai "joilla ei vauhti riitä", mutta ovat muuten kunnossa.

      • ex-ravurin om.

        Lämppärit mun kokemuksen mukaan nimenomaan on lunkeja eikä turhista hötkyile. Huippuja maastoratsuja. Siis epäilemättä niistä on paljon muuhunkin, mua vaan itseäni ei kentän tallaaminen kiinnosta ;)
        Toki suoraan radoilta tulleet vielä kuumia, mut siitä pian rauhottuu kun kouluttaa. Ravi mun mielest kyllä nimenomaan exellent, sehän se niitten bravuuri on ;) laukkaa ollaan hiottu kauan, ja nyt se on hjyva.
        Halvalla sain minäkin omani, mulla on amerikkalainen, ja se on mulle täydellinen hevonen, kun sen itse olen kerran itselleni kouluttanut. Jotenkin varmaan tähän liittyen se ei aina tykkää totella vieraita ;). Mun kanssa se on ku pikkunen koira riimussa, ja ihmisen mieli ratsailla :). Ihana, pieni ja siro ori, on pari kertaa luultu arabiksi :D
        Ravureita haukkuvat on vaan diivailijoita. Oma entinen ratsastuksen opettajakin haukku ne pohjamutiin kun aikoinaan kerroin olevani sellaista ostamassa. Ja oli sitten äidilleni väittänyt etten pärjää sellasen kanssa!! >:C (olin 16v) Onneks ei kuitenkaa homma typerän opettajan takia kaatunu.
        Arabeista ja täysiverisistähän nämä on jalostettu. Sukulinjoja voi jäljittää parisataa vuotta taaksepäin. Hienoja hevosia ravurit on!


    • Ex-Ravuri

      Niin minusta on iljettävää kun ne haukkuu hyviä hevosia mulla on es-ravuri lämppäri ja yks tyttö sanoo aina kun sillä on poni joku risteytys poni et lämppärit haisee :/ minusta ne ei haise sen pahemmalle kun muutkaan hevoset kun meillä on talli takapihalla ja tolo on tien vieressä niin kuulin hyvin kun se sano sen ponille että:elä säiky ne on vain lämmppäreitä :( vittu että minua raivostutti se

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8855
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2643
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      129
      2380
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1999
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1746
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1550
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1497
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1427
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1296
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      5
      1227
    Aihe