Lavrov: Yhdysvaltain Afganistanin operaatio epäonnistunut
Tulee mieleen kysymys, miten kävi Neuvostoliiton Afganistan-operaation?
Afganistanin ongelman takana näyttää olevan syvä fundamentalistinen islamismi.
Siihen ei helposti löydetä lääkettä.
Afganistan
9
154
Vastaukset
- Anonyymi
Lavrovin jutut naurattivat. Lasitalosta ei kannata heitellä kiviä. Afganistania ei syyttä kutsuta suurvaltojen hautausmaaksi. Sitä yritettiin terroristijahdin ohessa auttaa monella tavoin. Kouluttaa sotilaita, poliiseja, virkamiehiä, tyttöjä. Rakentaa sairaaloita ja auttaa lainsäädännön reformeissa. Yhteistyössä Afganistanin hallinnon kanssa. Mutta ongelmana on, ettei keskushallinnon valta ulotu maaseudulle. Siellä on omat tapansa ja omat epäviralliset oikeusjärjestelmänsä. Kansa sopeutuu myös talebaneihin, kun on pakko.
- Anonyymi
Jenkit taas lähtevät häntä koipien välissä :D Mukamas olevinnaan maailmanpoliisi :D
Krasnaja - Anonyymi
Niin vaan joutui tosiaan jenkitkin LÄHTEMÄÄN häntä koipien välissä Afganistanista ja samalla muutkin usan nuolijat ,maammekin syyti sinne miljardin että ei vaan jenkit suuttuisi ja oltiin niin polleita kun saatiin olla siellä mukana
- Anonyymi
Afganistanissa toimeenpantiinYK:n hyväksymä kansainvälinen Naton johtama kriisinhallintaoperaatio.
Se epäonnistui ja nyt Taleban pääsee äärivasemmiston riemuksi tappamaan haluamansa ihmismäärän kenenkään estelemättä. - Anonyymi
USA on sopimuksella vuokrannut Guantanamon Kuubalta noin sata vuotta sitten.
Venäjä on aseellisten joukkojen avulla vallannut Krimin naapurimaaltaan.
Rinnastuksesi on pahasti pielessä. - Anonyymi
Hanki yleissivistys. Afganistanissa toimittiin yhteistyössä Afganistanin hallinnon, armeijan ja viranomaisten kanssa.
- Anonyymi
Kiina on menossa sinne bisneskulmalla ja se saattaakin onnistua.
Kummallakin puolella korruptio on luonnollinen osa elämää ja ihmisoikeudet ei kiinnosta.
Tuolta pohjalta saattaa jotakin syntyä. - Anonyymi
"Tulee mieleen kysymys, miten kävi Neuvostoliiton Afganistan-operaation?"
Mieleen tulee, miten on käynyt viimeisten 200 vuoden aikana kaikkien ulkomaalaisten tekemien Afganistan -operaatioiden.- Anonyymi
Neuvostoliitto sekaantui kommunistien ja heimojen väliseen Afganistanin sisällisssotaan. Neuvostoliiton laskuvarjojoukot miehittivät v. 1979 Kabulin, tappoivat pääministeri Hafizullah Aminin ja vaihtoivat pääministeriksi maanpaossa olleen Babrak Karmalin. Sota kuitenkin jatkui ilman tuloksia ja Nliitto lähti Afganistanista kuin p*skalta.
Nato ei mennyt Afganistaniin valloittamaan, vaan tuhoamaan (yhteistyössä afgaanien kanssa) Al Qaidan koulutusleirit. Leireillä koulutettiin etupäässä ulkomaalaisia terroristeja, jotka tekivät mm. E9/11 terrori-iskut. Tämän operaation ohessa Afganistania kehitettiin, afgaaneja koulutettiin ja mentoroitiin ja lähtö tapahtui etukäteen ilmoittaen hyvässä järjestyksessä.
Väitän, että afgaaneille jäi enemmän käteen Naton operaatiosta kuin Nliiton operaatiosta. Eri asia sitten on mitä he kaikella koulutuksella yms. tekevät.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201185
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89874- 83727
Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede18699- 89673
Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat276665- 107604
- 28540
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.49533Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet110497