Koen olevani kaikessa muita huonompi

Anonyymi

Siinä se tuli.
Vertailen itseäni kaikkiin ja ihan koko ajan. Koen olevani kaikessa muita huonompi. Tuntuu kuin olisin saanut elämääni huonoimmat kortit ikinä.
Olen kärsinyt tästä huonommuuden ja riittämättömyyden tunteesta koko ikäni. Haluaisin tuntea olevani samalla viivalla kuin muut.. saman arvoinen. Enkä vain ajatella niin, vain ihan oikeasti tuntea olevani yhtä arvokas ja tärkeä ihminen kuin muutkin.

10

967

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ihmisiä on sekä menestyjiä että luusereita. Itse kuulun myös jälkimmäiseen poppooseen ja raadan pitkää päivää surkea palkkaisessa työssä eli tes palkatussa. Lähes kaikki samanikäiset tässä kunnassa on jotenkin ylemmällä portaalla joka asiassa kuin minä. Siltä nyt vain tuntuu ja kestettävä on. Poljen paikallani tylsässä elämässä.

• Anonyymi

Mikä sinut saa tuntemaan niin, että olisit huonompi muita ?
      Miksi ajattelet tuolla tavalla ?

Kyseessä on ilmeisesti itsetunnon " vajaatoiminta ".
      Jokaisella on itsetunto kyllä olemassa, mutta joskus se saattaa olla piilossa jostain syystä.

Tällaisessa on hyvin vaikea alkaa neuvoa ketään, vielä vähemmän täysin tuntematonta ihmistä, ja kun ei ole ammattitaitoakaan siihen.

Ainoa, että minulla on omakohtaista kokemusta samanlaisista ajatuksista ja tunteista.
      Omalla kohdallani en oikeastaan edes tiedä, mikä oli varsinaisesti se tekijä, joka sai itsetuntoani nousemaan.
      Ehkä yhtenä oli se, että hyväksyin itseni sellaisena kuin olen.
      Pystyn myöntämään, etten ole monessakaan asiassa yhtä hyvä kuin joku toinen.
      Minun ei tarvitsekaan olla kaikessa hyvä, eikä minulta sitä kukaan vaadikaan ( aiemmin se ajatus oli luultavasti vain minun oma luuloni ).

Vertailu muihin ei ole hyväksi, koska juuri se saa pohtimaan eroja itsen ja muiden välillä. Joku on hyvä jossain asiassa, kun taas jollain toisella on joku muu vahvuus.

Kohdallani on varmaan auttanut myös elämänkokemus, ja se että olen tavannut, ja tutustunut moniin erilaisiin ihmisiin.
      On toki minua parempia olemassa, mutta on myös heitä, jotka eivät ole pärjänneet edes sen vertaa kuin esim. minä.

En arvota ihmisiä mihinkään järjestykseen sen mukaan, mitä he ovat, mitä he omistavat, minkälaiset " tittelit " heillä on, jne.
      Jokaisella on olemassa ihmisarvo, jota on hyvä kunnioittaa. En tällä tarkoita mitään ylenpalttista kunnioittamista, vaan sitä, että ottaa toiset huomioon ja hyväksyy heidät sellaisina kuin he ovat, sekä hyveineen etä huonommuuksineen.

Tiedän hyvin miltä tuntuu, kun on samanlaisia ajatuksia ja tunteita kuin aloittajalla. Se on todella ahdistavaa, itselleni sen seurauksena kehittyi paha paniikkihäiriö jo nuorena.
      Eikä siihen mielestäni auta mitkään pilleritkään, vaan se , että opettelee hyväksymään itsensä.
      Kokeile vaikka useamman kerran päivässä ajatella, että " olen ihan hyvä ".
      Tai jokin muu ajatus, joka saisi mielen vähän piristymään.

• Anonyymi

Lisään edelliseen aloittajalle, että olet yhtä arvokas ja tärkeä kuin muutkin ! Muista se.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lisään edelliseen aloittajalle, että olet yhtä arvokas ja tärkeä kuin muutkin ! Muista se.

Tuntuu hienolta kuulla tuo jonkun muun suusta, kiitos. Huonoimmissa fiiliksissä on rankkaa olla ainut joka itseään yrittää psyykata ja vakuutella.
        Onpa muuten tuttua tuo ahdistushäiriökin. Taitaa paniikkihäiriöllä olla aika iso linkki tuohon omanarvontuntoon.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuntuu hienolta kuulla tuo jonkun muun suusta, kiitos. Huonoimmissa fiiliksissä on rankkaa olla ainut joka itseään yrittää psyykata ja vakuutella.
        Onpa muuten tuttua tuo ahdistushäiriökin. Taitaa paniikkihäiriöllä olla aika iso linkki tuohon omanarvontuntoon.

Miksi et hoida itseäsi kuntoon?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hyvä vastaus tuo edellinen. Aloittaja, älä usko sitä sisäistä ääntä joka sanoo että olisit jotenkin huonompi. Se ei vaan ole totta. Joku on joskus varmasti sanonut sinulle niin, monta kertaa, niin että se on jäänyt soimaan päähän. Meillä kaikilla on sellainen sisäistetty "motkottaja", se on ikään kuin ohjelmoitunut meihin vanhempien ym. puheista, jotka uskoimme aikoinaan todeksi.
        Kun se "nauha" menee päälle, ei muuta kuulukaan. Silloin on vaikea huomata sitä positiivista palautetta mitä saa ympäristöstään. Se on nimittäin usein paljon hiljaisempi "ääni" kuin se mikä omasta päästä kuuluu! Monesti tilanteet ovat lisäksi sellaisia, ettei suoraa, selväsanaista palautetta voi saadakaan, vaan joutuu päättelemään. Silloin oma "motkottaja" pääsee tietysti voitolle.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hyvä vastaus tuo edellinen. Aloittaja, älä usko sitä sisäistä ääntä joka sanoo että olisit jotenkin huonompi. Se ei vaan ole totta. Joku on joskus varmasti sanonut sinulle niin, monta kertaa, niin että se on jäänyt soimaan päähän. Meillä kaikilla on sellainen sisäistetty "motkottaja", se on ikään kuin ohjelmoitunut meihin vanhempien ym. puheista, jotka uskoimme aikoinaan todeksi.
        Kun se "nauha" menee päälle, ei muuta kuulukaan. Silloin on vaikea huomata sitä positiivista palautetta mitä saa ympäristöstään. Se on nimittäin usein paljon hiljaisempi "ääni" kuin se mikä omasta päästä kuuluu! Monesti tilanteet ovat lisäksi sellaisia, ettei suoraa, selväsanaista palautetta voi saadakaan, vaan joutuu päättelemään. Silloin oma "motkottaja" pääsee tietysti voitolle.

Lisäys, kun joku toinen ehti väliin. Tarkoitin, että minusta hyvä vastaus oli se edellistä edellinen joka alkoi "Mikä sinut saa tuntemaan niin, että olisit huonompi muita ?"

Niin, mikä?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lisäys, kun joku toinen ehti väliin. Tarkoitin, että minusta hyvä vastaus oli se edellistä edellinen joka alkoi "Mikä sinut saa tuntemaan niin, että olisit huonompi muita ?"

Niin, mikä?

meneekö omiin visteihin vastaaja sekasi viesteissään ? mikä kirjan pito sullon näissä ? oskari vastaa villelle ja väliin pistää viestin niilo .eikö ole moni mutkasta tuo tuommone luulottelu ?

• Anonyymi

minulla nuo huonommuuden tunteet helpotti masennus lääkityksen alettua. Omasta kokemuksesta voi suositella.

• Anonyymi

Mua auttoi kun törmäsin tunnelukkoasiaan. Sellainen kirja on kuin Tunne lukkosi. Voit päästä vähän jyvälle, mistä on sun kohdalla kysymys. Sen mä osaan kuitenkin sanoa heti suoraan, että se ei ole sun vika.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen

"Y­lei­ses­sä tie­dos­sa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki
      Maailman menoa
      200
      6168
    2. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      144
      2857
    3. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      44
      2317
    4. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä?
      Ikävä
      93
      2079
    5. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      238
      2021
    6. Mitkä on ne arvot?

Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu
      Sinkut
      231
      1427
    7. Missä näit kaivattusi

ekaa kertaa?
      Ikävä
      77
      1402
    8. Naton korkein sotilasjohtaja: Meidän on iskettävä ensin

Olen täysin samaa mieltä ja nämä iskut pitäisi olla jo suunniteltu ja tuhota käytännössä kaikki venäjän hyökkäysmateriaa
      Maailman menoa
      303
      1397
    9. Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."

Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää
      Tanssii tähtien kanssa
      13
      1326
    10. Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.

Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j
      Kajaani
      6
      1266
    Aihe