Mistä elämänlanka?

XXX

Pitäis virittää veneeseen elämänlangat molemmille sivuille jotka sais olla paikallaan vaikka pysyvästi. Muistelen nähneeni että sellaiset on laitettu ankkuriliinan näköisestä tavarasta perästä keulaan. Tietääkös joku mistä pääkaupunkiseudulle sais 20 metriä sopivaa liinaa metritavarana?

9

3186

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JRxxx

      ...ainakin hertsikan Teollisuus-Etolassa on sellaista liinaa.

    • Ottomar

      Kyllä elämänlanka kannattaisi tehdä vaijerista, jotta turvavaljaiden haka kulkee sitä myöden paremmin ja jää kädet kiinnipitämiseen (jos siis tarkoitit sitä joka on kiinnitetty kannelle ruffinlaidoille ja johon valjaiden liina tamppi kiinnitetään karabiinillä).
      Kannatta myös kiinnittää huomiota Life Linen kiinnityksiin niiden pitää kestää jopa yli 100 kilosten vinssikarpaasien painon aiheuttamat riuhtaisut gastin pudotessa veteen. Joten ei mitkään ruuveilla väännetyt lenkit pitele sellaisia, vaan pitää olla järeät läpipultatut lenkit ja kannen alla vielä isot prikat. vaijerit on syytä päättää kunnon taluriiteilla tai päätteillä purjeneulomossa. Se on turvaväline johon pitää voida luottaa ääriolosuhteissa. Jos se on epäluotettava on parempi jättää se sitten pois.

      • Ilmari

        Tuolla fennoskandian ympäripurjehduksessa minulla oli säädettävät elämänlangat nylonliinoista (vetolujuus 3 tonnia). Ne makasivat kannella (paatin molemmin puolin) ja niitä voi kiristää ja löysätä istumakaukalosta, tilanteen mukaan.
        Ei muuta kuin paukkulivin turvalanka koukulla kiinni ja tukka putkella etukannelle. Siloin kun niitä ei tarvii ne makaa kireänä kannella, jolloin siihen skuutit ym eivät sotkeudu.

        Vaijereita en itse käyttäisi.

        Hej på dig.


      • Viki

        Terminologiasta:
        - life lines lontoon merislangissa tarkoittaa samaa kuin mantookivaijerit täkäläisessä
        - elämänlangat eli kannella ruffin sivuja myötäilevät juoksut, joihin valjaitten turvaköysi kiinnitetään on samalla kielellä Jack lines

        Lazy jack lines on taasen jotain ihan muuta.


      • jalan alla

        liina on paras, tosin sekin on pirun liukas päälle astuttaessa sateella.


      • Viki
        jalan alla kirjoitti:

        liina on paras, tosin sekin on pirun liukas päälle astuttaessa sateella.

        Senpä vuoksi käytetään oranssia liina, jottei tallaa ja toisaalta löytää helpommin hämärissä


      • Ilmari
        Ilmari kirjoitti:

        Tuolla fennoskandian ympäripurjehduksessa minulla oli säädettävät elämänlangat nylonliinoista (vetolujuus 3 tonnia). Ne makasivat kannella (paatin molemmin puolin) ja niitä voi kiristää ja löysätä istumakaukalosta, tilanteen mukaan.
        Ei muuta kuin paukkulivin turvalanka koukulla kiinni ja tukka putkella etukannelle. Siloin kun niitä ei tarvii ne makaa kireänä kannella, jolloin siihen skuutit ym eivät sotkeudu.

        Vaijereita en itse käyttäisi.

        Hej på dig.

        Niin, jäi vielä sanomatta, että paukkuliivin turvaköyden alempi koukku (eli se, joka laitetaan kiinni elämänlankaan) kannattaa pehmustaa. Joko nahkapäällystys tai, kuten itse tein, pehmustus ilmastointiteipillä. Silloin se ei jätä jälkeä kanteen eikä kolise ikkunoihin.

        Nylonliinat ovat ilmeisesti ainoa oikea ratkaisu elämänlangoiksi. Sehän lienee selvä.

        terveisin,
        Ilmari
        s/y Ilmatar


    • 7391

      Jos sinulla on ankaroliina tms. peräpoijuliina jo olemassa ja kiinnitettynä peräkaiteeseen, voit käyttää sitä elämänlankana seuraavasti: Kiinnität liinan pään peräpollariin ja siitä keulapollareiden kautta toiseen peräpollariin.

      Joka pollariin kiinnität liinan kuten kiinnität köydenkin pollariin. Näin sinulla on taatusti kestävät ja riittävän tukevaan kohtaan venettä kiinnitetyt elämänlangat.

    • kravatista

      kunhan sitoudut käyttämään sitä!

      Juhannuksena 64 kuolutta, 1 saaristossa. Kuitenkin saaristossa liikkui n. sataa kertaa enemmän ihmisiä kuin "järvisuomessa". Minulle on yhdentekevää mitä täällä palstalla viisastellaan, säälittäviä maakrapuja te kuitenkin olette . Saimaaan kanava ei teistä avomeripurjehtijoita tee!

      Kasvakaa jossain vaiheessa aikuisiksi (tai siirtykää sinne pohjanmaan suuntaan, paskan jauhaaminen tuntuu olevan siellä enemmän muodissa). Minulle kuitenkin tältä eräältä riitti!

      "Kiitos vastanneille"! (täyshönttipäisille lätäkönpurjehtijoille, pärseestä!)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      17
      1455
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1305
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1202
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1082
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe