Minkä Jumala yhdistää, sitä älköön ihminen eroittako

Anonyymi

Katselin just äskettäin tv-ohjelmaa, jossa pari meni naimisiin. Pappi totesi, että "Minkä Jumala yhdistää, sitä älköön ihminen eroittako". Mitähän tuo oikein tarkoittaa? Tarkoittaako se sitä, että Jumala on yhdistänyt ihmiset aviopariksi, mutta anoppi / sivusuhde / jne eivät ole oikeutettuja puuttumaan tähän avioliittoon. Vai mitä se sana oikein tarkoittaa?

40

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kun mennään naimisiin niin sill on aina karmallinen syy. Rakastavaiset ja vihamiehet/naiset syntyvät ns. Käsikädessä.❤️💯💯❤️❤️❤️

    • Anonyymi

      Sitä mitä siinä sanotaankin. Jumala edessä tehty liitto on elinikäinen. Sitä ei saisi kukaan tulla erottamaan, eivätkä he itsekään saa erota ennen kuin kuolema erottaa heidät.
      Liian usein kuitenkin joku ulkopuolinen tulee särkemään tuon liiton, tai puolisot itse rikkoo avioliittolupauksen.

      • Toisaalta tuollainen on pelkkää sanahelinää.

        Kukin menee naimisiin toisen kanssa muusta syystä kuin että Jumala on yhdistänyt. Myös eroon johtaa monikin syy.


    • ”Pappi totesi, että "Minkä Jumala yhdistää, sitä älköön ihminen eroittako".”

      Olen lukuisia kertoja kysynyt eri papeilta, mutta myös täällä, mistä sen tietää, milloin Jumala yhdistää ja milloin se onkin vain ihmisen oma tahto?

      En ole oikein selvää vastausta saanut.

      • Eikö se ole silloin Jumalan yhdistämä liitto jos se vahvistetaan seurakunnan ja Jumalan edessä 😺❓

        Epäiletkö myös kastetta ja ehtoollista ❓


      • Aito.avioIiitto kirjoitti:

        Eikö se ole silloin Jumalan yhdistämä liitto jos se vahvistetaan seurakunnan ja Jumalan edessä 😺❓

        Epäiletkö myös kastetta ja ehtoollista ❓

        Se mitä ihmiset sanovat vihkimistilaisuudessa, ei tarkoita mitään Jumalan kannalta.

        Oletko saanut liikaa hellettä?


      • Anonyymi
        torre5 kirjoitti:

        Se mitä ihmiset sanovat vihkimistilaisuudessa, ei tarkoita mitään Jumalan kannalta.

        Oletko saanut liikaa hellettä?

        Mitä Päivin kanssa sanoitte?


      • Anonyymi
        Aito.avioIiitto kirjoitti:

        Eikö se ole silloin Jumalan yhdistämä liitto jos se vahvistetaan seurakunnan ja Jumalan edessä 😺❓

        Epäiletkö myös kastetta ja ehtoollista ❓

        Vähän vaikea varmistua siitä onko ne liitot vahvistettu jumalan edessä. Jumala on itse asiassa loistanut poissaolollaan kaikissa kirkollisissa toimenpiteissä joihin olen osallistunut.

        Kymmeniä häitä, hautajaisia, ristiäisiä ja konfirmaatioita eikä hän ole ollut paikalla kertaakaan.

        Voihan sen jumalan tietysti kuvitella sinne läsnäolevaksi, mutta silloin tilanne muistuttaa paremminkin pikkutytön teehetkeä puutarhassa kaikkine mielikuvituskavereineen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vähän vaikea varmistua siitä onko ne liitot vahvistettu jumalan edessä. Jumala on itse asiassa loistanut poissaolollaan kaikissa kirkollisissa toimenpiteissä joihin olen osallistunut.

        Kymmeniä häitä, hautajaisia, ristiäisiä ja konfirmaatioita eikä hän ole ollut paikalla kertaakaan.

        Voihan sen jumalan tietysti kuvitella sinne läsnäolevaksi, mutta silloin tilanne muistuttaa paremminkin pikkutytön teehetkeä puutarhassa kaikkine mielikuvituskavereineen.

        Mistä kuvittelet, että Jumalan ylipäätään pitäisi olla läsnä elämässäsi😼❓


      • Anonyymi
        Aito.avioIiitto kirjoitti:

        Mistä kuvittelet, että Jumalan ylipäätään pitäisi olla läsnä elämässäsi😼❓

        En minä sellaisia edes kuvittele, jumalan läsnäolon kuvittelu on teidän heiniä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        En minä sellaisia edes kuvittele, jumalan läsnäolon kuvittelu on teidän heiniä.

        Erikoista, että vaivaudut edes ajattelemaan koko asiaa ja ihan vapaaehtoisesti vietät aikaasi kristillisellä palstalla 😺


      • Anonyymi
        Aito.avioIiitto kirjoitti:

        Erikoista, että vaivaudut edes ajattelemaan koko asiaa ja ihan vapaaehtoisesti vietät aikaasi kristillisellä palstalla 😺

        Ei siinä mitään erikoista ole. Tältä palstalta saa yleensä päivän parhaat naurut. Sinunkin jutuille ollaan täällä kimpassa naurettu monta kertaa vedet silmissä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei siinä mitään erikoista ole. Tältä palstalta saa yleensä päivän parhaat naurut. Sinunkin jutuille ollaan täällä kimpassa naurettu monta kertaa vedet silmissä.

        Sinusta varmaan tuokin kymmeniä kertoja hokemasi on tarkoitettu avuttomaksi nälvimiseksi uskoville 😺❓


      • torre5
        Anonyymi kirjoitti:

        En minä sellaisia edes kuvittele, jumalan läsnäolon kuvittelu on teidän heiniä.

        Olet saanut liikaa hellettä, aito.avioliitto.


      • Anonyymi
        torre5 kirjoitti:

        Olet saanut liikaa hellettä, aito.avioliitto.

        Sinä et ole saanut mitään, etkä saa.

        😂😂😂


      • Anonyymi
        Aito.avioIiitto kirjoitti:

        Sinusta varmaan tuokin kymmeniä kertoja hokemasi on tarkoitettu avuttomaksi nälvimiseksi uskoville 😺❓

        Onko kommenttisi tarkoitus markkeerata tekopyhää närkästystä? 😂

        Oma nälvimisesi on lähinnä lapsellista. Ehkä et siksi tunnista huolella suoritettua vittuilua?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onko kommenttisi tarkoitus markkeerata tekopyhää närkästystä? 😂

        Oma nälvimisesi on lähinnä lapsellista. Ehkä et siksi tunnista huolella suoritettua vittuilua?

        Kommenttini on havaintoni kirjoituksistasi, Anoliini 😺


      • Aito.avioIiitto kirjoitti:

        Eikö se ole silloin Jumalan yhdistämä liitto jos se vahvistetaan seurakunnan ja Jumalan edessä 😺❓

        Epäiletkö myös kastetta ja ehtoollista ❓

        ”Eikö se ole silloin Jumalan yhdistämä liitto jos se vahvistetaan seurakunnan ja Jumalan edessä…”

        No jaa, ainakin papin siunaama liitto. Sillä eikö yhdistäminen tarkoita juuri sitä, kun kaksi ihmistä tapaa toisensa, eivätkä enää halua elää ilman sitä toista?
        Vai onko Jumalan yhdistämä avioliitto pelkkä tekninen juttu – oli näiden parin syy avoitua mikä tahansa?
        Vaikka yhdistäjänä olisi ollut joku ihminen tai etuus, minkä voi ehkä saada.


      • mummomuori kirjoitti:

        ”Eikö se ole silloin Jumalan yhdistämä liitto jos se vahvistetaan seurakunnan ja Jumalan edessä…”

        No jaa, ainakin papin siunaama liitto. Sillä eikö yhdistäminen tarkoita juuri sitä, kun kaksi ihmistä tapaa toisensa, eivätkä enää halua elää ilman sitä toista?
        Vai onko Jumalan yhdistämä avioliitto pelkkä tekninen juttu – oli näiden parin syy avoitua mikä tahansa?
        Vaikka yhdistäjänä olisi ollut joku ihminen tai etuus, minkä voi ehkä saada.

        Miten sinulla on😼❓pyysittekö Jumalaa olemaan liittonne siunaaja❓
        ”Siellä missä kaksi tahi kolme kokoontuu minun nimessäni, siellä minä olen heidän keskellänsä”


      • Aito.avioIiitto kirjoitti:

        Miten sinulla on😼❓pyysittekö Jumalaa olemaan liittonne siunaaja❓
        ”Siellä missä kaksi tahi kolme kokoontuu minun nimessäni, siellä minä olen heidän keskellänsä”

        En tosin omasta tilanteesta tässä ole kommentoimassa, vaan yleisemmällä tasolla.

        Jokainen voi ja saa käydä hakemassa siunauksen papilta, mutta miten määritellään se yhdistäminen? Onko se vain muotoseikka, eli joku hengellinen toimitus vai onko se jotain, mikä sai nuo kaksi ihmistä kohtaamaan ja tutustumaan toisiinsa?

        Miten siis erotetaan tilanne, jossa ihminen onkin päättänyt yhdistää kaksi siitä, että Jumala on nämä kaksi yhdistänyt.


      • Aito.avioIiitto kirjoitti:

        Miten sinulla on😼❓pyysittekö Jumalaa olemaan liittonne siunaaja❓
        ”Siellä missä kaksi tahi kolme kokoontuu minun nimessäni, siellä minä olen heidän keskellänsä”

        Ota huomioon, että Jeesuksen puheilla ei ole käytännön merkitystä. Sanahelinää.


      • Anonyymi

        Silloin Jumala yhdistää kun pappi hakee Jumalalta siunauksen heidän liitolleen. Pappihan on vain välimies silloin kun liitto vanvistetaan Jumalan Sanalla. "Minä istutin, Apollos kasteli, mutta Jumala antoi kasvun. 1. Kor. 3:7 Istuttaja ei siis ole mitään, ei myöskään kastelija, vaan kaikki on Jumalan kädessä." Niin se on kaikessa missä Jumalan Sana on läsnä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Silloin Jumala yhdistää kun pappi hakee Jumalalta siunauksen heidän liitolleen. Pappihan on vain välimies silloin kun liitto vanvistetaan Jumalan Sanalla. "Minä istutin, Apollos kasteli, mutta Jumala antoi kasvun. 1. Kor. 3:7 Istuttaja ei siis ole mitään, ei myöskään kastelija, vaan kaikki on Jumalan kädessä." Niin se on kaikessa missä Jumalan Sana on läsnä.

        ”Silloin Jumala yhdistää kun pappi hakee Jumalalta siunauksen heidän liitolleen. Pappihan on vain välimies…”

        Tuota, Raamattu ei tosin tunne moista. Jeesuksen aikana ei välttämättä ollut pappeja vihkimässä, kristityilläkin se tuli pakolliseksi vasta 1500 vuotta Jeesuksen jälkeen.

        Entä missä vaiheessa tuo siunauksen pyytäminen (ei oikeastaan siis hakeminen) voidaan tehdä? Entä jos se tehdään ennen maallisen oikeuden mukaan solmittua liittoa? Tai jos joku on aiemmin ollut vaikka 4 kertaa avioliitossa ja vasta viidennessä on pappi mukana?


    • Anonyymi

      On muita liittoja kuten sininauha,- ja tämä kuuluisa vapaa-ajattelijain. Muut nauttii ehtoollisensa pyhällä tunnolla.

    • Anonyymi

      Avioliittohan onkin silkkaa demokratiaa.

    • Anonyymi

      Jeesuksen sanat tarkoittavat, ettei kukaan ulkopuolinen ole oikeutettu puuttumaan avioliittoon. Avioliiton on myös tarkoitus kestää koko elämän ajan. Mutta kuten tiedämme, ihminen on tässäkin asiassa epätäydellinen. Avioero tunnettiin jo Mooseksen laissa. Paavali myös kirjoitti ohjeita niiden tapauksien varalta, jolloin toinen jättää, tai ei muuten pystytä asumaan yhdessä.

    • Anonyymi

      helluntailaisuudessa, ainakin : EROTETAAN,

      erottavat seurakunnasta (jos ei ulkokultaisuus toteudu), ja vieläpä rikkovat avioliittoja, kun / jos avioliitto solmittu, ILMAN HEITÄ !!

      • Anonyymi

        "erotetaan"

        EROTETAAN, avioliitototkin, tyylillä: "avioliitto ei Jumalasta" . . . JOS ei molemmat palvele HEITÄ !!


    • Anonyymi

      Onko fissioenergia nyt kielletty?

    • Anonyymi

      jumala on seksuaalisuus 🤣

      • Anonyymi

        Freudilaisuuden mukaan näin on, mutta voiko seksuaalisuuden varaan perustaa moraalia?


      • Anonyymi

        Sinulle varmaan onkin.


    • Anonyymi

      Lutherin rukous avioliiton puolesta. Kuka väittää, ettei Luther pitänyt avioliittoa Pyhänä toimituksena
      "Herra Jumala, sinä joka olet luonut miehen ja naisen ja säätänyt, että heidän on solmittava avioliitto, sinä joka siunaat heitä antamalla kohdun hedelmää ja annat avioliiton kuvata rakkaan Poikasi Jeesuksen Kristuksen ja kirkon, hänen morsiamensa, välisen rakkauden salaisuutta, me rukoilemme sinua, että pohjattomassa hyvyydessäsi estäisit tämän luomuksesi, säädöksesi ja siunauksesi vääristymästä ja turmeltumasta ja että armossasi varjelisit sen keskuudessamme Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme kautta. Aamen."
      Tohtori Martti Luther: Vähä katekismus

      • Anonyymi

        "Lutherin rukous avioliiton puolesta. Kuka väittää, ettei Luther pitänyt avioliittoa Pyhänä toimituksena"

        Lutherin papatuksella ei ole mitään merkitystä koska Paavali kielsi vaimojen ottamisen ja naimisen paljon aikaisemmin kristityiltä vaikka kyseistä käskyä kristityt pitävätkin yhtä typeränä ja naurettavana kuin sivulliset pakanatkin ...no onpahan jotain jolle nauravat yhdessä ja siviuttavat sen.

        Paavali valistaa korinttilaisia, ettei heidän kannata enää mennä naimisiin maailmanlopun välittömyyden vuoksi, "Jos olet sidottu vaimoon, älä pyydä eroa; jos et ole sidottu vaimoon, älä pyydä itsellesi vaimoa." Paavali jatkaa;
        1. Kor. 7:29-31 "Mutta sen minä sanon, veljet: aika on lyhyt; olkoot tästedes nekin, joilla on vaimot, niinkuin ei heillä niitä olisikaan


    • Anonyymi

      Se tarkoittaa, että papilla on uskovaiselle tyypillinen personaanlaajentuma. Hän kuvittelee olevansa Jumala.

    • Anonyymi

      Ei Jumala mitään yhdistäkkään vaan hihhulipappi tai virkamies maistraatissa

    • Anonyymi

      "Eikö se ole silloin Jumalan yhdistämä liitto jos se vahvistetaan seurakunnan ja Jumalan edessä 😺❓"

      Ei ,tuota on harrastanut pakanakansatkin ympäri maailman aikojen alusta kirkollehan tuo on vain jälkikristillinen toimenpide johon liitettiin pappi mukaan rituaaleineen alkukristityt olivat moisesta tavasta täysin tietämättömiä heille papin virkaa ajoi keskinäinen sopimus yhdessä olosta ja asian sinetöi sukupuoliyhteys kuten nykyisilläkin "avopareilla" on tapana toimia

      "Epäiletkö myös kastetta ja ehtoollista ❓"

      Miten kaste ja ehtoollinen tähän liittyy ? nehän ovat sakramentteja =pyhiä toimituksia mitä kirkossa vihkiminen ei ole vihkiminen papin aamenella on vain rituaali ja toimitus ei siis sakramentti=pyhä toimitus

    • Anonyymi

      >>>Katselin just äskettäin tv-ohjelmaa, jossa pari meni naimisiin. Pappi totesi, että "Minkä Jumala yhdistää, sitä älköön ihminen eroittako". Mitähän tuo oikein tarkoittaa?<<<

      Ensinnäkin on niin, ettei Raamatussa ole mitään käskyä mennä luterilaisen papit tai muunkaan papin eteen vahvistamaan avioliittoa. Se on vasta keskiajalla syntynyt perinne, mille ei ole raamatullisia perusteita.

      Raamatun opin mukaan aviopari antaa ensin toisilleen avioliittolupauksen, jolloin he ovat kihloissa. Sen jälkeen sulhanen ottaa morsiamensa ja yhtyy häneen. Jumala on nyt heidät yhdistänyt yhdeksi lihaksi. Tästä alkaa avioliitto. Vaimo on sidottu aviomieheensä niin kauan kuin aviomies elää. Aviomies asuu vaimonsa kanssa samassa kodissa.

      Raamatun mukaan sellainen avoliitto, jossa pari asuu yhdessä, on avioliitto. Mies ei saa hylätä vaimoaa, eikä vaimo saa vaihtaa aviomiestää. Monissa maissa avoliitot lasketaankin avioliitoiksi, vaikka pari ei ole käynyt rekisteröimässä avioliittoaan. Mm. Iso-Britanniassa avoliitot ovat lain mukaan avioliittoja.

    • Anonyymi

      Se tarkoittaa, että avioero on aina Jumalan aikaansaannosta, ja ei ole ihmisen vika. Jumala on luonut syyt avioerolle.

    • Anonyymi

      Eihän se jumala ollut taaskaan paikalla.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Moi vaan vielä kerran

      Kivaa päivää samalla. Kukaan ei kaipaa eikä rakasta. 💔🐺🌃🌧️☀️
      Ikävä
      322
      3373
    2. Nainen, millaisista miehistä tykkäät?

      Mielenkiinnosta kysyn 😄
      Ikävä
      209
      2779
    3. Nyt sitten ulos ihmiset!

      Älkää jumittako täällä. Menkää, näkykää ja hankkikaa kokemuksia. Ei teitä kukaan edes bongaile, jos önötätte täällä.
      Ikävä
      143
      2495
    4. Mitä jos saisit tietää että kaivatullasi

      on jo joku toinen?
      Ikävä
      109
      2015
    5. Onnea Solatie !

      On sit valittu uusi kaupunginjohtaja.No ei menny Nivala-Harju- Tapio -Pikkarainen juntan mukkaan.
      Kemijärvi
      17
      2009
    6. Minun pitää tehdä jotain

      En tiedä meneekö siihen viikko vai kuukausi. Mutta jos voit odottaa, niin löydän sinut sen jälkeen kun on homma hoidett
      Ikävä
      44
      1672
    7. Naiselle varatulle

      Jos homma kariutuu kotona, niin saanko sinut ihan omakseni🙂??
      Tunteet
      10
      1606
    8. Sarvisalon kesätori

      Onpa kiva paikka. Mutta torikahvila oli suorastaan naurettavan alkeellinen ja ne voileivät,olivat kuin pienen lapsen tek
      Loviisa
      20
      1556
    9. Sinä oot hyvä ihminen

      Mut ehkä me ei vaa sovita yhteen :(
      Ikävä
      122
      1276
    10. Hindulijat raivoavat täällä, ettei kristinuskossa

      ole itsessään mitään aitoa! No miksi sitten hyökkäilette "nollaa vastaan"? Eikö hnduilijan vaan kannattaisi pieht
      Hindulaisuus
      246
      1221
    Aihe