kuinka usein kastelua

opettelija

Kuinka usein kastelette taimia? Kyseessä siis erilaisia kukantaimia; mustasilmäsusanna, ahkeraliisa, lobelia, petunia, sekä tomaatti ja paprika. Taimet on hyvällä alulla, mutta suurin ongelmani taitaa olla kastelun hallinta. Pitääkö kaikkien taimien saada joskus vähän kuivahtaa, ettei ole koko ajan kosteassa mullassa?

4

1966

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aloittejija

samainen onkelma minulla...help!
      Minä ainakin huomasin että tillini voivat nyt paljon paremmin kun en liioin kastele...mustasilmäsusannan kanssa ilmeisesti myös täytyy varoa liika kosteutta...mutta mitenkäs on lobelian laita??Niin ja raakuunat lähti pirun hyvin alulle mutta yhtäkkiä mätänivät kaikki nyyyyh .(((

• joukkokuolemaan

voi olla syynä liiallinen märkyys, mutta (ja osin tästä johtuen) myös taimipolte. Sienitauti voi siirtyä mullan tai välineiden avulla ja se mädättää taimen tyven ja nuuduttaa koko kasvin. Älä siis kylvä uudestaan siihen ruukkuun ennen mullan vaihtoa ja ruukun pesua. Ja jos käytit jotain välineitä niin nekin kannattanee puhdistaa huolella.

• kastelu

Olen idättänyt siemenet joko muovin alla tai kannellisessa taimilaatikossa. Kylvön yhteydessä kunnon peruskastelu, pohjamulta läpimäräksi (huom! reiät muovikennojen pohjassa, niin ei lilli) ja perusteelinen sumutus pintamullalle, niin että kostuu kauttaaltaan. Sen jälkeen olen kastellut vain jos multa on muovista huolimatta kuivanut kovaksi.

Koulimisen jälkeen olen ottanut taimet pois suorasta auringosta ja pitänyt mullan kosteana, en siis märkänä. Täysin kuivaksi ei kannata päästää, sillä juurtuminen vaatii kosteutta.

Kun taimet ovat ehtineet juurtua (mitäköhän tähän valetelisi, n. 5 päivän päästä), olen vähentänyt kastelun samaan tahtiin muiden huonekasvien kanssa eli jonkin verran vettä n. joka toinen tai kolmas päivä, tarpeen vaatiessa (eli kun taimi näyttää/on nuutunut) useammin.

Tiivistäen: ei jatkuvaa märkyyttä, mutta ei myöskään liikaa kuivuutta.

Lannoituksen kerran viikossa kastelulannoitteella ole aloittanut n. kolmen viikon kuluttua koulimisesta.

Vielä eivät taimet ole kuolleet vaan kaikki posottaa tyytyväisinä kohti kattoa.

• opettelija

Juu, vaikuttaa siltä että täytyy hillitä tuota omaa kastelutahtia. Pelottaa aina ettei vaan kuivu, mutta taitaa se mätäneminen ja tukehtuminen liiasta kastelusta olla se suurempi vaara!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hannu Pikkarainen ehdottomaan vankeuteen

KKO tuomitsi 1 v 9 kk. Tämä ei ole Hannulle ilon päivä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      410
      4622
    2. Kuka on mystinen heppamies?

Nyt tänne vinkkejä siitä kuka on Martinan seurassa viihtyvä hevosmiljonääri. On tullut jo muutamia nimiä esiin keskustel
      Kotimaiset julkkisjuorut
      122
      1815
    3. Muutto ei ratkaise mitään.

Sielläkin on naapurit. 😉 Nähdään?
      Ikävä
      142
      1570
    4. Jäätävä epävarmuus

Mistä tää hirveä epävarmuus molemminpuolin johtuu? Pohjimmiltaan uskon, että molemmat tietää, että tunteita on. Vai onko
      Ikävä
      75
      1315
    5. Yksi iso yllätys luvassa The Summit Suomi -finaalijaksossa - Tiesitkö nämä Summit-loppukolmikosta?

The Summit Suomi on tarjoillut yllättäviä pudotuksia ja melkoisen määrän pelkkää kisaajien vaelluksen kuvaamista Norjass
      Tv-sarjat
      15
      1146
    6. Perjantaita!

Miltä kaivattusi tuoksuu? Tuli mieleen kun täällä usein mainitaan pahasta hajusta. 🤔
      Ikävä
      76
      1123
    7. Voi että! Sergey Hilman paljastaa Race Across the World -kuvauksista: "Tämä oli se paras jekku"

Tykätään! Aikamoinen pari tämä Sergey Hilman ja Sini Sabotage - herättävät varmasti vahvoja tunteita suuntaan sun toise
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1069
    8. Ei tullut konkurssia, tuli 3 karhua

Olipas hyvä uutinen. Näin sitä vaan tunnetaan. Persut eivät onnistuneet tuhoamaan.. tätäkään
      Ähtäri
      66
      1013
    9. Ainakin hän on elossa

ehdin jo huolestua.
      Ikävä
      38
      980
    10. Ei sua mies varmaan kauheasti haittaa

Jos otan sut omakseni, tässä lähiaikoina ❤️
      Ikävä
      66