Ajan ajotiellä vaikka rinnalla kulkee pyörätie. Lisäksi ryhmässä poljemme rykelmässä sulkien muilta nopeammin liikkuvilta ajokaistan. Jos minulle soitetaan torvea, heristän nyrkkiä ja huudon niin että räkä lentää. Kuvittelen olevani kilpailussa. Liikennesäännöt ei minua koske.
Olen ns.kilpafillaristi
50
779
Vastaukset
- Anonyymi
Kerrattakoon provolle vielä kerran liikennesääntöjä. Nykyisen tieliikennelain voimassa ollen. Jos pyörätie on tien vastakkaisella puolella, sitä ei tarvitse käyttää. Jos pyörätie/kevyenliikenteenväylää ei ole merkitty kaksisuuntaiseksi, sitä ei tarvitse käyttää. Jos pyörätie on kelvottomassa kunnossa polkupyöräilijän mielestä, sitä ei tarvitse käyttää.
- Anonyymi
Oot laatinut sitten ihan omat säännöt niinkuin moni fillaristi. Vasemmalla puolella olevaa pyörätietä ei tarvi käyttää, jos sinne siirtyminen ei ole turvallista. Tulkintakysymys.
Loput on sitten täyttä potaskaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oot laatinut sitten ihan omat säännöt niinkuin moni fillaristi. Vasemmalla puolella olevaa pyörätietä ei tarvi käyttää, jos sinne siirtyminen ei ole turvallista. Tulkintakysymys.
Loput on sitten täyttä potaskaa.Jos ne mielestäsi on potaskaa sinulla on ongelma. Nimittäin asenneongelma.
Anonyymi kirjoitti:
Oot laatinut sitten ihan omat säännöt niinkuin moni fillaristi. Vasemmalla puolella olevaa pyörätietä ei tarvi käyttää, jos sinne siirtyminen ei ole turvallista. Tulkintakysymys.
Loput on sitten täyttä potaskaa.Tuolla laissa ei puhuta vasemmalla puolella olevalle pyörätielle SIIRTYMISEN turvallisuudesta.
Traficom:in pyöräilijän ohjeistus uuden tieliikennelain osalta sanoo seuraavaa:
"UUTTA: Jos pyörätie on kulkusuuntaasi nähden tien vasemmalla puolella, voit ajaa myös ajoradalla tai pientareella, jos se on turvallisempaa kulkureitin tai muun vastaavan syyn vuoksi."- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Tuolla laissa ei puhuta vasemmalla puolella olevalle pyörätielle SIIRTYMISEN turvallisuudesta.
Traficom:in pyöräilijän ohjeistus uuden tieliikennelain osalta sanoo seuraavaa:
"UUTTA: Jos pyörätie on kulkusuuntaasi nähden tien vasemmalla puolella, voit ajaa myös ajoradalla tai pientareella, jos se on turvallisempaa kulkureitin tai muun vastaavan syyn vuoksi."Niinpä, jos kulkureitti pyörätielle ei ole turvallinen. Lainlaatija nimenomaan tarkoittaa tätä. En väittäisi tätä jos näin ei olisi lausuttu ääneen silloin kun laki uudistui.Tästä oli Insertti tv-uutisissa.
Anonyymi kirjoitti:
Niinpä, jos kulkureitti pyörätielle ei ole turvallinen. Lainlaatija nimenomaan tarkoittaa tätä. En väittäisi tätä jos näin ei olisi lausuttu ääneen silloin kun laki uudistui.Tästä oli Insertti tv-uutisissa.
Kumminkaan esimerkiksi pyöräliiton
https://pyoraliitto.fi/pyorailysta/pyorailijan-liikennesaannot
Traficomin
https://www.traficom.fi/sites/default/files/media/publication/Traficom_Pyöräilijän_Liikennesääntöopas_FI.pdf
Taikka Liikenneturvan
https://www.liikenneturva.fi/sites/default/files/materiaalit/Materiaalit/jalan_ja_pyoraillen_2020.pdf
Noiden kolmen tahon uuden tieliikennelain mukaiset ohjeet eivät tuota asiaa kerro sinun esittämälläsi tavalla.
Uskon että noilla kaikilla kolmella taholla on erittäin hyvää asiantuntemusta ollut mukana noita ohjeitaan laatiessa, olisi erittäin epätodennäköistä että kaikki kolme tahoa olisivat tulkinneet lakia väärin ja sinä oikein.- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Kumminkaan esimerkiksi pyöräliiton
https://pyoraliitto.fi/pyorailysta/pyorailijan-liikennesaannot
Traficomin
https://www.traficom.fi/sites/default/files/media/publication/Traficom_Pyöräilijän_Liikennesääntöopas_FI.pdf
Taikka Liikenneturvan
https://www.liikenneturva.fi/sites/default/files/materiaalit/Materiaalit/jalan_ja_pyoraillen_2020.pdf
Noiden kolmen tahon uuden tieliikennelain mukaiset ohjeet eivät tuota asiaa kerro sinun esittämälläsi tavalla.
Uskon että noilla kaikilla kolmella taholla on erittäin hyvää asiantuntemusta ollut mukana noita ohjeitaan laatiessa, olisi erittäin epätodennäköistä että kaikki kolme tahoa olisivat tulkinneet lakia väärin ja sinä oikein.Kysymyshän on siitä, että ymmärrät poikkeuksen ohjeeksi käyttää autotietä vaikka käytössäsi on sinulle tarkoitettu kevyen liikenteen väylä. Jossain kohtaa tiellä on turvallinen paikka siirtyä sinne, esim. suojatie,alikulku tai kevyen liikenteen silta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos ne mielestäsi on potaskaa sinulla on ongelma. Nimittäin asenneongelma.
Pyörätiellä tai pientareella ei ole pakko ajaa, jos pinta tai väylä on kelvottomassa kunnossa. Jos pyörätie on vain vasemmalla puolella, sitä ei tarvitse käyttää.
Ajoneuvolla saa poikkeuksellisesti ajaa muullakin tien osalla kuin mitä on tarkoitettu. Tämä on Suomessa nykyisin hyvinkin tarpeen, koska tärinäraidat, tiemäärärahat ja laiskat urakoitsijat.
Kenenkään päälle ei saa ajaa, vaikka tämä ei noudattaisikaan liikennesääntöjä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pyörätiellä tai pientareella ei ole pakko ajaa, jos pinta tai väylä on kelvottomassa kunnossa. Jos pyörätie on vain vasemmalla puolella, sitä ei tarvitse käyttää.
Ajoneuvolla saa poikkeuksellisesti ajaa muullakin tien osalla kuin mitä on tarkoitettu. Tämä on Suomessa nykyisin hyvinkin tarpeen, koska tärinäraidat, tiemäärärahat ja laiskat urakoitsijat.
Kenenkään päälle ei saa ajaa, vaikka tämä ei noudattaisikaan liikennesääntöjä.Lain noudattamisen valvominen kuuluu poliisille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pyörätiellä tai pientareella ei ole pakko ajaa, jos pinta tai väylä on kelvottomassa kunnossa. Jos pyörätie on vain vasemmalla puolella, sitä ei tarvitse käyttää.
Ajoneuvolla saa poikkeuksellisesti ajaa muullakin tien osalla kuin mitä on tarkoitettu. Tämä on Suomessa nykyisin hyvinkin tarpeen, koska tärinäraidat, tiemäärärahat ja laiskat urakoitsijat.
Kenenkään päälle ei saa ajaa, vaikka tämä ei noudattaisikaan liikennesääntöjä.Ja joulupukkikin on olemassa. Näin lukee tieliikennelaissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kysymyshän on siitä, että ymmärrät poikkeuksen ohjeeksi käyttää autotietä vaikka käytössäsi on sinulle tarkoitettu kevyen liikenteen väylä. Jossain kohtaa tiellä on turvallinen paikka siirtyä sinne, esim. suojatie,alikulku tai kevyen liikenteen silta.
Juu tätä asiaa (pyöräilijöiden ajoa tiellä, vaikka vieressä pyörätie) kummeksuin itsekin pitkään.
Sitten piti jalkavamman takia lopettaa juoksu ja siirryin pyöräilyyn. Kait tuli samalla myös aivovamma, nimittäin suht nopeasti oivalsin syyn: osa pyöräteistä on ruokottoman huonokuntoisia. Harmia ei huomaa ajaessaan ”mummopyörällä”, mutta spandeksit jalassa - ja varsinkin kun on kapeat renkaat ja kovat rengaspaineet - huomaa. Poikittaissaumoja 2-4 metrin välekn ja jokainen niistö iskee mehukkaasti persaukseen. Kyllä, kun on tällainen pyörätie ja vieressä hyväkuntoinen päällyste maantiellä, siirryn sinne.
Jos se sinua harmittaa, niin ymmärrän sen. Koska sehän haittaa sinua esimerkiksi..öö ei millään tavalla =)
Hyvää kesää! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu tätä asiaa (pyöräilijöiden ajoa tiellä, vaikka vieressä pyörätie) kummeksuin itsekin pitkään.
Sitten piti jalkavamman takia lopettaa juoksu ja siirryin pyöräilyyn. Kait tuli samalla myös aivovamma, nimittäin suht nopeasti oivalsin syyn: osa pyöräteistä on ruokottoman huonokuntoisia. Harmia ei huomaa ajaessaan ”mummopyörällä”, mutta spandeksit jalassa - ja varsinkin kun on kapeat renkaat ja kovat rengaspaineet - huomaa. Poikittaissaumoja 2-4 metrin välekn ja jokainen niistö iskee mehukkaasti persaukseen. Kyllä, kun on tällainen pyörätie ja vieressä hyväkuntoinen päällyste maantiellä, siirryn sinne.
Jos se sinua harmittaa, niin ymmärrän sen. Koska sehän haittaa sinua esimerkiksi..öö ei millään tavalla =)
Hyvää kesää!Mitäs jos ajaisitkin vaan sillä mummopyörällä ilman noita rensseleitä.Olis vähän enemmän haastetta harrastuksessa.
- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Kumminkaan esimerkiksi pyöräliiton
https://pyoraliitto.fi/pyorailysta/pyorailijan-liikennesaannot
Traficomin
https://www.traficom.fi/sites/default/files/media/publication/Traficom_Pyöräilijän_Liikennesääntöopas_FI.pdf
Taikka Liikenneturvan
https://www.liikenneturva.fi/sites/default/files/materiaalit/Materiaalit/jalan_ja_pyoraillen_2020.pdf
Noiden kolmen tahon uuden tieliikennelain mukaiset ohjeet eivät tuota asiaa kerro sinun esittämälläsi tavalla.
Uskon että noilla kaikilla kolmella taholla on erittäin hyvää asiantuntemusta ollut mukana noita ohjeitaan laatiessa, olisi erittäin epätodennäköistä että kaikki kolme tahoa olisivat tulkinneet lakia väärin ja sinä oikein.Kaksi ensimmäistä ovat jonkin asteisia asiantuntijoita, keskimmäinen jopa melko hyvä, mutta Liikenneturha ei kyllä sitä ole.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitäs jos ajaisitkin vaan sillä mummopyörällä ilman noita rensseleitä.Olis vähän enemmän haastetta harrastuksessa.
Mitä jos ajelisit sillä Trabantilla vaan. Siinä olisi haastetta riittävästi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pyörätiellä tai pientareella ei ole pakko ajaa, jos pinta tai väylä on kelvottomassa kunnossa. Jos pyörätie on vain vasemmalla puolella, sitä ei tarvitse käyttää.
Ajoneuvolla saa poikkeuksellisesti ajaa muullakin tien osalla kuin mitä on tarkoitettu. Tämä on Suomessa nykyisin hyvinkin tarpeen, koska tärinäraidat, tiemäärärahat ja laiskat urakoitsijat.
Kenenkään päälle ei saa ajaa, vaikka tämä ei noudattaisikaan liikennesääntöjä.Kirjoitat seuraavaa: "Jos pyörätie on vain vasemmalla puolella, sitä ei tarvitse käyttää."
Poikkeaminen sen käytöstä määritellään tieliikennelissa. "Jos kaksisuuntainen pyörätie on vain tien vasemmalla puolella ja ajoradan oikealla puolella olevan pientareen tai ajoradan oikean reunan käyttö on kulkureitin tai muun vastaavan syyn vuoksi turvallisempaa, polkupyöräilijä saa käyttää piennarta tai ajoradan oikeaa reunaa." - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kirjoitat seuraavaa: "Jos pyörätie on vain vasemmalla puolella, sitä ei tarvitse käyttää."
Poikkeaminen sen käytöstä määritellään tieliikennelissa. "Jos kaksisuuntainen pyörätie on vain tien vasemmalla puolella ja ajoradan oikealla puolella olevan pientareen tai ajoradan oikean reunan käyttö on kulkureitin tai muun vastaavan syyn vuoksi turvallisempaa, polkupyöräilijä saa käyttää piennarta tai ajoradan oikeaa reunaa."Käytännössä tuo ehto täyttyy aina. Ajoradan ylittaminen kahdesti lyhyellä matkalla on aina riski ja pysyminen ajoradalla oikealla siten aina turvallisempaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Käytännössä tuo ehto täyttyy aina. Ajoradan ylittaminen kahdesti lyhyellä matkalla on aina riski ja pysyminen ajoradalla oikealla siten aina turvallisempaa.
Ei täyty. Ajoradan ylittäminen itsessään ei ole mikään riski. Muut tilanteessa liikkuvat saattavat tehdä siitä vaarallisen tai sitten ei. Jos muita ei ole lähistöllä, niin väitän, että aika riskitöntä on ylittää ajorata.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei täyty. Ajoradan ylittäminen itsessään ei ole mikään riski. Muut tilanteessa liikkuvat saattavat tehdä siitä vaarallisen tai sitten ei. Jos muita ei ole lähistöllä, niin väitän, että aika riskitöntä on ylittää ajorata.
Muita ole lähistöllä, varmaa on ainakin kun se pyörätie kohta taas päättyy on lähistöllä noita autoilijoita. Tämmöisiä pätkiä saattaa olla muutaman kilometrin aikana useita. Moniko autolija suostuisi pysähtymään muutaman sadan metrin välein, tulemaan ulos autosta kuukuilemaan, ja menemään taas ratin taakse jatkaakseen matkaansa? Vastaan itse: ei kukaan.
Onneksi on muuten niin että meillä päin ei ole näitten pätkien päissä kaksisuuntaisen pyörätien merkkiä, joten on hyvinkin luontevaa käyttää sitä oikeanpuolimmaista maantien pientaretta.
- Anonyymi
Muista heittää juomapullolla autoa joka ohittaa liian läheltä
- Anonyymi
Tieliikenelaissa lukee näin:
"Jos kaksisuuntainen pyörätie on vain tien vasemmalla puolella ja ajoradan oikealla puolella olevan pientareen tai ajoradan oikean reunan käyttö on kulkureitin tai muun vastaavan syyn vuoksi turvallisempaa, polkupyöräilijä saa käyttää piennarta tai ajoradan oikeaa reunaa."
Ei huvita ajaa pyörätiellä (kevyenliikenteen väylällä), ei ole peruste toimia noin. Ensimmäinen ehto on kaksisuuntainen pyörätie. Toinen ehto on kulkureitti tai muu vastaavan syy ja lisäksi näin toimiminen pitää olla turvallisempaa kuin pyörätien käyttö.- Anonyymi
Käytännössä tuo ehto täyttyy aina. Ajoradan ylittaminen kahdesti lyhyellä matkalla on aina riski ja pysyminen ajoradalla oikealla siten aina turvallisempaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Käytännössä tuo ehto täyttyy aina. Ajoradan ylittaminen kahdesti lyhyellä matkalla on aina riski ja pysyminen ajoradalla oikealla siten aina turvallisempaa.
Minä siis olen kilpafillaristi, ajan kippurasarvisella. Ja kovaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä siis olen kilpafillaristi, ajan kippurasarvisella. Ja kovaa.
Hyvä. Siihen ei joka jamppa pysty. Turvallista matkaa!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä siis olen kilpafillaristi, ajan kippurasarvisella. Ja kovaa.
On velvoite ajaa tilanteisiin sopivalla nopeudella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Käytännössä tuo ehto täyttyy aina. Ajoradan ylittaminen kahdesti lyhyellä matkalla on aina riski ja pysyminen ajoradalla oikealla siten aina turvallisempaa.
Ei täyty todellakaan aina ehto. On täysin riippuvainen liikennetilanteesta. Kaikki asiat vaikuttavat tilanteeseen, kuten esim. liikennemäärät, tieosuuden nopeusrajoitus jne.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei täyty todellakaan aina ehto. On täysin riippuvainen liikennetilanteesta. Kaikki asiat vaikuttavat tilanteeseen, kuten esim. liikennemäärät, tieosuuden nopeusrajoitus jne.
Toki täyttyy. Ei ole ollenkaan riippuvainen liikennetilanteesta vaan ajorata täytyy aina ylittää jos haluaa ajaa vasemmalla kelvillä ja ajoradan ylittäminen on aina riski eli on turvallisempaa jatkaa oikealla pientareella. Mitä suurempi liikennemäärä sen suurempi riski ajoradan ylitykseen. Tämän sanoo järkikin.
Lisäksi lainaamasi tieliikennellaki vahvistaa tämän "ajoradan oikean reunan käyttö on kulkureitin tai muun vastaavan syyn vuoksi turvallisempaa, polkupyöräilijä saa käyttää piennarta tai ajoradan oikeaa reunaa." - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toki täyttyy. Ei ole ollenkaan riippuvainen liikennetilanteesta vaan ajorata täytyy aina ylittää jos haluaa ajaa vasemmalla kelvillä ja ajoradan ylittäminen on aina riski eli on turvallisempaa jatkaa oikealla pientareella. Mitä suurempi liikennemäärä sen suurempi riski ajoradan ylitykseen. Tämän sanoo järkikin.
Lisäksi lainaamasi tieliikennellaki vahvistaa tämän "ajoradan oikean reunan käyttö on kulkureitin tai muun vastaavan syyn vuoksi turvallisempaa, polkupyöräilijä saa käyttää piennarta tai ajoradan oikeaa reunaa."Kirjoitat ettei riipu liikennetilanteesta (kuten esim. ajoneuvojen määrästä). Meinaatko että kaadut herkemmin kuin ylität ajoradan, vai mistä se vaarallisuus tulee ajoradan ylityksen suhteen?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toki täyttyy. Ei ole ollenkaan riippuvainen liikennetilanteesta vaan ajorata täytyy aina ylittää jos haluaa ajaa vasemmalla kelvillä ja ajoradan ylittäminen on aina riski eli on turvallisempaa jatkaa oikealla pientareella. Mitä suurempi liikennemäärä sen suurempi riski ajoradan ylitykseen. Tämän sanoo järkikin.
Lisäksi lainaamasi tieliikennellaki vahvistaa tämän "ajoradan oikean reunan käyttö on kulkureitin tai muun vastaavan syyn vuoksi turvallisempaa, polkupyöräilijä saa käyttää piennarta tai ajoradan oikeaa reunaa."Jos ajoradan ylitys on mielestäsi joka kerta vaarallista, niin taitaa pikemminkin olla syy sinussa, kuin missään muualla. Valtaosalle ajoradan ylitys ei ole vaarallista. Se riippuu paljolti miten itse toimii tilanteessa, onko vaarallista vai ei.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos ajoradan ylitys on mielestäsi joka kerta vaarallista, niin taitaa pikemminkin olla syy sinussa, kuin missään muualla. Valtaosalle ajoradan ylitys ei ole vaarallista. Se riippuu paljolti miten itse toimii tilanteessa, onko vaarallista vai ei.
En sanonut että se on vaarallista mutta se on aina riski eikä sitä kannata vain pilkunhieronnan ja huonojen liikennejärjestelyjen (esim. muutaman sadan metrin mittaisen kelvin vuoksi jolta on heti palattava ajoradan yli ajamaan normaalisti oikealle) vuoksi tehdä.
Tällaisia kelvinpätkiä on lukemattomia ja ne ei kyllä sujuvoita liikkumista jos niitä alkaa keräilemään ajokaistoja ylittelemällä. Nämä oli lähinnä mielessä kun kirjoitin.
Suosittelen kokeilemaan miten järkevää ja sujuvaa tuollainen liikuminen on jos kiinnostaa.
Pyöräillessä ajamista miettii hiukan eri kantilta kuin autoillessa. Sitä on turvattomampi ja turhia riskejä ei halua ottaa.
Jos kelvi jatkuu pitemmän matkan vasemmalla niin ajan kylllä siellä, ei ongelmaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei täyty todellakaan aina ehto. On täysin riippuvainen liikennetilanteesta. Kaikki asiat vaikuttavat tilanteeseen, kuten esim. liikennemäärät, tieosuuden nopeusrajoitus jne.
Miten se olis se ruuhkan aiheuttaminen ajotielle. Kun vaan puhutaan.siitä pyörätiestä
Miksi pitää ajaa rinnakkain. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten se olis se ruuhkan aiheuttaminen ajotielle. Kun vaan puhutaan.siitä pyörätiestä
Miksi pitää ajaa rinnakkain.Ainakin se helpottaa ohittamista.
- Anonyymi
Minä ohitan tedät hipoen , onhan oma vikasi jos horjahdat ja jäät laastaroimaan kehoasi . Minua se ei haittaa .
- Anonyymi
Syytä muistaa että kehitysvamma ei tartu, mutta asennevamma periytyy.
- Anonyymi
Pahimpia pyöräilijän vihollisia on 65 - 75 -vuotiaat eläkeikäiset naiset, ilmeiset vanhat piiat. Nämä samat elämäänsä kyllästyneet naiset ovat kauppojen kassoilla kaikkien muiden asiakkaiden sekä kaupankassojen vihollisia tai kääntäen.
Edellinen pätee siitä riippumatta, onko ko. vanhapiika liikkeellä jalkaisin koiransa kanssa, ilman koiraa tai autolla. Heidän liikkuessaan autolla vaara on suurin.- Anonyymi
Saman olen huomannut. Naamasta näkee että eräät oikein nauttivat kun pääsevät kyykyttämään miespuolisia polkupyöräilijöitä käyttäytyessään aivan tahallaan tieliikennelain vastaisesti vaarantaen polkuoyöräilijän hengen ja terveyden.
- Anonyymi
No näitä mulkkuja riittää. Ei ole minkään näköistä itsesuojelu vaistoa.
- Anonyymi
Ajoradoilla muita häiritsevistä kaksi tai kolme rinnakkain ajavista eri lajeja harjoittelevista pyöräilijäporukoista pitää aina ilmoittaa poliisille. Puuttuvat kyllä asiaan.
Ei noita porukoita kovin paljoa enää ole. Ajavat sen verran paljon ja pitkään, että jäävät varmasti kiinni. Tai kaatuilevat tiukoissa paikoissa muuta liikennettä väistellessään. Vauhtia on alamäissä ja mutkissa usein aivan liikaa eivätkä kaikki edes näe eteensä. Oppivat kyllä sairaalassa, että liikenteessä kaikki eivät suostu väistämään senttiäkään kaksi rinnakkain ajavia pyöräilijöitä. Saavat valita, kumpi heistä väistää ja minne. Koskee myös pyöräteitä. Tuskallista karsintaa!- Anonyymi
Helpompihan nuo on ohittaa kun eivät aja letkassa :D
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Helpompihan nuo on ohittaa kun eivät aja letkassa :D
Siis kun ajavat sääntöjen vastaisesti, vai? Kilpailuihin pitää olla lupa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis kun ajavat sääntöjen vastaisesti, vai? Kilpailuihin pitää olla lupa.
Kilpailujen järjestäjä on huolehtinut luvat kuntoon ja kisahenkilöstöä ohjaamaan liikennettä tai sulkemaan liikenteen autoilta jotta kisa voidaan ajaa turvallisesti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kilpailujen järjestäjä on huolehtinut luvat kuntoon ja kisahenkilöstöä ohjaamaan liikennettä tai sulkemaan liikenteen autoilta jotta kisa voidaan ajaa turvallisesti.
Entäs noi moottoripyöräkilpailut? Eräänäkin syksyisenä päivänä ylipainoisten äijien letka ohitti autolijaa kapealla kylätiellä. Siinä sitten näin polkupyöräilijänä olin joutua ojaan kun autolija joutui ohittamaan minut hihaa hipoen kun isot moottoripyörät änkesivät ohi samanaikaisesti toiselta sivulta peltiä hipoen. Eikös tämmöisiin moottoripyöräkulkueisiinkin pitäisi sulkea tie ja hakea lupa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Entäs noi moottoripyöräkilpailut? Eräänäkin syksyisenä päivänä ylipainoisten äijien letka ohitti autolijaa kapealla kylätiellä. Siinä sitten näin polkupyöräilijänä olin joutua ojaan kun autolija joutui ohittamaan minut hihaa hipoen kun isot moottoripyörät änkesivät ohi samanaikaisesti toiselta sivulta peltiä hipoen. Eikös tämmöisiin moottoripyöräkulkueisiinkin pitäisi sulkea tie ja hakea lupa?
Kyllä, lisäksi on huomioitava monenlaiset harrasteautolijat jotka pitkinä letkoina haisevat kovin pahalle että viaton pyöräilijä ihan tikahtua meinaa. On myös noita muuten vaan huvikseen eestaas ajelevia autolijoita jotka kyllä muistavat ohittaa pyöräilijän aina liian läheltä. Kyllä tuollaiseen päättömään ajeluun joku roti olisi löydettävä. Tie on suljettava, ja lupa ajeluun hankittava.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kilpailujen järjestäjä on huolehtinut luvat kuntoon ja kisahenkilöstöä ohjaamaan liikennettä tai sulkemaan liikenteen autoilta jotta kisa voidaan ajaa turvallisesti.
Jotkut porukat kilpailevat vain keskenään ilman mitään lupia. Harjoituskilpailu!
- Anonyymi
Minulla on omilla lenkeilläni mukana pyörän tangossa action-kamera. Ajan itse sääntöjen mukaisesti, mutta autoilijoiden puuhat tallentuvat. Pari kertaa olen ottanut selville kiilaavan tms. vittumaisesti käyttäytyneen autoilijan henkilöllisyyden. Ovat olleet jännästi sovittelevia ja pahoittelevia. (Smile, you are on candid camera... :)
- Anonyymi
Nykysin pitäisi suhtautua liikenteeseen sillä tavalla, että töpättyään voi aina löytää naamansa ja tekosensa jostakin tubesta. Kamerat ovat sen verran yleisiä, jos ei muualla niin kännykässä.
- Anonyymi
Jos ei ole piennarta eikä pyörätietä, pelkästään oja ja ajokaista, silloin on pakko kävelijöidenkin kävellä ajorataa pitkin.
- Anonyymi
TAI: Jos yksityisalue alkaa heti autojen ajoradan asfaltin päätyttyä, ei senttiäkään ylimääräistä tilaa, lenkkeilijänkin on pakko silloin edetä ajoradalla.
Tietystikin aamulenkkeilijä voi valita toisen reitin, eli kiertää aamupuhteena maapallo ja saapua kohteeseen vastakkaisesta suunnasta. - Anonyymi
Eihän Sulla oo kypärän hihna liian tiukalla?
Saattaa vaikuttaa aivoverenkiertoon.
Vaikuttas, et Sulla on jo oireita. - Anonyymi
Tai jos autoilijalla on turvavyö päällä, voi aiheuttaa rytmihäiriöitä sydämeen jos se puristaa yhtään, eli välittömästi kiellettävä turvavöiden käyttö kansallisen terveyden nimessä.
- Anonyymi
Miten ajoneuvolaki ja tieliikennelaki vastaavat kysymykseen?
Xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
1) Polkupyörällä tarkoitetaan ajoneuvolain mukaan pääosin lihasvoimalla käytettävää vähintään kaksipyöräistä ajoneuvoa. Polkupyörä on siis ajoneuvo, joten siitä on noudattettava, mitä tieliikennelaki sanoo ajoneuvoista sekä erikseen polkupyöristä.
2) Ajoneuvolla on kaksisuuntaisella ajoradalla ajettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista.
3) Pyörätiellä ajettaessa on noudatettava, mitä tieliikennelaissa säädetään ajoradalla ajamisesta (kts. kohta 2).
4) Ajettaessa ajoneuvolla pyöräkadulla on polkupyöräilijälle annettava esteetön kulku. Ajonopeus on sovitettava pyöräilyn mukaiseksi.
Ryhmässä ajettaessa ei siis saa ajaa rinnakkain, vaan ajoradalla, maantie mukaan lukien, tulee ajaa peräkkäin. Myös pyörätiellä on ajettava aina peräkkäin pyörätien oikeassa reunassa, koska pyörätiellä ajettaessa on noudatettava, mitä laissa säädetään ajoradalla ajamisesta.
Vvvvvvvvvvvvvvvvvvvvv
Laki ei erikseen vastaa siihen, voiko pyöräkadulla pyöräillä rajoituksetta rinnakkain. Pyöräkadulla noudatetaan muutoin, mitä tieliikennelaki polkupyöräilystä toteaa, mutta polkupyöräilijälle on annettava sen lisäksi esteetön kulku. Pyöräkatu lienee tältä osin ns. harmaata aluetta, josta ennakkotapausta ei ole.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
24h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?134495Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy3093365Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja363336Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin112499Voitaisko olla kavereita?
Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk152315- 2562023
Martinan mies on Suomessa.
Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...2871598- 881541
Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?
Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi441306Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_81153