Suomalaisetkin alkavat ottaa ilmastonmuutoksen vihdoin vakavasti. Norjassahan sähköautot ovat olleet suosittuja jo vuosikausia.
Kesäkuussa Suomessa myytiin 1055 täyssähköautoa ja 1029 dieselautoa.
Eihän tilanne vieläkään ole hyvä. Dieselautojen lukumäärä pitäisi olla 0, ja niiden käytöstä tehtävä rangaistavaa.
Sähköautoja myydään Suomessakin jo enemmän kuin dieseleitä
25
66
Vastaukset
- Anonyymi
Sähköautolla ei saa vedettyä 2000-kiloista perävaunua 12 tunnissa Hangosta Nurogamiin 30-asteen pakkasessa.
- Anonyymi
Sähköautot ovat tappovehkeitä, niin omistajalleen kuin ympärilläänkin oleville.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköautot ovat tappovehkeitä, niin omistajalleen kuin ympärilläänkin oleville.
Norjan sähköautot oli niitä pikkusia mopo-autoja, jotka on kaupungissa ihan riittäviä- mutta Suomen välimatkoilla ja huonoilla teillä ei onnaa.
melkonen huijaus.- ja autoteollisuus kiittää.
Luonto sensijaan saastuu.
Suomen liikenne olisi oaremoi entisillä automalleilla. Kuubassa on maailman parhaat autot- ja eteläinen pallonpuolisko ajelee täysin 50-20 vuotta vanhoilla autoilla- ja kukaan ei ole edes kuullut Ohisalosta, Satu Hassista tai Ville Niinistöstä ja heidän maapallonpelastamis-hankkeestaan, jolla suomalaiset köyhistetään ja ajetaan ongelmiin.
http://nwohavaintoja.blogspot.com/2006/
- Anonyymi
Ei kyse ole ilmastonmuutoksen vakavastiottamisesta vaan uuden auton hankinnasta. Moni haluaa viimeisintä huutoa olevan kulkuneuvon, oli sen valmistamisessa tuhottu miten paljon luonnonvaroja hyvänsä.
Lisäksi valtio tukee auliista tätä hulluutta uusien autojen veronalennuksin. Varsinkin hybridiautot ovat valmistettaessa melkoinen rasite ympäristölle, sillä niissä on kummankin voimanlähteen tekniikka ja alhaiset nimellispäästöt, vaikka vähänkin pidemmät matkat on ajettava polttomoottorilla.
Ikävä kyllä EU mittaa auton ympäristöystävällisyyttä vain käytönaikaisilla päästöillä. Tämäkin on osatotuus. Jos sähkö on tuotettu uusiutumattomilla luonnonvaroilla, ovat todelliset päästöt ovat melkoiset.
Henkilöautot tuottavat noin seitsemän prosenttia Suomen päästöistä, joten niiden uusimisen korostamisessa on kyse pilkunviilauksesta. Raskas liikenne tuottaa päästöistä kahdeksan prosenttia, eikä dieselille ole vielä järkevää korvaajaa. Lisäksi uudet dieselautot ovat paljon pienempipäästöisiä kuin vanhat.- Anonyymi
Palokunta ei saa edes sammumaan.
- Anonyymi
Suomessa tilanne on hyvä, sillä viimekin vuonna tuotetusta sähköstä jo 85 prosenttia oli hiilidioksidivapaata. Ja osuus tulee nousemaan, kun Olkiluoto 3 ja tuulivoimapuistohankkeet valmistuvat.
Pakoputkiautoilla ei ole tulevaisuutta, koska ilmastonmuutoksen torjunta poistaa ne vähitellen liikenteestä. Kehityskulku voisi olla toki nopeampaakin, mutta käytännön esteet eivät mahdollista nopeampaa siirtymää.
Jos joku tulee selittämään biopolttoaineista, niin voi voi. Ne kiihdyttävät ilmastonmuutosta tuplasti verrattuna fossiilisiin polttoaineisiin, koska peltojen alta kaadetaan pois hiilinielut. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomessa tilanne on hyvä, sillä viimekin vuonna tuotetusta sähköstä jo 85 prosenttia oli hiilidioksidivapaata. Ja osuus tulee nousemaan, kun Olkiluoto 3 ja tuulivoimapuistohankkeet valmistuvat.
Pakoputkiautoilla ei ole tulevaisuutta, koska ilmastonmuutoksen torjunta poistaa ne vähitellen liikenteestä. Kehityskulku voisi olla toki nopeampaakin, mutta käytännön esteet eivät mahdollista nopeampaa siirtymää.
Jos joku tulee selittämään biopolttoaineista, niin voi voi. Ne kiihdyttävät ilmastonmuutosta tuplasti verrattuna fossiilisiin polttoaineisiin, koska peltojen alta kaadetaan pois hiilinielut."WLTP-mittaustavan mukainen ensirekisteröityjen henkilöautojen keskimääräinen hiilidioksidipäästö oli 122,6 g/km vuonna 2020"
VS
"Keskimääräinen sähköntuotannon CO2-päästökerroin Suomessa laskettuna kolmen vuoden liukuvana keskiarvona on 131 kg CO2/MWh."
Kumpi tuottaa enemmän hiilidioksidipäästöjä, moderni polttomoottoriauto vai sähköauto? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"WLTP-mittaustavan mukainen ensirekisteröityjen henkilöautojen keskimääräinen hiilidioksidipäästö oli 122,6 g/km vuonna 2020"
VS
"Keskimääräinen sähköntuotannon CO2-päästökerroin Suomessa laskettuna kolmen vuoden liukuvana keskiarvona on 131 kg CO2/MWh."
Kumpi tuottaa enemmän hiilidioksidipäästöjä, moderni polttomoottoriauto vai sähköauto?Hiilidioksidivapaa sähköntuotanto ei tuota lainkaan päästöjä. Viime vuonna Suomessa tuotetusta sähköstä jo 85 prosenttia oli hiilidioksidivapaata. Ja osuus tulee nousemaan, kun Olkiluoto 3 ja tuulivoimapuistohankkeet valmistuvat.
Sähköauto ei tuota käytön aikana lainkaan päästöjä, kun sen lataa päästöttömällä tavalla tuotetulla sähköllä. Pakoputkiauto tuottaa aina, tankkasi siihen sitten mitä vain.
Toivottavasti ymmärsit.
- Anonyymi
Kaikkien vihreiden poliittojen pitäisi ajaa polkuautoilla, se olisi heidän politiikkansa mukaista ja ekologista.
- Anonyymi
Hulluutta enää mitään dieselrohnuja ostella.
- Anonyymi
Kehityskulku on oikea. 15 vuoden päästähän ei enää saa uusia dieselautoja.
- Anonyymi
Tarkoitit varmaan 5 vuoden päästä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tarkoitit varmaan 5 vuoden päästä.
Noin taisit ennustaa jo reipas viisi vuotta sitten. Ja neljä vuotta sitten, kolme vuotta sitten, toissavuonna, viime vuonna, tänä vuonna ja ennustat taas ensi vuonna, parin vuoden päästä, kolmen vuoden päästä, neljän vuoden päästä, viiden vuoden päästä jne, jne....
Muuten viimeinen polttomoottoriauto on dieselauto ja se tilanne nähdään joskus vuosikymmenten päästä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tarkoitit varmaan 5 vuoden päästä.
Ja Ruotsi luopu ydinvoimasta jo 20 vuotta sitten! :)
Kuka enää uskoo ekohörhöjen utopistisiin tulevaisuudenvisioihin?
- Anonyymi
Dieselit ovat täyttä paskaa.
- Anonyymi
Sähköautoissa on liikaa vääntöä. Kumet ei kestä.
- Anonyymi
Tottakai myydään, ja varsinkin firmoille, koska diesel autoista joutuu maksamaan ylimääräsen veron, ja sähköautoista saa jopa verohelpotuksia!?
Vasemmistolaiset ovat siitä mielenkiintoisia että he väittävät puolustavansa tasa-arvoa ja sananvapautta. Todellisuudessa heidän arvomaailmassa ei ole tilaa toisinajattelulle.
- Anonyymi
Oikea suunta, mutta oikeastaan dieselautojen rekisteröinti pitäisi lopettaa kokonaan. Siis myös käytettyjen. Suomesta uhkaa nimittäin tulla vanhojen saastuttavien dieselautojen hautausmaa. Vanhat voi ajaa loppuun, mutta ei kelpuuteta niitä enää lisää autokantaan.
- Anonyymi
Entäs raskaan liikenteen dieselautot? Ehdottomasti suurimmat dieselpäätöt tulevat rekoista, linja-autoista ym?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Entäs raskaan liikenteen dieselautot? Ehdottomasti suurimmat dieselpäätöt tulevat rekoista, linja-autoista ym?
Raskas liikenne ja työkoneet voivat tietenkin jatkaa pidempään dieselin käyttöä, kunnes saadaan vaihtoehtoja. Jakeluautoissa patteri alkaa olla vähitellen jo käyttökelpoinen. Selvittää pitää myös kuinka pidemmän matkan rahtia saataisiin siirrettyä enemmän kiskoille sähkövetureiden kiskomiksi. Rekkajunat voisi palauttaa käyttöön esimerkiksi Oulun ja pk-seudun välille.
- Anonyymi
Suurin osa yhteiskunnan maksamia,ei niitä omilla rahoillaan kukaan osta.
- Anonyymi
Loistava uutinen, 15-20 vuoden kuluttua meikäläiselläkin on mahdollisuus sähköllä toimivaan autoon.
- Anonyymi
Ei ole, jos et ansaitse hävintää 6700€ kuukaudessa.
- Anonyymi
Ompas huima ero sähköauton eduksi, kuinka bensiinillä toimivat kulkuneuvot?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku504154Katu täyttyy...
Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt351959Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.
Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj1531346- 1541232
Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."
No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti421024- 192992
Sari Multala teki "riikkapurrat"
Sekoili humalassa Ruisrokissa kuten Purra Lohjan torilla. Kovia dokaamaan nuo nykyiset ministerit.229976- 80947
- 55820
Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"
Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm122815