Minusta tuntuu, että en kohta enää jaksa

Anonyymi

Isäni menehtyi vuonna 2012, ja tuntuu, että elämän paras aika on ohi. Reilua vuotta myöhemmin minulla meni välit poikki toisen sisareni kanssa. En olisi uskonut, että välit olisivat poikki vielä tänäkin päivänä. Hän ei tosin nykyään ole väleissä muidenkaan perheeni jäsenten kanssa. Haluaisin, että lopultakin tänä vuonna saataisiin perinnönjako suoritettua ja ainaiseen vähävaraisuuteeni tulisi helpotusta. Olen valmistunut merkonomiksi, mutta on todettu, että en pystyisi tekemään niitä töitä, koska arkisten asioiden hoidossa on Aspergerin takia ongelmia. Sisareni on vaatinut minua hakemaan ammattiapua, koska minulla on ollut tapana saada kohtuuttomia raivokohtauksia. Olen nyt jo reilun vuoden ajan hakenutkin apua ja mielestäni oloni on helpottunut huomattavasti, mutta sisareni ei ole reagoinut tähän mitenkään. Hän tietää tilanteestani, koska mielenterveyshoitajani soitti hänelle jo hyvän aikaa sitten ja kertoi asiasta. Puhelussa sisareni sanoi muun muassa, että minulla on tapana kiivastua herkästi. Olen viime aikoina ollut masentunut siksi, että vaikka olen nyt hakenut apua niin se ei ole johtanut välien korjaantumiseen. Tänäänkin itkin ja puhuin ääneen, että en enää jaksa ja haluaisin pois täältä, mutta en haluaisi tuottaa järkytystä varsinkaan äidilleni ja isän iäkkäälle sisarelle, joka on vielä hyvissä voimissa ja elinvuosia saattaa olla vielä useita. Mutta minusta tuntuu, että minäkään en enää jaksa. Raja se on minunkin sietokyvylläni. Olen myös siksi masentunut, että en ole vuoden 2010 jälkeen päässyt matkustamaan sellaiseen paikkaan, jossa en ole koskaan aiemmin käynyt tai paikkaan, joka on ainakin vähemmän tuttu kuin kotiseutuni. Minulla ei todellakaan tällä hetkellä ole varaa sellaiseen ja koen viimeisen 10 vuoden menneen hukkaan.

37

2931

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Siskosi ei halua olla tekemisissä sinun tai kenenkään muunkaan kanssa. Itsensä syyllistäminen tuo vaan kurjaa oloa. Masennuksesta voi parantua, mutta vaatii paljon kannattelua ja tukea muilta. Löydätkö vertaistukiryhmiä paikallisista mielenterveysseuroista?

    • Hei,

      Hyvä, että kirjoitit tänne. Joskus jo pelkkä kirjoittaminen helpottaa ja selkeyttää ajatuksia. Aikaisemmalta kirjoittajalta saitkin jo hyvän vinkin hakeutua paikallisen mielenterveysseuran vertaisryhmiin. Minäkin kannusta sinua hakemaan apua ja tukea itsellesi! Vertaisten tai muun ulkopuolisen tahon kanssa keskustelu voi tuoda helpotusta oloon.

      Tukinetissä on monenlaisia aina avoinna olevia keskusteluryhmiä ja ryhmächattejä, joissa voi tavata muita samankaltaisessa tilanteessa olevia. Kaikki Tukinetin ryhmät ovat ohjattuja ja/tai moderoituja, joten niissä voi keskustella turvallisesti aroistakin asioista.

      - Tukinet.net - Tukipisteesti netissä https://tukinet.net/

      Tukinetistä saa itselleen myös tukihenkilön, jonka kanssa voi keskustella kahden kesken mistä tahansa hankalasta elämäntilanteesta tai mielessä olevasta huolesta. Tukihenkilön löydät esimerkiksi Mieli Tukisuhteesta. https://tukinet.net/teemat/mieli-tukisuhde/tukisuhteet/

      Lisäksi maanantaista torstaihin klo 15-19 on aikuisten kahdenkeskinen Solmussa-chat, jossa voi jutella päivystäjän kanssa mistä tahansa elämän ongelmatilanteesta.

      Tukinetin kaikki palvelut saa käyttöönsä rekisteröitymällä palveluun anonyymisti. Osaa palveluista voi käyttää ilmankin reksiteröitymistä.

      Keskusteluapua on mahdollista saada matalalla kynnyksellä myös seuraavilta tahoilta:

      - Valtakunnallinen kriisipuhelin

      Jos soittaminen tuntuu omimmalta vaihtoehdolta, niin valtakunnallinen kriisipuhelin päivystää24/7 numerossa 09 2525 0111.

      - Kriisikeskukset

      Ympäri Suomea toimii myös kriisikeskuksia, joihin voi mennä keskustelemaan paikan päälle. Näin korona-aikaan myös etävastaanotto on mahdollista. Kriisikeskusten yhteystiedot löytyvät mm. MIELI Suomen Mielenterveys ry:n nettisivuilta: https://mieli.fi/fi/tukea-ja-apua/kasvokkain/kriisikeskusverkosto

      Ystävällisin terveisin
      SOS-kriisikeskus/Kata

      • Anonyymi

        Nämä tukisätit on täyttä sontaa. Olin yhteydessä heihin kerran ja mitään ei osattu neuvoa. Ei Suomessa apua saa enää mistään.


    • Anonyymi

      Sisareni sanoi, että oli saanut mielenterveyshoitajan puheista sellaisen käsityksen, että olisin väittänyt, että sisareni on katkaissut välit turhaan. Kerroin kyllä mielenterveyshoitajalle kaiken oleellisen eli luulisi ettei tällaista väärinkäsitystä ole voinut syntyä. Eli joko hän ei ole osannut kertoa asiaa tarpeeksi selvästi tai sitten sisareni valehtelee, mikä ei todellakaan olisi yllätys. Nyt kyllä tuntuu siltä, että millään muullakaan ei ole enää väliä. Ennemmin kuolisin kuin eläisin loppuelämäni välirikossa. Sisareni ei myöskään halua olla äidin eikä toisen sisareni kanssa tekemisissä. Toinen sisareni myös sanoi, ettei haluakaan enää olla hänen kanssaan tekemisissä koska on niin v-mäinen ihminen. Kuitenkin minä olen meistä ainoa, jolle sisarellani olisi oikeasti syytä olla vihainen, vaikka hänen mielestään tietysti hänellä on syytä olla vihainen äidille ja toiselle sisarelleni.

      • Anonyymi

        Oletko jo täysi-ikäinen? Asutko vielä kotona?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko jo täysi-ikäinen? Asutko vielä kotona?

        No kuule täysi-ikäisiä ollaan kaikki oltu jo pitkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kuule täysi-ikäisiä ollaan kaikki oltu jo pitkään.

        Ja ei, en asu kotona.


    • Anonyymi

      Mitähän mahtaa sitten tapahtua, kun äidistä ja minusta on aika jättänyt. Meinaavatko sisareni sitten elää olematta tekemisissä toistensa kanssa ja miltä se mahtaa tuntua.

    • Anonyymi

      Jos yksikin kuolinpesän osakas vaatii jakamista, on jako suoritettava.

    • Anonyymi

      Mun isä kuoli noin vuosi ja kuukausi takaperin ennenaikaisesti (oli valehtelematta mun elämän tärkein henkilö.) Mun mielenterveys on ollut ihan kuralla jo ennen sitäkin ja ongelmat on niin vakavia ettei niihin mikään ammatiapu ole auttanut vaikka olen hakenut apua yli 10 vuotta tuloksetta. Multa kuoli myös yksi toinen lähisukulainen parin päivän päästä isän kuoleman jälkeen. Sitä ennen tuli ero eräästä naisesta ja koiratkin kuoli joista oli tullut hyvin tärkeitä myös mulle. On myös ollut paljon epäonnea monissa muissa asioissa. Tuntuu todellakin siltä että varmaan teen itsemurhan ennenkuin vuosi vaihtuu. Voimat on yksinkertaisesti täysin lopussa enkä jaksa enää laittaa edes ruokaa itselleni tai huolehtia terveydestäni.

      MasentunutMies

      • Anonyymi

        Toivottavasti olet saanut hyviä asioita elämääsi ikävän jakson jälkeen ja olosi ei ole enää noin toivoton. Voimia ja kaikkea hyvää.


    • Anonyymi

      Ainiin mullakin on asperger ja saan nykyään melkein joka päivä hirveitä raivokohtauksia joiden aikana uhkailen muita ihmisiä ja hajotan paikkoja. Olen pahalla päällä melkein kaiken aikaa kun en saa enää edes naista ja vittuilen puran pahaa oloani niille harvoillekkin vielä elossa oleville läheisille. Kai nekin kohta sairastuu ja kuolee pois niin sitten voin tappaa itseni.

      Masentunut Mies

      • Anonyymi

        Mene muualle satuilemaan.


      • Anonyymi

        Olet pahalla päällä koska et saa enää naista? Naiminenko oli mielessäsi kaiken surun keskellä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet pahalla päällä koska et saa enää naista? Naiminenko oli mielessäsi kaiken surun keskellä?

        Seksi on varmaan viimeinen asia mitä mies lakkaa haluamasta vaikka koko maailma olisi tuhoutunut ympäriltä.

        Masentunut Mies


    • Anonyymi

      Oletko pyytänyt anteeksi raivokohtauksiasi?

      • Anonyymi

        Arvaa vaan kuinka monesti. Mutta hän ei vain edelleenkään luota minuun.


      • Anonyymi

        Onko siitä hyötyä jos toistuu aina vaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko siitä hyötyä jos toistuu aina vaan?

        Ei toistu enää.


    • Anonyymi

      Paluuta entiseen ei enää näytä olevan. Lähden siis täältä sitten kun äidistä ja isän sisaresta on aika jättänyt. Tai jos äidistä jättää ensin, lähden sitten enkä jää enää odottelemaan. Millään ei ole mitään merkitystä, jos perhe on rikki.

      • Anonyymi

        Jos minulla olisi tuollainen veli tai sisar, jättäisin hänet omaan arvoonsa. Jos on tuollainen kusipää ettei halua sopia asioita niin ei kannattaisi tuhlata elämäänsä sellaiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos minulla olisi tuollainen veli tai sisar, jättäisin hänet omaan arvoonsa. Jos on tuollainen kusipää ettei halua sopia asioita niin ei kannattaisi tuhlata elämäänsä sellaiseen.

        Samaa mieltä. Ja sellaisesta jota ei kiinnosta, jääköön matkan varrelle. (Oma kokemus.)


    • Anonyymi

      Kuules nyt ..raha on vain maallista ja kuolema on pelkkää pimeyttä, nimimerkillä kokemusta on

      • Anonyymi

        Ja viestisi pointti oli mikä? Olet siis kuollut ja silti pystyt kirjoittamaan tänne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja viestisi pointti oli mikä? Olet siis kuollut ja silti pystyt kirjoittamaan tänne.

        Okei.. vittuilu on ikuista.. TARKOITIN SAATANA SITÄ ETTÄ OLEN MONTA KERTAA OLLUT ITSEMURHAN JÄLKEEN KUOLEMAN RAJAMAILLA JA SITTEN KUN OLEN TAJUNNUT ETTÄ HOH HOIJAA JES elän vielä niin ihan sama onko rahaa tai mitään maallista


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Okei.. vittuilu on ikuista.. TARKOITIN SAATANA SITÄ ETTÄ OLEN MONTA KERTAA OLLUT ITSEMURHAN JÄLKEEN KUOLEMAN RAJAMAILLA JA SITTEN KUN OLEN TAJUNNUT ETTÄ HOH HOIJAA JES elän vielä niin ihan sama onko rahaa tai mitään maallista

        Siis itsemurhan yrityksen jälkeen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Okei.. vittuilu on ikuista.. TARKOITIN SAATANA SITÄ ETTÄ OLEN MONTA KERTAA OLLUT ITSEMURHAN JÄLKEEN KUOLEMAN RAJAMAILLA JA SITTEN KUN OLEN TAJUNNUT ETTÄ HOH HOIJAA JES elän vielä niin ihan sama onko rahaa tai mitään maallista

        aika surkea tapaus olet, kun et sitäkään osaa kunnolla tehdä. pelkkää huomion kerjäämistä


      • Anonyymi

        Kokemusta on kuolemasta? No kerro sitten miltä tuntui kuolla jos näin on.

        Masentunut Mies


    • Anonyymi

      Jotenkin tuntuu kun olisit ottanut koko komppanian murheet itsellesi. Tuliko riita alunperin perinnönjakoon liittyen? Teitä on kaksi osapuolta ja rauhaa ei voi neuvotella yksin varsinkaan jos toinen ei halua. Ymmärrän ahdistuksesi mutta mikä ongelma perinnönjako on ja eikö isänne kuoleman jälkeen ollut perunkirjoitusta?

      • Anonyymi

        Perunkirjoitus oli ihan ajallaan. Riita ei liittynyt perinnönjakoon vaan siihen, että olin puhunut kuolinpesän asioista isän pitkäaikaisen ystävän kanssa vaikka sisareni mielestä olimme sopineet, ettei asioista puhuta ulkopuolisten kanssa. Asiahan on kuitenkin niin, että kuolinpesän asiat käytännössä aina tulevat myös muidenkin tietoon vaikka osakkaat eivät niistä puhuisi. Sisareni kuvittelee olevansa tässä pomo joka määrää mitä saa ja mitä ei saa tehdä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perunkirjoitus oli ihan ajallaan. Riita ei liittynyt perinnönjakoon vaan siihen, että olin puhunut kuolinpesän asioista isän pitkäaikaisen ystävän kanssa vaikka sisareni mielestä olimme sopineet, ettei asioista puhuta ulkopuolisten kanssa. Asiahan on kuitenkin niin, että kuolinpesän asiat käytännössä aina tulevat myös muidenkin tietoon vaikka osakkaat eivät niistä puhuisi. Sisareni kuvittelee olevansa tässä pomo joka määrää mitä saa ja mitä ei saa tehdä.

        Tavallaan ymmärrän sisaresi reaktioita surutyössään. On ihmisiä, jotka haluavat puhua asioita ulos ja sitten on niitä, jotka sulkevat asiat sisäänsä varsinkin kun kyse on läheisen omaisen poismenoon liittyen. Te käsittelitte asiaa eri tavoin ja johtunee luonteenpiirteiden erosta.
        Olet pahoittanut mielesi ja samalla kärsit koko perheen puolesta sisaresi reaktiosta. Hänen tapansa on "poissa sydämestä poissa mielestä" eli irtiotto kaikesta siitä mikä liittyy isäänne tai muistuttaa elämää siitä kun isänne vielä eli.
        Aika yleensä tekee tehtävänsä ja siihen sinä et voi vaikuttaa murehtimalla. On vain hyväksyttävä elämä nyt tällaisessa muodossa koska asioilla on tarkoituksensa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perunkirjoitus oli ihan ajallaan. Riita ei liittynyt perinnönjakoon vaan siihen, että olin puhunut kuolinpesän asioista isän pitkäaikaisen ystävän kanssa vaikka sisareni mielestä olimme sopineet, ettei asioista puhuta ulkopuolisten kanssa. Asiahan on kuitenkin niin, että kuolinpesän asiat käytännössä aina tulevat myös muidenkin tietoon vaikka osakkaat eivät niistä puhuisi. Sisareni kuvittelee olevansa tässä pomo joka määrää mitä saa ja mitä ei saa tehdä.

        Puhuit siis vieraalle ihmiselle perhettänne koskevista raha-asioista. Mielestäni raha on hieman sama kuin kell onni on se onnen kätkeköön. Tavallaan sisaresi oli oikeassa siitä, että suu suppuun perintöasioista.
        Miksikö. No siksi, että ihmiset ovat kateellisia, pahansuopia ja voivat aiheuttaa harmia tietäessään liikaa toisten asioista ja varsinkin rahasta mm ilmoittaa verottajalle perusteettomia asioita, joista teille koituu ikävyyksiä.


    • Anonyymi

      Isän sisaren mies kuoli reilu viikko sitten. En tiedä, kauanko sisar jaksaa vielä sinnitellä. Mutta sitten kun häntä ja äitiä ei enää ole, jätän tämän surkean maailman taakseni.

    • Anonyymi

      Olin tässä yhtenä päivänä kävelyllä ja satuin olemaan tasoristeyksen lähellä juuri kun juna kulki siitä ohi. Minusta tuntui, että en uskaltaisi tuollaisen alle hypätä. Mutta kun ei ole asettakaan niin ei sitten löydy enää muita varmoja konsteja jotka olisivat nopeita. Mutta minä en täällä enää halua olla. En toki haluakaan aiheuttaa traumoja viattomille sivullisille, mutta jokin keino pitäisi löytyä. Minulla ei ole enää mitään toivoa saada välejä kuntoon enkä myöskään halua puolivihanneksena täällä kitua. .

      • Anonyymi

        Junan alle menemisen lisäksi itse olen miettinyt talvella pakkaseen sammumista tai että aiheuttaisin itselleni häkämyrkytyskuoleman. Tuotakin ennen joisin tietysti väkeviä viinoja ja mahdollisesti ottaisin jotain pillereitä lisäksi. Ei mullakaan ole toivoa saada välejäni kuntoon eräisiin ihmisiin eikä kauheasti myöskään enää nappaa elää täällä. Samaa paskaa tää on vuodesta toiseen tai jopa pahempaa.

        Masentunut Mies


    • Anonyymi

      Monilta osin kuulostaa tutulta. Mullakin on asperger ja suutun välillä todella herkästi ja alan huutamaan ja hajotan paikkoja kun stressaannun ja ahdistun kaikista asioista. Munkin isä kuoli muutama vuosi sitten. Sisaruksia ei ole eikä perintöriitoja mutta muuten tuntuu tämä elämä ihan helvetin vaikealta. Lähinnä jatkuvaa taistelua kaikki ja masennusta/vitutusta milloin mistäkin.

      En löydä naistakaan vaikka haluaisin ja arkikaan ei tahdo sujua ollenkaan. Olen myöskin miettinyt päivieni päättämistä mutta en oikein voi tehdä sitä kun kuitenkin äiti on vielä elossa. En tiedä onko kaukaisemmilla sukulaisilla niinkään väliä kun osaan on menny välitkin poikki. Kaveritkin varmaan selviäis hyvinkin vaikka tekisin itsarin.

      Masentunut Mies

      • Anonyymi

        Saanko kysyä että miksi sinulla on mennyt välit poikki noihin kaukaisiin sukulaisiin? Mutta jos et halua kertoa, niin ei tarvitse.


    Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1525
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      171
      1220
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1070
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      957
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      83
      885
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      66
      803
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      777
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      60
      744
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      743
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      738
    Aihe