Suojatiesääntöjen monimutkaisuus.

Anonyymi

Eli autoilijan kuuluu väistää jalankulkijaa joka on siis pyöräilijä jo ka taluttaa polkuörää.

Milloin voi tietää milloin joku jalankulkija=pyöräilijä ja että milloin hän on astumassa suojatielle, luultavasti jos on isojalkainen, harppaa 200metrinkin etäisyydeltä suojatielle, häntä kuuluu väistää auton, koska on astumassa suojatielle.

Liikennevaloilla ohjatut suojatieristeykset tietysti asia erikseen.

Valoristeyksissä aina hidastan ja säästän vauhtia jos olen hyvässä vauhdissa alamaessä, odotan ja hidastelen valojen vaihtumista, sitten ampaisen kuin lämpöohjus suoraan valoista läpi.

54

863

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Autoilijan velvollisuus on tarkkailla tilannetta ja sovittaa ajonopeus niin että voi tarvittaessa pysäyttää ajoneuvonsa nopeasti. Kukaan ei harppaa suojatielle kahdensadan metrin päästä. Sen sijaan suojatien kohdalla seisova, nenä suojatien suuntaan, on todennäköisesti pyrkimässä suojatielle. On myös olemassa pyörätien jatkeita jotka jatkuvat suojatien yli. Näin ollen polkupyöräilijä voi jatkaa polkupyörän päällä suoraan yli. Autolijan kuuluu tällöin väistää joka suunnasta tullessaan. Liikennevaloissa eräät autoilijat luulevat kääntyessään oikealle, kun hänelle paistaa vihreä, että risteävää tietä, samoin vihreillä polkupyöräilevää ei tarvitse väistää. Kyllä tarvitsee.

      • Anonyymi

        Viestissäsi on virheitä. Nykyisen lain mukaan saa pyöräillä suojateiden yli. Väistämissäännöt on kuitenkin osattava ja niitä on noudatettava.

        Nykyisen lain mukaan pyörätien jatke merkitään vain, jos ajoradan liikenteelle on osoitettu väistämisvelvollisuus liikennemerkillä B5, B6 tai B7. Pyörätien jatke voi siis olla olemassa siinä kohtaa, vaikka sitä ei ole merkitty.

        Väistämissäännöt kertovat aina kuka väistää missäkin tilanteessa, oli tiemerkintä tai risteys minkälainen tahansa. Siksi väistämissäännöt tulee opetella.

        Tässä on esimerkkikuva jossa pyöräilijät väistävät, vaikka pyörätie jatkuu molemmin puolin.
        https://www.liikenneturva.fi/sites/default/files/kuvat/Liikenteessa/pyoraily/vinkki_3.jpg

        Tuossa kuvassa ajoradan liikenteellä ei ole väistämiseen velvoittavia liikennemerkkejä eivätkä ne ole risteyksessä kääntyviä jolloin heidän pitää kääntyvinä väistää risteävää tietä ylittäviä. On siis väärin ja jopa vaarallista väittää, että autot väistävät jos pyörätie jatkuu molemmin puolin. Näin ei siis ole, kuten kuva ylempänä osoittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viestissäsi on virheitä. Nykyisen lain mukaan saa pyöräillä suojateiden yli. Väistämissäännöt on kuitenkin osattava ja niitä on noudatettava.

        Nykyisen lain mukaan pyörätien jatke merkitään vain, jos ajoradan liikenteelle on osoitettu väistämisvelvollisuus liikennemerkillä B5, B6 tai B7. Pyörätien jatke voi siis olla olemassa siinä kohtaa, vaikka sitä ei ole merkitty.

        Väistämissäännöt kertovat aina kuka väistää missäkin tilanteessa, oli tiemerkintä tai risteys minkälainen tahansa. Siksi väistämissäännöt tulee opetella.

        Tässä on esimerkkikuva jossa pyöräilijät väistävät, vaikka pyörätie jatkuu molemmin puolin.
        https://www.liikenneturva.fi/sites/default/files/kuvat/Liikenteessa/pyoraily/vinkki_3.jpg

        Tuossa kuvassa ajoradan liikenteellä ei ole väistämiseen velvoittavia liikennemerkkejä eivätkä ne ole risteyksessä kääntyviä jolloin heidän pitää kääntyvinä väistää risteävää tietä ylittäviä. On siis väärin ja jopa vaarallista väittää, että autot väistävät jos pyörätie jatkuu molemmin puolin. Näin ei siis ole, kuten kuva ylempänä osoittaa.

        Eli jos ei ole erikseen merkitty liikennemerkillä että pyöräilijällä on etuajo-oikeus, hän väistää autoja kun ajaa suojatietä ajoradan yli.
        Selvä asia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli jos ei ole erikseen merkitty liikennemerkillä että pyöräilijällä on etuajo-oikeus, hän väistää autoja kun ajaa suojatietä ajoradan yli.
        Selvä asia.

        Ei ole mitenkään selvä asia. Selvää on vain se, että polkupyöräilijä rinnastetaan nykylain mukaan jalankulkijaan. Ei tarvitse erikseen miettiä pitääkö polkupyöräilijän suojatien ylitystä varten esittää jalankulkijaa. Ei nimittäin tarvitse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole mitenkään selvä asia. Selvää on vain se, että polkupyöräilijä rinnastetaan nykylain mukaan jalankulkijaan. Ei tarvitse erikseen miettiä pitääkö polkupyöräilijän suojatien ylitystä varten esittää jalankulkijaa. Ei nimittäin tarvitse.

        Älä levitä moisia valheita. Polkupyörä on ajoneuvo ja pyöräilijä on ajoneuvon kuljettaja.

        Polkupyörä on ajoneuvo, jolla ajetaan ensisijaisesti ajoradalla tai erillisellä pyörätiellä. Myös pihakadulla, kävelykadulla ja pyöräkadulla saa ajaa pyörällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole mitenkään selvä asia. Selvää on vain se, että polkupyöräilijä rinnastetaan nykylain mukaan jalankulkijaan. Ei tarvitse erikseen miettiä pitääkö polkupyöräilijän suojatien ylitystä varten esittää jalankulkijaa. Ei nimittäin tarvitse.

        Polkupyörän määritelmä löytyy ajoneuvolaista, jossa luetellaan muita moottorittomia ajoneuvoja. Kun polkupyörä on ajoneuvo, on muistettava, että pyöräilijä on liikenteessä ajoneuvon kuljettaja. Polkupyörää ei siis mitenkään rinnasteta jalankulkijaan.

        Ajoneuvolaki 15.1.2021/82
        https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2021/20210082


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä levitä moisia valheita. Polkupyörä on ajoneuvo ja pyöräilijä on ajoneuvon kuljettaja.

        Polkupyörä on ajoneuvo, jolla ajetaan ensisijaisesti ajoradalla tai erillisellä pyörätiellä. Myös pihakadulla, kävelykadulla ja pyöräkadulla saa ajaa pyörällä.

        Olet väärässä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet väärässä

        Ei, vaan hän on oikeassa. Polkupyörä on ajoneuvo.


    • Anonyymi

      Täälläpäin kaupungi on tehnyt erääseen paikkaan sellaisen oikein pyöräilytien autojen kaistan viereen, on ongelmallinen sellainen oikoreitti vähän se paikka, ja muutenkin on merkitty erilliset väylät merkeillä mikä on jalankulkijoille kevyenliikenteenväylällä ja mikä pyöräilijöille tarkoitettu.

      Asfalttiin maalattuja kaistoja ja merkkejä on paljon.

    • Anonyymi

      On kyllä hyvä kun kaupunki täällä päin on tehnyt hyviä kevyenliikenteen väyliä, olen kyllä asunut kymmeniä vuosia samassa kaupungissa, ydinkeskustan alueen tunnen aika hyvin, mutta scenit-reittejä, monituntisia eri puolelta kaupunkia on hauska suunnitella.

      Vähän eripuolilta kaupunkia.

      Kerran ajattelin iltapyöräilyllä: ajelempa iltapalaksi tuon järven ympäri: sitten aloin seuraamaan sen järven rantaa ajellen se tuntui loputtomalta, ja sitten tajusin että Päijänne oli se järvi, ei sentään Päijänteen Ympäriajoa joka päivä.

    • Anonyymi

      Ei ole mitään monimutkaista. Ensinnäkin suojatie on suojatie jalankulkijoille. Pyörää taluttava lasketaan jalankulkijaksi. Jalan laskeminen tai molempien jalkojen laskeminen maahan kun pyörä on reisien välissä, ei tee pyöräilijästä jalankulkijaa. Jos ei tiedä mitä pyörän taluttaminen tarkoittaa, niin sitten voi miettiä, onko tällainen kaveri sopiva ajoneuvon kuljettajaksi laisinkaan.

      Ajoradan liikenne on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille. Jos näyttää siltä että jalankulkija valmistautuu menemään suojatielle ja on jo lähellä, niin autoilija noudattaa omaa velvollisuuttaan. Esteetön kulku on vähän voimakkaampi velvoite kuin tavallinen väistäminen.

      • Anonyymi

        Olet sitten sitä mieltä, että pyörätienjatkeena olevan suojatien yli polkupyöräilevän yli saa vapaasti ajaa? Entäs jos käännyt autolla oikealle vihreän valon palaessa ja samaan aikaan polkupyöräilijä ylittää suojatietä myös vihreän loistaessa hänellekin? Sallitko ajaa yli vaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet sitten sitä mieltä, että pyörätienjatkeena olevan suojatien yli polkupyöräilevän yli saa vapaasti ajaa? Entäs jos käännyt autolla oikealle vihreän valon palaessa ja samaan aikaan polkupyöräilijä ylittää suojatietä myös vihreän loistaessa hänellekin? Sallitko ajaa yli vaan?

        Pitää osata väistämissäännöt ja noudattaa niitä. Saa ajaa yli mutta väistämiset ovat asia erikseen. Nykyisen lain mukaan saa jopa pyöräillä suojateiden yli. Ei pidä tuijotella liikaa pyörätien jatkeen tiemerkintöjä vaan pitää osata väistämissäännöt.

        Ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa joten jos molemmille palaa vihreä, niin kääntyvä autoilija väistää risteävää tietä ylittäviä.

        Lopuksi sellainen asia, että suojatie ja pyörätien jatke ovat kaksi eri asiaa. Suojatie ei toimi pyörätien jatkeena, vaan samassa kohtaa voi suojatien lisäksi olla myös pyörätien jatke. Pyörätien jatke voi olla merkitty tiemerkinnällä tai sitten ei. Suojatie on suojatie ja pyörätien jatke on pyörätien jatke. Molemmat voivat olla olemassa ilman toista tai voivat sijaita tismalleen samassa kohtaa.


      • Anonyymi

        Pyörän taluttaminen siten että pyörän runko on haarojen välissä katsotaan kävelyksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyörän taluttaminen siten että pyörän runko on haarojen välissä katsotaan kävelyksi.

        Jos välttämättä tykkää marakävelystä. Itse ajan polkupyörää satulassa istuen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyörän taluttaminen siten että pyörän runko on haarojen välissä katsotaan kävelyksi.

        Ei todellakaan katsota. Olet ajoneuvon kuljettaja, niin kauan kuin pyörän runko on reisien välissä. Et muutu risteyksissä odottaessasi jalankulkijaksi vaikka yksi tai molemmat jalat ovat maassa tai kävelet pyörä reisien välissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei todellakaan katsota. Olet ajoneuvon kuljettaja, niin kauan kuin pyörän runko on reisien välissä. Et muutu risteyksissä odottaessasi jalankulkijaksi vaikka yksi tai molemmat jalat ovat maassa tai kävelet pyörä reisien välissä.

        Koska laki sanoo selvästi että polkupyöräilijällä on samat oikeudet ja velvollisuudet kuin jalankulkijoillakin, NIIN polkupyöräilijän ei tarvitse muuttua jalankulkijaksi edes suojatietä ylittäessään. Hän voi polkupyöräillä aivan normaalisti suojatiellä, ja tällöin hänellä on samat oikeudet kuin jalankulkijallakin. Ei ole vaikeaa ymmärtää? Eihän?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koska laki sanoo selvästi että polkupyöräilijällä on samat oikeudet ja velvollisuudet kuin jalankulkijoillakin, NIIN polkupyöräilijän ei tarvitse muuttua jalankulkijaksi edes suojatietä ylittäessään. Hän voi polkupyöräillä aivan normaalisti suojatiellä, ja tällöin hänellä on samat oikeudet kuin jalankulkijallakin. Ei ole vaikeaa ymmärtää? Eihän?

        Missä kohtaa laki sanoo että polkupyöräilijällä on samat oikeudet ja velvollisuudet? Kun näytät lain ja lain kohdan, niin keskustellaan sitten lisää. Ennen sitä kannattaa lopettaa valheiden levittäminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä kohtaa laki sanoo että polkupyöräilijällä on samat oikeudet ja velvollisuudet? Kun näytät lain ja lain kohdan, niin keskustellaan sitten lisää. Ennen sitä kannattaa lopettaa valheiden levittäminen.

        Tieliikennelaissa sanotaan että ajoneuvon kuljettajan on väistettävä;

        ”5) jalkakäytävää tai pyörätietä käyttävää jalankulkijaa, pyöräilijää tai mopoilijaa ylitettäessä jalkakäytävää tai pyörätietä”

        Ajoneuvon kuljettaja ylittää em esteet yleensä suojatien kohdalla, joten polkupyöräilijää ei rinnasteta ajoneuvonkuljettajaksi, vaan jaloinkulkijaksi, samoine oikeuksineen/velvollisuuksineen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tieliikennelaissa sanotaan että ajoneuvon kuljettajan on väistettävä;

        ”5) jalkakäytävää tai pyörätietä käyttävää jalankulkijaa, pyöräilijää tai mopoilijaa ylitettäessä jalkakäytävää tai pyörätietä”

        Ajoneuvon kuljettaja ylittää em esteet yleensä suojatien kohdalla, joten polkupyöräilijää ei rinnasteta ajoneuvonkuljettajaksi, vaan jaloinkulkijaksi, samoine oikeuksineen/velvollisuuksineen.

        Tuossa pykälässä määritellään väistäminen, eikä mitään muuta. Tuon perustella ei voida rinnastaa mitenkään. Polkupyörä voi myös ajaa ajoradalla ja olla risteyksessä kääntyvä joka väistää toista pyöräilijää.

        Polkupyörän määritelmä löytyy ajoneuvolaista. Siinä laissa luetellaan muitakin moottorittomia ajoneuvoja. Tämä on se joka määrittää polkupyörän ajoneuvoksi. Polkupyörä on ajoneuvo ja pyöräilijä on ajoneuvon kuljettaja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa pykälässä määritellään väistäminen, eikä mitään muuta. Tuon perustella ei voida rinnastaa mitenkään. Polkupyörä voi myös ajaa ajoradalla ja olla risteyksessä kääntyvä joka väistää toista pyöräilijää.

        Polkupyörän määritelmä löytyy ajoneuvolaista. Siinä laissa luetellaan muitakin moottorittomia ajoneuvoja. Tämä on se joka määrittää polkupyörän ajoneuvoksi. Polkupyörä on ajoneuvo ja pyöräilijä on ajoneuvon kuljettaja.

        Katsotaan suora lainaus oikeuden pöytäkirjoista;

        ”Korkein oikeus on ennakkopäätöksessään (1996:125) todennut, että suojatietä voi pitää aina pyörätien jatkeena, jos pyöräilijä saapuu pyörätieltä suojatielle. Sillä ei ole siis merkitystä, jatkuuko pyörätie tien toisella puolen vai ei. Toisin sanoen, suojatie ei ole pyörätien jatke vain niissä tapauksissa, joissa suojatielle saavutaan polkupyörällä jalkakäytävältä, jolla ajaminen pyörällä on muutoinkin kiellettyä yli 12-vuotiailta [16]. Myös Liikenneministeriön tulkinnan mukaan polkupyörällä saa ajaa suojatiellä mikäli suojatielle tullaan sellaiselta tieltä, jolla ajo polkupyörällä on sallittu, esimerkiksi kävelykadulta”

        On näin ollen itsestään selvyys että, niin kuin pyörätien jatkeen kohdalla, autoilijalla on samat väistämisvelvollisuudet polkupyöräilijään nähden suojatiellä kuin jalankulkijoihinkin nähden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katsotaan suora lainaus oikeuden pöytäkirjoista;

        ”Korkein oikeus on ennakkopäätöksessään (1996:125) todennut, että suojatietä voi pitää aina pyörätien jatkeena, jos pyöräilijä saapuu pyörätieltä suojatielle. Sillä ei ole siis merkitystä, jatkuuko pyörätie tien toisella puolen vai ei. Toisin sanoen, suojatie ei ole pyörätien jatke vain niissä tapauksissa, joissa suojatielle saavutaan polkupyörällä jalkakäytävältä, jolla ajaminen pyörällä on muutoinkin kiellettyä yli 12-vuotiailta [16]. Myös Liikenneministeriön tulkinnan mukaan polkupyörällä saa ajaa suojatiellä mikäli suojatielle tullaan sellaiselta tieltä, jolla ajo polkupyörällä on sallittu, esimerkiksi kävelykadulta”

        On näin ollen itsestään selvyys että, niin kuin pyörätien jatkeen kohdalla, autoilijalla on samat väistämisvelvollisuudet polkupyöräilijään nähden suojatiellä kuin jalankulkijoihinkin nähden.

        Pitää huomioida että nykyinen (uusi) tieliikennelaki on tullut voimaan tuon päätöksen jälkeen. Uusi laki astui voimaan 1.6.2020. Kakki korkeimman oikeuden aiemmat päätökset eivät välttämättä ole ihan käypiä kun vertaa nykylakiin. Lisäksi tuolla ei ole enää merkitystä siinä mielessä, että nykyinen tieliikennelaki sallii ylittää suojatien pyöräilemällä yli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katsotaan suora lainaus oikeuden pöytäkirjoista;

        ”Korkein oikeus on ennakkopäätöksessään (1996:125) todennut, että suojatietä voi pitää aina pyörätien jatkeena, jos pyöräilijä saapuu pyörätieltä suojatielle. Sillä ei ole siis merkitystä, jatkuuko pyörätie tien toisella puolen vai ei. Toisin sanoen, suojatie ei ole pyörätien jatke vain niissä tapauksissa, joissa suojatielle saavutaan polkupyörällä jalkakäytävältä, jolla ajaminen pyörällä on muutoinkin kiellettyä yli 12-vuotiailta [16]. Myös Liikenneministeriön tulkinnan mukaan polkupyörällä saa ajaa suojatiellä mikäli suojatielle tullaan sellaiselta tieltä, jolla ajo polkupyörällä on sallittu, esimerkiksi kävelykadulta”

        On näin ollen itsestään selvyys että, niin kuin pyörätien jatkeen kohdalla, autoilijalla on samat väistämisvelvollisuudet polkupyöräilijään nähden suojatiellä kuin jalankulkijoihinkin nähden.

        Väistämissääntöjen lisäksi kaikki muutkin pykälät ovat voimassa. Se että kääntyvä ajoradan liikenne väistää sekä jalankulkijaa että pyöräilijää, niin suoraan ajava ajoradan liikenne ei väistä pyöräilijää mutta jalankulkijaa kylläkin.

        Tämän kuvan kohdalla väistämisjärjestys on jalankulkijoilla ja pyöräilijöillä eri. Jalankulkijat saisivat mennä ensiksi ja sen jälkeen ajoradan liikenne ja viimeisenä pyöräilijät jotka väistävät ajoradan liikennettä.

        https://www.liikenneturva.fi/sites/default/files/kuvat/Liikenteessa/pyoraily/vinkki_3.jpg


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitää huomioida että nykyinen (uusi) tieliikennelaki on tullut voimaan tuon päätöksen jälkeen. Uusi laki astui voimaan 1.6.2020. Kakki korkeimman oikeuden aiemmat päätökset eivät välttämättä ole ihan käypiä kun vertaa nykylakiin. Lisäksi tuolla ei ole enää merkitystä siinä mielessä, että nykyinen tieliikennelaki sallii ylittää suojatien pyöräilemällä yli.

        Kappas, äkkiä muuttui ääni kellossa. Tosin et tietenkään ollut alkuperäisen väitteen esittäjä, vasn se kuuluisa ”joku muu”


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väistämissääntöjen lisäksi kaikki muutkin pykälät ovat voimassa. Se että kääntyvä ajoradan liikenne väistää sekä jalankulkijaa että pyöräilijää, niin suoraan ajava ajoradan liikenne ei väistä pyöräilijää mutta jalankulkijaa kylläkin.

        Tämän kuvan kohdalla väistämisjärjestys on jalankulkijoilla ja pyöräilijöillä eri. Jalankulkijat saisivat mennä ensiksi ja sen jälkeen ajoradan liikenne ja viimeisenä pyöräilijät jotka väistävät ajoradan liikennettä.

        https://www.liikenneturva.fi/sites/default/files/kuvat/Liikenteessa/pyoraily/vinkki_3.jpg

        Höpönlöpön. Väistämisvelvollisuus on sama, on sitten kyseessä polkupyöräilijä tai kävelijä. Suomalaisessa liikennekulttuurissa se tietysti tarkoittaa käytännössä sitä, että kummatkin saa odottaa ikuisuuden ennen kuin autoilija ao tapauksessa pysähtyisi suojatien eteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpönlöpön. Väistämisvelvollisuus on sama, on sitten kyseessä polkupyöräilijä tai kävelijä. Suomalaisessa liikennekulttuurissa se tietysti tarkoittaa käytännössä sitä, että kummatkin saa odottaa ikuisuuden ennen kuin autoilija ao tapauksessa pysähtyisi suojatien eteen.

        Jos liikennesääntöjen tuntemus on tuotat tasoa, niin suosittelen ihan kotipihassa pysymistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos liikennesääntöjen tuntemus on tuotat tasoa, niin suosittelen ihan kotipihassa pysymistä.

        Jääräpäitten kanssa on näemmä turha taittaa peistä. Kun on päähänpinttymä siitä että polkupyöräilijän päälle saa ajaa suojatiellä jos se ei suostu kävelemään polkupyöränsä kanssa niin voi voi. Sopii mennä kokeilemaan onko korkeimman oikeuden päätös vielä voimassa. En kuitenkaan suosittele, saattaa häkki heilahtaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jääräpäitten kanssa on näemmä turha taittaa peistä. Kun on päähänpinttymä siitä että polkupyöräilijän päälle saa ajaa suojatiellä jos se ei suostu kävelemään polkupyöränsä kanssa niin voi voi. Sopii mennä kokeilemaan onko korkeimman oikeuden päätös vielä voimassa. En kuitenkaan suosittele, saattaa häkki heilahtaa.

        Koskaan ei saa ajaa päälle. Mitään ”päälle ajo”-oikeutta ei ole olemassa vaikka toinen sattuu tekemään väärin.

        Nykyinen (1.6.2020 voimaan tullut) tieliikennelaki sallii pyöräillä suojateiden yli. Väistämissäännöt on kuitenkin osattava. Suojatie on suojatie vain jalankulkijoille. Sitä se ei ole pyöräilijöille. Pyöräilijän pitää tietää missä tilanteissa hän väistää ja missä tilanteissa ajoradan autot väistävät. Jalankulkijalle on annettava esteetön kulku jokaisen suojatien kohdalla. Näin ei ole pyöräilijöiden osalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tieliikennelaissa sanotaan että ajoneuvon kuljettajan on väistettävä;

        ”5) jalkakäytävää tai pyörätietä käyttävää jalankulkijaa, pyöräilijää tai mopoilijaa ylitettäessä jalkakäytävää tai pyörätietä”

        Ajoneuvon kuljettaja ylittää em esteet yleensä suojatien kohdalla, joten polkupyöräilijää ei rinnasteta ajoneuvonkuljettajaksi, vaan jaloinkulkijaksi, samoine oikeuksineen/velvollisuuksineen.

        Yritä uudelleen.

        Tämä kohta kertoo, että ajaessasi ajoneuvolla _jalkakäytävän_ tai _pyörätien_ yli sinun on väistettävä niillä kulkevia. Tähän asti on keskusteltu suojatiesäännöistä, ei tästä.

        Lakiakin on osattava lukea. Ja ajokortin voimassaolon ehto on, että olet selvillä kulloinkin voimassa olevista säännöistä. Tuolla osaamisella mene palauttamaan ajokorttisi, jos sinulla sellainen sattuu olemaan.


    • Anonyymi

      Kaikkien olisi syytä tutustua tieliikennelakiin.

      Tieliikennelaki 10.8.2018/729
      https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729

      Valtaosa väistämissäännöistä löytyy 24 §. Noiden lisäksi on myös muitakin väistämiseen velvoittavia asioita, kuten esim. tietyt liikennemerkit.

    • Anonyymi

      Muista aina liikenteessä että pyöräilijä on jalankulkija jos hänellä on toinen jalka maassa.

      • Anonyymi

        Ei ole näin. Älä valehtele. Lakkaa levittämästä tätä valheellista väitettä joka puolelle.

        Pyöräilijä ei ole jalankulkija vaikka olisi molemmat jalat maassa, niin kauan kuin pyöräilijä on pyörän päällä (pyörä reisien välissä). Vasta kun nousee pyörän päältä pois kokonaan, muuttuu pyöräilijä jalankulkijaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole näin. Älä valehtele. Lakkaa levittämästä tätä valheellista väitettä joka puolelle.

        Pyöräilijä ei ole jalankulkija vaikka olisi molemmat jalat maassa, niin kauan kuin pyöräilijä on pyörän päällä (pyörä reisien välissä). Vasta kun nousee pyörän päältä pois kokonaan, muuttuu pyöräilijä jalankulkijaksi.

        Mitäs väliä sillä on? Autoilijan kuuluu väistää kaikkia suojatien ylittäjiä. Välineellä ei ole merkitystä. Oli se sitten jaloin, rollaattorilla tai polkupyörällä vinhasti polkien.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitäs väliä sillä on? Autoilijan kuuluu väistää kaikkia suojatien ylittäjiä. Välineellä ei ole merkitystä. Oli se sitten jaloin, rollaattorilla tai polkupyörällä vinhasti polkien.

        Ei ole noin. Suojatie on suojatie vain jalankulkijoille. Suojatien yli pyöräilevä väistää ajoradan liikennettä, eli niitä autoja. Kannattaa tutustua liikennesääntöihin, ettet aiheuta onnettomuuksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitäs väliä sillä on? Autoilijan kuuluu väistää kaikkia suojatien ylittäjiä. Välineellä ei ole merkitystä. Oli se sitten jaloin, rollaattorilla tai polkupyörällä vinhasti polkien.

        Vaarallisia väitteitä. Onko edes ajokorttia?

        Suojatien saat ylittää pyörällä ajaen, mutta väistämisvelvollisuus riippuu liikennemerkeistä ja väistämissäännöistä. Pyöräilijä väistää autoilijoita ja muuta ajoradan liikennettä, jos ajoradan liikenteellä ei ole kolmiota tai stop-merkkiä tai liikennesääntöjen mukaista väistämisvelvollisuutta (esim. risteyksessä kääntyvä auto).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaarallisia väitteitä. Onko edes ajokorttia?

        Suojatien saat ylittää pyörällä ajaen, mutta väistämisvelvollisuus riippuu liikennemerkeistä ja väistämissäännöistä. Pyöräilijä väistää autoilijoita ja muuta ajoradan liikennettä, jos ajoradan liikenteellä ei ole kolmiota tai stop-merkkiä tai liikennesääntöjen mukaista väistämisvelvollisuutta (esim. risteyksessä kääntyvä auto).

        Kyllä, mutta kysymys olikin eräitten valheellisista uskomuksista. He tosissaan luulevat, että niin kauan kun polkupyörä on genitaalin välissä ei ole mitään asiaa suojatielle.


    • Anonyymi

      ”Ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä:

      1) risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa;

      2) ajorataa tai piennarta käyttävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa ajoradalta poistuttaessa;

      3) vasemmalle käännyttäessä myös vastaantulevaa liikennettä;

      4) tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa poistuttaessa liikenneympyrästä.

      Ajoneuvolla on aina väistettävä:

      1) muita tienkäyttäjiä tultaessa tielle pihakadulta, kävelykadulta tai moottorikelkkailureitiltä;

      2) muita tienkäyttäjiä tultaessa tielle kiinteistön pihasta, pysäköintipaikalta, huoltoasemalta tai muulta vastaavalta tiehen liittyvältä alueelta, taikka tien ulkopuolelta;

      3) muita tienkäyttäjiä tultaessa tielle polulta tai vastaavalta vähäiseltä tieltä;

      4) muita tienkäyttäjiä tultaessa ajoradalle jalkakäytävän tai pyörätien ylityksen jälkeen;

      5) jalkakäytävää tai pyörätietä käyttävää jalankulkijaa, pyöräilijää tai mopoilijaa ylitettäessä jalkakäytävää tai pyörätietä;

      6) pihakatua tai kävelykatua käyttäviä tienkäyttäjiä tultaessa pihakadulle tai kävelykadulle taikka ylitettäessä sitä.

      Muuta liikennettä on väistettävä tultaessa ajoneuvolla pyörätieltä ajoradalle, jollei toisella tienkäyttäjällä ole väistämisvelvollisuutta 2 tai 3 momentin perusteella.”

      Mitä ihmettä tarkoittaa; ” Muuta liikennettä on väistettävä tultaessa ajoneuvolla pyörätietä ajoradalle..”

      Kun tiedämme että ajoneuvolla ei pääsääntöisesti ole asiaa pyörätielle.

      • Anonyymi

        Mietit että: Mitä ihmettä tarkoittaa; ” Muuta liikennettä on väistettävä tultaessa ajoneuvolla pyörätietä ajoradalle..”

        Polkupyörä on ajoneuvo. Huomioi tämä. Sääntö koskee sitäkin. Kaikissa kohdissa missä laissa lukee ajoneuvo (ei moottoriajoneuvo), koskee myös polkupyörää.

        Lisäksi sellainen seikka, että autolla ei ole normaalisti ole asiaa pyörätielle, mutta tietyissä erityisissä tilanteissa ajoneuvolla saa tilapäisesti ajaa muullakin kuin sille tarkoitetulla tien osalla. Tällöinkin pitää muuta liikennettä väistää, kuten tuossa pykälässä velvoitetaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mietit että: Mitä ihmettä tarkoittaa; ” Muuta liikennettä on väistettävä tultaessa ajoneuvolla pyörätietä ajoradalle..”

        Polkupyörä on ajoneuvo. Huomioi tämä. Sääntö koskee sitäkin. Kaikissa kohdissa missä laissa lukee ajoneuvo (ei moottoriajoneuvo), koskee myös polkupyörää.

        Lisäksi sellainen seikka, että autolla ei ole normaalisti ole asiaa pyörätielle, mutta tietyissä erityisissä tilanteissa ajoneuvolla saa tilapäisesti ajaa muullakin kuin sille tarkoitetulla tien osalla. Tällöinkin pitää muuta liikennettä väistää, kuten tuossa pykälässä velvoitetaan.

        Polkupyörä ei ole tieliikennelain tarkoittama ajoneuvo, joten tuossa tarkoitetaan moottoriajoneuvoa. Pyörätie on polkupyörille, sitä ei tarvitse laissa erikseen mainita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polkupyörä ei ole tieliikennelain tarkoittama ajoneuvo, joten tuossa tarkoitetaan moottoriajoneuvoa. Pyörätie on polkupyörille, sitä ei tarvitse laissa erikseen mainita.

        Lopeta jo dis-informaation levittäminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polkupyörä ei ole tieliikennelain tarkoittama ajoneuvo, joten tuossa tarkoitetaan moottoriajoneuvoa. Pyörätie on polkupyörille, sitä ei tarvitse laissa erikseen mainita.

        Polkupyörän määritelmä löytyykin ajoneuvolaista, ei tieliikennelaista. Polkupyörä on ajoneuvo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polkupyörän määritelmä löytyykin ajoneuvolaista, ei tieliikennelaista. Polkupyörä on ajoneuvo.

        Olkoon vain, mutta rekistöröity ajoneuvo se ei ole, lisäksi autoilijoilla on samat velvollisuudet suojatiellä polkupyöräilevää kohtaan kuin jalakulkijankin kohdalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olkoon vain, mutta rekistöröity ajoneuvo se ei ole, lisäksi autoilijoilla on samat velvollisuudet suojatiellä polkupyöräilevää kohtaan kuin jalakulkijankin kohdalla.

        Ei ole. Tämän kuvan kohdalla väistämisjärjestys on jalankulkijoilla ja pyöräilijöillä eri. Jalankulkijat menevät ensiksi. Sen jälkeen ajoradan liikenne ja viimeisenä pyöräilijät jotka väistävät ajoradan liikennettä.

        https://www.liikenneturva.fi/sites/default/files/kuvat/Liikenteessa/pyoraily/vinkki_3.jpg


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa, missäs niin sanotaan?

        Tieliikennelaissa kaikki kerrotaan. Ja kyllä, polkupyörä on ajoneuvo.

        24 § --> Muuta liikennettä on väistettävä tultaessa ajoneuvolla pyörätieltä ajoradalle, jollei toisella tienkäyttäjällä ole väistämisvelvollisuutta 2 tai 3 momentin perusteella.

        Pyöräilijä väistää ajoradan liikennettä kuvan tilanteessa, koska 2 tai 3 momentin perusteella ajoradan liikenteellä ei ole väistämisvelvollisuutta, eikä mitään liikennemerkkiä, joka velvoittaa väistämään.

        27 § --> Jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, on annettava esteetön kulku.

        Jalankulkija menee ensiksi kuvan tilanteessa. Kävellen liikkuva on jalankulkija ja pyöräilijä on ajoneuvon kuljettaja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tieliikennelaissa kaikki kerrotaan. Ja kyllä, polkupyörä on ajoneuvo.

        24 § --> Muuta liikennettä on väistettävä tultaessa ajoneuvolla pyörätieltä ajoradalle, jollei toisella tienkäyttäjällä ole väistämisvelvollisuutta 2 tai 3 momentin perusteella.

        Pyöräilijä väistää ajoradan liikennettä kuvan tilanteessa, koska 2 tai 3 momentin perusteella ajoradan liikenteellä ei ole väistämisvelvollisuutta, eikä mitään liikennemerkkiä, joka velvoittaa väistämään.

        27 § --> Jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, on annettava esteetön kulku.

        Jalankulkija menee ensiksi kuvan tilanteessa. Kävellen liikkuva on jalankulkija ja pyöräilijä on ajoneuvon kuljettaja.

        Merkillinen tulkinta pykälistä, momenttiavainta kun tarpeeksi vääntää löytyy ennakkotapaus.

        ”Korkein oikeus on ennakkopäätöksessään (1996:125) todennut, että suojatietä voi pitää aina pyörätien jatkeena, jos pyöräilijä saapuu pyörätieltä suojatielle. Sillä ei ole siis merkitystä, jatkuuko pyörätie tien toisella puolen vai ei. Toisin sanoen, suojatie ei ole pyörätien jatke vain niissä tapauksissa, joissa suojatielle saavutaan polkupyörällä jalkakäytävältä, jolla ajaminen pyörällä on muutoinkin kiellettyä yli 12-vuotiailta [16]. Myös Liikenneministeriön tulkinnan mukaan polkupyörällä saa ajaa suojatiellä mikäli suojatielle tullaan sellaiselta tieltä, jolla ajo polkupyörällä on sallittu, esimerkiksi kävelykadulta”

        Nykyinen tieliikennelaki ei ole tullut kumoamaan vanhaa, vaan täydentämään sen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Merkillinen tulkinta pykälistä, momenttiavainta kun tarpeeksi vääntää löytyy ennakkotapaus.

        ”Korkein oikeus on ennakkopäätöksessään (1996:125) todennut, että suojatietä voi pitää aina pyörätien jatkeena, jos pyöräilijä saapuu pyörätieltä suojatielle. Sillä ei ole siis merkitystä, jatkuuko pyörätie tien toisella puolen vai ei. Toisin sanoen, suojatie ei ole pyörätien jatke vain niissä tapauksissa, joissa suojatielle saavutaan polkupyörällä jalkakäytävältä, jolla ajaminen pyörällä on muutoinkin kiellettyä yli 12-vuotiailta [16]. Myös Liikenneministeriön tulkinnan mukaan polkupyörällä saa ajaa suojatiellä mikäli suojatielle tullaan sellaiselta tieltä, jolla ajo polkupyörällä on sallittu, esimerkiksi kävelykadulta”

        Nykyinen tieliikennelaki ei ole tullut kumoamaan vanhaa, vaan täydentämään sen.

        Huomioi se, että uusi (nykyinen) tieliikennelaki astui voimaan 1.6.2020. Tuo ennakkopäätös on vuodelta 1996. Tieliikennelaki on siis tuon oikeuden päätöksen jälkeen muuttunut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Merkillinen tulkinta pykälistä, momenttiavainta kun tarpeeksi vääntää löytyy ennakkotapaus.

        ”Korkein oikeus on ennakkopäätöksessään (1996:125) todennut, että suojatietä voi pitää aina pyörätien jatkeena, jos pyöräilijä saapuu pyörätieltä suojatielle. Sillä ei ole siis merkitystä, jatkuuko pyörätie tien toisella puolen vai ei. Toisin sanoen, suojatie ei ole pyörätien jatke vain niissä tapauksissa, joissa suojatielle saavutaan polkupyörällä jalkakäytävältä, jolla ajaminen pyörällä on muutoinkin kiellettyä yli 12-vuotiailta [16]. Myös Liikenneministeriön tulkinnan mukaan polkupyörällä saa ajaa suojatiellä mikäli suojatielle tullaan sellaiselta tieltä, jolla ajo polkupyörällä on sallittu, esimerkiksi kävelykadulta”

        Nykyinen tieliikennelaki ei ole tullut kumoamaan vanhaa, vaan täydentämään sen.

        Jälleen on valheellinen väite. Edellinen tieliikennelaki 3.4.1981/267 on todellakin kumottu.

        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/kumotut/1981/19810267

        En ymmärrä miksi jotkut jaksavat väittää asioita totuudeksi, vaikka ei ole faktat hallussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polkupyörä ei ole tieliikennelain tarkoittama ajoneuvo, joten tuossa tarkoitetaan moottoriajoneuvoa. Pyörätie on polkupyörille, sitä ei tarvitse laissa erikseen mainita.

        Tuolla tietämyksellä ole kiltti ja pysy poissa sekä auton että polkupyörän ohjaimista.

        Äläkä kerro tuota enää kenellekään, joku vielä uskoo.


    • Anonyymi

      Tässä on pari videota, jossa kerrotaan suht selkeästi mitkä asiat muuttuivat uuden tielliikennelain myötä. Kannattaa katsoa.

      Uusi tieliikennelaki - muutokset pyöräilijälle
      https://youtu.be/V0V8WpUVIUc

      Uusi tieliikennelaki ja pyöräily - usein kysytyt kysymykset
      https://youtu.be/SttGw1D5pr8

      • Anonyymi

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Golf-auto on urheiluauto. Moottoriteillekin täysin kelvollinen ja ekologinenkin, kun tyäyssähkö.

      toisaalta niin jos autoilija ajaa punaisia päin suojatiellä olevan jalankulkijan päälle, niin niin hän on ajokelvottomassa kunnossa oleva henkilö, jolloin loppuelämäksi moottoriajonevon ajokielto.

      Jännä kun lentäjiä tämä ei koske ollenkaan, lentokapteenit, mielenvikaiset ja sydänvikaiset lentelevät minne huvittaa jumbo-jeteillään.

      • Anonyymi

        Kiitoksia. Tähän on hyvä lopettaa tämän aiheen käsittely.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mies vinkkinä sulle

      Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      85
      7535
    2. Oletko katkera kun

      Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      100
      5453
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

      Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      266
      4708
    4. Haluun sua niin paljon

      ❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      48
      4622
    5. Vietetään yö yhdessä

      Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      65
      3332
    6. Mitä palveluita mies..

      Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      50
      2738
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      54
      2391
    8. Olet oikeasti ollut

      Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2388
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

      Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2362
    10. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      41
      2224
    Aihe