Grafiikkakortin käyttö rendailuun

Anonyymi

Vanhassa HP:n PC-työasemassani joka on ollut CAD-mallinnus -käytössä on grafiikkakorttina Nvidia Quadro FX3800. Olen testaillut konetta mallinnukseen ja rendailuun netistä löytyvillä ilmaisohjelmilla. Mallinnus onnistuu toki hyvin, mutta parikin rendausohjelmaa ei suostu käyttämään grafiikkakorttia rendaukseen. Toinen ilmoitti syyksi muistivuodon. Netistä kaivelin että käytännössä tuo tarkoittaa ehkä jonkinlaista ohjelmisto-/ajuribugia ja muisti ei vapaudu käyttöön tms.? Driver on viimeisin Nvidian sivuilta löytyvä, uusia ei ole tullut vuosiin. Nvidian ohjauspaneelissa voi myös määritellä grafiikalle sovelluskohtaisia asetuksia, mutta en ihan ymmärrä kaikkia niitä ja onko niillä merkitystä ongelmaan.

Olen ymmärtänyt että grafiikkakortti (tai jopa CPU GPU) nopeuttaisi rendausta ja tätä olisi kiva testata, joten onko mitään tehtävissä? Kaivaa jostain vanhempi ajuri? HP:n sivuilla on nähtävästi vähän vanhempi kuin Nvidialta lataamani, mutta muistelen että jossain suositeltiin aina käyttämään grafiikkapiirin valmistajan tuoreinta.

Kortti on varmaan aikanaan ollut hintava ja silloista huippua, mutta taitaa jopa nykyiset halvatkin pelikortit päihittää nyt mennen tullen? Vai käykö ne myös rendaukseen? Tosin esim. Quadro-sarjastakin löytyy näemmä joku kohtuuhintainen. Voiko uutta korttia edes laittaa vanhaan koneeseen? Väylä on käsittääkseni pcie2 (x16).

En ole muutamaan vuoteen seuraillut tietokoneiden kehitystä, joten valitan jos joku termi meni väärin, mutta siksi tässä juuri kyselenkin.

24

1320

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      On ikivanha kortti. Esim Blender renderöi käyttäen CPU GPU mutta tarvitsee uudempaa rautaa kuin sun 2009 julkaistu kortti.

      • Anonyymi

        Katsoin juurikin jonkun Blender-Gurun tutorial-videoita ja tosiaan aika sähäkästi näytti sillä pyörivän renderöinti. Sanoikohan jollain videolla että sillä on koneessaan vierekkäin kaks samanlaista grafiikkakorttia (en muista mitä).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katsoin juurikin jonkun Blender-Gurun tutorial-videoita ja tosiaan aika sähäkästi näytti sillä pyörivän renderöinti. Sanoikohan jollain videolla että sillä on koneessaan vierekkäin kaks samanlaista grafiikkakorttia (en muista mitä).

        Blenderissä hidas ja pienimuistinen näytönohjain toimii myös huippunopeasti EEVEE renderöijällä, joka on käytännössä OpenGL:llä toteutettu. Minimivaatimus käytännössä 1Gt muistia ja OpenGL 4.6. 1Gt on toki hyvin vähän muistia ja Windowsilla ainakin renderöinti voi crashata jos tekee jotain niin raskasta että ajuri joutuu odottamaan 10 sekkaa renderpassia.

        Jos haluaa path tracingia (Cycles) niin GPU:n pitäis olla vähintään joku nVidia Geforce 10xx sarjalainen. Vanhimmat ohjaimet tähän on vuoden 2016 lopulta. Se toki toimii millä tahansa CPU:lla myös.

        Path tracingissa renderöintivauhdissa nopeuden mittayksikkö on käytännössä teraflops. Mitä enemmän teraflopseja, sitä nopeampaa.


    • Quadro FX3800 näyttäisi tukevan CUDA:a ja OpenCL:n versiota 1.1, joten ainakin jonkinlainen grafiikkakortilla rendaus on yhteensopivalla softalla mahdollista.

      Voi olla, että myös softan on oltava ikivanhaa. ; )

      Ajuriongelmista sen verran, että eri ajuriversioita kannattaa testailla ja jos Quadron ajuri ei näytä pelaavan, niin testaa "tavallista" ajuria, jos se vain suostuu asentumaan. Nvidian GeForce 200-sarjan ajuri (esim GTX260) joko käy tai ei käy.

      Peleissähän tuo vastaa GeForce 200-sarjan jotain mallia, ehkä lähinnä juuri GTX260:aa, joten eihän suorituskyky nykykriteereillä mikään kummoinen ole.

      • Anonyymi

        CUDA-ytimiä on vermeessä peräti 192 kpl, nykykorteissa kai moninkertaisesti. Kyllähän rendaus tapahtuu ihan CPU:llakin, mutta kiva olisi nähdä grafiikkapiirin vaikutus aikaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        CUDA-ytimiä on vermeessä peräti 192 kpl, nykykorteissa kai moninkertaisesti. Kyllähän rendaus tapahtuu ihan CPU:llakin, mutta kiva olisi nähdä grafiikkapiirin vaikutus aikaan.

        Geforce 520 (155.5 GFlops) on esimerkiksi suunnilleen yhtä nopea renderöimään kuin i7 8 säikeellä. Geforce GTX 260 oli 477 GFlops.

        Aika nuhainen siis.


      • Anonyymi

        Eksyin vielä guuglaamaan lisää CUDA:sta ja tämän kortin compute capability näyttäisi olevan 1.3. Esim. Blender ilmoittaa vaatimukseksi 3 tai parempi. Toisaalta viimeinen CUDA-driver joka on tukenut korttia on 6.5 - en ymmärrä mitä tuokin tarkoittaa. Tällä hetkellä mennään CUDA-versioissa jo yli kympissä.

        Joka tapauksessa vanhahan tuo kortti on ja näköjään kehitys kehittyy koko ajan...


    • Anonyymi

      Näytönohjain on niin vanha että ei tue tarpeeksi uusia rajapintoja, eli se ei varmastikaan ole yhteensopiva ja siinä todennäköisesti on myös liian vähän muistia. Mallinnusohjelmilla se ei suoraan siis toimisi.

      Toki grafiikkakortilla voi renderöidä ohjelmoimalla tekemällä ohjelman ja käyttää vaikka valmista kirjastoa, kuten esimerkiksi Ogrea. Tämä vaan on tietenkin hyvin paljon työläämpää.

      Eli menisi niin, että mallinnusohjelmalla tuottaa mallit, ja sitten siirtää ne omaan ohjelmaan missä ne saa visualisoitua. Renderöinnin laatu riippuu sitten siitä ulkopuolisesta renderöintikirjastosta.

      Perus OpenGL renderöinti toki tapahtuu vauhdilla. Se ei vaan tietenkään ole niin hyvää kuin joku pathtracing.

      Yeleensä renderöintityössä se on joku CPU tai GPU. CPU voi edelleen hoitaa fysiikan laskentaa, kohinan poistoa, animaation pakkausta vaikka GPU hoitaisi renderöinnin. Path tracingilla Quadro FX3800 on suorituskyvyltään vain hieman parempi kuin sen aikaiset CPU:t, että jos laatu kiinnostaa niin touhua rajoittaa käytännössä muisti. OpenGL:llä renderöidessä laatu on aina heikompi.

      • Anonyymi

        Tässä työasemassa on 4 CPU:ta, keskusmuistia 12 Gigaa ja väittiköhän Windows että grafiikkamuistia 5 Gigaa. Pyöräytin kokeeksi juomalasin ja CPU:t tais laskea sen kohtuu tarkkaa renderöintiä taittumisineen ja heijastumisineen lähes tunnin (renderöintiohjelmana Appleseed).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä työasemassa on 4 CPU:ta, keskusmuistia 12 Gigaa ja väittiköhän Windows että grafiikkamuistia 5 Gigaa. Pyöräytin kokeeksi juomalasin ja CPU:t tais laskea sen kohtuu tarkkaa renderöintiä taittumisineen ja heijastumisineen lähes tunnin (renderöintiohjelmana Appleseed).

        ... Tarkemmin katsoen videomuistia onkin vain 1 Giga, se loput 4 Gigaa jaettua järjestelmämuistia. Ihmettelinkin kun tuo 5 Gigaa näytti vähän erikoiselta luvulta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä työasemassa on 4 CPU:ta, keskusmuistia 12 Gigaa ja väittiköhän Windows että grafiikkamuistia 5 Gigaa. Pyöräytin kokeeksi juomalasin ja CPU:t tais laskea sen kohtuu tarkkaa renderöintiä taittumisineen ja heijastumisineen lähes tunnin (renderöintiohjelmana Appleseed).

        Appleseedia en tunne. Blenderin tunnen hyvin ja siinä voi helposti säätää kuvanlaadun ja laskenta-ajan välillä olkoot käytössä CPU tai GPU.


    • Anonyymi

      Niin, käykö pcie2- väylään joku modernimpi grafiikkakortti jos renderöintiin haluaisi potkua? Vai onko väylä pullonkaula uudemmille korteille ja paremmat tehot menee hukkaan? Onko kellään suositella hinta/laatu-suhteeltaan sopivaa kohtuuhintaista korttia tähän tapaukseen?

      • Ei PCI-E v.2 ole mitenkään vanhentunut, vaikka uudempaa onkin jo markkinoilla, kyllä sillä ehtii vielä. ; )

        Uudet näytönohjaimet vaan ovat nyt aivan sikahintaisia tämän kryptolouhinnan ja koronabuumin takia. Kysynnän ylittäessä tarjonnan nousevat hinnat taivaisiin. En ostaisi ainakaan uutta, ellei ole aivan pakko.

        Ehkä löytäisit käytettynä jonkun uudemman Quadron tuoreemmalla piiriarkkitehtuurilla ja suuremmalla muistilla. Pikaisella haulla löytyi mm. M2000 ja K4200 4GB:n muistilla, mutta eivät niin halpoja nekään, 130.– kontra 150.–.


      • Anonyymi

        FX 3800 on 108 watin tehoinen, että mikään tehokas se ei voi olla minkä tilalle laittaa. Pullonkaulana on todennäköisesti on virransyöttö.

        GeForce GTX 1650 Super on 100 wattinen niin sen pitäisi käydä. Laskentatehoa on noin 4 TFlops. Muistia siinä kuitenkin on vain 4Gt kun CPU:lla sinulla on 12Gt. Taitaa olla aika halpa, oisko jotain 160€

        Homman juju on se, että renderöinnissä se mikä rajoittaa tekemistä, on yleensä muistin määrä. Mitä enemmän muistia, sitä parempilaatuista kuvaa saa tehtyä. Yhden renderpassin aikana käytetään GPU muistia jonkin verran ja GPU muistin määrä rajoittaa. Asian voi laittaa perspektiiviin niin, että taisi olla 4Gt RAM mitä Avataria renderöidessä oli aikoinaan käytössä, että kyllä sillä voi optimoida 1920x1080 resoluutiolle ihan hyvää kuvaa.

        Kannattaa vähän miettiä tarvetta siis mitä oikein tarvitsee. Blenderissä näkyy aika hyvin muistin käyttö kun renderöi. Blenderissä myös toimii sellainen niksi, että kun tekee still kuvaa niin sitähän voi kone laskea yön ajan hyvällä laadulla CPU:lla. Jos laskee animaatiota niin animaation laskennan voi ulkoistaa renderöintifarmille että vuokraa vaikka 100 teraflopsia kuukaudeksi ja laskee siellä sitten videota.

        Että siinä mielessä tärkeintä olisi aluksi keskittyä siihen mallinnukseen että tietää mikä se tarve on. Mallintaminen onnistuu kyllä CPU:llakin.

        Appleseedistä en tiedä mitä renderöintimoottoria se käyttää ja miten toimii. Blender ja cycles on se mitä suosittelen kokeilemaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        FX 3800 on 108 watin tehoinen, että mikään tehokas se ei voi olla minkä tilalle laittaa. Pullonkaulana on todennäköisesti on virransyöttö.

        GeForce GTX 1650 Super on 100 wattinen niin sen pitäisi käydä. Laskentatehoa on noin 4 TFlops. Muistia siinä kuitenkin on vain 4Gt kun CPU:lla sinulla on 12Gt. Taitaa olla aika halpa, oisko jotain 160€

        Homman juju on se, että renderöinnissä se mikä rajoittaa tekemistä, on yleensä muistin määrä. Mitä enemmän muistia, sitä parempilaatuista kuvaa saa tehtyä. Yhden renderpassin aikana käytetään GPU muistia jonkin verran ja GPU muistin määrä rajoittaa. Asian voi laittaa perspektiiviin niin, että taisi olla 4Gt RAM mitä Avataria renderöidessä oli aikoinaan käytössä, että kyllä sillä voi optimoida 1920x1080 resoluutiolle ihan hyvää kuvaa.

        Kannattaa vähän miettiä tarvetta siis mitä oikein tarvitsee. Blenderissä näkyy aika hyvin muistin käyttö kun renderöi. Blenderissä myös toimii sellainen niksi, että kun tekee still kuvaa niin sitähän voi kone laskea yön ajan hyvällä laadulla CPU:lla. Jos laskee animaatiota niin animaation laskennan voi ulkoistaa renderöintifarmille että vuokraa vaikka 100 teraflopsia kuukaudeksi ja laskee siellä sitten videota.

        Että siinä mielessä tärkeintä olisi aluksi keskittyä siihen mallinnukseen että tietää mikä se tarve on. Mallintaminen onnistuu kyllä CPU:llakin.

        Appleseedistä en tiedä mitä renderöintimoottoria se käyttää ja miten toimii. Blender ja cycles on se mitä suosittelen kokeilemaan.

        Muutamia renderöijiä olen viime aikoina käynyt läpi. Blenderiakin olen testaillut, mutta käyttöliittymä on omaan makuun hyvinkin sekava, toiminta- ja käyttölogiikka ei välillä aukea. Sinänsä ominaisuuksia siitä varmasti löytyy, kunhan osaa kaikki näppäinoikotiet ja muut niksit.

        Luxcorerenderia ensimmäiseksi kokeilin, mutta se ei tosiaan alkanut millekään just tämän muistierrorin takia.

        Appleseed on ainoa jolla olen vähän enemmän ehtinyt kuvia laskettaa, mutta sen käyttöön, toimintaan ja kuvien laatuun en ole oikein tyytyväinen, joten nyt viimeksi olen tutkaillut Blenderia. Ja se kertoi jossain että CUDA-kelpoista laitetta ei olisi näkyvillä kokoonpanossani, joten siitähän tämä kysely lähti. Ensimmäiset simppelit testit se on rendannut kyllä melko näpäkästi CPU:llakin ja denoiser vielä siistii kuvan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muutamia renderöijiä olen viime aikoina käynyt läpi. Blenderiakin olen testaillut, mutta käyttöliittymä on omaan makuun hyvinkin sekava, toiminta- ja käyttölogiikka ei välillä aukea. Sinänsä ominaisuuksia siitä varmasti löytyy, kunhan osaa kaikki näppäinoikotiet ja muut niksit.

        Luxcorerenderia ensimmäiseksi kokeilin, mutta se ei tosiaan alkanut millekään just tämän muistierrorin takia.

        Appleseed on ainoa jolla olen vähän enemmän ehtinyt kuvia laskettaa, mutta sen käyttöön, toimintaan ja kuvien laatuun en ole oikein tyytyväinen, joten nyt viimeksi olen tutkaillut Blenderia. Ja se kertoi jossain että CUDA-kelpoista laitetta ei olisi näkyvillä kokoonpanossani, joten siitähän tämä kysely lähti. Ensimmäiset simppelit testit se on rendannut kyllä melko näpäkästi CPU:llakin ja denoiser vielä siistii kuvan.

        Blender ilmaisista paras mitä kaikki käyttää. Käytännössä syrjäytti Lightwaven suurelta osin niillä markkinoilla missä tätä käytettiin. Jos ilmaisilla menee niin melkoisen paljon vähemmän tulee päänsärkyjä jos käyttää sitä.

        Blenderissä voi sitten vaihtaa renderöijän joksikin toiseksi mutta se Cycles siinä on laadultaan markkinoiden huippua. Siinä ei tule kuvanlaatu vastaan kun se oikeasti laskee sitä fysiikan lakien mukaan.

        Eevee sitten on äärimmäisen nopea mutta laatu on merkittävästi heikompi ja kuvanlaatu vastaa lähinnä pelimoottoria kuten Unreal Engineä tai Unityä.

        LuxCore sitten on myös laadultaan huippua. Itseasiassa sehän on sellainen mikä pyrkii hieman tarkemmin laskemaan fysiikan lakien mukaan ja jotain temppuja voi onnistua sillä paremmin kuin Cyclesillä. "Caustics" tiettävästi on siinä vähän parempi.

        Cycles on vähän enemmän suunnattu tuotannon tarpeisiin kun LuxCore painottaa enemmän tarkkuutta. LuxCoren käyttöönotto on varmasti vaikeampaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muutamia renderöijiä olen viime aikoina käynyt läpi. Blenderiakin olen testaillut, mutta käyttöliittymä on omaan makuun hyvinkin sekava, toiminta- ja käyttölogiikka ei välillä aukea. Sinänsä ominaisuuksia siitä varmasti löytyy, kunhan osaa kaikki näppäinoikotiet ja muut niksit.

        Luxcorerenderia ensimmäiseksi kokeilin, mutta se ei tosiaan alkanut millekään just tämän muistierrorin takia.

        Appleseed on ainoa jolla olen vähän enemmän ehtinyt kuvia laskettaa, mutta sen käyttöön, toimintaan ja kuvien laatuun en ole oikein tyytyväinen, joten nyt viimeksi olen tutkaillut Blenderia. Ja se kertoi jossain että CUDA-kelpoista laitetta ei olisi näkyvillä kokoonpanossani, joten siitähän tämä kysely lähti. Ensimmäiset simppelit testit se on rendannut kyllä melko näpäkästi CPU:llakin ja denoiser vielä siistii kuvan.

        Ehkä olennaista olisi tietää se tarve että mitä haluaa saada aikaiseksi.

        Jos kiinnostaa mahdollisimman tarkka kuvanlaatu niin tosiaankin LuxCore mahdollistaa parempaa kuvaa kun on bidirectional rendering käytössä: https://wiki.luxcorerender.org/Render_Configuration

        Eli siis se ampuu säteitä kamerasta sceneen mutta myös valonlähteistä sceneen. Se näkyy olevan CPU-only, että siinä ei edes saa GPU:sta mitään iloa. Tuo kuitenkin mahdollistaa vähän paremmin nuo "caustics" efektit mitä tulee kun valo menee lasin läpi tai miten vesi heijastaa valoa seinille tai vedenpohjaan. Se onnistuu myös cyclesillä mutta tuossa se on hieman parempi.

        Jos haet tuota, GPU ei tässä hyödytä Muuten sitten jos kuvanlaadun renderpassilla ei tarvitse olla Avatar elokuvan FullHD resoa parempi niin Cycles ja 4TFlops Geforce 1050 Super pitäis toimia.

        Raskaammassa renderöinnissä mitä nykyään tehdään niin siinä voi tosiaankin miettiä jos laskee vain CPU:lla kun on 12 Gigaa muistia että antaa sen yön aikana tehdä framea ja jos tekee videota niin ostaa palveluna renderöinnin. GPU renderöinti vähän jumittaa ikävästi konetta että saman aikaisesti ei muuta viitsi tehdä että ei silleen ole huono diili ulkoistaa se 100 Teraflopsin GPU:lle missä muistia on myös vaikka se 12 gigaa tai enemmän.


      • Anonyymi
        Kollimaattori kirjoitti:

        Ei PCI-E v.2 ole mitenkään vanhentunut, vaikka uudempaa onkin jo markkinoilla, kyllä sillä ehtii vielä. ; )

        Uudet näytönohjaimet vaan ovat nyt aivan sikahintaisia tämän kryptolouhinnan ja koronabuumin takia. Kysynnän ylittäessä tarjonnan nousevat hinnat taivaisiin. En ostaisi ainakaan uutta, ellei ole aivan pakko.

        Ehkä löytäisit käytettynä jonkun uudemman Quadron tuoreemmalla piiriarkkitehtuurilla ja suuremmalla muistilla. Pikaisella haulla löytyi mm. M2000 ja K4200 4GB:n muistilla, mutta eivät niin halpoja nekään, 130.– kontra 150.–.

        Hyvä huomio, enpä muistanutkaan että komponenttipula vaikuttaa nyt tietysti tietokonepuolellakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä olennaista olisi tietää se tarve että mitä haluaa saada aikaiseksi.

        Jos kiinnostaa mahdollisimman tarkka kuvanlaatu niin tosiaankin LuxCore mahdollistaa parempaa kuvaa kun on bidirectional rendering käytössä: https://wiki.luxcorerender.org/Render_Configuration

        Eli siis se ampuu säteitä kamerasta sceneen mutta myös valonlähteistä sceneen. Se näkyy olevan CPU-only, että siinä ei edes saa GPU:sta mitään iloa. Tuo kuitenkin mahdollistaa vähän paremmin nuo "caustics" efektit mitä tulee kun valo menee lasin läpi tai miten vesi heijastaa valoa seinille tai vedenpohjaan. Se onnistuu myös cyclesillä mutta tuossa se on hieman parempi.

        Jos haet tuota, GPU ei tässä hyödytä Muuten sitten jos kuvanlaadun renderpassilla ei tarvitse olla Avatar elokuvan FullHD resoa parempi niin Cycles ja 4TFlops Geforce 1050 Super pitäis toimia.

        Raskaammassa renderöinnissä mitä nykyään tehdään niin siinä voi tosiaankin miettiä jos laskee vain CPU:lla kun on 12 Gigaa muistia että antaa sen yön aikana tehdä framea ja jos tekee videota niin ostaa palveluna renderöinnin. GPU renderöinti vähän jumittaa ikävästi konetta että saman aikaisesti ei muuta viitsi tehdä että ei silleen ole huono diili ulkoistaa se 100 Teraflopsin GPU:lle missä muistia on myös vaikka se 12 gigaa tai enemmän.

        Renderöintialustaa olen metsästänyt lähinnä sillä silmällä että olisi mahdollisimman selkeä käyttää ja säätää ja tuottaisi kohtuullisessa ajassa hyvän ja realistisen näköisiä kuvia. Lähinnä kyse on yksittäisistä erillisistä kuvista, mutta voihan se kiinnostus toki jossain vaiheessa kääntyä myös liikkuvaan kuvaan.

        Käsittääkseni testaamistani Appleseed ja Luxcorerender (jota en ole saanut edes toimimaan!) ovat lähinnä rendausmoottoreita joissa scenen säätelymahdollisuudet ovat rajallisemmat, kun taas Blender on monipuolisempi - jopa sekavuuteen asti.

        Kuten Blenderissä myös Appleseedissa on kaksi rendausmoodia, interaktiivinen ja lopullinen rendaus. Interaktiivisessa valoja, materiaaleja jne. voi säätää ja kuva lähtee aina tarkentumaan uudestaan rakeisesta ja rendaa kuvaa loputtomiin tarkemmaksi. Toinen rendausvaihtoehto on se perinteinen, jossa lasketaan keskeltä neliö kerrallaan spiraalimaisesti edeten asetuksissa määritellyt kerrat. Appleseedin suurin ongelma minulla on että vaikka rendatun kuvan saa tallennettua niin ohjelma yleensä kaatuu kun yrittää tallentaa projektin (eli tehdyt asetukset ja säädöt menevät hukkaan).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Renderöintialustaa olen metsästänyt lähinnä sillä silmällä että olisi mahdollisimman selkeä käyttää ja säätää ja tuottaisi kohtuullisessa ajassa hyvän ja realistisen näköisiä kuvia. Lähinnä kyse on yksittäisistä erillisistä kuvista, mutta voihan se kiinnostus toki jossain vaiheessa kääntyä myös liikkuvaan kuvaan.

        Käsittääkseni testaamistani Appleseed ja Luxcorerender (jota en ole saanut edes toimimaan!) ovat lähinnä rendausmoottoreita joissa scenen säätelymahdollisuudet ovat rajallisemmat, kun taas Blender on monipuolisempi - jopa sekavuuteen asti.

        Kuten Blenderissä myös Appleseedissa on kaksi rendausmoodia, interaktiivinen ja lopullinen rendaus. Interaktiivisessa valoja, materiaaleja jne. voi säätää ja kuva lähtee aina tarkentumaan uudestaan rakeisesta ja rendaa kuvaa loputtomiin tarkemmaksi. Toinen rendausvaihtoehto on se perinteinen, jossa lasketaan keskeltä neliö kerrallaan spiraalimaisesti edeten asetuksissa määritellyt kerrat. Appleseedin suurin ongelma minulla on että vaikka rendatun kuvan saa tallennettua niin ohjelma yleensä kaatuu kun yrittää tallentaa projektin (eli tehdyt asetukset ja säädöt menevät hukkaan).

        No opettele se Blender. Muutaman video tutoriaalin kun käy läpi niin saa perusteet selville.
        vaikka tuosta alkuun:
        https://www.youtube.com/watch?v=TPrnSACiTJ4


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No opettele se Blender. Muutaman video tutoriaalin kun käy läpi niin saa perusteet selville.
        vaikka tuosta alkuun:
        https://www.youtube.com/watch?v=TPrnSACiTJ4

        Kiitti, juuri tuota videosarjaa olenkin katsellut läpi. Pitäis vaan näköjään katsoessakin koko ajan pausettaa ja itse suorittaa perässä, koska sen verran kovapäinen olen ja/tai käyttöliittymä kryptinen että vielä on toiminnot välillä hukassa. Jopa sen renderöijä, aivan kun ohjelma ei toimis aina samalla tavalla.
        Hyvännäköisen donitsin kyllä pyöräyttää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitti, juuri tuota videosarjaa olenkin katsellut läpi. Pitäis vaan näköjään katsoessakin koko ajan pausettaa ja itse suorittaa perässä, koska sen verran kovapäinen olen ja/tai käyttöliittymä kryptinen että vielä on toiminnot välillä hukassa. Jopa sen renderöijä, aivan kun ohjelma ei toimis aina samalla tavalla.
        Hyvännäköisen donitsin kyllä pyöräyttää.

        Lisäksi Blenderissä on mainio video editori. Myös camera-tracking jolla voi videoon lisätä CGI-objekteja ja trikkejä:
        https://www.youtube.com/watch?v=lY8Ol2n4o4A


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Renderöintialustaa olen metsästänyt lähinnä sillä silmällä että olisi mahdollisimman selkeä käyttää ja säätää ja tuottaisi kohtuullisessa ajassa hyvän ja realistisen näköisiä kuvia. Lähinnä kyse on yksittäisistä erillisistä kuvista, mutta voihan se kiinnostus toki jossain vaiheessa kääntyä myös liikkuvaan kuvaan.

        Käsittääkseni testaamistani Appleseed ja Luxcorerender (jota en ole saanut edes toimimaan!) ovat lähinnä rendausmoottoreita joissa scenen säätelymahdollisuudet ovat rajallisemmat, kun taas Blender on monipuolisempi - jopa sekavuuteen asti.

        Kuten Blenderissä myös Appleseedissa on kaksi rendausmoodia, interaktiivinen ja lopullinen rendaus. Interaktiivisessa valoja, materiaaleja jne. voi säätää ja kuva lähtee aina tarkentumaan uudestaan rakeisesta ja rendaa kuvaa loputtomiin tarkemmaksi. Toinen rendausvaihtoehto on se perinteinen, jossa lasketaan keskeltä neliö kerrallaan spiraalimaisesti edeten asetuksissa määritellyt kerrat. Appleseedin suurin ongelma minulla on että vaikka rendatun kuvan saa tallennettua niin ohjelma yleensä kaatuu kun yrittää tallentaa projektin (eli tehdyt asetukset ja säädöt menevät hukkaan).

        Googletin Appleseedia.... Tosiaankin se on renderöintimoottori kuten LuxCore tai Cycles ja niitä kaikkia voi käyttää Blenderissä. Appleseed vaikuttaa ominaisuuksiltaan vastavalta kuin Cycles mutta näkyy olevan beetavaiheessa ja se toimii vain CPU:lla. Siinäkään ei saa GPU:sta hyötyä.

        Blender sitten on mallinnusohjelma kuten Lightwave, Maya tai 3D Studio, mutta on maksuton.

        Blender ja tämän vakio Cycles on aika vaivaton säätää. CPU renderöinnissä olennaisen huomioitavaa on tile size, että CPU:a käytettäessä 32x32px toimii todella hyvin. Progressiivisesti renderöi niin se on hitaampi.

        Sieltä löytyy myös Acceleration Structure osiosta "Use Spatial Splits" mikä nopeuttaa renderöintiä.

        Muuten sitten voi säädellä kuvanlaatua ja idea käytännössä se, että "Light Paths" osiossa voi säätää realismia. Mitä enemmän valon säteet kimpoilevat, sitä enemmän kohinaa mutta lisää realismia. Caustics voi laittaa päälle tai pois tarpeen mukaan ja käytännössä lisää kohinaa mitä voi filtreröidä ja clamp arvoilla voi leikata hyvin kirkkaita säteitä kohinaa välttääkseen.

        Kohinaa taas voi vähentää ampumalla riittävästi valonsäteitä. Että se nopein vauhti saadaan aika pitkälti sillä kun säätää , että säätää realismivipuja niin paljon kuin tarvitsee että ei leikkaannu säteet mustaksi ja kärsi realismi, ja sitten riittävästi valonsäteitä että kohina pysyy kurissa.

        Itse käytän aina sitä "square samples" -valitsinta jolloin säteiden määrä on ^2. En ikinä käytä yli 128, (eli 16384 AA). Adaptiivisesti voi lisäksi säätää noise thresholdin vaikka 0.0025 ja Light Threshold 0.01 niin leikkautuu suurin osa säteistä pois vaikka olisi Total Samples 16384 AA.

        Ja jos vauhtia haluaa niin voi säätää sitä kohinaa lisää, vaikka noise threshold 0.01, sampleja vähemmälle ja kohinan poisto. Animated seed kannattaa pitää aina päällä.

        Yksi kikka millä saa vauhtia lisää, on laittaa diffuse bounced nollaan tai hyvin pieneksi. Se tummentaa kuvaa mutta World properties -välilehdeltä löytyy sitten ambient occulsion minkä voi kytkeä päälle ja nostaa sillä valoa varjoisiin alueisiin.

        Yleinen kikka, mitä myös elokuvassa Avatar käytettiin, on renderöidä kuva useassa render passissa. Nopeuttaa paljon kun volumetriset efektit kuten savut ja sumut renderöidään erillisessä vaiheessa ja yhdistetään sitten kuvaan. Eihän se niin realistista ole mutta nopeaa ja usein artistit haluavat säätää tuota renderöinnin jälkeen.

        Taustalla joku horisontti/taivas jne. on myös lähes aina erillinen render pass, että on voitu laittaa sinne vaikka valokuva ja renderöidä vaikka vain 16 samplea pikseli ja sitten edustalle varsinainen kohde.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Googletin Appleseedia.... Tosiaankin se on renderöintimoottori kuten LuxCore tai Cycles ja niitä kaikkia voi käyttää Blenderissä. Appleseed vaikuttaa ominaisuuksiltaan vastavalta kuin Cycles mutta näkyy olevan beetavaiheessa ja se toimii vain CPU:lla. Siinäkään ei saa GPU:sta hyötyä.

        Blender sitten on mallinnusohjelma kuten Lightwave, Maya tai 3D Studio, mutta on maksuton.

        Blender ja tämän vakio Cycles on aika vaivaton säätää. CPU renderöinnissä olennaisen huomioitavaa on tile size, että CPU:a käytettäessä 32x32px toimii todella hyvin. Progressiivisesti renderöi niin se on hitaampi.

        Sieltä löytyy myös Acceleration Structure osiosta "Use Spatial Splits" mikä nopeuttaa renderöintiä.

        Muuten sitten voi säädellä kuvanlaatua ja idea käytännössä se, että "Light Paths" osiossa voi säätää realismia. Mitä enemmän valon säteet kimpoilevat, sitä enemmän kohinaa mutta lisää realismia. Caustics voi laittaa päälle tai pois tarpeen mukaan ja käytännössä lisää kohinaa mitä voi filtreröidä ja clamp arvoilla voi leikata hyvin kirkkaita säteitä kohinaa välttääkseen.

        Kohinaa taas voi vähentää ampumalla riittävästi valonsäteitä. Että se nopein vauhti saadaan aika pitkälti sillä kun säätää , että säätää realismivipuja niin paljon kuin tarvitsee että ei leikkaannu säteet mustaksi ja kärsi realismi, ja sitten riittävästi valonsäteitä että kohina pysyy kurissa.

        Itse käytän aina sitä "square samples" -valitsinta jolloin säteiden määrä on ^2. En ikinä käytä yli 128, (eli 16384 AA). Adaptiivisesti voi lisäksi säätää noise thresholdin vaikka 0.0025 ja Light Threshold 0.01 niin leikkautuu suurin osa säteistä pois vaikka olisi Total Samples 16384 AA.

        Ja jos vauhtia haluaa niin voi säätää sitä kohinaa lisää, vaikka noise threshold 0.01, sampleja vähemmälle ja kohinan poisto. Animated seed kannattaa pitää aina päällä.

        Yksi kikka millä saa vauhtia lisää, on laittaa diffuse bounced nollaan tai hyvin pieneksi. Se tummentaa kuvaa mutta World properties -välilehdeltä löytyy sitten ambient occulsion minkä voi kytkeä päälle ja nostaa sillä valoa varjoisiin alueisiin.

        Yleinen kikka, mitä myös elokuvassa Avatar käytettiin, on renderöidä kuva useassa render passissa. Nopeuttaa paljon kun volumetriset efektit kuten savut ja sumut renderöidään erillisessä vaiheessa ja yhdistetään sitten kuvaan. Eihän se niin realistista ole mutta nopeaa ja usein artistit haluavat säätää tuota renderöinnin jälkeen.

        Taustalla joku horisontti/taivas jne. on myös lähes aina erillinen render pass, että on voitu laittaa sinne vaikka valokuva ja renderöidä vaikka vain 16 samplea pikseli ja sitten edustalle varsinainen kohde.

        Korjaan, noise threshold 0.0025 on ihan näkyvä noise. 0.001 on sitten tuottaa yleensä puhtaan kuvan ilman kohinanpoistoa 16384 AA samplella.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      88
      2381
    2. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      20
      2285
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      19
      1868
    4. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      76
      1512
    5. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      105
      1487
    6. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      160
      1256
    7. Aatteleppa ite!

      Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      257
      1052
    8. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      70
      981
    9. Onko se ikä

      Alkanut haitata?
      Ikävä
      78
      919
    10. Omalääkäri hallituksen utopia?

      Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha
      Maailman menoa
      174
      903
    Aihe