Pahka/kääpä askartelu

kumpi vai kampi?

Eikös pahka ole se isompi puun kyljessä kasvava? Minulla on yksi sellainen ja sitten muutamia pienempiä, jotka ilmeisesti ovat kääpiä??
Oikaiskaa jos olen väärässä ja askarteluun kaipaisin vinkkejä.
Pahkasta vois tehdä kuksan tai löylykauhan, mutta millaisin ohjein?
Tuo mun pahka on kuiva niin sitä ei enää tartte kuivata.
Mitäs noista pienemmistä (käävistä?) vois tehdä vai onko ne vain jotain "sieniä"??
Kiittää kovasti tietävää!!!

6

4055

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mötkö

jos et erota pahkaa ja kääpää toisistaan olis ihan kiva jos pitäisit niistä näppis erossa. sitäpaitsi pahkaa ei saa irrottaa puusta ilman maanomistajan lupaa. (pahka on siis se isompi jota et saa irti ilman sahaa...) kääpä lähtee puusta irti ihan repäisemällä ja on siis sieni. kuksan saat kun otat käteen puukon tai sorvin tai muun vastaavan mutta hommaa siinä kyllä riittää... kuulostat sen verran nuoremmalta, että voisit kysyä neuvoa vaikkapa puutyönopettajaltasi.
      käävästä voi valmistaa vaikkapa paperia...

• aloittaja

..mainitsinko mä ottaneeni sen pahkan ilman maan omistajan lupaa? On metsää omastakin takaa vaikken VIELÄ suuri luontoviisas olekkaan.
        Halusin vaan varmistuksen sille etten sotke niiden nimiä toisiinsa.
        Puukko kyllä pysyy kädessä enkä tosiaan ole enää opettajan valvovan silmän alla.
        Ei tää mun ensimmäinen puutyö ole, mutta eka pahkatyö kylläkin.
        Kuksan mä teen ja toivon että siitä tulee upea.

• *Nilla
        aloittaja kirjoitti:

..mainitsinko mä ottaneeni sen pahkan ilman maan omistajan lupaa? On metsää omastakin takaa vaikken VIELÄ suuri luontoviisas olekkaan.
        Halusin vaan varmistuksen sille etten sotke niiden nimiä toisiinsa.
        Puukko kyllä pysyy kädessä enkä tosiaan ole enää opettajan valvovan silmän alla.
        Ei tää mun ensimmäinen puutyö ole, mutta eka pahkatyö kylläkin.
        Kuksan mä teen ja toivon että siitä tulee upea.

Toivottavasti kuksastasi tulee hyvä retkikumppani!
        Äläkä ota nokkiisi nuista hienohelmoista besserwissereistä. Kysyä saa tottakai, eikä kenenkään tulisi siitä ottaa nokkiinsa.

Ohessa eräs "kuksaresepti" (tekijätietoineen).

Kuksan teko-ohje
        Kuksan teko on oikeastaan helppoa, jos vain on jotain tuntumaa teräviin työkaluihin.

Ei ole olemassa yhtä "oikeaa" tapaa veistää kuksa, koulukunnissa löytyy...

Pääryhmittely voisi olla kaksiosainen: pahkasta repimällä tehtävät luomukuksat, sekä taltalla/koveltimella/jyrsimellä/puukolla/ moottorisahalla rakennettavat tavanomaiset kupit. Jälkimmäiset voi vielä jakaa materiaalin mukaan koivunpahka- ja raidanvisakippoihin.

Luomukuksa syntyy parhaiten, kun pahka irroitetaan keväällä mahlanjuoksuaikana ja kuppiosa muodostetaan repimällä pihdeillä keskeltä aloittaen. Pahkaa ei saa päästää kuivumaan.Taltalla voi irroittaa aloituslastun ja työtä jatketaan kiskomalla syiden mukaan lastuja kunnes kupin seinämä on sopivan ohut. Kahvaa varten on pahkaa irroitettaessa jätettävä sopiva pala runkopuuta, joka muotoillaan puukolla. Kuori irroitetaan vasta viimeiseksi, jottei kaunis ulkopinta kolhiinnu työn aikana. Tällainen kuppi on kestävä, koska seinämä muodostuu luonnollisen syyrakenteen mukaan.

Tavanomainen kuppi rakennetaan isommasta pahkasta, jossa on varaa veistää kahvakin samasta mötikästä. Sahauspintaan piirretään ensin pyöreä reiän malli kahvapuineen. Keskeltä tätä ympyrää ruvetaan naputtelemaan kourutaltalla vuoroin vastakkaisista suunnista palasia pois. Kun kuoppa on tarpeeksi syvä, viimeistellään sisäpintaa koveltimella, joka on kysymysmerkin muotoon taivutettu puukko; sellaisen voi tehdä itsekin esim morapuukosta, jonka laminoitu terä kestää taivuttamista parhaiten. Rautakaupoissa niitä näkyy joskus myynnissäkin.

Sitten vain irroitetaan liikoja pois kupin ympäriltä, karkea työ käy hyvin sahalla, miksei kirveelläkin, kunhan varoo lohkeamista. Karkea raspi on hyvä väline loppumuotoiluun ennen TERÄVÄLLÄ puukolla tapahtuvaa loppumuotoilua. Kahvan reiän voi tehdä kapealla kourutaltalla tai poralla; kahvan muu muotoilu on sitten tekijän taiteellisesta silmästä kinni! Lopuksi hiotaan, hiotaan ja hiotaan asteittain hienonevalla paperilla; oikein hienon loppusilauksen saa kuulemma villasukalla...

Suolavedessä marinointi on sekin koulukuntajuttu, kyllähän se estää kuivumishalkeamia ja -muodonmuutoksia. Samoin jälkikäsittely vahaamalla tai öljyämällä - kyse on makuasioista. Sisäpinnan voi kyllästää konjakilla tai brandylla - tämä käsittely poistaa varsinkin pajunsukuisesta raidasta parkkihapon maun.

Raita on mielestäni kiitollisempi kuppimateriaali. Hyviä visoja löytää lievästi soistuneilta rinnemailta ainakin pohjoisempaa - en tiedä onko etelässä ao jalopuuta lainkaan? Vanha raitapensas kasvattaa joskus tyvelleen, usein kokonaan maan alle mainion möhkäleen kiharasyistä puuta, joka tuoreena on erittäin helppoa veistettävää ja kovettuu kuivuessaan kauniiksi luunkovaksi materiaaliksi. Raitakuppi ei syyrakenteensa vuoksi tarvitse mitään suolavesimarinaadeja - olen kovertanut niitä kymmeniä, eikä yksikään ole tietääkseni haljennut.

Kari Mikkola Rovaniemi

• Muumimama

Terve pahkankerääjä! Minäkin innostun joskus keräilemään pahkoja ja keksin aivan fantsun idean niistä. Kun pahkat olivat kuivuneet, koversin sisuksen ulos ja tein siitä valokuvakehyksen. Leikkasin valokuvan koverruksen muotoon ja avot! Oli muuten loistava lahja synttäreille, jouluksi ym. pippaloihin. Eli tässä yksi idea sulle, jos et halua luopua pahkoistasi.
      Kevättä! toivotteleepi Muumimama

• Anonyymi

Mitä olet niistä tehnyt. Aikaakin kulunut jo 20 V.

• Anonyymi

En ole ap, mutta itse laitoin kaksi pahkaa sukkahousuihin. Sukkiksia kieputtamalla saa kokonaisuuden lentämään vinhasti, ja se on tosi hauskaa. Varovainen toki on oltava, sillä kova pahka tekee kipeää osuessaan päänuppiin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      22
      2231
    2. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      105
      2211
    3. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      48
      2073
    4. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1527
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      213
      1462
    6. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      30
      1386
    7. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      36
      1382
    8. Mitä uskot sinun

Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1151
    9. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1076
    10. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      26
      1056
    Aihe