Mikä on sdp:n kanta maakuntaveroon?
”Mikä on se teidän [sdp:n] kanta maakuntaveroon, kun se tuntuu vaihtelevan päivittäin? Koska se tulee? Minkä suuruinen se on? Mitä muita tehtäviä maakunnille tulee?”,
Pääministeri Sanna Marin (sd) on sanonut, että maakuntavero tulee käyttöön osana sote-uudistusta. Valtiovarainministeri Annika Saarikko ja keskustapuolue ovat olleet vastahakoisempia uutta veroa kohtaan, ja Saarikon mukaan maakuntavero valmistellaan kuluvalla vaalikaudella niin pitkälle kuin mahdollista, samoin kuin maakuntaveron kylkeen liittyvät maakuntien muut tehtävät.
Mäkysen mukaan sdp:n kanta maakuntaveroon on pitkälti sama kuin talousvaliokunnan kuulemien asiantuntijoiden.
”Meidän taloustieteilijät ovat hyvin pitkälti sitä mieltä, että jotta maakunnilla olisi selkeä intensiivi tehokkaaseen taloudelliseen toimintaan, tulot ja menot pitää olla samalla instituutiolla”
Ne samat asiantuntijat ovat myös sanoneet, että kun maakuntavero on hyvin osittainen, niin viime kädessä maakunta saa kuitenkin valtiolta ne kaikki tarvitsemansa rahat. Eikä vielä sekään riitä, vaan jokaisen vuoden budjettia korjataan toteutuneella kustannuskehityksellä ylöspäin.
Mäkysen kommentissa ovat kaikki termitkin sekaisin. Hän puhuu "intensiivistä", joka ei tarkoita mitään. Oli kai kuullut jonkun puhuvan insentiivistä, joka tarkoittaa kannustinta.
Rahoitusoikeutta ei voi olla instutuutiolla. Instituutio tarkoittaa säännöstöä. Verotusoikeus voisi olla organisaatiolla.
Tuntuu siltä, että mäkynen on keskustellut joidenkin talousasiantuntijoiden kanssa, mutta asiantuntemattomuusessaan sekoittaa käsitteet ja sitä kautta koko sanomansa.
Ylioppilas Mäkynen SDP eliittiä ? Saipa kuitenkin valtion korruptio ruokaa>Z
https://www.is.fi/politiikka/art-2000006677370.html
Jaksaako Sanna jos itse maksaa ruokansa ?
8
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Uskoisin, että ateriaedun menettäminen aiheuttaa Sannalle myös kiinnostuksen katoamisen jatkaa pääministerinä.
Mitä järkeä on jatkaa älytöntä venezuelaista tslouspolitiikkaa, jos siitä ei enää oma suku henkilökohtaisesti hyödy?
Pitäkää ilmainen sukunne ruokinta!- Anonyymi
Kyllä kertoo minkälaisia idiootteja on Suomen työväestö joka KOKOOMUSTA ja persuja kannattaa nämä pahviaivot on oikein EK:n mieleistä ääliö PORUKKAA ON TÄMÄ SUOMEN KANSA vaan niin perkeleen tyhmää amerikkalaisen nuolija PORUKKAA pikkuisen kun peloitellaan sosialismilla niin on paskat housussa
- Anonyymi
Jaksaako Sanna edes itse kantaa ruokaansa kotiin vaikka joku muu sen maksaisikin?
- Anonyymi
Sanna ei ehdi käydä kaupassa, hän on pääministeri.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikä ole vastuussa jaksamisesta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pääministeri ei ehdi käydä kaupassa, koska se maksaa. Juoksemista hän sen sijaan ehtii harrastaa, koska se on ilmaista.
- Anonyymi
SDP haluaa Suomeen turvaan afgaanimiehiä, koska täällä on hyvä aamupala veronmaksajien piikkiin.
- Anonyymi
Nuorten holtittomuus on ymmärrettävää, mutta hiukan hävettää kuitenkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olenko alkoholisti? Mielipiteitä kaipaan
En oikein tiedä mitä tällä haen, oli vaan pakko päästä avautumaan jonnekkin missä voi sen tehdä anonyymisti..Olen 32 vuo1111638En vaan jaksa
Enää tätä, kun asiat ei etene mihinkään. Jos ja kun kohdataan, kohtelen sua kuin kaikkia muitakin. Eihän se poista sitä321072SAK:n vaatimus palkankorotuksista on täysin päätön
SAK:n esitys noin hurjista palkankorotuksista on päätön. Ja vaikka ne toteutuisivatkin, johon en usko, valuvat hyödyt ul1941011Miksi Sieppi nolaa Salmisen ?
Onko kyseessä ihan tietoinen kosto ? Tälläkö juonella kirjaa nyt myydään ? https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/e7286879Voin kertoa sinulle
Että olen todella rakastanut sinuun. Tämä on jotain mitä en ole koskaan ennen kokenut. Olen uskonut että tunnet samoin.34760Mitä sinä nainen haluat elämältä
Minä haluan sinut mutta koska se on mahdoton haaveeni niin en voi muutakuin hiljaa ja kaukaa rakastaa epätoivoisesti sää33734- 36715
+10% palkankorotukset työntekijöille! hyvä ammattiliitot!
Niinhän sitä sanotaan että metsä vastaa niin kuin sille huudetaan. Ja oikeistohallitus ja työnantajat huutelivat sellais233713Ensitreffit Matti lataa totuuden seksiasioista Taina-morsion kanssa: "Fyysinen kosketus ja seksi..."
Harmi juttu tämä Matin ja Tainan ero. Olisikohan vielä ollut jotain tehtävissä... Lue lisää: https://www.suomi24.fi/v6711Gallup: Minkä kouluarvosanan (4-10) annat Vappu Pimiälle Maajussille morsian -juontajana?
Maajussille morsian on koko kansan suosikki. Minkä kouluarvosanan (4-10) annat Vappu Pimiälle juontajana? Erinomainen29693