Voinko itse päättää kuinka suuren YEL-vakuutuksen otan? Voinko ottaa samantien vaikkapa 120 000 €/v eli 10 000 €/kk työtuloja vastaavan vakuutuksen? Vai voiko eläkeyhtiö kieltäytyä myymästä liian isoa vakuutusta jostain syystä?
Mulla on nimittäin fiilis, että en enää kovin kauaa työelämää kestä. Mulla on alkanut sairauden ensioireet puhkeamaan, toisesta kädestä on kadonnut puristusvoima varmaan johonkin 50%:iin ja selkäkin on alkanut reistaileen. Niin mulla olis mielessä siirtyä työkyvyttömyyseläkkeelle tossa 3-4 vuoden päästä, ja sitä silmällä pitäen haluaisin mahdollisimman suuren eläkkeen.
Yrittämällä saisin tehtyä rahaa ehkä jotain max 2 000 €/kk tuloja. Tällä hetkellä on työtön työnhakija. Minulla on kuitenkin säästöjä että muutaman vuoden pystyisin tuota isoa YEL-maksuamakseleen.
Voinko saada niin suuren YEL-vakuutuksen kuin haluan?
2
629
Vastaukset
- Anonyymi
Voit ottaa, 120000 vuosimaksu on
Vakuutusmaksut
YEL-vakuutusmaksu
2409
€/kk
Aloittavan yrittäjän YEL-vakuutusmaksu *
1879
€/kk
* Alennus 22% ensimmäiset 4 vuotta
Päivärahat
Päivärahatiedot ovat arvioita. Saat Kelasta tarkemmin tietoa sairauspäivärahasta, peruspäivärahasta ja vanhempainpäivärahasta. Ansiopäiväraha edellyttää Yrittäjäkassan jäsenyyttä ja työssäoloehdon täyttymistä.
Sairauspäiväraha
3334
€/kk
Peruspäiväraha
726
€/kk
Työtulon oltava vähintään €
Vanhempainpäiväraha
4231
€/kk
Ansiopäiväraha
3202
€/k - Anonyymi
Lukijat ihmettelee että miksi se noin haluaa? Tässä esimerkki:
Elo.fi sivun yel-laskurin mukaan yel-maksu on 32000€ vuositulolla 501€/kk aloittavalla yrittäjällä ja 4 vuoden kuluttua alennuksen loputtua 643€/kk.
Nyt jos ottaisin ja jäisin eläkkeelle 17 vuoden kuluttua seitsemänkymppisenä saisin yrittäjän eläkettä 742€/kk.
Jos saisin. Ne kun ei ole edes rahastoitua rahaa kuten palkansaajilla:
https://www.ilmarinen.fi/tietoa-ilmarisesta/ajankohtaista/blogit-ja-artikkelit/blogikirjoitukset/tiina-nurmi/yrittajat-ansaitsevat-yhta-hyvan-elaketurvan-kuin-palkansaajatkin/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1482639
En kai koskaan saa sinua
Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k1541669Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet
Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K1341634Saran ökytyyli käänsi katseita.
On nyt kyllä Sara kasvoistaan, kuvan perusteella todellakin pyöristynyt ainakin kuvan perusteella.1501381- 661338
The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."
Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut131190Työttömille lusmuille luvassa lisää keppiä
Hallitus aikoo kiristää velvoitteiden laiminlyönnistä seuraavia työttömyysturvan karensseja ensi vuodesta alkaen. Hall2851183- 156986
Miksi ihmeessä?
Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek24940Tiedän kaiken sinusta ja kaikesta
Tiedän miten kärsit. Tiedän millanen oikeesti oot. Tiedän miksi valehtelit, tiedän miksi satutit mua. Tiedän mitä tapaht58899