Kysymys kristityille

Anonyymi

Jumala tiesi ne ihmiset jotka tulevat pelastumaan jo ennen kuin loi maailman?

1. Samaa mieltä

2. En tiedä

3. Eri mieltä

205

1012

    Vastaukset

    • Anonyymi

      Jumala loi saatanan, jotta juupas eipäs metodi toimisi🤣

    • Anonyymi

      Pelastumaan miltä? Laitatko tiedon, niin mietin vastausta.

      • Anonyymi

        Oletko oikeasti noin tyhmä vai provoilet?


      • Kysyisin samaa.


    • Eri mieltä. Tosin kalvinistit taitavat uskoa noin, ja he arvioivat sen maallisen mammonan mukaan. Kuka kerää enemmän, on heidän mielestään "valittu".

      • Anonyymi

        Sinun kannattaisi tämäkin asia lukea Raamatusta.


      • Ei se luterilaisillakaan kauas liippaa ja Raamattu antaa asialle tukea. Lutter sanoutuu pääteoksessaan, Sidottu ratkaisuvalta, irti predestinaatiosta, mutta kieltää, että ihmisellä olisi vapaa tahto tehdä ratkaisuja pelastuksensa suhteen. Kinkkistä nuorallakävelyä, jonak lopullisesta tarkoituksesta en päässyt jyvälle kauan sitten Sidotun ratkaisuvallan luettuani. .


      • Anonyymi

        Onko lähteitä vai kuulopuhetta?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onko lähteitä vai kuulopuhetta?

        Suosittelen luettavaksi pari Erich Frommin kirjaa: Pako vapaudesta ja Tuhoava ihminen. Sieltä löytyy osuvaa analyysiä sekä Lutherista että Calvinista. Jättivät harhansa ja traumansa perinnöksi sadoillemiljoonille ihmisille.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sinun kannattaisi tämäkin asia lukea Raamatusta.

        Sieltä kalvinistit ovat juuri tuon oppinsa ottaneet.


    • 1) Jumalalla ei ole aikaa ja Hän pystyy näkemään jokaisen ihmisen maallisen elämän sen alusta loppuun saakka. Jumala siis tietää jo miten kukin ihminen tulee suhtautumaan Hänen tarjoamassa pelastukseen Jeesuksessa Kristuksesta 😺

      • Anonyymi

        "Jumalalla ei ole aikaa"

        Minä kun luulin että Jumalata ei puutu sitten yhtikäs mitään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Jumalalla ei ole aikaa"

        Minä kun luulin että Jumalata ei puutu sitten yhtikäs mitään.

        Aika on annettu ihmisiä varten 😺 Jumala on v a p a a ajasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jumalalla ei ole aikaa"

        Minä kun luulin että Jumalata ei puutu sitten yhtikäs mitään.

        Jumalalta puuttuu synti ja kaikki muu paha mikä sinussa on,


      • Minuun ei uppoa uskonnolliset olettamukset. Totuus löytyy muualta kuin uskonnoista.


      • Anonyymi
        torre5 kirjoitti:

        Minuun ei uppoa uskonnolliset olettamukset. Totuus löytyy muualta kuin uskonnoista.

        Tiedätkö, että ihan oikeesti ketään ei kiinnosta sinä. Voitko lopettaa jokaisen ketjun paskomisen ja mennä välillä muille palstoille, kiitos.


      • Anonyymi

        Tarjoaa pelastusta, vaikka siinä vaiheessa tietää tasan tarkkaan pelastuuko ihminen vai ei.
        Melko merkillinen tarjous.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tarjoaa pelastusta, vaikka siinä vaiheessa tietää tasan tarkkaan pelastuuko ihminen vai ei.
        Melko merkillinen tarjous.

        Niin, Hän tietää otatko tarjouksen vastaan vai et.
        Joko olet päättänyt 😺❓


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tiedätkö, että ihan oikeesti ketään ei kiinnosta sinä. Voitko lopettaa jokaisen ketjun paskomisen ja mennä välillä muille palstoille, kiitos.

        Yritätkö väittää minulle, että uskonnoissa on totuus?


      • Aito.avioIiitto kirjoitti:

        Niin, Hän tietää otatko tarjouksen vastaan vai et.
        Joko olet päättänyt 😺❓

        Itse olen 64, eikä ole tarjousta kuulunut. Jumala varmaan päätti jo ennen syntymääni, että ei lähetä minulle tarjousta pelastuksesta.

        Että on tässä vähän hankala päättää


      • Anonyymi
        torre5 kirjoitti:

        Yritätkö väittää minulle, että uskonnoissa on totuus?

        Tiedätkö, että ihan oikeesti ketään ei kiinnosta sinä. Voitko lopettaa jokaisen ketjun paskomisen ja mennä nyt välillä muille palstoille, kiitos.


      • Anonyymi
        torre5 kirjoitti:

        Itse olen 64, eikä ole tarjousta kuulunut. Jumala varmaan päätti jo ennen syntymääni, että ei lähetä minulle tarjousta pelastuksesta.

        Että on tässä vähän hankala päättää

        Usko jo, että ei kiinnosta!!!!


      • Totuus miellyttää yli kaiken.

        Miksi valehtelit?


      • Miksi luulet, että mielipiteet ovat faktoja?


      • Anonyymi

        Eli ihmisellä ei voi olla vapaata tahtoa? Tämä on outo kanta sinulta, tai sitten et ymmärrä tätä loogista ristiriitaa.

        Tietääkö tämä Jumala kaiken mitä tulee tapahtumaan muutenkin, kuin vain ihmisten kohdalla?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eli ihmisellä ei voi olla vapaata tahtoa? Tämä on outo kanta sinulta, tai sitten et ymmärrä tätä loogista ristiriitaa.

        Tietääkö tämä Jumala kaiken mitä tulee tapahtumaan muutenkin, kuin vain ihmisten kohdalla?

        Mikä sitten määrää sinua jos ei vapaa tahtosi 😼❓ Kyllä ihminen ihan itse päättää mihin uskoo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedätkö, että ihan oikeesti ketään ei kiinnosta sinä. Voitko lopettaa jokaisen ketjun paskomisen ja mennä nyt välillä muille palstoille, kiitos.

        Ja taas kerran aito tosiuskovainen hengellisyys kukkii sanoissasi...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Usko jo, että ei kiinnosta!!!!

        Miksi sinua pitäisi uskoa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi sinua pitäisi uskoa?

        Kuka sanoi,että pitäis?


      • Miten teille uskovaisille voi olla niin vaikea ymmärtää ettei johonkin asiaan uskominen ole tahdonalaista? Jos sanon sinulle, että pelastut uskomalla vaikka joulupukkiin niin tuskin voit noin vain päättää uskoa siihen jos se kuulostaa mielestäsi täysin pähkähullulta eikä sinulla ole mitään syytä olettaa hänen olevan olemassa. Lisäksi maailmassa on lukematon määrä ihmisiä joiden korviin ei ikinä tule kantautumaan sanaakaan teidän kultistanne, mitenkäs Jahve heille sitten voi Jeesusta Kristusta pelastukseksi tyrkyttää?


      • Anonyymi
        torre5 kirjoitti:

        Itse olen 64, eikä ole tarjousta kuulunut. Jumala varmaan päätti jo ennen syntymääni, että ei lähetä minulle tarjousta pelastuksesta.

        Että on tässä vähän hankala päättää

        Miten jos etsikkoaikasi on juuri nyt? Joku sinua tällä palstalla pitää, mieti itse.


      • Anonyymi
        Demonipesä kirjoitti:

        Miten teille uskovaisille voi olla niin vaikea ymmärtää ettei johonkin asiaan uskominen ole tahdonalaista? Jos sanon sinulle, että pelastut uskomalla vaikka joulupukkiin niin tuskin voit noin vain päättää uskoa siihen jos se kuulostaa mielestäsi täysin pähkähullulta eikä sinulla ole mitään syytä olettaa hänen olevan olemassa. Lisäksi maailmassa on lukematon määrä ihmisiä joiden korviin ei ikinä tule kantautumaan sanaakaan teidän kultistanne, mitenkäs Jahve heille sitten voi Jeesusta Kristusta pelastukseksi tyrkyttää?

        Ei usko olekaan omaa tahtoa tai tekoa vaan Jumalan teko. Toki täällä on varmaan aika monta käsitystä "oikeasta" uskosta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei usko olekaan omaa tahtoa tai tekoa vaan Jumalan teko. Toki täällä on varmaan aika monta käsitystä "oikeasta" uskosta.

        Miksi Jumala sitten arpoo vain muutamat valitut ja loput on luonut vain saadakseen kiduttaa näitä ikuisesti helvetissä ihan vaan omaksi ilokseen? Miten sadistinen ja hirviömäinen jumala voisi tehdä jotain tällaista? Kalvinistinen ihmisviha huokuu puheistasi.


      • Anonyymi
        Aito.avioIiitto kirjoitti:

        Mikä sitten määrää sinua jos ei vapaa tahtosi 😼❓ Kyllä ihminen ihan itse päättää mihin uskoo.

        Sinun mukaasi sinun Jumalasi määrää sinua. Juuri sanoit Sen jo tietävän mitä tapahtuu etukäteen. Se tarkoittaisi sitä, että luulet vain tekeväsi valintoja, vaikka ne on jo ennalta sinulle määritelty.


      • Anonyymi
        Demonipesä kirjoitti:

        Miten teille uskovaisille voi olla niin vaikea ymmärtää ettei johonkin asiaan uskominen ole tahdonalaista? Jos sanon sinulle, että pelastut uskomalla vaikka joulupukkiin niin tuskin voit noin vain päättää uskoa siihen jos se kuulostaa mielestäsi täysin pähkähullulta eikä sinulla ole mitään syytä olettaa hänen olevan olemassa. Lisäksi maailmassa on lukematon määrä ihmisiä joiden korviin ei ikinä tule kantautumaan sanaakaan teidän kultistanne, mitenkäs Jahve heille sitten voi Jeesusta Kristusta pelastukseksi tyrkyttää?

        Kyllä se tahdosta on kiinni. Et kai sinäkään tahtosi vastaisesti ole ateisti?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sinun mukaasi sinun Jumalasi määrää sinua. Juuri sanoit Sen jo tietävän mitä tapahtuu etukäteen. Se tarkoittaisi sitä, että luulet vain tekeväsi valintoja, vaikka ne on jo ennalta sinulle määritelty.

        Minun mukaani 😺❓ mitähän tuollaista olen sanonut❓


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se tahdosta on kiinni. Et kai sinäkään tahtosi vastaisesti ole ateisti?

        En ole niin, koska olen agnostikko enkä ateisti. Kyseessä ei edelleenkään ole tahdonalainen valinta vaan loogisen päättelyn lopputulos. En yksinkertaisesti kykene uskomaan uskovaisten oppeihin halusin tai en, koska järki sanoo toisin. Tokkopa sinäkään pystyt uskomaan lentäviin lehmiin vaikka kuinka tahtoisit, ellei sinulla ole erityistä syytä olettaa lehmien lentävän.


      • Anonyymi
        Demonipesä kirjoitti:

        En ole niin, koska olen agnostikko enkä ateisti. Kyseessä ei edelleenkään ole tahdonalainen valinta vaan loogisen päättelyn lopputulos. En yksinkertaisesti kykene uskomaan uskovaisten oppeihin halusin tai en, koska järki sanoo toisin. Tokkopa sinäkään pystyt uskomaan lentäviin lehmiin vaikka kuinka tahtoisit, ellei sinulla ole erityistä syytä olettaa lehmien lentävän.

        Ei uskovatkaan usko oppeihin vaan Jeesukseen!
        Oppi on se joka kertoo tarkemmin uskosta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei uskovatkaan usko oppeihin vaan Jeesukseen!
        Oppi on se joka kertoo tarkemmin uskosta.

        Sama pätee tässäkin. Minulla ei ole mitään rationaalisia järkisyitä uskoa kristuskulttiin, joten en kykene uskomaan myöskään Jeesukseen siinä mielessä kuin te sen käsitätte. Toki pidän varsin todennäköisenä, että Jeesus oli aikoinaan historiallinen henkilö, mutta mikään ei mielestäni viittaa siihen, että hän olisi ollut evankeliumien mukainen jumalolento.


      • Anonyymi
        Demonipesä kirjoitti:

        Sama pätee tässäkin. Minulla ei ole mitään rationaalisia järkisyitä uskoa kristuskulttiin, joten en kykene uskomaan myöskään Jeesukseen siinä mielessä kuin te sen käsitätte. Toki pidän varsin todennäköisenä, että Jeesus oli aikoinaan historiallinen henkilö, mutta mikään ei mielestäni viittaa siihen, että hän olisi ollut evankeliumien mukainen jumalolento.

        Älä sitten vaivaa päätäsi asialla. 😄


      • Anonyymi kirjoitti:

        Älä sitten vaivaa päätäsi asialla. 😄

        En vaivaa. Yritin vain tässä taas kerran rautalangasta vääntää teille miten köyhällä logiikalla tuota aivotonta paatostanne jankutatte, mutta aivopestyjen kanssa argumentointi näyttää olevan sama kuin kiville puhuisi.


      • Anonyymi
        Demonipesä kirjoitti:

        En vaivaa. Yritin vain tässä taas kerran rautalangasta vääntää teille miten köyhällä logiikalla tuota aivotonta paatostanne jankutatte, mutta aivopestyjen kanssa argumentointi näyttää olevan sama kuin kiville puhuisi.

        Usko on asia mistä sinä et ymmärrä yhtään mitään koska olet täysin sen ulkopuolella. Ihan turhaan vaivaantunut päätäsi koska sinulle ei ole annettu uskon lahjaa eikä Pyhää Henkeä.
        Ainoa asia minkä voit tehdä on rukoilla niitä itsellesi, mutta se on Jumalan ja sinun asia, ei tämän palstan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Usko on asia mistä sinä et ymmärrä yhtään mitään koska olet täysin sen ulkopuolella. Ihan turhaan vaivaantunut päätäsi koska sinulle ei ole annettu uskon lahjaa eikä Pyhää Henkeä.
        Ainoa asia minkä voit tehdä on rukoilla niitä itsellesi, mutta se on Jumalan ja sinun asia, ei tämän palstan.

        Eikös tämä palsta ole nimenomaan aiheesta keskustelua varten? Jos haluat lukea yksipuolista uskonnollista paatosta niin Raamattu on sitä varten. Miksi rukoilisin uskon lahjaa ja Pyhää Henkeä joita en edes usko olevan olemassa? Tässä tulikin taas ilmi yksi suurimmista kristinuskon eettisistä ongelmista. Jumala ilmeisesti arpoo ihmisistä vain muutamat pelastettaviksi ja loput lähettää huvikseen hornaan grillattavaksi. Kaikesta päätellen sinäkin edustat kuitenkin sadistista kalvinistista ihmisvihaoppia, joten tämä despoottijumalasi äärimmäinen julmuus ei liene sinulle mikään ongelma.


      • Demonipesä kirjoitti:

        Eikös tämä palsta ole nimenomaan aiheesta keskustelua varten? Jos haluat lukea yksipuolista uskonnollista paatosta niin Raamattu on sitä varten. Miksi rukoilisin uskon lahjaa ja Pyhää Henkeä joita en edes usko olevan olemassa? Tässä tulikin taas ilmi yksi suurimmista kristinuskon eettisistä ongelmista. Jumala ilmeisesti arpoo ihmisistä vain muutamat pelastettaviksi ja loput lähettää huvikseen hornaan grillattavaksi. Kaikesta päätellen sinäkin edustat kuitenkin sadistista kalvinistista ihmisvihaoppia, joten tämä despoottijumalasi äärimmäinen julmuus ei liene sinulle mikään ongelma.

        Voit toki ”keskustella” mutta ei siitä ole mitään hyötyä kenellekään.


      • Aito.avioIiitto kirjoitti:

        Voit toki ”keskustella” mutta ei siitä ole mitään hyötyä kenellekään.

        Mitä hyötyä sinun tai ylipäätään kenenkään kirjoittelusta täällä on sitten kenellekään? Ajan tappoahan tämä lähinnä on.


      • Demonipesä kirjoitti:

        Mitä hyötyä sinun tai ylipäätään kenenkään kirjoittelusta täällä on sitten kenellekään? Ajan tappoahan tämä lähinnä on.

        Ilmeisesti jotain hyötyä on kun sinäkin täällä pörräät 😺
        Mutta sinun esittämiisi omiin mielikuviisi kristinuskosta on epätoivoista vastata koska et ole edes tutustunut kristinuskoon.


      • Aito.avioIiitto kirjoitti:

        Ilmeisesti jotain hyötyä on kun sinäkin täällä pörräät 😺
        Mutta sinun esittämiisi omiin mielikuviisi kristinuskosta on epätoivoista vastata koska et ole edes tutustunut kristinuskoon.

        Kuten sanoin, pörrään täällä lähinnä ajankulukseni. Mistä päätellen en ole kristinuskoon tutustunut? Tiedän kyllä aiheesta yhtä ja toista, myöskin sen historiasta ja tieteellisestä tutkimuksesta joista sinulla ei todennäköisesti ole juurikaan käsitystä. Ilmeisesti sinun mielestäsi en tiedä kristinuskosta mitään niin kauan kun en purematta niele kaikkia teidän käsityksiänne ja usko sokeasti Raamattuun, mutta kenties tiedänkin aiheesta jopa sen verran liikaa ettei moiset satuilut uppoa enää.


      • Demonipesä kirjoitti:

        Kuten sanoin, pörrään täällä lähinnä ajankulukseni. Mistä päätellen en ole kristinuskoon tutustunut? Tiedän kyllä aiheesta yhtä ja toista, myöskin sen historiasta ja tieteellisestä tutkimuksesta joista sinulla ei todennäköisesti ole juurikaan käsitystä. Ilmeisesti sinun mielestäsi en tiedä kristinuskosta mitään niin kauan kun en purematta niele kaikkia teidän käsityksiänne ja usko sokeasti Raamattuun, mutta kenties tiedänkin aiheesta jopa sen verran liikaa ettei moiset satuilut uppoa enää.

        Kirjoituksesi ovat niin kaukana kristinuskosta kuin itä lännestä 😺
        Kannattaa pysyä vain apostolisessa ja luterilaisessa tunnustuksessa kun kysymys on luterilaisuudesta mitä pitäisi keskustella.


      • Aito.avioIiitto kirjoitti:

        Kirjoituksesi ovat niin kaukana kristinuskosta kuin itä lännestä 😺
        Kannattaa pysyä vain apostolisessa ja luterilaisessa tunnustuksessa kun kysymys on luterilaisuudesta mitä pitäisi keskustella.

        Toin vain esille yllä olevissa viesteissä havaitsemiani eettisiä epäkohtia ja samat ongelmat kyllä koskevat koko kyseistä uskontoa, varsinkin luterilaisuutta, joten liittynee ihan aiheeseen. Kerro ihmeessä mikä osa kirjoituksistani ei mielestäsi kristinuskoa koske.


      • Demonipesä kirjoitti:

        Toin vain esille yllä olevissa viesteissä havaitsemiani eettisiä epäkohtia ja samat ongelmat kyllä koskevat koko kyseistä uskontoa, varsinkin luterilaisuutta, joten liittynee ihan aiheeseen. Kerro ihmeessä mikä osa kirjoituksistani ei mielestäsi kristinuskoa koske.

        Sinulla on siihen oikeus vaikka ne eivät minua kiinnostakaan 😺


      • Anonyymi
        Demonipesä kirjoitti:

        Miksi Jumala sitten arpoo vain muutamat valitut ja loput on luonut vain saadakseen kiduttaa näitä ikuisesti helvetissä ihan vaan omaksi ilokseen? Miten sadistinen ja hirviömäinen jumala voisi tehdä jotain tällaista? Kalvinistinen ihmisviha huokuu puheistasi.

        En ole kalvinisti vaan luterilainen. Jeesus lähetti opetuslapset saarnaamaan evankeliumia eli syntien anteeksiantamusta Jeesuksen nimessä ja veressä. Kuka ikinä sen uskoo omalle kohdalleen, pelastuu. Etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja sitten kaikki muu teille annetaan. Jos et löydä kalvinismista, etsi muualta. Kuuntele vaikka netin kautta kirkkojen saarnoja. Etsi niin löydät ja Jumala lahjoittaa etsivälle uskon lahjan.


    • Anonyymi

      Tietenkin Jumala tietää kuka pelastuu, mutta pelastumattomille Hän antoi Jeesuksen, jotta heilläkin olisi mahdollisuus pelastukseen.. Uskomattoman kuolema, ei ole Jumalalle mieleen, Hän toivoo, että kaikki pelastuisivat. Evankeliumeista löytyy pelastuksen ohjeet. Älkääkä halveksiko Jeesuksen sovitustyötä Golgatalla. Lukekaa Uudestatestamentista, kuinka karkoitatte irvileuka saatanan mielestänne, joka houkuttelee teitä nytkin vastaamaan kiihkeästi, tähänkin rakkaudella esitettyyn neuvoon.

      • Kerrotko vielä miten voin tietää ettet puhu täyttä hevonpaskaa? Olen kyllä kuullut yhtä jos toista niin Jeesuksesta kuin monesta muustakin vastaavasta, mutta en ole keksinyt vielä ainuttakaan järkevää syytä olettaa teidän olevan oikeassa. Ihmeen vaikeaksi on pelastuminen tehty jos edellytetään täysin sokeaa uskomista teidän järjenvastaisiin väitteisiinne ilman mitään konkreettista näyttöä.


    • Anonyymi

      Hyvä kysymys, houkuttelee aitouskovat paljastamaan uskonvakaumuksensa typeryyden.

      • Määritteletkö kaiken mitä sinä et ymmärrä typeryydeksi 😸❓


      • Anonyymi

        Hyvin sinä aloitit tuon typeryytesi ilmaisun.


    • Anonyymi

      Jumala siis tiesi jo ennen kuin loi maailman..
      .. ketkä ihmiset päätyvät Taivaaseen ja ketkä toiset päätyvät Helvettiin.

      Jos Jumala rakastaa kaikkia ja haluaisi kaikki Taivaaseen niin eikö hän kykene järjestämään asioita niin että kaikki myös sinne päätyisivät?

      Tietysti tässä täytyy olettaa että Jumala on hyvä, kaikkitietävä ja kaikkivaltias.

      Jos minä olisin hyvä, kaikkitietävä ja kaikkivaltias niin kukaan ei päästyisi Helvettiin, en edes olisi luonut Helvettiä.

      • Jumala tosiaan tietää miten sinäkin suhtaudut Jeesuksen sovituskuolemaan.
        Hän järjesti niin, että uskomalla Jeesuksen lunastukseen sinäkin saat syntisi anteeksi ja pelastut. Mitä olet ajatellut tehdä 😺❓


      • Anonyymi

        Teodikean ongelmaa eivät kristityt ajattelijat ole kyenneet ratkaisemaan. Pinnalliset kaanaankielen fraasit eivät sitä ratkaisua tarjoa.

        Yval Noah Harari ratkaisi asian seuraavasti.
        "Jumala on kaikkivaltias, mutta Jumala on paha."

        Harari ei ole ensimmäinen, joka on vetänyt tuon johtopäätöksen, mutta kritistyistä ajattelijoista sitä ei ole uskaltanut kirkkohistorian aikana kai tehdä kukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teodikean ongelmaa eivät kristityt ajattelijat ole kyenneet ratkaisemaan. Pinnalliset kaanaankielen fraasit eivät sitä ratkaisua tarjoa.

        Yval Noah Harari ratkaisi asian seuraavasti.
        "Jumala on kaikkivaltias, mutta Jumala on paha."

        Harari ei ole ensimmäinen, joka on vetänyt tuon johtopäätöksen, mutta kritistyistä ajattelijoista sitä ei ole uskaltanut kirkkohistorian aikana kai tehdä kukaan.

        Jumala on kaikkivaltias ja oikeudenmukainen. Jokainen saa tasan ansionsa mukaan,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teodikean ongelmaa eivät kristityt ajattelijat ole kyenneet ratkaisemaan. Pinnalliset kaanaankielen fraasit eivät sitä ratkaisua tarjoa.

        Yval Noah Harari ratkaisi asian seuraavasti.
        "Jumala on kaikkivaltias, mutta Jumala on paha."

        Harari ei ole ensimmäinen, joka on vetänyt tuon johtopäätöksen, mutta kritistyistä ajattelijoista sitä ei ole uskaltanut kirkkohistorian aikana kai tehdä kukaan.

        "Jumala on kaikkivaltias, mutta Jumala on paha."

        Niin on, koska se on paholainen ihan Raamatun tarinankin mukaan - kovasti ihmettelen, jos todella kaikki ovat olleet niin sokeita, etteivät ole tajunneet, ettei Jumala synny vain nimestä - jos se on paha, niin se onkin silloin paholainen.


      • Anonyymi
        Aito.avioIiitto kirjoitti:

        Jumala tosiaan tietää miten sinäkin suhtaudut Jeesuksen sovituskuolemaan.
        Hän järjesti niin, että uskomalla Jeesuksen lunastukseen sinäkin saat syntisi anteeksi ja pelastut. Mitä olet ajatellut tehdä 😺❓

        Pelastuu mihin ja mistä, kun te Ramaatun mukaan menette helvetin liekkeihin, ja teidät siunataan maaksi maatumaan, ja nousette kuolleista FYYSISIIN RUUMIISIINNE maailman VIIMEISENÄ FYYSISENÄ PÄIVÄNÄ?! Synnistäkin te pelastutte niin, että muututtekin läpikotaisin syntisiksi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pelastuu mihin ja mistä, kun te Ramaatun mukaan menette helvetin liekkeihin, ja teidät siunataan maaksi maatumaan, ja nousette kuolleista FYYSISIIN RUUMIISIINNE maailman VIIMEISENÄ FYYSISENÄ PÄIVÄNÄ?! Synnistäkin te pelastutte niin, että muututtekin läpikotaisin syntisiksi.

        Kyllä sinä sen tiedät, sen verran monta kertaa olet nuo kysymykset täällä esittänyt 😺


      • Anonyymi
        Aito.avioIiitto kirjoitti:

        Kyllä sinä sen tiedät, sen verran monta kertaa olet nuo kysymykset täällä esittänyt 😺

        Ne eivät ole mitään kysymyksiä, vaan ne ovat Raamatun Jumalan sanan vastauksia sinun väitteillesi. Mistä luulet MUKA SIIS pelastuvasi!?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ne eivät ole mitään kysymyksiä, vaan ne ovat Raamatun Jumalan sanan vastauksia sinun väitteillesi. Mistä luulet MUKA SIIS pelastuvasi!?

        Mitä ? tarkoittaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne eivät ole mitään kysymyksiä, vaan ne ovat Raamatun Jumalan sanan vastauksia sinun väitteillesi. Mistä luulet MUKA SIIS pelastuvasi!?

        Ohimennen kysyisin kokeneemmilta neuvoa: jos täällä alkaa ärsyttämään yletön tyhmyys niin paljon, että.... Niin no meinaa vaikka särkeä jo oman koneensakin vaikka.... Niin mitkä ovat sellaiset yleiset nimittely- ja koodisanat pahimmasta päästä, jotka vielä läpäisevät sensuurin?


      • Anonyymi

        Minä saa sinut olettamaan, että Jumala loi sen?! Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen ja tämä tuli tiedon kautta jopa jumalien kaltaiseksi eli luomaan. Ja sitten ihminen loi itselleen - ja vähintäinkin niille, joiden kanssa on eri mieltä - helvetin. Ei helvetillä ole mitään tekemistä Jumalan kanssa sen enempää kuin millään Saatanallakaan - ne ovat ihmisten keksintöjä. Ja ihminen pystyy jopa luomaan Saatanastakin Jumalan itselleen - eikä tee heikkoakaan, olen huomannut. Ja helvetti on sama kuin pelastuisi taivaaseen, ja synnitkin saa anteeksi niin että muuttuu läpeensä syntiseksi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jumala on kaikkivaltias ja oikeudenmukainen. Jokainen saa tasan ansionsa mukaan,

        Tai että "jokainen tuomitaan tekojensa mukaan".

        Eikä Raamattu ole valehtelija.


      • Anonyymi
        torre5 kirjoitti:

        Tai että "jokainen tuomitaan tekojensa mukaan".

        Eikä Raamattu ole valehtelija.

        Kunpa vielä ymmärtäisit mikä se tuomio on.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kunpa vielä ymmärtäisit mikä se tuomio on.

        Sitä ei taideta tarkkaan sanoa. Mutta tekojen mukaan tuomitaan.


      • Anonyymi
        Aito.avioIiitto kirjoitti:

        Jumala tosiaan tietää miten sinäkin suhtaudut Jeesuksen sovituskuolemaan.
        Hän järjesti niin, että uskomalla Jeesuksen lunastukseen sinäkin saat syntisi anteeksi ja pelastut. Mitä olet ajatellut tehdä 😺❓

        Viljavertauksen mukaan Hän on siementä kylväessään jo päättänyt keitä on siunannut hyvän viljan siemenestä kasvulla ja keiden Hän on antanut kasvaa rikkaviljan siemenestä.

        Viljalajike ei muutu toiseksi lajikkeeksi, joten tällaiselle rikkaviljan siemenestä kasvaneelle nuo sinun väitteesi pelastuksesta ovat silkkaa pilkantekoa. Omasta hyväosaisuudestasi kerskaaminen ja pelastuksesta kertominen sellaiselle, jolle ei sitä mahdollisuutta ole suotu... tuntuu todella ikävältä pilkkaamiselta.
        Sellaiseenko Jeesus sinut on kutsunut=


      • Anonyymi kirjoitti:

        Viljavertauksen mukaan Hän on siementä kylväessään jo päättänyt keitä on siunannut hyvän viljan siemenestä kasvulla ja keiden Hän on antanut kasvaa rikkaviljan siemenestä.

        Viljalajike ei muutu toiseksi lajikkeeksi, joten tällaiselle rikkaviljan siemenestä kasvaneelle nuo sinun väitteesi pelastuksesta ovat silkkaa pilkantekoa. Omasta hyväosaisuudestasi kerskaaminen ja pelastuksesta kertominen sellaiselle, jolle ei sitä mahdollisuutta ole suotu... tuntuu todella ikävältä pilkkaamiselta.
        Sellaiseenko Jeesus sinut on kutsunut=

        Jumala on nähnyt miten kukin ihminen ottaa evankeliumin vastaan.
        Jumala ei valitse ketään kadotukseen, se on ihmisen oma valinta 😼


      • Aito.avioIiitto kirjoitti:

        Jumala on nähnyt miten kukin ihminen ottaa evankeliumin vastaan.
        Jumala ei valitse ketään kadotukseen, se on ihmisen oma valinta 😼

        Sinä luulet kaikki asiat. Onko Jumala sinulle muka noin sanonut?


      • Anonyymi
        Aito.avioIiitto kirjoitti:

        Jumala tosiaan tietää miten sinäkin suhtaudut Jeesuksen sovituskuolemaan.
        Hän järjesti niin, että uskomalla Jeesuksen lunastukseen sinäkin saat syntisi anteeksi ja pelastut. Mitä olet ajatellut tehdä 😺❓

        Jos se Jumala on olemassa niin sen pitäisi tietää etten ole vakuuttunut sen jumaluudesta.

        Miksei se kykene vakuuttamaan minua ja suurinta osaa ihmiskunnasta?

        Eikö se halua vai eikö se kykene?

        Jos se ei tiedä niin se ei ole kaikkitietävä.
        Jos se ei kykene niin se ei ole kaikkivaltias.
        Jos se ei halua niin se on paha.

        Jos se on kaikkitietävä ja kaikkivaltias sekä paha niin kannattaako pahaa jumaluutta palvoa?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos se Jumala on olemassa niin sen pitäisi tietää etten ole vakuuttunut sen jumaluudesta.

        Miksei se kykene vakuuttamaan minua ja suurinta osaa ihmiskunnasta?

        Eikö se halua vai eikö se kykene?

        Jos se ei tiedä niin se ei ole kaikkitietävä.
        Jos se ei kykene niin se ei ole kaikkivaltias.
        Jos se ei halua niin se on paha.

        Jos se on kaikkitietävä ja kaikkivaltias sekä paha niin kannattaako pahaa jumaluutta palvoa?

        Vastuu on täysin sinulla. Jumala ei voi pakottaa sinua vakuuttumaan 😺


      • Anonyymi

        Ei oo!


      • Anonyymi

        > Jos minä olisin hyvä, kaikkitietävä ja kaikkivaltias niin kukaan ei päästyisi Helvettiin, en edes olisi luonut Helvettiä.

        Eli pakottaisit ihmiset luoksesi väkisin. Mielestäni se ei tee sinusta hyvää.


      • Anonyymi
        Aito.avioIiitto kirjoitti:

        Jumala on nähnyt miten kukin ihminen ottaa evankeliumin vastaan.
        Jumala ei valitse ketään kadotukseen, se on ihmisen oma valinta 😼

        Valitseeko ihminen itse siemenen josta kasvaa?

        Jokaisella ja kaikella on jokin tarkoitus, varmaan myös kerskumisella omasta hyväosaisuudestaan ja niiden johdattelu jotka ovat saaneet kasvaa rikkaviljan siemenestä pilkkaaminen kuvittelemaan voivansa itse muuttua lajikkeesta toiseksi, tuntuu oudolta ellei kyseessä ole eksyttäjä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Valitseeko ihminen itse siemenen josta kasvaa?

        Jokaisella ja kaikella on jokin tarkoitus, varmaan myös kerskumisella omasta hyväosaisuudestaan ja niiden johdattelu jotka ovat saaneet kasvaa rikkaviljan siemenestä pilkkaaminen kuvittelemaan voivansa itse muuttua lajikkeesta toiseksi, tuntuu oudolta ellei kyseessä ole eksyttäjä.

        Miten ihmeessä sen tekisit 😼❓


    • Anonyymi

      Eri mieltä!

    • Anonyymi

      Samaa mieltä! Jumala on Kaikkivaltias. Jumalan valitut vain pelastuvat, mutta se estä sinua juuri pelastumasta.

      • Anonyymi

        ... mutta se EI estä sinua juuri pelastumasta.

        Jumalan tieto ei vaikuta kunkin ihmisen valintaan haluaako taivaaseen vai ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ... mutta se EI estä sinua juuri pelastumasta.

        Jumalan tieto ei vaikuta kunkin ihmisen valintaan haluaako taivaaseen vai ei.

        Jahas ja taas on taivas kehissä. Ei kun pelastutte Raamatun mukaan helvettiin, koska Herran syntioppiin Saatanalla ei kuulu taivas ollenkaan, kun käytetään tosi Jumalaa uhrilahjana. Se taivas oli Jeesuksen opetuksessa, mutta hänet tässä uhrattiin ihan kuin ohi mennen tosi Jumalana ja kirottiin ristille, ja niin katsosi se taivaskin kuin simpsalapim.


      • Jos ei ole Jumalan valittu, niin se estää pelastumasta.


      • Sinä kun kaiken tiedät, niin sanopa miksi en ole Jumalan valittu.


      • Mistä tuollainen vale tuli?


    • Anonyymi

      Kaikki vaihtoehdot on valideja koska jumalten teidot ovat uskonasioina määrittelykysymyksiä.

      • Anonyymi

        Mulla on selainen vainu, että nuo kysymykset eivät liity jumaliin vaan ihmisen luomiin saataniin.


    • Jumala tietää,jo mitä on tuleva,antaa vapauten pelastua kuka ottaa vastaan hänen armonsa,koska hän ihmistä kunnioitta valinnassa jos näin ei olisi ei olsi vapautakaan. Ihminen päättää itse haluakko pelastua vai joutua tuhoon.
      Nänä valinat on ihminen saanut jo etukäteen.

      • Heh. Milloin se valinta on tullut eteen, kun se on sitten vähän etukäteen?


      • Anonyymi
        torre5 kirjoitti:

        Heh. Milloin se valinta on tullut eteen, kun se on sitten vähän etukäteen?

        Sinä olet sen jo hylännyt.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sinä olet sen jo hylännyt.

        Vaikea hylätä sitä mitä ei voi sanoa todeksi.


      • Anonyymi

        "Jumala tietää,jo mitä on tuleva,antaa vapauten pelastua kuka ottaa vastaan hänen armonsa"

        No jopas umpisolmun rakensit, eihän tuossa lauseessa ole mitään järkeä, kun se kumoaa itse itsensä. Vähän tarkkuutta peliin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jumala tietää,jo mitä on tuleva,antaa vapauten pelastua kuka ottaa vastaan hänen armonsa"

        No jopas umpisolmun rakensit, eihän tuossa lauseessa ole mitään järkeä, kun se kumoaa itse itsensä. Vähän tarkkuutta peliin.

        No et siis oikein ymmärtänyt! Rautalankavyyhti esiin siis!

        Jumala tietää tulevan eli ketä tulee pelastumaan! Mutta hän antaa vapauden valita kullekin ihmisille ottaako tämä ihminen Jeesuksen armon vastaan vai ei. Ei Jumalan tieto poista ihmisen kannalta valinnan vapautta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        No et siis oikein ymmärtänyt! Rautalankavyyhti esiin siis!

        Jumala tietää tulevan eli ketä tulee pelastumaan! Mutta hän antaa vapauden valita kullekin ihmisille ottaako tämä ihminen Jeesuksen armon vastaan vai ei. Ei Jumalan tieto poista ihmisen kannalta valinnan vapautta.

        Kuule.

        Jos Jumala tietää kuka pelastuu, niin millä tavalla tulee vapaus ottaa Jeesuksen armo vastaan?

        Ei tuossa ole mitään järkeä.


      • Anonyymi
        torre5 kirjoitti:

        Kuule.

        Jos Jumala tietää kuka pelastuu, niin millä tavalla tulee vapaus ottaa Jeesuksen armo vastaan?

        Ei tuossa ole mitään järkeä.

        Miten se Jumalan tietäminen muka asiaan vaikuttaa???
        Mieti nyt todella tarkkaan, että saat aikaan edes vähän järkevää vastausta jankutuksen sijaan!


      • Anonyymi
        torre5 kirjoitti:

        Vaikea hylätä sitä mitä ei voi sanoa todeksi.

        Olenkin jo aikaisemmin saanut, että esitit uskovaista. Et koskaan ole uskonut Jumalaan, esitit vain.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olenkin jo aikaisemmin saanut, että esitit uskovaista. Et koskaan ole uskonut Jumalaan, esitit vain.

        Usko Jumalaan on eri asia onko Jumala olemassa. Myöhemmin Raamattua lukemalla meni usko kokonaan

        Mutta että Jumala tietää kuka pelastuu. Ja he ottavat Jeesuksen vastaan, kun niin valitsevat. Onko siinä todella joku järki?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olenkin jo aikaisemmin saanut, että esitit uskovaista. Et koskaan ole uskonut Jumalaan, esitit vain.

        Usko Jumalaan on eri asia kuin että onko Jumala olemassa.

        Kun luin myöhemmin Raamattua, niin menetin uskoni kokonaan.


      • Anonyymi
        torre5 kirjoitti:

        Usko Jumalaan on eri asia kuin että onko Jumala olemassa.

        Kun luin myöhemmin Raamattua, niin menetin uskoni kokonaan.

        Miten se Jumalan tietäminen muka asiaan vaikuttaa???
        Mieti nyt todella tarkkaan, että saat aikaan edes vähän järkevää vastausta jankutuksen sijaan!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No et siis oikein ymmärtänyt! Rautalankavyyhti esiin siis!

        Jumala tietää tulevan eli ketä tulee pelastumaan! Mutta hän antaa vapauden valita kullekin ihmisille ottaako tämä ihminen Jeesuksen armon vastaan vai ei. Ei Jumalan tieto poista ihmisen kannalta valinnan vapautta.

        "Ei Jumalan tieto poista ihmisen kannalta valinnan vapautta."

        Tietysti poistaa.

        Pistetään tämä toisella tavalla, jos se auttaa sinua ymmärtämään tuon ristiriidan:
        Jumala loi ihmisen koko elämänkaaren ennalta. Hän siis itse on jo päättänyt ennen henkilön syntymää kaiken mitä henkilö tekee ja mihin uskoo.


      • On sinulla lavea tie. Tiedät mihin se johtaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No et siis oikein ymmärtänyt! Rautalankavyyhti esiin siis!

        Jumala tietää tulevan eli ketä tulee pelastumaan! Mutta hän antaa vapauden valita kullekin ihmisille ottaako tämä ihminen Jeesuksen armon vastaan vai ei. Ei Jumalan tieto poista ihmisen kannalta valinnan vapautta.

        WTF? Ihan oikeasti nyt, aivot pois narikasta. Jumalan kaikkitietävyys ja ihmisen vapaa tahto ovat yksiselitteisesti toisensa poissulkevia. Ei tarvitse olla loogikko sen ymmärtääkseen.

        -a-teisti-


      • Anonyymi kirjoitti:

        WTF? Ihan oikeasti nyt, aivot pois narikasta. Jumalan kaikkitietävyys ja ihmisen vapaa tahto ovat yksiselitteisesti toisensa poissulkevia. Ei tarvitse olla loogikko sen ymmärtääkseen.

        -a-teisti-

        Ihminen kun haluaa elää ilma jumalaa,epä jumalansa kanssa joa ei tee yhtään mitään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Jumala tietää,jo mitä on tuleva,antaa vapauten pelastua kuka ottaa vastaan hänen armonsa"

        No jopas umpisolmun rakensit, eihän tuossa lauseessa ole mitään järkeä, kun se kumoaa itse itsensä. Vähän tarkkuutta peliin.

        Joka ei tunne Jeesuta ei tunne jumalaakaan,koska Jeesus on imoitanut isän kuka hän on ,se löytyy evankelumista. Kun Jeesus vaeluksensa aikan sanoi kansalle uskokaa jumalaan hänen valtakuntansa on tullut lähelle. Eivät sen ajan kirjanoppineet sitä edes ymmätänee mitä hän tarkoitti. Kääntykää, sillä taivasten valtakunta on tullut lähelle!" Matt .3:2 viitta vanhantestamentin profeetta jesajaan.Ääni huutaa: -- Raivatkaa autiomaahan Herralle tie! Tasoittakaa yli aron valtatie meidän Jumalallemme!Jes 40:3


      • kotikuus kirjoitti:

        Joka ei tunne Jeesuta ei tunne jumalaakaan,koska Jeesus on imoitanut isän kuka hän on ,se löytyy evankelumista. Kun Jeesus vaeluksensa aikan sanoi kansalle uskokaa jumalaan hänen valtakuntansa on tullut lähelle. Eivät sen ajan kirjanoppineet sitä edes ymmätänee mitä hän tarkoitti. Kääntykää, sillä taivasten valtakunta on tullut lähelle!" Matt .3:2 viitta vanhantestamentin profeetta jesajaan.Ääni huutaa: -- Raivatkaa autiomaahan Herralle tie! Tasoittakaa yli aron valtatie meidän Jumalallemme!Jes 40:3

        Emme mekään ymmärrä, kun edes sen aikaiset ihmiset eivät. Jeesus ei ollut ymmärrettävä, vaan puhui kuin kylähullu.


      • torre5 kirjoitti:

        Emme mekään ymmärrä, kun edes sen aikaiset ihmiset eivät. Jeesus ei ollut ymmärrettävä, vaan puhui kuin kylähullu.

        Jeesus pui sen ajan juutailsille,niin se jolla valta on puhua,täällä kirjoittelijt ova samassa asemassa kuin aika kautennsa juutalaiset,eivä ymmärrä mitään.
        Eivättunnen kirjoituksi.


      • torre5 kirjoitti:

        Emme mekään ymmärrä, kun edes sen aikaiset ihmiset eivät. Jeesus ei ollut ymmärrettävä, vaan puhui kuin kylähullu.

        Jeesus teki itsensä tunnetuksi,kaikille niilekin jota hykäsivä hänet,miki koska jeesus oli nasaritilanen,omat opetus lapsekin kummasteli,voiko nasartistä tulla mitään hyvää,tämä sei ei sopinut fariseuksille,oppimaton mien opetta heitä. kuitenkin hän tiesi kaikki.


      • kotikuus kirjoitti:

        Jeesus teki itsensä tunnetuksi,kaikille niilekin jota hykäsivä hänet,miki koska jeesus oli nasaritilanen,omat opetus lapsekin kummasteli,voiko nasartistä tulla mitään hyvää,tämä sei ei sopinut fariseuksille,oppimaton mien opetta heitä. kuitenkin hän tiesi kaikki.

        Raamatussa liioitellaan valtavasti. Kuten että Jeesuksen puheet ja teot paperilla eivät mahtuisi koko maailmaan.

        On epäuskottava asia, että Jeesus tiesi kaikki asiat


      • torre5 kirjoitti:

        Raamatussa liioitellaan valtavasti. Kuten että Jeesuksen puheet ja teot paperilla eivät mahtuisi koko maailmaan.

        On epäuskottava asia, että Jeesus tiesi kaikki asiat

        Raamattu kirjoitetu sana ei liioitele yhtää siellä on oleellinen kijroitus vain,mikä on ihmiese pelastuksellee tärkeitä.
        Evankelumin vienti kaikkeen maailmaan todistukesksi Jeesuksesta se kun täytetty pakanain luku on päässyt sisälle jumalan valtakuntaan,tapahtuu toinen tuleminen.
        Sitä ennen tapahtuu paljon muuta,laittomuutet ja niin edeleen.


      • torre5 kirjoitti:

        Usko Jumalaan on eri asia kuin että onko Jumala olemassa.

        Kun luin myöhemmin Raamattua, niin menetin uskoni kokonaan.

        Jumala olemassa olo on päviän selvä asia,jos ei olis jumalaa ei olis mitään vain tyhjyyttä.
        Nytäpä jumala on kin olemassa,sen näkee luonsata parhaiten joka on julmalan käsialaa,sen huipuna on ihmien jonka jumala loi,sanon tyhmäksi väiteeksi jos toisin väittävät.


    • Anonyymi

      Eri mieltä, sillä Maaimasta Helvettiin Pelastuvat vain NE, jotka ovat EläneetElämänsä OIKEIN !!!!!

      TäysinHelppo ElämänOhje !!!!

      Ja Todella HelppoNoudattaa, sillä tee heille niin, kuin Sinä haluaisit ItsellesiTehtävän !!!!

      OleHyvä

    • Anonyymi

      > Jumala tiesi ne ihmiset jotka tulevat pelastumaan jo ennen kuin loi maailman?

      Itse uskon, että Jumalalla on joalusta asti tiedossa ketkä ovat vanhurskaita ja saavat ikuisen elämän.

      • Jaa.

        Jeesus esittää ketkä ovat vanhurkaita. Ne, jotka auttavat puutteessa olevia ja käyvät katsomassa vankeja.

        Ehkä Jumala tiesi heidät alusta asti.


      • Siis nyt on selvää, että Jumala ei tiedä mitään.

        Minä tiedän tarkalleen.


    • Anonyymi

      Vaikka Jumala tietääkin paljon asioita ennakolta, ei se tarkoita, että hän olisi määrännyt mitään ennakolta paitsi sen, että Jeesus tulee ja kuolee ristillä, jos ihmiset lankeavat syntiin.

      • Anonyymi

        Tietääkö hän kaiken vai paljon?


    • Anonyymi

      Hipsuttelisit hiljaa seurakunnankokoukseen oppimaan.

    • Anonyymi

      Raamattu ilmoittaa Jumalan hyvyyttään ihmisiä kohtaan, vaikka ihmiset hylkäävät Hänen ylivoimaisen hyvät käskynsä, lankeamalla usein saatanan ansoihin, jotka tuovat vain sotia, kuolemaa, nälkää, vihaa jne.. Kun ihmiset huomaavat, sotien ja kurjuuden vallassa ollessaan, etteivät heidän luulotellut jumalat auta heitä, he muistavat profeettojen varoitukset ja kääntyvät ainoan elävän Jumalansa puoleen katuen tekojaan. Raamatun elävä Jumala armahtaa lapsiaan ja nostaa heidät taas kukoistamaan.

      • Anonyymi

        Lue Vanha testamentti uudelleen.

        Jahve on joko suoraan tai käskijänä suurimpaan osaan murhista ja surmista.
        Saatana tappaa vain pari kolme Jobin kirjassa ja silloinkin Jahven luvalla.


    • Anonyymi

      Aika äimänkäkenä tässä on kun lukee väitteitä että Jumala tietää ennalta kuka pelastuu ja kuka ei mutta ihminen päättää itse pelastuuko. Onko uskovien kyky loogiseen ajatteluun todellakin näin heikko. Tai ei se heikko ole, sitä ei ole vain hitustakaan.

      • Anonyymi

        Täällä on paljon eri uskoisia kristittyjä. Kristinusko ei todella ole yhtenäinen!


      • Anonyymi

        Tätä se itsepetos on räikeimmillään uskonnoissa.

        Toki voi olla, että he hokevat mantroja joita ovat kuulleet ilman pysähtymistä oikeasti miettimään asiaa.

        Katsovatkohan nämä elokuviakin uusintana toivoen, että hahmot valitsisivat toisin. Saavathan nekin valita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tätä se itsepetos on räikeimmillään uskonnoissa.

        Toki voi olla, että he hokevat mantroja joita ovat kuulleet ilman pysähtymistä oikeasti miettimään asiaa.

        Katsovatkohan nämä elokuviakin uusintana toivoen, että hahmot valitsisivat toisin. Saavathan nekin valita.

        Jumalan kaikkitietävyys vs. vapaa tahto on tietenkin kirkuva epäloogisuus ja mahdottomuus mutta jollakin tavoin tältä kyetään silmät sulkemaan. Eihän sen havaitseminen erityisemmin älyä vaadi ja tämän kaltaisten valtavien ongelmien luulisi olevan pohdinnan kohteena vaan ei niistä keskustella juuri lainkaan.

        Sellaisenkin selityksen ongelmaan olen kuullut, että Jumala vapaaehtoisesti rajoittaa kaikkivoipaisuuttaan, on siis kaikkivoipa mutta ei omasta tahdostaan sitä olekaan.

        Onhan tuossa hitunen logiikkaakin, ja mahdoton sitä kai on parempaa selitystä keksiäkään. Käytännössä se tietenkin johtaa maailmaan jota kyllä hallitsee kaikkivoipa Jumala joka ei kuitenkaan voi vaikuttaa kaikkeen tulevaan.

        -a-teisti-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jumalan kaikkitietävyys vs. vapaa tahto on tietenkin kirkuva epäloogisuus ja mahdottomuus mutta jollakin tavoin tältä kyetään silmät sulkemaan. Eihän sen havaitseminen erityisemmin älyä vaadi ja tämän kaltaisten valtavien ongelmien luulisi olevan pohdinnan kohteena vaan ei niistä keskustella juuri lainkaan.

        Sellaisenkin selityksen ongelmaan olen kuullut, että Jumala vapaaehtoisesti rajoittaa kaikkivoipaisuuttaan, on siis kaikkivoipa mutta ei omasta tahdostaan sitä olekaan.

        Onhan tuossa hitunen logiikkaakin, ja mahdoton sitä kai on parempaa selitystä keksiäkään. Käytännössä se tietenkin johtaa maailmaan jota kyllä hallitsee kaikkivoipa Jumala joka ei kuitenkaan voi vaikuttaa kaikkeen tulevaan.

        -a-teisti-

        Minusta on irvokasta kun sinä saatanan käryri yrität analysoida Jumalaa. 😬


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täällä on paljon eri uskoisia kristittyjä. Kristinusko ei todella ole yhtenäinen!

        Kaikki kristityt ovat Jeesukseen uskovia. Miksi kiinnität huomiosi kehällisiin eroihin etkä ytimen yhtenäisyyteen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minusta on irvokasta kun sinä saatanan käryri yrität analysoida Jumalaa. 😬

        Selitys Jumalan itsensä rajoittamasta kaikkivoipaisuudesta ei ole oma analyysini vaan lähtöisin muistaakseni umpiuskovien luominen.fi -sivustolta selityksenä tähän ongelmaan. Mene sinne inkvisioimaan heitä harhaopista.

        -a-teisti-


      • Anonyymi

        Google tarjosikin tuota aivan ensimmäiseksi osumaksi. Ja tuossa ei väitetä Jumalan mahdollisesti rajoittavan kaikkivoipaisuuttaan vaan rajoittavan sitä:

        "...täytyy ottaa huomioon, että Jumala vapaaehtoisesti rajoittaa kaikkivoipaisuuttaan niin, ettei hän toimi oman luonteensa tai antamiensa lupausten vastaisesti. Tämä tietysti sisällyttää myös sitoutumisen logiikkaan, jolloin hän ei voi kaikkivoipaisuutensa turvin esimerkiksi toimia lupauksiansa vastaan rikkomatta niitä. Myös ihmisen vapaa tahto edellyttää sitä, että Jumala rajoittaa toimivaltuuksiaan niin, että ihmisellä on todellinen mahdollisuus valita vastoin Jumalan tahtoa. Tämä on välttämätön edellytys esimerkiksi sille että voisi aidosti rakastaa, koska olisimme tahdottomia koneita jos meillä ei olisi realistista mahdollisuutta valita toisin."

        https://luominen.fi/onko-vapaa-tahto-illuusiota

        -a-teisti-


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minusta on irvokasta kun sinä saatanan käryri yrität analysoida Jumalaa. 😬

        Jumala ei esimerkiksi tiennyt onko luvatussa maassa muita kansoja.


      • Jumala tietää etukäteen, mutta ihminen päättää.

        Uskovat eivät ole mitenkään järkeviä.


      • Anonyymi
        torre5 kirjoitti:

        Jumala ei esimerkiksi tiennyt onko luvatussa maassa muita kansoja.

        Jumala sen tiesi, mutta Joosua & co eivät tienneet. Siksi Jumala käski heitä mennä katsomaan. Itse Jumala ei lähtenyt sinne koska tiesi mitä siellä on.


      • Anonyymi
        torre5 kirjoitti:

        Jumala tietää etukäteen, mutta ihminen päättää.

        Uskovat eivät ole mitenkään järkeviä.

        Sinun pienet aivosi eivät kykene muuhun kuin jankuttamaan samaa solvaustasi vuodesta toiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jumala sen tiesi, mutta Joosua & co eivät tienneet. Siksi Jumala käski heitä mennä katsomaan. Itse Jumala ei lähtenyt sinne koska tiesi mitä siellä on.

        Tappamaan se käski mennä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sinun pienet aivosi eivät kykene muuhun kuin jankuttamaan samaa solvaustasi vuodesta toiseen.

        Tuo on uutta. Tuli esiin eilen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tappamaan se käski mennä.

        Jumala käski mennä katsomaan onko siellä muita kansoja. Kun oli, niin muiden piti mennä tappamaan ne, tosiaan.

        Joosualla ei ollut sen kanssa mitään tekemistä.


      • Anonyymi
        torre5 kirjoitti:

        Jumala käski mennä katsomaan onko siellä muita kansoja. Kun oli, niin muiden piti mennä tappamaan ne, tosiaan.

        Joosualla ei ollut sen kanssa mitään tekemistä.

        Joosua nimeomaan oli porukan johtaja, mitä taas jankutat?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tappamaan se käski mennä.

        Kyllä ja siihenkin oli hyvä syy.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ja siihenkin oli hyvä syy.

        Näin on. Muut kansat olivat väärässä paikassa, joten ne piti tappaa.

        Jumala ei tunne asiaa, että olisi voinut pyytää poistumaan.


      • Eilen esitettiin, että Jumala tietää etukäteen, mutta ihmiset tekevät päätöksen.

        Mitä ihmeen aivoja tuohon käytetään?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Joosua nimeomaan oli porukan johtaja, mitä taas jankutat?

        Joosua ei käskenyt mennä katsomaan, vaan Jumala.

        Mikä tässä on liian vaikeaa sinulle?


      • Anonyymi
        torre5 kirjoitti:

        Joosua ei käskenyt mennä katsomaan, vaan Jumala.

        Mikä tässä on liian vaikeaa sinulle?

        Onko joku muuta väittänyt?

        Lopeta typerä jankutuksesi!


      • Anonyymi
        torre5 kirjoitti:

        Eilen esitettiin, että Jumala tietää etukäteen, mutta ihmiset tekevät päätöksen.

        Mitä ihmeen aivoja tuohon käytetään?

        Jumala tietää kyllä anuksestasi esille tulleet pienet aivosi. 😬


      • Anonyymi
        torre5 kirjoitti:

        Näin on. Muut kansat olivat väärässä paikassa, joten ne piti tappaa.

        Jumala ei tunne asiaa, että olisi voinut pyytää poistumaan.

        Paha pitää aina tappaa. Tunnen myötähäpeää sinun tyhmyytesi tähden.


      • Anonyymi
        torre5 kirjoitti:

        Näin on. Muut kansat olivat väärässä paikassa, joten ne piti tappaa.

        Jumala ei tunne asiaa, että olisi voinut pyytää poistumaan.

        Mitkä kansat???? Ottaisit vähän selvää, ennen kuin möliset!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Paha pitää aina tappaa. Tunnen myötähäpeää sinun tyhmyytesi tähden.

        Kovin on pahaa, kun asuu jollakin alueella

        Olet yhtä tollo kuin Jumala


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mitkä kansat???? Ottaisit vähän selvää, ennen kuin möliset!

        Ne viisi kansaa. Luvatussa maassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki kristityt ovat Jeesukseen uskovia. Miksi kiinnität huomiosi kehällisiin eroihin etkä ytimen yhtenäisyyteen?

        Toiset pitävät Jeesusta Jumalana, toiset Isää. Lisäksi ne tuhannet eri opinkäsitykset. Et voi olla noin naiivi että luulet että olemme kaikki "saman Isän lapsia".


      • Anonyymi

        Miten niin epäloogista? Minä voin hyväntahtoisesti tarjota sinulle kakkua, vaikka tiedän, ettet tule sitä syystä tai toisesta ottamaan. Yhtäläiseen Jumala voi myös hyväntahtoisesti tarjota pelastusta kaikille, vaikka tietäisi, etteivät kaikki tule ottamaan sitä vastaan. Jeesus kertoi vertauksia, joissa on tämä sama ajatus: kaikille tarjotaan, mutta kaikki eivät ota vastaan. Aloite tulee Jumalalta, ihmisen osa on reagoida siihen.


      • Anonyymi
        torre5 kirjoitti:

        Jumala ei esimerkiksi tiennyt onko luvatussa maassa muita kansoja.

        No höpö höpö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten niin epäloogista? Minä voin hyväntahtoisesti tarjota sinulle kakkua, vaikka tiedän, ettet tule sitä syystä tai toisesta ottamaan. Yhtäläiseen Jumala voi myös hyväntahtoisesti tarjota pelastusta kaikille, vaikka tietäisi, etteivät kaikki tule ottamaan sitä vastaan. Jeesus kertoi vertauksia, joissa on tämä sama ajatus: kaikille tarjotaan, mutta kaikki eivät ota vastaan. Aloite tulee Jumalalta, ihmisen osa on reagoida siihen.

        Erona on tietysti se, ettet tiedä vaan arvaat. Te mainostatte Jumalanne tietävän kaiken ennakkoon, joten henkilöllä ei luonnollisesti ole ollut missään vaiheessa edes vaihtoehtoa.
        Jos meinaan henkilö tekisikin toisella tavalla kuin Jumala on ennakkoon nähnyt, niin hän ei ole kaikkitietävä. Paitsi tietysti jos rajoittaa omia voimiaan, kuten tuo luominen ehdottaa.

        Ja eikös se teidän Jumala ole luonut kaiken? Mitään ei pitäisi tapahtua ilman sen tarkoitusta tapahtuaksi.

        Kaikkivoipana hän toki voisi poistaa ilman mitään vaivaa koko tarpeen palvoa itseään. Paitsi jos se on narsisti ja tehnyt koko systeemin nimenomaan sitä varten.

        Jos äsköinen kohta oli liian ylivoimainen niin kysy itseltä ja pohdi. Pelastusta miltä?


    • Anonyymi

      Harmi ettei kukaan kalvinisti ole vastannut.

      Onko kukaan kalvinisti lukemassa tätä lankaa?

    • Anonyymi

      Kyllä Jumala tietää, mutta kyllä Jumala voi myös kääntää kohtalot, silloin kun ihminen tekee parannuksen tai luopuu Jumalasta.
      Jumalalla on kaikki valta.
      Vastaus on kohta 1. Samaa mieltä.

    • Anonyymi

      Ei pidä tehdä Jumalasta ihmisen kokoista. Jumala on kaiken ihmisen ymmärryksen ulkopuolella, vaikka ihminen ei tietäisi, Jumala kyllä tietää.

      • Raamatussa Jumala on tehty ihmismäiseksi. Israelin Jumala oli peräti Jerusalemissa asunut mies

        Ja muutenkin, kun esimerkiksi katui tekemisiään.


      • Anonyymi
        torre5 kirjoitti:

        Raamatussa Jumala on tehty ihmismäiseksi. Israelin Jumala oli peräti Jerusalemissa asunut mies

        Ja muutenkin, kun esimerkiksi katui tekemisiään.

        Niin, mitä sitten?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin, mitä sitten?

        Sitä vaan, että Raamatussa Jumala on paljon sitä mitä ihmiset.


      • Anonyymi
        torre5 kirjoitti:

        Raamatussa Jumala on tehty ihmismäiseksi. Israelin Jumala oli peräti Jerusalemissa asunut mies

        Ja muutenkin, kun esimerkiksi katui tekemisiään.

        Sellainen jumala kuin on Luojansa.

        -a-teisti-


      • Anonyymi
        torre5 kirjoitti:

        Raamatussa Jumala on tehty ihmismäiseksi. Israelin Jumala oli peräti Jerusalemissa asunut mies

        Ja muutenkin, kun esimerkiksi katui tekemisiään.

        Vanhan testamentin aikoihin esiintyi jos minkälaisia Jumalia. Siksipä juutalaiset erotuksena muihin jumalaliin korostivat Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumalaa silloin kun he puhuivat Jumalastaan. Minä ajattelen niin kuin Sanassa sanotaan, että "Jumala on henki". Häntä ei voi ihmissilmin nähdä. Ja sanotaankin että, ihmisen silmät eivät kestä katsoa Hänen kirkkauttaan. Aabrahamillekin hän esiintyi palavana pensaansa, ja eikös Sanassa sanot niinkin, "ettei ollut hänellä muotoa johon olisimme mielistyneet".


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vanhan testamentin aikoihin esiintyi jos minkälaisia Jumalia. Siksipä juutalaiset erotuksena muihin jumalaliin korostivat Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumalaa silloin kun he puhuivat Jumalastaan. Minä ajattelen niin kuin Sanassa sanotaan, että "Jumala on henki". Häntä ei voi ihmissilmin nähdä. Ja sanotaankin että, ihmisen silmät eivät kestä katsoa Hänen kirkkauttaan. Aabrahamillekin hän esiintyi palavana pensaansa, ja eikös Sanassa sanot niinkin, "ettei ollut hänellä muotoa johon olisimme mielistyneet".

        RAAMATUSSA Jumalaa katseli 76 ihmistä samalla aterioiden. Hyvin kestivät.

        Israelin Jumala oli Jerusalemissa asunut mies, erittäin näkyvä.

        Sinulla voi olla väärä käsitys Jumalasta.


      • Meni lähes 5 kymppiä.


    • Anonyymi

      Juma ei koske ihmisen vapaaseen tahtoon, Hän kunnioitaa sitä sitä jopa niin paljon että antaa ihmisen valita olla ikuisesti ilman Häntä.

      • Kiva. Kuka hullu edes haluaisi olla ikuisesti Jumalan kanssa. En minä ainakaan.


      • Anonyymi
        torre5 kirjoitti:

        Kiva. Kuka hullu edes haluaisi olla ikuisesti Jumalan kanssa. En minä ainakaan.

        Ne jotka eivät halua olla kansasi helvetissä. 😬


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ne jotka eivät halua olla kansasi helvetissä. 😬

        Kaksi kirjoitusvirhettä.

        En jaksaisi olla ikuisuutta siellä missä sinä olet. Et näytä olevan taivaaseen menijä.


      • Sinä siis päätät. Tämä on mullistava tieto maailmalle.


      • Anonyymi
        torre5 kirjoitti:

        Sinä siis päätät. Tämä on mullistava tieto maailmalle.

        Itse sinä sen olet päättänyt,


      • Anonyymi kirjoitti:

        Itse sinä sen olet päättänyt,

        Tuskinpa olen mitään sellaista päättänyt. En minä mikään hullu sentään ole.


      • Päättänyt olla helvetissä?

        Et tiedä mitä puhut.


      • En minä sentään mikään hullu ole, on toteamus, ei pohdinta. Et tajua käsitteitä koskaan.


    • Anonyymi

      Tietenkin Jumala tietää lopullisen saldon pelastuneista, koska Hän näkee tulevat. Mutta Hän kunnioittaa luotujaan niin paljon, että Hän luottaa ihmisen omaan arvostelu kykyyn valita oikein. Palvellako hyvää Jumalaa, vai pahaa saatanaa. Pahan palvelu ei hyödytä yhtäkään ihmistä. Mutta jos kaikki tekisivät Jumalan tahdon mukaan, hyötyisivät kaikki. Siispä pahan valitsijoiden, loogisen ajattelukyvyn, täytyy olla saatanan sumentama. Elleivät he käänny ja tunnusta Jeesusta Herrakseen ja syntiensä sovittajaksi ja tottele Hänen käskyjään vilpittömästi rakkaudesta Häneen, niin heidän on seurattava omaa mestariaan, saatanaa, kadotukseen.

      • Jumala on päättänyt kuinka monta ei-juutalaista pelastuu ennen kuin tulee loppu.
        ”Kun pakanoiden luku tulee täyteen...”


      • Anonyymi
        Aito.avioIiitto kirjoitti:

        Jumala on päättänyt kuinka monta ei-juutalaista pelastuu ennen kuin tulee loppu.
        ”Kun pakanoiden luku tulee täyteen...”

        Eli Jumalan päätös sekin on vapaata tahtoa rajoittava tekijä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eli Jumalan päätös sekin on vapaata tahtoa rajoittava tekijä.

        Ei tietenkään. Ihan vapaasti voit edelleen ottaa Jeesuksen elämäsi Herraksi.
        Mitä teet ?


      • Anonyymi
        Aito.avioIiitto kirjoitti:

        Ei tietenkään. Ihan vapaasti voit edelleen ottaa Jeesuksen elämäsi Herraksi.
        Mitä teet ?

        Miten te voitte olla niin helvetin typeriä ettette tajua sitä alkeellista logiikan sääntöä, että kaikki ennalta määräminen rajoittaa vapaata tahtoa. Ihan aina. Ette te voi olla niin imbesillejä ettette tätä kässää.

        Mitä muuten vastaat aloitukseen? Tietääkö Jumala ketkä pelastuvat, onko kaikkitietävä vai eikö ole? Jos on, ei ole vapaata tahtoa vaan pelastuminen on ennalta määrätty. Jos ei tiedä pelastuvia etukäteen ei ole kaikkitietävä.

        Vain toinen vaihtoehto voi olla tosi. Yht'aikaa ne eivät voi päteä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten te voitte olla niin helvetin typeriä ettette tajua sitä alkeellista logiikan sääntöä, että kaikki ennalta määräminen rajoittaa vapaata tahtoa. Ihan aina. Ette te voi olla niin imbesillejä ettette tätä kässää.

        Mitä muuten vastaat aloitukseen? Tietääkö Jumala ketkä pelastuvat, onko kaikkitietävä vai eikö ole? Jos on, ei ole vapaata tahtoa vaan pelastuminen on ennalta määrätty. Jos ei tiedä pelastuvia etukäteen ei ole kaikkitietävä.

        Vain toinen vaihtoehto voi olla tosi. Yht'aikaa ne eivät voi päteä.

        Homoista nämä jaksaa mutta ei tuon kaltaisia kysymyksiä vaikka ne ovat aivan oleellisia kristinopin kannalta. Kyllä homoja suurempi kysymys on onko Jumala kaikki tietävä vai ei ja onko ihmisellä vapaa tahto vai ei. Mutta ei näitä kiinnosta kuin homot, kristinopin suuret kysymykset ei.


      • Anonyymi
        Aito.avioIiitto kirjoitti:

        Ei tietenkään. Ihan vapaasti voit edelleen ottaa Jeesuksen elämäsi Herraksi.
        Mitä teet ?

        Siellähän sä luuraat näyttösi takana kuten kaikki muutkin päivät. Vastaapa tähän, vaihtoehtoja on vaan 2.

        Tietääkö Jumala ketkä pelastuvat, onko kaikkitietävä vai eikö ole? Jos on, ei ole vapaata tahtoa vaan pelastuminen on ennalta määrätty. Jos ei tiedä pelastuvia etukäteen ei ole kaikkitietävä.


      • Aito.avioIiitto kirjoitti:

        Ei tietenkään. Ihan vapaasti voit edelleen ottaa Jeesuksen elämäsi Herraksi.
        Mitä teet ?

        Vaikka mitä tekisi, niin on mahdotonta ottaa Jeesusta elämän Herraksi. Hän ei ole läsnä, joten itse pitää olla elämänsä johtaja.

        Mitä teet?


      • Jos tekisin Jumalan tahdon mukaan, niin alkaisi tulla ruumiita. Se on Jumalan pääasiallinen tahto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli Jumalan päätös sekin on vapaata tahtoa rajoittava tekijä.

        Ei se nyt ihan tuota tarkoita. "Kun pakanoiden luku tulee täyteen" tarkoittaa ajankohtaa jolloin evankeliumi on saarnattu kaikille luoduille. Eli mahdollisimman moni on saanut tilaisuuden kuulla Jumalan pelastussuunnitelmasta. Jumala ojentaa evankeliumin kautta kätensä, ihminen päättää tarttuuko hän siihen.


      • Niin myös Yhdysvalloissa.


      • Anonyymi

        Jumala kuulemma on kertonut, että 144 000 ihmistä pelastuu koko ihmisten aikakautena. Jotta eiköhän me lähes kaikki nähdä helvetissä ihan riippumatta siitä kuinka polvet verillä olet yrittänyt palvoa sitä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miten te voitte olla niin helvetin typeriä ettette tajua sitä alkeellista logiikan sääntöä, että kaikki ennalta määräminen rajoittaa vapaata tahtoa. Ihan aina. Ette te voi olla niin imbesillejä ettette tätä kässää.

        Mitä muuten vastaat aloitukseen? Tietääkö Jumala ketkä pelastuvat, onko kaikkitietävä vai eikö ole? Jos on, ei ole vapaata tahtoa vaan pelastuminen on ennalta määrätty. Jos ei tiedä pelastuvia etukäteen ei ole kaikkitietävä.

        Vain toinen vaihtoehto voi olla tosi. Yht'aikaa ne eivät voi päteä.

        Sinä katsos et ymmärrä, että Jumala ei ole ihminen eikä Hänellä ole aikaa vaan Hän näkee etukäteen miten sinäkin tulet elämäsi elämään😺 Jumala ei ole määrännyt ketään kadotukseen mutta valinnut kyllä jotkut pelastukseen.

        Jos olisit hieman avoimempi ymmärtämään oman ”logiikkasi” ulkopuolelle sinäkin voisit alkaa ymmärtää.

        Mutta kerro toki oletko sinä päättänyt ottaa Jeesuksen elämäsi Herraksi, se on edelleen sinun vapaan tarjosi valittavissa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Siellähän sä luuraat näyttösi takana kuten kaikki muutkin päivät. Vastaapa tähän, vaihtoehtoja on vaan 2.

        Tietääkö Jumala ketkä pelastuvat, onko kaikkitietävä vai eikö ole? Jos on, ei ole vapaata tahtoa vaan pelastuminen on ennalta määrätty. Jos ei tiedä pelastuvia etukäteen ei ole kaikkitietävä.

        Tottakai tietää. Mutta miten sinulle käy, se on mielenkintoista 😺


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jumala kuulemma on kertonut, että 144 000 ihmistä pelastuu koko ihmisten aikakautena. Jotta eiköhän me lähes kaikki nähdä helvetissä ihan riippumatta siitä kuinka polvet verillä olet yrittänyt palvoa sitä.

        Ei todellakaan ole sanonut niin. Tuo on sitä jehovien eksytystä😼


      • Anonyymi
        Aito.avioIiitto kirjoitti:

        Tottakai tietää. Mutta miten sinulle käy, se on mielenkintoista 😺

        Jep, ja koska tietää ei ole vapaata tahtoa. Ei voi olla, se on mahdotonta. Ala-astelaisen logiikkaa, ei sen vaikeampaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jep, ja koska tietää ei ole vapaata tahtoa. Ei voi olla, se on mahdotonta. Ala-astelaisen logiikkaa, ei sen vaikeampaa.

        Luehan uudelleen, että Jumala kyllä tietää koska hänelle ei ole aikaa 😺
        Mutta miten sinulle käy, se on edelleen hyvä kysymys ja sinun käsissäsi.


      • Anonyymi
        Aito.avioIiitto kirjoitti:

        Tottakai tietää. Mutta miten sinulle käy, se on mielenkintoista 😺

        Sanoit että Jumala jo sen tietää. Ehkä tulen joskus lahkouskoon, en tiedä. Mutta Jumala tietää että tulen tai en tule. Se on ennakkoon siis määrätty eikä minulla ole vapaata tahtoa.

        Sehän ei voi muuttua se Jumalan mielipide koska silloin ollaan tilanteessa että Jumala ei tiennytkään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sanoit että Jumala jo sen tietää. Ehkä tulen joskus lahkouskoon, en tiedä. Mutta Jumala tietää että tulen tai en tule. Se on ennakkoon siis määrätty eikä minulla ole vapaata tahtoa.

        Sehän ei voi muuttua se Jumalan mielipide koska silloin ollaan tilanteessa että Jumala ei tiennytkään.

        Kyllä Hän se tietää jo, mutta sinä et varmaan tiedä 😺
        Miksi välttelet ratkaisusi tekemistä koska ketään ei ole ennalta määrätty kadotukseen❓


      • Aito.avioIiitto kirjoitti:

        Luehan uudelleen, että Jumala kyllä tietää koska hänelle ei ole aikaa 😺
        Mutta miten sinulle käy, se on edelleen hyvä kysymys ja sinun käsissäsi.

        Heh.

        Miten se, että tietää liittyy siihen, että koska hänelle ei ole aikaa.

        Helle on sekoittanut sinun pääsi lopullisesti.


      • Aito.avioIiitto kirjoitti:

        Sinä katsos et ymmärrä, että Jumala ei ole ihminen eikä Hänellä ole aikaa vaan Hän näkee etukäteen miten sinäkin tulet elämäsi elämään😺 Jumala ei ole määrännyt ketään kadotukseen mutta valinnut kyllä jotkut pelastukseen.

        Jos olisit hieman avoimempi ymmärtämään oman ”logiikkasi” ulkopuolelle sinäkin voisit alkaa ymmärtää.

        Mutta kerro toki oletko sinä päättänyt ottaa Jeesuksen elämäsi Herraksi, se on edelleen sinun vapaan tarjosi valittavissa.

        Eli turhaa kaikki. Jumala on jo valintansa tehnyt.

        Onneksi edes Israelin Jumala oli Jerusalemissa asunut mies, ja jo kuollut.


      • Anonyymi
        Aito.avioIiitto kirjoitti:

        Kyllä Hän se tietää jo, mutta sinä et varmaan tiedä 😺
        Miksi välttelet ratkaisusi tekemistä koska ketään ei ole ennalta määrätty kadotukseen❓

        Herranen aika. Jos Jumala jo tietää se on ennalta määrätty asia. Et voi olla noin tyhmä? Vai voitko?


      • Yhdysvalloissa normaalisti ovat paikalliset tappaneet jo satoja vuosia.


      • Anonyymi
        Aito.avioIiitto kirjoitti:

        Kyllä Hän se tietää jo, mutta sinä et varmaan tiedä 😺
        Miksi välttelet ratkaisusi tekemistä koska ketään ei ole ennalta määrätty kadotukseen❓

        Jos Jumala tietää etukäteen jonkun ihmisen kohtalon eli joutuuko hän taivaaseen vai helvettiin niin eikö sen ihmisen kohtalo ole silloin sinetöity? Jos tapahtuu toisin Jumala ei silloin sitten asiaa tiennytkään vaan oli väärässä. Miten on mahdollista että joku ei tätä käsitä?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Herranen aika. Jos Jumala jo tietää se on ennalta määrätty asia. Et voi olla noin tyhmä? Vai voitko?

        Usko nyt jo, että Jumala näkee ihmisen näkökulmasta tulevan koska Jumalalla ei ole aikaa 😺


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos Jumala tietää etukäteen jonkun ihmisen kohtalon eli joutuuko hän taivaaseen vai helvettiin niin eikö sen ihmisen kohtalo ole silloin sinetöity? Jos tapahtuu toisin Jumala ei silloin sitten asiaa tiennytkään vaan oli väärässä. Miten on mahdollista että joku ei tätä käsitä?

        Sinun käyttää olevan mahdotonta ymmärrä, että Jumala ei ole ihminen. Hän näkee ”kolmiulotteisen” ajan menen, nykyisen ja tulevan. Ihminen näkee vain kansi ensimmäistä.

        Sinä voit ihan tässä ajassa vaikuttaa kumpi noista on sinun ikuisuuteesi, vaikka Jumala sen jo tietääkin 😺


      • En tiedä 😼


      • Anonyymi
        Aito.avioIiitto kirjoitti:

        Sinun käyttää olevan mahdotonta ymmärrä, että Jumala ei ole ihminen. Hän näkee ”kolmiulotteisen” ajan menen, nykyisen ja tulevan. Ihminen näkee vain kansi ensimmäistä.

        Sinä voit ihan tässä ajassa vaikuttaa kumpi noista on sinun ikuisuuteesi, vaikka Jumala sen jo tietääkin 😺

        > Sinä voit ihan tässä ajassa vaikuttaa kumpi noista on sinun ikuisuuteesi, vaikka Jumala sen jo tietääkin

        Lause on täysin järjetön, et sitä ihan oikeasti itse käsitä vai? Perustele logiikalla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        > Sinä voit ihan tässä ajassa vaikuttaa kumpi noista on sinun ikuisuuteesi, vaikka Jumala sen jo tietääkin

        Lause on täysin järjetön, et sitä ihan oikeasti itse käsitä vai? Perustele logiikalla.

        Enpä olisi osannut aavistaa, että luterilaisella palstalla joudun vääntämään rautalangasta luterilaisia tunnustuskirjoja 😼

        Lue nyt hyvä ihminen mitä kirkon tunnustuskirjat asiasta sanoo;


        http://tunnustuskirjat.fi/yo/11.html


      • Eli nykyään islam ja Yhdysvallat tappavat yhtä sumeilemattomasti.

        Islamissa jopa raiskaajat teloitetaan.


      • Erinomainen lammasruoka. Voit vain unelmoida.


      • Anonyymi
        Aito.avioIiitto kirjoitti:

        Enpä olisi osannut aavistaa, että luterilaisella palstalla joudun vääntämään rautalangasta luterilaisia tunnustuskirjoja 😼

        Lue nyt hyvä ihminen mitä kirkon tunnustuskirjat asiasta sanoo;


        http://tunnustuskirjat.fi/yo/11.html

        Tuo ei vastaa kysymykseen ennaltatietämyksen vapaan tahdon loogiseen umpisolmuun lainkaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuo ei vastaa kysymykseen ennaltatietämyksen vapaan tahdon loogiseen umpisolmuun lainkaan.

        Kyllä se oli. Jumala ennaltamäärää vain pelastukseen mutta ihminen voi siitäkin kieltäytyä 😺


    • Anonyymi

      Itse käsitän tuon "ennalta määräämisen tai tietämisen" niin, että Jumala ei määrännyt ennalta kuka pelastuu, vaan miten voi pelastua. Pelastus on lahja jota tarjotaan kaikille, vaikka kaikki eivät sitä ota vastaan.

      • Eli huono lahja.


    • Anonyymi

      Kyllä tiesi. Kukaan ei tule pelastumaan siten kuin kristilliset kirkkoisät ovat opettaneet.

      Ainoa yliluonnolliseksi käsitetty olento on YHWH. Mitään muita henkiolentoja tai jumalolentoja ei ole olemassa. Myös ihmiset eivät ole mitään kuolemattomia yliluonnollisia henkiolentoja, vaan ihan tavallisia kuolevaisia.

      Jeesus opetti että taivasten valtakunta on teidän ympärillänne. Pelastuksenomaisen tilan voi hetkellisesti saavuttaa eläessään, kun noudattaa Jeesuksen puhdistautumisopetuksia essealaisten evankeliumista.

    Ketjusta on poistettu 62 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      64
      4406
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2219
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1734
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1478
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      25
      1411
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1278
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1207
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe