Kuinka alas LDL pelkällä elintapahoidolla?

Anonyymi

Kuinka alas olette saaneet LDL-kolesterolin pelkällä elintapahoidolla, lähinnä siis ruokavaliolla?

5

196

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

2.0 oli LDL viimekuussa minulla. Paljon kuituja eli kasviksia, juureksia, täysjyvää, Vaaleaa lihaa, lähinnä kalaa ja kanaa, papuja, siemeniä. Vähän öljyä ja margariinia. Ei prosessoitua ruokaa ollenkaan.

• Anonyymi

Keho tuottaa itse kolesterolia. Jos on hyperkolesterolemian geeni, niin lääkkeitä todennäköisesti joutuu syömään, vaikka olisi hyvinkin tiukka ruokavalio.

• Anonyymi

Ruokavalio ei auta paljon mitään, ellei ihan sikana syö rasvoja yms. epäterveellistä
      ja jättää ne pois.

• Anonyymi

Kyllä se auttaa, mutta on yksilöllistä kuinka paljon. Ruoasta saatavasta kolesterolista imeytyy 20 - 80 %, keskimäärin 50 %.

• Anonyymi

Kun pudotin painoani tiukalla vähäkalorisella kuurilla niin kokonaiskolestrolini nousi 5,2 > 7.0.
      Aamuisin mukillinen sokeritonta teetä ja kaksi siivua ruisleipää ilman levitettä tai mitään muutakaan päällystä.
      Luonasaikaan sokeriton, kermaton kahvi.
      Klo 17 tienoissa jälleen tuo aamuinen tee-ruisleipä annos.
      Vitamiinit ja hivenaineet purkeista.
      Pudotin 8kg. Ajallista kestoa en muista koska tuosta kuurista jäi mieleeni tuo kolestrolin nousu joka oli täydellinen yllätys.
      Tuttu lekuri samoin elmistön lisänneen omaa tuotantoaan hätäpäissään.

Omalla kohdallani liikunnan merkitys on ollut huomattava. Varsinkin pitkäkestoiset aerobiset rupeamat, 1 - 2 tuntia syketasolla 120 - 140 laskivat kokonaismäärää ja nostivat HDL:n yli 2:n. Olen mies ja mainitsemani jakson aikana 47v - 52v ikäinen.
      Talvisin korvasin lenkkeilyn kuntosaliin jossa seurasin syketasoa. Viikkokertoja lenkeissä 3 - 4. Salilla 2 - 3. Talvisin viikonloppuisin hiihtoa yksi 30km:n lenkki.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      27
      2870
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      33
      2525
    3. 148
      2274
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      54
      2239
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1860
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      390
      1696
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      104
      1642
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      309
      1548
    9. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      135
      1459
    10. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1446
    Aihe