Viinimarjapensaan lehti - onko tauti

Anonyymi

Mikä tekee punerrusta lehtiin?
Täällä on OKT:n piha savimaata ja taisi vielä 80-luvulla olla peltoa, pensaan ympärillä on multaa aika kapealla säteellä. Sijainti on sisämaassa Varsinais-Suomessa linnuntietä muutama kymmenen km merelle.

https://aijaa.com/CRugGQ

4

157

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kirvoja luulisin. Syynää kupruja

• Anonyymi

Kiitos neuvosta. Tarkistin kuprut ja tosiaan niitä löytyi. Sumutin hyönteismyrkkyä reilusti, toivotaan tepsivän.

• Anonyymi

Jaha, joku kiitteli ilmeisesti kysymystäni sekä vastausta, jonka sain.

Olen alkuperäinen kysyjä. Syynään tarkemmin noita marjapensaita. Mökiltä löytyy marjapensaita lisää. Valokuva on toisesta paikasta, OKT:n pihalta kaupunkialueelta. Olen nyt juuri kaupungissa.

• Anonyymi

Olen alkuperäinen kysyjä. Nyt on löytynyt sekä vasta istutetuista että vanhemmistakin omenapuista (joita 2 kpl) jotain tuholaisvikaa, jossa lehdet menevät umpikoteloksi tai välillä rullalle asti. Sisältä sykkyrästä löytyi mustia pieniä kusiaisia, ehkä vain 2-3 kpl, jotka viittaavat kirvojen olemassaoloon. Sisällä on lisäksi paljon mustia ilmeisesti eläviä otuksia, melkein kärpäsen paskan kokoisia. Ne sai helposti puristelemalla hengiltä. Vaikeaa on kuitenkin kaikkia sykkyräisiä lehtiä noin puhdistaa. Mielestäni tuo puristeltu otusjoukko haisi lievästi makealta, eikö sekin viittaisi kirvoihin? Muistan ennen vanhaan puhutun, että muurahaiset hyödyntävät kirvoja lypsämällä niitä, mutta eivät tapa kirvoja.

Näitä tuholaisia esiintyy jopa kesäkuun alussa istutetuissa taimissakin, ja kaupungin tontin lähellä ei kyllä ole mitään sakeaa puustoa. Lähellä on joku puuton pieni puisto ja siellä lasten keinuja sun muuta sellaista.

Myös kesämökillä 20 km päässä löytyy näitä tuholaisia, mutta vähemmän. Niiden täytyy olla tullut jo puutarhaliikkeestä asti. Mökillä on yksi viinimarjapensas vielä istuttamatta ruukussaan. Olin siinäkin näkevinäni sykkyräisen lehden.

Kaupunkitalon tontilla en muistanut tarkistaa, vieläkö näkyy punertavia paksuuntuneita lehtiä jossain viinimarjapensaassa. Tänään käyn kaupungissa.
      Toissapäivänä kastelin klo 22 jälkeen istutuksia, lisää on tullut istutettua mm. tuijia.

Aika ikävää, kun kaupungin vesilaitos perii jätevesimaksua myös kasteluvedestä. Sitä saa talon ulkoseinältä. Siihen ei ole omaa mittaria, joka joissain kaupungeissa hyväksytään kun haluaa jätevesimaksun pois kasteluvedeltä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sofia jätti koiransa tuulikaappiin ostostensa ajaksi

Kirves kertoo kuvineen Sofian jättäneen Bambin vartioimatta tuulikaappiin mennessään ostoksille. Mulle ei tulisi mieleenkään jättää koiraani lukitsem
      Kotimaiset julkkisjuorut
      176
      2704
    2. Martina ja Eremenko

Kun suhde tuli julki Martina kertoi Iltalehdelle haluavansa jatkaa suhdettaan Eremenkoon. Hän myös toivoi, että miehen tyttöystävä ymmärtäisi yskän j
      Kotimaiset julkkisjuorut
      184
      2384
    3. Kaivattusi ominaisuus

Mitä kaipaat hänessä eniten?
      Ikävä
      103
      2236
    4. Lokki Böllörf taas humalassa

Käsi ylös kuka yllättyi.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      96
      2018
    5. Nakkilassa tapahtuu

Missä päin Nakkilaa tuo aamullinen ampuminen tapahtui? https://www.satakunnankansa.fi/satakunta/art-2000008543567.html
      Nakkila
      7
      1455
    6. Akava kieltää sairaanhoitajien palkkojen korotukset

Suomessa on koronapandemian vuoksi huutava puute koulutetuista sairaanhoitajista. Osa on mennyt Norjaan töihin, noin 2.000€/kk paremman palkkauksen
      Maailman menoa
      49
      1394
    7. Irtisanoudun kristinuskosta

Olen tehnyt päätöksen, etten enää rukoile, lue Raamattu tai mitään muutakaan hengellistä kirjallisuutta. En käy missään hengellisessä tilaisuudessa. R
      Helluntailaisuus
      363
      1177
    8. Teholla nyt jo 72 ihmistä. Enemmän kuin kertaakaan 2020 alun jälkeen

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008544154.html Nyt omikron alkaa viemään teholle ja hurjin viikko alkaa huomenna. 72 on nyt teholla. Ottakaa rokot
      Maailman menoa
      113
      1144
    9. Mies, olisiko meidän

Aika kohdata IRL ja selvittää asiat?
      Ikävä
      48
      1062
    Aihe