Vedestä ja Hengestä syntyminen

Anonyymi

Johanneksen evankeliumi:
3:3 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa."
3:4 Nikodeemus sanoi hänelle: "Kuinka voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun ja syntyä?"
3:5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
3:6 Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.

Erittäin tärkeää on huomata, että Jeesus puhuu tuossa vedestä ja Hengestä syntymisestä. Jeesus ei puhu tuossa vauvakasteesta ja Hengestä syntymisestä. Luterilaiset ovat itse lisänneet tuohon ajatuksen, että Jeesus puhuisi kasteesta mutta aivan selväsgti, Jeesus ei puhu tuossa kasteesta ollenkaan. Jos Jeesus olisi tarkoittanut kastetta, sitä varten oli olemassa oma sanansa ja varmasti Jeesus siinä tapauksessa olisi myös käyttänyt kaste-sanaa. Mutta Jeesus ei käyttänyt kaste-sanaa niinkuin luterilaiset yrittävät hämätä.

85

1226

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Alussa Jumala erotti vedet toisistaan, alapuolisesta vedestä tuli meri ja yläpuolisesta taivaankansi. Merestä nousi maa, ja maan tomusta Jumala teki ihmisen. Taivaalle Hän asetti kuun, auringon ja tähdet.

      Eli toisin sanoen, avaruutta ei ole olemassa, on vain vettä. Jumalan valtakunta on siis vedessä. "Maapallon" ulkopuoella on vain vettä. Taivaan yläpuoella on vettä. "Avaruus" on vettä. Jumala erotti vedet toisistaan, jotta voisi luoda fyysistä elämää.

    • Anonyymi

      Ei kukaan oel väittänyt että Jeesus käytti tuossa "kaste" sanaa. Herra puhui vedestä ja Hengestä. Ja vain kasteessa vesi ja Henki ovat samaan aikaan läsnä. Tämä ei ole luterilaisten ajatus vaa nähtävissä jo alkukristityjen teksteissä

      • Anonyymi

        Luterilaiset karvahattuteologit ovat vetäneet hatustaan juuri tuollaisen väittämän, joka on aloituksessa jo kumottu.

        Pyhä Henki ei missään tapauksessa ole vauvakasteessa läsnä, on se sellaista ilveilyä..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luterilaiset karvahattuteologit ovat vetäneet hatustaan juuri tuollaisen väittämän, joka on aloituksessa jo kumottu.

        Pyhä Henki ei missään tapauksessa ole vauvakasteessa läsnä, on se sellaista ilveilyä..

        Eivät ole keksineet yhtään mitään, valhetta kirjoitat

        Pyhä Henki on läsnä kasteessa vaikka kuinka itket vastaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luterilaiset karvahattuteologit ovat vetäneet hatustaan juuri tuollaisen väittämän, joka on aloituksessa jo kumottu.

        Pyhä Henki ei missään tapauksessa ole vauvakasteessa läsnä, on se sellaista ilveilyä..

        Kannataa tutustua ensimmäisten vuosisatojen kristittyjen kirjoituksiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luterilaiset karvahattuteologit ovat vetäneet hatustaan juuri tuollaisen väittämän, joka on aloituksessa jo kumottu.

        Pyhä Henki ei missään tapauksessa ole vauvakasteessa läsnä, on se sellaista ilveilyä..

        Katsoitko jo videon Jeesus christ passion of christ ???


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luterilaiset karvahattuteologit ovat vetäneet hatustaan juuri tuollaisen väittämän, joka on aloituksessa jo kumottu.

        Pyhä Henki ei missään tapauksessa ole vauvakasteessa läsnä, on se sellaista ilveilyä..

        helluntailaisuudessa uskotaan siis vain omiin tekoihin.

        me kristityt uskomme Jumalan Sanaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luterilaiset karvahattuteologit ovat vetäneet hatustaan juuri tuollaisen väittämän, joka on aloituksessa jo kumottu.

        Pyhä Henki ei missään tapauksessa ole vauvakasteessa läsnä, on se sellaista ilveilyä..

        Ei tietysti ole . Sehän oli läsnä vain Etiopian hoviherran kasteessa .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannataa tutustua ensimmäisten vuosisatojen kristittyjen kirjoituksiin.

        Antaa nyt 2000 vuotta vanhojen ihmisten levätä rauhassa . Tänään eletään me huomenna muut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luterilaiset karvahattuteologit ovat vetäneet hatustaan juuri tuollaisen väittämän, joka on aloituksessa jo kumottu.

        Pyhä Henki ei missään tapauksessa ole vauvakasteessa läsnä, on se sellaista ilveilyä..

        Sinä taas et edes tiedä mitä tarkoittaa yleensä jumala ja liitot jumala ja lunastus jumala ja lapset jumala ja pyhyys jumala ja hänen perheensä jumala sovitus jumala ja elämä .


    • Anonyymi

      Ihmettelen tuota 'ylhäältä syntymistä' uskovaisilla, jotka muuttuvat läpeensä syntisiksi uskollaan, ja väittävät olevansa menossa taivaaseen, kun Paavalin sanoin menevät tulenliekkeihin eli helvettiin, jonka mukaan he syntyvätkin 'alhaalta uudelleen'. Onko uskonnossa nyt ylä- ja alapuolikin menneet sekaisin?

      Toisaalta tekstissä, jonka sanotaan olevan Jeesuksen alkuperäisiä sanoja, ja joka olisi kirjoitettu jo ennen Paavalin kirjeitä, mikä Paavalin syntioppi evankeliumeissa selvästi sotkee Jeesuksen opetuksia, niin niiden mukaan Jeesus sanoo näin:

      <<Jeesus sanoi, ”Jos teidän johtajanne sanovat teille, ’Katso, (Isän) valtakunta on taivaalla,’ silloin taivaan linnut ovat teitä arvokkaampia. Jos he sanovat teille, ’Se on meressä,’ silloin kalat ovat teitä arvokkaampia. Ennemmin valtakunta on teissä ja teidän ulkopuolellanne. Kun te tunnette itsenne, te tulette tunnetuiksi, ja ymmärrätte, että olette elävän Jumalan lapsia. Mutta jos te ette tunne itseänne, silloin te elätte köyhyydessä, ja te olette köyhyys.”<<

      Eikä näissä opetuksissa ole mitään rituaalikastamisia sun muitakaan, ne tulevat jostakin aivan muualta.

      • Anonyymi

        Jeesus ei puhunut tuolla tavalla taivasten valtakunnasta. Älä sano väärää todistusta Jeesuksesta.

        Näin Jeesus sanoi:
        Matteuksen evankeliumi:
        3:2 ja sanoi: "Tehkää parannus, sillä taivasten valtakunta on tullut lähelle."
        4:17 Siitä lähtien Jeesus rupesi saarnaamaan ja sanomaan: "Tehkää parannus, sillä taivasten valtakunta on tullut lähelle."
        5:3 "Autuaita ovat hengellisesti köyhät, sillä heidän on taivasten valtakunta.
        5:10 Autuaita ovat ne, joita vanhurskauden tähden vainotaan, sillä heidän on taivasten valtakunta.
        5:19 Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.
        5:20 Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan.
        7:21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
        8:11 Ja minä sanon teille: monet tulevat idästä ja lännestä ja aterioitsevat Aabrahamin ja Iisakin ja Jaakobin kanssa taivasten valtakunnassa;
        10:7 Ja missä kuljette, saarnatkaa ja sanokaa: 'Taivasten valtakunta on tullut lähelle.'
        11:11 Totisesti minä sanon teille: ei ole vaimoista syntyneitten joukosta noussut suurempaa kuin Johannes Kastaja; mutta vähäisin taivasten valtakunnassa on suurempi kuin hän.
        11:12 Mutta Johannes Kastajan päivistä tähän asti hyökätään taivasten valtakuntaa vastaan, ja hyökkääjät tempaavat sen itselleen.
        13:11 Hän vastasi ja sanoi: "Sentähden, että teidän on annettu tuntea taivasten valtakunnan salaisuudet, mutta heidän ei ole annettu.
        13:24 Toisen vertauksen hän puhui heille sanoen: "Taivasten valtakunta on verrattava mieheen, joka kylvi hyvän siemenen peltoonsa.
        13:31 Vielä toisen vertauksen hän puhui heille sanoen: "Taivasten valtakunta on sinapinsiemenen kaltainen, jonka mies otti ja kylvi peltoonsa.
        13:33 Taas toisen vertauksen hän puhui heille: "Taivasten valtakunta on hapatuksen kaltainen, jonka nainen otti ja sekoitti kolmeen vakalliseen jauhoja, kunnes kaikki happani."
        13:44 Taivasten valtakunta on peltoon kätketyn aarteen kaltainen, jonka mies löysi ja kätki; ja siitä iloissaan hän meni ja myi kaikki, mitä hänellä oli, ja osti sen pellon.
        13:45 Vielä taivasten valtakunta on kuin kauppias, joka etsi kalliita helmiä,
        13:47 Vielä taivasten valtakunta on nuotan kaltainen, joka heitettiin mereen ja kokosi kaikkinaisia kaloja.
        13:52 Ja hän sanoi heille: "Niin on jokainen kirjanoppinut, joka on tullut taivasten valtakunnan opetuslapseksi, perheenisännän kaltainen, joka tuo aarrekammiostaan esille uutta ja vanhaa."
        16:19 Minä olen antava sinulle taivasten valtakunnan avaimet, ja minkä sinä sidot maan päällä, se on oleva sidottu taivaissa, ja minkä sinä päästät maan päällä, se on oleva päästetty taivaissa."
        18:1 Sillä hetkellä opetuslapset tulivat Jeesuksen tykö ja sanoivat: "Kuka on suurin taivasten valtakunnassa?"
        18:3 ja sanoi: "Totisesti minä sanon teille: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, ette pääse taivasten valtakuntaan.
        18:4 Sentähden, joka nöyrtyy tämän lapsen kaltaiseksi, se on suurin taivasten valtakunnassa.
        18:23 Sentähden taivasten valtakunta on verrattava kuninkaaseen, joka vaati palvelijoiltansa tiliä.
        19:12 Sillä on niitä, jotka syntymästään, äitinsä kohdusta saakka, ovat avioon kelpaamattomia, ja on niitä, jotka ihmiset ovat tehneet avioon kelpaamattomiksi, ja niitä, jotka taivasten valtakunnan tähden ovat tehneet itsensä avioon kelpaamattomiksi. Joka voi sen itseensä sovittaa, se sovittakoon."
        19:14 Niin Jeesus sanoi: "Antakaa lasten olla, älkääkä estäkö heitä tulemasta minun tyköni, sillä senkaltaisten on taivasten valtakunta."
        19:23 Silloin Jeesus sanoi opetuslapsillensa: "Totisesti minä sanon teille: rikkaan on vaikea päästä taivasten valtakuntaan.
        20:1 "Sillä taivasten valtakunta on perheenisännän kaltainen, joka varhain aamulla lähti ulos palkkaamaan työmiehiä viinitarhaansa.
        22:2 "Taivasten valtakunta on verrattava kuninkaaseen, joka laittoi häät pojallensa.
        23:13 Mutta voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun suljette taivasten valtakunnan ihmisiltä! Sillä itse te ette mene sisälle, ettekä salli meneväisten sisälle mennä.
        24:31 Ja hän lähettää enkelinsä suuren pasunan pauhatessa, ja he kokoavat hänen valittunsa neljältä ilmalta, taivasten ääristä hamaan toisiin ääriin.
        24:36 Mutta siitä päivästä ja hetkestä ei tiedä kukaan, eivät taivasten enkelit, eikä myöskään Poika, vaan Isä yksin.
        25:1 "Silloin on taivasten valtakunta oleva kymmenen neitsyen kaltainen, jotka ottivat lamppunsa ja lähtivät ylkää vastaan.


      • Anonyymi

        No niin mohametti lopeta jo. Loukkaat toisia .


      • Anonyymi

        Mooseksen laki. Älä sano väärää todistusta .


    • Anonyymi

      Jeesus-seminaarin tutkijoiden mukaan Johanneksen evankeliumi sisältää tasan nolla aitoa Jeesuksen sanaa.

      • Anonyymi

        Jeesus-seminaarin tutkijat voivat mennä - sanonko minne.


      • Anonyymi

        Loukkaat muiden uskonnon vapautta pilkkaat Jumalaa. Myös väärennät mikä on rikollista .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Loukkaat muiden uskonnon vapautta pilkkaat Jumalaa. Myös väärennät mikä on rikollista .

        "Jokainen istutus, jota minun taivaallinen Isäni ei ole istuttanut, on revittävä juuŕineen irti."


      • Jeesus-seminaarin tutkijat ovat käsittääkseni kaikki liberaaliteologeja. He ovat kuin uimakoulun opettajia, jotka eivät itse osaa uida, mutta pokkana neuvovat muita. :)


    • Anonyymi

      Kiitos hei tästä rakkaudestasi maapallon kristittyjä kohtaan tätä vihaa tulee ihan hellarivapareistakin saati muista uskonnoista . Kiitos . Koska olet ympärileikattu voit uhrata muutaman vuohen . Voit vaikka mennä Jordan vierralle uusiokasteille mikhve puhdistuskasteille se lisää euforiaa fiilistä . Otat sitten pilvitupakan päälle hamppua . ( Koska et tiedä mitä tarkoittaa syntyä vedestä voit lopettaa toisten uskonnon rauhan rikkomisen vainoat muita ).

    • Anonyymi

      1. Mooseksen kirja
      1:1 Alussa Jumala loi taivaan ja maan.
      1:2 Maa oli autio ja tyhjä, pimeys peitti syvyydet, ja Jumalan henki liikkui vetten yllä.
      1:3 Jumala sanoi: »Tulkoon valo!» Ja valo tuli.
      1:4 Jumala näki, että valo oli hyvä. Jumala erotti valon pimeydestä,
      1:5 ja hän nimitti valon päiväksi, ja pimeyden hän nimitti yöksi. Tuli ilta ja tuli aamu, näin meni ensimmäinen päivä.
      1:6 Jumala sanoi: »Tulkoon kaartuva kansi vesien väliin, erottamaan vedet toisistaan.»
      1:7 Jumala teki kannen ja erotti toiset vedet sen alapuolelle ja toiset sen yläpuolelle. Niin tapahtui,
      1:8 ja Jumala nimitti kannen taivaaksi. Tuli ilta ja tuli aamu, näin meni toinen päivä.
      1:9 Jumala sanoi: »Kokoontukoot taivaankannen alapuolella olevat vedet yhteen paikkaan, niin että maan kamara tulee näkyviin.» Ja niin tapahtui.
      1:10 Jumala nimitti kiinteän kamaran maaksi, ja sen paikan, mihin vedet olivat kokoontuneet, hän nimitti mereksi. Ja Jumala näki, että niin oli hyvä.

      • Anonyymi

        Kaikkeus koostuu siis vedestä, jossa KAIKKI henget asuu Jumalan luona. Jumala loi veteen "kuplan", jonka sisälle hän loi "Maan" ja sinne ihmisen.


      • Anonyymi

        Jos merivedet on samaa vettä, mikä on taivaankannen yllä, niin onko taivaankannen päällä sitten myös suolaista vettä? Elääkö taivaankannen yläpuolisissa vesissä kaloja, vai onko se koti vain hengille?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos merivedet on samaa vettä, mikä on taivaankannen yllä, niin onko taivaankannen päällä sitten myös suolaista vettä? Elääkö taivaankannen yläpuolisissa vesissä kaloja, vai onko se koti vain hengille?

        Ne, jotka eivät usko taivaankannen yläpuolisiin vesiin, eivät usko Vanhaan Testamenttiin, eikä täten Kymmeneen Käskyyn.


    • Anonyymi

      Miksihän poistettiin viesti, jossa selvästi kerrottiin, että Jeesus ei puhu tuossa mitään kasteesta, vaan "syntymisestä ylhäältä", ei vedestä alhaalta.
      ""Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa."
      "Jeesus vastasi: »Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan.
      Mikä on syntynyt lihasta, on lihaa, mikä on syntynyt Hengestä, on henkeä."

      Jos Jeesus olisi tarkoittanut kastetta, hän olisi käyttänyt sanaa "baptismo".
      Jeesus kertoi siinä Nikodeemukselle, miten ihminen pelastuu ja saa syntinsä anteeksi. Jeesus ei kastanut Nikodeemusta.
      Tuo "vesi"- sana tarkoittaa Jumalan sanaa ja Jeesus kertoo jatkossa, miten tuo uudestisyntyminen tapahtuu. Joh 3:16
      "Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että antoi ainokaisen poikansa, ettei yksikään joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan saisi iankaikkisen elämän."

      Ei sanaakaan kasteesta, mutta kun luterilaiset perustavat oppinsa olettamuksiin, niin he vääntävät tuonkin jakeen tarkoittamaan kastetta.

      • Anonyymi

        Vesi tarkoittaa vettä. Henki tarkoittaa Henkeä. Erittäin selvää.

        Mutta koske uudestikastajat perustavat oppinsa Jeesuksen sanojen muuteluun, heille ei kelpaa Raamattu sellaisenaan. Ja muka kirjoittavat vielä että "ei sanaakaan kasteesta". Eivät ole Sanaa tutkineet.


    • Anonyymi

      Luterilaiset ovat vääristäneet Jeesuksen sanat näin:...joka ei uudestisynny vauvakasteesta ja Pyhästä Hengestä...". Vaikka Pyhä Henki ei kyllä osallistu vauvakasteisiin. Pakanallinen Ramattua väärentävä kirkko voi tehdä tuolla tavalla tuntematta häpeää.

      • Anonyymi

        "voi hyvää päivää"

        Raamatussa, Jeesus sanoo Nokodeemukselle, KASTEENSA JÄLKEEN:

        Totisesti, totisesti, minä sanon sinulle: "jos joku ei synny VEDESTÄ ja HENGESTÄ, ei hän voi
        päästä Jumalan valtakuntaan"
        Joh: 3: 5


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "voi hyvää päivää"

        Raamatussa, Jeesus sanoo Nokodeemukselle, KASTEENSA JÄLKEEN:

        Totisesti, totisesti, minä sanon sinulle: "jos joku ei synny VEDESTÄ ja HENGESTÄ, ei hän voi
        päästä Jumalan valtakuntaan"
        Joh: 3: 5

        Totta. Ihmisen on uudestisynnyttävä ylhäältä, kuten Jeesus opettaa. Ei alhaalta kastevedestä vaan ylhäältä, Jumalan sanasta.
        Jes 55
        " Sillä niinkuin sade ja lumi, joka taivaasta tulee, ei sinne palaja, vaan kostuttaa maan, tekee sen hedelmälliseksi ja kasvavaksi, antaa kylväjälle siemenen ja syöjälle leivän,
        niin on myös minun sanani, joka minun suustani lähtee: ei se minun tyköni tyhjänä palaja, vaan tekee sen, mikä minulle otollista on, ja saa menestymään sen, mitä varten minä sen lähetin. "


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "voi hyvää päivää"

        Raamatussa, Jeesus sanoo Nokodeemukselle, KASTEENSA JÄLKEEN:

        Totisesti, totisesti, minä sanon sinulle: "jos joku ei synny VEDESTÄ ja HENGESTÄ, ei hän voi
        päästä Jumalan valtakuntaan"
        Joh: 3: 5

        UUDELLEEN-kaste

        "he kun jälleen itsellensä ristiinnaulitsevat Jumalan Pojan, ja häntä julki häpäisevät"
        Hebr: 6: 6

        (toinen kaste, toinen vieras henki

        "yksi kaste, yksi usko"
        Ef: 4: 5


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta. Ihmisen on uudestisynnyttävä ylhäältä, kuten Jeesus opettaa. Ei alhaalta kastevedestä vaan ylhäältä, Jumalan sanasta.
        Jes 55
        " Sillä niinkuin sade ja lumi, joka taivaasta tulee, ei sinne palaja, vaan kostuttaa maan, tekee sen hedelmälliseksi ja kasvavaksi, antaa kylväjälle siemenen ja syöjälle leivän,
        niin on myös minun sanani, joka minun suustani lähtee: ei se minun tyköni tyhjänä palaja, vaan tekee sen, mikä minulle otollista on, ja saa menestymään sen, mitä varten minä sen lähetin. "

        Nimenomaan ylhäältä vedestä ja Hengestä, ei alhaalta Sanasta.

        Kaste on uudestisyntymisen peso.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nimenomaan ylhäältä vedestä ja Hengestä, ei alhaalta Sanasta.

        Kaste on uudestisyntymisen peso.

        Onko teillä sana alhaalta? Tarkoitat varmaan Lutherin sekavia kirjoituksia, mutta Jumalan sana tulee ylhäältä, Jumalan luota.
        "" Sillä niinkuin sade ja lumi, joka taivaasta tulee, ei sinne palaja, ....
        niin on myös minun sanani, "


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko teillä sana alhaalta? Tarkoitat varmaan Lutherin sekavia kirjoituksia, mutta Jumalan sana tulee ylhäältä, Jumalan luota.
        "" Sillä niinkuin sade ja lumi, joka taivaasta tulee, ei sinne palaja, ....
        niin on myös minun sanani, "

        ylhäältä on Jumalan Sana ja Vesi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko teillä sana alhaalta? Tarkoitat varmaan Lutherin sekavia kirjoituksia, mutta Jumalan sana tulee ylhäältä, Jumalan luota.
        "" Sillä niinkuin sade ja lumi, joka taivaasta tulee, ei sinne palaja, ....
        niin on myös minun sanani, "

        Sinullehan kaikki on alhaalta.

        Raamatun mukaan uudestisyntyminen tapahtuu ylhäältä vedestä ja Hengestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinullehan kaikki on alhaalta.

        Raamatun mukaan uudestisyntyminen tapahtuu ylhäältä vedestä ja Hengestä.

        Totta.
        Ja tuo ylhäältä tuleva "vesi" on Jumalan sana, joka uudestisynnyttää ihmisen, joka uskoo siihen!
        Kasteesta siinä ei puhuta mitään.
        "Te olette uudestisyntyneet elävän sanan kautta."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta.
        Ja tuo ylhäältä tuleva "vesi" on Jumalan sana, joka uudestisynnyttää ihmisen, joka uskoo siihen!
        Kasteesta siinä ei puhuta mitään.
        "Te olette uudestisyntyneet elävän sanan kautta."

        Ei ole vesi Jumalan Sana kun vesi on vesi. Uudestisyntyminen tapahtuu kyllä Jumalan Sanan kautta.

        Se on selvä kastekohta siis. Sitä se on ollut jo 2000 vuotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta.
        Ja tuo ylhäältä tuleva "vesi" on Jumalan sana, joka uudestisynnyttää ihmisen, joka uskoo siihen!
        Kasteesta siinä ei puhuta mitään.
        "Te olette uudestisyntyneet elävän sanan kautta."

        Jeesus ei puhunut elävästä vedestä vaan vedestä.

        Vesi ja Henki. Simppelä


    • Anonyymi

      Uskonnonvapautta jokainen voi mennä toteuttamaan omaan seurakuntaansa. Tämä on väärä paikka tulla toteuttamaan uskonnonvapautta.

      • Anonyymi

        hyvihän se täälä onnistuu, mut islamista vouhotaminen ei onnistu eikä neitseistään luuloinen koskaan tajua miten neitseet noita ei päästä ees lähellekään luuloisia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        hyvihän se täälä onnistuu, mut islamista vouhotaminen ei onnistu eikä neitseistään luuloinen koskaan tajua miten neitseet noita ei päästä ees lähellekään luuloisia

        koskas noihin vastataan niinkuin kuuluu, eikä enään hyssytellä kuniakkaita


    • Anonyymi

      No, niin ovat taas sekaisin kuin seinäkellot uudestisyntymisineen ylhäältä tai alhaalta tai vedestä tai sanasta. Ihan sama, te menette uudestisyntymisinne joka tapauksessa helvettiin Paavalin kristuskultilla palvomalla tosi Jumalan uhrikuolemaa ja vaihtamalla synnin valtakuntaan Jeesuksen opettaman taivasten valtakunnan.

      • Anonyymi

        Jumalan kuolema ei auta - teidän pitää mennä ahtaasta portista, unohtaa alhaiset tunteenne ja alkaa toteuttamaan omassa elämässänne omantunnon ääntä, jolla kuulette intuitiivisesti mikä teidän omassa elämässänne on se, että toteutatte Isän tahtoa; autatte naapuria, hoidatte hylättyjä eläimiä, avustatte vanhuksia ulkoilussa, työskentelette/etsitte oman kutsumusammatin jne. Ei tähän kuulu mitenkään mikään syntiajattelu sen enempää kuin mikään uudestisyntymäkään, vaan tekeminen, Isän tahdon toteuttaminen - Jeesuksen mukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jumalan kuolema ei auta - teidän pitää mennä ahtaasta portista, unohtaa alhaiset tunteenne ja alkaa toteuttamaan omassa elämässänne omantunnon ääntä, jolla kuulette intuitiivisesti mikä teidän omassa elämässänne on se, että toteutatte Isän tahtoa; autatte naapuria, hoidatte hylättyjä eläimiä, avustatte vanhuksia ulkoilussa, työskentelette/etsitte oman kutsumusammatin jne. Ei tähän kuulu mitenkään mikään syntiajattelu sen enempää kuin mikään uudestisyntymäkään, vaan tekeminen, Isän tahdon toteuttaminen - Jeesuksen mukaan.

        Opetelkaa nyt, hyvät ihmiset, lukemaan tämä oikein. Ei tässä käsketä syntyä uudelleen, ei uskoa Jeesukseen kuolleena Jumalana ja teurastettuna lampaana tai uhrilahjana, ei sanaakaan synnistä, vaan tekemisestä. Jeesuksen nimen hokeminen jonakin uskonperustana, on suorastaan laittomuuden tekemistä. Tässä mennään itse ELÄMÄÄN, ei kuolemaan.

        Matt.<<7:13 Menkää ahtaasta portista sisälle. Sillä se portti on avara ja tie lavea, joka vie kadotukseen, ja monta on, jotka siitä sisälle menevät; mutta SE PORTTI ON AHDAS ja tie kaita, JOKA VIE ELÄMÄÄN, ja harvat ovat ne, jotka sen löytävät.

        Kavahtakaa vääriä profeettoja, jotka tulevat teidän luoksenne lammastenvaatteissa, mutta sisältä ovat raatelevaisia susia. HEIDÄN HEDELMISTÄ TE TUNNETTE HEIDÄT. Heidän hedelmistään te tunnette heidät. (Ja syntiopin hedelmä Jeesuksesta ristille teurastettuna ja kirottuna lampaana ei ole hyvä hedelmä todellakaan!)

        Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan (ja Jeesuksen opetuksen mukaan taivasten valtakunta on meissä ja meidän ympärillämme), vaan se, JOKA TEKEE MINUN TAIVAALLISEN ISÄNI TAHDON.

        Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa? Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät.'<<

        Ei voi olla vaikeaa ymmärtää tätä selvää Jeesuksen puhetta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jumalan kuolema ei auta - teidän pitää mennä ahtaasta portista, unohtaa alhaiset tunteenne ja alkaa toteuttamaan omassa elämässänne omantunnon ääntä, jolla kuulette intuitiivisesti mikä teidän omassa elämässänne on se, että toteutatte Isän tahtoa; autatte naapuria, hoidatte hylättyjä eläimiä, avustatte vanhuksia ulkoilussa, työskentelette/etsitte oman kutsumusammatin jne. Ei tähän kuulu mitenkään mikään syntiajattelu sen enempää kuin mikään uudestisyntymäkään, vaan tekeminen, Isän tahdon toteuttaminen - Jeesuksen mukaan.

        Kuollut usko kiinnittää katseensa ihmisiin ja saavutuksiin, kuollut usko "pitää kirjaa" teoistaan, elävällä uskolla ei tällaista tarvetta ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Opetelkaa nyt, hyvät ihmiset, lukemaan tämä oikein. Ei tässä käsketä syntyä uudelleen, ei uskoa Jeesukseen kuolleena Jumalana ja teurastettuna lampaana tai uhrilahjana, ei sanaakaan synnistä, vaan tekemisestä. Jeesuksen nimen hokeminen jonakin uskonperustana, on suorastaan laittomuuden tekemistä. Tässä mennään itse ELÄMÄÄN, ei kuolemaan.

        Matt.<<7:13 Menkää ahtaasta portista sisälle. Sillä se portti on avara ja tie lavea, joka vie kadotukseen, ja monta on, jotka siitä sisälle menevät; mutta SE PORTTI ON AHDAS ja tie kaita, JOKA VIE ELÄMÄÄN, ja harvat ovat ne, jotka sen löytävät.

        Kavahtakaa vääriä profeettoja, jotka tulevat teidän luoksenne lammastenvaatteissa, mutta sisältä ovat raatelevaisia susia. HEIDÄN HEDELMISTÄ TE TUNNETTE HEIDÄT. Heidän hedelmistään te tunnette heidät. (Ja syntiopin hedelmä Jeesuksesta ristille teurastettuna ja kirottuna lampaana ei ole hyvä hedelmä todellakaan!)

        Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan (ja Jeesuksen opetuksen mukaan taivasten valtakunta on meissä ja meidän ympärillämme), vaan se, JOKA TEKEE MINUN TAIVAALLISEN ISÄNI TAHDON.

        Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa? Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät.'<<

        Ei voi olla vaikeaa ymmärtää tätä selvää Jeesuksen puhetta!

        se "ahdas portti" on enemmänin sisäinen, kuin ulkonainen, näin ymmärrän hengellisesti !

        ulkonaisesti, tarvitaan moraalia, hyviä tekoja, jne.tietenkin tässä yhteiskunnassa, - vaan hengellisesti Jumala katsoo asenneta, ja
        luottamusta, yksin Kristukseen, uskossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        se "ahdas portti" on enemmänin sisäinen, kuin ulkonainen, näin ymmärrän hengellisesti !

        ulkonaisesti, tarvitaan moraalia, hyviä tekoja, jne.tietenkin tässä yhteiskunnassa, - vaan hengellisesti Jumala katsoo asenneta, ja
        luottamusta, yksin Kristukseen, uskossa.

        Jos rakennat Kristuksen nimeen, tuolle perustalle, olet laittomuuden tekijä ja menet Raamatun mukaan helvettiin. Se on Raamatussa Jumalan sanaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos rakennat Kristuksen nimeen, tuolle perustalle, olet laittomuuden tekijä ja menet Raamatun mukaan helvettiin. Se on Raamatussa Jumalan sanaa!

        helvettiin siis menossa, kun uskon "yksin Kristukseen" ??

        hyvät teot kuuluu aina uskovalle, vaan se ei ole "pelastavaa uskoa",
        "pelastus yksin Jeesuksessa" !!?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        se "ahdas portti" on enemmänin sisäinen, kuin ulkonainen, näin ymmärrän hengellisesti !

        ulkonaisesti, tarvitaan moraalia, hyviä tekoja, jne.tietenkin tässä yhteiskunnassa, - vaan hengellisesti Jumala katsoo asenneta, ja
        luottamusta, yksin Kristukseen, uskossa.

        <<se "ahdas portti" on enemmänin sisäinen, kuin ulkonainen<<

        Se ahdas portti liityy tunteisiin, alhaisten tunteiden voittamiseen. Esimerkiksi sillä tavalla, ettei ahneuksissaan, esimerkiksi jonkun itsekkään hyödyn toivossa, käytä tosi Jumalaa uhrlahjana Saatanalle oman itsen puolesta, kun joku väittää, että siitä saa itselleen jotakin hyötyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        <<se "ahdas portti" on enemmänin sisäinen, kuin ulkonainen<<

        Se ahdas portti liityy tunteisiin, alhaisten tunteiden voittamiseen. Esimerkiksi sillä tavalla, ettei ahneuksissaan, esimerkiksi jonkun itsekkään hyödyn toivossa, käytä tosi Jumalaa uhrlahjana Saatanalle oman itsen puolesta, kun joku väittää, että siitä saa itselleen jotakin hyötyä.

        Tätä kutsutaan Raamatussa laveaksi tieksi. Tai Jeesus kutsuu, kun puhuu tuosta lammasten vaatteissa olevasta profeetasta.

        <<Kavahtakaa vääriä profeettoja, jotka tulevat teidän luoksenne lammastenvaatteissa, mutta sisältä ovat raatelevaisia susia. HEIDÄN HEDELMISTÄ TE TUNNETTE HEIDÄT.<<

        Ja syntiopin hedelmä Jeesuksesta ristille teurastettuna ja kirottuna lampaana ja tosi Jumalana itsen puolesta ei ole hyvä hedelmä. Ja tästä syystä vaihdetaankin taivasten valtakunta synnin valtakunnaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        helvettiin siis menossa, kun uskon "yksin Kristukseen" ??

        hyvät teot kuuluu aina uskovalle, vaan se ei ole "pelastavaa uskoa",
        "pelastus yksin Jeesuksessa" !!?

        Pelastus Kristus-kultilla on pelastumista palvelemaan lihalla synnin lakia. Se on Paavalin tärkeimmässä opetuskirjeessä. Muuta pelastusta ei ole. Paavali kertoo tekevänsä sitä pahaa mitä vihaa, mutta ei pysty olemaan tekemättä - kertoo myös että hänen lihassaan on saatanan enkeli:

        Room. <<7:24 Minä viheliäinen ihminen, kuka PELASTAA minut tästä kuoleman ruumiista? Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin MINÄ siis tämmöisenäni PALVELEN mielellä Jumalan lakia, mutta LIHALLA SYNNIN LAKIA.<<

        Ja Luther sanoo, että tämän jälkeen ei enää merkitä 'tilille' vaikka tekisi syntiä. Se johtuu jo siitä, että on vaihtanut taivasten valtakunnan synnin valtakunnaksi ja menee helvettiin, ei ole enää väliä mitä tekee - kuten Paavali itse sanoo, että ihan sama koittaako tämän perustalle - KRISTUS - rakentaa ihan vaikka miten hienosti, helvettiin menee.

        Eli kun lähdetään Paavalin opettaman Kristus-evankeliumin 'matkaan' päädytään Jumalan sanan mukaan helvettiin:

        1.Kor. <<3:11 Sillä muuta perustusta ei kukaan voi panna, kuin mikä pantu on, ja se on Jeesus KRISTUS. Mutta JOS JOKU RAKENTAA TÄLLE PERUSTUKSELLE, rakensipa kullasta, hopeasta, jalokivistä, puusta, heinistä tai oljista, niin kunkin TEKO ON TULEVA NÄKYVIIN; sillä sen on saattava ILMI SE PÄIVÄ, JOKA TULESSA ILMESTYY, ja tuli on koetteleva, minkälainen kunkin teko on.<<


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        helvettiin siis menossa, kun uskon "yksin Kristukseen" ??

        hyvät teot kuuluu aina uskovalle, vaan se ei ole "pelastavaa uskoa",
        "pelastus yksin Jeesuksessa" !!?

        Ei ole mitään pelastusta, ei missään opissa - ei Jeesuksen opetuksissa ei Paavalin opissa, koska MISTÄÄN EI TARVITSE EDES PELASTUA. Ei ole mitään uhkaa. Ei mitään pahaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole mitään pelastusta, ei missään opissa - ei Jeesuksen opetuksissa ei Paavalin opissa, koska MISTÄÄN EI TARVITSE EDES PELASTUA. Ei ole mitään uhkaa. Ei mitään pahaa.

        Jumala teki ihmisen omaksi kuvakseen ja tiedon kautta ihminen tuli jopa Jumalien kaltaiseksi. Ainoa ongelma oli se, että ihminen ei erota hyvää tietoa ja pahaa tietoa toisistaan, joten Jumala suojasi ikuisen elämän.

        Ikuinen elämä käsitteenä liittyy Jeesuksen tekemiin ihmeisiin - ajan käsitteeseen. Ja Jeesus vastaavasti lupasi opettaa kaikkia tekemään ihmeitä, mutta se ei onnistu, jos ei erota hyvää pahasta, koska voi vahingoittaa muita ihmisiä.

        Niinpä pitää ensin voittaa omat pahat tunteensa, alhaiset tunteet - kuten luullen tarkoittavansa hyvää, kun käyttää itse tosi Jumalaa uhrilahjana, kun joku käskee tehdä niin ja väittää sitä hyväksi asiaksi. Käy niin, ettei ihminen edes huomaakaan, että siinähän olikin pointtina alhainen tunne ja oma etu sekä ahneus.

        Minä esimerkiksi en saa nyt teitä tajuamaan, että se on pahaa tietoa, paha oppi, joka on esimerkki nyt siitä. Te ette ymmärrä erottaa hyvää tietoa ja pahaa tietoa.

        Se tapahtuu niin salakavalasti, kun alhaiset tunteet ottavat vallan ihmisestä. Raamattu on esimerkki siitä. Teillähän oli mielestänne uhka, josta te haitte itsellenne pelastusta uskomalla Paavalia ja uhraamalla Jeesuksen uhrilahjana.

        Ei se näin mene - ei kenenkään selittämällä paha muutu pyhäksi.


    • Anonyymi

      Jatkona voisi myös sanoa:

      "Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä, jotka eivät ole syntyneet verestä eikä lihan tahdosta eikä miehen tahdosta, vaan Jumalasta."
      Joh. 1:12-13

      "Henki on se, joka eläväksi tekee; ei liha mitään hyödytä. Ne sanat, jotka minä olen teille puhunut, ovat henki ja ovat elämä."
      Joh. 6:63

      • Anonyymi

        <<uskovat hänen nimeensä<<

        Laittomuuden tekemistä, edelleenkin. Olen samaa mieltä Jeesus-seminaarin tutkijoiden kanssa, että Johanneksen evankeliumi sisältää tasan nolla aitoa Jeesuksen sanaa. Erikoista, että ette pysty erottamaan Jeesuksen omaa ääntä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        <<uskovat hänen nimeensä<<

        Laittomuuden tekemistä, edelleenkin. Olen samaa mieltä Jeesus-seminaarin tutkijoiden kanssa, että Johanneksen evankeliumi sisältää tasan nolla aitoa Jeesuksen sanaa. Erikoista, että ette pysty erottamaan Jeesuksen omaa ääntä.

        > Johanneksen evankeliumi sisältää tasan nolla aitoa Jeesuksen sanaa.

        Outo väite. En usko "Jeesus-seminaarin tutkijoita", eivät vaikuta penaalin terävimmiltä kyniltä. Johanneksen Evankeliumissa on syvällisin taso ja siksi todennäköisemmin se on lähinnä Jeesusta.


    • Anonyymi

      Ajatella että 2000 vuotta sitten elänyt kaveri juutalainen kristityksi kääntynyt saa tänään täällä kaukana pohjoisessa maapallon puoliskolla kaukana Israelista ja Etiopiasta näin fanaattisen todistajan nimelleen. Tämähän on yhtä nikoa vaan Nikodemus ainakin miljoona kertaa . Ja kaveri on kuollut 2000 vuotta sitten ?!!!!!!! Pakkomielteet aiheuttaa pahasti riippuvuutta .

      • Anonyymi

        En tiedä ketä tarkoitat. Paavali oli loppuun asti juutalainen, ei kristitty, hän teki opin vain 'teille' omien sanojensa mukaan, ja Jeesuksen aikana ei ollut vielä kristinuskoa, kun se tehtiin vasta hänen uhrilahjastaan Saatanalle tosi Jumalana.


      • Anonyymi

        Jos oikein muistan, niin Nikodemus paransi Jeesuksen ristiltä oton jälkeen. Taisi olla lääkäri, ei Jeesus tuolloin edes kuollut, ja tuosta on olemassa jopa tarkka silminnäkijähavainto.


    • Anonyymi

      Luterilaiset trollit terrorisoivat näitä sivuja. Heillä on enää valehtelemisen, vääristämisen ja pilkkaamisen aseet käytettävissään ja niitä he myöskin käyttävät. Sinä luterilainen, älä anna heidän johdattaa itseäsi, siinä ei sinulle hyvin käy.

      Ottakaa luterilaiset selville tämä kaste asia. Luterilainen kirkko antaa virheellistä tietoa sinun sielusi pelastuksesta.

      • Anonyymi

        Minkä ihmeen 'sielun pelastuksesta'?! Luterilainen kirkko on aivan samaa kristinuskoa kuin ihan kaikki mikä liittyy kristinuskoon, jonka perustana on Jeesuksen teurastaminen lampaana ja tosi Jumalana, siis koko kristinuskon perusta. Ei sillä mitään sielua pelasteta Raamatun mukaan on sitten katolinen kirkko tai luterilainen tai ihan mikä tahansa tämän uskonnon sadoista, ellei tuhansista haaroista ja oppisuunnista.

        Samaa uskoa Raamatun mukaan kaikki tyyni ja Paavalin syntioppiin perustuvaa, jossa perataan pois taivasten valtakunta ja vaihdetaan se synnin valtakunnaksi.

        Siinähän Pyhä henki leikkaa Paavalin mukaan sielun irti, koska se on Jumalalle (Jahve) vastenmielinen ja odotetaan FYYSISTÄ ylösnousemusta maailman viimeisenä päivänä, kun Jeesus tulee maksamaan teon mukaan, ja sitten tulee äkkilähtö sinne Paavalin lupaamiin tulenliekkeihin.

        Tuota fyysistä autuutta maksimissaan voi kestää korkeintaan 23 tuntia ja 59 minuuttia, jos Jeesus tulee lukemaan niin Athanasioksen kuin Augsburginkin tunnustuksessa mainitun viimeisen tuomionsa viimeisen päivän ensimmäisenä minuuttina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkä ihmeen 'sielun pelastuksesta'?! Luterilainen kirkko on aivan samaa kristinuskoa kuin ihan kaikki mikä liittyy kristinuskoon, jonka perustana on Jeesuksen teurastaminen lampaana ja tosi Jumalana, siis koko kristinuskon perusta. Ei sillä mitään sielua pelasteta Raamatun mukaan on sitten katolinen kirkko tai luterilainen tai ihan mikä tahansa tämän uskonnon sadoista, ellei tuhansista haaroista ja oppisuunnista.

        Samaa uskoa Raamatun mukaan kaikki tyyni ja Paavalin syntioppiin perustuvaa, jossa perataan pois taivasten valtakunta ja vaihdetaan se synnin valtakunnaksi.

        Siinähän Pyhä henki leikkaa Paavalin mukaan sielun irti, koska se on Jumalalle (Jahve) vastenmielinen ja odotetaan FYYSISTÄ ylösnousemusta maailman viimeisenä päivänä, kun Jeesus tulee maksamaan teon mukaan, ja sitten tulee äkkilähtö sinne Paavalin lupaamiin tulenliekkeihin.

        Tuota fyysistä autuutta maksimissaan voi kestää korkeintaan 23 tuntia ja 59 minuuttia, jos Jeesus tulee lukemaan niin Athanasioksen kuin Augsburginkin tunnustuksessa mainitun viimeisen tuomionsa viimeisen päivän ensimmäisenä minuuttina.

        Ja olisihan se ollut uskovaiselle jo kohtuuton vaatimus, jos joutuisi sen sielun kanssa odottamaan siellä maan alla tuota viimeistä tuomiota, joten tällä kohtaa kyllä Paavalin oppi oli jopa armollinen, vaikka Luther sanookin, ettei siinä mitään armoa edes ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkä ihmeen 'sielun pelastuksesta'?! Luterilainen kirkko on aivan samaa kristinuskoa kuin ihan kaikki mikä liittyy kristinuskoon, jonka perustana on Jeesuksen teurastaminen lampaana ja tosi Jumalana, siis koko kristinuskon perusta. Ei sillä mitään sielua pelasteta Raamatun mukaan on sitten katolinen kirkko tai luterilainen tai ihan mikä tahansa tämän uskonnon sadoista, ellei tuhansista haaroista ja oppisuunnista.

        Samaa uskoa Raamatun mukaan kaikki tyyni ja Paavalin syntioppiin perustuvaa, jossa perataan pois taivasten valtakunta ja vaihdetaan se synnin valtakunnaksi.

        Siinähän Pyhä henki leikkaa Paavalin mukaan sielun irti, koska se on Jumalalle (Jahve) vastenmielinen ja odotetaan FYYSISTÄ ylösnousemusta maailman viimeisenä päivänä, kun Jeesus tulee maksamaan teon mukaan, ja sitten tulee äkkilähtö sinne Paavalin lupaamiin tulenliekkeihin.

        Tuota fyysistä autuutta maksimissaan voi kestää korkeintaan 23 tuntia ja 59 minuuttia, jos Jeesus tulee lukemaan niin Athanasioksen kuin Augsburginkin tunnustuksessa mainitun viimeisen tuomionsa viimeisen päivän ensimmäisenä minuuttina.

        Sikäli sinä olet oikeassa että eivät mitkään opit ihmistä pelasta. Vain Jeesus pelastaa ja Hän on persoona eikä oppi.

        Muuten tuo sinun tekstisi on käsittämätöntä soopaa, joka todistaa, että sinä et ole uudestisyntynyt Jumalan lapsi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sikäli sinä olet oikeassa että eivät mitkään opit ihmistä pelasta. Vain Jeesus pelastaa ja Hän on persoona eikä oppi.

        Muuten tuo sinun tekstisi on käsittämätöntä soopaa, joka todistaa, että sinä et ole uudestisyntynyt Jumalan lapsi.

        Mistä Jeesus pelastaa ja millä tavalla?


    • Anonyymi

      https://raamattu365.fi/bible/kr92/job/14
      Luonnollinen ihminen on vedestä syntynyt. Suurin osa ihmisestä on vettä. Hengestä syntynyt ihmisestä tulee sitten kun hän tulee uskoon PyhänHengen vaikutuksesta. Silloin hän ns. syntyy uudesti ylhäältä.
      Kasteessa taas puhutaan myös vesi ja henkikasteesta, mutta se on taas eri juttu.
      Vesikasteessa pestään synnit pois ja henkikasteessa ihmiselle vuodatetaan Pyhähenki.

      • Anonyymi

        No, miltä Jeesus pelastaa ja miten? Tätä uskovaiset hokevat, mutta on se kumma ettei siihen löydy ollenkaan vastausta, kuitenkin tärkeää on julistaa tosi Jumalan uhrikuolemaa ja käydä ehtoollisella syömässä tämän ruumista ja juomassa verta kuvitellen uskontunnustuksen mukaan niiden olevan todellisesti läsnä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, miltä Jeesus pelastaa ja miten? Tätä uskovaiset hokevat, mutta on se kumma ettei siihen löydy ollenkaan vastausta, kuitenkin tärkeää on julistaa tosi Jumalan uhrikuolemaa ja käydä ehtoollisella syömässä tämän ruumista ja juomassa verta kuvitellen uskontunnustuksen mukaan niiden olevan todellisesti läsnä.

        Lisäystä vielä. Teillä alkaa olla, uskovaiset, viimeinen hetki yrittää tehdä itsestänne uskottavia, kohta alkaa raamattukäräjät, ja olette jo tässä vaiheessa alakynnessä, kun ette pysty edes omia väittämiänne perustelemaan. Teidän mielestänne uskonto on yhtä kuin pelkkiä hokemalauseita ilman mitään sisältöä.


    • Anonyymi

      Edelleenkään uskovaiset eivät ole pystyneet kertomaan, että miltä he pelastuvat kun käyttävät Jeesusta uhrilahjanaan?

      Kyllä tämä nyt aika ratkaiseva juttu koko uskonnossa on, ja käsittämätöntä, ellei tähän nyt löydy edes vastausta, että mikä on se uhka mistä pitää pelastua ja miten siltä uhalta nyt sitten pelastutaan uskomalla tosi Jumalan uhrilahjaan teurastettuna lampaana.

      • Anonyymi

        On se todella nyt vaikea keksiä, että miltä pelastutaan ja miksi pitää pelastua, kun uhrataan oma Jumala teurastettuna lampaana ja kirotaan ristille. Haloo, uskovaiset!


      • Anonyymi

        No minäpä sanon. Jeesus tuli maailmaan pelastamaan ihmiskunnan, synnin, kuoleman ja perkeleen vallalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No minäpä sanon. Jeesus tuli maailmaan pelastamaan ihmiskunnan, synnin, kuoleman ja perkeleen vallalta.

        No, miten Jeesus tuosta kaikessa pelastaa kirottuna ristille, kidutettuna kuoliaaksi, julistamalla Jeesuksen kuolemaa saatananpalvonnasta tutulla ihmissyöntiriitillä happamattoman leivän kerra, joka happamaton leipä on VT:stä tuttu uhrikukkulapapeilta, kun heidän lasten uhrauspaikat särjettiin, ja heidät määrättiin syömään vain happamatonta leipää? Myös pääsiäinen on happamattoman leivän juhla, jolloin Jahve määräsi esikoispojat uhreiksi itselleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, miten Jeesus tuosta kaikessa pelastaa kirottuna ristille, kidutettuna kuoliaaksi, julistamalla Jeesuksen kuolemaa saatananpalvonnasta tutulla ihmissyöntiriitillä happamattoman leivän kerra, joka happamaton leipä on VT:stä tuttu uhrikukkulapapeilta, kun heidän lasten uhrauspaikat särjettiin, ja heidät määrättiin syömään vain happamatonta leipää? Myös pääsiäinen on happamattoman leivän juhla, jolloin Jahve määräsi esikoispojat uhreiksi itselleen.

        Tässä on tuon PELASTUSOPIN Raamatun tiivistelmä, jonka on luonut juutalainen fariseus Paavali, jotka Jeesuksesta kertovien evankelmien mukaan vainoavat Jeesusta päästäkseen - hänen omin sanoin Raamatusta - tappamaan hänet. Ja niinpä Jeesus tarinassa tuomitaan lopulta jumalanpilkasta ja kansan harhaanjohtamisesta kuolemaan.

        Matteuksen evankeliumissa Jeesus opettaa: <<13:33 Taas toisen vertauksen hän puhui heille: "Taivasten valtakunta on HAPATUKSEN kaltainen''<<

        Fariseus Paavali - teidän pelastusopin luoja - käskee Raamatussa perkaamaan pois taivasten valtakunnan, jonka Jeesus opettaa olevan meissä ja meidän ympärillämme.

        1:Kor. <<5:7 PERATKAA POIS vanha HAPATUS, että teistä tulisi uusi taikina, niinkuin te olettekin happamattomat; sillä onhan meidän pääsiäislampaamme, KRISTUS, TEURASTETTU.<<

        Sitten Paavali kiroaa Jeesuksen Kristuksena ristille, joka Kristus on opin mukaan tosi Jumala, ja saatanan avulla kirotaan, eikä Jumalan!

        Gal. <<3:13 Kristus on lunastanut meidät lain KIROUKSESTA, kun hän tuli KIROUKSEKSI meidän edestämme - sillä kirjoitettu on: "KIROTTU on jokainen, joka on puuhun ripustettu"<<

        Augsburgin tunnustuksen mukaan tämä TEURASTETTU PÄÄSIÄISEN LAMMAS ON TOSI JUMALA ITSE:

        <<KRISTUS oli tosi ihminen ja TOSI JUMALA, sillä hänen jumalallinen ja inhimillinen persoonansa olivat erottamattomasti yhtyneet. Hänet ristiinnaulittiin, jotta hän olisi UHRI
        ..... SOVITTAISI JUMALAN VIHAN.<<

        Ja sitten ehtoollisella te julistatte Herran kuolemaa Paavalin antamin kannibalistisin ihmisyöntiriitin sanoilla:

        1.Kor. <<11:23 ... OLEN TEILLE TIEDOKSI ANTANUT, että Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän .... niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, TE JULISTATTE HERRAN KUOLEMAA<<

        Ja Raamatun mukaan Paavalin sanoin TE PELASTUTTE TÄLLÄ TAVALLA PALVELEMAAN SYNNINLAKIA, ette mitään muuta. Paavali kertoo tärkeimmässä opetuskirjeessään kirje Roomalaisille ja 7. luvussa tekevänsä sitä pahaa mitä vihaa, mutta ei pysty olemaan tekemättä sitä, ja toteaa lopuksi:

        Room. <<7:24 Minä viheliäinen ihminen, KUKA PELASTAA MINUT tästä kuoleman ruumiista? KIITOS Jumalalle Jeesuksen KRISTUKSEN, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni PALVELEN mielellä Jumalan lakia, mutta LIHALLA SYNNIN LAKIA.<<

        Paavalin omin sanoin, joka teille on tämän 'pelastusopin' luonut Kristus-kultilla, pelastus on se, että saa tehdä sitä pahaa mitä vihaa ja pelastuu palvelemaan lihalla synnin lakia. Tämä Raamatun totuus on universumin mitan päässä edelle kirjoittamastasi Jeesuksen tuomasta pelastuksesta:

        <<No minäpä sanon. Jeesus tuli maailmaan pelastamaan ihmiskunnan, synnin, kuoleman ja perkeleen vallalta.<<

        Raamatussa ei lue mitään tuollaista. Juutalaisen Paavalin luomalla 'pelastusopilla' ihmiskunta ryhtyi palvomaan saatanaa jumalanaan, tekemään syntiä, jota 'ei merkitä tilille', kun saa kerran nyt pavella lihalla synninlakia ja tehdä sitä pahaa mitä vihaa, jota ei pysty olemaan tekemättä ja perkeleelle tuli kaikki valta?! Tämä lukee Raamatussa.

        Jos katsomme kristinuskon historiaa, niin se KAIKKI VALTA tarkottaa jopa todellista ja massiivista valtaa giljotiineineen, noitarovioineen, uskonsotineen, tieteiden hallintaa jne.

        Miten tässä näin kävi?!


    • Anonyymi

      On vaarallista siirtää kristillistä kastetta lapselle johonkin hämärään tulevaisuuteen otollisempien aikojen toivossa. Katso nyt on pelastuksen päivä.

      "Joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi, ei sinne sisälle pääse."

      "Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan."

      • Anonyymi

        ""Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan.""

        Amen!

        Tämä tarkoittaa että syntinen ihminen tulee uskoon Jeesukseen ja hänet upotetaan veteen ja sieltä noustessaan hän syntyy vedestä nousten ja Pyhästä Hengestä uudeksi ihmiseksi. Nim. Kokemusta on


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ""Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan.""

        Amen!

        Tämä tarkoittaa että syntinen ihminen tulee uskoon Jeesukseen ja hänet upotetaan veteen ja sieltä noustessaan hän syntyy vedestä nousten ja Pyhästä Hengestä uudeksi ihmiseksi. Nim. Kokemusta on

        Persoonausko - usko JEESUKSEEN - on Jeesuksen oman opetuksen mukaan laittomuuden tekemistä. Löytyy Matteuksen evankeliumin 7. luvusta. Jeesus korosti korvia - kellä on korvat se kuulkoon! - ja opetuksiinsa uskomista. Persoonausko tulee Paavalin syntiopista, jolla pelastutaan palvelemaan saatanaa. Ja on ihan yksi hailee minkälaiseen muotoon te selityksinä, kun yritätte muuttaa pahan pyhäksi, sen väännätte - laittomuuden tekemistä joka tapauksessa. Voisin jälleen tuhannenen kerran selittää, että mikä on Pyhä henki, MITÄ SIITÄ TODELLA RAAMATTU SANOO (Apt.19), jonka varjolla te tätä laittomuutta teette.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Persoonausko - usko JEESUKSEEN - on Jeesuksen oman opetuksen mukaan laittomuuden tekemistä. Löytyy Matteuksen evankeliumin 7. luvusta. Jeesus korosti korvia - kellä on korvat se kuulkoon! - ja opetuksiinsa uskomista. Persoonausko tulee Paavalin syntiopista, jolla pelastutaan palvelemaan saatanaa. Ja on ihan yksi hailee minkälaiseen muotoon te selityksinä, kun yritätte muuttaa pahan pyhäksi, sen väännätte - laittomuuden tekemistä joka tapauksessa. Voisin jälleen tuhannenen kerran selittää, että mikä on Pyhä henki, MITÄ SIITÄ TODELLA RAAMATTU SANOO (Apt.19), jonka varjolla te tätä laittomuutta teette.

        Pitäisiköhän yliopistoissa ottaa myös käyttöön kastekäytäntö? Opiskelija kastetaan jossakin sammiossa, ja näin hän saa opettajansa opetuksen automaattisesti päähänsä - jos tämä hallittiin opettaja Jeesuksen kohdalla, niin kyllä kai se toimii tänä päivänäkin yhtä hyvin, ja säästyy aikaa, rahaa ja turhia työtunteja.


    • Anonyymi

      Raamattu ei väitä, että kaste pelastaisi yksinään tai sen kautta saisi synnit anteeksi pelkästään käymällä kasteella. Niissä tapauksissa, joita löytyy Raamatusta kolme, joissa puhutaan syntien anteeksisaamisesta kasteen yhteydessä, puhutaan selvästi sellaisista ihmisistä, jotka ovat ensin tulleet uskoon ja sen jälkeen kaste tai vesi puhdistaa tai pelastaa .

      Käsitellään nuo kolme tapausta yksitellen.

      Ensimmäinen tapaus.
      1 Piet 3:20 jotka muinoin eivät olleet kuuliaiset, kun Jumalan pitkämielisyys odotti Nooan päivinä, silloin kun valmistettiin arkkia, jossa vain muutamat, se on kahdeksan sielua, pelastuivat veden kautta.
      3:21 Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena - joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta - Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta,

      Pietari puhuu uskovaislle ihmisille. Nooa oli uskossa ennen vedenpaisumusta. Arkissa ei ollut yhtään pelastumatonta ihmistä tai pikkuvauvaa. Siellä oli vain kahdeksan sielua, Nooa ja hänen vaimonsa sekä kolme Nooan poikaa ja heidän vaimonsa. Nooan tapausta ei voida käyttää esimerkkinä ei-uskovaisten ihmisten pelastumisesta. Kaikki jumalattomat ihmiset pienine vauvoineen hukkuivat.

      Toinen tapaus.
      Apt 22:14 Niin hän sanoi: 'Meidän isiemme Jumala on valinnut sinut tuntemaan hänen tahtonsa ja näkemään Vanhurskaan ja kuulemaan hänen suunsa äänen
      22:15 sillä sinä olet oleva hänen todistajansa kaikkien ihmisten edessä, sen todistaja, mitä olet nähnyt ja kuullut.
      22:16 Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi.'

      Tässä Paavalia kehoitetaan menemään kasteelle uskoontulonsa jälkeen. Tätäkään kohtaa ei voida ymmärtää niin, että täysin jumlattomat ihmiset pelastuisivat pelkän kasteen avulla.

      Kolmas tapaus.
      Apt 2:36 Varmasti tietäköön siis koko Israelin huone, että Jumala on hänet Herraksi ja Kristukseksi tehnyt, tämän Jeesuksen, jonka te ristiinnaulitsitte."
      2:37 Kun he tämän kuulivat, saivat he piston sydämeensä ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: "Miehet, veljet, mitä meidän pitää tekemän?"
      2:38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
      2:39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."
      2:40 Ja monilla muillakin sanoilla hän vakaasti todisti; ja hän kehoitti heitä sanoen: "Antakaa pelastaa itsenne tästä nurjasta sukupolvesta."
      2:41 Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua.

      Tästä käy selvästi ilmi, että Pietarin puheen seurauksena osa kuulijoista otti pelastuksen vastaan ja heidät kastettiin. Pietarin lupaus:"Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.", koski niitä ihmisiä, jotka tekivät parannuksen ja ottivat evankeliumin sanan vastaan.

      Miksi sitten sanotaan, että kaste pesee pois uskovaisen synnit. Koska uudestisyntyneellä ihmisellä on se uusi ihminen ja myös vanha ihminen. Vanha ihminen on tietysti kuollut silloin kun uusi ihminen syntyy. Eihän ketään haudata, ellei hän ole kuollut. Kasteessa vanha ihminen haudataan kasteen hautaan. Samalla kun vanha ihminen haudataan, sen mukana haudataan vanhan ihmisen synnitkin.

      Jos vanhaa ihmistä ei haudata, uuden ihmisen elämä muodostuu hankalaksi vaellukseksi mädäntyvän kuolleen vanhan ihmisen kanssa.

      Vauvoilla ei ole sitä kuollutta vanhaa ihmistä eikä uuttakaan ihmistä. Vauva on vain yksi tavallinen ihminen. Siksi vauvakasteesta ei ole mitään hyötyä sillä vanhaa ihmistä ei voida haudata, kun sitä ei ole.

      Tämän viestin päätarkoitus ei ole ottaa kantaa vauvojen pelastumiseen, vaikka vauvakasteeseen otankin kantaa. Jumala kyllä pelastaa vauvat, jos se on suinkin mahdollista, mutta vauvakaste ei auta siinä asiassa ollenkaan.

      • Anonyymi

        <<Raamattu ei väitä, että kaste pelastaisi yksinään tai sen kautta saisi synnit anteeksi pelkästään käymällä kasteella.<<

        Ei, vaan Raamattu todistaa, että koko syntitarina on pelkkää valhetta. Ihminen karkoitettiin paratiisista hyvän ja pahan tiedon vuoksi, kun ihminen tuli jumalien kaltaiseksi. Myöskään Jeesus, joka opetti meidän elävän taivasten valtakunnassa ja Jumalan valtakunnan olevan sisäisesti meissä, ei opettanut mitään synnistä. Syntivaltakunta kuuluu Saatanalle, ja jotta sinne mennään, on perattava pois ensin Jeesuksen opettama taivasten valtakunta.

        Kun otat esille Pietarina, niin Pietari 2.kirjeessään sanoo, että Paavalin opin seuraaminen on samaa kuin seuraisi Luciferia, mutta tällä Raamatun tiedolla on ollut teille yhtä vähän merkitystä kuin Jeesuksen opetuksilla.

        Me synnymme Raamatun mukaan ja Jeesuksen opetuksen mukaan taivasten valtakuntaan ja vasta näillä teidän puoskaroinneilla sitten siirretään se sielu palvelemaan Saatanan lakia, jota kutsutte Jumalaksi.




        .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        <<Raamattu ei väitä, että kaste pelastaisi yksinään tai sen kautta saisi synnit anteeksi pelkästään käymällä kasteella.<<

        Ei, vaan Raamattu todistaa, että koko syntitarina on pelkkää valhetta. Ihminen karkoitettiin paratiisista hyvän ja pahan tiedon vuoksi, kun ihminen tuli jumalien kaltaiseksi. Myöskään Jeesus, joka opetti meidän elävän taivasten valtakunnassa ja Jumalan valtakunnan olevan sisäisesti meissä, ei opettanut mitään synnistä. Syntivaltakunta kuuluu Saatanalle, ja jotta sinne mennään, on perattava pois ensin Jeesuksen opettama taivasten valtakunta.

        Kun otat esille Pietarina, niin Pietari 2.kirjeessään sanoo, että Paavalin opin seuraaminen on samaa kuin seuraisi Luciferia, mutta tällä Raamatun tiedolla on ollut teille yhtä vähän merkitystä kuin Jeesuksen opetuksilla.

        Me synnymme Raamatun mukaan ja Jeesuksen opetuksen mukaan taivasten valtakuntaan ja vasta näillä teidän puoskaroinneilla sitten siirretään se sielu palvelemaan Saatanan lakia, jota kutsutte Jumalaksi.




        .

        Terveisiä Jeesukselta!

        Matteuksen evankeliumi:

        <<23:24 Te sokeat taluttajat, jotka siivilöitte hyttysen, mutta nielette kamelin!<<


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Terveisiä Jeesukselta!

        Matteuksen evankeliumi:

        <<23:24 Te sokeat taluttajat, jotka siivilöitte hyttysen, mutta nielette kamelin!<<

        Jeesus sanoi: "Henki on se, joka eläväksi tekee." Minun sanani ovat henki ja elämä."
        Mutta kun eräät korvaavat hengen vedellä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesus sanoi: "Henki on se, joka eläväksi tekee." Minun sanani ovat henki ja elämä."
        Mutta kun eräät korvaavat hengen vedellä!

        Minun sanani=minun opetukseni, jotka opettavat menemään tässä taivasten valtakunnassa ahtaasta portista ELÄMÄÄN. Ja Jeesus sanoo: kellä on korvat sen olisi parasta kuunnella!

        Hän ei itse ole MIKÄÄN EIKÄ KENENKÄÄN HENKI, vaan elämän todellisuuden henki syntyy hänen sanoistaan, opetuksistaan jokaisen ihmisen kohdalla hänen omien kykyjensä, teperamentin ja luonteenlaadun mukaisesti niissä elämän kohtaloissa, joita hän henkilökohtaisessa elämässään kohtaa noudattaessaan myös Isän tahtoa. Hän opetuksillaan opettaa löytämään elämän balanssin ollen tie, totuus ja elämä liittyen paratiisiin paluuseen ja totuuteen elämänpuusta, joka ihmiseltä suojattiin, kun tämä tuli tietämään hyvän ja pahan.

        Ja mitä sitten tulee tutkijoiden johtopäätöksiin evankeliumeista - pääasia on ymmärtää, että mitä Jeesus tarkoittaa opetuksillaan ja jos ei ymmärrä, menee totaalisesti sekaisin evankeliumeihin lisätyillä Paavain syntioppijutuilla:

        <<Tutkijoiden mukaan evankeliumeja ei ole kirjoitettu historiankirjoitukseksi, vaan niiden nimenomainen tarkoitus on ollut synnyttää ja vahvistaa uskoa Jeesukseen Jumalan poikana ja ihmisten vapahtajana. Evankeliumikirjat on kirjoitettu jälkikäteen suullisen ja osittain kirjallisen perimätiedon pohjalta.

        Evankeliumien kirjoittajat, evankelistat, muokkasivat perimätietoa ja tulkitsivat niitä edelleen, mikä oli yleinen käytäntö antiikin maailmassa. Kirjoittajat eivät mekaanisesti kopioineet lähdettä vaan kirjoittivat niihin teologisia tulkintoja. Yksittäisten tiedonmurujen jättämät aukot saatettiin sepittää kiinni toisiinsa kirjoittajien omilla kerronnallisilla tarinoilla. Kirjoittajien tarkoituksena ei ollut laatia aukotonta historiallista raporttia vaan kertoa ja julistaa sanomaa.[2]<<

        Ja Jeesuksen sanoma ei ollut itsensä uhraamisessa tosi Jumalana ja teurastaa itsensä pääsiäisen lampaana, jolloin ihminen pelastuu - kuten Paavali opettaa - lihalla palvelemaan synnin lakia, sekä perkaamaan pois hänen opettaman taivasten valtakunnan.

        Jos ei ymmärrä perustaa, niin miten voi ymmärtää sen päälle laitettuja lillukanvarsia?! Joten lopettakaahan nielemästä kamelin ja siivilöimästä hyttysiä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      186
      1850
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      112
      1016
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      97
      912
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      717
    5. 52
      684
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      578
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      174
      536
    8. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      28
      534
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      518
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      199
      473
    Aihe