Tein työurani matkatöissä, kiireen tuntu sai joskus polkamaan kaasua turhaankin, alla oli pakettiautoja ja joskus kuorma-autoksi rekisteröitykin: max 90 km/ tunnissa, vakioreitillä muistan ihmetelleeni aika pientä eroa matka-ajassa.
Nyt eläkkeellä käyn Turussa säännöllisin väliajoin, matkaa noin 250 km/ suuntaansa, navigaattorissa löytyy valikosta näyttö joka kertoo saapumisajan, yleensä en pysähtele matkalla ja hiljaisella tiellä aika pitää parin minuutin tarkkuudella paikkansa, ellei kaikkia rekkoja ohita matka-aika pitenee kolmisen minuuttia, sen saman kolmeminuuttia kuromiseen pitää painaa kaasua aika rennosti.
Jos ajan kahdeksankympin keskinopeutta 80 km matkan, menee tunti, jos puolitan nopeuden eli 40 km / tunti, menee 2 tuntia, jos lisään saman 40km/h eli sataakahtakymppiä mikä olisi realismin rajoissa matka-aika ei silti puolitu,pitäisi ajaa 160 km/ tuntiin.
Kaikkea sitä pitääkin pohtia.
Ajonopeuden vaikutus matka-aikaan
70
2108
Vastaukset
- Anonyymi
Voi kun muutkin pohtisivat.
"Pienen ylinopeuden" ajamista ei voi millään perustella matka-ajan säästämisellä. 10 km/h ylinopeudella aikaa kuluu vaihtelevien nopeusrajoitusten ja ohiteltavien kanssa yleensä alle 5 minuuttia vähemmän sataa kilometriä kohti. Tunnin matka-ajan säästöön tarvitaan siis tällä menetelmällä lähes 1000 km matkaa. Ja satasen aikasäästö hupenee ajaessasi yhden ohituskieltopätkän traktorin perässä. Ihan turhaa itsensä hiostamista.- Anonyymi
Ohittelijat ovat yleensä muutamaa autoa edempänä ensimmäisissä liikennevaloissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ohittelijat ovat yleensä muutamaa autoa edempänä ensimmäisissä liikennevaloissa.
Ovat kuitenkin jossain vaiheessa olleet monta minuuttia edellä, ja se säästetty aikaa menee talteen aikapankin tilille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ohittelijat ovat yleensä muutamaa autoa edempänä ensimmäisissä liikennevaloissa.
Vastaavasti se ohittelija ehtii niistä liikennevaloista vielä vihreillä kun jäät itse punaisiin. On aivan sattumasta kiinni onko siitä muutaman minuutin aikasäästöstä hyötyä ja siitä on maksettu suurempana polttoaineen kulutuksena.
- Anonyymi
Olet ymmärtänyt asiat väärin.
Ei ohituksia tehdä ajan säästämiseksi, vaan sen takia, että voisi edes hetken ajaa normaalia vauhtia kyttäämättä ja pelkäämättä koko ajan sen edessä junnaavan pumppujalan edesottamuksia.
On rasittavaa ajaa, kun edellä menijän vauhti seilaa 15-20km/h täysin ennakoimattomasti ja yleensä on mahdollisten ohituspaikkojen tai ohituskaistojen kohdalla kovimmillaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet ymmärtänyt asiat väärin.
Ei ohituksia tehdä ajan säästämiseksi, vaan sen takia, että voisi edes hetken ajaa normaalia vauhtia kyttäämättä ja pelkäämättä koko ajan sen edessä junnaavan pumppujalan edesottamuksia.
On rasittavaa ajaa, kun edellä menijän vauhti seilaa 15-20km/h täysin ennakoimattomasti ja yleensä on mahdollisten ohituspaikkojen tai ohituskaistojen kohdalla kovimmillaan.Kyllä tuolla ohitellaan ihan järjettömästi, vaikka edellä ajava ajaisi satasen rajoituksella sataa kymppiä. Ohi siitä on päästävä vaikka peräkärry perässä. Sitten kilometrin päästä rampilta motarilta pois. Idioottimaista idiotismia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet ymmärtänyt asiat väärin.
Ei ohituksia tehdä ajan säästämiseksi, vaan sen takia, että voisi edes hetken ajaa normaalia vauhtia kyttäämättä ja pelkäämättä koko ajan sen edessä junnaavan pumppujalan edesottamuksia.
On rasittavaa ajaa, kun edellä menijän vauhti seilaa 15-20km/h täysin ennakoimattomasti ja yleensä on mahdollisten ohituspaikkojen tai ohituskaistojen kohdalla kovimmillaan.Näinhän se on.
Mökkimatka yhdelle mökille on 600 kilometriä. Rajoitusten mukaan ajaen keskinopeus on noin 80 km/h, koska ohittaminen on käytännössä mahdotonta. Matka-aika 7,5 tuntia.
Ajamalla pientä ylinopeutta saa helposti keskinopeuden nousemaan 100 km/h luokkaan, koska ohittaminen on niin paljon helpompaa. Meili lepää, kuski pysyy virkeänä ja taukoja tarvitsee vähemmän (0 vs. 1). Ajamiseen menee 1,5 tuntia vähemmän, mutta todellinen säästö matka-ajassa on käytännössä tuplat.
Mutta ne on niitä valintoja. Kulutus nousee luokkaa 5,5 l/100 lukemiin.Anonyymi kirjoitti:
Vastaavasti se ohittelija ehtii niistä liikennevaloista vielä vihreillä kun jäät itse punaisiin. On aivan sattumasta kiinni onko siitä muutaman minuutin aikasäästöstä hyötyä ja siitä on maksettu suurempana polttoaineen kulutuksena.
Liikennevaloissa aiemmin olemalla voittaa keskimäärin juuri sen verran, kuin mitä aiemmin niissä valoissa on. Jotkut eivät tätä tajua, mutta sellaista se on.
- Anonyymi
TheRat kirjoitti:
Mökkimatka yhdelle mökille on 600 kilometriä. Rajoitusten mukaan ajaen keskinopeus on noin 80 km/h, koska ohittaminen on käytännössä mahdotonta. Matka-aika 7,5 tuntia.
Ajamalla pientä ylinopeutta saa helposti keskinopeuden nousemaan 100 km/h luokkaan, koska ohittaminen on niin paljon helpompaa. Meili lepää, kuski pysyy virkeänä ja taukoja tarvitsee vähemmän (0 vs. 1). Ajamiseen menee 1,5 tuntia vähemmän, mutta todellinen säästö matka-ajassa on käytännössä tuplat.
Mutta ne on niitä valintoja. Kulutus nousee luokkaa 5,5 l/100 lukemiin.<Ajamalla pientä ylinopeutta saa helposti keskinopeuden nousemaan 100 km/h
Kuvittelua!
Olen ajanut pysähtymättä Espoon länsipuolelta -> 7-tietä itään aamuyöllä n. 155km.
Auton keskinopeus mittari näytti perillä >100km/h, osan moottoritiestä ajon nopeudella 160km/h.
Pienellä ylinopeudella ei suuria keskinopeus muutoksia synny. Anonyymi kirjoitti:
<Ajamalla pientä ylinopeutta saa helposti keskinopeuden nousemaan 100 km/h
Kuvittelua!
Olen ajanut pysähtymättä Espoon länsipuolelta -> 7-tietä itään aamuyöllä n. 155km.
Auton keskinopeus mittari näytti perillä >100km/h, osan moottoritiestä ajon nopeudella 160km/h.
Pienellä ylinopeudella ei suuria keskinopeus muutoksia synny.Ihan kokeiltua kuvittelua tuo on. Pienellä ylinopeudella keskinopeus oli 99 km/h. Samoin ilman ylinopeutta on joskus tullut ajettua ja keskinopeus on ollut noin 85-87 km/h.
Sen verran totta, että oikeasti tuosas keskinopeus nousee vain sen 13-14 km/h. Mutta matkaan käytetty aika lyhenee usealla tunnilla, eikä se ole mitään kuvitelmaa. Ja bonuksena ajaminen on paljon mukavampaa ja perillä virkeämpi.- Anonyymi
TheRat kirjoitti:
Ihan kokeiltua kuvittelua tuo on. Pienellä ylinopeudella keskinopeus oli 99 km/h. Samoin ilman ylinopeutta on joskus tullut ajettua ja keskinopeus on ollut noin 85-87 km/h.
Sen verran totta, että oikeasti tuosas keskinopeus nousee vain sen 13-14 km/h. Mutta matkaan käytetty aika lyhenee usealla tunnilla, eikä se ole mitään kuvitelmaa. Ja bonuksena ajaminen on paljon mukavampaa ja perillä virkeämpi."Mutta matkaan käytetty aika lyhenee usealla tunnilla, eikä se ole mitään kuvitelmaa."
Tuo jos mikä on pelkkää paskapuhetta. jos nopeutesi nousee vain sen 13-14km/h, niin et todellakaan ole perillä useamman tunnin aikaisemmin! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Mutta matkaan käytetty aika lyhenee usealla tunnilla, eikä se ole mitään kuvitelmaa."
Tuo jos mikä on pelkkää paskapuhetta. jos nopeutesi nousee vain sen 13-14km/h, niin et todellakaan ole perillä useamman tunnin aikaisemmin!Tiedätkö, kuinka monta vuotta vanhaan trollaukseen lankesit?
- Anonyymi
TheRat kirjoitti:
Mökkimatka yhdelle mökille on 600 kilometriä. Rajoitusten mukaan ajaen keskinopeus on noin 80 km/h, koska ohittaminen on käytännössä mahdotonta. Matka-aika 7,5 tuntia.
Ajamalla pientä ylinopeutta saa helposti keskinopeuden nousemaan 100 km/h luokkaan, koska ohittaminen on niin paljon helpompaa. Meili lepää, kuski pysyy virkeänä ja taukoja tarvitsee vähemmän (0 vs. 1). Ajamiseen menee 1,5 tuntia vähemmän, mutta todellinen säästö matka-ajassa on käytännössä tuplat.
Mutta ne on niitä valintoja. Kulutus nousee luokkaa 5,5 l/100 lukemiin.The Rotta kirjoittaa kyllä ihan puuta heinää. Haluaisin nähdä millaista vauhtia tämä jeppe pyyhkii, jos KESKINOPEUS on 100 km/h.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet ymmärtänyt asiat väärin.
Ei ohituksia tehdä ajan säästämiseksi, vaan sen takia, että voisi edes hetken ajaa normaalia vauhtia kyttäämättä ja pelkäämättä koko ajan sen edessä junnaavan pumppujalan edesottamuksia.
On rasittavaa ajaa, kun edellä menijän vauhti seilaa 15-20km/h täysin ennakoimattomasti ja yleensä on mahdollisten ohituspaikkojen tai ohituskaistojen kohdalla kovimmillaan.Ei ole olemassa normaalia nopeutta vaan tilannenopeus.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tiedätkö, kuinka monta vuotta vanhaan trollaukseen lankesit?
18.6 2021 klo 15,21. Sen verran vanhaan trolliin lankesin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet ymmärtänyt asiat väärin.
Ei ohituksia tehdä ajan säästämiseksi, vaan sen takia, että voisi edes hetken ajaa normaalia vauhtia kyttäämättä ja pelkäämättä koko ajan sen edessä junnaavan pumppujalan edesottamuksia.
On rasittavaa ajaa, kun edellä menijän vauhti seilaa 15-20km/h täysin ennakoimattomasti ja yleensä on mahdollisten ohituspaikkojen tai ohituskaistojen kohdalla kovimmillaan.Seli seli... Tyhmää kirjoitella tuollaista potaskaa, täysin aiheen ulkopuolelta!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
The Rotta kirjoittaa kyllä ihan puuta heinää. Haluaisin nähdä millaista vauhtia tämä jeppe pyyhkii, jos KESKINOPEUS on 100 km/h.
Tuskin TheRat:illa on ajokorttia, autosta nyt puhumattakaan!
- Anonyymi
TheRat kirjoitti:
Mökkimatka yhdelle mökille on 600 kilometriä. Rajoitusten mukaan ajaen keskinopeus on noin 80 km/h, koska ohittaminen on käytännössä mahdotonta. Matka-aika 7,5 tuntia.
Ajamalla pientä ylinopeutta saa helposti keskinopeuden nousemaan 100 km/h luokkaan, koska ohittaminen on niin paljon helpompaa. Meili lepää, kuski pysyy virkeänä ja taukoja tarvitsee vähemmän (0 vs. 1). Ajamiseen menee 1,5 tuntia vähemmän, mutta todellinen säästö matka-ajassa on käytännössä tuplat.
Mutta ne on niitä valintoja. Kulutus nousee luokkaa 5,5 l/100 lukemiin.Ei ole mahdollista saavuttaa tuota 1,5 tuntia . Onnistuu moottoritiellä mutta suomessa ei ole näitä teitä kuin paljon lyhyenpiä. Eikä tässä tapauksessa varmasti ollut kyseessä moottoritie ajo. Kerron kolmenmiljoonan kilometrin ajokokemuksella . Huomattavaa ylinopeutta ajamalla saavuttaa max 7 tunnin ajoajan ja tämäkin silloin kun liikenne määrät ovat vähäisiä . Kun on tie ruuhkaisempi niin silloin voi saavuttaa 1-2minuutin aika säästön tuolla matkalla . Käytännössä keskinopeus muodostuu muiden tienkäyttäjien nopeuden mukaan. Kertauksena ei ole mahdollista suomessa saavuttaa 100km keskinopeutta normaali ajamisella . Tai on silloin on ajettava pitkiä rupeamia nopeudella 160-140 km tunnissa . Tässä tapauksessa on hyvinkin mahdollista että matkan teko keskeytyy onnettomuuteen tai vaihtoehtona on viranomaisen matkan kekeytys.
Toivon jotain tolkkua tuohon valheiden levittämiseen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
18.6 2021 klo 15,21. Sen verran vanhaan trolliin lankesin.
Tämä on vakiotrollin yksi vakiotrollaus, jota se on käyttänyt varmaan parikymmentä vuotta. Aina välillä näköjään joku siihen edelleen tarttuu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet ymmärtänyt asiat väärin.
Ei ohituksia tehdä ajan säästämiseksi, vaan sen takia, että voisi edes hetken ajaa normaalia vauhtia kyttäämättä ja pelkäämättä koko ajan sen edessä junnaavan pumppujalan edesottamuksia.
On rasittavaa ajaa, kun edellä menijän vauhti seilaa 15-20km/h täysin ennakoimattomasti ja yleensä on mahdollisten ohituspaikkojen tai ohituskaistojen kohdalla kovimmillaan.Ei tarvitse kytätä edellämenijän edesottamuksia kun pitää reilun välin edellämenijään. Edellämenijän yllättävän jarrutuksenkin voi kuitata itse nostamalla vain jalan kaasulta.
- Anonyymi
TheRat kirjoitti:
Mökkimatka yhdelle mökille on 600 kilometriä. Rajoitusten mukaan ajaen keskinopeus on noin 80 km/h, koska ohittaminen on käytännössä mahdotonta. Matka-aika 7,5 tuntia.
Ajamalla pientä ylinopeutta saa helposti keskinopeuden nousemaan 100 km/h luokkaan, koska ohittaminen on niin paljon helpompaa. Meili lepää, kuski pysyy virkeänä ja taukoja tarvitsee vähemmän (0 vs. 1). Ajamiseen menee 1,5 tuntia vähemmän, mutta todellinen säästö matka-ajassa on käytännössä tuplat.
Mutta ne on niitä valintoja. Kulutus nousee luokkaa 5,5 l/100 lukemiin.On kyllä melkoinen kooho kun on hankkinut mökin 600 km päästä. Eihän tuollaiselle mökille mennä kuin kesälomalla, joten yksi menomatka ja yksi paluumatka vuodessa ei paljon vaikuta ajoit miten tahansa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On kyllä melkoinen kooho kun on hankkinut mökin 600 km päästä. Eihän tuollaiselle mökille mennä kuin kesälomalla, joten yksi menomatka ja yksi paluumatka vuodessa ei paljon vaikuta ajoit miten tahansa.
Asioita keksiessä vain mielikuvitus on rajana.
Anonyymi kirjoitti:
"Mutta matkaan käytetty aika lyhenee usealla tunnilla, eikä se ole mitään kuvitelmaa."
Tuo jos mikä on pelkkää paskapuhetta. jos nopeutesi nousee vain sen 13-14km/h, niin et todellakaan ole perillä useamman tunnin aikaisemmin!Et ilmeisesti lukenut viestejä? Kyse on siitä, että hitaammin etenemällä pitää pysähtyä matkalla. Kuusi tuntia menee yhdellä istumalla, mutta jos matka kestää kauemmin, pitää syödä, käydä vessassa, jne...
Anonyymi kirjoitti:
The Rotta kirjoittaa kyllä ihan puuta heinää. Haluaisin nähdä millaista vauhtia tämä jeppe pyyhkii, jos KESKINOPEUS on 100 km/h.
20 km/h yli rajoituksen riitti tuohon oikein hyvin. käytänönssä siis 100-140 km/h.
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole mahdollista saavuttaa tuota 1,5 tuntia . Onnistuu moottoritiellä mutta suomessa ei ole näitä teitä kuin paljon lyhyenpiä. Eikä tässä tapauksessa varmasti ollut kyseessä moottoritie ajo. Kerron kolmenmiljoonan kilometrin ajokokemuksella . Huomattavaa ylinopeutta ajamalla saavuttaa max 7 tunnin ajoajan ja tämäkin silloin kun liikenne määrät ovat vähäisiä . Kun on tie ruuhkaisempi niin silloin voi saavuttaa 1-2minuutin aika säästön tuolla matkalla . Käytännössä keskinopeus muodostuu muiden tienkäyttäjien nopeuden mukaan. Kertauksena ei ole mahdollista suomessa saavuttaa 100km keskinopeutta normaali ajamisella . Tai on silloin on ajettava pitkiä rupeamia nopeudella 160-140 km tunnissa . Tässä tapauksessa on hyvinkin mahdollista että matkan teko keskeytyy onnettomuuteen tai vaihtoehtona on viranomaisen matkan kekeytys.
Toivon jotain tolkkua tuohon valheiden levittämiseen.Ah, kolme miljoonaa kilometriä, etkä ole vielä keksinyt ohittamisen olevan vaihtoehto? Hmm...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä tuolla ohitellaan ihan järjettömästi, vaikka edellä ajava ajaisi satasen rajoituksella sataa kymppiä. Ohi siitä on päästävä vaikka peräkärry perässä. Sitten kilometrin päästä rampilta motarilta pois. Idioottimaista idiotismia.
Saattaa siinä ohitushetkellä (ihan vaan kiusallaan tai muuten hölmöyttään, kun ei yhtään seuraa liikennetilannetta takanaan ) ajaakin 110, mutta todellisuudessa vauhti seilaa edestakaisin 75 ja 110 välillä.
Sellaisen takana on hyvin rasittavaa ajaa.
Idioottimaista on häiritä liikennettä ajamalla hitaasti siellä, missä ei voi ohittaa ja ajamalla lujaa siellä, missä ohituspaikat ovat. - Anonyymi
TheRat kirjoitti:
20 km/h yli rajoituksen riitti tuohon oikein hyvin. käytänönssä siis 100-140 km/h.
Varmaan.
En ihan saa kuitenkaan mieltäni sellaiseen asentoon, missä jatkuva 20 km/h ylinopeus kaikilla rajoituksilla olisi "pientä ylinopeutta". 100 ei ole pientä ylinopeutta kun rajoitus on 60.
Laskemallakin voi helposti todistaa, ettei tuo kokonaisuus voi pitää paikkansa. Ota mikä tahansa 600 kilometriä Suomessa ja kokeile laskea nopeusrajoitusten mukaan. Keskinopeuden nostaminen pitkällä matkalla sataseen vaatii runsaasti huomattavaa ylinopeutta.
Mutta viesti todistaa hyvin sen, kuinka toisista (ja omasta hengestä) välittämätön ajotapa tuottaa välttämättä älyttömiä ohituksia. Aina takapuskurin ilmestyessä eteen käännetään rattia vasemmalle vastaantulijoista välittämättä. Melkein aina ohitus onnistuu...
Rotta on legenda, ei oikea henkilö. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Varmaan.
En ihan saa kuitenkaan mieltäni sellaiseen asentoon, missä jatkuva 20 km/h ylinopeus kaikilla rajoituksilla olisi "pientä ylinopeutta". 100 ei ole pientä ylinopeutta kun rajoitus on 60.
Laskemallakin voi helposti todistaa, ettei tuo kokonaisuus voi pitää paikkansa. Ota mikä tahansa 600 kilometriä Suomessa ja kokeile laskea nopeusrajoitusten mukaan. Keskinopeuden nostaminen pitkällä matkalla sataseen vaatii runsaasti huomattavaa ylinopeutta.
Mutta viesti todistaa hyvin sen, kuinka toisista (ja omasta hengestä) välittämätön ajotapa tuottaa välttämättä älyttömiä ohituksia. Aina takapuskurin ilmestyessä eteen käännetään rattia vasemmalle vastaantulijoista välittämättä. Melkein aina ohitus onnistuu...
Rotta on legenda, ei oikea henkilö.Älä ruoki trollia. Toistan, älä ruoki trollia. Kertaan, älä ruoki trollia.
Anonyymi kirjoitti:
Varmaan.
En ihan saa kuitenkaan mieltäni sellaiseen asentoon, missä jatkuva 20 km/h ylinopeus kaikilla rajoituksilla olisi "pientä ylinopeutta". 100 ei ole pientä ylinopeutta kun rajoitus on 60.
Laskemallakin voi helposti todistaa, ettei tuo kokonaisuus voi pitää paikkansa. Ota mikä tahansa 600 kilometriä Suomessa ja kokeile laskea nopeusrajoitusten mukaan. Keskinopeuden nostaminen pitkällä matkalla sataseen vaatii runsaasti huomattavaa ylinopeutta.
Mutta viesti todistaa hyvin sen, kuinka toisista (ja omasta hengestä) välittämätön ajotapa tuottaa välttämättä älyttömiä ohituksia. Aina takapuskurin ilmestyessä eteen käännetään rattia vasemmalle vastaantulijoista välittämättä. Melkein aina ohitus onnistuu...
Rotta on legenda, ei oikea henkilö.> En ihan saa kuitenkaan mieltäni sellaiseen asentoon, missä
> jatkuva 20 km/h ylinopeus kaikilla rajoituksilla olisi "pientä
> ylinopeutta". 100 ei ole pientä ylinopeutta kun rajoitus on 60.
Kun rajoitus on 60 km/h, on 20 km/h yli sen 80 km/h. Ei siis satasta tarvitse ajaa.
> Ota mikä tahansa 600 kilometriä Suomessa ja
> kokeile laskea nopeusrajoitusten mukaan.
Helsinki - Kajaani on 552 km/h googlen mukaan (ei suorin reitti) ja matka-ajaksi se tarjoaa 6 tuntia 12 minuttia. Keskinopeus olisi siis tuolla pätkällä 89 km/h. Ei vaadi kuin reilun kympin lisää ja keskinopeus on satanen. Googlen karttasovellus ei muuten ehdota rajoitusten rikkomista. Ei yleensä edes oleta niiden mukaan ajamista, vaan hieman alle.
Kyse on oikeasti aika pienistä asiosita.
- Anonyymi
Audeilla ajetaan kovaa, ettei öljynpainevalo ehdi syttyä.
- Anonyymi
100 km matkaan menee 100 km/h nopeudella tasan tunti, ja 80 km/h nopeudella tunti ja vartti, olipa kiire tai ei. Tai siis keskinopeudesta pitäisi oikeastaan puhua, tasaista nopeutta ei kuitenkaan pysty pitämään.
- Anonyymi
Lisäksi syytä muistaa että liikenteessä ei pidä tulla "kiire". Ajanhallinnassa on epäonnistuttu jo jos kiire tulee.
- Anonyymi
Lisää vaan peltipoliiseita kaahareiden kuriin saamiseksi ja onhan se kiva lisätulo valtiolle.
Erityisesti sähköautoja olisi hyvä sakottaa entistä enemmän näiden ylimielisen liikennekulttuurin takia. Sähköautoilijat ajavat kilpaa latausasemille odottamaan omaa vuoroaan ja latausta. - Anonyymi
Vähänkään pidemmällä matkalla saa ajaa todella rajua ylinopeutta jos kuvittelee saavansa todellista ajansäästöä. Saattaa vielä johtaa siihen ettei pääse koskaan perille.:-)
Spede väitti ajaneensa Helsingistä Kuopioon Mustangillaan 3,5 tunnissa. En muuten usko. Olen onnistunut moottoripyörällä ajamaan Espoosta Kuopion torille 4 tuntia 15 minuutiia. Yksi tankkaustauko matkalla. Nämä siis aikana kun oli Suomessa vielä maanteilla vapaat nopeudet. Tässä on myös huomattava ettei silloin ollut moottoriteitä. Ajonopeutena sai pitää jatkuvasti 140-180 km/h. Ei nykyisin enää onnistu. Liikennettä on paljon enemmän ja tuommoisesta toiminnasta on tullut seurauksiltaan pahempaa kuin taposta.
Nopeusrajoituskokeilu alkoi elokuussa 1973. Ei ollut vielä silloinkaan tutkapartioita tien varsilla.- Anonyymi
Et varmaan usko sitäkään, että helsingistä ouluun on ajettu alle kolmessa tunnissa.
> Spede väitti ajaneensa Helsingistä Kuopioon Mustangillaan 3,5 tunnissa.
Tuo olisi mahtavat 50 minsaa nopeammin, kuin Google tarjoaa. Googlen tarjoama on korkeintaan rajotuksen mukaista nopeutta (matalampi, jos ruuhkaa nyt tarjolla). Ja lisäksi nelostien kautta, mikä on hitaampi reitti kokemuksen mukaan (olkoonkin että hieman suorempi).
Matkaa on noin 380 kilsaa. Päästäkesen 3,5 tuntiin, pitäisi keskinopeuden olla about 110. Tuo on kevyesti ja helposti tehtävissä. Ajaa moottoritiellä 160 km/h ja loppumatkan voi lorvia vaikka satasta ja silti jää aikaa pysähtyä ihailemaan maisemia.
> Ajonopeutena sai pitää jatkuvasti 140-180 km/h.
Saahan sitä, jos pysähtelee matkalla. Ymmärrän, että pyörällä tuo voi tuntua vähän raskaalta, mutta autossa tuollainen menee lokoisasti. Ei tarvitse pysähdellä.
Ja tuo yksi tankkaustaukosi taisi olla hieman pitkä. Vaikea kuvitella että yli viittä minuttia tuohon saisi tuhlattua, joten se 110 riittäisi *edelleen*.
Oletkohan sekoittanut sen johonkin toiseen kaupunkiin? Jonnekin Kajaaniin tuo alkaisi olemaan aikana tiukilla vaikka miten yrittäisi, ja vaikkapa Kuusamoon ei ihan normiautolla riittäisi millään.
- Anonyymi
Matka-ajan, nopeuden ja matkan pituuden välillä vallitsee hyvin yksinkertainen fysiikan laki, ainakin kun ollaan autolla tai muulla kulkuneuvolla saavutettavissa nopeuksissa, eikä lähennellä valon nopeutta.
t = s / v
Jossa t = aika, v = nopeus ja s = matkan pituus
Esim. ajetaan 600 km nopeudella 80 km/h: t = 600 / 80 = 7,5 tuntia, eli 7 tuntia, 30 minuuttia.
Esim2. ajetaan 600 km nopeudella 100 km/h: t = 600 / 100 = 6 tasan tuntia- Anonyymi
Ja tästä sitten voisin seuraavaksi pohtia sellaista asiaa, että kun olen sen 6 tuntia istuskellut siinä kotterossani, niin toivoisinko että olisin jo perillä, vai toivoisinko että saisin istua vielä puolitoista tuntia lisää?
- Anonyymi
Niin ja kun haluat keskinopeuden 80km/h ja joudut 5km 60 rajoitukseen joudut ajamaa 8,3km 100km/h korvataksesi menetyksen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja tästä sitten voisin seuraavaksi pohtia sellaista asiaa, että kun olen sen 6 tuntia istuskellut siinä kotterossani, niin toivoisinko että olisin jo perillä, vai toivoisinko että saisin istua vielä puolitoista tuntia lisää?
Riippuu ihan autosta. Jossain Skodassa en istuisi hetkeäkään, jos ei olisi pakko, mutta Aston Martinissa haluaisin olla vaikka aamusta iltaan.
- Anonyymi
Kiire on vain tunne ja syntyy kun asiat ei ole hallinnassa eikä suunniteltuja.
Ihmiset joilla on aina tien päälläolevinaan kiire eivät vaan osaa tehdä mitään suunnitelmallisesti.- Anonyymi
Mulla ei ole yleensä kiire mihinkään. Ajoitan kulkuni sillain sopivasti, että vähän hitaammallakin nopeudella ehtii ajoissa. Siitä huolimatta ohittelen ja saatan ajaa joskus pikkasen ylinopeutta: En tykkää ajaa perässä jos edellä menevän nopeus soutaa ja toisaalta joskus olosuhteet vaan luovat tunteen, että nyt olis kiva ajaa vähän reilumpaa nopeutta. Sillain maltillisesti ja turvallisesti.
- Anonyymi
Juuei kiireestä ole kyse niin kuin on jo aiemminkin todettu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mulla ei ole yleensä kiire mihinkään. Ajoitan kulkuni sillain sopivasti, että vähän hitaammallakin nopeudella ehtii ajoissa. Siitä huolimatta ohittelen ja saatan ajaa joskus pikkasen ylinopeutta: En tykkää ajaa perässä jos edellä menevän nopeus soutaa ja toisaalta joskus olosuhteet vaan luovat tunteen, että nyt olis kiva ajaa vähän reilumpaa nopeutta. Sillain maltillisesti ja turvallisesti.
Ja lisäksi luulet vielä, että et kuulu siihen joukkoon, jonka liikennekyvyt ovat huomattavasti muita huonommat?
- Anonyymi
Laskekaas vaikka työpäivien mukaan. Keskimääräinen työmatka omalla autolla on n. 25 km suuntaansa. Keskimääräiset rajoitukset on noin 75 km/h ja jos niitä noudattaa, aikaa kuluu noin 20 20 min = 40 min/työpäivä.
Jos nostat vähän keskinopeutta, vaikkapa vain 5 km/h, säästöä syntyy 2 min 30 sek per työpäivä. Se kun kerrotaan työpäivien keskiarvolla n. 220 x 2,5 = reilut 9 h/vuosi puhdasta ajansäästöä.
Miettikää jos työmatka onkin vaikkapa 2 x ja nopeuden nosto ca:sta 10 km/h. Se vastaa 1 viikon työajan tunteja = 1 VIIKON YLIMÄÄRÄINEN VAPAA-AIKA.- Anonyymi
Huh heijaa!
- Anonyymi
On muuten hyvä, että olet ajanut ylinopeutta. Muuten olisit ehtinyt kirjoittaa tuon puoli tuntia myöhemmin.
- Anonyymi
Missä olet töissä jos antavat viikon ylimääräistä lomaa kun olet epätäsmällinen?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Missä olet töissä jos antavat viikon ylimääräistä lomaa kun olet epätäsmällinen?
Nyt et ihan ymmärtänyt. Kirjoittaja saa sen viikon omaa aikaa vuoden mittaan päivittäin pikku erissä, sen sijaan että viettäisi sen ajan autossa työmatkalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt et ihan ymmärtänyt. Kirjoittaja saa sen viikon omaa aikaa vuoden mittaan päivittäin pikku erissä, sen sijaan että viettäisi sen ajan autossa työmatkalla.
Ymmärsin täysin.
Jos olisin tuossa asemassa ja haluaisin lisää vapaa-aikaa, muuttaisin lähemmäs työpaikkaa. Se on helpoin tapa lyhentää työmatkaan menevää aikaa. Ja vaaraton, toisin kuin jokapäiväinen ylinopeus mennen-tullen.
- Anonyymi
Minä kai ajan joskus työmatkalla jonkun ylimääräisen lenkinkin, eli mitään kiirettä ei ole, mutta silti en turhaan nysväile tientukkona.
- Anonyymi
Monet ihmiset haluavat näytellä kiireenoloista jotta muut olettaisi, tämän olevan menestynyt elämässään.
Eikä se kiireenoloinen rooli poistu mihinkään, auton ratissa sompailessa. - Anonyymi
Suurin osa kommentoijista ei ymmärrä että jotkut ajaa pitkää matkaa. Itse ajan usein 950km matkan ja tässä esimerkkinä ero jos pitää körötellä 75km/h verrattuna 85km/h:
75km/h tarkoittaa 12h40min
85km/h tarkoittaa 11h10min
Eli olen kotona 1,5h aikaisemmin jos ajettaisiin 80 tiellä mittari 90 kohdalla (85km/h todellista) verrattuna siihen kun ajetaan mittari 80 kohdalla (75km/h todellista).
Tuo 1,5h nopeammin perillä on suuri ero kun koko päivän istuu ratissa.- Anonyymi
Ajat varmaan tuon matkan myös ilman mitään taukojakaan, joten olet kyllä hirveän kova jätkä......😅
- Anonyymi
Arvaas kumpi on perillä aikaisemmin. Minä finnairin koneessa istuessani tuon 950km, Vai sinä siellä omassa kopperossasi?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ajat varmaan tuon matkan myös ilman mitään taukojakaan, joten olet kyllä hirveän kova jätkä......😅
Onko joku oikeasi kateellinen sille että toiset ajaa pitkää matkaa? :D Sitäpaitsi, mitä tekemistä tauoilla on asian kanssa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Arvaas kumpi on perillä aikaisemmin. Minä finnairin koneessa istuessani tuon 950km, Vai sinä siellä omassa kopperossasi?
Minä autolla, koska et pääse finnairin koneella lähellekään. Oliko muuta?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko joku oikeasi kateellinen sille että toiset ajaa pitkää matkaa? :D Sitäpaitsi, mitä tekemistä tauoilla on asian kanssa?
Sitä tekemistä vaan, että et jaksa ajaa yhtäsoittoa 950 km:n matkaa ilman taukoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä autolla, koska et pääse finnairin koneella lähellekään. Oliko muuta?
Minä finnairin koneella rovaniemelle helsingin lentokentältä. Sinä olet vielä puolimatkassa, kun minä olen jo perillä. Oliko muuta?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sitä tekemistä vaan, että et jaksa ajaa yhtäsoittoa 950 km:n matkaa ilman taukoa.
Ei liity mitenkään aiheeseen.
Anonyymi kirjoitti:
Sitä tekemistä vaan, että et jaksa ajaa yhtäsoittoa 950 km:n matkaa ilman taukoa.
Nopeammin ajamalla tarve tauoille on pienempi, joten siinäkin saattaa säästää. Mutta jos taukoja on yhtä monta, aloittajan laskelma pätee edelleen. 1,5 tuntia säästyy...
Anonyymi kirjoitti:
Minä finnairin koneella rovaniemelle helsingin lentokentältä. Sinä olet vielä puolimatkassa, kun minä olen jo perillä. Oliko muuta?
Asutko lentokentällä? Aika monella menee hieman aikaa, ennen kuin pääsee edes kentälle. Puhumattakaan kaikista viivytyksistä ja varoajoista siellä. Ja loppupäässä pitää sitten kömytä taksiin jä kärvistellä sille oululaiselle mökillesi puoli tuntia.
- Anonyymi
Juhannusreissu tulee olemaan n. 1300km.
K-nopeus 70km/h -> aika 18.5h 4x30min pysähdys -> 20.5h
K-nopeus 90km/h -> aika 14.5h 3x30min pysähdys -> 16h
Ero: noin 4h, jonka aikana ehtii saunoa reilut viisi tuntia.
Mikä parasta, ei tarvitse jonotella. Hitaammat ohitetaan ja nopeammat menevät omia menojaan edelle.- Anonyymi
Hitaammin ajamalla säästän polttoainetta ja luontoa. Rahtareiden nopeus riittää.
- Anonyymi
Niinpä, ja mukavampi sitä aikaa on viettää vaikka siellä mökillä (tai kotona, mihin nyt ikinä onkaan menossa), kuin autossa istuen. Tämä niinkun vinkkinä teille viisastelijoille, jotka jaksatte toitottaa miten "suunnittelu on mennyt pieleen jos pitää kiirehtiä".
Joistain ihmisistä nyt vain on kivempaa esimerkiksi saunominen juhannuksena, kuin kaikessa rauhassa autossa istuminen.
Tosin tästä uskallan olla eri mieltä:
"Ero: noin 4h, jonka aikana ehtii saunoa reilut viisi tuntia."
Teillä on vissiin mökillä joku aikavääristymä jos neljässä tunnissa ehtii viiden tunnin löylyt :) Tai hemmetin kipakka sauna :D Hyvää juhannusta! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hitaammin ajamalla säästän polttoainetta ja luontoa. Rahtareiden nopeus riittää.
Kun ei lähde ollenkaan niin säästää vielä enemmän (myös muiden hermoja).
- Anonyymi
Minulla matkaa 2700 kilometriä. Yleensä ajan sen keskinopeudella 140km/h.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niinpä, ja mukavampi sitä aikaa on viettää vaikka siellä mökillä (tai kotona, mihin nyt ikinä onkaan menossa), kuin autossa istuen. Tämä niinkun vinkkinä teille viisastelijoille, jotka jaksatte toitottaa miten "suunnittelu on mennyt pieleen jos pitää kiirehtiä".
Joistain ihmisistä nyt vain on kivempaa esimerkiksi saunominen juhannuksena, kuin kaikessa rauhassa autossa istuminen.
Tosin tästä uskallan olla eri mieltä:
"Ero: noin 4h, jonka aikana ehtii saunoa reilut viisi tuntia."
Teillä on vissiin mökillä joku aikavääristymä jos neljässä tunnissa ehtii viiden tunnin löylyt :) Tai hemmetin kipakka sauna :D Hyvää juhannusta!Kun ottaa aikapankin tililtä sinne tallennettuja minuutteja käyttöön, niin neljän tunnin aikana voi saunoa yli viisi tuntia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hitaammin ajamalla säästän polttoainetta ja luontoa. Rahtareiden nopeus riittää.
Oikein!
Ja kun lähtee ajoissa liikkeelle, ei ole matkalla kiire. Ehtii pitää taukoja tarvittaessa eikä ole pakko ohitella. Ja minuutinsäästäjien on hyvä ohittaa, kun nopeuseroa on tarpeeksi.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista857505- 965424
- 2614669
- 444555
- 643302
- 502728
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222378- 512362
Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292352- 412214