Minulla on harvakseltaan migreeniä ilman päänsärkyä, siis aurallista migreeniä klassisella sahalaidalla.
Onko tällaiseen vaivaan olemassa mitään lääkettä ?
Migreeni ilman päänsärkyä
9
13164
Vastaukset
- Tiina
Migreeniauraan auttaa epilepsialääke Lamictal, särkyyn se ei auta. Mutta tuskin haluat ruveta syömään jatkuvasti epilepsialääkettä kun kohtauksiakin tulee vain harvakseltaan, eikä sulla ole muuta kuin toi sahalaita, joillain on auraan kuuluen myös pahoja halvausoireita ja näön ja puheenmenetyksiä. Ehkä jollain toisella on parempi ehdotus. Triptaaneita EI saa syödä auraan!
- triptaaneja
Hei!
Itsellä on paha migreeni, auraoireita _todella_ harvoin. Nyt eilen kuitenkin oli, yritin hoitaa parilla buranalla (yht. 800mg) ja levolla. Auraoireet hävisivät kyllä, mutta päänsärky tuli vähän myöhemmin, siihen oli pakko ottaa triptaania, joka on ollut vuosikaudet käytössä.
Osaatko sanoa, miksei triptaania saisi ottaa auraan? Eikös yleensä ole niin että lääkkeet tehoaa sitä nopeammin ja paremmin jos osaa ottaa ne ennakko-oireiden aikana jo? - Tiina
triptaaneja kirjoitti:
Hei!
Itsellä on paha migreeni, auraoireita _todella_ harvoin. Nyt eilen kuitenkin oli, yritin hoitaa parilla buranalla (yht. 800mg) ja levolla. Auraoireet hävisivät kyllä, mutta päänsärky tuli vähän myöhemmin, siihen oli pakko ottaa triptaania, joka on ollut vuosikaudet käytössä.
Osaatko sanoa, miksei triptaania saisi ottaa auraan? Eikös yleensä ole niin että lääkkeet tehoaa sitä nopeammin ja paremmin jos osaa ottaa ne ennakko-oireiden aikana jo?Tällaista olen kuullut, että auran aikana aivoissa suonet supistuu ja säryn aikana laajenee. Triptaani supistaa niitä aivosuonia ja silloin niihin voi tulla auran aikana liikaa supistusta. Voi kyllä olla, että monikin ottaa niitä jo auran aikana. Jos joskus vielä löydän jonkun lähteen tästä asiasta niin laitan sen tänne.
- Tiina
Tiina kirjoitti:
Tällaista olen kuullut, että auran aikana aivoissa suonet supistuu ja säryn aikana laajenee. Triptaani supistaa niitä aivosuonia ja silloin niihin voi tulla auran aikana liikaa supistusta. Voi kyllä olla, että monikin ottaa niitä jo auran aikana. Jos joskus vielä löydän jonkun lähteen tästä asiasta niin laitan sen tänne.
No tämän lauseen löysin Päänsärkykeskuksen artikkeleista: "Migreenin täsmälääkkeitä ei tule ottaa migreeniauran ollessa käynnissä." Ja sitten siellä sanotaan, että Basilaarimigreenissä, joka on aurallisen migreenin alalaji, täsmälääkkeet on kokonaan kiellettyjä. Samoin Hemiplegisessä migreenissä, jossa oireet on auran kaltaiset, mutta pidempikestoiset, sen artikkelin mukaan. Mutta esim. Imigranin ohjeissa ei lainkaan varoteta ottamasta sitä auran aikana! Vaikka sielläkin kyllä sanotaan, että ei hemiplegiseen eikä basilaarimigreeniin.
- Anouk
Hei vaan,
itselläni on voimakkaan auraoireet, mutta en saa varsinaista päänsärkyä lainkaan. Näin on ollut lähes 25 vuotta. Kohtauksia tulee n 1-2 vuodessa eivätkä ne varsinaisesti estä normaalia elämää lainkaan, mitä nyt kiusallisia ovat. Viimeksi tilanne oli päällä lumilautaillessa. Otan aina heti oireiden aluttua 2x normaalia päänsärkylääkettä, ja sitten kiltisti kestän saman kaavan mukaan oireet. Ensin näkökenttämuutokset, niiden hävittyä vasemman käden etenevä puutuminen, tässä vaiheessa en liiemmin juttele, sillä puhe voi olla puuroista, vaikka ajatus on kirkas. Noin tunnissa kahdessa homma on ohi, ja pää tuntuu ehkä hieman aralta. Varsinaista särkyä ei siis ole lainkaan. En kärsi päänsäryistä oikeastaan missään muodossa muutenkaan. Edellisellä kerrallakin odotin näkökentän kuntoon ja jatkoin rauhallisesti lautailua, jota puutuminenkaan ei oikeastaan haitannut.
Muuta lääkettä kuin normaalit särkylääkkeet en kaipaa. Nuorempana (ensimmäiset aurat jo ennen kouluikää)pelkäsin oireita, mutta nykyisin tiedän mitä tuleman pitää ja otan aika rauhallisesti. En onneksi kärsi pahoinvoinnista. Muut eivät edes huomaa mitään erikoista, harvoin mainitsen tilanteesta, kipaisen vain nappaamassa lääkkeet ja otan mahd rennosti. Ilman päänsärkylääkkeitä en ole aurojani kuitenkaan kokeillut, vaikka ovat ehkä enemmän henkinen tuki.
-Anouk-- Joku vain
Itselläni ei ole puutumisia, ainoastaan aura ja sen jälkeen pää on raskaanoloinen ja ehkä hieman joskus on särkyäkin. Välillä aura menee oikealle ja toisinaan lähtee vasemmalle, kestää noin 30 minuuttia. Olo on vain kohtauksen ajan ja jälkeenkin jotensakin "pönttö".
Olen joskus miettinyt että miten jos aura iskee päälle treenatessa, kuinka vaarallista on jatkaa treeniä heti kohtauksen mentyä ohi. - tiuhti
Joku vain kirjoitti:
Itselläni ei ole puutumisia, ainoastaan aura ja sen jälkeen pää on raskaanoloinen ja ehkä hieman joskus on särkyäkin. Välillä aura menee oikealle ja toisinaan lähtee vasemmalle, kestää noin 30 minuuttia. Olo on vain kohtauksen ajan ja jälkeenkin jotensakin "pönttö".
Olen joskus miettinyt että miten jos aura iskee päälle treenatessa, kuinka vaarallista on jatkaa treeniä heti kohtauksen mentyä ohi.Ei sinulla tule mitään ennakko-oireita? Minulla kaikki nähty alkaa vihertää ja silmäkulmaan tai "keskelle kuvaa" tulee väreilyä ennen varsinaisen aurakuvion syntyä.
Olen puolestani miettinyt, että voisi tulla hankaluuksia, jos ajaisin auran syntyvaiheessa autoa. Auran kirkkaudesta on hyvin vaikeaa nähdä läpi. - Joku vain
tiuhti kirjoitti:
Ei sinulla tule mitään ennakko-oireita? Minulla kaikki nähty alkaa vihertää ja silmäkulmaan tai "keskelle kuvaa" tulee väreilyä ennen varsinaisen aurakuvion syntyä.
Olen puolestani miettinyt, että voisi tulla hankaluuksia, jos ajaisin auran syntyvaiheessa autoa. Auran kirkkaudesta on hyvin vaikeaa nähdä läpi.Keskelle näkökenttää tulee tavallaan väreilevä alue, kirjaimia ei näe. Siitä sitten aura alkaa hiljalleen edetä joko oikealle tai vasemmalle puolelle. Samoin väreilevaä alue taustalla häipyy hiljalleen samaan suuntaan kuin aurakin.
- Näkökenttä kahtia
Joku vain kirjoitti:
Keskelle näkökenttää tulee tavallaan väreilevä alue, kirjaimia ei näe. Siitä sitten aura alkaa hiljalleen edetä joko oikealle tai vasemmalle puolelle. Samoin väreilevaä alue taustalla häipyy hiljalleen samaan suuntaan kuin aurakin.
Minulla auraa edeltää näkökentänä hajautuminen, ihan kuin vääristynyt peilikuva. Sitten tulee vasemmanpuoleinen puutuminen, tunto pois puolesta suusta ja vasta sitten aura. Kun aura häviää, ei tule kummempaa särkyä, vain pientä jomotusta. Puutumisoireet pelottivat ennen kuin tiesin, mistä oli kyse. Minulle näitä tulee silloin tällöin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?
Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin33811756IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its3597966Mira Luoti koki seksivvaltaa sarjan kuvauksissa. Otti hyssyttelyrahat mutta nyt julkistaa asian?
Kun hyvin tietää että helppo päätellä mikä ohjelma kyseessä. Ja jos koki oikein "väkivaltaa" eli raisk, niin edesvastuut933083Verinen koira
Mikä juttu on tämä Karhumäellä pyörinyt verinen koira? Oliko hyökännyt jonkun kimppuun?982258Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa
Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.1562219Mira Luoti, Vain Elämää
kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?81656- 1101261
Mopokeulija
Poliisit saisivat käydä noukkimassa sinipuseroisen keulijan tuota pikaa. Koulureppu selässä yhdellä pyörälla S-Marketin551103Sonnisen turha valitus selvästä asiasta !
Nyt tuli sellainen valitus jossa ei järjen häivää, Sonninen ja koko hallinto munaa itsensä. Hänestä on tulossa pilkunnus26908Sylikkäin.
Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta60793