Siis mistä tälläinen voi johtua? Olen 16v. Minulla on jatkuvasti epätodellinen olo. Tuntuu ettei ole läsnä missään ihan kuin eläisi kaiken jonkun harson läpi. Vaikea ajatella ja keskittyä mihinkään. Koko ajan ahdistaa. Ei jaksa mitään tehdä ja perus asioiden tekeminen tuntuu aivan mahdottomalta. Välillä aina havahtuu siihen että missä on ja mitä tekee. Mikään ei tunnu samalta ja asioista ei pysty nauttia normaalisti. Muistiongelmia on myös nyt alkanut tulemaan. Tänään olin kaverin kanssa ulkona ja hetkeksi unohdin jopa että onko vuosi 2020 vai 2021. Ahistaa tää olo tosi paljon ja haluisin jotain vastauksia enkä mitään hölynpölyä jaksaisi kuunnella. Voiko johtua masennuksesta nää? Joskus on terkkari todennut masennuksen oireita pari vuotta sitten.
Pliis auttakaa arvostan tosi paljon:(
9
202
Vastaukset
- Anonyymi
Ja vielä lisään, että kun esimerkiksi menee ulos kävelemään, niin ympäristöä on jotenkin vaikea hahmottaa kunnolla.
Heippa! Itse olen 15v ja sairastan masennusta. Tuo ei onneksi kuulosta masennuksen oireilta. Mutta toisaalta onhan tossa jotain sen piirteitä. Itselläkin saattaa muisti katkoksia tulla ja se on ihan normaalia. Ahdistus ei koskaan oo ok eikä sen kanssa tarvitse millään lailla jäädä yksin. Keskittyminen ja itsealoitteisuus itselläkin saatta välillä olla hukassa joka on tosi kuormittavaa. Kuulostaa kuitenkin siltä, että sulla on jotain muutakin taustalla. Kannattaa puhua jonkun kanssa mielen painuvista ongelmista sillä kenenkään ei joutuisi jäädä yksin oman mielen kanssa. Tsemppiä
- Anonyymi
Lääkäri voisi tutkia veriarvosi ja muutenkin että kaikki on kunnossa. Itsellä joskus tuollaista ja sitten huomaan, että se on itsellä nestehukkaa. Juon vettä 3 lasillista niin se menee ohi enkä enää muistakaan asiaa, kunnes taas tulee samaa ja taas ihmettelen ja lopuksi juon vettä. Kokeile vettä. Kylmää raikasta vettä. Liikaa ei kannata juoda mutta 2-3 lasillista silloin kun alkaa "vippaamaan".
- Anonyymi
Mitä syöt ja saatko tarpeelliset vitamiinit jne? Voi liittyä kasvuun jne mutta nuorten ruokavalio on huolestuttava nykyään.
Myös jatkuva itsensä ja kehonsa tarkkailu voi tuoda epätodellisen olon. Itsellä oli samaa vikaa tossa iässä mutta se meni ohi kyllä.- Anonyymi
Mutta tää olo on todella paha ja häiritsee todella paljon elämää. Voiko tälläinen muka jostai ruuasta johtua?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta tää olo on todella paha ja häiritsee todella paljon elämää. Voiko tälläinen muka jostai ruuasta johtua?
Ruoasta saadaan kaikki hiven- ja kivennäisaineet, aminohapot ja proteiinit, niistä meidät on tehty.
Esim. raudanpuutos saa ihmiset tekemään jopa itsemurhia kun olo on niin huono.
- Anonyymi
Hae apua. Soita esimerkiksi kriisipuhelimeen, tai ole yhteydessä terveyskeskukseen. Auttavat eteenpäin.
Hei,
Hyvä, että kirjoitit tänne ja olet jo saanutkin hyviä kommentteja! Omista tuntemuksista voisi keskustella kouluterveydenhoitajan ja /tai lääkärin kanssa. Tai jonkun muun auttavan tahon kanssa, joka voi tarvittaessa ohjata sinua myös eteenpäin.
https://sekasin247.fi/
Sekasin-chat on auki vuoden jokaisena päivänä, maanantaista perjantaihin klo 9-24 sekä lauantaisin ja sunnuntaisin 15-24. Chatissa päivystävät mielenterveyden ammattilaiset sekä koulutetut vapaaehtoiset.
Myös Tukinetissä on monenlaisia palveluita, joita voit halutessasi käyttää. Tukinet -tukipisteesi netissä, https://tukinet.net/
Tukinetistä saa itselleen tukihenkilön, jonka kanssa voi keskustella kahden kesken mistä tahansa itseään mietityttävästä aiheesta. Tukinetissä on monia tukisuhdepalveluia, joista esim. Mieli Tukisuhde https://tukinet.net/teemat/mieli-tukisuhde/tukisuhteet/ tai Etsivan nettityön tukisuhde voisivat sopia sinulle https://tukinet.net/teemat/etsivan-nettityon-tukisuhde/tukisuhteet/.
Tukinetissä on myös monenlaisia keskusteluryhmiä ja ryhmächattejä, joista voi saada vertaistukea sekä ammattilaisten neuvoja. Tässä vielä linkki Nuorten foorumille: https://tukinet.net/teemat/nuorten-foorumi/forum/
Tukinet on avoinna kellon ympäri vuoden jokaisena päivänä. Tukinetin kaikki palvelut saa maksutta käyttöönsä, kun on anonyymisti rekisteröitynyt ja kirjautunut sivuille.
Ystävällisin terveisin
SOS-kriisikeskus/Kata- Anonyymi
Minulla oli sinun ikäisenä samantapaisia tuntemuksia. Ikäänkuin tarkkailin itseäni ja tekemisiäni itseni ulkopuolelta. Se oli erittäin epämiellyttävää. Olen tullut siihen johtopäätökseen, että se johtui muutamalla kerralla siitä, etten ollut nukkunut edellisenä yönä juuri yhtään. Toisella kerralla se johtui siitä, että silmiini oli laitettu pupillit laajentavaa ja silmälihakset lamauttavaa ainetta tutkimusta varten. Ainetta oli ehkä pantu liikaa.
En osaa sanoa, mistä tuo kohdallasi johtuu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1171279
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1221153Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä471050- 1381013
- 99853
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten317802Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82714Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54636Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist49619Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64592