Lahdentien käyttäjät keskim kyvyttömämpiä kuskeja?

Anonyymi

Moottoritien liikenne oli pysähtynyt 15.30 aikoihin kehä 3:n kohdalla. Jonot jatkuivat pitkälle kehä 3:a.
Kehä 1 aivan jumissa hämeenlinnan tieltä asti.

On rakennettu hieno moottoritie, joka aukeaa edessä, mutta maalaiset saavat yhteistuumin liikenteen pysähtymään.

Provosoivan aloituksen jatkeeksi, mikähän voisi olla syynä?
Voisiko asiaan vaikuttaa?
Onko väestö jo liian ikääntynyttä tielikenteeseen?

Liikennemäärien ei pitäisi olla syynä, kun avoin moottoritie aiheuttaa ruuhkan vasta pääliittymien jälkeen avoimella tiellä.
Siis ei kai liikenne nyt Lahdesta asti ole seis, etelän kehäteille asti?

23

976

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      En tiedä, mikä tuon tilanteen aiheutti, kun en ollut paikalla. Mutta googlaamalla "miten ruuhka syntyy" löytyy ihan hyviä artikkeleita joissa selitetään, miten ruuhka voi syntyä myös moottoritielle ilman näkyvää syytä.

      • Anonyymi

        Lahden motarin käyttäjät ovat erityisen lahjakkaita tässä "ilman näkyvää syytä".
        Vaatii melkoista yhteispeliä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lahden motarin käyttäjät ovat erityisen lahjakkaita tässä "ilman näkyvää syytä".
        Vaatii melkoista yhteispeliä.

        Taidat käyttää paljon Lahden motaria kun on noin hyvää tietoa.


    • Valitettavasti tuo on pysyvä krooninen ongelma, vaivannut jo kymmeniä vuosia. Moottoritieliittymät tuppaavat joskus jumittumaan suurilla liikennemäärillä, mutta Lahdentien, Kehäykkösen ja Kehäkolmosen sumput syntyvät aika vähäiselläkin liikennevirralla. Joka arkipäivä, mutta erityisesti viikonlopun meno- ja paluuliikenteessä.

      • Anonyymi

        Ongelma syntyy osittain väärän suunnittelun vuoksi. Suomessa moottoritieltä pitää saada oma haara joka taajamaan, vaikka sen tiedetään varmuudella ruuhkauttavan liikennettä. Liittymien väli pitäisi olla vähintään 3-4 kilometriä silloinkin, kun ne ovat tiheässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ongelma syntyy osittain väärän suunnittelun vuoksi. Suomessa moottoritieltä pitää saada oma haara joka taajamaan, vaikka sen tiedetään varmuudella ruuhkauttavan liikennettä. Liittymien väli pitäisi olla vähintään 3-4 kilometriä silloinkin, kun ne ovat tiheässä.

        No mikäs se sitä Lahden moottoritietä sitten ruuhkauttaa?
        Mittasin että lyhinkin liittymien väli oli sen 3 km.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No mikäs se sitä Lahden moottoritietä sitten ruuhkauttaa?
        Mittasin että lyhinkin liittymien väli oli sen 3 km.

        Tuossa Lahdentien moottoritien ruuhkautuminen johtuu Helsingissä Tattarisuon kohdalla useammastakin syystä. Hyvin lyhyellä matkalla risteää Lahden suunnasta tuleva liikenne joka on menossa Kehä 1:lle ja Porvoon moottoritieltä tuleva liikenne. Kun vielä moottoritieltä Kehä 1:lle länteen yrittävät joutuvat tunkemaan kehätien jatkuvaan jonoon lyhyellä matkalla (taaskin risteävää liikennettä Malmin suuntaan) niin ei mikään ihme jos viikonlopun sunnuntairuuhkassa jonot venähtää nelostiellä pitkälle. Moni koukkaakin kolmoskehän kautta ja taas syntyy lisää jonoa kehän ruuhkan vuoksi (sielläkin länteen ajettaessa risteävää liikennettä).
        Ihmetyttää mitä liikennesuunnittelijat ovat ajatelleet kun niin monessa paikassa liikenne joutuu risteämään. Eikö noita risteyksiä ole osattu hajauttaa pidemmille väleille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa Lahdentien moottoritien ruuhkautuminen johtuu Helsingissä Tattarisuon kohdalla useammastakin syystä. Hyvin lyhyellä matkalla risteää Lahden suunnasta tuleva liikenne joka on menossa Kehä 1:lle ja Porvoon moottoritieltä tuleva liikenne. Kun vielä moottoritieltä Kehä 1:lle länteen yrittävät joutuvat tunkemaan kehätien jatkuvaan jonoon lyhyellä matkalla (taaskin risteävää liikennettä Malmin suuntaan) niin ei mikään ihme jos viikonlopun sunnuntairuuhkassa jonot venähtää nelostiellä pitkälle. Moni koukkaakin kolmoskehän kautta ja taas syntyy lisää jonoa kehän ruuhkan vuoksi (sielläkin länteen ajettaessa risteävää liikennettä).
        Ihmetyttää mitä liikennesuunnittelijat ovat ajatelleet kun niin monessa paikassa liikenne joutuu risteämään. Eikö noita risteyksiä ole osattu hajauttaa pidemmille väleille.

        Ne risteykset kuten koko tienpohjan suunnittelu on peräisin 60-luvulta jolloin noita tiestöjä alettiin toteuttamaan, osittain jo olevien tienpohjien sijainneille.

        Juttelet tuossa tien ruuhkautumisesta Helsingin suuntaan saapuessa, mutta niin vaan se kehä ykkösen itäänpäin meneva liikenne käytännössä seisoo iltapäivisin paikallaan kun liittymä Lahden/Porvoon moottoriteille ei vedä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa Lahdentien moottoritien ruuhkautuminen johtuu Helsingissä Tattarisuon kohdalla useammastakin syystä. Hyvin lyhyellä matkalla risteää Lahden suunnasta tuleva liikenne joka on menossa Kehä 1:lle ja Porvoon moottoritieltä tuleva liikenne. Kun vielä moottoritieltä Kehä 1:lle länteen yrittävät joutuvat tunkemaan kehätien jatkuvaan jonoon lyhyellä matkalla (taaskin risteävää liikennettä Malmin suuntaan) niin ei mikään ihme jos viikonlopun sunnuntairuuhkassa jonot venähtää nelostiellä pitkälle. Moni koukkaakin kolmoskehän kautta ja taas syntyy lisää jonoa kehän ruuhkan vuoksi (sielläkin länteen ajettaessa risteävää liikennettä).
        Ihmetyttää mitä liikennesuunnittelijat ovat ajatelleet kun niin monessa paikassa liikenne joutuu risteämään. Eikö noita risteyksiä ole osattu hajauttaa pidemmille väleille.

        Tuohon tattarisuon ramppiin pitäisi kyllä lisätä kaistoja Kehä1 länteenpäin niin että olisi 2 kaistaa jotka menee lahdenväylälle jo vaikka pakilasta asti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuohon tattarisuon ramppiin pitäisi kyllä lisätä kaistoja Kehä1 länteenpäin niin että olisi 2 kaistaa jotka menee lahdenväylälle jo vaikka pakilasta asti.

        Riittääkö pakilakaan, kun maalaiset nyhjäävät motarin kiihdytyskaistalla.
        Ei siihen montaa idioottia tarvita, kun kaikki kärsivät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riittääkö pakilakaan, kun maalaiset nyhjäävät motarin kiihdytyskaistalla.
        Ei siihen montaa idioottia tarvita, kun kaikki kärsivät.

        No kehällä isoin ongelma on siinä että ramppi, joka vetää jo valmiiksi todella huonosti, on vielä kaiken lisäksi vasemmalla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        No kehällä isoin ongelma on siinä että ramppi, joka vetää jo valmiiksi todella huonosti, on vielä kaiken lisäksi vasemmalla.

        Se onkin mysteeri. Ramppi vetää käsittämättömän huonosti, joten Kehän vasen kaista myös jumittuu. Mutta vaikka oikealla kaistalla ei ole mitään esteitä, niin silti oikea kaista usein vetää vielä vasenta kaistaakin huonommin.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Tuo ilmiö saadaan lievemmäksi sopivilla turvaväleillä. Mutta silloin ei kuulemma kukaan pääse mihinkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo ilmiö saadaan lievemmäksi sopivilla turvaväleillä. Mutta silloin ei kuulemma kukaan pääse mihinkään.

        Maltillinen turvaväli voisi auttaa:
        -Edessä ajava jarruttaa kameran kohdalla ja kiihdyttää taas. Välillä onnistuu pitää oma nopeus tasaisena ja edellä ajava mahtuu hölmöilemään turvavälin puitteissa.

        -aamuruuhka Lahden ja Porvoon moottoriteiden yhdistymiskohdassa, mistä irtaudutaan samalla kehä 1 itään ja länteen:
        Jos porvoon moottoritieltä tulevat jättäisivät jokainen tilaa edes yhdelle autolle, niin Lahden motarilta olisi sujuvampi liittyä sekaan "vetoketjuperiaatteella".
        Nopeus ei laskisi niin pahasti ja Lahden moottoritiellekin olisi helpompi siirtyä.
        Edellyttää, että sitten siellä kehä1:lle mentäessä ei munita turhaan.

        Varmaan joku kesäharjoittelija tai city-vihreä suunnitellut tuon neljän päätiereitin yhdistämisen yhdelle samalle kaistalle?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maltillinen turvaväli voisi auttaa:
        -Edessä ajava jarruttaa kameran kohdalla ja kiihdyttää taas. Välillä onnistuu pitää oma nopeus tasaisena ja edellä ajava mahtuu hölmöilemään turvavälin puitteissa.

        -aamuruuhka Lahden ja Porvoon moottoriteiden yhdistymiskohdassa, mistä irtaudutaan samalla kehä 1 itään ja länteen:
        Jos porvoon moottoritieltä tulevat jättäisivät jokainen tilaa edes yhdelle autolle, niin Lahden motarilta olisi sujuvampi liittyä sekaan "vetoketjuperiaatteella".
        Nopeus ei laskisi niin pahasti ja Lahden moottoritiellekin olisi helpompi siirtyä.
        Edellyttää, että sitten siellä kehä1:lle mentäessä ei munita turhaan.

        Varmaan joku kesäharjoittelija tai city-vihreä suunnitellut tuon neljän päätiereitin yhdistämisen yhdelle samalle kaistalle?

        "Varmaan joku kesäharjoittelija tai city-vihreä suunnitellut tuon neljän päätiereitin yhdistämisen yhdelle samalle kaistalle?"

        Joo, joskus vuonna 1964 se kesäharjoittelija sen suunnitteli. Pitäisi erottaa koko tyyppi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Varmaan joku kesäharjoittelija tai city-vihreä suunnitellut tuon neljän päätiereitin yhdistämisen yhdelle samalle kaistalle?"

        Joo, joskus vuonna 1964 se kesäharjoittelija sen suunnitteli. Pitäisi erottaa koko tyyppi

        vuonna 1972 valmistui Porvoonväylän ensimmäinen osuus valtatieltä 4 Tattariharjun liittymästä Sipoon Massbyhyn


    • Anonyymi

      Ne on ne vasemmalle kaistalle kiilaavat. Ajavatt ehkä 60 km/h kun vasen kaista vetää sen 100km/h niin kyllähän se haitari efekti tulee helposti.

      • Anonyymi

        Tuota et usko itsekään.


    • Anonyymi

      Mitä jos aamuisin ajettaisiin ihan 80kmh sinne kehä 1:lle.
      Ei siinä liittymässä ole mitään syytä hidastella, kuin hidastelijat. Ainakaan kesäkeleillä.

      Sitten se oikean puoleisin kaista mistä mennään kehä 1:lle.
      Porvoon motarilta tulevat voisivat pitää pientä väliä edessään oleviin, jolloin kaistojen vaihdot ristiin menisivät sujuvammin. Sellainen vetoketju.

      Jos kukaan ei hidastele aivan älyttömästi ja pidetään pientä turvaväliä, niin liikenne ei pysähtyisi joka aamu tarpeettomasti.

      Tämä oli vain ehdotus, kun olen ihmetellyt kanssa-autoilijoiden käytöstä työmatkoilla.

      Jos ei ole mitään syytä hidastaa, niin aja mahdollisimman tasaista vauhtia.
      Pelkästään mutkan, sillan tai meluaitojen vuoksi ei ole mitään syytä hidastaa vauhtia 50-60 kmh 80-alueella.

      Tien päällä on muitakin.

    • Anonyymi

      Olisivatkohan olleet taas jotain mäntsäläläisiä, kun 3 työsuhde audin/skodan oloista uudehkoa autoa ajoi kehä1:ä itään rinnakkain 60kmh hämeenlinnantien jälkeisen kameran kohdalla?

      Juuri kerkesin onneksi ohi ja peilistä näkyi miten jäivät jumittamaan liikennettä kadoten vähitellen näkyvistä.
      Itse ajelin tasaisesti rajoitusten mukaan, sen kummemmin miettimättä.

    • Anonyymi

      Kun automäärä ylittää tien tai reitin välityskyvyn, ajonopeus putoaa ja saattaa pudota nollaan. Tämä maksimivälityskyky on puhdasta matematiikkaa. Suomalaiset vain eivät ole tottuneet oikeisiin ruuhkiin.

    • Anonyymi

      Tässä tapauksessa välityskyky yllättäen saattaakin riittää, kun pääsee ohi muutamasta huonosticajavasta sumputtajasta.

      Vetoketjuperiaatettakaan ei meillä ymmärretä ja osa jää matelemaan kiihdytyskaistoille.

      Jo mutkan loppuvaiheessa voisi ihan hyvin aloittaa kiihdyttämään...

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5248
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3407
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1542
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      186
      1410
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1056
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      968
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      887
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      769
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      768
    Aihe