Hei! Tarkoitus olisi laittaa fetasalaattia, mutta rupesin nyt mietiskelemään, että olikos se fetajuusto raskauden aikana kielletty? Toisissa fetajuustoissa ei ainakaan sanota että ne olisi valmistettu pastöroidusta maidosta (esim. Lidlin fetajuusto). Valion feta ainakin on mielestäni pastöroidusta maidosta valmistettu, joten olisikohan sitä sitten turvallista syödä? Vai onko olemassa jonkin muu syy kuin pastöroimattomuus, jonka vuoksi fetaa ei tulisi syödä?
Mitä fetaa saa syödä?
9
6855
Vastaukset
- akaasia
Itse sain neuvolassa neuvon, että kotimaisia tuorejuustoja ym. saa syödä. Neuvolatäti tarkoitti siis sitä, että kotimaiset tuotteet ovat varmasti pastöroituja, ja näin siis turvallisia.
Itse olen syönyt fetaa, kunhan olen ensin tarkistanut tuon pastörointipuolen.- Tuleva_äiti
Kävin viime viikolla ensimmäistä kertaa neuvolassa, joten kiellot ovat vielä hyvässä muistissa.
- Ei tuorejuustoja (esim.Creme Bonjour)
- Ei homejuustoja (esim. Aura ja President)
- Tavallisia juustojakin vain pastöroidusta maidosta valmistettuja
Tuo pastörointi koskee siis vain tavallisia juustoja ja tuorejuustot & homejuustot ovat joka tapauksessa kiellettyjä.
Fetan näkisin kuuluvan tavallisiin juustoihin (paitsi, jos jonkun mielestä feta on tuoretta tai homeista), joihin pätisi pastöroimissääntö. - tämä mamma
No nyt piti kyllä kipikapi kipittää jääkaapille. Minä kun ahmin fetajuustoa just pari tuntia sitten, ja muutenkin feta on ollut kovassa kulutuksessa viime aikoina. Ja minä en ole ikinä kuullutkaan että fetajuustoa ei saisi syödä raskauden aikana! Olen rv 30. Syömäni feta näyttää olevan PATROS FETA LEHMÄNMAITOJUUSTO. Citymarketista ostettu. Onko vauvani nyt joku zombi??
- tyttönen vain
Tuleva_äiti kirjoitti:
Kävin viime viikolla ensimmäistä kertaa neuvolassa, joten kiellot ovat vielä hyvässä muistissa.
Tuo pastörointi koskee siis vain tavallisia juustoja ja tuorejuustot & homejuustot ovat joka tapauksessa kiellettyjä.
Fetan näkisin kuuluvan tavallisiin juustoihin (paitsi, jos jonkun mielestä feta on tuoretta tai homeista), joihin pätisi pastöroimissääntö.Miten ne äidit ja lapset ovat selvinneet hengissä 100 vuotta sitten?
En mitenkään väheksy ponnistelujanne, päin vastoin. Mutta mietin vain että meneekö nykyään tämä varovaisuus joskus hieman överiksi. - marrasmamma05
Tuleva_äiti kirjoitti:
Fetan näkisin kuuluvan tavallisiin juustoihin (paitsi, jos jonkun mielestä feta on tuoretta tai homeista), joihin pätisi pastöroimissääntö.Olit ihan oikeassa että homejuustoja ym ei saa syödä -jos niitä ei lämmitä. Kävin itse neuvolassa myös viime viikolla ja th sanoi että saa ihan rauhassa syödä jos on lämmitetty esin pitsassa...
- sulle
Hei, odotin viidettä, enkä uskaltanut syödä mitään tuorejuustoja, esim aurajuustoa/sinihomejuustoa (suurinta herkkuani)ei siis mitään Bonjour tai mitä ne nyt on...tuorejuustoja. Niistä voi tulla Listerioosia. eli vaarallista sikiölle. Oikeesti siis. Vauvasi voi....lähteä "Isän luo" eli älä syä niitä äläkä tuore salaatteja. Sori mutta koetan auttaa sua. T: viiden lapsi. Ja lapset tervietä. En syönyt.
- Ihmettelijä
Miten niin "älä syö tuoresalaatteja"? Mitähän haittaa niistä nyt olisi
- niipsus
Juuri nytkin on jääkaapissa fetaa, ja kyllä, aion syödä ihan hyvillä mielin, se on arlan apetinaa, ja kyllä, valmistettu pastöroidusta maidosta (lukee purkin kyljessä selvällä suomenkielellä).
Tuorejuustoistakin (suomalaiset) on ihan valmistajan sivuilla esim. vastattu että niitä voi syödä ilman listerioosin vaaraa.
Ja hei, järjen käyttö sallittu.
Iloista (ja salaattirikasta) kevättä!!- Noppa
Listeriaa voi olla esim. kiinankaalissa, joka on ulkomailla enemmänkin jätettä kuin suurta herkkua juhlapöydässä. Listeria lähtee hyvin huuhtelemalla, joten kotimaisia salaatteja voi syödä hyvällä omallatunnolla, jos huuhtelee vain hyvin ensin. Pastöroidusta maidosta valmistetut tuorejuustot kannattaa syödä saman tien eli niitä ei kannata säilyttää jääkaapissa kauaa, koska listeria viihtyy jokaisen jääkaapissakin. Suomalaisissa tuotteissa harvoin listeriaa on johtuen korkeasta hygieniatasostamme, mutta turhia riskejä ei kannata ottaa. Nauttikaa "sallituista" tuotteista, koska niitä on paljon ja mitä syntymättömän lapsensa vuoksi ei tekisi, kyse on kuitenkin vain yhdeksästä kuukaudesta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod202243Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2281704Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3031216- 65949
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai53905- 39834
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.53815J miehelle viesti menneisyydestä
On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e31716Valitse, kenen kanssa seurustelet
Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan273673Paikat tapeltu
Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh33642