Jarrut ovat aina kuran ja suolan vaikutuksessa ja ennenpitkää tarvitaan muutakin kuin palojen vaihto.
Jos aiot tehdä jarruremppaa varaa kunnon työkalut lenkit, hylsyt ja jatkivarret.
Helpointa on vaihtaa satulat ja levyt. pikkuauton levyt 200€ palat 50€
Jarrusatulat n. 400€ ympäri, jos jaksat puuhata korjaussarja kaikkiin pyöriin 50€
Puuhailussa kannattaa varautua etteivä jarruputket irtoa ehjänä, osta valmiiksi uudet putket ja ilmausruuvit.
Satuloiden hankalin vaihe on putkien / letkujen ja ilmausruuvien avaus.
Niihin on hyvä tarjota maailman parasta irroitusainetta, lämpöä.
Induktiokuumennin on hyvä.
Jarruremontti ja ilmaus
20
729
Vastaukset
- Anonyymi
Minulla on 2000 Corolla. Jarrusatulat ja levyt on alkuperäiset, ajettu n. 250 tuhatta. Saapas nähdä koska pitää vaihtaa, ei ainakaan lähivuosina.
- Anonyymi
Juuri noin aja niin kauan kuin kulkee. älä korjaa jos ei ole rikki.
- Anonyymi
Hihii, uskomme sinua ihan varmasti, uskothan?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hihii, uskomme sinua ihan varmasti, uskothan?
Tutulla on 1992 mallinen corolla, mittarissa 56tkm. Uskomatonta mutta totta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tutulla on 1992 mallinen corolla, mittarissa 56tkm. Uskomatonta mutta totta.
Toyotan voi ostaa vaikka kuinka paljon ajettuna. Niillä vain ajetaan ja ajetaan. Muillakin merkeillä pystyy ajamaan 500 tkm mutta toyotalla edullisimmin ja vähimmillä korjauksilla. Niin se vain on..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juuri noin aja niin kauan kuin kulkee. älä korjaa jos ei ole rikki.
Itse remppasin Ford Ragerin (2000) etujarrut.
Jarrupalat oli loppu toiselta puolen ja laikka sekin hiukan urilla joten ne piti vaihtaa.
Satulan männät umpijumissa, joten nekin piti huoltaa.
Irroteut satulat sitruunahappoon ja ruosteet lähti, maalia pintaan uudet männt ja tiivisteet.
Minibudjetilla korjaussarjat, palat ja jarrulaikka, uudet nesteet yhteensä 55€.
Voisin kuvitella hintalappua korjaamon tuntihinnoilla ja merkkiosilla.
Satoja euroja ihan varmasti.
Useimmat jonnet ei osaa tai viitsi, sottasta puuhaa ja vaatii aikaa ja vaivaa, mutta rahaa säästyi. - Anonyymi
On totta että Corollan rumpujarrut ei hirtä niinkuin levyjarrut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toyotan voi ostaa vaikka kuinka paljon ajettuna. Niillä vain ajetaan ja ajetaan. Muillakin merkeillä pystyy ajamaan 500 tkm mutta toyotalla edullisimmin ja vähimmillä korjauksilla. Niin se vain on..
Toyotan jarrut pitää herkistellä joka huollossa ja se on lisätyönä laskutettava.
Muuten jarrut menee jumiin viimeistään talven jälkeen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toyotan voi ostaa vaikka kuinka paljon ajettuna. Niillä vain ajetaan ja ajetaan. Muillakin merkeillä pystyy ajamaan 500 tkm mutta toyotalla edullisimmin ja vähimmillä korjauksilla. Niin se vain on..
Kenen selkä ja korvat kestää 500tkm. Tojotalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juuri noin aja niin kauan kuin kulkee. älä korjaa jos ei ole rikki.
Kun auto alkaa olla täysikäinen kuten mulla parikymppinen ja huoltoja on laiminlyöty voi tulla ylläreitä.
Kuten etujarrurempass mulle kävi.
Kaikki pienemmät pultinkannat ruosteessa eikä avaimet sopineet vaan pyörivät vapaasti.
Pultin pää puhtaaksi ruosteesta ja mikillä tarpeeksi iso mutteri pultinkantaan kiinni.
Jopa aukesi pultit ja helposti - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse remppasin Ford Ragerin (2000) etujarrut.
Jarrupalat oli loppu toiselta puolen ja laikka sekin hiukan urilla joten ne piti vaihtaa.
Satulan männät umpijumissa, joten nekin piti huoltaa.
Irroteut satulat sitruunahappoon ja ruosteet lähti, maalia pintaan uudet männt ja tiivisteet.
Minibudjetilla korjaussarjat, palat ja jarrulaikka, uudet nesteet yhteensä 55€.
Voisin kuvitella hintalappua korjaamon tuntihinnoilla ja merkkiosilla.
Satoja euroja ihan varmasti.
Useimmat jonnet ei osaa tai viitsi, sottasta puuhaa ja vaatii aikaa ja vaivaa, mutta rahaa säästyi.2018 Rangeriin etujarrulevyt merkkiliikkeessä a' 252,60 Eur. Takarummut a' 350 Eur. Palojen ja levyjen vaihto 88,55 Eur. Takarumpujen ja kenkien vaihto 157,60 Eur. Etujarrupalat 155,02 Eur, taakse hihnat 119,04. Päälle jarrunesteet ja niiden vaihto 49.80 Eur.
Mainittakoon, että en huolinut takarumpuja alkuperäisinä. Hinta pilvissä, laatu ala-arvoista. Ostin tarvikeosat reilu 50 Eur /kpl. Säästin sillä jo 600 Eur. Merkkiliike suostui asentamaan tarvikeosat.
Jatkossa teen jarruremontrin minäkin kokonaan itse. Merkkiliike katkaisi takasylinterin ilmausnipan ja jätti homman kesken. Onneksi ei vuotanut. Mitään osia ei hyllyssä. Olisi tilattava uusi aika,
Sen sijaan tilasin netistä uudet jarrusylinterit a' n. 20 Eur taakse ja vaihdoin ne ihan itse. Samalla vaihtui neste myös takapiireihin. Tietysti ilmasin huoilella. Hyvin pitää nyt.
Merkkiliike rahastaa erityisesti jarruosilla. Tarvikeosat ovat ainakin yhtä hyvää laatua vaikka niistä tietty logo puuttuisikin. Laskin että pelkästään tarvikeosia käyttämällä säästö n. 1000 Eur Rangerissa. Jos huomioi työn, säästö senkun kasvaa. Tietysti pitää tietää, mitä tekee. Jarrujen kanssa ei kannata tinkiä turvallisuudesta. Olen tehnyt aiempiinkin kulkineisiin jarruremontteja. Mitkään kauhuskenaarit ja pelottelut tarvikeosien kierooon menevistä jarrulevyistä eivät ole toteutuneet. Merkki pitää valita oikein. On kyseenalaista maksaa liikaa samanlaisesta raudasta.
Kun nyt pari viikko myöhemmin katsoin etulevyjä, huomasin jo ruostetta jähdytyskanavissa ja pieniä naarmuja levyissä. Mutta kulumisen myötä vanhoissa ollut ulkonema oli poissa. Pitää viikonloippuna ottaa renkaat edestä ja tarkistaa, onko levyt eteen todella vaihdettu. Itse hankkimani takarummut on vielä ehjän pinnoitteen ansiosta täysin uuden veroiset. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
2018 Rangeriin etujarrulevyt merkkiliikkeessä a' 252,60 Eur. Takarummut a' 350 Eur. Palojen ja levyjen vaihto 88,55 Eur. Takarumpujen ja kenkien vaihto 157,60 Eur. Etujarrupalat 155,02 Eur, taakse hihnat 119,04. Päälle jarrunesteet ja niiden vaihto 49.80 Eur.
Mainittakoon, että en huolinut takarumpuja alkuperäisinä. Hinta pilvissä, laatu ala-arvoista. Ostin tarvikeosat reilu 50 Eur /kpl. Säästin sillä jo 600 Eur. Merkkiliike suostui asentamaan tarvikeosat.
Jatkossa teen jarruremontrin minäkin kokonaan itse. Merkkiliike katkaisi takasylinterin ilmausnipan ja jätti homman kesken. Onneksi ei vuotanut. Mitään osia ei hyllyssä. Olisi tilattava uusi aika,
Sen sijaan tilasin netistä uudet jarrusylinterit a' n. 20 Eur taakse ja vaihdoin ne ihan itse. Samalla vaihtui neste myös takapiireihin. Tietysti ilmasin huoilella. Hyvin pitää nyt.
Merkkiliike rahastaa erityisesti jarruosilla. Tarvikeosat ovat ainakin yhtä hyvää laatua vaikka niistä tietty logo puuttuisikin. Laskin että pelkästään tarvikeosia käyttämällä säästö n. 1000 Eur Rangerissa. Jos huomioi työn, säästö senkun kasvaa. Tietysti pitää tietää, mitä tekee. Jarrujen kanssa ei kannata tinkiä turvallisuudesta. Olen tehnyt aiempiinkin kulkineisiin jarruremontteja. Mitkään kauhuskenaarit ja pelottelut tarvikeosien kierooon menevistä jarrulevyistä eivät ole toteutuneet. Merkki pitää valita oikein. On kyseenalaista maksaa liikaa samanlaisesta raudasta.
Kun nyt pari viikko myöhemmin katsoin etulevyjä, huomasin jo ruostetta jähdytyskanavissa ja pieniä naarmuja levyissä. Mutta kulumisen myötä vanhoissa ollut ulkonema oli poissa. Pitää viikonloippuna ottaa renkaat edestä ja tarkistaa, onko levyt eteen todella vaihdettu. Itse hankkimani takarummut on vielä ehjän pinnoitteen ansiosta täysin uuden veroiset.Aina tullut auto huollettua itse, myös korjattu.
Kalleimmat jarrupalat olleet jotkut 40eur akselille eli kahdelle pyörälle, noin 80eur kaikki Ostin joskus 90 luvulla ja 2000 luvun alussa. Sen jälkeen taisi alkaa tulemaan edullisia.
Nyt on muutaman vuoden olleet autossa bosch palat ( bosch tekee kiinassa ) halvat 15 eur kahden pyörän eli 30 euroa kaikki.
Levyt 25eur kpl. Edellisessä autossa oli joku 7-8 vuotta sitten sama setti kun uusin.
Levyt ja palat on teknisesti helppo valmistaa, ei vaadita todella kalliita koneita, palojen kitkapinta, massa sekoitetaan ja palan runko leikattu levystä, automaattiprässillä tai muulla tavoin.
Ajatellaan kiinalaista työvoimaa ja raaka-aineiden edullisuutta, valuutan arvoa euroon niin 15eur paloille on korkea hinta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toyotan voi ostaa vaikka kuinka paljon ajettuna. Niillä vain ajetaan ja ajetaan. Muillakin merkeillä pystyy ajamaan 500 tkm mutta toyotalla edullisimmin ja vähimmillä korjauksilla. Niin se vain on..
Muistattehan takavuosien mainoksen jossa otettiin korollan öljypohja pois ja hyvin toimi.
- Anonyymi
Miksi pitää korjata jos mitään vikaa ei ole? Onko jokin erikoinen himo ja hinku päästä korjaamaan.
Moni juttu on korjaamalla mennyt rikkikin.
Naapuri, kavereineen korjasi eräänä viikonloppuna autoaan. Nykimistä kuulemma siinä oli. Lauantai aamuna se omillaan vielä liikkui. Sunnuntaina korjasivat/tutkivat lisää. Piti jo mennä kaveriksi työntämään.
Maanantaina tuli lavettiauto joka vei auton pois.- Anonyymi
Olihan tuossa vika, nykiminen. Pojilla vaan ei tietotaito riittänyt.
- Anonyymi
Jos satulat on kunnossa, levyjen ja palojen vaihto on todella helppo homma, homma jossa itse tehtynä säästää satasia huollossa teettämiseen nähden. Jarrurummut on sitten toinen tarina. Ainakin aloittelija saa varata jarrurumpujen ja kenkien vaihtoon 4x sen ajan mitä levyjen vaihdossa menee. Näin ainakin itsellä kun etujarrut menivät yhteensä tunnissa ja takajarruissa meni 4 tuntia.
- Anonyymi
Rumpujarrujen vaihdossa pitää olla jarrujousipihdit muuten on tosi hankalaa saada palautusjouset paikalleen koska ne ovat jarrukengän takapuolella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Rumpujarrujen vaihdossa pitää olla jarrujousipihdit muuten on tosi hankalaa saada palautusjouset paikalleen koska ne ovat jarrukengän takapuolella.
En ole noita pihtejä tarvinut. Kyllä ne ilmankin paikoilleen saa, mutta varmaan helpompi tuollaisilla pihdeillä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Rumpujarrujen vaihdossa pitää olla jarrujousipihdit muuten on tosi hankalaa saada palautusjouset paikalleen koska ne ovat jarrukengän takapuolella.
Joo ei minullakaan mitään erikoistyökaluja ollut, pihteinä keskikokoiset linjapihdit ja siirtoleukapihdit ja niiden lisäksi tavalliset vääntötyökalut, ruuvimeisseleitä ja kuminuija, mutta tuo takajarrujen 4 tuntia johtui siitä, että rumpujen irroittaminen oli varovaisella ensikertalaisella melkoisen hidasta hommaa. Kenkien asettelussa myös meinasi mennä hermot, mutta loppujen lopuksi se aikaavievin osuus oli säätää jarrut niin, niin että jarruvoimaa oli riittävästi ja että jarru ei vastaavasti jää laahaamaan. toiselta puolelta oli myös "automaattisäätö" niin jumittunut, että puolet olivat lähtökohtaisesti aivan eri säädöissä. Rummut piti loppujen lopuksi avata kolmeen kertaan ennen kuin sain sekä tehon, että puoltamisen omasta mielestä kuntoon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En ole noita pihtejä tarvinut. Kyllä ne ilmankin paikoilleen saa, mutta varmaan helpompi tuollaisilla pihdeillä.
Kylläpä tarvitsi kun 88 mallin farkun takajarrut on rummuilla niin jouset on senverran jäykät että huh huh.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.72545- 1211841
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1351636Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill541540Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1671362Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1741356- 1501305
- 521218
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.761163- 591158