Landlord avasikin jo aiheesta ketjun, mutta kun ketju menee kovin pitkäksi, ehkä sallitaan aiheesta uusikin avaus. Olen landlordin kanssa aika lailla eri mieltä Halla-ahon merkityksestä, vaikka ole monasti hänen kanssaan samaa mieltä. Se sanottakoon heti aluksi.
Mielestäni Jussi Halla-aho on ollut varsin merkittävä vaikuttaja suomalaisessa politiikassa. Kyllä Hitler, Stalin ja Mussolini olivat vaikuttavia poliitikkoja, vaikka heidän kanssaan ei samaa mieltä olisikaan. Itse asiassa he olivat valitettavan vaikuttavia ja siitä kärsi koko maailma. Halla-aholaisuudesta voi kärsiä korkeintaan Suomen kansa, joten mittakaava on tietysti erilainen, kun sitä vertaa edellä mainittuihin.
Halla-ahon suurin merkitys on siinä, että hän on tuonut maahanmuuttovastaisen ja -kriittisen keskustelun suomalaiseen politiikkaan. Aluksi se oli nimenomaan maahanmuuttovastaista, jopa rasisista, mutta on sitten laajetessaan muihinkin puolueisiin muuttunut enemmän maahanmuuttokriittiseksi taikka ilmiön tiedostavaksi. Onko tämä sitten hyvä vai huono asia. Hyvä asia se on niiden, mielestä, jotka näkevät maahanmuuton suurena yhteiskunnallisena ongelmana tai muuten vaikuttavana asiana. Huono asia se on taas silloin, jos maahanmuutto on lähinnä marginaalinen ja vähemmän vaikuttava asia. Tästä vallitsee selvä erimielisyys. Tämänkään palstan keskustelu ei olisi niin vilkasta, jos Halla-aho ei olisi luonut maahanmuuttokeskustelulle omat aineksensa ja visionsa. Kyllä se aikalailla hallitsee suomalaista politiikkaa, haluttiin tai ei. Samalla maahanmuuttoteema on erittäin tärkeä, kun mietitään, miksi persut ovat saavuttaneet näinkin suuren suosion.
Halla-aho onnistui suunnitelamallisuudellaan ja oveluudellaan kaappaamaan Suomen sisulaisille oman valmiin puolueen. Halla-aho oli se, joka lopulta jymäytti Soinia 100-0.
Persut erottautuvat muista puolueista muutamissa kohdin selvästi. Maahanmuutto ei ehkä ole se tärkein eikä varmasti olekaan. Paljon huolestuttavampaa ovat puolueen EU-vastaiset ja Venäjä-mieliset puheet. Halla-aho ei itse ole lainkaan venäjämielinen, mutta hän on avannut portit siihenkin suuntaan niille, jotka ovat.
Halla-aho on tuonut poliittiseen argumentointiin paljon loogisuutta, se on luettava hänen ansiokseen. Hän on myös mielipidetasolla selkeästi kansanvallan puolella puoluevaltaa ja korporatismia vastaan. Kyllä hänellä on paljon mielenkiintoisia ajatuksia, vaikka niistä ei suurinta osaa hyväksyisikään. Kehotan tässä kohdin tutustamaan esim. Lauri Nurmen Halla-ahosta tekemään hyvään elämänkertaan.
Halla-ahon merkitys
1
79
Vastaukset
- Anonyymi
Jos minä kerään demarien äänet ja toimin kapitalistin tavoin niin äänestetäänkö minut pihalle ? joko soinilta on jalat amputoitu sokeritaudin vuoksi 🤣
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1501489
- 104921
- 75733
- 51625
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa15583ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40514Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m157476Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..44472- 26409
Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;185402