Oletteko suunnitelleet hautajaisianne?

Anonyymi

Olen miettinyt millä budjetilla järjestyisi hautajaiseni aikanaan kaikkein edullisimmin. Kysynkin, oletteko perinteisten hautajaisten kannalla? Omalla kohdallani vaikuttaa rahatilanne aika paljon, ja hautajaiset ovat kalliit.
Olen suunnitellut sellaista siunaustilaisuutta, joka järjestetään siellä missä kuolen, Muuta muistotilaisuutta ei tule. Siunauksen jälkeen hautaustoimisto hoitaa polttohautauksen. Ei kappeleita eikä kokoontumisia muistelemaan. Sen voi tehdä omaiset ja ystävät niin kuin tahtovat missä tykkäävät. Ei lehti-ilmoituksia eikä hautoja riesaksi jälkipolville. Siinä kaikki. Budjetti korkeintaan 1000 e

70

989

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Vaimoni hautaaminen sukuhautaan muuttui kun vanhaan hautausmaahan ei enää siunata poisnukkuneita.
      Saman hautausmaan uuteen osaan kylläkin.

Sinnehän on kymmenien kilometrien huoltomatka. Seurakunta suositteli tuhkauskäytäntöä.
      Hautaustoimisto ehdotti, että hakisin vaimon tuhkauurnan itse krematoriosta. Niin teinkin.
      Kun hain tuhkauurnan, sanoin; nyt lähdemme kotiin.

Ennenkokematon hyvänolon tunne valtasi mieleni. Tulen muistamaan sen viimeiseen henkäykseeni. Olin tehnyt oikein. Olin lukenut uurnan mereenhautauksesta.
      Kylvin vaimon maalliset jäännökset hänen rakkaille kukkapenkeilleen ja pihamaalle loput.

Hautasimme suntion kanssa Hänet kahdestaan muistolehtoon hautausmaalla. Siellä on minunkin loppusijoituspaikkani.

• Anonyymi

No en todellakaan ole aatellut ja en aattele
      en säästä pienestä eläkkeestä hautarahoja
      elän ja käytän ne itseeni .Lapsillekkin olen
      sanonut sen.Laittakoot tuhkat vaikka
      porkkana maalle enpä ole tietoinen siitä.
      Pitäkööt muistelut tai ei yks ja sama .Olen
      tehtäväni äitinä täällä maanpäällä tehnyt
      ja jokainen täältä lähtee kun aika tulee
      en ainakaan ole kuullut että tänne kukaan jää

• Anonyymi

En ajatelle, ennen eläkkeelle jäämismistä oli tytär vihainen juopottelustani, hyvä ukko muista että jää rahaa hautajaisiin, annoin hänelle 5000 € hautajais kuluihin, joskus vihjaissut vieläkö rahat tallessa.
      Tässä sitä vielä elossa, muutamalla tuhannella ehkä pääsee hautaan.
      Eräs nimi tuttu kuoli kerran, köyhä kun oli luulen että yhteiskunta hoiti hautaan.

Pertikki

• En ole edes kuolemaani vielä suunnitellut.

• Anonyymi

Ainakin Helsingissä on tietty viikonpäivä, jolloin siunataan ilman omaisia haudattavia henkilöitä.

Eikä heitä ole suinkaan vain harvakseltaan.

• Anonyymi

Sehän on suurin huvini joka päivä suunnitella hautajaisiani ja
      ilostuin suunnattomasti,
      kun taas vihdoin tänäkin vuonna joku teki aiheesta uuden aloituksen.

Käyn joka kuukausi huvikseni makaamassa eri hautaustoimistojen arkuissa,
      mutta en ole vielä pystynyt päättämään, missä makaisin lopullisesti.

• Anonyymi

:D

Juu, tätä on jo odotettu, edellisestä taitaakin jo olla tovi. Minihame vanhempi nainen yhdistelmästä tehtyä aloitusta en myöskään ole pitkään aikaan nähnyt.

Arkkuja en ole käynyt testaamassa. Ensinnäkään en pidä ahtaista paikoista ja toisekseen minun on melko vaikea poistua pienestä yrityksestä mitään ostamatta jos olen ensin saanut liikkeessä yksilöllistä palvelua.
        Aika usein käyn kyllä pituudelleni tuohon lattialle, silloin kun minulla on koira hoidossani niin melkeinpä päivittäin. Mitään erityisempiä ideoita hautajaisteni suhteen en tuosta lattialla pötköttömisestä saa, mutta ehkä siitä miten pääsen ja pääsenkö edes lattialta ylös voi hieman ounastella onko hautajaisten suunnittelulla kuinkakin kiire. Niin ja olenhan tuossa lattialla käydessäni sen huomannut, että kunhan eivät minua polvilleni arkkuun laita niin mitään pehmusteita en arkkuuni tarvitse. Pystynkin tässä ja nyt jo päättämään, että ei mitään turhia pehmusteita. Tuohia (vain ympäristöystävällisesti ja kestävästi tuotettuja) tai muita ekologisia sytykkeitä kyllä saa laittaa. Kaapeistani löytynee arkkuun kelpaavaa päälle pantavaa.

Bessie

• Anonyymi

Kommentti 22.7 2021 21.27 pläkin kirkas provo. Siitä näkee, että poislähtö elävien kirjoista on hänellä selvästi prosessoimatta.

Oman poislähtöäni jo odotan. Elämällä ei ole enää paljon annettavaa. Suht nopeaa krymppääntymistä, kivuliaisuutta.
        On surkeaa, että vanhoilla päivillään on alettava vielä tekemään ylimääräistä treeniä vatsalihasten löysyyden takia.
        Kuuma jakso, kuukauden pituisena teki siitä vielä surkeempaa. Hyvin hitaasti siitä tulosta näkyy.

Olen sisaruksistani kolmanneksi vanhin. Uskon että siskoni lähes 87 vuotiaaksi eläneenä peittoaa mun elonpolkuni reilusti. Sisko pääsi jo pois tuonilmaisiin.

• Anonyymi

Jo vain,10v sitten suunnittelin. Polttohautaus , pikku kappeli, vain lähimmät mukana, perhekunta, perusarkku, eikä mitään lehti-ilmoituksia. Sit vaan kotiin tai muualle kahville konjakille. Ei ole rahasta kiinni, mut noin on oikein hyvä, paitsi ,jos jälkeenjääneet haluaa pitää kunnon railakkaat peijaiset, niin ihan vapaasti ” LIIKUTA”😂

• Anonyymi

Olen maininut, että tuhkaus ja messinkilätkä riittää. Ei tarvitse nähdä vaivaa hautapaikan hoidosta ja käynneistä jälkipolven.

• Minun lähtöni tulee olemaan tieteellis-taiteellinen.
      Kuten jo aikaisemmassa jankutuksessa olen kertonut.
      Todistuksen jälkeen minut siirretään Lääke-Tieteellisten joukkoon.
      Siellä katsotaan, olisiko minusta vielä johonkin.
      Jos olisi, kaikki uusio-käytettävä leikataan irti ja siirretään Pakkaseen.
      Loppu-osa Krematorioon.
      Kaverini ja harvat sukulaiseni valuttavat tuhkani Jukka Jalmari Virtasen perään.
      Jukka kun oli niin erin-omainen sana-seppo.
      Seppo Ahdin(Bisquit) hyvä kaverikin.
      Jukkahan kiersi vaimoineen maailman parikin kertaa.
      Jospa minäkin sitten kolmekin kertaa kiertäisin.
      Sietämätömämpi Älykkö kun minäkin olen.

H.

• Anonyymi

Kunhan kiertäisit edes Siilitien metroaseman kerran pari.

• Anonyymi

Ruumiita on liiaksi asti tarjolla "lääketieteelliseen käyttöön"
        ilmaisen hautaamisen toivossa, joten älä ole varma, että sinua huolitaan.

• Anonyymi

Kun minä kuolen, niin iskekää kuokka leukani alle ja vetäkää metsään.

• Anonyymi

Saappaat edellä, ehto omassa kannassa. kustannus syistä pään voi jätä näkyviin, nimi tatuoitu luu-umpioon.

• Anonyymi

Kun olen elossa, en ole kuollut, kun kuolen, en enää elä.

• Anonyymi

Parikymmentä vuotta sitten teimme kaikki mieleen tulleet testamentit ja tahdot valmiiksi.
      Myös kuolemaan liittyvät.
      Ukko tuhkaksi. Paikalle ammattipuhuja kehumaan minua viideksi minuutiksi. Jos musiikkia niin panhuilua.
      Läsnä ainoastaan lapsemme jos haluavat ja lapsenlapsemme samalla reunaehdolla.
      Ukon tuhka pöläytetään muistolehtoon joka sattuu olemaan lapsuuteni kodin takametsää. Kevätkesän mustikat kysyivät siellä ensin.
      Jos läsnäolijat haluavat niin peijaiset jonkun paikallisen ravintolan kabinetissa.

Taloudellisia järjestelyjä olemme tehneet menneiden vuosikymmenten kuluessa ja ne jatkuvat sekä säännöllisesti, että epäsäännöllisen toistuvasti.

• Anonyymi

Olen antanut omakantaan/soteen ohjeen ruumiini lahjoituksesta tutkimustarkoituksiin lääketieteelle. Kaavakkeet ja valmiit ohjeet löytyy kyseisestä paikasta.
      En ole aivan varma siitä tuleeko omaisille silti jotain kuluja. Toivottavasti paremminkin ansaitsevat jotain tuolla konstilla.

• Anonyymi

ilmaisen hautaamisen toivossa, joten älä ole varma, että sinuakaan huolitaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

ilmaisen hautaamisen toivossa, joten älä ole varma, että sinuakaan huolitaan.

Kuka olisi huolissaan, en minä ainakaan. Ja totta puhuaksemme ruumiita on opetustarkoituksiin liian vähän saatavilla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kuka olisi huolissaan, en minä ainakaan. Ja totta puhuaksemme ruumiita on opetustarkoituksiin liian vähän saatavilla.

Etkö osaa lukea: H u o l i t a a n.

Liian paljon on ruumiita tarjolla. Kysy patologian laitokselta.
        Jos vuorokaudessa (!!!) viitisentuhatta ihmistä kuolee, ja joka sadas tarjoaa itteensä
        "lääketieteelle", ei ole kysyntää niin suurelle määrälle,
        eikä säilytyspaikkaa, mitä se määrä tekisi vuodessa.

• Anonyymi

MINÄ EN HALUA ITSEÄNI LÄÄKETIETEEN OPISKELIJOITTEN
      REVITTÄVÄKSI - EDES KUOLLEENA.

Vainajien käyttö lääketieteen opetuksessa Tampereen yliopistossa
      Tampereen yliopiston Lääketieteen ja terveysteknologian tiedekunnassa opetetaan tuleville lääkäreille ihmisen ruumiin normaalia rakennetta eli anatomiaa. Erityisen tärkeää ihmisen anatomian osaaminen on lääketieteessä ns. operatiivisilla aloilla kuten esimerkiksi kirurgiassa, synnytys- ja naistentaudeissa ja korva-, nenä- ja kurkkutaudeissa, jotka perustuvat anatomian erinomaiseen hahmottamiseen.

Tampereen yliopiston Lääketieteen ja terveysteknologian tiedekunta käyttää vainajien testamentattuja ruumiita osana lääketieteen opetustaan. Käyttö perustuu lakiin (2.2.2001/101) ihmisen elimien, kudoksien ja solujen lääketieteellisestä käytöstä (5. luku, 13. §): “Yliopiston anatomian laitokselle voidaan lääketieteen opetusta varten luovuttaa ruumis, jonka opetustarkoitukseen luovuttamiseen vainaja on eläessään kirjallisesti antanut suostumuksensa”.

• Anonyymi

Eipä ole hautajaisiani suunnitellu,
      nyt kun kysyt alottaja niin

aattelempa niitten olevan mahdollisimman pienet ja huomaamattomat, omaisilta ei voi salaa kuolla,
      joten toiveena on että vain lähi-omaiset pitää keskenään pienen muistotilaisuuden,
      jotta tuhka saahaan puolisoni kanssa maan hautaan,
      samaan hautakiven juureen,
      siinä me tötökettään kumpi omassa purkissa vierekkäin
      niinkauan kuin uurrnat maatuu ja tuhka leviää sekaantuu maahan,,,

kivessä lukee seuraavasti :
      hyvästi maailma,,,
      paska reissu, mutta tulipa tehtyä,,,,,,,

• Anonyymi

Olen harjoitellut. Nyyhkin joka ilta arkkuni äärellä, jossa nukun öisin.

• Anonyymi

Ottaa päähän ku ei täällä ruottissa voi omia hautajaisia järjestellä :( Mie haluan että tuhkataan ja tuhkat sitten Juutinraumaan , mutta sitä ei lääninhallituksen mukaan voi vielä elossa oleva päättää :(

Skånepåg

• Anonyymi

Teidät voidaan lopuksi haudata digitaalisesti ei kuluja pelkkä klikkaus
      Vain kehitysmaalaisille työperäisille kelakustanteisille taataan omia kommervenkkejä jos ette ole niin
      sitten klikkaamalla aplikaation kautta, myöhemmin sen voi tehdä itsekin
      aplikaatiosta kuoleman jälkeen kun tulee uusi versio

• Anonyymi

Iso paasi on uurnalehdossa. Siihen nimi lätkään ja tuhkat juurelle.
      Ei tarvii käydä mutta jos itse haluavat, voivat käydä omaa mieltään rauhoittamassa, Jouluna siinä näkyy muutama kynttilä, voivat laittaa tai ei. Tiedän että toisille merkitsee haudalla käynti. Itse käyn miehen mummun haudalla siivoamassa ja kastelemassa, on lähellä. Niin kuin kävisin omien vanhempien haudalla, on kaukana. Tulee rauhaisa mieli.
      On käsitys että olen just sen verran tärkeä ollut lapsille ja lapsenlapsille että saattavat joskus piipahtaakin.
      Muistotilaisuus kirkossa keskiverto-kauniissa arkussa, sinne voi kaikki tulla hyvästelemään. Uskon että aika moni tulee, oon sen verran mukava ja mukana elävä ihminen. Ei mitään kutsuja ja tarjoilemisia, siitä tulee lapsille liikaa vaivaa.

• Anonyymi

Mahtuvatko hyvästelijät "keskiverto-kauniiseen arkkuun"?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mahtuvatko hyvästelijät "keskiverto-kauniiseen arkkuun"?

Sopu sijaa antaa.

• Anonyymi

Halvemmaksi tulee vain kadota.

• Anonyymi

Teidät voidaan lopuksi haudata digitaalisesti ei kuluja pelkkä klikkaus
      Vain kehitysmaalaisille työperäisille kelakustanteisille taataan omia kommervenkkejä jos ette ole niin
      sitten klikkaamalla aplikaation kautta, myöhemmin sen voi tehdä itsekin
      aplikaatiosta kuoleman jälkeen kun tulee uusi versio.
      —————————
      Siis tuo ylläoleva , jonka joku oli fiksusti kirjoitellut männä yönä. Niin siistiä ja 110% samaa mieltä. Nyt täytyy vaan toivoa , että kehittäisivät sen viimeisen ” applikaation”🤔

• Anonyymi

alottajalle :

Ei tässä ny jouda hautajaisia sunnittelemaan
      ku nyt suunitellaa uutta ihanaa vanhain-koti,,,

tuletko sinäki alottaja sinne asumaan,

lopeta toistaiseksi hautajaisten suunnittelu sinäki,

oottelen suaki sinne tulevaksi,,
      mä oooon ihan yksin,,, meillä voisi olla loppuelämä yhdessä hauskaa,,,,

• Anonyymi

Olen jo suunnitellut ylösnousemuksenikin.

• Anonyymi

no kerrohan,, miten sinä nouset ylös,,, ?

• Anonyymi

En ole suunnitellut kuolemaanikaan, enkä edes aio suunnitella sitä, joten en
      suunnittele hautajaisiakaan. Pidän irvokkaana omien hautajaisten suunnittelua ja
      hautajaiskutsujen lähettämistä. Onkohan kutsuun merkitty pukupakko?

• Anonyymi

Avec ja tumma puku.

• Anonyymi

Mulle taas lapset sanoi että laita ruutupaperille, miten haluat toimittavan. Se auttaa heitä järjestelyissä paljon ja heille on tärkeää että hautaus on tahtoni mukainen.
        Ketä kutsutaan hiljaiset vai isommat, poltto- vai arkkuhautaus, jos poltto minne tuhkat, eli sellaiset pääasiat, ei mitään lillukanvarsia.

• Anonyymi

saattohoidossa on sen aika, jos jaksaa

• Anonyymi

Olen hoitanut asiani niin, etten ole riippuvainen kirkon tapaorjuudesta, kirkollisesta siunauksesta.
      Sovin hautaustoimiston kanssa että he luovuttavat arkkuni luottohenkilölleni sitten se on laillista.
      Hän vie sen krematorioon. Siitäkin sovin krematorion kanssa ennakolta.

Näin säästän sukulaisteni aikaa ja hautajaisjärjestelyjä.
      Jos omaiseni kysyvät tätä, kerron asioiden järjestyksen olevan ok. Luottohenkilöni hoitaa suntion kanssa uurnahautauksen.

• Anonyymi

Halvin tapa on tehdä ruumiin luovutustestamentti. Siinä vainaja luovutetaan yliopistolliseen keskussairaalaan lääkärien koulutustarkoitukseen opiskelijoiden leikeltäväksi. Laitos hoitaa jäljelle jääneet osat krematorioon ilman kustannuksia eikä kuljetuskaan maksa mitään jos kuolinpaikka on keskussairaalan toiminta-alueella. Testamentti pitää toimittaa sairaalaan heti sen teon jälkeen koska ruumiin on oltava perillä vuorokauden kuluessa kuolemasta. On syytä merkitä omiin KANTA.fi tietoihin se että tällainen testamentti on tehty.

Tästä hyötyy lääkärikoulutus koska kaikkiin asioihin tarvitaan oikeata harjoittelua, pelkkä ruudun tuijottelu ei riitä.

• Anonyymi

EI ne huoli kaikkia ruumiita tutkimuksiin kuoleman jälkeen,
        vaikka on tehny kirjallisen sopimuksen,,

ON TIETOO ASIASTA

niin kävi eräälle sukulaisellekki, haudattiin normaalisti sukuhautaan,

ei kelvannu tutimuksiin,, kuoli syöpään,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

EI ne huoli kaikkia ruumiita tutkimuksiin kuoleman jälkeen,
        vaikka on tehny kirjallisen sopimuksen,,

ON TIETOO ASIASTA

niin kävi eräälle sukulaisellekki, haudattiin normaalisti sukuhautaan,

ei kelvannu tutimuksiin,, kuoli syöpään,

Kaikkia ruumiin luovutustestamentin tehneitä kuolleita ei käytetä tutkimuksiin mutta ruumiin käsittely on ilmaista niille kaikille.

• Anonyymi

NO
      hautajaisia en suuremmi ole suunitellu
      mutta kuolemaa oottelen jo kovasti,

puolisolle pidin kohtuulisen komeet ja suuret hautajaiset ,hintaa tuli lähes parikymmentä tuhatta euroo,

itselle riittää kun ruumiin joku työntää krematorioon
      ja
      korkeentaan lapset perheineen on paikalla
      tietenki pappi on siunamassa ruumiin maaksi,

• Anonyymi

Mitään poppamiehiä ei tarvita jos aasialaiset muinaisjutut ei kiinnosta.

• Anonyymi

Suunnittelen vasta kuolemaani.

• Anonyymi

Oletko masentunut? Ahdistaako tämä aika vuodesta?
        Kannattaako suunnitella. Jotkut sanovat, että päivämme ovat luetut.
        Kuoleman suunnittelu kuullostaa hurjalta.
        Se on oikeutettua, että haluaa sen olevan aikanaan kivuton, eikä pitkitetty kidutus toisten toimesta.
        Olet järjissäsi, kun kirjoitit.
        Beng

• Anonyymi

Jep.

Ei poppamiehiä, ei peijaisia, kroppa laatikossa krematorioon ja tuhkat mereen.

Ihan järkevää miettiä ite omat asiansa, ei tarvi muitten niitä miettiä. Pitääpi muistaa, hautajaisissa jne yleensä kysymys eloonjääneitten pileistä, varsinainen juhlakalu, kroppa, ei asiasta mitään enää välitä. Mutta pitäähän se vainajan tahto ottaa huomioon, se sitten eri asia, mitä mieltä muut on asiasta.

Siks hyvä kirjata oma tahto eläissään ylös, vaikka testamentin yhteyteen. Sen jälkeen asialle ei voi enää enenpää tehdä, koska muut tekee päätökset. Itellä kehnoja kokemuksia etenkin faijan hautajaisista, kirkosta eronnut heppuli siunattiin papin voimalla sukuhautaan, sukunsa määräyksestä.

Mutta juu, monet varautuu hyvinkin peijaisiinsa. Arkkujen askartelu on suosittua kerhotoimintaa ja tiedän yhden papparaisen, joka tehnyt kivenkin jo itelleen, vain kuolinpäivä puuttuu.

Sinällään siis kuitenkin se ja sama, mikä oma toive, tuurissaan toteutuuko se. Eikä asia enää kuollutta vaivaa. Oikeus kuitenkin on esittää oma halu ja mun mielestä sitä ois muitten kyllä syytä kunnioittaakkin. Sitäpaitti ei menis sukulaisilla tms aika hautausjärjestelyistä riitelemiseen, voivat keskittyä riiteleen vaan perinnöistä.

=DW=

• Anonyymi

Taitaa olla ennenaikaista.

• Anonyymi

Tämä mummo on sanonut ettei saa säästöön edes hautajais menoja
      kauheen sorry et jää lasten taakasi.Mutta minkäs dille voi

• Anonyymi

Minusta on kaksi eri asiaa; mielikuvitella ja määrätä omista hautajaisista ja sitten jos suunnittelee kuolemaansa, se vaikuttaa joltain harkinnalta, joltain peruuttamattoman teon suunnittelulta ja niin ei pidä.
      Kolmas asia on hoitotahto ts. tahdonilmaus läheisille ja hoitohenkilökunnalle.
      Nämä kolme asiaa pitäisin erillään.
      Beng
      Hautajaistoiveet olen kirjannut.
      Hoitotahto odottaa todistajia.
      Tämä vuosi opetti.

• Anonyymi

no kun kuolis ensin sitten suunittelis vasta hautajaisiaan,
        muttt ku ei kuole, turha niitä hautajaisia sitt suunitella,

• Anonyymi

Onko hoitotahdossa oltava todistaja ? Senhän voi kirjoittaa omakantaan, eikö voikin ?
        En ole itse kirjoittanut omakantaan, koska en tiedä pystyykö sitä muuttamaan
        (muokkaamaan) omakannassa, jos sinne kirjoittaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onko hoitotahdossa oltava todistaja ? Senhän voi kirjoittaa omakantaan, eikö voikin ?
        En ole itse kirjoittanut omakantaan, koska en tiedä pystyykö sitä muuttamaan
        (muokkaamaan) omakannassa, jos sinne kirjoittaa.

Hoitotahto on ajalta ennen kuolemaa. Ei tarvita mitään todistajia. Ruumiin luovutustestamentti on kuoleman jälkeisen ajan sopimus.

• Anonyymi

Olisihan se hyvä olla todistaja, ettei joku muu täytä lomaketta toisenlaisen tahdon mukaan.
      Beng

• Anonyymi

Onko olemassa hoitotahtolomakse ja mistä sellaisen löytäisi ?
        Olen luullut, että hoitotahto on vapaamuotoinen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onko olemassa hoitotahtolomakse ja mistä sellaisen löytäisi ?
        Olen luullut, että hoitotahto on vapaamuotoinen.

Kunnilla on. Mm. kotihoidosta saa. Varmaan netistä löytyy.
        Miksei se voisi olla vapaamuotoinen. Sehän on tavallaan valtakirja, mutta nimen mukaan kohdistuu hoitotilanteisiin.
        Beng

• Anonyymi

Hoitotahto tehdään "kanta.fi" sivustolle. Sinne ei pääse kuin henkilökohtaisilla tunnuksilla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hoitotahto tehdään "kanta.fi" sivustolle. Sinne ei pääse kuin henkilökohtaisilla tunnuksilla.

Pääseehän sinne, jos antaa oikeudet.
        Beng

• Anonyymi

Peijaiset minulle pidetään, ei hautajaisia!

• Anonyymi

En edes ajattele kuolemaa, se tulee aikanaan ja sitten menee niinkun menee , enpä ole itse päättämässä

• Anonyymi

Jos hyvin käy kuolee minuuteissa, mutta harva saa niin hyvän kuoleman.
      Monet kuolevat pitkään vaikeasti sairastettuaan.

• Anonyymi

En halua hautajaisia. Vain "pakollinen" siunaus, jolloin paikalla vain mieheni ja poikani perheineen. He voivat tuhkata minut ja laittaa tuhkat vanhempieni hautaan, jonne myös mieheni tuhkat aikanaan.

Omia sukulaisia minulla ei juuri olekaan enkä välittäisi saada mieheni sukuakaan paikalle. Mutta minun toivettani ei ehkä silloin enää kuunnella eli tekevät miten parhaaksi näkevät.

• Anonyymi

sukulaiset on tosi iv ttumaista kamaa varsinkin hautajaisissa

• Anonyymi

Sovi jonkun luotettavan ihmisen kanssa kuinka toimitaan. Kai se on mies tai/ja poika.

• Anonyymi

Samoin mietin. Ei mitään kahvitteluja sukulaisille ym , aiheuttaa vain pakkonyyhkintää ja järjestäjille paljon vaivaa kaiken muun kuolemaan liittyvän ruljanssin lisäksi.

En myöskään halua ketään sairaalaan seuraamaan "kuolinkamppailujani". Hyvin vähän kun olimme tekemisissä elävässä elämässäkään.

"Yksin me tännä synnyimme ja yksin..."

• Anonyymi

Ruumisarkun kun hankkii sängykseen ja nukkuu siinä niin ei tarvitse sukulaisten miettiä kalliin arkun hintaa. Laittavat vain kannen kiinni ja se on siinä.

• Anonyymi

Olen, kroppa Kremikseen ja tuhkat sköneen.

• Anonyymi

Ajatteleekohan kukaan muu omista ja toisten hautajaisista näin:
      - vainaja ei enää osallistumisestamme tiedä
      - vainajan suku saattaa arvostaa, mutta toisaalta toivovat "pakollisen seremonian" olevan pian ohi
      - vainajaa voi surra yksin oman kotinsa hiljaisuudessa, ei tarvita mustaa surujoukkoa ympärilleen

Vai pitääkö vainajaa kunnioittaa runsain joukoin, tarjoiluineen ja muistopuheineen?

• Anonyymi

Minua kiinnostaisi tulla haudatuksi tuhkana itselleni mieluisaan paikkaan. Lisäksi perinteinen hautaus sukuhautaankin käy. Haluaisin tulla siunatuksi pienessä kappelissa tai keskiaikaisessa kivikirkossa. Muistotilaisuus saisi olla, vaikka omaisen kotona tai jonkun ruokaravintolan kapinetissa.
      Jos sukuhautaan haudataan, niin nimi kiveen. Jos on oma hauta, niin pelkkä puuristi käy. Eihän siellä haudalla enää lapsenlapsenlapset käy muistelemassa.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Putin ei suostu tulitaukoon nyt kun Kurskin taistelut ovat kesken

ja venäjä on viimein päässyt niskan päälle, suuren ylivoiman turvin. Ukraina ilmeisesti suorittaakin taktista vetäytymi
      Maailman menoa
      195
      1647
    2. Martinan firma haastettiin käräjille

Seiska: Martinan firma haastettiin käräjille, taustalla outo rahasotku.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      247
      1470
    3. Miksi haluat satuttaa

Sillä tiedolla ettet välittäisi minusta vaikka se ei ole totta. Silti tiedän että rakastat minua edelleen. Niinkuin sano
      Ikävä
      28
      1071
    4. Toivotko vielä et

Päätyisimme yhteen?
      Ikävä
      79
      1037
    5. Miksi ette halua kaivattuanne

Yksi syy tai tekosyy.
      Ikävä
      74
      1030
    6. Ketä sinä

Odotat oikeasti. Miksen sulle totta olla saa.
      Ikävä
      117
      990
    7. Oletko kaivattusi

Mielestä hyvä sängyssä🤔
      Ikävä
      77
      910
    8. Martina makkarankuori päällä

Voi hyvää päivää minkä asun oli valinnut Emma gaalaan, ei jäänyt kenellekään epäselväksi, minkälaiset rinnat on naikkose
      Kotimaiset julkkisjuorut
      157
      851
    9. Hindujen rukous ei auta

Rukoilu hindulaisuuden tapaan ei voi missään tapauksessa tuottaa hyviä tuloksia. Ja miten joku epäjumala voisikaan mihin
      Hindulaisuus
      350
      839
    10. Tykkäätkö kuinka

Paljon kaivatustasi?
      Ikävä
      54
      814
    Aihe