Hengst-öljynsuodatin

sorppi

Vaihdatin eilen öljyt autoon ja suodattimeksi Hengst.
Tänä aamuna kun käynnistin, ni moottori piti 1-2s ajan
aika ikävän äänen, semmosen laahaavan ja kirpakan
välimaastoon sijoittuvan. Säikäytti vähän.
Mann piti laittaa, mutta ei juur ostohetkellä ollu
Motonetin valikoimissa, niin otin Hengstin, kun
eräällä korjaamolla sanottiin, että Mann ja Hengst on
ainoat, joita kannatta mersuun pistää. Mutta olisiko
sitten kuitenkin niin, että Mann on ainoa kelvollinen.
Kokemuksia kellään Hengstistä?! Mannissa on ainakin
se venttiili joka ei päästä öljyjä moottorin sammuttua
pois.

20

4922

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Timo L.

      ..kuin että ilmansuodattimena Hengstiä on usein käytetty ensiasennussuodattimena. Öljynsellaisista ei ole tietoa.

    • Kallonkutistaja

      Molemmat ovat varmaan hyviä. Myös boschia on tarjolla, mikähän niissä on valmistaja, Bosch itse?

      Lisäksi muistelen, että ainakin Veholla on myyty suodattimia, joissa merkki on Knecht. Ja muistelen vielä, että Vehon myymässä suodattimessa olisi ollut mersun logon lisäksi Mannin logo.

      • Timo L.

        Jos en väärin muista, ilmansuodattimeni suodatinkotelossa on Knechtin leima. Tuli mieleen, juolahti nääs. :-)


    • 260 E W124

      öljynsuodatin kannattaa ostaa Veholta
      sillä se saman hintanen kuin jossain Motonetissa
      ja on taatusti hyvä..(voi olla muutaman markan
      marginaalinen ero).
      Hengst merkistä sen verran ,
      että itse ostin Motonetista
      Hengst merkkisen ohjaustehostimen öljynsuodattimen
      kun vaidoin ohjaustehostimesta öljyt mesestäni.
      Hyvin on ratti kääntynyt ennen ja jälkeen öljynvaihdon.

    • W126

      Kukaan ei ole näköjään vastannut itse kysymykseen, "onko muissa suotimissa venttiiliä joka pitää öljyn sisällä?"

      Vaikuttaa siltä, että ihmiset eivät ole kiinnittäneet tähän tärkeään asiaan huomiota. Voipi olla, että M103 koneen nokatkin olisivat kestäneet pikkasen kauemmin, jos olisi käytetty oikeanlaisia suotimia. Eli sellaisia joissa on venttiili, mikä pitää ne täynnä, vaikka auto ei käy.

      Hinnoista: KL:ssä tosiaan maksaa toimiva suodin eli MANN 7Euroa, joten itse en ainakaan mieti kahta kertaa mistä suodattimeni haen. Merteil mielestäni myy myös MANNia ja samoilla hinnoilla.

      Vielä öljyistäkin: Oli viimeinen kerta, kun Mobilia laitan omaan autooni. Oli huono kokeilu, vaihdan takaisin Castroliin. Vaikka öljy on samalla viskositeetillä kuin Castrol (0W40) kuuluu hydraulisten venttiilonnostinten tikitys kauemmin auton käynnistyttyä, kuin Castrolilla ajaesani. Nimenomaan kylmänä aamuna. Nostimet on uudet, joten niitten kulumisen piikkiinkään tätä ei voi laittaa. Lisäksi Mobil pysyy huonommin koneessa.

      • silver

        Niin siitä venttiilistä. Se riippuu myös
        suodattimen rakenteesta. Voisi yleistää, että
        "irtosuodatin" ( irrallinen patruuna ), joka
        vaihdetaan moottorissa olevaan suodatinrunkoon,
        ei sisällä mitään venttiiliä. (esim. M102 ).
        Tässä tapauksessa venttiili on suodatinrungossa.

        koteloitu "täysvaihtosuodatin" ( peltipurkki ),
        taas yleensä sisältää ko. venttiilin.

        Mutta aivan totta: halpasuodattimesta voi ko.
        venttiili puuttua. Tärkeää on myös suodattimessa
        käytetty paperilaatu. Luonnollisesti kalliimmassa
        suodattimessa on tätä paperia enemmän, ja se on
        parempi laatuista. Tästä se hintaero syntyy !


      • W126
        silver kirjoitti:

        Niin siitä venttiilistä. Se riippuu myös
        suodattimen rakenteesta. Voisi yleistää, että
        "irtosuodatin" ( irrallinen patruuna ), joka
        vaihdetaan moottorissa olevaan suodatinrunkoon,
        ei sisällä mitään venttiiliä. (esim. M102 ).
        Tässä tapauksessa venttiili on suodatinrungossa.

        koteloitu "täysvaihtosuodatin" ( peltipurkki ),
        taas yleensä sisältää ko. venttiilin.

        Mutta aivan totta: halpasuodattimesta voi ko.
        venttiili puuttua. Tärkeää on myös suodattimessa
        käytetty paperilaatu. Luonnollisesti kalliimmassa
        suodattimessa on tätä paperia enemmän, ja se on
        parempi laatuista. Tästä se hintaero syntyy !

        Kyse on ollut kokoajan täysvaihtosuotimesta. jota Sorpin 200E M102 ja minun M103 kone käyttää. jokainen varmaan tajuaa, että irtosuodattimsessa ei ole venttiiliä :)

        Tuosta halpuudesta, onko mielestäsi 7Euroa sitten kallis hinta MANN-suodattimesta, kyse on kuitenkin huippusuotimesta, jossa on varmasti venttiili ja paljon paperia? Esim. M-filteriä et edes hyvin tinkimällä tahdo tuohon hintaan mistään saada ja se on taas täysi p...ka.

        Vielä... useimmat täysvaihtosuotimetkaan EIVÄT nimenomaan sisällä sitä venttiiliä. Kysymys olikin onko MANN:in lisäksi mitään muuta merkkiä mikä sisältää venttiilin, itselläni ei ole tullut vielä yhtään vastaan. Varmasti joku muukin laatumerkki löytyy, esim. juuri tämä hengst. Siitä muuten olisi nähnyt sen, jos Sorppi olisi katsonut pohjaan ennen asennusta :)


      • W126
        W126 kirjoitti:

        Kyse on ollut kokoajan täysvaihtosuotimesta. jota Sorpin 200E M102 ja minun M103 kone käyttää. jokainen varmaan tajuaa, että irtosuodattimsessa ei ole venttiiliä :)

        Tuosta halpuudesta, onko mielestäsi 7Euroa sitten kallis hinta MANN-suodattimesta, kyse on kuitenkin huippusuotimesta, jossa on varmasti venttiili ja paljon paperia? Esim. M-filteriä et edes hyvin tinkimällä tahdo tuohon hintaan mistään saada ja se on taas täysi p...ka.

        Vielä... useimmat täysvaihtosuotimetkaan EIVÄT nimenomaan sisällä sitä venttiiliä. Kysymys olikin onko MANN:in lisäksi mitään muuta merkkiä mikä sisältää venttiilin, itselläni ei ole tullut vielä yhtään vastaan. Varmasti joku muukin laatumerkki löytyy, esim. juuri tämä hengst. Siitä muuten olisi nähnyt sen, jos Sorppi olisi katsonut pohjaan ennen asennusta :)

        Jos suodattimen reiät ovat ylöspäin, ei venttiileillä ole merkitystä. Silloin suodatin on luonnolisesti aina täynnä, maan vetovoima pitää siitä huolen. Mm. Fiiatissani suodatin on juuri näinpäin.


      • sorppi

        Ihan tottako Mobili pysyy huonommin koneessa? Miten
        paljon huonommin? Se 5w-40, joka on dieselkoneille
        (lukee purkin kyljessä), kuulemma pysyy paremmin.
        Hinta on lähes sama, kuin 0w-40:llä.
        Nimimerkille 260E w124 teki mieli sanoa, että eiköhän
        se ole ihan sama, mistä sen suodattimen ostaa, kun
        osaa vaan ostaa oikeaa merkkiä. Edellinen huolto oli
        autossani tehty Veholla ja tulppina oli Champion, jota
        jota merkkiä lähes mikään kunniallinen korjaamo eikä
        edes nyrkkipaja suosittele vaan pyrkii välttämään ja
        öljynsuodatin oli merkkiä "Mercedes Benz" ja "made on
        Slovenia". Tuokin herättää vähän epäilyksiä.

        Tosiaan, huonojen suodattimien takia on tehty koneremonttejakin!


      • sorppi
        W126 kirjoitti:

        Kyse on ollut kokoajan täysvaihtosuotimesta. jota Sorpin 200E M102 ja minun M103 kone käyttää. jokainen varmaan tajuaa, että irtosuodattimsessa ei ole venttiiliä :)

        Tuosta halpuudesta, onko mielestäsi 7Euroa sitten kallis hinta MANN-suodattimesta, kyse on kuitenkin huippusuotimesta, jossa on varmasti venttiili ja paljon paperia? Esim. M-filteriä et edes hyvin tinkimällä tahdo tuohon hintaan mistään saada ja se on taas täysi p...ka.

        Vielä... useimmat täysvaihtosuotimetkaan EIVÄT nimenomaan sisällä sitä venttiiliä. Kysymys olikin onko MANN:in lisäksi mitään muuta merkkiä mikä sisältää venttiilin, itselläni ei ole tullut vielä yhtään vastaan. Varmasti joku muukin laatumerkki löytyy, esim. juuri tämä hengst. Siitä muuten olisi nähnyt sen, jos Sorppi olisi katsonut pohjaan ennen asennusta :)

        Tänä aamuna ei muuten pitänyt sitä edellisen aamun
        inhottavaa narahdusta. Eikä iltapäivällä töistä lähtiessä.
        Että kaipa sitten Hengstissä se venttiili on. Jos se oli
        joku ihmeellinen öljynvaihdon jälkeinen "hama". Kuka
        tietää...
        Juu itsekin olen kuullut, että sitä venttiiliä tosiaan¨
        ei ole muissa, kun Mannissa ja Hengstissä...tai sanamuoto
        taisi olla sellainen, että ne on ainoat _hyvälaatuiset_
        suodattimet, joissa se on.
        Tekisi mieli tietää, mikä se Mercedes-Benz-merkkinen
        suodatin oikein on laatujaan?


      • silver
        sorppi kirjoitti:

        Tänä aamuna ei muuten pitänyt sitä edellisen aamun
        inhottavaa narahdusta. Eikä iltapäivällä töistä lähtiessä.
        Että kaipa sitten Hengstissä se venttiili on. Jos se oli
        joku ihmeellinen öljynvaihdon jälkeinen "hama". Kuka
        tietää...
        Juu itsekin olen kuullut, että sitä venttiiliä tosiaan¨
        ei ole muissa, kun Mannissa ja Hengstissä...tai sanamuoto
        taisi olla sellainen, että ne on ainoat _hyvälaatuiset_
        suodattimet, joissa se on.
        Tekisi mieli tietää, mikä se Mercedes-Benz-merkkinen
        suodatin oikein on laatujaan?

        MB käyttää aina yleensä kahta alihankkijaa
        toimittajanaan:

        suodattimissa valmistajat Mann ja Knecht

        PS: valmistusmaa ei sinänsä haitanne, koska
        valmistajahan vastaa, että suodatin täyttää
        normit materiaaleiltaan.


      • W126
        sorppi kirjoitti:

        Ihan tottako Mobili pysyy huonommin koneessa? Miten
        paljon huonommin? Se 5w-40, joka on dieselkoneille
        (lukee purkin kyljessä), kuulemma pysyy paremmin.
        Hinta on lähes sama, kuin 0w-40:llä.
        Nimimerkille 260E w124 teki mieli sanoa, että eiköhän
        se ole ihan sama, mistä sen suodattimen ostaa, kun
        osaa vaan ostaa oikeaa merkkiä. Edellinen huolto oli
        autossani tehty Veholla ja tulppina oli Champion, jota
        jota merkkiä lähes mikään kunniallinen korjaamo eikä
        edes nyrkkipaja suosittele vaan pyrkii välttämään ja
        öljynsuodatin oli merkkiä "Mercedes Benz" ja "made on
        Slovenia". Tuokin herättää vähän epäilyksiä.

        Tosiaan, huonojen suodattimien takia on tehty koneremonttejakin!

        Eli Mobil 5W50: 4 litraa/10tkm:lla
        Castrol 0W40 1,5 litraa/13tkm:lla
        Aika huima ero.

        Saas nähdä, kuinka pysyy Mobil 0W40, kokeilu on menossa.

        Eikös ne korjaajatkin sano, että mobiilin RF:t ei mersuissa pysy. Muista mobiilin 5W40 jne. en tiedä. Fiiatti ei vie yhtään 10W40 mineraaliöljyä. Ainakin minun hovikrojaaja vaihtoi castroliin 20 vuoden mobilin käytön jälkeen. On kuulemm akehityksestä jäljessä.

        Loppukevennys:

        Eikä nuo mersun konetkaan noissa formuloissa tunnu Mobililla toimivan enään nykyään. Sen sijaan BMW:t senkun porskuttaa castrolin voimalla :)))


      • Kallonkutistaja
        W126 kirjoitti:

        Eli Mobil 5W50: 4 litraa/10tkm:lla
        Castrol 0W40 1,5 litraa/13tkm:lla
        Aika huima ero.

        Saas nähdä, kuinka pysyy Mobil 0W40, kokeilu on menossa.

        Eikös ne korjaajatkin sano, että mobiilin RF:t ei mersuissa pysy. Muista mobiilin 5W40 jne. en tiedä. Fiiatti ei vie yhtään 10W40 mineraaliöljyä. Ainakin minun hovikrojaaja vaihtoi castroliin 20 vuoden mobilin käytön jälkeen. On kuulemm akehityksestä jäljessä.

        Loppukevennys:

        Eikä nuo mersun konetkaan noissa formuloissa tunnu Mobililla toimivan enään nykyään. Sen sijaan BMW:t senkun porskuttaa castrolin voimalla :)))

        Jos viskositeetti vaikuttaa öljynkulutukseen voisi päätellä, että Castrol onkin todellisuudessa 15W-50 viskositeettinen. Oliko auto kokoajan samanlaisessa käytössä?

        Olen käyttänyt useassa mersussa Mobil 1 RF:ää. Öljyä ei ole tarvinnut lisätä vaihtovälillä, kulutus on ollut normaalia 1-2l/10tkm. Ja jos kulutus on sitä luokkaa, että tarvitsee lisätä vaihtovälillä, on aika vaihtaa venttiilien kumit. Ja taas pääsee muutaman sata tuhatta ilman suurta öljynkulutusta.

        Onhan näitä autoja, jotka eivät "kuluta ollenkaan öljyä", ja jopa sellaisia, joissa öljyn taso vain nousee tikussa kilometrien myötä. Mutta silloin on syytä huolestua, koska lisäys tulee luultavasti palamattomasta polttoaineesta tai pahimmassa tapauksessa jäähdytysnesteestä.

        Olettaisin, ettei merkkivalmistajien huippuöljyissä ole mitään merkittäviä eroja. Tuotekehitys kulkee aika hyvin samaa aikataulua noudattaen. Sitä paitsi vaikka kaikki käytännön kokemukset laitetaan kasaan, niin harvat autot ovat niin samanlaisessa käytössä, että esim. kulutuserot voisi laskea öljymerkistä riippuviksi.


      • W126
        Kallonkutistaja kirjoitti:

        Jos viskositeetti vaikuttaa öljynkulutukseen voisi päätellä, että Castrol onkin todellisuudessa 15W-50 viskositeettinen. Oliko auto kokoajan samanlaisessa käytössä?

        Olen käyttänyt useassa mersussa Mobil 1 RF:ää. Öljyä ei ole tarvinnut lisätä vaihtovälillä, kulutus on ollut normaalia 1-2l/10tkm. Ja jos kulutus on sitä luokkaa, että tarvitsee lisätä vaihtovälillä, on aika vaihtaa venttiilien kumit. Ja taas pääsee muutaman sata tuhatta ilman suurta öljynkulutusta.

        Onhan näitä autoja, jotka eivät "kuluta ollenkaan öljyä", ja jopa sellaisia, joissa öljyn taso vain nousee tikussa kilometrien myötä. Mutta silloin on syytä huolestua, koska lisäys tulee luultavasti palamattomasta polttoaineesta tai pahimmassa tapauksessa jäähdytysnesteestä.

        Olettaisin, ettei merkkivalmistajien huippuöljyissä ole mitään merkittäviä eroja. Tuotekehitys kulkee aika hyvin samaa aikataulua noudattaen. Sitä paitsi vaikka kaikki käytännön kokemukset laitetaan kasaan, niin harvat autot ovat niin samanlaisessa käytössä, että esim. kulutuserot voisi laskea öljymerkistä riippuviksi.

        Et tainnut lukea aikaisempia viestejä.

        Kerroin myös, kuinka castrol 0W40 tuli purkista hyvin ulos -10 asteessa ja mobil 0W40 tuli jähmeästi, joten tuo sinun 15W50 väitteesi on ihan tuulesta temmattu.


      • 260 E
        sorppi kirjoitti:

        Tänä aamuna ei muuten pitänyt sitä edellisen aamun
        inhottavaa narahdusta. Eikä iltapäivällä töistä lähtiessä.
        Että kaipa sitten Hengstissä se venttiili on. Jos se oli
        joku ihmeellinen öljynvaihdon jälkeinen "hama". Kuka
        tietää...
        Juu itsekin olen kuullut, että sitä venttiiliä tosiaan¨
        ei ole muissa, kun Mannissa ja Hengstissä...tai sanamuoto
        taisi olla sellainen, että ne on ainoat _hyvälaatuiset_
        suodattimet, joissa se on.
        Tekisi mieli tietää, mikä se Mercedes-Benz-merkkinen
        suodatin oikein on laatujaan?

        Mersun moottorissa itsessään on takaiskuventtiili
        joka estää öljyn tyhjentymisen öljynsuodattimesta
        kun moottori on sammunut.
        Eli suodattimessa ei tarvitse olla mitään venttiiliä.
        (on tietoa)


      • W126
        260 E kirjoitti:

        Mersun moottorissa itsessään on takaiskuventtiili
        joka estää öljyn tyhjentymisen öljynsuodattimesta
        kun moottori on sammunut.
        Eli suodattimessa ei tarvitse olla mitään venttiiliä.
        (on tietoa)

        No minkä takia sitten M-filter on tyhjä öljystä, kun sen ruuvaa irti ja miksi MANN-filter on täynnä öljyä irti ruuvatessa? Kyse on samasta M103:sta.

        Minun ja monen muunkin autossa on ilmeisesti se takaiskuventtiili sitten rikki. Miksi huoltokorjaajani ei tätä asiaa tiennyt, luulisi tietävän, kun 30 vuotta mersuja on korjaillut ja vain ainoastaan mersuja.

        Pitää panna asia tutkintaan.


      • 260 E (M103) W124
        W126 kirjoitti:

        No minkä takia sitten M-filter on tyhjä öljystä, kun sen ruuvaa irti ja miksi MANN-filter on täynnä öljyä irti ruuvatessa? Kyse on samasta M103:sta.

        Minun ja monen muunkin autossa on ilmeisesti se takaiskuventtiili sitten rikki. Miksi huoltokorjaajani ei tätä asiaa tiennyt, luulisi tietävän, kun 30 vuotta mersuja on korjaillut ja vain ainoastaan mersuja.

        Pitää panna asia tutkintaan.

        Kirjoitan suoran lainauksen Mersedes Benz korjausoppaasta :
        "Öljypumpun ja öljynsuodattimen välisessä kanavassa on lisäksi takaiskuventtiili, jonka tehtävä on estää öljyn valuminen öljynsuodattimesta öljypohjaan moottorin ollessa
        sammuksissa. "
        Eli eiköhän asia ole nyt selvä.....


      • W126
        260 E (M103) W124 kirjoitti:

        Kirjoitan suoran lainauksen Mersedes Benz korjausoppaasta :
        "Öljypumpun ja öljynsuodattimen välisessä kanavassa on lisäksi takaiskuventtiili, jonka tehtävä on estää öljyn valuminen öljynsuodattimesta öljypohjaan moottorin ollessa
        sammuksissa. "
        Eli eiköhän asia ole nyt selvä.....

        ..se venttiili on rikki. Ja monella muullakin.


      • Anonyymi
        W126 kirjoitti:

        Jos suodattimen reiät ovat ylöspäin, ei venttiileillä ole merkitystä. Silloin suodatin on luonnolisesti aina täynnä, maan vetovoima pitää siitä huolen. Mm. Fiiatissani suodatin on juuri näinpäin.

        Öljy valuu ylhäältä alaspäin kohti suodatinta mikäli takaiskuventtiiliä ei ole öljy jatkaa matkaa kohti öljypumppua ja valuu sieltä öljypohja näin ollen öljykanavat ovat tyhjät.ei ole kysymys vain pelkästään suodattimen tyhjentämisestä vaan öljykanavat ovat moottorissa tyhjät ja näin ollen menee hetki aikaa käynnistäessä ennen kuin ne täyttyvät tämä voi johtaa hetkelliseen kylmäkäynnistys voitelun puutteeseen kuten esimerkiksi Toyota merkkisissä bensiinimoottorissa


    • Skoda-Mies

      Mulla jää vessapaperi aina ruskeaksi, kun pyyhkäisen ekan kerran takapuolta kakkimisen jälkeen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sä et pääse yli, mä en pääse yli

      Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V
      Ikävä
      128
      1488
    2. Hirvittävä onnettomuus.

      Voimia ja lohdutusta suuressa surussanne🙏🙏.
      Rovaniemi
      37
      1401
    3. Missä väleissä ollaan

      Jatkossa? Vai ollaanko missään? Koetko ikäväksi näkemisen)
      Ikävä
      67
      1215
    4. Hei sinä nainen

      Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa
      Ikävä
      54
      1149
    5. Riittääkö vielä

      Pelkät kuvat? 😉
      Ikävä
      69
      994
    6. Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?

      Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi
      Maailman menoa
      254
      954
    7. Kelan perkeleellinen käytäntö

      Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei
      Maailman menoa
      193
      934
    8. Mitä toivot

      Välienne olevan?
      Ikävä
      73
      911
    9. Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."

      Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää
      Suomalaiset julkkikset
      16
      830
    10. Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta

      Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps
      Maailman menoa
      106
      818
    Aihe