Kuinka usein kastelette taimia? Kyseessä siis erilaisia kukantaimia; mustasilmäsusanna, ahkeraliisa, lobelia, petunia, sekä tomaatti ja paprika. Taimet on hyvällä alulla, mutta suurin ongelmani taitaa olla kastelun hallinta. Pitääkö kaikkien taimien saada joskus vähän kuivahtaa, ettei ole koko ajan kosteassa mullassa?
kuinka usein kastelua
4
1888
Vastaukset
- Aloittejija
samainen onkelma minulla...help!
Minä ainakin huomasin että tillini voivat nyt paljon paremmin kun en liioin kastele...mustasilmäsusannan kanssa ilmeisesti myös täytyy varoa liika kosteutta...mutta mitenkäs on lobelian laita??Niin ja raakuunat lähti pirun hyvin alulle mutta yhtäkkiä mätänivät kaikki nyyyyh .(((- joukkokuolemaan
voi olla syynä liiallinen märkyys, mutta (ja osin tästä johtuen) myös taimipolte. Sienitauti voi siirtyä mullan tai välineiden avulla ja se mädättää taimen tyven ja nuuduttaa koko kasvin. Älä siis kylvä uudestaan siihen ruukkuun ennen mullan vaihtoa ja ruukun pesua. Ja jos käytit jotain välineitä niin nekin kannattanee puhdistaa huolella.
- kastelu
Olen idättänyt siemenet joko muovin alla tai kannellisessa taimilaatikossa. Kylvön yhteydessä kunnon peruskastelu, pohjamulta läpimäräksi (huom! reiät muovikennojen pohjassa, niin ei lilli) ja perusteelinen sumutus pintamullalle, niin että kostuu kauttaaltaan. Sen jälkeen olen kastellut vain jos multa on muovista huolimatta kuivanut kovaksi.
Koulimisen jälkeen olen ottanut taimet pois suorasta auringosta ja pitänyt mullan kosteana, en siis märkänä. Täysin kuivaksi ei kannata päästää, sillä juurtuminen vaatii kosteutta.
Kun taimet ovat ehtineet juurtua (mitäköhän tähän valetelisi, n. 5 päivän päästä), olen vähentänyt kastelun samaan tahtiin muiden huonekasvien kanssa eli jonkin verran vettä n. joka toinen tai kolmas päivä, tarpeen vaatiessa (eli kun taimi näyttää/on nuutunut) useammin.
Tiivistäen: ei jatkuvaa märkyyttä, mutta ei myöskään liikaa kuivuutta.
Lannoituksen kerran viikossa kastelulannoitteella ole aloittanut n. kolmen viikon kuluttua koulimisesta.
Vielä eivät taimet ole kuolleet vaan kaikki posottaa tyytyväisinä kohti kattoa.- opettelija
Juu, vaikuttaa siltä että täytyy hillitä tuota omaa kastelutahtia. Pelottaa aina ettei vaan kuivu, mutta taitaa se mätäneminen ja tukehtuminen liiasta kastelusta olla se suurempi vaara!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400005278208- 2342778
- 262621
- 1652045
- 1211921
24h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?61755Kansallismieliset järjestöt muistelivat Tammisunnuntaita eri puolilla maata
Ugissa muisteltu kunnolla. 🔥 https://www.kansalainen.fi/kansallismieliset-jarjestot-muistelivat-tammisunnuntaita-eri-p21646- 801262
Nyt mielipiteitä kehiin?
Niin ,onko arvon kuhmolaiset teidän mielestänne kaupungin hommissa turhia työpaikkoja/työntekijöitä? Mielipiteitä tu621208IS: Paljastus - Tästä syystä Marika jätti Diilin kesken -Tilittää: "Jäi vähän karvas maku, koska..."
Diilissä lähti yllättäen yksi kisaaja. Voi harmi, leikki loppui liian varhain… Diilissä Jaajo Linnonmaa etsii vetäjää Ka41195