Miten maksanne on kestänyt ryyppäämisenne?

Anonyymi

Miten maksanne on kestänyt ryyppäämisesi? Paljonko juot ja kuinka usein?

Itse havahduin, että oon reilun kuukauden ajan kaljoitellut lähes päivittäin. Nyt päätin pistää touhulle stopin. Samalla kun pää alkanut selvitä, olen vähän huolissani maksan ja muiden sisäelinten kunnosta.

Mitään oireita siis ei ole, mitä nyt vähän rintaa pistelee krapulassa (tää kai aika yleistä). Mutta maksasairaudethan ovat siitä petollisia, että ne ovat pitkään oireettomia. Tässä käynyt nyt mielessä olla raittiina jonkun aikaa ja käydä mittauttamassa maksa-arvot.

9

1016

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Join nuoruudessani yli 16 vuotta runsaasti, montaa päivää kuukautta kohti ei tullut oltua juomatta.

      Silloin maksa kesti, ehkä arvot oli joskus kohollakin, en muista.

      Kuitenkin kun olin ollut juomatta jo kuutisen vuotta, niin maksa-arvot alkoivat nousta.
      Olin sen jälkeenkin välillä pitkiäkin aikoja juomatta, ja välillä join harvakseltaan.
      Vasta kymmenen vuoden päästä siitä, kun maksa-arvot alkoivat nousta, minulta otettiin koepala maksasta, ja tuloksena oli steatohepatiitti, eli rasvamaksatulehdus.

      Ilmeisesti vuosia oli jo rasvamaksa olemassa, ja se oli sitten muuttunut vähän huonompaan suuntaan.
      Ajoittain taitaa oireilla, kun on koviakin kipuja vatsassa, selässä ja oikeassa kyljessä. Joskus on lyhyitä aikoja, ettei ole kipuja.

    • Anonyymi

      Oon juonu 21 vuotta, josta n. 12 viimesintä vuotta omasta mielestä ollu ongelma/oon tiedostanu sen ja halunnu lopettaa, mutta sitte välistä tuntunu että "sittenkin haluan juoda", tai riippuvuus ollu jotenki vaan niin voimakas, etten oo pystyny. 2013 muistan ensimmäisen kerran kipua juomisen jälkeen siellä maksan paikkeilla... Että enpä tiiä, mitä maksalleni kuuluu. Kyllä olen huolissaan terveydestäni itsekin. Yritän lopettaa, edit:LOPETAN. Elämä näin on ihan hirveää. Lyhyillä selvillä jaksoilla on ollu paljon kivempaa, vaikka onhan niitä tuskia, joihin tuntuu, että se juominen helpottaa...

    • Anonyymi

      Juuri tein 50v tarkistuksen laajat verikokeet ja mangneetilla sisuskalut. Kuinkahan paljon sitä alkoa pitääkään juoda, että se näkyisi. Ei ollut mitään, vaikka sormet suussa jännitin. Ei maksassa näkynyt mitään ja arvot oli hyvät. Ainut mistä huomautti kolestrolista, mutta ikäiselleni kuulema ok. Kahteen vuoteen ei selvää viikonloppua ja kaljaa vedän 5 pvm suunnilleen viikossa. Ennen testejä sain satsin storresta toista kymmentä laatikkoa olutta, niin varmaan kolmeen viikkoon ei ollut kaljatonta päivä. Taitaa olla geneettiminen juttu koko maksa kirroosi. Ehkä kuntoani tukee muutaman kerran liikunta viikolla.

    • Anonyymi

      Muistat väärin. Koneella sinä olet istunut jo monta vuotta juurikin ilman alkoholijuomia.

    • Anonyymi

      3:n vuoden jokapäiväisen putken jälkeen en käynyt kokeissa eikä olossani tuntunut muuta kuin se, ettei 60-v lähestyvää ukkoa enää kiinnostanut mikään ja mieskunto heikkeni uhkaavasti.

      Tuon jälkeiset 17 vuotta olen pitänyt vuosittain pari aamuista alkavaa kuukauden putkea ja lisäksi muutamia viikon, kahden jaksoja.

      Ryyppäämiseni on nyt vanhoilla päivillä, lähempänä 8- kuin 7-kymppiä, ollut hillittyä.
      Jakson aikana noin 25 - 30 annosta / vrk. Teräviä, olutta, vähiten viiniä.
      Raittiit kaudet tasaavat kulutuksen siten, että keskimääräinen altistus vuositasolle laskettuna on noin 3 - 4 annosta / vrk.
      Tällä elämän rytmillä maksa
      P-Alat 24
      P-Asat 27
      P-GT 26

      3:n vuoden putki ei tuhonnut maksaani ja sen jälkeiset raittiusjaksot, 2,5kk - 3kk näyttävät riittävän elpymiseen.
      Juomat jakautuvat tasaisesti koko valvonta-ajalle eivätkä häiritse syömistä paitsi niin, että syön tavallista enemmän jäätelöä ja makeita leivonnaisia.

    • Anonyymi

      Kaikki on yksilöllistä.
      Pahin yhdistelmä maksalle on reipas alkoholinkäyttö, reipas ylipaino ja säännölliset lääkitykset.
      Jos on normaalipainoinen, eikä tarvitse lääkkeitä, niin maksa ei välttämättä ole moksiskaan pitkään jatkuneesta reippaastakin juopottelusta.
      Kun on ylipainoa, niin jonkinasteinen rasvamaksa on ennemmin sääntö, kuin poikkeus.
      Alkoholi ja lääkkeet kuormittavat rasvoittunutta maksaa täysin eri tavalla, kuin rasvatonta maksaa. Sitten se muuttuu maksatulehdukseksi ja edelleen, jos mitään muutoksia ei tule, krooniseksi tulehdukseksi, eli kirroosiksi. Sitten se on vaan hitaan ja veemäisen kuoleman odottelua, ellei onnistu pääsemään maksansiirtoon.

    • Anonyymi

      Lääkkeet kuormittaa maksaa todella paljon. Lääkkeetön kuten minä voin ryypätä reilusti ja huippu hyvät arvot on mittailtu useasti, samoin 65 vuotiaalla äidilläni, joka on tavallaan alkoholisti ollut koko ikänsä.

    • Anonyymi

      Pari vuotta mennyt pullokossua joka ilta ja jo tätä ennen aloin lihoa voimakkaasti ja liikunta väheni. Viimeisin Alat noin 90 mutta Gt 800. Tässä siis pahin yhdistelmä eli lihoa ja dokata. Nyt ole kolme viikkoa ja keventänyt syömistä ja tänään ensimmäinen kossuton yö. Mitään ihmettä ei ole tapahtunut mutta vessassa alkaa jo vähän näkyä jortikan päätä. Verensokerit on entisellään, vaihtelee kovasti tosin. Paino nousi koko aikana muuten 66kg -120kg.

    • Anonyymi

      12 sinistä pirkka olutta 2 kertaa viikossa. Vielä maksa ok? Täytys vähentää. On niin mukava olla pikku pöhnässä....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1887
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1719
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1574
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1296
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1234
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1222
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1186
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1170
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1161
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      9
      1150
    Aihe