"Minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa"

Anonyymi

Mitä iloa siitä on näinä uudelleenkoulutuksen aikoina ?

43

640

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Niinpä!
      ”Hiljaista tietoa!” Jolla ei oikeasti enää tee mitään.
      Aikoinaan, kun töihin menin, puhuttiin asiakkaista. Nyt puhutaan, kuinka paljon on välitöntä työaikaa. Asiakkaista ei enää puhuta, kuin joskus satunnaisesti. Joku! Joskus!
      Suorite on tärkein!

      • Anonyymi

        Minusta koulutus on pohja oppimaan oppimiselle.
        Työhän tekijäänsä opettaa.
        Perehdytys on tärkeää, mistä ei saisi laistaa. Tosin se vie jonkun työajasta, mutta sekin on työtä.
        Beng
        Minulle tulee kauheasti kirjoitusvirheitä, vaikka toinen silmä on operoitu ja uudet rillit.
        Taidan hätähööselinä painaa lähetä-näppylää liian pikaisesti. Nyt tarkistin.


      • Anonyymi

        Voi kuules, minulla ainakin on sitä ns hiljaista tietoa vaikka kuinka paljon. Työssäni olen kokemuksen kautta oppinut paljon vaikka vankka teoriatietous onkin. Verkostoni on laaja ja tiedän, keneen ottaa yhteyttä missäkin asiassa, tämäkin voidaan laskea hiljaiseksi tiedoksi.

        Opiskelen jatkuvasti, ja muutoinkin seuraan alani kehitystä ja asioita, olkoon tämä sitä uudelleen koulutusta sitten.

        Asiakkaista puhutaan yhä edelleen, en ikinä ole käyttänyt termiä suorite, mikä se sitten lieneekään.

        Asenne ratkaisee näköjään tässäkin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi kuules, minulla ainakin on sitä ns hiljaista tietoa vaikka kuinka paljon. Työssäni olen kokemuksen kautta oppinut paljon vaikka vankka teoriatietous onkin. Verkostoni on laaja ja tiedän, keneen ottaa yhteyttä missäkin asiassa, tämäkin voidaan laskea hiljaiseksi tiedoksi.

        Opiskelen jatkuvasti, ja muutoinkin seuraan alani kehitystä ja asioita, olkoon tämä sitä uudelleen koulutusta sitten.

        Asiakkaista puhutaan yhä edelleen, en ikinä ole käyttänyt termiä suorite, mikä se sitten lieneekään.

        Asenne ratkaisee näköjään tässäkin

        joo mäkin tiedän kikkoja mitä oppikirjoissa ei lue, ja piiää vieläkin paikkansa
        osa on julkisia, osa josta harva tietää
        nj


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi kuules, minulla ainakin on sitä ns hiljaista tietoa vaikka kuinka paljon. Työssäni olen kokemuksen kautta oppinut paljon vaikka vankka teoriatietous onkin. Verkostoni on laaja ja tiedän, keneen ottaa yhteyttä missäkin asiassa, tämäkin voidaan laskea hiljaiseksi tiedoksi.

        Opiskelen jatkuvasti, ja muutoinkin seuraan alani kehitystä ja asioita, olkoon tämä sitä uudelleen koulutusta sitten.

        Asiakkaista puhutaan yhä edelleen, en ikinä ole käyttänyt termiä suorite, mikä se sitten lieneekään.

        Asenne ratkaisee näköjään tässäkin

        Mihin sitä ”hiljaista tietoa” tarvitsee nykypäivän vanhustenhoitotyössä? Ei mihinkään! On vain este ja hidaste nykyiselle nopealle liukuhihnatyölle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mihin sitä ”hiljaista tietoa” tarvitsee nykypäivän vanhustenhoitotyössä? Ei mihinkään! On vain este ja hidaste nykyiselle nopealle liukuhihnatyölle.

        Esimerkiksi siihen, että kun on ikää, voidaan olettaa että vuorovaikutustaidot ja elämänkokemus tuo taitoa kohdata erilaisia vanhuksia. Monella on myös ns. maalaisjärki lisääntynyt iän tuomien kokemusten myötä. Olisko tässä näin alkuun...?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esimerkiksi siihen, että kun on ikää, voidaan olettaa että vuorovaikutustaidot ja elämänkokemus tuo taitoa kohdata erilaisia vanhuksia. Monella on myös ns. maalaisjärki lisääntynyt iän tuomien kokemusten myötä. Olisko tässä näin alkuun...?

        Nimenomaan kirjoittamillasi asioilla ei ole paljon käyttöä nykyisessä vanhustyön suoritekeskeisessä työssä. Ovat vain se este ja hidaste!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nimenomaan kirjoittamillasi asioilla ei ole paljon käyttöä nykyisessä vanhustyön suoritekeskeisessä työssä. Ovat vain se este ja hidaste!

        Kommenttisi kuulostaa siltä, ettet ole (vielä?) kerinnyt keräämään elämänkokemusta ja -näkemystä etkä varsinkaan maalaisjärkeä. Hyvää hoitajaa ei tule kenestäkään ilman niitä ominaisuuksia, jotka kasvattavat tietoa, taitoa ja käsityskykyä, joita ilman et osaa / pysty / kykene ... kohtaamaan sen enempää vanhuksia kuin ketään muutakaan. - Nm. Tyhmyys ja tyhjyys ovat "este ja hidaste"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kommenttisi kuulostaa siltä, ettet ole (vielä?) kerinnyt keräämään elämänkokemusta ja -näkemystä etkä varsinkaan maalaisjärkeä. Hyvää hoitajaa ei tule kenestäkään ilman niitä ominaisuuksia, jotka kasvattavat tietoa, taitoa ja käsityskykyä, joita ilman et osaa / pysty / kykene ... kohtaamaan sen enempää vanhuksia kuin ketään muutakaan. - Nm. Tyhmyys ja tyhjyys ovat "este ja hidaste"

        Usko vaan huvikses, että kaikki noi kliseet on nykyisessä liukuhihnamaisessa työssä este ja hidaste.
        Vanhustenhoitoon ei saada työntekijöitä, kun tulevat töihin vastatakseen kuvailemiisi tarpeisiin, eikä se ole mahdollista.
        Vaihtavat hyvin nopeasti muihin hommiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Usko vaan huvikses, että kaikki noi kliseet on nykyisessä liukuhihnamaisessa työssä este ja hidaste.
        Vanhustenhoitoon ei saada työntekijöitä, kun tulevat töihin vastatakseen kuvailemiisi tarpeisiin, eikä se ole mahdollista.
        Vaihtavat hyvin nopeasti muihin hommiin.

        Työskentelemme sitten varmaan samalla alalla, mutta täysin eri tavalla. - Nm. En huviksenikaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Työskentelemme sitten varmaan samalla alalla, mutta täysin eri tavalla. - Nm. En huviksenikaan

        Tuskin olet mikään määräaikaisuuksia tai sijaisuuksia jokapaikassa kiertävä, joka ei saa itse valita lomiaan tai vapaitaan ym, ym.

        Silloin aikoinaan työntekijät saivat ”vakipaikkoja” ja pystyivät ”anomaan” lomansa vuorotellen, jokaiselle sopivaan aikaan. Syntyi työyhteisöjä ja jokainen tiesi ja tunsi toisensa. Oli helpompi tehdä työtä, missä jokainen tiesi paikkansa.

        Sellaisella tiedolla ei nykyisin tee mitään. Työntekijät ovat ”pyöröovimallissa”. Ei kukaan enää tunne toisia, jatkuvasti vaihtuvia työntekijöitä tai kuka tekee jotain sijaisuutta tai heittää keikkaa.

        Eivät enää päde vanhat korulauseet tai joskus ammoin opitut työtavat jne………


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuskin olet mikään määräaikaisuuksia tai sijaisuuksia jokapaikassa kiertävä, joka ei saa itse valita lomiaan tai vapaitaan ym, ym.

        Silloin aikoinaan työntekijät saivat ”vakipaikkoja” ja pystyivät ”anomaan” lomansa vuorotellen, jokaiselle sopivaan aikaan. Syntyi työyhteisöjä ja jokainen tiesi ja tunsi toisensa. Oli helpompi tehdä työtä, missä jokainen tiesi paikkansa.

        Sellaisella tiedolla ei nykyisin tee mitään. Työntekijät ovat ”pyöröovimallissa”. Ei kukaan enää tunne toisia, jatkuvasti vaihtuvia työntekijöitä tai kuka tekee jotain sijaisuutta tai heittää keikkaa.

        Eivät enää päde vanhat korulauseet tai joskus ammoin opitut työtavat jne………

        Juuri sellainen olen. - Nm. Ma oon mikä oon


    • Anonyymi

      Enpä tiedä osaisiko vielä tehdä työtään, kaikki muuttuu niin tiuhaan. Ainakin uusia ohjelmia varmaan pitäisi opetella käyttämään. Ohjeetkin muuttuvat. Töissä taitaa nuorena opittu olla mennyttä kalua.
      Nuorena opitun taitamisesta muuten voisi mainita sellaisen yleisen selviämisen monissa arjan asioissa, ruoanlaitossa, käsitöissä, pikku korjauksissa, rempassa... Ettei ihan ole peukalo keskellä kämmentä. Olen niintä ihmisiä joka ei ole missään asiassa oikein hyvä tai erikoisen lahjakas mutta selviydyn lähes mistä vaan. Sitkeydellä ja yrittämisellä pystyy ratkaisemaan sellaistakin mitä ei osaa, joku yleisosaaja kai.

    • Vanhanakin voi oppia uusia asioita ja elämänkokemuksen nojalla hyvinkin pystyy nuorena oppimiaan soveltamaan.
      Jokaisesta löytyy luovuutta, kunhan vain käyttöön ottaa.
      Sitä hiljaista tietoa, kokemuksen tuomaa elämäntaitoa voimme välittää arjen tasolla.
      On myös niin, että monia nuoria kiinnostaa entiset taidot. Siihen liittyen, kun pyritään ekologisuuteen.
      Sitähän me vanhat polvet olemme ennen tehneet, kun kaikkea ei ollut niin runsaasti saatavilla, kun ennen.
      Pojantyttärenikin kyseli esim. ruokasoodan puhdistuskäytöstä.

      • Anonyymi

        Viimeisin idea.
        Eläkeläisiä töihin?
        Mikähän vitsi tässä on?
        20 % verovapaasti.
        Miksi mennä, kun Suomessa sivutuloprosentti on 50 %?
        Eikö kannattaisi kaikilta laskea sivutuloprosentti samaksi kuin muusta palkasta?
        Eikö eläkeläisten verotusta millään saada samaksi kuin työssä käyvän?
        Eliniänkerroin veke.

        Ihmisen kehitykseen kuuluu tasa-arvo-odote hyvinvointivaltiossa, myös työssäkäyvien (jotka saivat sähköpyöräedunkin) ja eläkeläisten kesken.
        Beng


      • kun sana liikaa


      • Anonyymi

        "Pojantyttärenikin kyseli esim. ruokasoodan puhdistuskäytöstä."

        Tuo sooda on niitä ainaisia myyttejä kun puhutaan. Itse olen kokeillut usealla tavalla useaan asiaan ja koskaan en ole onnistunut.
        Ruokasooda ei puhdista muuta kuin vatsalaukun ja suoliston, niin että moni kärsii siitä loppuelämän.

        On paljon muita aineita jotka tehoaa pintoja vahingoittamatta mm. kloori ja siihen pieniä lisäaineita. Isopropanoli jota meillä on aina keittiön kaapissa, sen takia on siistit 36 vuotta vanhat kaapiston ovet ja muut ovet.
        Olemme muuten siirtyneet takaisin pyykkipulveriin, tilataan saksasta, kaikki vaatteet uudistuivat ja jopa hikipaidan voi laittaa useamman kerran päälle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viimeisin idea.
        Eläkeläisiä töihin?
        Mikähän vitsi tässä on?
        20 % verovapaasti.
        Miksi mennä, kun Suomessa sivutuloprosentti on 50 %?
        Eikö kannattaisi kaikilta laskea sivutuloprosentti samaksi kuin muusta palkasta?
        Eikö eläkeläisten verotusta millään saada samaksi kuin työssä käyvän?
        Eliniänkerroin veke.

        Ihmisen kehitykseen kuuluu tasa-arvo-odote hyvinvointivaltiossa, myös työssäkäyvien (jotka saivat sähköpyöräedunkin) ja eläkeläisten kesken.
        Beng

        Ei multa ainakaan ole mennyt kuin yhden kerran yli 30%, olen ollut eläkkeellä 18 vuotta, jäin 62v.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Pojantyttärenikin kyseli esim. ruokasoodan puhdistuskäytöstä."

        Tuo sooda on niitä ainaisia myyttejä kun puhutaan. Itse olen kokeillut usealla tavalla useaan asiaan ja koskaan en ole onnistunut.
        Ruokasooda ei puhdista muuta kuin vatsalaukun ja suoliston, niin että moni kärsii siitä loppuelämän.

        On paljon muita aineita jotka tehoaa pintoja vahingoittamatta mm. kloori ja siihen pieniä lisäaineita. Isopropanoli jota meillä on aina keittiön kaapissa, sen takia on siistit 36 vuotta vanhat kaapiston ovet ja muut ovet.
        Olemme muuten siirtyneet takaisin pyykkipulveriin, tilataan saksasta, kaikki vaatteet uudistuivat ja jopa hikipaidan voi laittaa useamman kerran päälle.

        Ei ruokasooda ole mikään myytti, se on puhdas luonnontuote, myrkytön ja edullinen.
        Siinä kun ei ole mitään kemikaaleja.
        Soodasta on apua moneen asiaan, kun osaa käyttää.
        Kyllä sitä suolensa sekaisin saa millä tahansa, kun väärin käyttää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viimeisin idea.
        Eläkeläisiä töihin?
        Mikähän vitsi tässä on?
        20 % verovapaasti.
        Miksi mennä, kun Suomessa sivutuloprosentti on 50 %?
        Eikö kannattaisi kaikilta laskea sivutuloprosentti samaksi kuin muusta palkasta?
        Eikö eläkeläisten verotusta millään saada samaksi kuin työssä käyvän?
        Eliniänkerroin veke.

        Ihmisen kehitykseen kuuluu tasa-arvo-odote hyvinvointivaltiossa, myös työssäkäyvien (jotka saivat sähköpyöräedunkin) ja eläkeläisten kesken.
        Beng

        Ei ainakaan minulla ole sivutuloprosentti 50 vaikka eläkkeellä työtä teenkin. Ei ole paljon suurempi veroprossa kuin eläkkeestä. On kivaa saada kaksi kertaa kuussa tili, eläke ja palkka ja kaiken lisäksi voin tehdä sitä työtä, mistä tykkään ja minkä osaan. Ja ei, en vie kenenkään nuoren paikkaa; alallani ja yrityksessä, jossa työskentelen on koko ajan työntekijötarve, ei vain saada sellaisia, jotka osaisivat hommat


    • Anonyymi

      Adaak naajo ippo ie.

      Aika harvassa ihmiset, jotka ei ikinä työuransa aikana joudu uuden eteen. Joillain aloilla kaikki mennyt uusiksi useampaankin kertaan. Noin esimerkkinä graafinen ala, mikä alkoi kolkyt vuotta sitten tietokoneistumaan. Siinä jäi hirmuisesti jengiä käveleskelyhommiin, kun eivät oppineet tietsikoita käyttään. Hommat pyseyneet käytännössä ihan samoina, kaikki menetelmät muuttuneet täysin ja kehitys jatkuu koko ajan. Siis, tokikin tekikjöitä jäi yli tekniikan tulon takia, mutta alan vaihto oli monilla pakko.

      Se, miten entisen osaamisen kukin osannut hyödyntää, vaihtelee, mutta monet toki löysi uutta duunia, kunhan ensin opettelivat sen hiiren käyttämisen. Graafisesta puolelta oli sitten eväänä aikas laajakin erilaisten tuotantoprosessien ja niitten kokonaisuuksien hallinta, sekä väkiselläkin huolellisuus ja aikataulujen tajuaminen.

      Meillä muuten maalataan taloja. Juttelin yhden maalarin kanssa. Kesätöissä oleva poliisiopiskelija. Oli ammatinvaihtaja, entinen ammatti opettaja. Noh, sillä aika helkutinmoinen etu paskalakkina nuorisotyön ja pedakogiikan hallitsemisesta. Kaavaili nimenomaan hakeutuvansa nuorisoduuneihin, jolloin kundilla kaks pirun hyvää koulutusta ammattiinsa. Lisäks toki kesämaalarina tullut kokemusta duunarielostakin.

      Joop, nykyaikana jatkuva opiskelu on pakko, jos meinaa pysyä duunikelpoisena. Ja vaikka vaihtaisi kokonaan alaakin, aina jotenkin voi hyödyntää vanhoja taitojaan. Rippikoulupohjalta jääpi armotta syrjäytyneeksi koko iäkseen.

      =DW=

      • Anonyymi

        4 ensimmäistä sanaa: luulin inuiittien kieleksi, a ka ei ollunna.😎

        Todella ollut uuden opettelua aika ajoin. Johan välineetkin uudistuvat, joten käyttöäkin pitää harjoitella hallitakseen. Jonkin platformin käyttökin opetellaan netissä minikurssein.
        Käytin aina kynää ja vihkoa ohessa ja kun hallitsi, muistiinpanoja ei tarvinnut.
        Käsipruju nopeutti työnteossa eikä tullut tänka pååta niin usein.
        Jokaisella on konstinsa.

        Beng


    • Anonyymi

      Harmillisen totta ettei tänäpäivänä ole juuri tarvetta nuorena oppimalleni naurismaan kitkemiselle. Satametriset penkit opettivat.

    • Anonyymi

      Jos nuorena ei ole oppinut mitään, ei opi vanhanakaan. - Nm. Vastaus aloitukseen

    • No, aika vähällä uuden oppimisella sitä tässä iässä pärjää. Jos nuorena on oppinut jonkinlaiset käytöstavat ja kanssaihmisten arvostuksen ja huomioon ottamisen, niin onhan siitä iloa, itselle ja muille.

    • Vielä tuohon aloituksen ajatukseen.
      Kun nuo nuoremmat polvet innostuivat käymään kesämökillä, ihan olen monta asiaa saanut opettaa.
      Esimerkkeinä sanottakoon, uunien ja saunan lämmitys, mitä puita mihinkin jne..
      Uppopumpun, aggregaattorin, halkomakoneen käyttö.
      Kerranpa pojantytär sanoi, että kuule mummu näytä kuinka tuota sirkkeliä käytetään.
      Mummu näytti ja äkkiäkös tyttö pisti rankakasan pätkiksi.
      Ym. monenmoista maalaisarjen asiaa.
      Minä itse, kun olen digitumpelo, saan heiltä tietoa ja apua tietokonetta ja älykännyä koskevissa asioissa.

      • Anonyymi

        Jälkeläiseni ihmetteli viimeksi käydessään, miksi hänen historiantunnillaan ei koskaan kerrottu, että joskus Voikukan juurista on tehty kahvin korviketta ja kun leipävilja ei riittänyt, pantiin puolet petäjäistä. - Nm. Vuosiluvut innostavat harvoja


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jälkeläiseni ihmetteli viimeksi käydessään, miksi hänen historiantunnillaan ei koskaan kerrottu, että joskus Voikukan juurista on tehty kahvin korviketta ja kun leipävilja ei riittänyt, pantiin puolet petäjäistä. - Nm. Vuosiluvut innostavat harvoja

        Niinpä.
        Vain suurien sotapäälliköjen historiaa kerrotaan. Vallasväen ja rikkaan porvariston.
        Pitää etsiä kirjallisuutta missä kerrotaan myös rahvaan elämästä.
        Historiallisissa romaaneissa, vaikka tarina olisi fiktiota tai osaksi fiktiota taustatyötä on tehty niin tarkasti, että elämän meno näyttäytyy oikeanlaisena.
        Olen lukenut rahvaan historiaa ja naisten historiaa, näkökulma näyttäytyy erilaisena, kun virallinen historia.
        Tuli ihan mieleeni vanha fraasi: Joka miehen takana on nainen. Se pitää suuressa määrin paikkansa.


      • Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

        Niinpä.
        Vain suurien sotapäälliköjen historiaa kerrotaan. Vallasväen ja rikkaan porvariston.
        Pitää etsiä kirjallisuutta missä kerrotaan myös rahvaan elämästä.
        Historiallisissa romaaneissa, vaikka tarina olisi fiktiota tai osaksi fiktiota taustatyötä on tehty niin tarkasti, että elämän meno näyttäytyy oikeanlaisena.
        Olen lukenut rahvaan historiaa ja naisten historiaa, näkökulma näyttäytyy erilaisena, kun virallinen historia.
        Tuli ihan mieleeni vanha fraasi: Joka miehen takana on nainen. Se pitää suuressa määrin paikkansa.

        Kyllä. Perheen luotsaaminen; iso ja tärkeä työ, jota yhteiskunta ei arvosta vieläkään. Vai joko kotiäideille kertyy esim. eläkettä? - Nm.


    • Anonyymi

      Osittainen ongelma on myös se, että enää ei pääse alaa vaihtamaan, ellet kouluttaudu. Ei taida edes siivoojaksi päästä, ellei löydy siivousteknikon tutkintoa. On kuienkin aloja jossa tekemällä oppisi ihan hyvin, mutta ei silti palkata, kun tutkinto puuttuu.

      • Anonyymi

        Tuttu sai fudut duunista, kun ei tietokoneohjelmia oppinut. Meni siivoojaksi ja nyt jännittää, kun pitää sielläkin asiakasasioita itse tietokoneella hoitaa, eikä osaa tietokonetta käyttää.

        Ei voi siivousduunia hoitaa, jos ei konehommat onnistu. Sellaista se on jokapaikassa!

        Vaikka siivoamaan olisi jo nuorena oppinut, niin pelkkä siivoustaito ei enää riitä siivoojallekaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuttu sai fudut duunista, kun ei tietokoneohjelmia oppinut. Meni siivoojaksi ja nyt jännittää, kun pitää sielläkin asiakasasioita itse tietokoneella hoitaa, eikä osaa tietokonetta käyttää.

        Ei voi siivousduunia hoitaa, jos ei konehommat onnistu. Sellaista se on jokapaikassa!

        Vaikka siivoamaan olisi jo nuorena oppinut, niin pelkkä siivoustaito ei enää riitä siivoojallekaan.

        Ei tietokonehommat nekään mitään rakettitiedettä ole. Väitän että muutaman tunnin opetuksella siivoojaki pystyy kliksuttelemaan ne hommansa jota joutuu koneella hoitamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tietokonehommat nekään mitään rakettitiedettä ole. Väitän että muutaman tunnin opetuksella siivoojaki pystyy kliksuttelemaan ne hommansa jota joutuu koneella hoitamaan.

        Älä väitä, kun et tiedä! Ei oppinut aikaisemminkaan ja tietää, ettei opi nytkään.

        Ei ole niin yksinkertaista kaikkien oppia, vaikka sanotaan, että aina tekevä töitä löytää. Ei se niin mene!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tietokonehommat nekään mitään rakettitiedettä ole. Väitän että muutaman tunnin opetuksella siivoojaki pystyy kliksuttelemaan ne hommansa jota joutuu koneella hoitamaan.

        Työntekijä ei osaa ohjelmaa käyttää ja kun tekemänsä ylityötunnit eivät näy ohjelmassa, niin niitä ei käytännössä ole, eikä niistä näinollen maksetakaan.

        Että eivät päde entiset opit siinäkään!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä väitä, kun et tiedä! Ei oppinut aikaisemminkaan ja tietää, ettei opi nytkään.

        Ei ole niin yksinkertaista kaikkien oppia, vaikka sanotaan, että aina tekevä töitä löytää. Ei se niin mene!

        Kaiken oppimisen suurin este on se, että sanoo itselleen: "en opi". Ihminen oppii kaiken, minkä haluaa ja tahtoo oppia, myös tietsikkatoosan käytön ja varsinkin, jos se on välttämätöntä palkkansa saadakseen.

        Sillä, kuka opettaa ja miten hän osaa ohjata oppimista, on tietysti melko suuri merkitys aiheessa. - Nm. Immeinen on oppivainen eläin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaiken oppimisen suurin este on se, että sanoo itselleen: "en opi". Ihminen oppii kaiken, minkä haluaa ja tahtoo oppia, myös tietsikkatoosan käytön ja varsinkin, jos se on välttämätöntä palkkansa saadakseen.

        Sillä, kuka opettaa ja miten hän osaa ohjata oppimista, on tietysti melko suuri merkitys aiheessa. - Nm. Immeinen on oppivainen eläin

        Sinähän sen sitten tiedät😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaiken oppimisen suurin este on se, että sanoo itselleen: "en opi". Ihminen oppii kaiken, minkä haluaa ja tahtoo oppia, myös tietsikkatoosan käytön ja varsinkin, jos se on välttämätöntä palkkansa saadakseen.

        Sillä, kuka opettaa ja miten hän osaa ohjata oppimista, on tietysti melko suuri merkitys aiheessa. - Nm. Immeinen on oppivainen eläin

        Joskus ongelmana voi olla hahmotushäiriö, joka vaikuttaa oppimiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joskus ongelmana voi olla hahmotushäiriö, joka vaikuttaa oppimiseen.

        Juuri näin! Aikasemmin hyvin työnsä hoitaneiden työelämä katkeaa, kun ei konehommat suju. Kyllä on aika järkkyä! Menettää työnsä ja menettää rahansa! Molemmilla vielä työelämää jäljellä. Onko se oikein?

        Nuoria ajattelen, joilla on jokin este, ettei tietokoneella hommat suju. Voisivat olla muuten hyviä työelämässä, niin on vaan surullista, että se tietokoneen käyttämättömyyteen tyssää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin! Aikasemmin hyvin työnsä hoitaneiden työelämä katkeaa, kun ei konehommat suju. Kyllä on aika järkkyä! Menettää työnsä ja menettää rahansa! Molemmilla vielä työelämää jäljellä. Onko se oikein?

        Nuoria ajattelen, joilla on jokin este, ettei tietokoneella hommat suju. Voisivat olla muuten hyviä työelämässä, niin on vaan surullista, että se tietokoneen käyttämättömyyteen tyssää.

        Nuorilla ei ole kyllä minkäänlaisia esteitä tietsikkatoosien kanssa. Eihän ne muuta teekään kuin käyttää milloin mitäkin härpäkettä. - Nm. Niillä "tyssää" ihan muut aiheet


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuorilla ei ole kyllä minkäänlaisia esteitä tietsikkatoosien kanssa. Eihän ne muuta teekään kuin käyttää milloin mitäkin härpäkettä. - Nm. Niillä "tyssää" ihan muut aiheet

        Ja taas sinä tiedät!


    • Anonyymi

      Kunnon opista on aina iloa.

      • Anonyymi

        Sanokaapas tämä, kun tietsikkajuttuihin kääntyi ketju niin, miksi minun pitäisi päivittää google/chrome, vaikka tablettiin on asennettu automaattipäivitykset?
        Olen juurikin poispilattu ex-useuden ohjelmien haltija, mutta järjestelmien ongelmiin sai aina apua. Ja toisekseen juurikinmsiksi, ei nettiongelmat kiinnosta pätkän vertaa. Toisille ratkaisun etsiminen on haaste, a ka ku minul ei.
        Oikeastaan naurettava selitys on se, että netti alkoi tulla tutuksi varhaisessa keski-iässä ja hyvästi syvässä keski-iässä.
        Beng


    • Anonyymi

      Venäläisittäin: Minkä nuorena varastaa, sen vanhana omistaa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1916
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1662
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1584
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe