Citikan moottorin merkkivalo syttyi palamaan

Anonyymi

Ajoin moottoritiellä kuuman päivän jälkeen noin satasta ja minut ohitettiin molemmin puolin kun valo syttyi. Olin ajanut sekalaisia tienpätkiä noin 20km. Teksti oli Anti Pollytion fault eli vikaa jossakin maan ja taivaan välillä kun yotubista hain tietoa. Vika voi olla vain bensakorkin tiiviydessä ym. tai sitten vakavampi oire. Onko muilla kokemuksia?

23

927

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Selvä tapaus; älä anna muiden ohittaa molemmin puolin !

      • Anonyymi

        Anteeksi nyt, mutta kun etsin muita syitä kuin vikaa autossa tuli mieleen voiko sähkölaitteet häiriintyä etenkin kuumalla ilmalla. Tiedän varman keinon, joka on ilkivaltaa jo kymmenien vuosien takaa, jolla pystyy häiritsemään auton sähköjärjestelmää, tässä sitä kertomatta tietyistä syistä.


    • Anonyymi

      Citikoissa tuo on ominaisuus, ei vika.

      • Anonyymi

        Juu eikä pelkästään citikassa, vaan kaikissa ranskalaisissa


      • Anonyymi

        Kiitos , sitä vähän osasin epäilläkkin. Ajo-ominaisuudet eivät muuttuneet. Googlen ja youtubin kautta selatessa saa monta mahdollisuutta, polttoainesyötöstä katalysaattoriin, muutamien anturien vikoihin jne. Tai sitten itse sähköhäiriöön. Mutta halusin tietää mikä olisi noin yleisin vika citikassa joka saa valon palamaan kesken ajon. Se ei alkanut palaa tankkauksen jälkeen, eikä lähdössä, vaan kesken ajon. Koronakriisin ja kesälomien aikaan bensa- ja katalysaattorivarkaat tai varkauksien yrittäjätkin ovat lisääntyneet. Tarvitsen autoa kipeämmin kuin koskaa ja korjaamot enimmäkseen lomalla.


    • Anonyymi

      Kesäaikaan näillä autopalstoilla on sen verran vähän käyttäjiä, että ilmeisesti ylläpidon pitää keksiä uusia aloituksia jotta saataisiin riittävästi tekstiä että mainostajien odotustasot täyttyisivät.

      Nämä taitaa olla kuolevia palstoja, harmi sinänsä.

      • Näkeehän tuon heti aloituksen olevan trollausyrityksen, ei palstan aktivointia.


      • Anonyymi
        Kollimaattori kirjoitti:

        Näkeehän tuon heti aloituksen olevan trollausyrityksen, ei palstan aktivointia.

        Voihan se ylläpitokin trollata. Kun rahaa tulee klikkausten ja kirjoitusten määrästä niin voihan niitä koittaa provosoida.


    • Anonyymi

      Joo, se on semmonen "jossain on jotain vikaa" tyylinen ilmoitus. Lukase vikakoodi(t) niin siitä saa vähän tarkempaa arvausta. OBD-lukulaitteita saa muutamalla kympillä kaupoista, ja sellaiselle voi tulla käyttöä uudestaankin. Sillä voi myös nollata koodit ja katsoa tuleeko uudestaan vai oliko vain väliaikainen häiriö.

      • Anonyymi

        Elikä siis kun youtube kertoo noin 8 mahdollisuutta em. (Anti Pollytion fault (saasteiden torjuntaan )liittyvistä vioista, antaako OBD-lukulaite tarkennetun tiedon mikä kahdeksasta on kyseessä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Elikä siis kun youtube kertoo noin 8 mahdollisuutta em. (Anti Pollytion fault (saasteiden torjuntaan )liittyvistä vioista, antaako OBD-lukulaite tarkennetun tiedon mikä kahdeksasta on kyseessä?

        Se on juurikin näin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on juurikin näin.

        Joo. Esim. mulla tuli pösöön viime kesänä tuo anti pollution vika. Ostin tokmannista obd lukijan, joka antoi koodin P0352 ja selityksen "Sytytyspuolan B ensiö/toisiovirtapiirin toimintahäiriö". Laitoin uuden puolan, ja tulpatkin vaihtelin samalla, niin sittenpä onkin taas saanut ajella rauhassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo. Esim. mulla tuli pösöön viime kesänä tuo anti pollution vika. Ostin tokmannista obd lukijan, joka antoi koodin P0352 ja selityksen "Sytytyspuolan B ensiö/toisiovirtapiirin toimintahäiriö". Laitoin uuden puolan, ja tulpatkin vaihtelin samalla, niin sittenpä onkin taas saanut ajella rauhassa.

        Tietääkö teistä kumpikaan asiallisesti vastanneista minkä vuosimallin citikoihin saa hankittua sen OBD-lukijan Minulla ensimmäinen (ajotietokoneellinen auto) hankittua sen OBD-lukijan. Olen katsellut nyt Youtubin selostusta em. vikailmoituksen kohdalla, Niistä ei selviä katoaako moottorin vikavalo taulusta, jos esim. syynä vaan viallinen polttoaineen laatu ja ilmakuplat, eli toisin sanoen kun mikä tahansa oikea vika korjaantuu, pitääkö merkkivalo poistaa silti esim. OBD-lukijan avulla tai muulla keinoin lisäksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tietääkö teistä kumpikaan asiallisesti vastanneista minkä vuosimallin citikoihin saa hankittua sen OBD-lukijan Minulla ensimmäinen (ajotietokoneellinen auto) hankittua sen OBD-lukijan. Olen katsellut nyt Youtubin selostusta em. vikailmoituksen kohdalla, Niistä ei selviä katoaako moottorin vikavalo taulusta, jos esim. syynä vaan viallinen polttoaineen laatu ja ilmakuplat, eli toisin sanoen kun mikä tahansa oikea vika korjaantuu, pitääkö merkkivalo poistaa silti esim. OBD-lukijan avulla tai muulla keinoin lisäksi.

        Jos syynä on auringonlpilkut niin vikavalo poistuu, ilmakuplien tapauksessa en ole varma, mutta esim. tuulen suunnan muuttuminen ei vikavaloa sammuta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tietääkö teistä kumpikaan asiallisesti vastanneista minkä vuosimallin citikoihin saa hankittua sen OBD-lukijan Minulla ensimmäinen (ajotietokoneellinen auto) hankittua sen OBD-lukijan. Olen katsellut nyt Youtubin selostusta em. vikailmoituksen kohdalla, Niistä ei selviä katoaako moottorin vikavalo taulusta, jos esim. syynä vaan viallinen polttoaineen laatu ja ilmakuplat, eli toisin sanoen kun mikä tahansa oikea vika korjaantuu, pitääkö merkkivalo poistaa silti esim. OBD-lukijan avulla tai muulla keinoin lisäksi.

        En valitettavasti osaa sanoa tarkkoja vuosimalleja. Mun pösö on vm.2001, varmaan ainakin sen ikäisestä citikastakin löytynee. Kai se pitäisi myös nollata ettei jää sinne muistiin. Katsastuksessahan ne koodit luetaan eikä ole kai hyvä jos löytyy varsinkaan noita päästöjen vähentämiseen liittyviä anti pollution vikoja.

        Niitä lukijoitahan on tosiaan myös sellaisia merkkikohtaisia mm. Citikallekin, jolla saanee jotain lisätoimintoja tuohon tokmannin yleismalliin verrattuna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En valitettavasti osaa sanoa tarkkoja vuosimalleja. Mun pösö on vm.2001, varmaan ainakin sen ikäisestä citikastakin löytynee. Kai se pitäisi myös nollata ettei jää sinne muistiin. Katsastuksessahan ne koodit luetaan eikä ole kai hyvä jos löytyy varsinkaan noita päästöjen vähentämiseen liittyviä anti pollution vikoja.

        Niitä lukijoitahan on tosiaan myös sellaisia merkkikohtaisia mm. Citikallekin, jolla saanee jotain lisätoimintoja tuohon tokmannin yleismalliin verrattuna.

        Paljonkohan autokorjaamot ottavat tuosta lukemisesta ja onko lukulaitteita ja osaamista yleisesti kaikissa korjaamoissa. Olisi hyvä odottaa jos mahdollista siihen asti kun vakityöntekijät palaavat lomiltaan, että löytyisi sitä osaamista. Toisaalta voisi ehkä hankkia jonkun kanssa kimpaan sen lukijan, etenkin jos on odotettavissa se valo useinkin taulussa,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paljonkohan autokorjaamot ottavat tuosta lukemisesta ja onko lukulaitteita ja osaamista yleisesti kaikissa korjaamoissa. Olisi hyvä odottaa jos mahdollista siihen asti kun vakityöntekijät palaavat lomiltaan, että löytyisi sitä osaamista. Toisaalta voisi ehkä hankkia jonkun kanssa kimpaan sen lukijan, etenkin jos on odotettavissa se valo useinkin taulussa,

        Ei siihen lukemiseen paljon osaamista tarvi, liitin kiinni ja "scan".

        Motonetti lukee noi koodit yhdeksällä eurolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paljonkohan autokorjaamot ottavat tuosta lukemisesta ja onko lukulaitteita ja osaamista yleisesti kaikissa korjaamoissa. Olisi hyvä odottaa jos mahdollista siihen asti kun vakityöntekijät palaavat lomiltaan, että löytyisi sitä osaamista. Toisaalta voisi ehkä hankkia jonkun kanssa kimpaan sen lukijan, etenkin jos on odotettavissa se valo useinkin taulussa,

        Kyllä laitteet on varmaankin joka korjaamossa, mutta eivät ehkä välttämättä tarjoa pelkkää vikakoodin lukupalvelua vaan ehkä jotain vianhakua tuntihintaan. Siihen toivottavasti kuulunee sitten myös vian tarkempi selvittely koodin luvun lisäksi, jos esim. koko tunnin työstä veloittavat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tietääkö teistä kumpikaan asiallisesti vastanneista minkä vuosimallin citikoihin saa hankittua sen OBD-lukijan Minulla ensimmäinen (ajotietokoneellinen auto) hankittua sen OBD-lukijan. Olen katsellut nyt Youtubin selostusta em. vikailmoituksen kohdalla, Niistä ei selviä katoaako moottorin vikavalo taulusta, jos esim. syynä vaan viallinen polttoaineen laatu ja ilmakuplat, eli toisin sanoen kun mikä tahansa oikea vika korjaantuu, pitääkö merkkivalo poistaa silti esim. OBD-lukijan avulla tai muulla keinoin lisäksi.

        Kaikkiin C1,2,3,4,5 saa OBD lukijan ja useimmiten yleismalli käy.
        Itsellä on C5 vuosimalli 2001 ja siitä korjasin suutinvian joka aiheutti juuri antipollution fault ilmoituksen.
        Korjauksen hinta 40€ ((testeri oli ennestään)
        Suutin muuten oli Bosch merkkinen.


    • Anonyymi

      Muista Suolen pahin trolli autopalstoilla. Tämä 100 varmasti Toyota hörhön dissausta. 95% palstan annista Niuvan trollitehtaalta. VARO.

    • Anonyymi

      Nokka akselin asento tunnistin pieni osa helppo vaihtaa mutta toki obd antaisi varmuuden .

      • Anonyymi

        Kiitos kaikille asiasllisesti vastanneille, Yhdessä youtubin ohjeiden kanssa valkeni aika paljon tästä murheen kryynistä. Nyt vaan pitää päättää hankinko mittalaitteen vai mittautanko motonetissä. Muutamat paikat, joista katsoin, eivät ilmoittaneet tekevänsä mittauksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos kaikille asiasllisesti vastanneille, Yhdessä youtubin ohjeiden kanssa valkeni aika paljon tästä murheen kryynistä. Nyt vaan pitää päättää hankinko mittalaitteen vai mittautanko motonetissä. Muutamat paikat, joista katsoin, eivät ilmoittaneet tekevänsä mittauksia.

        Kiitos vielä kerran. Ostin sen mittarin, kun ensin hain sen pistokkeen paikan ja yritin varmistaa, että mittari sopii pistokkeeseen. Sain yhden koodin ja vika tarkentui, mutta vieläkin jäi useampi mahdollinen. Jäi vielä tarkkailuun.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8146
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2502
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2223
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      21
      1898
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1634
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1469
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1435
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1379
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1153
    Aihe