Siman valmistukseen kannattaa ryhtyä nyt, sillä vappua vietetään noin viikon päästä. Oletko koskaan kokeillut maustaa simaa hunajalla tai vaikka greipillä? Entä raperperisima? Millä keinoin saat oman simasi onnistumaan?
Sima käymään
24
23228
Vastaukset
- Qinii
Viime vappuna äiti maustoi osan simasta limellä ja oli aika hauska maku. Sitä kannattaa kokeilla.
- Edvin
Hunajasima on parasta.
- nimetön
Työläisen vappu sima on parasta 1rusina kossu pulloon ja on meinaa tosi virkistävää.
- MAISTANUT
Olin siskoni luona pari vkoa sitten ja maistoin hänen tekemäänsä simaa. Oli erittäin hyvää, ei liian hiilihapokasta ja makeaa, vaan pehmeän ihanaista! Hän on kokenut vaikeaksi tuon hiivanokareen laittamisen, kun aina tuuppaa tulemaan liian paljon ja jää ikävää sakkaa pullon pohjaan... Naapuri oli kehottanut kokoeilemaan olutta (ykkös). En muista tarkalleen määrää, mutta olisiko ollut 1pll/10l. Ei tarvitse miettiä sitä hiivanokaretta pää punaisena, ETTÄ TULIKO LAITETTUA LIIKAA ja pullot räjähtelee... :/
- Tove
Kaipailisin jotain pomminvarmaa sima-ohjetta. Ensikertalaisena, mutta siman suurena ystävän tarvitsisin ohjeen jolla tulee takuuhyvää simaa.
- hyvvää
Tove kirjoitti:
Kaipailisin jotain pomminvarmaa sima-ohjetta. Ensikertalaisena, mutta siman suurena ystävän tarvitsisin ohjeen jolla tulee takuuhyvää simaa.
Pottu kossua tai leijonaa,sekaan rusinoita ja fariinisokeria maun mukaan.On tosi hyvää ja tuo hilpeän fiiliksen.
Tove kirjoitti:
Ainekset:
30l vettä
3kg hunajaa
10kpl sitruunoita
3/4pkt hiivaa
Valmistus:
Laita hunaja astiaan (käymissankoon tms.). Kiehauta 10l vettä ja kaada hunajan päälle. Sekoita seos niin että hunaja liukenee. Lisää loput vedestä. Viipaloi sitruunat sekaan ja lisää hiiva. Sulje astia ja anna käydä 2-3vrk.
2-3vrk:n päästä pullota sima. Lisää jokaiseen pulloon n. 3tl hunajaa (ja rusinoita mielen ja maun mukaan). Säilytä pulloja viileässä n. 5ºC:ssa vuoden ajan (mielellään kuitenkin väh. 3 vuotta). Nauti.- amiss
Cosmic kirjoitti:
Ainekset:
30l vettä
3kg hunajaa
10kpl sitruunoita
3/4pkt hiivaa
Valmistus:
Laita hunaja astiaan (käymissankoon tms.). Kiehauta 10l vettä ja kaada hunajan päälle. Sekoita seos niin että hunaja liukenee. Lisää loput vedestä. Viipaloi sitruunat sekaan ja lisää hiiva. Sulje astia ja anna käydä 2-3vrk.
2-3vrk:n päästä pullota sima. Lisää jokaiseen pulloon n. 3tl hunajaa (ja rusinoita mielen ja maun mukaan). Säilytä pulloja viileässä n. 5ºC:ssa vuoden ajan (mielellään kuitenkin väh. 3 vuotta). Nauti.vähän ylimitoitettu toi hiivamäärä, samoin kolmen vuoden varastointi.
- Minä vain
Tove kirjoitti:
Minä teen Siman näin:
8 litraa vettä
0,5 kg fariinisokeria
0,5 kg sokeria
3-4 sitruunaa (riippuu hedelmän koosta)
1/4 tl hiivaa
Loraus siirappia
Sankoon sokereiden päälle kuorin pestyistä sitruunoista kuoret.
Osa vesimäärästä keitetään, itse keitän 3 litraa ja tuo kuuma vesi kaadetaan sokeri-sitruunankuoriseoksen päälle.
Sen jälkeen puristetaan sitruunoista mehu sankoon, halutessaan voi myös viipaloida sitruunan hedelmälihan ja laittaa muhimaan sankoon.
Kaadetaan loput 5 litraa vettä päälle ja viimeisenä loraus siirappia antamaan mukavaa väriä.
Annetaan olla huoneenlämmössä.
Parin päivän päästä pulloon johon lisätään vielä n. tl sokeria ja rusinoita.
Sitten vaan säilytys viileässä ja sima on valmista viidessä päivässä.
Ja tällä ohjeella simasta tulee todella hyvää =) - simasuu
Tove kirjoitti:
Varokaa laittamasta simapollojen korkkeja liian tiukkaan, tein sen ja kotona odotti kaaos. 2litran pullo räjähtänyt pitkin keittiötä, simat ja rusinat seinillä. Rupesin varovasti avaamaan toista pulloa , korkki poksahti kattoon ja sima suihkuna juuri pestyille seinille. Kuohui paremmin kuin shampanaja. Hiivaa oli ohjeen mukaan, eli pakkauksessa olleet hiivapussit. Varovaisuutta siman kanssa, oli sitten sima mitä laatua tahansa.
- ...........................
simasuu kirjoitti:
Varokaa laittamasta simapollojen korkkeja liian tiukkaan, tein sen ja kotona odotti kaaos. 2litran pullo räjähtänyt pitkin keittiötä, simat ja rusinat seinillä. Rupesin varovasti avaamaan toista pulloa , korkki poksahti kattoon ja sima suihkuna juuri pestyille seinille. Kuohui paremmin kuin shampanaja. Hiivaa oli ohjeen mukaan, eli pakkauksessa olleet hiivapussit. Varovaisuutta siman kanssa, oli sitten sima mitä laatua tahansa.
Tuossa yritin avata viikon vanhaa simapulloa ja puoliksi avasin korkin niin räjähti pullo halki.
Miten nuo muutamat pullot avataan etteivät räjähdä? Voiko olla vaara että poksahtavat itsestään? - Simasuujuu
Minä vain kirjoitti:
Minä teen Siman näin:
8 litraa vettä
0,5 kg fariinisokeria
0,5 kg sokeria
3-4 sitruunaa (riippuu hedelmän koosta)
1/4 tl hiivaa
Loraus siirappia
Sankoon sokereiden päälle kuorin pestyistä sitruunoista kuoret.
Osa vesimäärästä keitetään, itse keitän 3 litraa ja tuo kuuma vesi kaadetaan sokeri-sitruunankuoriseoksen päälle.
Sen jälkeen puristetaan sitruunoista mehu sankoon, halutessaan voi myös viipaloida sitruunan hedelmälihan ja laittaa muhimaan sankoon.
Kaadetaan loput 5 litraa vettä päälle ja viimeisenä loraus siirappia antamaan mukavaa väriä.
Annetaan olla huoneenlämmössä.
Parin päivän päästä pulloon johon lisätään vielä n. tl sokeria ja rusinoita.
Sitten vaan säilytys viileässä ja sima on valmista viidessä päivässä.
Ja tällä ohjeella simasta tulee todella hyvää =)...simaan saa väriä myös kun käyttää pelkästään fariiniasokeria eikä laita taloussokeria ollenkaan eli korvaa taloussokerilla fariinisokerin. Näin meillä ;)
- joo
Välineet:
ämpäri, vähintään 30 l
Reagenssit:
sokeria 7 kg
turbohiiva (jäsnings kraft tms.)
halutessasi voit lisätä jotain seuraavista: banaani, herneet, lanttu tai vaikka kuollut telkkä.
Valmistus:
Älä pese astiaa. Liuota sokeri 25 l:aan haaleaa vettä. Lisää hiiva. Sulje kansi, älä käytä vesilukkoa. Valmista kahden päivän kuluttua, tarvittaessa aiemminkin.- Parasta
Heti kun raparperit alkaa kasvaa niin simaksi vaan - viimevuonna ekaa kertaa kokeiltiin ja sitähän juotiin koko alkukesä, paljon parempaa kuin mitä ajattelisi!!!!!!!
- SOKERITTOMANA
Pystyykö simaa tekeen sokerittomana.
Olisin itse siman himokuluttaja, mutten valitettavasti pysty nauttimaan sokeripitoisia
aineksia.
Löytyisikö keltään onjetta sokerittoman siman tekoon?- Mik
Joo ihan hyvä kysymys, mutta ei taida ilman sokeria hiiva reagoida mitenkään, joten maku taitaa olla sama kun laittais veteen rusinoita.
- onnistuu
Katso ohjeet täältä:
http://www.diabetes.fi/cgi-bin/ubb/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=1;t=000630 - simassa
ole sokeria kun se on käynnyt? Eikös kun tekee simaa niin se sokeri pala alkoholiksi? Ainakin kiljussa käy ja siman ja kiljun tekemisessähän on kuitenkin perjaate sama...
- köyhä opiskelija
Tekisin kyllä simaa itse, satun olemaan keittiöalallakin, eli onnistuu mutkattomasti minulta, mutta kun ne pullot maksavat liikaa opiskelijan budjetilla.. Nekin muutamat sentit, mitä pulloista maksaa kirpparilla, ovat liikaa, sillä 20sentilläkin ostetaan opiskelijan aamiaisjoghurtit.
Jos jostain saisi pullot, niin tottakai tekisin sitä sitten ensi vuoden puolella- pertsa
Minä olen vuosikaudet tehnyt simat tyhjiin limupulloihin, pitää vain muistaa säästää pulloja etukäteen. Tänään pitää laittaa sima käymään jahka kotiin pääsee niin on vappuna valmista.
- simanhimokuluttaja
pertsa kirjoitti:
Minä olen vuosikaudet tehnyt simat tyhjiin limupulloihin, pitää vain muistaa säästää pulloja etukäteen. Tänään pitää laittaa sima käymään jahka kotiin pääsee niin on vappuna valmista.
Voiko siman alkoholipitoisuutta suurentaa käymätämällä sitä enemmän tai laittamalla enemmän hiivaa tai sokeria.. vai mitä hittoa pitäis tehä ???!
- vieras2005
pertsa kirjoitti:
Voiko siman alkoholipitoisuutta suurentaa käymätämällä sitä enemmän tai laittamalla enemmän hiivaa tai sokeria.. vai mitä hittoa pitäis tehä ???!
- Pertsa
vieras2005 kirjoitti:
Enpä ole kokeillut. Laita hiivaa reippaammin niin käyminen on silloin nopeampaa eli volaa tulee silloin lisää, voipi olla että maku on sitten jotain hirveetä, kiljun tapaista. Itse olen sitä mieltä että sima juodaan simana ja muut alkoholipitoiset vappujuomat sitten erikseen, tietysti jos päämääränä on saada kännit halvalla makunautinnoista välittämättä niin sitten...
- ---
vieras2005 kirjoitti:
Mitä enemmän sokeria sitä vahvempaa kamaa tulee. Ja mitä enemmän hiivaa sitä nopeammin se käy, mutta tollaset 2-3 paketilla hiivalla tehdyt simat on ihan helvetin pahoja. Mielummin enemman sokeria!
30litraan vettä kantsii laittaa noin 5-6 kg sokeria niin tulee sellasta 8-10 prosenttia simaa.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan483130Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan272894- 1212326
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281432Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631336- 111316
Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121083- 74989
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39922Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13802