Moottoritien liikenne oli pysähtynyt 15.30 aikoihin kehä 3:n kohdalla. Jonot jatkuivat pitkälle kehä 3:a.
Kehä 1 aivan jumissa hämeenlinnan tieltä asti.
On rakennettu hieno moottoritie, joka aukeaa edessä, mutta maalaiset saavat yhteistuumin liikenteen pysähtymään.
Provosoivan aloituksen jatkeeksi, mikähän voisi olla syynä?
Voisiko asiaan vaikuttaa?
Onko väestö jo liian ikääntynyttä tielikenteeseen?
Liikennemäärien ei pitäisi olla syynä, kun avoin moottoritie aiheuttaa ruuhkan vasta pääliittymien jälkeen avoimella tiellä.
Siis ei kai liikenne nyt Lahdesta asti ole seis, etelän kehäteille asti?
Lahdentien käyttäjät keskim kyvyttömämpiä kuskeja?
23
1120
Vastaukset
- Anonyymi
En tiedä, mikä tuon tilanteen aiheutti, kun en ollut paikalla. Mutta googlaamalla "miten ruuhka syntyy" löytyy ihan hyviä artikkeleita joissa selitetään, miten ruuhka voi syntyä myös moottoritielle ilman näkyvää syytä.
- Anonyymi
Lahden motarin käyttäjät ovat erityisen lahjakkaita tässä "ilman näkyvää syytä".
Vaatii melkoista yhteispeliä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lahden motarin käyttäjät ovat erityisen lahjakkaita tässä "ilman näkyvää syytä".
Vaatii melkoista yhteispeliä.Taidat käyttää paljon Lahden motaria kun on noin hyvää tietoa.
Valitettavasti tuo on pysyvä krooninen ongelma, vaivannut jo kymmeniä vuosia. Moottoritieliittymät tuppaavat joskus jumittumaan suurilla liikennemäärillä, mutta Lahdentien, Kehäykkösen ja Kehäkolmosen sumput syntyvät aika vähäiselläkin liikennevirralla. Joka arkipäivä, mutta erityisesti viikonlopun meno- ja paluuliikenteessä.
- Anonyymi
Ongelma syntyy osittain väärän suunnittelun vuoksi. Suomessa moottoritieltä pitää saada oma haara joka taajamaan, vaikka sen tiedetään varmuudella ruuhkauttavan liikennettä. Liittymien väli pitäisi olla vähintään 3-4 kilometriä silloinkin, kun ne ovat tiheässä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ongelma syntyy osittain väärän suunnittelun vuoksi. Suomessa moottoritieltä pitää saada oma haara joka taajamaan, vaikka sen tiedetään varmuudella ruuhkauttavan liikennettä. Liittymien väli pitäisi olla vähintään 3-4 kilometriä silloinkin, kun ne ovat tiheässä.
No mikäs se sitä Lahden moottoritietä sitten ruuhkauttaa?
Mittasin että lyhinkin liittymien väli oli sen 3 km. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No mikäs se sitä Lahden moottoritietä sitten ruuhkauttaa?
Mittasin että lyhinkin liittymien väli oli sen 3 km.Tuossa Lahdentien moottoritien ruuhkautuminen johtuu Helsingissä Tattarisuon kohdalla useammastakin syystä. Hyvin lyhyellä matkalla risteää Lahden suunnasta tuleva liikenne joka on menossa Kehä 1:lle ja Porvoon moottoritieltä tuleva liikenne. Kun vielä moottoritieltä Kehä 1:lle länteen yrittävät joutuvat tunkemaan kehätien jatkuvaan jonoon lyhyellä matkalla (taaskin risteävää liikennettä Malmin suuntaan) niin ei mikään ihme jos viikonlopun sunnuntairuuhkassa jonot venähtää nelostiellä pitkälle. Moni koukkaakin kolmoskehän kautta ja taas syntyy lisää jonoa kehän ruuhkan vuoksi (sielläkin länteen ajettaessa risteävää liikennettä).
Ihmetyttää mitä liikennesuunnittelijat ovat ajatelleet kun niin monessa paikassa liikenne joutuu risteämään. Eikö noita risteyksiä ole osattu hajauttaa pidemmille väleille. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuossa Lahdentien moottoritien ruuhkautuminen johtuu Helsingissä Tattarisuon kohdalla useammastakin syystä. Hyvin lyhyellä matkalla risteää Lahden suunnasta tuleva liikenne joka on menossa Kehä 1:lle ja Porvoon moottoritieltä tuleva liikenne. Kun vielä moottoritieltä Kehä 1:lle länteen yrittävät joutuvat tunkemaan kehätien jatkuvaan jonoon lyhyellä matkalla (taaskin risteävää liikennettä Malmin suuntaan) niin ei mikään ihme jos viikonlopun sunnuntairuuhkassa jonot venähtää nelostiellä pitkälle. Moni koukkaakin kolmoskehän kautta ja taas syntyy lisää jonoa kehän ruuhkan vuoksi (sielläkin länteen ajettaessa risteävää liikennettä).
Ihmetyttää mitä liikennesuunnittelijat ovat ajatelleet kun niin monessa paikassa liikenne joutuu risteämään. Eikö noita risteyksiä ole osattu hajauttaa pidemmille väleille.Ne risteykset kuten koko tienpohjan suunnittelu on peräisin 60-luvulta jolloin noita tiestöjä alettiin toteuttamaan, osittain jo olevien tienpohjien sijainneille.
Juttelet tuossa tien ruuhkautumisesta Helsingin suuntaan saapuessa, mutta niin vaan se kehä ykkösen itäänpäin meneva liikenne käytännössä seisoo iltapäivisin paikallaan kun liittymä Lahden/Porvoon moottoriteille ei vedä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuossa Lahdentien moottoritien ruuhkautuminen johtuu Helsingissä Tattarisuon kohdalla useammastakin syystä. Hyvin lyhyellä matkalla risteää Lahden suunnasta tuleva liikenne joka on menossa Kehä 1:lle ja Porvoon moottoritieltä tuleva liikenne. Kun vielä moottoritieltä Kehä 1:lle länteen yrittävät joutuvat tunkemaan kehätien jatkuvaan jonoon lyhyellä matkalla (taaskin risteävää liikennettä Malmin suuntaan) niin ei mikään ihme jos viikonlopun sunnuntairuuhkassa jonot venähtää nelostiellä pitkälle. Moni koukkaakin kolmoskehän kautta ja taas syntyy lisää jonoa kehän ruuhkan vuoksi (sielläkin länteen ajettaessa risteävää liikennettä).
Ihmetyttää mitä liikennesuunnittelijat ovat ajatelleet kun niin monessa paikassa liikenne joutuu risteämään. Eikö noita risteyksiä ole osattu hajauttaa pidemmille väleille.Tuohon tattarisuon ramppiin pitäisi kyllä lisätä kaistoja Kehä1 länteenpäin niin että olisi 2 kaistaa jotka menee lahdenväylälle jo vaikka pakilasta asti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuohon tattarisuon ramppiin pitäisi kyllä lisätä kaistoja Kehä1 länteenpäin niin että olisi 2 kaistaa jotka menee lahdenväylälle jo vaikka pakilasta asti.
Riittääkö pakilakaan, kun maalaiset nyhjäävät motarin kiihdytyskaistalla.
Ei siihen montaa idioottia tarvita, kun kaikki kärsivät. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Riittääkö pakilakaan, kun maalaiset nyhjäävät motarin kiihdytyskaistalla.
Ei siihen montaa idioottia tarvita, kun kaikki kärsivät.No kehällä isoin ongelma on siinä että ramppi, joka vetää jo valmiiksi todella huonosti, on vielä kaiken lisäksi vasemmalla.
Anonyymi kirjoitti:
No kehällä isoin ongelma on siinä että ramppi, joka vetää jo valmiiksi todella huonosti, on vielä kaiken lisäksi vasemmalla.
Se onkin mysteeri. Ramppi vetää käsittämättömän huonosti, joten Kehän vasen kaista myös jumittuu. Mutta vaikka oikealla kaistalla ei ole mitään esteitä, niin silti oikea kaista usein vetää vielä vasenta kaistaakin huonommin.
- Anonyymi
Joskus on puhuttu ilmiöstä nimeltä "haamuaalto". Englanniksi puhutaan ilmiöstä nimeltä "phantom traffic jam".
Muutama aiheeseen liittyvä video:
https://youtu.be/Rryu85BtALM
https://youtu.be/Suugn-p5C1M
https://youtu.be/iHzzSao6ypE
Riittää että yksi auto aiheuttaa sen, että takana joudutaan hiljentämään reippaasti. Hidastukset kertautuvat taaempana ja liikenne saattaa siellä jopa pysähtyä.- Anonyymi
Tuo ilmiö saadaan lievemmäksi sopivilla turvaväleillä. Mutta silloin ei kuulemma kukaan pääse mihinkään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo ilmiö saadaan lievemmäksi sopivilla turvaväleillä. Mutta silloin ei kuulemma kukaan pääse mihinkään.
Maltillinen turvaväli voisi auttaa:
-Edessä ajava jarruttaa kameran kohdalla ja kiihdyttää taas. Välillä onnistuu pitää oma nopeus tasaisena ja edellä ajava mahtuu hölmöilemään turvavälin puitteissa.
-aamuruuhka Lahden ja Porvoon moottoriteiden yhdistymiskohdassa, mistä irtaudutaan samalla kehä 1 itään ja länteen:
Jos porvoon moottoritieltä tulevat jättäisivät jokainen tilaa edes yhdelle autolle, niin Lahden motarilta olisi sujuvampi liittyä sekaan "vetoketjuperiaatteella".
Nopeus ei laskisi niin pahasti ja Lahden moottoritiellekin olisi helpompi siirtyä.
Edellyttää, että sitten siellä kehä1:lle mentäessä ei munita turhaan.
Varmaan joku kesäharjoittelija tai city-vihreä suunnitellut tuon neljän päätiereitin yhdistämisen yhdelle samalle kaistalle? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Maltillinen turvaväli voisi auttaa:
-Edessä ajava jarruttaa kameran kohdalla ja kiihdyttää taas. Välillä onnistuu pitää oma nopeus tasaisena ja edellä ajava mahtuu hölmöilemään turvavälin puitteissa.
-aamuruuhka Lahden ja Porvoon moottoriteiden yhdistymiskohdassa, mistä irtaudutaan samalla kehä 1 itään ja länteen:
Jos porvoon moottoritieltä tulevat jättäisivät jokainen tilaa edes yhdelle autolle, niin Lahden motarilta olisi sujuvampi liittyä sekaan "vetoketjuperiaatteella".
Nopeus ei laskisi niin pahasti ja Lahden moottoritiellekin olisi helpompi siirtyä.
Edellyttää, että sitten siellä kehä1:lle mentäessä ei munita turhaan.
Varmaan joku kesäharjoittelija tai city-vihreä suunnitellut tuon neljän päätiereitin yhdistämisen yhdelle samalle kaistalle?"Varmaan joku kesäharjoittelija tai city-vihreä suunnitellut tuon neljän päätiereitin yhdistämisen yhdelle samalle kaistalle?"
Joo, joskus vuonna 1964 se kesäharjoittelija sen suunnitteli. Pitäisi erottaa koko tyyppi - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Varmaan joku kesäharjoittelija tai city-vihreä suunnitellut tuon neljän päätiereitin yhdistämisen yhdelle samalle kaistalle?"
Joo, joskus vuonna 1964 se kesäharjoittelija sen suunnitteli. Pitäisi erottaa koko tyyppivuonna 1972 valmistui Porvoonväylän ensimmäinen osuus valtatieltä 4 Tattariharjun liittymästä Sipoon Massbyhyn
- Anonyymi
Ne on ne vasemmalle kaistalle kiilaavat. Ajavatt ehkä 60 km/h kun vasen kaista vetää sen 100km/h niin kyllähän se haitari efekti tulee helposti.
- Anonyymi
Tuota et usko itsekään.
- Anonyymi
Mitä jos aamuisin ajettaisiin ihan 80kmh sinne kehä 1:lle.
Ei siinä liittymässä ole mitään syytä hidastella, kuin hidastelijat. Ainakaan kesäkeleillä.
Sitten se oikean puoleisin kaista mistä mennään kehä 1:lle.
Porvoon motarilta tulevat voisivat pitää pientä väliä edessään oleviin, jolloin kaistojen vaihdot ristiin menisivät sujuvammin. Sellainen vetoketju.
Jos kukaan ei hidastele aivan älyttömästi ja pidetään pientä turvaväliä, niin liikenne ei pysähtyisi joka aamu tarpeettomasti.
Tämä oli vain ehdotus, kun olen ihmetellyt kanssa-autoilijoiden käytöstä työmatkoilla.
Jos ei ole mitään syytä hidastaa, niin aja mahdollisimman tasaista vauhtia.
Pelkästään mutkan, sillan tai meluaitojen vuoksi ei ole mitään syytä hidastaa vauhtia 50-60 kmh 80-alueella.
Tien päällä on muitakin. - Anonyymi
Olisivatkohan olleet taas jotain mäntsäläläisiä, kun 3 työsuhde audin/skodan oloista uudehkoa autoa ajoi kehä1:ä itään rinnakkain 60kmh hämeenlinnantien jälkeisen kameran kohdalla?
Juuri kerkesin onneksi ohi ja peilistä näkyi miten jäivät jumittamaan liikennettä kadoten vähitellen näkyvistä.
Itse ajelin tasaisesti rajoitusten mukaan, sen kummemmin miettimättä. - Anonyymi
Kun automäärä ylittää tien tai reitin välityskyvyn, ajonopeus putoaa ja saattaa pudota nollaan. Tämä maksimivälityskyky on puhdasta matematiikkaa. Suomalaiset vain eivät ole tottuneet oikeisiin ruuhkiin.
- Anonyymi
Tässä tapauksessa välityskyky yllättäen saattaakin riittää, kun pääsee ohi muutamasta huonosticajavasta sumputtajasta.
Vetoketjuperiaatettakaan ei meillä ymmärretä ja osa jää matelemaan kiihdytyskaistoille.
Jo mutkan loppuvaiheessa voisi ihan hyvin aloittaa kiihdyttämään...
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6734529Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o202205- 1021376
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos181231- 711168
Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia123999Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel66998Jos saan sinut elämääni
niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo75925Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi255884- 65876