Ostin säiliöpakastimen ja koska asun pienessä asunnossa ajattelin sijoittaa sen lasitetulle parvekkeelleni. Pakastin on vapaasti sijoitettava ja kestää -15 astetta pakkasta. Nyt tuli kuitenkin mieleen että vaikka pakastin kestää alhaisia lämpötiloja, kestääkö pakastimet yleensä vastaavasti myös kuumia lämpötiloja? Parvekkeesta tulee kuin pätsi kesäauringon paistaessa lasien läpi. Onko vaara että pakastimen koneisto tilttaa?
Kestääkö pakastin kuumaa ympäristöä?
11
93
Vastaukset
- Anonyymi
"Onko vaara että pakastimen koneisto tilttaa?"
Tuskin koneisto tilttaa, mutta sähkölasku on päätähuimaava kun kopressori käy koko ajan, eikä sen pakastimen lämpötilakaan välttämättä kovin kylmänä pysy (mitä lämpimämpi ympäröivä ilma, sen heikompi jäähdytys).- Anonyymi
Kyllä se voi kilahtaa. Jääkaapeissa ja pakastimissa kun ei pahemmin käytetä mitään säätöautomaatiota, jonka avulla laite kykenisi sopeutumaan erilaisiin käyttöolosuhteisiin. Termostaattisen paisuntaventtiilin sijaan käytetään pelkkää kuristusta eli sopivan pituista pätkää kapillaariputkea ja sitä rataa.
Sattuneesta syystä kylmälaitteita tehdään eri ilmasto-oloihin suunniteltuina versioina ja Suomeen tietenkin myydään kylmän ilmaston laitteita.
Tässäkin taitaa mennä vähän huti eli valmistajat kuvittelevat, että täällä jääkarhut tallustaa kaduilla talvella ja sisälämpötilat pyörii liki 15 °C talvella ja 20 kesällä.
https://kuluttaja.fi/artikkelit/ostajan-opas-kylmalaite/
Etenkin mekaanisella termostaatilla varustetuissa laitteissa sisälämpötila seilaa ympäristön mukaan ja huonelämpötilan painuessa alle 10 saattaa jääkaapista tulla pakastin, vaikka termostaattiin väännetty pyynnöksi mahd. korkea lämpötila. Ja sama käänteisenä - kun ympäristön lämpötila nousee, nousee myös lämpötila härvelin sisällä, jos termostaatin asetusta ei muuta.
Lisäksi nähty on parikin jääkaappia, jotka ei millään jaksaneet pysyä kylmänä, kun huonelämpötila nousi yli 26 °C. Vaikka speksien mukaan kaikkien pitäisi sietää vähän reilun 30 °C lukemia. Mutta niin vaan kone kävi koko ajan, mutta jäähdytysteho ihan hukassa.
Lasitelulla parvekkeella lämpötila voi nousta liki 50 ja tuulensuojaisalla paikalla mennään 40 °C lukemiin lasien ollessa auki (sisäänvedetyt parvekkeet yms.).
- Anonyymi
Meillä jääkaappi meni lasikattoisessa keittiössä rikki kuumuuden vuoksi. Kompura ei kestänyt sitä, että se pyöri täydellä teholla pitkään.
On muuten kokeiltu, voiko lasitetun terassin lattialla paistaa kananmunan. Vastaus on: voi mutta se kestää kauan. - Anonyymi
Koneet ovat kai parantuneet. Aiemmin ei pakastinta saanut pitää alle nollan lämpötilassa. Yleisesti niitä kuitenkin parvekkeilla ym. pidettiin. Kysyin sitä joutessani pakastimen maahantuojalta. Sieltä joku nuorimies sanoi että hyvin voi pitää ulkolämpötilassa. Jonkin ajan kuluttua toinen mies soitti minulle, ja sanoi että pakastin on ehdottomasti pidettävä ohjeen mukaisessa lämpötilassa.
- Anonyymi
Näkyvät pakastimet vieläkin syttyvän palamaankin parvekkeella. Ongelma on veden tiivistämisessä laitteistoon, sekä siinä että jäähdytyslitku toimii huonosti pakkasessa.
- Anonyymi
On tainnut mennä pakastimen sisä- ja ulkolämpötilat sekaisin. 15 asteen pakkasessa alkavat ilmalämpöpumputkin olla kovilla, saati sitten keittiöön tarkoitettu pakastin.
- Anonyymi
Logickin pakastimessa lukee kyllä että
Winter Seurity It can operate at ambient temperature as low as -15. Our chest freezer is suitable to use in a garage or outbuilding. Iso merkki pakastimen kyljessä. Eli ulkolämpötiloista luvataan pakkasen kestävyyttä. Vaan kesälämpötiloista ei sitten mainitakaan.
- Anonyymi
Minkä merkkisen laitteen aloittaja osti?
- Anonyymi
Tällaisen ostin. Kestää kyllä pakkasta mutta nyt mietityttä kannattaako pistää partsille jos ei kesä kuumaa.....
https://www.gigantti.fi/product/kodinkoneet/jaakaapit-ja-pakastimet/arkkupakastimet/166641/logik-arkkupakastin-l198cfw20e - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tällaisen ostin. Kestää kyllä pakkasta mutta nyt mietityttä kannattaako pistää partsille jos ei kesä kuumaa.....
https://www.gigantti.fi/product/kodinkoneet/jaakaapit-ja-pakastimet/arkkupakastimet/166641/logik-arkkupakastin-l198cfw20eVoi tulla tonnien sähkölasku
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi tulla tonnien sähkölasku
Ei sallittu käyttöympäristö. Vehje kun syttyy palamaan, niin vakuutusyhtiötä on turha inistä apuun. Ja hyvä muistaa, että kylmälaitteet ovat sille päälle sattuessaan melkoisia palopommeja - onhan niissä kymmeniä kiloja palavia muovimateriaaleja (eriseet yms.).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445219Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243430Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2982822Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui552618- 1692294
- 242109
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1261881Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661835Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881761M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161391