Vaippojen käyttö

Anonyymi

Olen nyt joutunut käyttämään vaippoja kun en hallitse virtsan tuloa oikeestaan yhtään. Julkisesti nolottaa ja hävettää. En tiedä kuinka helposti ihmiset huomaavat tämän että jollakin on vaippa housuissa. Tällähetkellä julkisesti kun liikun käytän tenan paintseja sekä sit kun kotona on käytössä tenan teippivaippa. Flex aikasemmin käytin mutta ne vuotivat helposti itsellä varsinkin öisin. Teippivaipn saan paremmin istuvaksi itselleni.

Hävettää oikeesti liikkua ja tuntuu että ihmiset tuijottavat. Tai ehkä se on omaa ajatus harhaa

18

3722

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tuskin kukaan huomaa vaippaa. Itse käytän pääosin tena maxi teippivaippaa kaupungilla ja ei se paljoa näy edes farkkujen alta. Tai sitten tenan maxi pantseja. Alkuun varmasti tuntuu nololta ja siltä että kaikki katsoo ja näkee vaipan. Mutta tuskin suurinta osaa edes asia kiinnostaa. Mielummin pissat vaipassa kuin märät housut kaupungilla :)

    • Anonyymi

      On viisautta käyttää inkosuojia. Liian paljon näkee ihmisiä, jotka eivät välitä, vaan haisevat vanhalle virtsalle.

      Toivottavasti vaivanne on tutkittu, siltä varalta, että vaiva olisi hoidettavissa. Käsittääkseni vaipat saa ilmaiseksi, jos niiden tarve on runsas. Eli katsotaan samanlaiseksi apuvälineeksi kuin kyynärsauvat tai diabeteksen hoitotarvikkeet.

      Eiköhän suurin osa esim. vaikeavammaisista (vaikeasti kehitysvammaiset) ihmisistä ja pitkälle dementoituneista käytä vaippoja. Ihmiset tuskin asiaan kiinnittävät huomiota. Eivät vaipat niin selvästi näy.

      • Anonyymi

        "Eiköhän suurin osa esim. vaikeavammaisista..."
        Totta, minä myös joidenkin mielestä vaikeasti kehitysvammaisena joudun ja ei nuo huomaamisjutut ihan noin yksioikoisesti mene. Riippuu paljon millainen pidätyskykyongelma kokonaisuudessaa ja onko mukana myös peräpää . Aloittajan tilanne kyllä jo aika hankala. Mä pystyn tahdonalaisesti jonkin verran vaikuttaan, mutta vaikeaa se on. Mukana on sekä autonomista että tahdonalaista vikaa, mutta jälkimmäinen on selvästi pahempi.

        On myös kokemusta ettei tätä eikä joitain muitakaan kehitysvammaa edes ole ja sanon vaan, että on pe*seestä 🙄 Vakavasti puhuen, niin kyllä nää on semmosia juttuja, että ensin pitää selvittää kaikin keinoin mahdollisimman varhain oireiden alettua mikä on se syy ja mitä voi vaikuttaa ja kaiken tämän ohessa sekä jälkeen, mikäli tarpeen käyttää vaippoja tai muita.

        Monisairas


    • Anonyymi

      Ymmärrän tosi hyvin nuo tunteesi ja kokemuksesi. Se vie aikaa tottua asiaan ja olla enemmän sinut asian kanssa, eihän se sinua ihmisenä muuta miksikään, vaan sama ihminen olet edelleen, jolla on terveydellinen apuväline käytössä, kuten jollain silmälasit, rollaattori tai diabeetikon insuliini.

      Helposti aluksi voi tuntua vaippojen kanssa tuolta. Häpeän ja epävarmuuden tunne helpottaa ajan kanssa. Kun löytää itselleen parhaiten toimivat ja sopivat vaipat, niin pitäisi pystyä luottamaan vaippoihin ja kokea olonsa luontevaksi. Silloin ei pitäisi joutua murehtimaan, että hävettää liikkua tai ihmiset tuijottaisivat. Tuollaisia tunteita on helposti etenkin alussa, kun on sopeutumassa ja totuttelemassa vaippojen käyttöön. Ne ovat vain imukykyiset alusvaatteet ja on jokaisen henkilökohtainen asia millaisia alusvaatteita käyttää. Vaikka olisi paksut imukykyiset teippivaipat, niin pääsääntöisesti ne eivät näy ihmisten ilmoilla mitenkään.

      Minä en häpeä ihmisten ilmoilla liikkua vaipoissa enkä murehdi, että ihmiset huomaavat. Olen nyt 31-vuotias mies ja joutunut käyttämään teippivaippoja 10 vuotta. Teippivaipat istuvat anatomisesti paremmin ja ovat huomaamattomampia, varmempia ja käyttömukavampia kuin pantsit, kouru- tai vyövaipat ainakin omakohtaisesti. Ratkaisevaa on, että löytää ne tuotteet, jotka itselle parhaiten sopivat ja toimivat. Eivät ihmiset huomaa. Koskaan ei ole kukaan tullut minulle sanomaan tai huomauttamaan, että onko sinulla vaipat. Normaalit tavalliset vaatteet peittävät ne oikein hyvin. Rohkeasti vaan elämään sitä elämää, jota tahdot ja kykenet. Ei sitä tarvi murehtia ihmisten ilmoilla liikkuessa, että on vaipat, niiden tarkoitushan on juuri mahdollistaa apuvälineenä oma aktiivinen elämä.

    • Anonyymi

      Kun sinulla on sopiva vaippa, sitä ei huomaa kukaan.
      Kun sinulla on housut pissaiset, se huomataan.

      On tietysti viisasta käyttää vaippoja, kun niitä tarvitsee. Samoin on viisasta käyttää kuulokojeita, jos ei muuten kuule hyvin. Tai silmälaseja, jos ei muuten näe. Ja tekohampaita, kun omat hampaat puuttuvat.

    • Anonyymi

      Käytän kaiken aikaa vaippahousuja. Nyt kesäkuumalla jotain "pantseja", kun eivät hiosta niin paljon kuin teippivaipat. Muuten teippivaippoja. En välitä vähääkään, mitä muut ajattelevat.

    • Anonyymi

      Olen vuosikausia käyttänyt vaippoja, Vyö- tai teippivaippoja kun minäkään en juuri hallitse sitä. Vähän luulen hillitseväni virtsan tuloa, mutta vaippaan se tulee. Onneksi on vaipat.
      Kukaan ei ole koskaan tullut sanomaan mitään.
      Tietysti vaatevalinta on tärkeä tässä asiassa ja onhan se ihan mukavuuskysymyskin. Sopivat vähän napakat "alkkarit" pitää ne muodossa, olen itse huomannut.

    • Anonyymi

      Kun vaippoja piti ensimmäisiä kertoja, tunsin ihan samoin. Että kaikki huomaavat ja tuntui myös itselle epämukavalta olla vaipat housuissa, enkä pystynyt hetkeksikään unohtamaan niiden olemassaoloa. Ne tuntuivat epämukavilta myös kuivina ja niiden laittaminen oli niin nöyryyttävää, että olisi vain halunnut vajota maan alle. Mutta vähitellen niihin on tottunut. Kuivina tuntuvat jopa mukavilta, enkä juurikaan mieti, huomaavatko muut niiden olemassaolon. Lähimmät kaverit tietävät ja heidän kanssaan heitetään jopa läppää asiasta. Vaipat todellakin ovat hyvä apuväline ja lopulta se on jokaisen oma asia, mitä housuistaan löytyy. Itse valitsen paljon mieluummin märän vaipan kuin märät housut.

      • Anonyymi

        Vaippojen käyttö oli itsellekkin alkuun totuttelua. Mutta nyt useamman vuoden käytön jälkeen käyttö on jo normaalia. Kaverit tietää ja pystytään asiasta vitsailemaan ja nauramaan huumori mielessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaippojen käyttö oli itsellekkin alkuun totuttelua. Mutta nyt useamman vuoden käytön jälkeen käyttö on jo normaalia. Kaverit tietää ja pystytään asiasta vitsailemaan ja nauramaan huumori mielessä.

        Samanlaisia kokemuksia on minullakin, oli ensin vaikea mennä jonnekin vaipoissa,mutta niihin kyllä tottuu, sitten vaipan käyttö on luontevaa ,rutiininomaista.eikä enää märkiä housuja. Käytän jatkuvasti Tena vyövaippaa, hyvä minulle
        Reilusti vaan vaipat käyttöön, niistä suuri apu.


      • Anonyymi

        Minkä ikäinen olet ja mitä vaippoja käytät? Kiva kuulla, että lähimmät kaverit ymmärtävät ja tukevat, se on tosi tärkeää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaippojen käyttö oli itsellekkin alkuun totuttelua. Mutta nyt useamman vuoden käytön jälkeen käyttö on jo normaalia. Kaverit tietää ja pystytään asiasta vitsailemaan ja nauramaan huumori mielessä.

        Minkä ikäinen olet kavereinesi? Hienoa, että pystytte käsittelemään asiaa noin. :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkä ikäinen olet kavereinesi? Hienoa, että pystytte käsittelemään asiaa noin. :)

        Olen 26 ja kaverit nyt on eri-ikäisiä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen 26 ja kaverit nyt on eri-ikäisiä

        Upeaa, olisipa itsellänikin noin. Olen 33-vuotias mies ja käyttänyt teippivaippoja jo 15 vuotta, mutta aina peitellyt ja salaillut, vain yksi miespuolinen paras ystävä tietää. Tahtoisin kyllä muita nuoria miehiä kavereiksi, mutta pelkään suhtautumista, jos he huomaavat vaipat tai että sitten mut jätetään, hylätään tai vihataan, inhotaan ja pilkataan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Upeaa, olisipa itsellänikin noin. Olen 33-vuotias mies ja käyttänyt teippivaippoja jo 15 vuotta, mutta aina peitellyt ja salaillut, vain yksi miespuolinen paras ystävä tietää. Tahtoisin kyllä muita nuoria miehiä kavereiksi, mutta pelkään suhtautumista, jos he huomaavat vaipat tai että sitten mut jätetään, hylätään tai vihataan, inhotaan ja pilkataan.

        Harmillista, että sulla on tollasia kokemuksia. Mulla kaverit suhtautuneet mun vaippojen käyttöön hyvin. Toki jännitti ja edelleen jännittää kertoa asiasta jos sellaiseen tilanteeseen joutuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harmillista, että sulla on tollasia kokemuksia. Mulla kaverit suhtautuneet mun vaippojen käyttöön hyvin. Toki jännitti ja edelleen jännittää kertoa asiasta jos sellaiseen tilanteeseen joutuu.

        Ei normaali terve järkinen aikuinen ihminen ketää nhylkää sairauksien takia,mun vaimolla oli jokin aika sitten karkailua ja vaippaa käytti aina kun jossain oltiin,ei se minua ole haitannu koskaan eikä kyllä vaimoakaan että jotain näkyisi.
        ja jos jotain näkyy sitä tuskin tulis kukaan sanomaan oudolle henkilölle...


    • Anonyymi

      Eikö lääkärisi ole ehdottanut leikkausta asiaan. Monen. Virtsa vaivat on korjattu pienellä leikkauksella .
      Ja sitten siitä vaipasta, ei kai ihmiset mitenkään katsele toisiaan niin tarkasti että huomioisivat vaipan. Ja nykyajan vaipat ovat ohkaisia ja hyvin toimivia vaivoissa. Itse en ainakaan koskaan katsele ihmisiä muuta kun kasvoihin kun puhun heidän kanssaan . Joten ei siinä mitään häpeämistä ole joa sairastaa virtsan karkailua , heitä on niin monta joilla on sama ongelma .
      Moni saa hyvän avun lääkäriin käynnillään näihinkin asioihin

    • Anonyymi

      Itsellä käytössä tenan vyö ja teippivaipat ja olen tosi tyytyväinen näihin ovat mukavan tuntuisia käyttää ja pysyvät kuivan tuntuisina. Ei sitä edes tunne mitenkään epämiellyttäväksi ja on elämässä muutakin murheita kun inkotenssi. Ei kannata sitä murehtimalla tuhlata elämäänsä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      34
      2448
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      8
      1912
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      17
      1383
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      8
      1260
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1245
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      17
      1171
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1101
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1055
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1034
    10. 15
      1014
    Aihe