Lahdentien käyttäjät keskim kyvyttömämpiä kuskeja?

Anonyymi

Moottoritien liikenne oli pysähtynyt 15.30 aikoihin kehä 3:n kohdalla. Jonot jatkuivat pitkälle kehä 3:a.
Kehä 1 aivan jumissa hämeenlinnan tieltä asti.

On rakennettu hieno moottoritie, joka aukeaa edessä, mutta maalaiset saavat yhteistuumin liikenteen pysähtymään.

Provosoivan aloituksen jatkeeksi, mikähän voisi olla syynä?
Voisiko asiaan vaikuttaa?
Onko väestö jo liian ikääntynyttä tielikenteeseen?

Liikennemäärien ei pitäisi olla syynä, kun avoin moottoritie aiheuttaa ruuhkan vasta pääliittymien jälkeen avoimella tiellä.
Siis ei kai liikenne nyt Lahdesta asti ole seis, etelän kehäteille asti?

13

111

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      En tiedä, mikä tuon tilanteen aiheutti, kun en ollut paikalla. Mutta googlaamalla "miten ruuhka syntyy" löytyy ihan hyviä artikkeleita joissa selitetään, miten ruuhka voi syntyä myös moottoritielle ilman näkyvää syytä.

      • Anonyymi

        Lahden motarin käyttäjät ovat erityisen lahjakkaita tässä "ilman näkyvää syytä".
        Vaatii melkoista yhteispeliä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lahden motarin käyttäjät ovat erityisen lahjakkaita tässä "ilman näkyvää syytä".
        Vaatii melkoista yhteispeliä.

        Taidat käyttää paljon Lahden motaria kun on noin hyvää tietoa.


    • Valitettavasti tuo on pysyvä krooninen ongelma, vaivannut jo kymmeniä vuosia. Moottoritieliittymät tuppaavat joskus jumittumaan suurilla liikennemäärillä, mutta Lahdentien, Kehäykkösen ja Kehäkolmosen sumput syntyvät aika vähäiselläkin liikennevirralla. Joka arkipäivä, mutta erityisesti viikonlopun meno- ja paluuliikenteessä.

      • Anonyymi

        Ongelma syntyy osittain väärän suunnittelun vuoksi. Suomessa moottoritieltä pitää saada oma haara joka taajamaan, vaikka sen tiedetään varmuudella ruuhkauttavan liikennettä. Liittymien väli pitäisi olla vähintään 3-4 kilometriä silloinkin, kun ne ovat tiheässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ongelma syntyy osittain väärän suunnittelun vuoksi. Suomessa moottoritieltä pitää saada oma haara joka taajamaan, vaikka sen tiedetään varmuudella ruuhkauttavan liikennettä. Liittymien väli pitäisi olla vähintään 3-4 kilometriä silloinkin, kun ne ovat tiheässä.

        No mikäs se sitä Lahden moottoritietä sitten ruuhkauttaa?
        Mittasin että lyhinkin liittymien väli oli sen 3 km.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No mikäs se sitä Lahden moottoritietä sitten ruuhkauttaa?
        Mittasin että lyhinkin liittymien väli oli sen 3 km.

        Tuossa Lahdentien moottoritien ruuhkautuminen johtuu Helsingissä Tattarisuon kohdalla useammastakin syystä. Hyvin lyhyellä matkalla risteää Lahden suunnasta tuleva liikenne joka on menossa Kehä 1:lle ja Porvoon moottoritieltä tuleva liikenne. Kun vielä moottoritieltä Kehä 1:lle länteen yrittävät joutuvat tunkemaan kehätien jatkuvaan jonoon lyhyellä matkalla (taaskin risteävää liikennettä Malmin suuntaan) niin ei mikään ihme jos viikonlopun sunnuntairuuhkassa jonot venähtää nelostiellä pitkälle. Moni koukkaakin kolmoskehän kautta ja taas syntyy lisää jonoa kehän ruuhkan vuoksi (sielläkin länteen ajettaessa risteävää liikennettä).
        Ihmetyttää mitä liikennesuunnittelijat ovat ajatelleet kun niin monessa paikassa liikenne joutuu risteämään. Eikö noita risteyksiä ole osattu hajauttaa pidemmille väleille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa Lahdentien moottoritien ruuhkautuminen johtuu Helsingissä Tattarisuon kohdalla useammastakin syystä. Hyvin lyhyellä matkalla risteää Lahden suunnasta tuleva liikenne joka on menossa Kehä 1:lle ja Porvoon moottoritieltä tuleva liikenne. Kun vielä moottoritieltä Kehä 1:lle länteen yrittävät joutuvat tunkemaan kehätien jatkuvaan jonoon lyhyellä matkalla (taaskin risteävää liikennettä Malmin suuntaan) niin ei mikään ihme jos viikonlopun sunnuntairuuhkassa jonot venähtää nelostiellä pitkälle. Moni koukkaakin kolmoskehän kautta ja taas syntyy lisää jonoa kehän ruuhkan vuoksi (sielläkin länteen ajettaessa risteävää liikennettä).
        Ihmetyttää mitä liikennesuunnittelijat ovat ajatelleet kun niin monessa paikassa liikenne joutuu risteämään. Eikö noita risteyksiä ole osattu hajauttaa pidemmille väleille.

        Ne risteykset kuten koko tienpohjan suunnittelu on peräisin 60-luvulta jolloin noita tiestöjä alettiin toteuttamaan, osittain jo olevien tienpohjien sijainneille.

        Juttelet tuossa tien ruuhkautumisesta Helsingin suuntaan saapuessa, mutta niin vaan se kehä ykkösen itäänpäin meneva liikenne käytännössä seisoo iltapäivisin paikallaan kun liittymä Lahden/Porvoon moottoriteille ei vedä.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Tuo ilmiö saadaan lievemmäksi sopivilla turvaväleillä. Mutta silloin ei kuulemma kukaan pääse mihinkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo ilmiö saadaan lievemmäksi sopivilla turvaväleillä. Mutta silloin ei kuulemma kukaan pääse mihinkään.

        Maltillinen turvaväli voisi auttaa:
        -Edessä ajava jarruttaa kameran kohdalla ja kiihdyttää taas. Välillä onnistuu pitää oma nopeus tasaisena ja edellä ajava mahtuu hölmöilemään turvavälin puitteissa.

        -aamuruuhka Lahden ja Porvoon moottoriteiden yhdistymiskohdassa, mistä irtaudutaan samalla kehä 1 itään ja länteen:
        Jos porvoon moottoritieltä tulevat jättäisivät jokainen tilaa edes yhdelle autolle, niin Lahden motarilta olisi sujuvampi liittyä sekaan "vetoketjuperiaatteella".
        Nopeus ei laskisi niin pahasti ja Lahden moottoritiellekin olisi helpompi siirtyä.
        Edellyttää, että sitten siellä kehä1:lle mentäessä ei munita turhaan.

        Varmaan joku kesäharjoittelija tai city-vihreä suunnitellut tuon neljän päätiereitin yhdistämisen yhdelle samalle kaistalle?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maltillinen turvaväli voisi auttaa:
        -Edessä ajava jarruttaa kameran kohdalla ja kiihdyttää taas. Välillä onnistuu pitää oma nopeus tasaisena ja edellä ajava mahtuu hölmöilemään turvavälin puitteissa.

        -aamuruuhka Lahden ja Porvoon moottoriteiden yhdistymiskohdassa, mistä irtaudutaan samalla kehä 1 itään ja länteen:
        Jos porvoon moottoritieltä tulevat jättäisivät jokainen tilaa edes yhdelle autolle, niin Lahden motarilta olisi sujuvampi liittyä sekaan "vetoketjuperiaatteella".
        Nopeus ei laskisi niin pahasti ja Lahden moottoritiellekin olisi helpompi siirtyä.
        Edellyttää, että sitten siellä kehä1:lle mentäessä ei munita turhaan.

        Varmaan joku kesäharjoittelija tai city-vihreä suunnitellut tuon neljän päätiereitin yhdistämisen yhdelle samalle kaistalle?

        "Varmaan joku kesäharjoittelija tai city-vihreä suunnitellut tuon neljän päätiereitin yhdistämisen yhdelle samalle kaistalle?"

        Joo, joskus vuonna 1964 se kesäharjoittelija sen suunnitteli. Pitäisi erottaa koko tyyppi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Varmaan joku kesäharjoittelija tai city-vihreä suunnitellut tuon neljän päätiereitin yhdistämisen yhdelle samalle kaistalle?"

        Joo, joskus vuonna 1964 se kesäharjoittelija sen suunnitteli. Pitäisi erottaa koko tyyppi

        vuonna 1972 valmistui Porvoonväylän ensimmäinen osuus valtatieltä 4 Tattariharjun liittymästä Sipoon Massbyhyn


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi perhe ei puutu Stefun ongelmiin?

      Vaikka onkin suvun musta lammas ja häpäissyt kaikki niin silti, miksi suku ei halua auttaa häntä?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      53
      2458
    2. Maisa lomalla yksin?

      Yhdessäkään kuvassa ei näy edes vilahdusta miehestä..
      Kotimaiset julkkisjuorut
      124
      2113
    3. Joko Sofia löytää tänään uuden rakkaan

      On varmaan aika jättää entisen parisuhteen savuavat rauniot taakse ja lähteä kohti uusia seikkailuja. Nyt varakkaiden helsinkiläismiesten vaimojen on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      26
      1179
    4. Rattijuopon uhriksi 16 vuotias tyttö

      Ikaalisista passitettiin ennen rattijuopot linnaan.Nyt vaan silitellään päätä.
      Ikaalinen
      23
      1154
    5. Sofialle, luet kumminkin

      Nyt on vuosi seurattu tätä kiihkeää vuosisadan romanssia. Ja on ollut turbulenssia mennen, tullen ja palatessa. Ei ole enää perässä pysynyt tässä on/O
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      1021
    Aihe