Selittämätön paha olo

Anonyymi

Minulla on elämässä asiat ihan kivasti. On työ, harrastukset, lemmikkieläin, joitain ystäviä, olen terve enkä käytä alkoholia. Mutta... voin todella huonosti. Ajattelen jatkuvasti kuinka paha ja huono ihminen olen. En usko että kukaan pitää minusta. Uskon olevani todella ruma ja ettei kukaan ikinä voi rakastaa minua. En tiedä mitä tehdä. Olen kokeillut kaikkea mahdollista selfhelppiä jo yli 10 vuotta. Olen harjoitellut myönteisyyttä itseäni kohtaan. Sanon joka päivä itselleni kauniita asioita. Hemmottelen itseäni ja pidän hyvänä. Kirjoitan kiitollisuuspäiväkirjaa. Tiedän, että minulla on asiat ihan hyvin. Ainoastaan toivomaani parisuhdetta en ole vielä onnistunut löytämään.
Silti oloni on tuskallisen huono. Enkä tiedä miksi. Masennusta ja ahdistusta on ollut 15 vuotta. Haluaisin kuolla ja kaikki tuntuu huonolta. Olisiko ideoita tai vertaistukea?

13

56

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Äkkiseltään tulee mieleen, että onko tuosta positiivisen ajattelun harjoittelusta mitään hyötyä? Miksi juuri kiitollisuuspäiväkirja, miksei murhepäiväkirja? Oletko ehkä elänyt ympäristössä, jossa sinun on odotettu olevan aina kiltti, aurinkoinen, myönteinen... Eihän kukaan ole aina sellainen... Mitähän elämässäsi on tapahtunut sellaista, mikä aiheuttaa tuskaa ja noinkin voimakkaita kielteisiä käsityksiä itsestäsi...

    • Anonyymi

      Kyllä tuo vaihe menee kohta ohi :) Kun tulee ikää lisää niin et enää jaksa murehtia moisia. Keskityt vaan päivistä selviämiseen ;)

      T.inhorealisti

      • Anonyymi

        Hänhän kirjoitti, että "vaihetta" on jatkunut jo 15 vuotta ja self-helppiä (positiivista ajattelua?) 10 vuotta... ? - edellinen


      • Anonyymi

        Enpä oikein usko tuohonkaan kannanottoon. Murehtija jaksaa kyllä murehtia viimeiseen hengenvetoonsa asti, ellei saa asioitaan selvitetyksi terapiassa. Henkiset asiat voivat romahduttaa myös fyysisen toimintakyvyn. Ihminen ei ole mikään kone. Et ole sitten ikinä nähnyt murehtivaa ja valittavaa vanhaa ihmistä? Oma mummoni oli sellainen. Äitini kävi varmaan 40 vuotta terapiassa, ja onnistuu löytämään yhä ympäriltään lähinnä kurjuutta. Tosin se etu terapiassa oli, että ympäröivä kurjuus ei ole hänen oma vikansa... Että tällaisella perimällä varustettu yksilö tällä suunnalla. Varmaan murehdin itse viimeiseen hengen vetoon tai siihen asti, kunnes viimeinen järjellinen ajatus sammuu. Monellahan järjen sammuminen tapahtuu paljon ennen kuolemaa. Muistisairaudet pitävät siitä huolen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Enpä oikein usko tuohonkaan kannanottoon. Murehtija jaksaa kyllä murehtia viimeiseen hengenvetoonsa asti, ellei saa asioitaan selvitetyksi terapiassa. Henkiset asiat voivat romahduttaa myös fyysisen toimintakyvyn. Ihminen ei ole mikään kone. Et ole sitten ikinä nähnyt murehtivaa ja valittavaa vanhaa ihmistä? Oma mummoni oli sellainen. Äitini kävi varmaan 40 vuotta terapiassa, ja onnistuu löytämään yhä ympäriltään lähinnä kurjuutta. Tosin se etu terapiassa oli, että ympäröivä kurjuus ei ole hänen oma vikansa... Että tällaisella perimällä varustettu yksilö tällä suunnalla. Varmaan murehdin itse viimeiseen hengen vetoon tai siihen asti, kunnes viimeinen järjellinen ajatus sammuu. Monellahan järjen sammuminen tapahtuu paljon ennen kuolemaa. Muistisairaudet pitävät siitä huolen.

        Valitettavasti terapautit on kuten psykiatrian koko teoria lääketehtaan luomus ja "terapautit" hyödyntävät jokaisen yksilön ja hänen onglemansa lääketehtaille euroksi. Koska valtio maksaa kansansa mytkyttämisen. on jokainen terapeutille menijä vain kauppatavara joka markkinoidaan kuin orjaksi hermomyrkky tehtaille ja vangitsevat ja bäkivalloin iskevät myrkkyjään. Koska joka piikistä valtio maksaa ja terapiaan menijä saa ikuiset traumat. Joten se siitä valtion tarjoamasta avusta.

        Kannattaa käyttää pilleri vapaita tahoja. Kuten kirkon keskustelu apu ja seurakuntien työntekijät, dakonit jne, eivät pidätå ja iske rahan takia hermomyrkkyjä nahkaasi, eivät leimaa, eivät ole ilkeitä ja ei jää traumoja kuten valtion auttajista.


    • Anonyymi

      Onhan sinulla vaimo. On lapsia ja lapsenlapsia. Velaton iso talokin. Moni muu elelisi tyytyväisenä loput elinaikasi.

    • Anonyymi

      Käy juttelemassa psykologin kanssa.

      • Anonyymi

        Mistä tiedät että sairaus on sellainen että se on psykologian asia?

        Voihan kyseessä olla mikä tahansa vitamiini- tai hivenainepuutos, alhainen verenpaine, sydänongelma tai mikä vaan. Kaikki mikä vaikuttaa aivojen hyvinvointiin voi aiheuttaa ihmiselle karmean olotilan.


    • Anonyymi

      Vähän sama olo täälläkin. Lakkasin vaan välittämästä mikään ei enää kiinnosta, mistään ei saa iloa. Päivät on suoriutumista. In menty jo useampi vuosi

    • Anonyymi

      Voisko vika olla siinä ettet anna itsellesi lupaa käydä läpi negatiivisia tunteita.Se että pyrit jatkuvasti ajattelemaan positiivisesti niin kiellät itseltäsi tunteet.Se että ihminen ei ole jatkuvatsi yltiö positiivinen kuuluu elämään. Anna itsellesi lupa tuntea myös niitä negatiivisia tunteita.Elämä ei aina voi olla pelkkää ruusuilla tanssimista.Jos voisit tuntea esim surua niin sä pystyisit nauttimaa myös niistä elämän pienistä asioista.Nyt vaikuttaa että pakotat itsesi olemaan jatkuvasti positiivinen etkä anna tunteille lupaa.

    • Anonyymi

      Jos oma apu ei riitä, niin sitten haetaan apua ammattilaisilta. Juttele asiasta vaikka työterveydessä. On olemassa riski, että jossain vaiheessa alkaa olemaan työssä jaksamisen kanssakin haastetta, jos ei ole sinut itsensä kanssa. Eli asia kuuluu työterveydelle. Toki voit mennä myös yksityiselle puolelle, jos varasi riittävät.

      On iso plussa, jos ihminen ei käytä alkoholia. Sillä saa monet asiat solmuun.

    • Anonyymi

      Eikö kukaan ole vielä esittänyt, että aivoissasi on kemiallinen epätasapainotila, jonka korjaaminen vaatii psyykenlääkkeen käyttöä koko loppuiän? Ja että turvallinen ja hyvin siedetty lääkitys tuo sinulle hyvän elämänlaadun? Tarvitsevathan diabeetikotkin insuliininsa.

    • Hei,

      Hyvä, että kirjoitit tänne! Vastaan vielä minäkin sinulle, vaikka olet jo saanut monia hyviä vastauksia ja kerrot kokeilleesi vuosien varrella kaikkia mahdollisia selfhelppejä. Itsetuhoiset ajatuksesi vaikuttavat kuitenkin huolestuttavilta, joten toivon, että jatkat ulkopuolisen avun hakemista.

      On olemassa monenlaisia auttavia tahoja, joihin voi olla yhteydessä anonyymisti ja matalalla kynnyksellä. Näistä palveluista voi saada sekä tukea että vinkkejä avun hakemiseen. Ehkä et kuitenkaan ole kokeillut vielä näitä kaikkia?

      - Tukinet.net - Tukipisteesti netissä https://tukinet.net/

      Tukinetistä saa itselleen tukihenkilön, jonka kanssa voi keskustella kahden kesken mistä tahansa hankalasta elämäntilanteesta tai mielessä olevasta huolesta. Tukihenkilön löydät mm. Mieli Tukisuhteesta. https://tukinet.net/teemat/mieli-tukisuhde/tukisuhteet/

      Tukinetissä on myös monenlaisia keskusteluryhmiä ja chattejä, joista voi saada vertaistukea sekä ammattilaisten neuvoja. Esimerkiksi joka viikko maanantaista torstaihin klo 15-19 on Solmussa-chat päivystys, jossa voi jutella kahden kesken päivystäjän kanssa. Tukinet on avoinna kellon ympäri vuoden jokaisena päivänä.

      - Valtakunnallinen kriisipuhelin

      Jos soittaminen tuntuu omimmalta vaihtoehdolta, niin valtakunnallinen kriisipuhelin päivystää24/7 numerossa 09 2525 0111.

      - Kriisikeskukset

      Ympäri Suomea toimii myös kriisikeskuksia, joihin voi mennä keskustelemaan paikan päälle. Näin korona-aikaan myös etävastaanotto on mahdollinen asuinpaikkakunnasta ja sen koronatilanteesta riippuen. Kriisikeskusten yhteystiedot löytyvät mm. MIELI Suomen Mielenterveys ry:n nettisivuilta: https://mieli.fi/fi/tukea-ja-apua/kasvokkain/kriisikeskusverkosto

      Akuutissa tilanteesa voi aina olla yhteydessä oman kunnan psykiatriseen päivystykseen.

      Ystävällisin terveisin
      SOS-kriisikeskus/Kata

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      151
      2942
    2. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      95
      1594
    3. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      143
      1507
    4. Peräti 95 % persujen kannattajista rasisteja

      Kertoo EVA:n teettämä kysely. Pakollista yhdenvertaisuuskoulutusta tarvitsee siis paljon laajempi joukko kuin pelkästää
      Maailman menoa
      365
      1390
    5. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      121
      1381
    6. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      99
      1195
    7. Anna vielä vähän vihreää valoa

      Teen sitten siirtoni, nainen. Tiedän, että olet jo varovaisesti yrittänyt lähestyä, mutta siitä on jo aikaa. Jos tunnet
      Ikävä
      15
      921
    8. On minulla suunitelma

      Siitä ei vain tiedä kukaan muu kuin tällä hetkellä minä. Suunnitelma ja varasuunnitelma. Sinun takiasi nainen. Vain s
      Ikävä
      47
      840
    9. Palstan ylivoimaisesti suosituin keskustelunaihe

      Palstan suosituin keskustelunaihe näyttää olevan homoseksuaalisuus. Otsikoiden perusteella voisi kuvitella olevansa Seks
      Luterilaisuus
      258
      806
    10. 55
      764
    Aihe