Miksi Jazz-musiikki valtasi Suomen?

Anonyymi

silloin joskus 1950-luvulla,ei kaikki jazz musiikki kuulosta korviin pahalta,mutta toisinaan aivan hirveää renkusta.

84

621

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      En olisi ihan sitä mieltä, että jazz valtasi Suomen. Se oli ja on aina ollut pienen piirin
      musiikkia ja onneksi radiossa riittää kanavia.

      • Anonyymi

        Keisarikunta elokuva tuli,kun kirjoitin kommentttini,vasta myöhemmin tajusin,kuinka paljon muutakin musiikkia Suomessa tuohon aikaan oli.Suomalaisissa elokuvissa toisinaan soi jazz(tai sen tyylinen musiikki,ainkin minun korvia se rieppoo.Kyllähän se tango,rumba ym menivät suomalaisiin kuin häkä.


    • Anonyymi

      Jazzia on monenlaista, kuuntelen joskus.

      • Anonyymi

        Niin on,ei jazz oli huonoa,big band tyylinen jazz on hyvää Benny Goodaman-en muista oliko nimi oikein.


    • Anonyymi

      Kun ei osaa soittaa, julistaa olevansa jazz-muusikko. Typerykset teeskentelee ymmärtävänsä jazzia, joka on pelkkää rämpytystä.

    • Anonyymi

      Suomessa sf Filmiteollisuus musiikki kansantähdet ns valkokankaalla olleet muusikot suosio oli kova. Big band jazz tai swing ehkä enemmän Steel guitar, tiukka bändi svengi melodia ja soundi. Jazz Helsinki ja puhaltimet piano rumpusetti, musiikin sisäpiiri, kesäfestarit oliko ensimmäisissä progressiivista tai fuusio tyyli

    • Ei meidän käpykylillä kukaan mitään jazzista tiennyt. Tai jos tiesivät, ne olivat vain harvat
      Viisikymmentäluvun popmusa oli vahvasti lattarivaikutteista: amerikkalaisena versiona. Mutta kuusikymmentäluvulla soi lauantain toivotuissa enemmän Juha Watt Vainio kuin jotkut "jatsit".

      • Anonyymi

        Nuoret kuunteli 60-luvulla kahdeksan kärjessä ohjelmaa.


      • Anonyymi

        Eikös 50luvulla kuunneltu lastenlauluja, kuten Mikki merihädässä?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eikös 50luvulla kuunneltu lastenlauluja, kuten Mikki merihädässä?

        Kyllä me lapset kuuntelimme lastenlauluja radiosta, mutta isät ja äidit (nuoret aikuiset) kuuntelivat begin the beguine ja sway with me, besame mucho ja claire de lunea. Ja kotimaisia sovituksia niistä ja muusta kansainvälisestä tanssi-ja iskelmämusiikista. Covereita Harry Belafontelta ja Perry Comolta, Franks Sinatralta ja Connie Francisilta. Isät ja sedät, enot ja vaarit osasivat vielä tanssia siihen aikaan, mutta suosikkikipale taisi olla "Karjalasta heilin minä löysin" ja "Hevoselle heiniä, ne syövät tallista seiniä", "Eldanka-järven jää" ja "On sota tuimaa". Näitä viimeiksi mainittuja ei tosintanssittu kenenkään häissä eikä kihlajaisissa, korkeintaan hoiperreltiin saunan ja porstuan välillä.
        Ah, nostalginen 50-luku!


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Kyllä me lapset kuuntelimme lastenlauluja radiosta, mutta isät ja äidit (nuoret aikuiset) kuuntelivat begin the beguine ja sway with me, besame mucho ja claire de lunea. Ja kotimaisia sovituksia niistä ja muusta kansainvälisestä tanssi-ja iskelmämusiikista. Covereita Harry Belafontelta ja Perry Comolta, Franks Sinatralta ja Connie Francisilta. Isät ja sedät, enot ja vaarit osasivat vielä tanssia siihen aikaan, mutta suosikkikipale taisi olla "Karjalasta heilin minä löysin" ja "Hevoselle heiniä, ne syövät tallista seiniä", "Eldanka-järven jää" ja "On sota tuimaa". Näitä viimeiksi mainittuja ei tosintanssittu kenenkään häissä eikä kihlajaisissa, korkeintaan hoiperreltiin saunan ja porstuan välillä.
        Ah, nostalginen 50-luku!

        "Isät ja sedät, enot ja vaarit osasivat vielä tanssia siihen aikaan"

        Meinaatko, että ei heidän jälkeläisensä enää tanssineet?


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Isät ja sedät, enot ja vaarit osasivat vielä tanssia siihen aikaan"

        Meinaatko, että ei heidän jälkeläisensä enää tanssineet?

        No joo, toinen vain tyyli on askelien, kauhuna naapurien. Meinaan että meitä edellinen sukupolvi osasi vielä tanssia paritansseja, foxtrottia, boleroa, valssia, tangoa, humppaa, jenkkaa, polkkaa jne.
        Meille opetettiin koulussa voimistelutunneilla tanssiaskeleita, mutta kuuskytluvulla yleistyvät twistit, shaket, jne...ja paritanssit muuttuivat tanssilattialla toisiinsa nojailuksi. Noin yleensä. Ainahan on ollut myös niitä jotka pitävät tanssista ja ovat tanssineet jo nuoresta paritansseja, mutta aika usein "hitaat" missä oltiin lähekkäin olivat etupäässä tutustumisrituaaleja.
        Minusta on mukavaa aina suomenlaivoilla katsella kun vanhemmat suomalaiset pariskunnat pyörähtelevät tanssilattialla, he vielä osaavat tämän taidon ja liikunnan iloa paljon mukana.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        No joo, toinen vain tyyli on askelien, kauhuna naapurien. Meinaan että meitä edellinen sukupolvi osasi vielä tanssia paritansseja, foxtrottia, boleroa, valssia, tangoa, humppaa, jenkkaa, polkkaa jne.
        Meille opetettiin koulussa voimistelutunneilla tanssiaskeleita, mutta kuuskytluvulla yleistyvät twistit, shaket, jne...ja paritanssit muuttuivat tanssilattialla toisiinsa nojailuksi. Noin yleensä. Ainahan on ollut myös niitä jotka pitävät tanssista ja ovat tanssineet jo nuoresta paritansseja, mutta aika usein "hitaat" missä oltiin lähekkäin olivat etupäässä tutustumisrituaaleja.
        Minusta on mukavaa aina suomenlaivoilla katsella kun vanhemmat suomalaiset pariskunnat pyörähtelevät tanssilattialla, he vielä osaavat tämän taidon ja liikunnan iloa paljon mukana.

        Höpö höpö, olen sinua nuorempi ja olen ihan erimieltä. Olen tanssinut nuoresta asti ja tiedän mitä missäkin tanssittiin. Kuinka paljon oli tanssilavojakin meillä 60-90 luvulla.

        Eikä siellä twistejä, sahkeja tanssittu, ei myöskään ravintoloissa, ei edes osakunnissa.
        Polkkaa toki ei tanssittu, paitsi jotkut vanhempieni ikäiset sitä joskus pyyteli.

        Tämä tietoni koskee sitten koko suomea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpö höpö, olen sinua nuorempi ja olen ihan erimieltä. Olen tanssinut nuoresta asti ja tiedän mitä missäkin tanssittiin. Kuinka paljon oli tanssilavojakin meillä 60-90 luvulla.

        Eikä siellä twistejä, sahkeja tanssittu, ei myöskään ravintoloissa, ei edes osakunnissa.
        Polkkaa toki ei tanssittu, paitsi jotkut vanhempieni ikäiset sitä joskus pyyteli.

        Tämä tietoni koskee sitten koko suomea.

        Olen 40-lukulainen, ja tanssinut hitaita ja nopeita ei polkkaa. Kuuskytluvulla pääkaupungissa osa nuorisoa rokkasi myöhemmin Beatlesin myötä myös twist ja shake tulivat muotiin, mutta hitaat olivat ne oikeat tanssimuodot kutemiseen.
        Pohjanmaalla piti orkan soittaa pelkästään tangoja ja muita vanhoja tansseja.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Kyllä me lapset kuuntelimme lastenlauluja radiosta, mutta isät ja äidit (nuoret aikuiset) kuuntelivat begin the beguine ja sway with me, besame mucho ja claire de lunea. Ja kotimaisia sovituksia niistä ja muusta kansainvälisestä tanssi-ja iskelmämusiikista. Covereita Harry Belafontelta ja Perry Comolta, Franks Sinatralta ja Connie Francisilta. Isät ja sedät, enot ja vaarit osasivat vielä tanssia siihen aikaan, mutta suosikkikipale taisi olla "Karjalasta heilin minä löysin" ja "Hevoselle heiniä, ne syövät tallista seiniä", "Eldanka-järven jää" ja "On sota tuimaa". Näitä viimeiksi mainittuja ei tosintanssittu kenenkään häissä eikä kihlajaisissa, korkeintaan hoiperreltiin saunan ja porstuan välillä.
        Ah, nostalginen 50-luku!

        Nuo on kyllä nuorempien kuin sinun vanhempiesi aikaisia kappaleita!
        Tuskin englanninkielisiä kuuntelivat, niitä sai myöhemmin ostaa levyinä. Ei tullut radiosta 50-luvulla noita Suomessa.


      • :)
        Piirileikkejä, olen samaa mieltä. Ei tulisi mieleenikään esittää että tiedän juuri tarkalleen mitä soitettiin tanssipaikoissa koko Suomessa milläkin vuosikymmenellä, mutta tiedän mitä kotipaikkani nuoriso ja vanhemmatkin tanssivat, lavoilla, ravintoloissa jne. Veljeni soitti tanssibändissä ja harjoitteli kotona ja heidän repertuaarissaan oli juuri tämäntapaista musiikkia suurin osa. Olin joskus mukana keikoilla, koska veli otti minut mukaan jos keikka oli lähellä ja tulimme yöksi kotiin (Veljeni omisti ja ajoi keikkabussia myös). Lukiolaisena emme enää juuri tansineet valsseja emmekä paljon tangojakaan; meidän vaikutteemme musiikissa tulivat kaupungeista ja ollaan sheikattu ja twistattu aivan sydämen kyllyydestä kuuskytluvun loppupuolella sydänsuomen nuorisobileissä ja tanssipavljongeilla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nuo on kyllä nuorempien kuin sinun vanhempiesi aikaisia kappaleita!
        Tuskin englanninkielisiä kuuntelivat, niitä sai myöhemmin ostaa levyinä. Ei tullut radiosta 50-luvulla noita Suomessa.

        Nuo kolme englanninkielistä olivat suoraan velipojan nuottivihkosta. Kuusikymmentäluvun alkupuolelta.
        Sinulla on toki oikeus omiin muistelmiisi ja omiin kiemuroihisi, mutta ole ystävällinen ja älä mitätöi muiden kokemuksia.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        :)
        Piirileikkejä, olen samaa mieltä. Ei tulisi mieleenikään esittää että tiedän juuri tarkalleen mitä soitettiin tanssipaikoissa koko Suomessa milläkin vuosikymmenellä, mutta tiedän mitä kotipaikkani nuoriso ja vanhemmatkin tanssivat, lavoilla, ravintoloissa jne. Veljeni soitti tanssibändissä ja harjoitteli kotona ja heidän repertuaarissaan oli juuri tämäntapaista musiikkia suurin osa. Olin joskus mukana keikoilla, koska veli otti minut mukaan jos keikka oli lähellä ja tulimme yöksi kotiin (Veljeni omisti ja ajoi keikkabussia myös). Lukiolaisena emme enää juuri tansineet valsseja emmekä paljon tangojakaan; meidän vaikutteemme musiikissa tulivat kaupungeista ja ollaan sheikattu ja twistattu aivan sydämen kyllyydestä kuuskytluvun loppupuolella sydänsuomen nuorisobileissä ja tanssipavljongeilla.

        Minä olen käynyt tanssimassa ympäri Suomea 60-ja 70-luvulla, joten siihen tietoni perustuu, mitä tanssittiin.

        Olen myös käynyt Jämsässä tanssimassa ja kyläilemässä ja käyn yhä.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Nuo kolme englanninkielistä olivat suoraan velipojan nuottivihkosta. Kuusikymmentäluvun alkupuolelta.
        Sinulla on toki oikeus omiin muistelmiisi ja omiin kiemuroihisi, mutta ole ystävällinen ja älä mitätöi muiden kokemuksia.

        Puhuit kylläkin vanhempiesi tanssikappaleista 50 luvulla, kun olivat sanomasi mukaan nuoria aikuisia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minä olen käynyt tanssimassa ympäri Suomea 60-ja 70-luvulla, joten siihen tietoni perustuu, mitä tanssittiin.

        Olen myös käynyt Jämsässä tanssimassa ja kyläilemässä ja käyn yhä.

        Minä kävin lavoilla ja Jämsän paviljongilla, mutta vain kuusikymmentäluvulla. 70-luvulla tanssin cumbiaa, boogaloota ja boleroita, sittemmin salsaa ja merenguea E-Amerikassa, mutta en ole koskaanollut mikään erityisen innokas tai hyvä tanssimaan. Mutta haettu minua on!
        En kuitenkaan mitenkään ihannoi suomalaista tanssilavakulttuuria, tytöt rivissä ja pojat spatseerasivat edessämme valiten itselleen mieluisia herkkupaloja "noutopöydästä., mutta se oli sen ajan seurustelukulttuuria. Nostalgista, mutta onneksi ohi.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Minä kävin lavoilla ja Jämsän paviljongilla, mutta vain kuusikymmentäluvulla. 70-luvulla tanssin cumbiaa, boogaloota ja boleroita, sittemmin salsaa ja merenguea E-Amerikassa, mutta en ole koskaanollut mikään erityisen innokas tai hyvä tanssimaan. Mutta haettu minua on!
        En kuitenkaan mitenkään ihannoi suomalaista tanssilavakulttuuria, tytöt rivissä ja pojat spatseerasivat edessämme valiten itselleen mieluisia herkkupaloja "noutopöydästä., mutta se oli sen ajan seurustelukulttuuria. Nostalgista, mutta onneksi ohi.

        Etpä kai pahemmin ehtinyt käydä Jämsän paviljongilla. Sehän avattiin vasta 1967?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Puhuit kylläkin vanhempiesi tanssikappaleista 50 luvulla, kun olivat sanomasi mukaan nuoria aikuisia.

        Vanhempani olivat vähän yli kolmikymppisiä viisikymmentäluvun alussa.
        Tämä musiikki on vieläkin vanhempaa, esim. Cole Porteria 30-luvulta, mutta yleistyi Suomessa vasta joskus viisikymmentäluvulla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Etpä kai pahemmin ehtinyt käydä Jämsän paviljongilla. Sehän avattiin vasta 1967?

        Olin avajaisissa ja ahkerasti vuoteen 69 saakka kun lähdin opiskelemaan.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Minä kävin lavoilla ja Jämsän paviljongilla, mutta vain kuusikymmentäluvulla. 70-luvulla tanssin cumbiaa, boogaloota ja boleroita, sittemmin salsaa ja merenguea E-Amerikassa, mutta en ole koskaanollut mikään erityisen innokas tai hyvä tanssimaan. Mutta haettu minua on!
        En kuitenkaan mitenkään ihannoi suomalaista tanssilavakulttuuria, tytöt rivissä ja pojat spatseerasivat edessämme valiten itselleen mieluisia herkkupaloja "noutopöydästä., mutta se oli sen ajan seurustelukulttuuria. Nostalgista, mutta onneksi ohi.

        "tytöt rivissä ja pojat spatseerasivat edessämme valiten itselleen mieluisia herkkupaloja "noutopöydästä"

        Kuvottaa tekstiä, mutta tuotahan on aina saanut kuulla niiltä, jotka eivät hallitse tanssia.
        Sivitys puuttuu näiltä ihmisiltä. Eivät ymmärrä toisten harrastuksia.

        Aikoinaan stadin suurinta tanssimestaa nämä kaltaisesi tyypit, kutsuivat ampumaradaksi.Olisikohan se sitä kateellisten puhetta. ;)


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Minä kävin lavoilla ja Jämsän paviljongilla, mutta vain kuusikymmentäluvulla. 70-luvulla tanssin cumbiaa, boogaloota ja boleroita, sittemmin salsaa ja merenguea E-Amerikassa, mutta en ole koskaanollut mikään erityisen innokas tai hyvä tanssimaan. Mutta haettu minua on!
        En kuitenkaan mitenkään ihannoi suomalaista tanssilavakulttuuria, tytöt rivissä ja pojat spatseerasivat edessämme valiten itselleen mieluisia herkkupaloja "noutopöydästä., mutta se oli sen ajan seurustelukulttuuria. Nostalgista, mutta onneksi ohi.

        Mulla oli aikoinaan työtoveri (nainen), joka kutsui tanssipaikkoja karjamarkkinoiksi.

        Kerran hän sitten kännipäissään itki ja valitteli, kun ei osaa tanssia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "tytöt rivissä ja pojat spatseerasivat edessämme valiten itselleen mieluisia herkkupaloja "noutopöydästä"

        Kuvottaa tekstiä, mutta tuotahan on aina saanut kuulla niiltä, jotka eivät hallitse tanssia.
        Sivitys puuttuu näiltä ihmisiltä. Eivät ymmärrä toisten harrastuksia.

        Aikoinaan stadin suurinta tanssimestaa nämä kaltaisesi tyypit, kutsuivat ampumaradaksi.Olisikohan se sitä kateellisten puhetta. ;)

        Rivit joita siteerasit eivät mitenkään liity tanssiin harrastuksena eikä niillä ole mitään tekemistä sen kanssa onko hyvä tanssimaan tai ei. Kysymyshän ei ole mitenkään kateudesta, vaan liittyy seurustekulttuuriin .
        On suurempi osoitus sivistyksen puutteesta kääntää täysin asiallinen keskustelu henkilöön kohdistuvaksi hyökkäykseksi.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Minä kävin lavoilla ja Jämsän paviljongilla, mutta vain kuusikymmentäluvulla. 70-luvulla tanssin cumbiaa, boogaloota ja boleroita, sittemmin salsaa ja merenguea E-Amerikassa, mutta en ole koskaanollut mikään erityisen innokas tai hyvä tanssimaan. Mutta haettu minua on!
        En kuitenkaan mitenkään ihannoi suomalaista tanssilavakulttuuria, tytöt rivissä ja pojat spatseerasivat edessämme valiten itselleen mieluisia herkkupaloja "noutopöydästä., mutta se oli sen ajan seurustelukulttuuria. Nostalgista, mutta onneksi ohi.

        "70-luvulla tanssin cumbiaa, boogaloota ja boleroita, sittemmin salsaa ja merenguea E-Amerikassa,"
        On se ollut näky, kun ihmiseltä omien sanojensa mukaan puuttuu rytmitaju. Kuin puuhevosta ovat tanssikaverit raahanneet ympäri lattian.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Rivit joita siteerasit eivät mitenkään liity tanssiin harrastuksena eikä niillä ole mitään tekemistä sen kanssa onko hyvä tanssimaan tai ei. Kysymyshän ei ole mitenkään kateudesta, vaan liittyy seurustekulttuuriin .
        On suurempi osoitus sivistyksen puutteesta kääntää täysin asiallinen keskustelu henkilöön kohdistuvaksi hyökkäykseksi.

        Itse olet tehnyt itsestäsi ketjun keskipisteen osaamalla kaikki tanssit niin kotimaassa kuin latinoissa. Siirtokarjalaiset pientilallisvanhempasi jo tunsivat amerikkalaisen musiikkiviihteen 50luvulls, vaikka edes radio ei niitä esittänyt. Varmaan kävivät usein Jenkeissä.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Rivit joita siteerasit eivät mitenkään liity tanssiin harrastuksena eikä niillä ole mitään tekemistä sen kanssa onko hyvä tanssimaan tai ei. Kysymyshän ei ole mitenkään kateudesta, vaan liittyy seurustekulttuuriin .
        On suurempi osoitus sivistyksen puutteesta kääntää täysin asiallinen keskustelu henkilöön kohdistuvaksi hyökkäykseksi.

        En ole tuo, jolle vastasit. Ihmettelen, missä ja miksi on tuollainen seurustelukultturi olemassa, jossa naisia kutsutaan "noutopöydässä oleviksi herkkupaloiksi".

        Minusta tuo on tosi loukkaavaa tekstiä naisia kohtaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "70-luvulla tanssin cumbiaa, boogaloota ja boleroita, sittemmin salsaa ja merenguea E-Amerikassa,"
        On se ollut näky, kun ihmiseltä omien sanojensa mukaan puuttuu rytmitaju. Kuin puuhevosta ovat tanssikaverit raahanneet ympäri lattian.

        Mutta häntä haettiin, se on se pointti tällä kertaa.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Olin avajaisissa ja ahkerasti vuoteen 69 saakka kun lähdin opiskelemaan.

        Opiskelusi ei päässyt juuri alkua pitemmälle, kun törmyytit Amerikkaan seuraavana vuonna.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Olin avajaisissa ja ahkerasti vuoteen 69 saakka kun lähdin opiskelemaan.

        -48 syntynyt pääsi normaalisti ylioppilaaksi -67. Venyikö sinulla yo tutkinto vai mitä teit 67-69?
        Ehditkö maisterin paperit saada ennen kehitysmaahan muuttoasi?


      • Anonyymi kirjoitti:

        -48 syntynyt pääsi normaalisti ylioppilaaksi -67. Venyikö sinulla yo tutkinto vai mitä teit 67-69?
        Ehditkö maisterin paperit saada ennen kehitysmaahan muuttoasi?

        Voi hyvät hyttyset!
        Pääsin ylioppilaaksi '67. Sen jälkeen olin vuoden töissä ennen kuin aloitin opiskeluni Turussa.
        Nyt alkaa curriculum vitaeni olla täysin aukoton.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Voi hyvät hyttyset!
        Pääsin ylioppilaaksi '67. Sen jälkeen olin vuoden töissä ennen kuin aloitin opiskeluni Turussa.
        Nyt alkaa curriculum vitaeni olla täysin aukoton.

        "Olin avajaisissa ja ahkerasti vuoteen 69 saakka kun lähdin opiskelemaan."

        "Pääsin ylioppilaaksi '67. Sen jälkeen olin vuoden töissä ennen kuin aloitin opiskeluni Turussa."

        Mites se matikkapää? Jos olit vuoden -67 jälkeen vuoden töissä ennen kuin läksit opiskelemaan, niin se on pitänyt olla vuosi -68 eikä 69

        Jos aloit opiskelemaan -69 ja läksit sukulaistesi luokse jenkkeihin -70, niin eipä siinä kovin korkealle opiskeltu yhdessä vuodessa. Vaiko vain puolessa vuodessa jos heti vuoden 70 alussa läksit. Eikö alkaneet opiskelut sujua?


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Olin avajaisissa ja ahkerasti vuoteen 69 saakka kun lähdin opiskelemaan."

        "Pääsin ylioppilaaksi '67. Sen jälkeen olin vuoden töissä ennen kuin aloitin opiskeluni Turussa."

        Mites se matikkapää? Jos olit vuoden -67 jälkeen vuoden töissä ennen kuin läksit opiskelemaan, niin se on pitänyt olla vuosi -68 eikä 69

        Jos aloit opiskelemaan -69 ja läksit sukulaistesi luokse jenkkeihin -70, niin eipä siinä kovin korkealle opiskeltu yhdessä vuodessa. Vaiko vain puolessa vuodessa jos heti vuoden 70 alussa läksit. Eikö alkaneet opiskelut sujua?

        Aloitin syksyllä'68 ja ehdin lukea kolme lukukautta ennen lähtöäni. Opiskelut sujuivat erinomaisesti, kuten aina, mutta eivät jaksaneet kiinnostaa riittävästi silloin.
        Nyt kun elämänkertaani on taas täydennetty, voimmekin siirtyä takaisin aiheeseen.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Aloitin syksyllä'68 ja ehdin lukea kolme lukukautta ennen lähtöäni. Opiskelut sujuivat erinomaisesti, kuten aina, mutta eivät jaksaneet kiinnostaa riittävästi silloin.
        Nyt kun elämänkertaani on taas täydennetty, voimmekin siirtyä takaisin aiheeseen.

        "Olin avajaisissa ja ahkerasti vuoteen 69 saakka kun lähdin opiskelemaan."

        "Aloitin syksyllä'68 ja ehdin lukea kolme lukukautta ennen lähtöäni."

        Mihinköhän tuo vielä pyörtää kun jaksaa aikansa jututtaa.


    • Katettuja, suuria tanssilavoja, kahviot, bussikuljetus. Kehittyneempi versio järvenrantalavoista. Suuret tanssiravintolat, kuten esim. Ruusulinna Nurmijärvellä, ovat uudempi versio paviljongeista.

      • Anonyymi

        En tiedä mitä ovat sinun järvenrantalavat vaikka lavoja olen paljon kiertänyt nuoruudessani, niin kaikki olivat katettuja ja kahviot löytyi. Bussikuljetuksista en tiedä, koska liikuimme omalla autolla.

        Käyn Ruusulinnassa tanssimassa, mutta en pidä sitä tanssiravintolana.

        Paviljongi nimitystä en ole koskaan kuullut tanssilavoista, mutta jotenkin hämärä muistikuva, että siitä kahviosta olisi puhuttu nimellä paviljongi, mutta voin olla väärässäkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä mitä ovat sinun järvenrantalavat vaikka lavoja olen paljon kiertänyt nuoruudessani, niin kaikki olivat katettuja ja kahviot löytyi. Bussikuljetuksista en tiedä, koska liikuimme omalla autolla.

        Käyn Ruusulinnassa tanssimassa, mutta en pidä sitä tanssiravintolana.

        Paviljongi nimitystä en ole koskaan kuullut tanssilavoista, mutta jotenkin hämärä muistikuva, että siitä kahviosta olisi puhuttu nimellä paviljongi, mutta voin olla väärässäkin.

        ps. moni tanssilava toki oli ja on yhä järvenrannalla, mutta katettuja.


      • Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä mitä ovat sinun järvenrantalavat vaikka lavoja olen paljon kiertänyt nuoruudessani, niin kaikki olivat katettuja ja kahviot löytyi. Bussikuljetuksista en tiedä, koska liikuimme omalla autolla.

        Käyn Ruusulinnassa tanssimassa, mutta en pidä sitä tanssiravintolana.

        Paviljongi nimitystä en ole koskaan kuullut tanssilavoista, mutta jotenkin hämärä muistikuva, että siitä kahviosta olisi puhuttu nimellä paviljongi, mutta voin olla väärässäkin.

        "Järvenrantalavat" olivat kai yleensä katettuja, mutta ne eivät olleet lämmitettyjä ja kahvio puuttui ainakin meidän kylillä, jossa aloitin tansseissa käymistä tyyppi 14-vuotiaana, fillarilla mentiin naapurintytön kaa.
        Voi olla että käytin sanaa "paviljonki" huolimattomasti, referenssinä ainoastaa Jämsän suurin tanssipaikka, nimeltään Jämsän Paviljonki, joka oli jo astetta paremmin varustettu tanssipaikka kuin kesäiset lavat kylillä.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        "Järvenrantalavat" olivat kai yleensä katettuja, mutta ne eivät olleet lämmitettyjä ja kahvio puuttui ainakin meidän kylillä, jossa aloitin tansseissa käymistä tyyppi 14-vuotiaana, fillarilla mentiin naapurintytön kaa.
        Voi olla että käytin sanaa "paviljonki" huolimattomasti, referenssinä ainoastaa Jämsän suurin tanssipaikka, nimeltään Jämsän Paviljonki, joka oli jo astetta paremmin varustettu tanssipaikka kuin kesäiset lavat kylillä.

        Kovin nuorena tyyppinä pääsit tansseihin, meillä pääsi vasta rippikoulun jälkeen, Joko sinun 14 v lapsenlapsi saa käydä yleisissä tansseissa?


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        "Järvenrantalavat" olivat kai yleensä katettuja, mutta ne eivät olleet lämmitettyjä ja kahvio puuttui ainakin meidän kylillä, jossa aloitin tansseissa käymistä tyyppi 14-vuotiaana, fillarilla mentiin naapurintytön kaa.
        Voi olla että käytin sanaa "paviljonki" huolimattomasti, referenssinä ainoastaa Jämsän suurin tanssipaikka, nimeltään Jämsän Paviljonki, joka oli jo astetta paremmin varustettu tanssipaikka kuin kesäiset lavat kylillä.

        Itselleni näissä kesäisissä tanssipaikoissa riittää hyvä lattia, mahdollisuus ostaa vettä ja käydä veskissä, jos tarvetta. Tosi juotu vesi tulee hikenä ulos. :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kovin nuorena tyyppinä pääsit tansseihin, meillä pääsi vasta rippikoulun jälkeen, Joko sinun 14 v lapsenlapsi saa käydä yleisissä tansseissa?

        Palomasta en tiedä, mutta itse olin 14 kun pääsin ripillle. Toki samana vuonna täytin 15.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kovin nuorena tyyppinä pääsit tansseihin, meillä pääsi vasta rippikoulun jälkeen, Joko sinun 14 v lapsenlapsi saa käydä yleisissä tansseissa?

        Lava oli lähellä ja veljet olivat mukana, mutta iskä taisi hakea ainakin kerran pois :).
        Ai niin, lapsenlapsista kysyt, ei ne taida olla kiinnostuneita tanssimisesta. Mutta kohta 15-vuotias saa kyllä olla kavereiden kanssa ulkona kylillä aika myöhään. Onneksi niillä on nykyisinpuhelimet.


    • Anonyymi

      Yllä joku mainitsi jenkan ja polkan olevan piirileikkejä. Kuulostaa hieman oudolta , kun vertaa vanhaa hyppyjenkan ja polkan tanssimista , vaikka "kalliolle kukkulalle" piirileikkiin.
      Hikee pyyhkivät hengästyneinä nuo polkan tanssijat, joita ei juuri paljon näe.
      Parina viime vuoskymmenenä on tullut paljon tanssijoita, jotka tanssivat enempi kuntoilumielessä.
      Sivusta kuulin, kun mies kertoi vaihtavan paitaansa välillä jopa viisi paitaa illassa!
      Kukin taaplaa tyylillään , mutta ...

      • Anonyymi

        Polkkaa ei pahemmin enää tanssita ja jenkkakin mennään nykyisin kävelyjenkkana.

        Kuubastahan ne parhaat tanssit on tulleet, rumba, cha-cha, salsa...

        Arrgentiinasta tango


      • Anonyymi kirjoitti:

        Polkkaa ei pahemmin enää tanssita ja jenkkakin mennään nykyisin kävelyjenkkana.

        Kuubastahan ne parhaat tanssit on tulleet, rumba, cha-cha, salsa...

        Arrgentiinasta tango

        Tarkasti ottaen salsa on kotoisin New Yorkista. Onhan siinä suurena komponenttina kuubalainen son ja clave-rytmi.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Tarkasti ottaen salsa on kotoisin New Yorkista. Onhan siinä suurena komponenttina kuubalainen son ja clave-rytmi.

        Hienoa, myös tanssien erikoisasiantuntija👏👏👏


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Tarkasti ottaen salsa on kotoisin New Yorkista. Onhan siinä suurena komponenttina kuubalainen son ja clave-rytmi.

        Tarkalleen ottaen minä kirjoitin siitä, mitä Suomessa tanssitaan.

        Kuubalainen salsa on ihan erillaista, verrattuna tuohon minkä kuubalaiset ja puertoricolaiset siirtolaiset kehitti jenkeissä. (eli tuostakin kuubalaiset voivat omia itselleen osan)

        Eikä Suomi ole ainut maa Kuuban lisäksi, missä kuubalaista salsaa tanssitaan.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Tarkasti ottaen salsa on kotoisin New Yorkista. Onhan siinä suurena komponenttina kuubalainen son ja clave-rytmi.

        Ikuinen väittämä johon ei oikeaa tietoa koskaan saada.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ikuinen väittämä johon ei oikeaa tietoa koskaan saada.

        Kyllä tämä on "salsamaissa" jo pitkään tiedetty ja tunnustettu tosiasia. Puertoricolaiset muusikot ja bändit Nykin Latinalaisessa Harlemissa kehittivät musiikkityylin kuubalaisen tanssimusiikin ja latinojazzin fuusiona. Nykyisin on ainakin viisi tai kuusi salsatyyliä joita tanssitaan ja soitetaan ympäri maailmaa, entinen kotikaupunkini Cali tunnetaan myös salsan pääkaupunkina ja jonne asiaan vihkiytyneet matkustavat opettelemaan salsaa kaupungin lukuisissa salsakouluissa. Jopa lapset tanssivat salsaa ja kilpailevat mestaruuksista. (Olin siellä muuten silloin, kun salsa saapui Caliin, Calin feriaan vuonna 1971-72, puertoricolaisten bändien välityksellä. Oli mukavaa lukea Andrés Caicedon kirjasta "Eläköön rumba" juuri siitä tapahtumasta jota todistimme henkilökohtaisesti)

        https://www.youtube.com/watch?v=7KxkMLAZlzw


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Kyllä tämä on "salsamaissa" jo pitkään tiedetty ja tunnustettu tosiasia. Puertoricolaiset muusikot ja bändit Nykin Latinalaisessa Harlemissa kehittivät musiikkityylin kuubalaisen tanssimusiikin ja latinojazzin fuusiona. Nykyisin on ainakin viisi tai kuusi salsatyyliä joita tanssitaan ja soitetaan ympäri maailmaa, entinen kotikaupunkini Cali tunnetaan myös salsan pääkaupunkina ja jonne asiaan vihkiytyneet matkustavat opettelemaan salsaa kaupungin lukuisissa salsakouluissa. Jopa lapset tanssivat salsaa ja kilpailevat mestaruuksista. (Olin siellä muuten silloin, kun salsa saapui Caliin, Calin feriaan vuonna 1971-72, puertoricolaisten bändien välityksellä. Oli mukavaa lukea Andrés Caicedon kirjasta "Eläköön rumba" juuri siitä tapahtumasta jota todistimme henkilökohtaisesti)

        https://www.youtube.com/watch?v=7KxkMLAZlzw

        "Cali tunnetaan myös salsan pääkaupunkina."

        Tämä kommentti herätti suurta hilpeyttä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Cali tunnetaan myös salsan pääkaupunkina."

        Tämä kommentti herätti suurta hilpeyttä.

        Tietämättömyys on röyhkeää, sanoo kolumbialainen sanalasku. Saa nauraa, mutta omaa tietämättömyyttään. Salsa on yleismaailmallinen ilmiö rapakon takana, ja eri salsatyylejä tanssitaanNew Yorkissa, Los Angelesissa, Kuubassa, Kolumbiassa. Kolumbialaiset yleensä voittavat kaikissa kilpailuissa. Siitä nimitys.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Tietämättömyys on röyhkeää, sanoo kolumbialainen sanalasku. Saa nauraa, mutta omaa tietämättömyyttään. Salsa on yleismaailmallinen ilmiö rapakon takana, ja eri salsatyylejä tanssitaanNew Yorkissa, Los Angelesissa, Kuubassa, Kolumbiassa. Kolumbialaiset yleensä voittavat kaikissa kilpailuissa. Siitä nimitys.

        Ok, olet siis sitä mieltä, että mainitsemasi sananlasku sopii kolumbialaiseen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ok, olet siis sitä mieltä, että mainitsemasi sananlasku sopii kolumbialaiseen.

        Yhtä hyvin kuin suomalaiseen. Toinen käyttökelpoinen sananparsi olisi "tyhjät tynnyrit kolisevat eniten" ja että on parempi olla pitämättä suurta meteliä asioista joita ei hallitse. On röyhkeyttä tuputtaa muille omaa tietämättömyyttään. Arvostelukyvyn ja suhteellisuuden tajun puutetta.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Yhtä hyvin kuin suomalaiseen. Toinen käyttökelpoinen sananparsi olisi "tyhjät tynnyrit kolisevat eniten" ja että on parempi olla pitämättä suurta meteliä asioista joita ei hallitse. On röyhkeyttä tuputtaa muille omaa tietämättömyyttään. Arvostelukyvyn ja suhteellisuuden tajun puutetta.

        Miksi sitten noita tuputat?


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Yhtä hyvin kuin suomalaiseen. Toinen käyttökelpoinen sananparsi olisi "tyhjät tynnyrit kolisevat eniten" ja että on parempi olla pitämättä suurta meteliä asioista joita ei hallitse. On röyhkeyttä tuputtaa muille omaa tietämättömyyttään. Arvostelukyvyn ja suhteellisuuden tajun puutetta.

        Sitähän sinä juuri teet, tuputat ”kolumbian tietoja” ihmiselle jonka taustoja et tiedä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sitähän sinä juuri teet, tuputat ”kolumbian tietoja” ihmiselle jonka taustoja et tiedä.

        :) Lapsellista kiistelyä tiedon alkuperästä.
        Tieto on tietoa ja minua ei kiinnosta taustasi, koska se ei tule mitenkään ilmi keskustelussasi. Paitsi ehkä sen puuttuminen.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        :) Lapsellista kiistelyä tiedon alkuperästä.
        Tieto on tietoa ja minua ei kiinnosta taustasi, koska se ei tule mitenkään ilmi keskustelussasi. Paitsi ehkä sen puuttuminen.

        Jopas taas möläytit: taustan puuttumisesta herjaat toista keskustelijaa. Ei tuo oma taustasi niin hääppönen ole,että olisi kanttia muitten taustoja kyseenalaistaa varsinkaan kun et mitään niistä tiedä. Oman taustasi olet kyllä tarkkaan selostanut, tosin asiat tuntuvat värittyvän, unohdat mitä kaikkea olet itsestäsi aiemmin kertonut. Joten pienempää suuta muita luokitellessasi!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jopas taas möläytit: taustan puuttumisesta herjaat toista keskustelijaa. Ei tuo oma taustasi niin hääppönen ole,että olisi kanttia muitten taustoja kyseenalaistaa varsinkaan kun et mitään niistä tiedä. Oman taustasi olet kyllä tarkkaan selostanut, tosin asiat tuntuvat värittyvän, unohdat mitä kaikkea olet itsestäsi aiemmin kertonut. Joten pienempää suuta muita luokitellessasi!

        :)
        Ainoa tapa millä voimme arvuutella toistemme "taustoja" on kommenttien sisältö, Sinun kommenttiesi sisältö ei anna pienintäkään osviittaa siihen että sinulla olisi laaja tietopohja salsamusiikin syntymisestä ja lähtökohdasta. Minä kuitenkin tuon esille paitsi omat kokemukseni myös asiatietoja.
        Nyt en taida enää jaksaa tällaista turhaa jankutusta asiasta joka n kaikkien tiedossa jo ennestäänkin.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        :)
        Ainoa tapa millä voimme arvuutella toistemme "taustoja" on kommenttien sisältö, Sinun kommenttiesi sisältö ei anna pienintäkään osviittaa siihen että sinulla olisi laaja tietopohja salsamusiikin syntymisestä ja lähtökohdasta. Minä kuitenkin tuon esille paitsi omat kokemukseni myös asiatietoja.
        Nyt en taida enää jaksaa tällaista turhaa jankutusta asiasta joka n kaikkien tiedossa jo ennestäänkin.

        Tuo 19.29 kirjoitettu on ainut kommenttini tähän ketjuun ja tarkoituksena puolustaa hyökkäyksesi kohdetta. Kuka sinun esiin tuomia kokemuksia tässä kaipasi, millään tavoin et ole asiassa osaaja tai asiantuntija. tai wikistä kiavamiasi tietoja, niitä löytää jokainen ketä asia kiinnostaa.
        Nyt en taida jaksaa tuollaista hyökkäilyä ja luulottelua ja pikkumaista nokkiinsa ottamista. Onneksi ei tarvitsekkaan, asut ja pysyt siellä Ruotsissa ja kommenteillasi voi pyyhkiä vaikka p...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo 19.29 kirjoitettu on ainut kommenttini tähän ketjuun ja tarkoituksena puolustaa hyökkäyksesi kohdetta. Kuka sinun esiin tuomia kokemuksia tässä kaipasi, millään tavoin et ole asiassa osaaja tai asiantuntija. tai wikistä kiavamiasi tietoja, niitä löytää jokainen ketä asia kiinnostaa.
        Nyt en taida jaksaa tuollaista hyökkäilyä ja luulottelua ja pikkumaista nokkiinsa ottamista. Onneksi ei tarvitsekkaan, asut ja pysyt siellä Ruotsissa ja kommenteillasi voi pyyhkiä vaikka p...

        Sanoit kaiken mitä minullakin on mielessä. Tack!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sanoit kaiken mitä minullakin on mielessä. Tack!

        Salsaa ja Calia harva osaa yhdistää, kuten P toi esille. Kovat huumeet ja ampumiset uhreineen, ovat ne pääasialliset tekijät, jotka yhdistetään tuohon kaupunkiin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Salsaa ja Calia harva osaa yhdistää, kuten P toi esille. Kovat huumeet ja ampumiset uhreineen, ovat ne pääasialliset tekijät, jotka yhdistetään tuohon kaupunkiin.

        Calin koko läntisellä pallonpuoliskolla tunnetutu lempinimet ovat
        -Maailman salsapääkaupunki
        -Taivaan haaraliike
        -Laakson valtiatar
        -Caliwood
        -Cali Beach
        (Wikipediasta kopioitua, vaikka ainoastaan tuo viimeiksi mainittu oli minulle tuntematon)

        Kovat huumeet eivät ole koskaan olleet osa katukuvaa Calissa; huumekartellien tuoma rikastumiskupla kylläkin, hippaheinän ja bazucon polttaminen kadulla tietyillä alueilla on melkein yhtä yleistä kuin USA:n suurkaupunkien slummeissa. Rikollisuus on ollut ajoittain liian vallitsevaa, mutta huumekartellien kaaduttua 2000-luvun alkuvuosina ampumiset ovat vähentyneet ja mahdollisuus joutua tapetuksi poliisin ja konnien ristitulessa vähentynyt. Päiväsaikaan ja alkuillastakin lähes kaikilla Calin alueilla voi kävellä ilman olan yli vilkuilua, mutta yöllä minäkin, seurasta riippuen, vältän tiettyjä kaupunginosia ja ja kovin lehtevillä sivukaduilla kuljen mielelläni keskellä tietä, missä valaistus on paras :)

        Mutta Cali tunnetaan salsan pääkaupunkina (jokakesäinen salsafestivaali kokoaa 40 000 tanssijaa stadionille), kauniiden señoritojen kotipaikkana, Colombian urheilukeskuksena , plastiikakirurgien kaupunkina, eteläisen Kolumbian liikekeskuksena ja porttina Aasiaan ja Tyynelle merelle.
        Kuten voit nähdä, kuvasi Calista kaipaa muonipuolistamista ja päivittämistä :)


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Calin koko läntisellä pallonpuoliskolla tunnetutu lempinimet ovat
        -Maailman salsapääkaupunki
        -Taivaan haaraliike
        -Laakson valtiatar
        -Caliwood
        -Cali Beach
        (Wikipediasta kopioitua, vaikka ainoastaan tuo viimeiksi mainittu oli minulle tuntematon)

        Kovat huumeet eivät ole koskaan olleet osa katukuvaa Calissa; huumekartellien tuoma rikastumiskupla kylläkin, hippaheinän ja bazucon polttaminen kadulla tietyillä alueilla on melkein yhtä yleistä kuin USA:n suurkaupunkien slummeissa. Rikollisuus on ollut ajoittain liian vallitsevaa, mutta huumekartellien kaaduttua 2000-luvun alkuvuosina ampumiset ovat vähentyneet ja mahdollisuus joutua tapetuksi poliisin ja konnien ristitulessa vähentynyt. Päiväsaikaan ja alkuillastakin lähes kaikilla Calin alueilla voi kävellä ilman olan yli vilkuilua, mutta yöllä minäkin, seurasta riippuen, vältän tiettyjä kaupunginosia ja ja kovin lehtevillä sivukaduilla kuljen mielelläni keskellä tietä, missä valaistus on paras :)

        Mutta Cali tunnetaan salsan pääkaupunkina (jokakesäinen salsafestivaali kokoaa 40 000 tanssijaa stadionille), kauniiden señoritojen kotipaikkana, Colombian urheilukeskuksena , plastiikakirurgien kaupunkina, eteläisen Kolumbian liikekeskuksena ja porttina Aasiaan ja Tyynelle merelle.
        Kuten voit nähdä, kuvasi Calista kaipaa muonipuolistamista ja päivittämistä :)

        Millonkas kävit viimeksi Calissa? Ihan kun myötäänsä kävisit ja uskaltsisit kaduilla iltaisinkn liikkua.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Millonkas kävit viimeksi Calissa? Ihan kun myötäänsä kävisit ja uskaltsisit kaduilla iltaisinkn liikkua.

        Onhan siitä mennyt jo viitisen vuotta, mutta pidän yhteyttä koko ajan sukuun ja tuttuihin siellä, elikkä olen ajan hermolla ja tasalla. Heti kun corona laantuu, lähdemme uudelleen Legon kanssa.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Onhan siitä mennyt jo viitisen vuotta, mutta pidän yhteyttä koko ajan sukuun ja tuttuihin siellä, elikkä olen ajan hermolla ja tasalla. Heti kun corona laantuu, lähdemme uudelleen Legon kanssa.

        Tuot sitten jotain uutta koronamuunnosta Calista Suomeen. Se leekohan ei halua matkustella, miten jo etukäteen mainostat että menette HETI koronan laannuttua? Oletko saanut sitoumuksen, ne kun ei ole leekon sukua. Eihän ne ole sinunkaan vaan edesmenneen miehesi sukua. Montako kertaa olet leekon saanut sinne mukaan ja ovatko käyneet Calista vastavuoroisesti Ruotsissa teillä kylässä?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuot sitten jotain uutta koronamuunnosta Calista Suomeen. Se leekohan ei halua matkustella, miten jo etukäteen mainostat että menette HETI koronan laannuttua? Oletko saanut sitoumuksen, ne kun ei ole leekon sukua. Eihän ne ole sinunkaan vaan edesmenneen miehesi sukua. Montako kertaa olet leekon saanut sinne mukaan ja ovatko käyneet Calista vastavuoroisesti Ruotsissa teillä kylässä?

        Olemme käyneet kaksi kertaa yhdessä ja sieltä ollan käyty kaksi kertaa, lasteni serkut (jos muistat vielä sen pojan jonka tatskoista laitoin kuvan joka aiheutti niin suuren skandaalin :)) täällä, tosin toinen heistä asuu Italiassa. En tiedä miten pian pääsemme käymään, mutta minulla on vielä asioita hoidettavana siellä, elikkä ei siis aivan pelkkä lomamatka.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Calin koko läntisellä pallonpuoliskolla tunnetutu lempinimet ovat
        -Maailman salsapääkaupunki
        -Taivaan haaraliike
        -Laakson valtiatar
        -Caliwood
        -Cali Beach
        (Wikipediasta kopioitua, vaikka ainoastaan tuo viimeiksi mainittu oli minulle tuntematon)

        Kovat huumeet eivät ole koskaan olleet osa katukuvaa Calissa; huumekartellien tuoma rikastumiskupla kylläkin, hippaheinän ja bazucon polttaminen kadulla tietyillä alueilla on melkein yhtä yleistä kuin USA:n suurkaupunkien slummeissa. Rikollisuus on ollut ajoittain liian vallitsevaa, mutta huumekartellien kaaduttua 2000-luvun alkuvuosina ampumiset ovat vähentyneet ja mahdollisuus joutua tapetuksi poliisin ja konnien ristitulessa vähentynyt. Päiväsaikaan ja alkuillastakin lähes kaikilla Calin alueilla voi kävellä ilman olan yli vilkuilua, mutta yöllä minäkin, seurasta riippuen, vältän tiettyjä kaupunginosia ja ja kovin lehtevillä sivukaduilla kuljen mielelläni keskellä tietä, missä valaistus on paras :)

        Mutta Cali tunnetaan salsan pääkaupunkina (jokakesäinen salsafestivaali kokoaa 40 000 tanssijaa stadionille), kauniiden señoritojen kotipaikkana, Colombian urheilukeskuksena , plastiikakirurgien kaupunkina, eteläisen Kolumbian liikekeskuksena ja porttina Aasiaan ja Tyynelle merelle.
        Kuten voit nähdä, kuvasi Calista kaipaa muonipuolistamista ja päivittämistä :)

        Tuo 40000 tanssijaa ei ole paljoakaan, kun vertaa Kolumbian väkilukuun ja köyhien osuuteen jotka erityisesti salsaavat. Toki stadionin tilatkin rajoittaa ihmismassaa.

        Noita salsafestivaaleja on lukuisa ympäri maailmaa.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Onhan siitä mennyt jo viitisen vuotta, mutta pidän yhteyttä koko ajan sukuun ja tuttuihin siellä, elikkä olen ajan hermolla ja tasalla. Heti kun corona laantuu, lähdemme uudelleen Legon kanssa.

        Olet ajan hermolla, niin tiedätkö miten suomalaiset ovat edistyneet kolumbiassa vesistöjen tilan parantamiseksi.

        Eikös siellä saata jätevedetkin mene käyttöveden sekaan?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuo 40000 tanssijaa ei ole paljoakaan, kun vertaa Kolumbian väkilukuun ja köyhien osuuteen jotka erityisesti salsaavat. Toki stadionin tilatkin rajoittaa ihmismassaa.

        Noita salsafestivaaleja on lukuisa ympäri maailmaa.

        Nämä ovat salsaklubit jotka kilpailevat ja esiintyvät.
        Calissa on tanssittu salsaa Calin Ferian aikaan kaduilla ja ulkoilmatanssipaikoissa jo 60-luvun lopulta saakka. Tunnetuksi tuli Juanchito-niminen diskoteekkien rykelmä Cauca-joen varressa, etenkin 80-luvulla, me kävimme äitini ja siskojeni kanssa siellä katsomassa miten tanssitaan salsaa jo seitsemänkymmentäluvun puolivälissä, ennen kuin paikka tuli kuuluisaksi ja täyttyi turisteilla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olet ajan hermolla, niin tiedätkö miten suomalaiset ovat edistyneet kolumbiassa vesistöjen tilan parantamiseksi.

        Eikös siellä saata jätevedetkin mene käyttöveden sekaan?

        Ei aavistustakaan.
        Kyllä kraanasta tulee puhdasta, juomakelpoista vettä, tosin vahvasti kloorattua, ainakin kaupungeissa.


      • Paloma01 kirjoitti:

        Nämä ovat salsaklubit jotka kilpailevat ja esiintyvät.
        Calissa on tanssittu salsaa Calin Ferian aikaan kaduilla ja ulkoilmatanssipaikoissa jo 60-luvun lopulta saakka. Tunnetuksi tuli Juanchito-niminen diskoteekkien rykelmä Cauca-joen varressa, etenkin 80-luvulla, me kävimme äitini ja siskojeni kanssa siellä katsomassa miten tanssitaan salsaa jo seitsemänkymmentäluvun puolivälissä, ennen kuin paikka tuli kuuluisaksi ja täyttyi turisteilla.

        Laitetaanpa tähän vielä ikooninen "Oiga Mire Vea" video joka on kuvitettu vanhoilla valokuvilla Calista, nämä ovat todennäköisesti ennnen minun aikaani, todennäköisesti kuusikymmentäluvulta tai jopa ennen.


      • Paloma01 kirjoitti:

        Laitetaanpa tähän vielä ikooninen "Oiga Mire Vea" video joka on kuvitettu vanhoilla valokuvilla Calista, nämä ovat todennäköisesti ennnen minun aikaani, todennäköisesti kuusikymmentäluvulta tai jopa ennen.

        https://www.youtube.com/watch?v=r4WWa5j-NJk
        Linkki tietenkin unohtui kun olin niin onnellinen kun sain kertoa Calista jotain ilman että tulee halolla päähän :)
        Nyt tarkastalemaan löytyykö kypsiä tomaatteja kasvihuoneelta.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Nämä ovat salsaklubit jotka kilpailevat ja esiintyvät.
        Calissa on tanssittu salsaa Calin Ferian aikaan kaduilla ja ulkoilmatanssipaikoissa jo 60-luvun lopulta saakka. Tunnetuksi tuli Juanchito-niminen diskoteekkien rykelmä Cauca-joen varressa, etenkin 80-luvulla, me kävimme äitini ja siskojeni kanssa siellä katsomassa miten tanssitaan salsaa jo seitsemänkymmentäluvun puolivälissä, ennen kuin paikka tuli kuuluisaksi ja täyttyi turisteilla.

        "Nämä ovat salsaklubit jotka kilpailevat ja esiintyvät."

        Mitä tuolla tarkoitit?


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Ei aavistustakaan.
        Kyllä kraanasta tulee puhdasta, juomakelpoista vettä, tosin vahvasti kloorattua, ainakin kaupungeissa.

        Mikäli olisin ajan hermolla johonkin maahan, niin kyllä minulla olisi tärkeämpää tietää veden laadusta, kuin jostakin takapuolen kektutuksesta musiikin tahtii

        Oletko edes tietoinen tästä suomen ja kolumbian välisestä sopimuksesta, joka käynnistyi muistaakseni vuonna 2020?


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Nämä ovat salsaklubit jotka kilpailevat ja esiintyvät."

        Mitä tuolla tarkoitit?

        Että tämä tapahtuma stadionilla joka kokoaa 40 000 tanssijaa on Calin salsaklubien vuotuinen kokoontuminen ja maratoonikilpailu. Kaikki tanssijat edustavat paikallisia klubeja ja kilpailevat eri kategorioissa ja heillä on esiintymisasut . Mukana on myös nuorten ja lasten ryhmiä.
        https://www.youtube.com/watch?v=tb8cM7F5dpc&t=90s


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mikäli olisin ajan hermolla johonkin maahan, niin kyllä minulla olisi tärkeämpää tietää veden laadusta, kuin jostakin takapuolen kektutuksesta musiikin tahtii

        Oletko edes tietoinen tästä suomen ja kolumbian välisestä sopimuksesta, joka käynnistyi muistaakseni vuonna 2020?

        En, kerro lisää tai laita vaikka linkki.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        En, kerro lisää tai laita vaikka linkki.

        Mikäli seuraisin kolumbian mediaa ym. tietolähteitä, niin en kai kyselisi sinulta, joka olet sen maan ajan tasalla (kuten kerroit).

        Muistan vaan lukeneeni tuosta sopimuksesta. Koulttamisesta oli kaiketi kyse.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Että tämä tapahtuma stadionilla joka kokoaa 40 000 tanssijaa on Calin salsaklubien vuotuinen kokoontuminen ja maratoonikilpailu. Kaikki tanssijat edustavat paikallisia klubeja ja kilpailevat eri kategorioissa ja heillä on esiintymisasut . Mukana on myös nuorten ja lasten ryhmiä.
        https://www.youtube.com/watch?v=tb8cM7F5dpc&t=90s

        Okei. Nythän on näitä kansainvälisiä salsafestareita milloin missäkin maassa, johon näitä salsaajia kokoontuu ympäri maailmaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mikäli seuraisin kolumbian mediaa ym. tietolähteitä, niin en kai kyselisi sinulta, joka olet sen maan ajan tasalla (kuten kerroit).

        Muistan vaan lukeneeni tuosta sopimuksesta. Koulttamisesta oli kaiketi kyse.

        Luen paria, kolmea kolumbialaista päivälehteä digiversioina lähes päivittäin, valitettavasti niillä on yleensä parhaat artikkelit maksumuurin takana kuten täälläkin. Minulla on koko joukko Kolumbiassa asuvia sukulaisia j aystäviä, jotka raportoivat facessa ajankohtaista tietoa sieltä plus että seuraan muutamia sikäläisiä uutissivuja ja keskusteluryhmiä somessa. Tuo Suomen ja Kolumbian välinen sopimus oli jäänyt huomaamatta.


      • Paloma01 kirjoitti:

        Luen paria, kolmea kolumbialaista päivälehteä digiversioina lähes päivittäin, valitettavasti niillä on yleensä parhaat artikkelit maksumuurin takana kuten täälläkin. Minulla on koko joukko Kolumbiassa asuvia sukulaisia j aystäviä, jotka raportoivat facessa ajankohtaista tietoa sieltä plus että seuraan muutamia sikäläisiä uutissivuja ja keskusteluryhmiä somessa. Tuo Suomen ja Kolumbian välinen sopimus oli jäänyt huomaamatta.

        https://www.syke.fi/fi-FI/Ajankohtaista/Uutiset/Tehoa_Kolumbian_vesien_tilan_seurantaan_(56385)
        Kysymys oli koulutuksesta laboratoriohenkilökunnalle. Varmasti erittäin hyödyllistä ja tärkeää maassa jossa jätevesien käsittely on ymmärtääkseni aivan lapsenkengissä.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Että tämä tapahtuma stadionilla joka kokoaa 40 000 tanssijaa on Calin salsaklubien vuotuinen kokoontuminen ja maratoonikilpailu. Kaikki tanssijat edustavat paikallisia klubeja ja kilpailevat eri kategorioissa ja heillä on esiintymisasut . Mukana on myös nuorten ja lasten ryhmiä.
        https://www.youtube.com/watch?v=tb8cM7F5dpc&t=90s

        Löytyikö niitä tomatteja?


    • Anonyymi

      "Jazzin kehittivät ja sitä esittivät alun perin afroamerikkalaiset. Ensimmäinen levyttämään päässyt jazzyhtye oli kuitenkin valkoisista muusikoista koostuva Original Dixieland Jass Band vuonna 1917. Suomeen jazz saapui 1920-luvulla. Jazz on useammin instrumentaalimusiikkia, mutta myös laulajia tavataan.

      Jazz – Wikipediahttps://fi.wikipedia.org › wiki › Jazz"

      Jazz-tyttö, Jazz-tyttö
      tanssi sinä vaan...

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1878
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1829
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1828
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1610
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1138
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1138
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe