Lahjat saatu, sitten maksetaan...

Minä vaan

Täällä on kai ennenkin puhuttu kuinka muka häitä ei maksella lahjavaroista. Se on vale.

Olen yrittäjä joka teen tilauksesta morsiuspukuja ja painan kutsukortteja sisareni avustamana. Samoin sisarellani on pitopalvelu.

Enemmän kuin kerran on vastaan tullut tilanne, että puku luvataan maksaa vasta häiden jälkeen. Samoin on käynyt sisarelleni. Edes käsirahaa ei haluta maksaa, koska ei ole rahaa...

Ihmettelenkin tällaista tapaa. Miksi täytyy pitää suuret häät, jos ei ole varaa ja jos kaikki tarjoaminen jää vieraiden kontolle? Miten käykään, jos rahaa ei saadakaan? Jos vieraita ei tulekaan?

Hyvin monella eri moraalilla rahaa pyydetäänkin. Tavallisimmin sanotaan kutsussa, että "koska meillä on jo kaikki, älkää ostako tavaraa, vaan antakaa rahaa"...Mutta on niitä muitakin keinoja esille tullut. Kuten esimerkiksi häämatka, jota sitten ei tehdäkään, taikka kaiken huippuna, jonka minä olen tavannut, "aiomme tehdä lapsen, avustakaa hankettamme rahalla"...

Onko tosiaan lahjan saaminen näin tärkeää? Minne on unohtunut kaunis ajatus pienen muistamisen merkeissä?

45

5136

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mutta

      varmasti totta puhut. Järjetöntä. Tyttäreni on menossa naimisiin ja he haluavat pienet perhehäät. Puhuimme lahjoista. He sanoivat, että jokainen vieras on lahja sinänsä eikä muuta tarvita. He ovat opiskelijoita ja ovat säästäneet rahaa. Saan kuitenkin maksaa heidän häänsä, kuten omat vanhempanikin maksoivat omani aikoinaan. Tarkoitus on syödä hyvin ja viettää mukava ilta yhdessä.

    • pankkineiti

      on myös lainata pankista rahaa, joka sitten maksetaan pois lahjavaroista, jos niitä saadaan.

      Henkilökohtaisesti on sanottava, etten itse tekisi näin.

      Jos minulla ei olisi varaa juhlia, en sitä edes yrittäisi muiden kustannuksella.

      • jenna

        Jos oikeasti olet pankissa töissä, niin asenteesi on aika epäammattimainen. Miksei pankista voisi hakea lainaa myös pienempiin hankintoihin? Tarvitseeko olla aina vähintään asuntolainasta kyse, jos lainaa on hakemassa? Ei se tarkoita että häät järjestetään muiden kustannuksella, jos niitä varten hakee pankista lainaa. Joka sentti kun maksetaan takasin. Eikä se välttämättä läheskään aina makseta lahjarahoilla vaan ihan palkkatyöllä. Mutta jos sattuu saamaan rahaa lahjaksi niin pitääkö juuri se seteli/shekki käyttää johonkin muuhun ja maksaa muista tuloista laina?


      • Säästeliäs

        Mikä ihmisille on tärkee niin siihen kai rahansa sijoittaa. Toiselle se on vaikka auto, toiselle häät. Kaikilla ei ole rahaa häihin ja jos haluaa kalliimmat häät on pakko ottaa lainaa.

        Kyllä sitä turhempaankin lainaa otetaan. Tai mikä nyt siis kenenkin mielestä on turhaa.

        Mutta lainaa ei tietenkään kannata ottaa, jos ei ole varaa maksaa sitä takaisin. Ei kannata jättää sen varaan, että vieraat antaa lahjaksi tarpeeksi rahaa.


    • jenna

      Jos joku näin toimii, niin se ei tarkoita että kaikki toimisivat samoin, ei edes valtaosa. Eikä se useinkaan ole edes mahdollista. Meillä maksut maksetaan kyllä etukäteen, varmaan näin on suurimmalla osalla. Puvun hinnasta piti maksaa puolet jo tilausvaiheessa, vaikka kyseinen puku tulee liikkeeseen vasta useamman kuukauden kuluttua. Myös muut kulut erääntyvät maksettavaksi ennen häitä, myös häämatka.

      Kyllä häät ovat niin ainutlaatuinen päivä, että on aivan ymmärrettävää, että niistä haluaa tehdä mieluisat. Ja jos vielä haluaa sukulaiset ja ystävät juhlimaan, niin euroja palaa ihan kiitettävästi. 5000-6000€ menee helposti kun vieraita kutsutaan noin 80-100. Ja häämatka päälle käyttövaroineen. Ei kaikilla ole sellaisia summia nostaa tililtä tuosta vaan. Mielestäni on ihan ok, jos hakee lainaa häitä varten. Mitä pahaa siinä on? Aika moni ottaa lainaa esim autoa varten. Sanotteko silloin ettei pitäs ostaa autoa jos siihen ei ole varaa? Sellainen pienehkö laina on kuitenkin helppo maksaa takaisin ihan palkkatuloista, ilman muiden ihmisten lahjoituksia.

      • Minä vaan

        Sinähän tässä yrität selittää, että nämä tapaukset, joihin olemme vuosien aikana törmänneet, eivät olekaan totta! Et voi tietää, kuinka ihmiset näitä asioita hoitavat.
        Voit sanoa VAIN omalta kohdaltasi, minä monen muunkin kohdalta, joiden häitä olen ollut järjestämässä ja pukua tekemässä.

        Lainan ottamisesta en ole puhunut kyllä mitään. Minun etuni olisi, jos nämä sitä hakisivat, ei jäisi minulle ainakaan maksamatta!

        Ihmettelin ainoastaan sitä, miksi järjestään suuremmat häät, kuin mihin on varaa? Siihen et vastannut.

        En ymmärrä, miksi edes vastasit.

        Mielestäsi on sitten ok teettää puku ja jättää se maksamatta. No, sinä hyväksyt sen, minä en.


      • morsku

        kyllä joustetaan hyvin monessa paikassa. turha selitellä, ettei se olisi mahdollista.

        kukas nyt yleistää, ja miksi? sattuiko pahastikin?


      • jenna
        Minä vaan kirjoitti:

        Sinähän tässä yrität selittää, että nämä tapaukset, joihin olemme vuosien aikana törmänneet, eivät olekaan totta! Et voi tietää, kuinka ihmiset näitä asioita hoitavat.
        Voit sanoa VAIN omalta kohdaltasi, minä monen muunkin kohdalta, joiden häitä olen ollut järjestämässä ja pukua tekemässä.

        Lainan ottamisesta en ole puhunut kyllä mitään. Minun etuni olisi, jos nämä sitä hakisivat, ei jäisi minulle ainakaan maksamatta!

        Ihmettelin ainoastaan sitä, miksi järjestään suuremmat häät, kuin mihin on varaa? Siihen et vastannut.

        En ymmärrä, miksi edes vastasit.

        Mielestäsi on sitten ok teettää puku ja jättää se maksamatta. No, sinä hyväksyt sen, minä en.

        En ole väittänyt etteivätkö kertomuksesi olisi totta. Sanoin vain että läheskään kaikki eivät niin toimi. Ja puhun sekä omasta, että monen muun ihmisen kokemuksesta. Ja en todellakaan hyväksy sitä että tilatut tuotteet jätetään maksamatta. Sehän on sekä moraalitonta että rikollista. Halusin vaan ilmaista että rehellisiäkin häiden järjestäjiä kyllä löytyy.

        Se laina-asia oli oikeastaan tarkoitettu "pankkineidille", mutta tulipahan samaan viestiin. Anteeksi jos se sinua jotenkin häiritsi.


      • jenna
        morsku kirjoitti:

        kyllä joustetaan hyvin monessa paikassa. turha selitellä, ettei se olisi mahdollista.

        kukas nyt yleistää, ja miksi? sattuiko pahastikin?

        Mikä viestisi tarkoitus oli? "sattuiko pahastikin"...?

        Varmasti joskus on mahdollista joustaa maksuasioissa, mutta eipä se aina onnistu. Esimerkiksi minun hääpukuani ei olisi edes lähdetty tilaamaan Ranskasta, ellen olisi maksanut 50% puvun hinnasta jo tilausvaiheessa. Vaikka en juuri kyseistä pukua ole edes sovittanut... Häämatkakin myytäisi eteenpäin jollei maksua hoideta eräpäivään mennessä.

        JOka asiassa ei pysty joustamaan. Ja toisaalta miksi pitäisi, sama raha siihen kuitenkin menee ennemmin tai myöhemmin. Siksi minusta onkin ok ottaa vaikkapa pankista lainaa häitä varten, jos se on tarpeen. Unelmat ei aina ole ilmaisia. Silti toteutettavissa... Me saimme hääasiat hoitumaan ilman pankkia, mutte tiedän pareja jotka ovat häitä varten lainaa ottaneet ja olleet ratkaisuun tyytyväisiä.


      • Minä vaan
        jenna kirjoitti:

        En ole väittänyt etteivätkö kertomuksesi olisi totta. Sanoin vain että läheskään kaikki eivät niin toimi. Ja puhun sekä omasta, että monen muun ihmisen kokemuksesta. Ja en todellakaan hyväksy sitä että tilatut tuotteet jätetään maksamatta. Sehän on sekä moraalitonta että rikollista. Halusin vaan ilmaista että rehellisiäkin häiden järjestäjiä kyllä löytyy.

        Se laina-asia oli oikeastaan tarkoitettu "pankkineidille", mutta tulipahan samaan viestiin. Anteeksi jos se sinua jotenkin häiritsi.

        Sanot, ettei läheskään kaikki toimi niin, että maksavat vasta häälahjarahoista häitään? Mistä on tämä tietosi peräisin? Väitinkö minä sitten että kaikki toimivat niin?

        Miksi haluat yleistää asian toisinpäin? Teet sen josta minua moitit, vaikka en missään sanonut että kaikki toimivat kuten sanoin. Jo kolmannen kerran toistan miksi kirjoituksen kirjoitin. Haluan tietää, miksi pitää järjestää suuremmat häät, kuin mihin on ollenkaan varaa? Se olisi kaikkien etu, että pidettäisiin sen mukaan bileet, johon on varaa.

        Et vastannut vielä toisellakaan yrittämällä!


      • jenna
        Minä vaan kirjoitti:

        Sanot, ettei läheskään kaikki toimi niin, että maksavat vasta häälahjarahoista häitään? Mistä on tämä tietosi peräisin? Väitinkö minä sitten että kaikki toimivat niin?

        Miksi haluat yleistää asian toisinpäin? Teet sen josta minua moitit, vaikka en missään sanonut että kaikki toimivat kuten sanoin. Jo kolmannen kerran toistan miksi kirjoituksen kirjoitin. Haluan tietää, miksi pitää järjestää suuremmat häät, kuin mihin on ollenkaan varaa? Se olisi kaikkien etu, että pidettäisiin sen mukaan bileet, johon on varaa.

        Et vastannut vielä toisellakaan yrittämällä!

        ...pilkkua...ja totean, että minä en tunne yhtään ihmistä joka olisi jättänyt pukunsa tms maksamatta. Siitähän tässä oli alunperin kyse. Et ollut saanut rahoja puvuistasi...

        Ymmärrät varmaan, että jos esim. kaksi opiskelijaa menevät naimisiin, niin tuskin opintotuesta jää säästöön juuri mitään. Eikö heillä ole oikeus saada silti sellaiset häät, joista ovat unelmoineet? Eikä edes kaikilla työssäkäyvillä välttämättä ole laittaa kerralla suuria summia rahaa.

        Siksi olen sitä mieltä että esim pankista lainaaminen on ihan ok. Ja silloin saa kulunsa maksettua ajoissa. Ja voi tehdä unelmiensa häämatkan... Jos unelmat on kiinni pienestä pankkilainasta, niin hulluahan se on jättää käyttämättä. Joku haluaa mennä maistraatissa naimisiin ja pitää pienet juhlat, joku toinen on aina unelmoinut häistä jossa koko suku ja läheiset ihmiset ovat mukana juhlimassa. Se vaan on hivenen kalliimpaa touhua. Mutta se ilo kaikille suotakoon, että sen kerran kun häitään juhlii, niin juhlikoon juuri niin kuin haluaa.

        Kyllä elämä olisi tylsää jos unelmiaan ei saisi toteuttaa. Onko sinulla jotain sitä vastaan?


      • Minä vaan
        jenna kirjoitti:

        ...pilkkua...ja totean, että minä en tunne yhtään ihmistä joka olisi jättänyt pukunsa tms maksamatta. Siitähän tässä oli alunperin kyse. Et ollut saanut rahoja puvuistasi...

        Ymmärrät varmaan, että jos esim. kaksi opiskelijaa menevät naimisiin, niin tuskin opintotuesta jää säästöön juuri mitään. Eikö heillä ole oikeus saada silti sellaiset häät, joista ovat unelmoineet? Eikä edes kaikilla työssäkäyvillä välttämättä ole laittaa kerralla suuria summia rahaa.

        Siksi olen sitä mieltä että esim pankista lainaaminen on ihan ok. Ja silloin saa kulunsa maksettua ajoissa. Ja voi tehdä unelmiensa häämatkan... Jos unelmat on kiinni pienestä pankkilainasta, niin hulluahan se on jättää käyttämättä. Joku haluaa mennä maistraatissa naimisiin ja pitää pienet juhlat, joku toinen on aina unelmoinut häistä jossa koko suku ja läheiset ihmiset ovat mukana juhlimassa. Se vaan on hivenen kalliimpaa touhua. Mutta se ilo kaikille suotakoon, että sen kerran kun häitään juhlii, niin juhlikoon juuri niin kuin haluaa.

        Kyllä elämä olisi tylsää jos unelmiaan ei saisi toteuttaa. Onko sinulla jotain sitä vastaan?

        se sitten sen mahdollisuuden että kukaan voisi näin toimia? Miksi sitä sitten niin paljon esiintyy?

        Unelmista sen verran, että monella jää se pankkilainakin, häitä varten otettu, maksamatta, jolloin tulee maksuhäiriömerkintä, ja luoton saanti vaikeutuu huomattavasti. Siitä seuraa vaikeuksia joita nuori liitto ei sitten parin hätäisesti tehdyn lapsen jälkeen enää kestäkään.

        Se niistä unelmista.
        Minä olen tottunut unelmiini lisäämään toimintasuunnitelman joilloin niistä on tullut ensin tavoitteita ja vasta sitten ne ovat toteutettavissa.


      • syysmorsian
        Minä vaan kirjoitti:

        Sanot, ettei läheskään kaikki toimi niin, että maksavat vasta häälahjarahoista häitään? Mistä on tämä tietosi peräisin? Väitinkö minä sitten että kaikki toimivat niin?

        Miksi haluat yleistää asian toisinpäin? Teet sen josta minua moitit, vaikka en missään sanonut että kaikki toimivat kuten sanoin. Jo kolmannen kerran toistan miksi kirjoituksen kirjoitin. Haluan tietää, miksi pitää järjestää suuremmat häät, kuin mihin on ollenkaan varaa? Se olisi kaikkien etu, että pidettäisiin sen mukaan bileet, johon on varaa.

        Et vastannut vielä toisellakaan yrittämällä!

        Mistä sinun tietosi ovat peräisin? Kun olet yrittäjä niin sinulta varmaan löytyy ihan puhtaita faktoja. Kuinka moni asiakkaistasi on jättänyt laskunsa maksamatta ja mikä niiden osuus on koko asiakaskunnasta? En heitä puolustele, maksamatta jättäminen on törkeätä.


      • Minä vaan
        syysmorsian kirjoitti:

        Mistä sinun tietosi ovat peräisin? Kun olet yrittäjä niin sinulta varmaan löytyy ihan puhtaita faktoja. Kuinka moni asiakkaistasi on jättänyt laskunsa maksamatta ja mikä niiden osuus on koko asiakaskunnasta? En heitä puolustele, maksamatta jättäminen on törkeätä.

        Ja toivon että luet sen todella tarkkaan. Ettei minun enää tarvitse siitä kirjoittaa.

        Alkuperäinen viestini EI koskenut maksamatta jättämistä vaan puhtaasti sitä, että hyvin usein on tapana siirtää maksu häälahjoista maksettavaksi, se osa mikä on milläkin kerralla maksamatta.

        Kerroin siitä mahdollisuudesta myöhemmin, että jos luotttaa näihin "lahjarahoihin" saattaa äkkiä jäädäkin ilman rahaa. Sillä mikään tae ei kutsussa oleva pyyntö ole. Kummastelin miksi pitää isommat häät kuin mihin on varaa. Ja se ydinkysymys on edelleen auki.

        Minulla ei ole aikaa eikä isommin haluakaan levitellä yritykseni salaisia tietoja yksityiskohtaisesti täällä. Ja nimenomaan siitä syystä, ettei se ollut aihe josta alunperin kirjoitin. Se vain haluttiin lukea niin, jostain syystä.
        Se mistä tietoni ovat peräisin, niitä on hyvin monelta taholta. Tunnen tietenkin kaupungin kaikki muutkin alan yrittäjät ja olemme asioista keskustelleet. Meillä on kaikenlaista tietoa toisillemme välitettävänä, myös asiakkaistamme.

        En enää tähän aiheeseen palaa. Jos jollakulla on halua keskustella ap. aiheesta, siihen voin osallistua.


      • jenna
        Minä vaan kirjoitti:

        se sitten sen mahdollisuuden että kukaan voisi näin toimia? Miksi sitä sitten niin paljon esiintyy?

        Unelmista sen verran, että monella jää se pankkilainakin, häitä varten otettu, maksamatta, jolloin tulee maksuhäiriömerkintä, ja luoton saanti vaikeutuu huomattavasti. Siitä seuraa vaikeuksia joita nuori liitto ei sitten parin hätäisesti tehdyn lapsen jälkeen enää kestäkään.

        Se niistä unelmista.
        Minä olen tottunut unelmiini lisäämään toimintasuunnitelman joilloin niistä on tullut ensin tavoitteita ja vasta sitten ne ovat toteutettavissa.

        En nyt lähde väittelemään siitä, kuinka monella jää pankkilaina maksamatta ja avioliitto kariutuu ja viattomat lapset joutuu kärsimään... menee aika kauas alkuperäisestä keskustelusta... Ja tässäkin asiassa yleistäminen on aivan turhaa. Onkohan minun tuttavapiirini sitten jotenkin erikoinen, kun he hoitavat maksuasiansa kuntoon, siinä missä elämänsä ylipäätään muutenkin..?

        Tottakai pitää maksusuunnitelma olla! Se nyt on niin itsestäänselvää, etten sitä edes erikseen maininnut edellisessä viestissä.

        Kylläpä positiivisella asenteella häitä mietit! Vaikka faktaa onkin että nykyisin n. 50% pareista eroaa, niin eipä sitä kannata häitä suunnitellessä miettiä :)


      • vähän minäkin
        jenna kirjoitti:

        En nyt lähde väittelemään siitä, kuinka monella jää pankkilaina maksamatta ja avioliitto kariutuu ja viattomat lapset joutuu kärsimään... menee aika kauas alkuperäisestä keskustelusta... Ja tässäkin asiassa yleistäminen on aivan turhaa. Onkohan minun tuttavapiirini sitten jotenkin erikoinen, kun he hoitavat maksuasiansa kuntoon, siinä missä elämänsä ylipäätään muutenkin..?

        Tottakai pitää maksusuunnitelma olla! Se nyt on niin itsestäänselvää, etten sitä edes erikseen maininnut edellisessä viestissä.

        Kylläpä positiivisella asenteella häitä mietit! Vaikka faktaa onkin että nykyisin n. 50% pareista eroaa, niin eipä sitä kannata häitä suunnitellessä miettiä :)

        miten sä voit tietää kenenkään raha-asiat kuin omasi? Onko ne teillä vierailun eka aiheet? Esiteään kuitit että kaikki on taas maksettu?
        Aika erikoista ystävyyttä ja jotten sano vielä kauempaa haettua.


      • Minä vaan
        jenna kirjoitti:

        En nyt lähde väittelemään siitä, kuinka monella jää pankkilaina maksamatta ja avioliitto kariutuu ja viattomat lapset joutuu kärsimään... menee aika kauas alkuperäisestä keskustelusta... Ja tässäkin asiassa yleistäminen on aivan turhaa. Onkohan minun tuttavapiirini sitten jotenkin erikoinen, kun he hoitavat maksuasiansa kuntoon, siinä missä elämänsä ylipäätään muutenkin..?

        Tottakai pitää maksusuunnitelma olla! Se nyt on niin itsestäänselvää, etten sitä edes erikseen maininnut edellisessä viestissä.

        Kylläpä positiivisella asenteella häitä mietit! Vaikka faktaa onkin että nykyisin n. 50% pareista eroaa, niin eipä sitä kannata häitä suunnitellessä miettiä :)

        http://www.kansantahto.fi/2SIVU/0419.HTM

        Siellä lukee jopa sekin, että on turha syyllistää luotonantajaa ja markkinamiehiä...Vastuu pitää olla luoton ottajalla, tässä tapauksessa naimisiin menijöillä. Ns. häälaina on eräs kulutusluotto.


      • jenna
        vähän minäkin kirjoitti:

        miten sä voit tietää kenenkään raha-asiat kuin omasi? Onko ne teillä vierailun eka aiheet? Esiteään kuitit että kaikki on taas maksettu?
        Aika erikoista ystävyyttä ja jotten sano vielä kauempaa haettua.

        aika huvittava juttu jokatapauksessa :D Kyllä sen kuule ilman kuittejakin huomaa hoitaako ihminen asiansa ja millainen hänen moraalinsa on. Kaikki kun ei onneksi ole toisia hyväksikäyttäviä ja moraalittomia vastuun pakoilijoita. Tunnen ystäväni ja tuttavani sen verran hyvin, että tiedän etteivät he ole sellaisia.

        Mutta ei kai ihan tosissasi tuota viestiä edes kirjoittanut...toivottavasti :)


      • Minä vaan
        jenna kirjoitti:

        aika huvittava juttu jokatapauksessa :D Kyllä sen kuule ilman kuittejakin huomaa hoitaako ihminen asiansa ja millainen hänen moraalinsa on. Kaikki kun ei onneksi ole toisia hyväksikäyttäviä ja moraalittomia vastuun pakoilijoita. Tunnen ystäväni ja tuttavani sen verran hyvin, että tiedän etteivät he ole sellaisia.

        Mutta ei kai ihan tosissasi tuota viestiä edes kirjoittanut...toivottavasti :)

        Eikö ole aika kaukana sekin, että sinä puhut tuttaviesi raha-asioista, kun minä tein aloituksen siitä, miksi yleensä järjestää suuremmat häät kuin mihin on varaa? Minkä yhteyden näet näillä?


      • jenna
        Minä vaan kirjoitti:

        http://www.kansantahto.fi/2SIVU/0419.HTM

        Siellä lukee jopa sekin, että on turha syyllistää luotonantajaa ja markkinamiehiä...Vastuu pitää olla luoton ottajalla, tässä tapauksessa naimisiin menijöillä. Ns. häälaina on eräs kulutusluotto.

        Kyllä nuo uutiset on kuultu moneen kertaan. Tottakai vastuu on luoton ottajalla. Mutta minkä tahansa firman ollessa kyseessä on vain firman edun mukaista vaatia kirjallista sitoumusta maksusuorituksesta. Tuomitsen edelleenkin vastuunpakoilijat eli tässä tapauksessa laskut maksamatta jättävät. Se kai on jo tullut selväksi. Ja jos sellaisen kanssa joutuu asioimaan, niin, silloin on olemassa perintätiet...

        Rehdille ja asoistaan huolehtivalle ihmiselle, joita onneksi vielä löytyy, kulutusluotto on erinomainen keino päästä tavoitteisiinsa. Miksi hyökkäät jatkuvasti sitä vastaan. Lainan otto on mielestäsi alku huonoon elämään ja velkakierteeseen. Ei se onneksi aina niin mene.


      • jenna
        Minä vaan kirjoitti:

        Eikö ole aika kaukana sekin, että sinä puhut tuttaviesi raha-asioista, kun minä tein aloituksen siitä, miksi yleensä järjestää suuremmat häät kuin mihin on varaa? Minkä yhteyden näet näillä?

        "Unelmista sen verran, että monella jää se pankkilainakin, häitä varten otettu, maksamatta, jolloin tulee maksuhäiriömerkintä, ja luoton saanti vaikeutuu huomattavasti. Siitä seuraa vaikeuksia joita nuori liitto ei sitten parin hätäisesti tehdyn lapsen jälkeen enää kestäkään.

        Se niistä unelmista."

        Että enpä tällaisa tapauksia tunne, vaikka varmasti heitäkin löytyy...ikävä kyllä.


      • Minä vaan
        jenna kirjoitti:

        Kyllä nuo uutiset on kuultu moneen kertaan. Tottakai vastuu on luoton ottajalla. Mutta minkä tahansa firman ollessa kyseessä on vain firman edun mukaista vaatia kirjallista sitoumusta maksusuorituksesta. Tuomitsen edelleenkin vastuunpakoilijat eli tässä tapauksessa laskut maksamatta jättävät. Se kai on jo tullut selväksi. Ja jos sellaisen kanssa joutuu asioimaan, niin, silloin on olemassa perintätiet...

        Rehdille ja asoistaan huolehtivalle ihmiselle, joita onneksi vielä löytyy, kulutusluotto on erinomainen keino päästä tavoitteisiinsa. Miksi hyökkäät jatkuvasti sitä vastaan. Lainan otto on mielestäsi alku huonoon elämään ja velkakierteeseen. Ei se onneksi aina niin mene.

        Vaikka se ei nyt millään mene jakeluun, niin en ole täällä oppimassa käytäntöä vaan kertomassa siitä yhdestä ja samasta seikasta edelleenkin. Sinun ei tarvitse minulle neuvoa miten teen työtäni taikka johdan yritystäni. Osaan sen., Olen osannut jo lähes kaksikymmentä vuotta.

        Olisin vain edelleen ollut kiinnostunut siitä, miksi jopa häät pitää maksattaa muilla (vieraat ja mahd. luotonantaja taikka yrittäjä).
        Sillä häät jos mikä ovat täysin itse päätettävissä, miten suuret ja minkänäköiset niistä tehdään. Ja rahan kuuluu olla määräävä tekijä kaikissa niissä tapauksissa joissa sitä ei ole rajattomasti.

        On järjetöntä esittää rikasta, edes haissään. Sääliksi käy.


      • sama
        jenna kirjoitti:

        Kyllä nuo uutiset on kuultu moneen kertaan. Tottakai vastuu on luoton ottajalla. Mutta minkä tahansa firman ollessa kyseessä on vain firman edun mukaista vaatia kirjallista sitoumusta maksusuorituksesta. Tuomitsen edelleenkin vastuunpakoilijat eli tässä tapauksessa laskut maksamatta jättävät. Se kai on jo tullut selväksi. Ja jos sellaisen kanssa joutuu asioimaan, niin, silloin on olemassa perintätiet...

        Rehdille ja asoistaan huolehtivalle ihmiselle, joita onneksi vielä löytyy, kulutusluotto on erinomainen keino päästä tavoitteisiinsa. Miksi hyökkäät jatkuvasti sitä vastaan. Lainan otto on mielestäsi alku huonoon elämään ja velkakierteeseen. Ei se onneksi aina niin mene.

        Ainoa joka tässä hyökkää olet sinä, sillä et halua vastata kysymykseen etkä keskustella aiheestani.


      • Minä vaan
        jenna kirjoitti:

        Kyllä nuo uutiset on kuultu moneen kertaan. Tottakai vastuu on luoton ottajalla. Mutta minkä tahansa firman ollessa kyseessä on vain firman edun mukaista vaatia kirjallista sitoumusta maksusuorituksesta. Tuomitsen edelleenkin vastuunpakoilijat eli tässä tapauksessa laskut maksamatta jättävät. Se kai on jo tullut selväksi. Ja jos sellaisen kanssa joutuu asioimaan, niin, silloin on olemassa perintätiet...

        Rehdille ja asoistaan huolehtivalle ihmiselle, joita onneksi vielä löytyy, kulutusluotto on erinomainen keino päästä tavoitteisiinsa. Miksi hyökkäät jatkuvasti sitä vastaan. Lainan otto on mielestäsi alku huonoon elämään ja velkakierteeseen. Ei se onneksi aina niin mene.

        Olet kyllä uskomattoman huono ymmärtämään kirjoitettua tekstiä.
        " Lainan otto on mielestäsi alku huonoon elämään ja velkakierteeseen. Ei se onneksi aina niin mene. " sanoit kirjoituksessasi.

        Mutta olet jo unohtanut että alkuasetelmassa olivat he, joilla ei ole rahaa vaan he yrittävät käyttää kepulikonsteja saadakseen mitä tahtovat. Sinä neuvot näitä rutjakkeita pankkiin, mutta millä he sitä sen enempää maksavat, JOS edes saavat luottoa? Ja kun se jää maksamatta, on edessä maksuhäiriö ja elämän huomattava vaikeutuminen.

        Kannatat siis kevytmielistä ja nimenomaan TARPEETONTA velkaantumista?


      • jenna
        Minä vaan kirjoitti:

        Olet kyllä uskomattoman huono ymmärtämään kirjoitettua tekstiä.
        " Lainan otto on mielestäsi alku huonoon elämään ja velkakierteeseen. Ei se onneksi aina niin mene. " sanoit kirjoituksessasi.

        Mutta olet jo unohtanut että alkuasetelmassa olivat he, joilla ei ole rahaa vaan he yrittävät käyttää kepulikonsteja saadakseen mitä tahtovat. Sinä neuvot näitä rutjakkeita pankkiin, mutta millä he sitä sen enempää maksavat, JOS edes saavat luottoa? Ja kun se jää maksamatta, on edessä maksuhäiriö ja elämän huomattava vaikeutuminen.

        Kannatat siis kevytmielistä ja nimenomaan TARPEETONTA velkaantumista?

        En millään jaksaisi toistaa itseäni, mutta sanon nyt vielä kerran, toivottavasti menee perille... Lainanotto on ihmisä varten, jotka osaavat hoitaa asiansa! Sitä mieltä olen ollut koko ajan. En halua puuttua asiakkaittesi elämään. Enkä liiemmin halua neuvoa sinua, miten hoidat firmaasi. Jokainen vaan voi maalaisjärjellä ajatella, kannattaako maksusitoumusta vaatia... Ihan noin yleisellä tasolla, ei vaan sinun yrityksessäsi.

        Ja en myöskään halua esittää mitään häissäni. JOs on iso suku ja paljon ystäviä, joiden kanssa haluaa juhlia niin SE MAKSAA! Kerropa sadalla pitopalvelun hinta 25€/hlö ja iltapala 5€/hlö lisäksi, paikan vuokra n. 600€, bändi saman verran... Puvut, sormus, valokuvaaja, kutsut, kiitoskortit ym "pikkisälä", häämatka käyttövaroineen...

        Ok, nyt voit väittää ettei niitä kaikkia tarvita. Ehkä ei, mutta ne ovat sellaiset häät jotka me haluamme. Eikä siinä ole mitään, millä "esittää rikasta" vaan ihan tavallisa häihin liittyviä asoita. Ehkä minä kuulun niihin onnekkaisiin, joiden liitto kestää, ja haluan juhlia häitäni sen ainoan kerran kunnolla. Ja siihen lienee oikeus...


      • Minä vaan
        jenna kirjoitti:

        En millään jaksaisi toistaa itseäni, mutta sanon nyt vielä kerran, toivottavasti menee perille... Lainanotto on ihmisä varten, jotka osaavat hoitaa asiansa! Sitä mieltä olen ollut koko ajan. En halua puuttua asiakkaittesi elämään. Enkä liiemmin halua neuvoa sinua, miten hoidat firmaasi. Jokainen vaan voi maalaisjärjellä ajatella, kannattaako maksusitoumusta vaatia... Ihan noin yleisellä tasolla, ei vaan sinun yrityksessäsi.

        Ja en myöskään halua esittää mitään häissäni. JOs on iso suku ja paljon ystäviä, joiden kanssa haluaa juhlia niin SE MAKSAA! Kerropa sadalla pitopalvelun hinta 25€/hlö ja iltapala 5€/hlö lisäksi, paikan vuokra n. 600€, bändi saman verran... Puvut, sormus, valokuvaaja, kutsut, kiitoskortit ym "pikkisälä", häämatka käyttövaroineen...

        Ok, nyt voit väittää ettei niitä kaikkia tarvita. Ehkä ei, mutta ne ovat sellaiset häät jotka me haluamme. Eikä siinä ole mitään, millä "esittää rikasta" vaan ihan tavallisa häihin liittyviä asoita. Ehkä minä kuulun niihin onnekkaisiin, joiden liitto kestää, ja haluan juhlia häitäni sen ainoan kerran kunnolla. Ja siihen lienee oikeus...

        Kaikki on saatava, oli rahaa taikka ei.
        Nyt ymmärrän, miksi pitää järjestää rahattomana suuret häät...

        Tuosta häihin kuulumisesta vielä sen verran, että siihen ei välttämättä kuulu kuin pari, joka haluaa naimisiin. Vihkiminen ei sinällään vielä maksa MITÄÄN.


      • jenna
        Minä vaan kirjoitti:

        Kaikki on saatava, oli rahaa taikka ei.
        Nyt ymmärrän, miksi pitää järjestää rahattomana suuret häät...

        Tuosta häihin kuulumisesta vielä sen verran, että siihen ei välttämättä kuulu kuin pari, joka haluaa naimisiin. Vihkiminen ei sinällään vielä maksa MITÄÄN.

        Meillä on maksuasiat hoidettu. Osa on jo maksettu, ja ne mitä ei vielä ole, niin rahoitus on kunnossa niidenkin osalta. Emme ole miljonäärejä, mutta emme rahattomiakaan.

        Arvasin oikein että takerrut tuohon listaan mitä häämme sisältävät. Sanoinkin että ne on sellaisia asioita, joita me haluamme. JOku käy kesken työpäivän maistraatissa ja palaa töihin, siviilisääty vaihtuneena. Kukin tavallaan. Mutta taitaa aika moni haluta hieman enemmän...


      • kirsikka
        jenna kirjoitti:

        Meillä on maksuasiat hoidettu. Osa on jo maksettu, ja ne mitä ei vielä ole, niin rahoitus on kunnossa niidenkin osalta. Emme ole miljonäärejä, mutta emme rahattomiakaan.

        Arvasin oikein että takerrut tuohon listaan mitä häämme sisältävät. Sanoinkin että ne on sellaisia asioita, joita me haluamme. JOku käy kesken työpäivän maistraatissa ja palaa töihin, siviilisääty vaihtuneena. Kukin tavallaan. Mutta taitaa aika moni haluta hieman enemmän...

        enemmän ja jättää maksamatta kun ei enää pysty maksamaan.

        Ja kyllä olen toisen nickin kanssa samaa mieltä siitä, että häiden kuten muunkin ostettavan tulee lähteä tarpeesta eikä siitä, mitä niihin muka kuuluu. Tai mitä halutaan. Se haluuminen menee vaan helposti överiksi. Miten se menikään? Velka on veli otettaessa ja velipuoli maksettaessa.


      • morsian05
        kirsikka kirjoitti:

        enemmän ja jättää maksamatta kun ei enää pysty maksamaan.

        Ja kyllä olen toisen nickin kanssa samaa mieltä siitä, että häiden kuten muunkin ostettavan tulee lähteä tarpeesta eikä siitä, mitä niihin muka kuuluu. Tai mitä halutaan. Se haluuminen menee vaan helposti överiksi. Miten se menikään? Velka on veli otettaessa ja velipuoli maksettaessa.

        kun tartut muiden vastausten yksityiskohtiin ja viet itse keskustelua sivuraiteille. Sitten hermostut kun muut eivät pysy valitsemassasi aiheessa, vaikka et itsekään pysy. Kuten jo moneen kertaan sinulle on vastattu: moinen käytös, josta syytät asiakkaistasi täytyy olla harvinaista, koska emme ole sellaisesta kuulleet, emmekä itse niin toimi. Joten vastausta et tuohon kysymykseesi täältä saa, vaikka kuinka jankkaisit. Anna jo olla. Kysypä vaikka mielummin niiltä asiakkailtasi ja raivoa niille. Turha täällä on tuittuilla.


      • ei muka
        morsian05 kirjoitti:

        kun tartut muiden vastausten yksityiskohtiin ja viet itse keskustelua sivuraiteille. Sitten hermostut kun muut eivät pysy valitsemassasi aiheessa, vaikka et itsekään pysy. Kuten jo moneen kertaan sinulle on vastattu: moinen käytös, josta syytät asiakkaistasi täytyy olla harvinaista, koska emme ole sellaisesta kuulleet, emmekä itse niin toimi. Joten vastausta et tuohon kysymykseesi täältä saa, vaikka kuinka jankkaisit. Anna jo olla. Kysypä vaikka mielummin niiltä asiakkailtasi ja raivoa niille. Turha täällä on tuittuilla.

        täällä ole rahaa pyytänyt lahjoihin. salli mun nauraa!


      • morsian05
        ei muka kirjoitti:

        täällä ole rahaa pyytänyt lahjoihin. salli mun nauraa!

        Olet kyllä mahtava keskustelija vaadit muita pysymään sinun määrämässä alkuperäisessä asetelmassa, mutta itse hypit aihesta toiseen miten sattuu. Ja nyt päätit, että kyseessä olikin pelkkä rahalahjojen toivominen? Minä kun ymmärsin alkuperäisen viestisi perusteella, että kyseessä oli morsiusparit, jotka järjestävät juhlia joihin heillä ei ole varaa. Rahalahjojen toivomiseen voi olla muitakin perusteita kuin häiden maksaminen jälkikäteen. Myöhemmin kuljetit keskustelun hääpareihin jotka järjestävät häänsä kepulikonstein ja menettävät luottotietonsa... ym. Ja mielipiteeni on edelleen, että aika harvinaista tuollainen taitaa olla ja saisit kiukuttelusi oikeaan osoitteeseen kun kohdistaisit sen niihin asiakkaisiisi etkä tänne.

        Eli mm. tähän kommenttiisi vastasin:

        "Mutta olet jo unohtanut että alkuasetelmassa olivat he, joilla ei ole rahaa vaan he yrittävät käyttää kepulikonsteja saadakseen mitä tahtovat. Sinä neuvot näitä rutjakkeita pankkiin, mutta millä he sitä sen enempää maksavat, JOS edes saavat luottoa? Ja kun se jää maksamatta, on edessä maksuhäiriö ja elämän huomattava vaikeutuminen.

        vai oletko jo muuttanut mielesi taas sen suhteen mistä tässä threadissa saa keskustella?


      • Minä vaan
        morsian05 kirjoitti:

        Olet kyllä mahtava keskustelija vaadit muita pysymään sinun määrämässä alkuperäisessä asetelmassa, mutta itse hypit aihesta toiseen miten sattuu. Ja nyt päätit, että kyseessä olikin pelkkä rahalahjojen toivominen? Minä kun ymmärsin alkuperäisen viestisi perusteella, että kyseessä oli morsiusparit, jotka järjestävät juhlia joihin heillä ei ole varaa. Rahalahjojen toivomiseen voi olla muitakin perusteita kuin häiden maksaminen jälkikäteen. Myöhemmin kuljetit keskustelun hääpareihin jotka järjestävät häänsä kepulikonstein ja menettävät luottotietonsa... ym. Ja mielipiteeni on edelleen, että aika harvinaista tuollainen taitaa olla ja saisit kiukuttelusi oikeaan osoitteeseen kun kohdistaisit sen niihin asiakkaisiisi etkä tänne.

        Eli mm. tähän kommenttiisi vastasin:

        "Mutta olet jo unohtanut että alkuasetelmassa olivat he, joilla ei ole rahaa vaan he yrittävät käyttää kepulikonsteja saadakseen mitä tahtovat. Sinä neuvot näitä rutjakkeita pankkiin, mutta millä he sitä sen enempää maksavat, JOS edes saavat luottoa? Ja kun se jää maksamatta, on edessä maksuhäiriö ja elämän huomattava vaikeutuminen.

        vai oletko jo muuttanut mielesi taas sen suhteen mistä tässä threadissa saa keskustella?

        Kirjoita kohtaan, johon olen ensin kirjoittanut, äläkä sotke kuvitelmissasi asioihin muita henkilöitä.

        Taisi tulla iso moka nyt, lainasit minun kirjoittamaani tekstiä viestissäsi kolmannelle henkilölle, ilmoittamatta kuitenkaan lähdettä. Siitä joutuu edesvastuuseen. Lue vaikka säännöt. Sitaattikin ainoastaan kirjoituksen alussa, joten kirjoituksestasi pääsee käsitykseen, et olen kirjoittanut koko sen lopun, jota en ole kirjoittanut!! Ilmeisesti haluasit vielä näin erehdyttää muita lukijoita ja herjata minua.

        Otanpa asiasta selvää. Perästä kuuluu.


      • itsenäinen
        morsian05 kirjoitti:

        kun tartut muiden vastausten yksityiskohtiin ja viet itse keskustelua sivuraiteille. Sitten hermostut kun muut eivät pysy valitsemassasi aiheessa, vaikka et itsekään pysy. Kuten jo moneen kertaan sinulle on vastattu: moinen käytös, josta syytät asiakkaistasi täytyy olla harvinaista, koska emme ole sellaisesta kuulleet, emmekä itse niin toimi. Joten vastausta et tuohon kysymykseesi täältä saa, vaikka kuinka jankkaisit. Anna jo olla. Kysypä vaikka mielummin niiltä asiakkailtasi ja raivoa niille. Turha täällä on tuittuilla.

        Kun me avioiduimme 10 v sitten,kutsussa ei ollut mitään mainintaa lahjoista.
        Ystävistä sit muutama kyseli,mitä haluaisimme,johon vastasimme,ettemme tarvitse yhtään mitään!Pyysin kierrättämään sanaa eteenpäin.

        Juhlissa oli 50 henkeä,kaikki läheisiä ystäviä ja sukulaisia.Kaikki myös tiesivät ettemme odottaneet lahjoja,halusimme vain järjestää iloiset juhlat tärkeän asian vuoksi.

        Ei laitettu edes lahjapöytää,joku sit haki ylimääräisen penkin,johon ihmiset kantoivat mitä persoonallisimpia muistamisia!
        Meillä oli todella hauskaa niitä tutkiessamme.

        Myöhemmin saimme myös kiitosta siitä,ettei stressattu pienituloisia ystäviämme,vaan jokainen sai antaa tai olla antamatta!


    • big

      Kerronpa hieman eräistä tuttuni häistä.. en nyt yleistä!

      Eräät henkilöt aikoivat mennä naimisiin.. tytöllä oli suuria unelmia häitä varten, mutta mies vaan sanoi: mä en pankkiin mee ottaa turhaa lainaa joidenki häiden takia!!

      No.. häät tuli häät meni.. vieraita ei kutsuttu ku noin 10.. Waude mitkä häät! kirkko aivan tyhjänä.. kun ei voitu edes kirkkoon kutsua pienen budjetin takia..

      Noh, kun "vieraat" pääsivätkin pariskunnan kotiin ruokaan olikin tuhlattu yli 3000 mk, ja ruokaa jäi ylikin.. silloin sulhanen otti ja soitti näille "ei kutsutuille sukulaisille" ja sanoi että tulkaa vaan syömään, ruokaa jäi yli.. arvatkaa tuliko ne?

      sitten hieman myöhemmin kun lahjoja alettiin avaamaan oli sulhasen vanhemmat antanut 3000 mk hääparille ja morsiamen isä oli antanut 1000 mk..
      sulhanen ylisti omia vanhempiaan ja vähätteli morsiamen isän lahjaa kaikkien vieraiden myös kyseessä olevien ihmisten kuullen..

      sitten tulikin häiden paras kommentti: Nyt on melkein kaikki kustannukset saatukin maksettua.. kyllä tuli rahat käyttöön ku ruokaan ja akan pukuun meni niin paljon rahaa..

      millä rahoilla luulette tämän parin maksaneen häänsä?? ja kuinka paljon he lahjoja ja vieraita arvosti?

      • sääli sitä naista

        Sääli sen naisen puolesta, että meni noin moukkamaisen miehen kanssa naimisiin.

        Mieheni ei ikinä nolaisi minua julkisesti kun ei tee sitä kahden keskenkään.

        Opetelkaa ihmiset käyttäytymään!


    • Kummallista!

      Miksi myyjä suostuu tuollaiseen? Monessa paikassa on pakko maksaa ennakkoa? Jos vaikka puvun tilannut ei haekaan pukua tms. niin saa sitten edes jotain. Ja pukua ei saa itselleen ennen kuin sen on maksanut? Tai sitten voi tehdä laskun ja jos sitä ei maksa niin laittaa sen sitten perintätoimiston hoidettavaksi.

      Missään häissä missä olen ollut ei ole ollut pakko antaa rahaa vaan tavaralahjatkin on kelvanneet.

      • Minä vaan

        Minun syynihän se on, jos luotan ihmiseen. Sehän on selvä!
        Eihän se mitään väärin tee, joka petos mielessään tulee liikkeeseeni ja selittää ummet ja lammet saadakseen puvun jopa ilman käsirahaa...Hän tietää rahavaransa, hullua on minunkin alkaa pyytämään vakuuksia, että rahat myös tulevat!

        Näinhän se tietenkin on. Sinun mielestäsi. Ei minun.

        Tuosta puvun luovutuksesta. Jo otsakkeessa kerroin, kuinka homma etenee. Valitellaan rahapulaa ja luvataan maksaa häälahjoista. Monta kertaa vain käy niin, että rahaa ei saadakaan tarpeeksi. Yleensä saan, mutta usein vasta häälahjoista! Ymmärretty?

        Eräskin morsian maksoi kyllä käsirahan, melko vaatimattomasta puvusta, ja korjautti sitä sitten useilla sadoilla euroilla. Kun luovutuspäivä tuli, hän soitti minulle ja kysyi, joska saa puvun maksamatta (vasta lahjoista lupasi maksaa). Kieltäydyin ja hän huusi puhelimeen että pilasin hänen häänsä...Ja korjauskulut jäivät omaksi tappiokseni! Muitakin töitä olisi ollut tarjolla, mutta en voinut ottaa, koska korjailin tätä yhtä niin paljon ja kauan! Myös minun aikani maksaa, olen yrittäjä.

        Paras missä olen ollut mukana, oli kaksoishäät, joiden molemmat morsiamet olivat asiakkaitamme. Molemmille puvut. Tyttäret kävivät milloin mitäkin vaatimassa ja muuttelemassa, miltei päivittäin. Vieraita oli kutsuttu yli viisisataa. Kulut olivat sekä morsiuspuvun että pitojen osalta melko suuret. Käsirahaa saimme minä ja sisareni molemmat n. 15 % arvioidusta loppusummasta. Kaikki muut ovat yhä maksamatta. Kun hääpäivä koitti, he hakivat puvut ja sanoivat, että miehet käyvät puvut maksamassa. Luotimme siihen.
        Näitä miehiä ei ole näkynyt vieläkään. Aikaa on kulunut lähes kymmenen vuotta. Perinnässä ovat, mutta taitaa olla muutakin taikka sitten hyvin vähän tuloja...

        Tappiota tuli melkoinen erä. Ja eniten minua ihmetyttää se, että joku pitää tätä minun syynäni, eikä petoksen tekijän oma-aloitteisena harhautuksena! Onnea elämänkatsomuksesi kanssa. Nyt ymmärrän, miksi näitä tapauksia on niin paljon!


      • ave.maria

        Että on petos huijata tavaraa ilman että aikoo maksaa!
        Toisaalta, samanlainen idiootti ei ymmärrä, että tappiota tulee myös siitä myyntihinnan ja käsirahan välisestä osasta.
        Jos pukua korjaillaan (kuten usein tehdään) sitä on aina hankalampi myydä eteenpäin! Vielä hullumpi tilanne mittatilauspuvulla...
        Samoin, laskun voi jättää maksamatta, ja viedä puvun käsirahalla. Näin se tulee halvemmaksi.

        Oudon moraalitonta joukkoa hääsaiteilla!


    • jenna

      Hyvä "Minä vaan", ihmetyttää sinun asenteesi täällä palstalla. Olet kokenut vääryyttä joidenkin asiakkaittesi taholta, mikä on ikävää. Ehkä pitäisi antaa palaute heille suoraan. Sen sijaan käyttäydyt täällä kuin me kaikki häitämme suunnittelevat toimisimme samalla tavalla, mikä ei todellakaan pidä paikkaansa. Ehkä jotkut pyytävät rahaa lahjaksi tökeröin keinoin, mutta emme kaikki. Ja jos rahaa lahjaksi saa, niin eikö sillä sitten saisi maksaa mahdollisia jäljelle jääneitä kuluja? Vai pitääkö sillä ostaa astioita ja maljakoita ym. "lahjatavaraa"?

      Kun rehti morsian puolustautuu syytöksiäsi vastaan ja kirjoittelee mielipiteitä, miten muuten esim maksuasiaa voisi hoitaa, niin nekin käännät minua ja muita vastaan. Yhtäkkiä esim. lainan otto on kaiken pahan alku ja juuri, avioliitto kariutuu jne. Miksi se edes on sulle niin suuri ongelma? Tai miksi teet siitä ongelman? Moni ottaa lainaa autoakin varten, huonekaluja maksetaan osamaksulla, puhumattakaan pienemmistä velaksi ostoista... Miksi juuri häät pitäisi olla asia, johon pitää olla sentilleen summa kasassa ennen kuin edes häitä suunnittelee? Ihmeellinen asenne! Häät ovat kuitenkin ehkä onnellisin perhejuhla ja niiden suunnittelu ihanaa puuhaa. Miksi pitää hääfoorumeille tulla tuolla asenteella? Toki epäkohdista saa ja pitääkin puhua, mutta sinulla on jokin pakkomielle teilata kaikki mitä täällä keskustellaan. Aina pitää löytää jokin uusi asia, jolla hyökätä vastaan. Katkeruutta?

      Ja jos nyt joku on vastannut "väärään" kohtaan viestiketjussa niin ei se nyt mikään rikos ole :) Mieti nyt vähän asioiden mittasuhteita.

      Oletko muuten ajatellut että jotkut asiakkaasi saattaa sut tunnistaa viestien perusteella. Kannattaa ehkä miettiä mitä asiakkasita täällä kirjoittaa ja millaisen kuvan itsestään antaa? Saatta joku mennä teettämään pukunsa muualle. Minä ainakin menisin...

      • ulla

        en ota muuten kantaa mihinkään, mutta jäin ihmettelemään, mistä syytät ja miksi? Sitä paitsi en oikein pysynyt kelkassa siinäkään, mistä hänet voisi tunnistaa? Tuon tyyppisiä yrityksiä on Suomessa varmasti satoja. Samoin asiakkaita, jotka ovat jättäneet laskunsa häitten osalta maksamatta!
        Vaikka yrität antaa, syystä taikka toisesta, kovasti sellaista kuvaa, ettei heitä ole nimeksikään, se ei pidä paikkaansa. Ja jos omakohtainen kokemus kerran menee yrittäjän tiedon edelle, kerron, että tässä kaupungissa tunnen monia, jotka ovat menetelleet tuolla tavalla. Siis makselleet lahjarahoista, ja ensin suurinpiirtein nähneet painajaisia siitä, ettei saadakaan rahaa tarpeeksi. Joten ei se nyt niin harvinaista ole. Kuten ei sekään, että jättää vallan maksamatta, sellainenkin pari on tiedossani. Se firma, johon heiltä jäi maksamatta haki itsensä konkurssiin ja sen pitäjä ilmoitti, ettei homma kannata kun porukka ei maksa laskujaan. Käsiraha ei oikein vastaa koko summaa. Olisi kohtuutonta ja välistä kai mahdotontakin vaatia koko summaa etukäteen.

        Kysyisinkin sulta, mitä sinulla on tätä aloitusta vastaan? Jos se ei kerran koske sinua, etkä asiasta mitään teidä, miksi osallistut tähän? Lapsellisuuttasiko?
        Suosittelisin myös sinulle sitä asenteen tarkistusta.


      • jenna
        ulla kirjoitti:

        en ota muuten kantaa mihinkään, mutta jäin ihmettelemään, mistä syytät ja miksi? Sitä paitsi en oikein pysynyt kelkassa siinäkään, mistä hänet voisi tunnistaa? Tuon tyyppisiä yrityksiä on Suomessa varmasti satoja. Samoin asiakkaita, jotka ovat jättäneet laskunsa häitten osalta maksamatta!
        Vaikka yrität antaa, syystä taikka toisesta, kovasti sellaista kuvaa, ettei heitä ole nimeksikään, se ei pidä paikkaansa. Ja jos omakohtainen kokemus kerran menee yrittäjän tiedon edelle, kerron, että tässä kaupungissa tunnen monia, jotka ovat menetelleet tuolla tavalla. Siis makselleet lahjarahoista, ja ensin suurinpiirtein nähneet painajaisia siitä, ettei saadakaan rahaa tarpeeksi. Joten ei se nyt niin harvinaista ole. Kuten ei sekään, että jättää vallan maksamatta, sellainenkin pari on tiedossani. Se firma, johon heiltä jäi maksamatta haki itsensä konkurssiin ja sen pitäjä ilmoitti, ettei homma kannata kun porukka ei maksa laskujaan. Käsiraha ei oikein vastaa koko summaa. Olisi kohtuutonta ja välistä kai mahdotontakin vaatia koko summaa etukäteen.

        Kysyisinkin sulta, mitä sinulla on tätä aloitusta vastaan? Jos se ei kerran koske sinua, etkä asiasta mitään teidä, miksi osallistut tähän? Lapsellisuuttasiko?
        Suosittelisin myös sinulle sitä asenteen tarkistusta.

        Sanoinkin että epäkohdista on hyvä puhua. En vaan ymmärrä sitä kun heti aloituksessa todettiin tähän tyyliin: "Täällä on kai ennenkin puhuttu kuinka muka häitä ei maksella lahjavaroista. Se on vale." Ikään kuin se olisi yleinen tapa toimia. Näin ei ole. Varmasti joku niin toimii, mutta ärsyttää tämä morsianten jatkuva syyttely lahjarahoista. Ikäänkuin kaikki olisivat niin kylmän laskelmoivia. Eikä hänelläkään ollut esittää mitään faktaa siitä kuinka yleistä se on. Minä en ole kuullut kenekään toimivan niin. Kai joku saa rehtejä ihmisiäkin puolustaa? Ja tiedän asiasta enemmän kuin uskotkaan.

        Ja esim. laina-asiat teilattiin heti erittäin lapsellisella tavalla...avioliiton kariutumiset jne.

        Jos firma menee konkkaan sen takia, ettei saa asiakkaalta rahoja, niin ehkä olisi kannattanut miettiä uusia käytäntöjä jo paljon aiemmin...mutta se ei varsinaisesti kuulu tähän. Miksi muuten olisi kohtuutonta vaatia maksua etukäteen? Paikka, josta minä pukuni tilaan veloittaa 50% jo tilausvaiheessa, jolloin samalla allekirjoitetaan sopimus puvun lunastamisesta. Mikä mahdottomuus se on?

        Tämä asia kyllä koskee myös minua siinä mielessä, että olen se maksaja. Noin 5000-6000€ menee erinäisiin asioihin häihin liittyen. Ja sen saa kyllä hoidettua ilman kepulikonstejakin. Ei sellaista summaa ole ainakaan minulla laittaa suoraan tililtä eteenpäin, mutta joka sentti maksetaan.

        Uskon, että epärehellisiä ihmisiä löytyy, aivan varmasti. Ja on todella ikävää jos sellaisen kanssa joutuu yhteistyötä tekemään. Haluan vaan tuoda esille, ettei kaikki todellakaan ole sellaisia. Onko se lapsellista?


      • ulla
        jenna kirjoitti:

        Sanoinkin että epäkohdista on hyvä puhua. En vaan ymmärrä sitä kun heti aloituksessa todettiin tähän tyyliin: "Täällä on kai ennenkin puhuttu kuinka muka häitä ei maksella lahjavaroista. Se on vale." Ikään kuin se olisi yleinen tapa toimia. Näin ei ole. Varmasti joku niin toimii, mutta ärsyttää tämä morsianten jatkuva syyttely lahjarahoista. Ikäänkuin kaikki olisivat niin kylmän laskelmoivia. Eikä hänelläkään ollut esittää mitään faktaa siitä kuinka yleistä se on. Minä en ole kuullut kenekään toimivan niin. Kai joku saa rehtejä ihmisiäkin puolustaa? Ja tiedän asiasta enemmän kuin uskotkaan.

        Ja esim. laina-asiat teilattiin heti erittäin lapsellisella tavalla...avioliiton kariutumiset jne.

        Jos firma menee konkkaan sen takia, ettei saa asiakkaalta rahoja, niin ehkä olisi kannattanut miettiä uusia käytäntöjä jo paljon aiemmin...mutta se ei varsinaisesti kuulu tähän. Miksi muuten olisi kohtuutonta vaatia maksua etukäteen? Paikka, josta minä pukuni tilaan veloittaa 50% jo tilausvaiheessa, jolloin samalla allekirjoitetaan sopimus puvun lunastamisesta. Mikä mahdottomuus se on?

        Tämä asia kyllä koskee myös minua siinä mielessä, että olen se maksaja. Noin 5000-6000€ menee erinäisiin asioihin häihin liittyen. Ja sen saa kyllä hoidettua ilman kepulikonstejakin. Ei sellaista summaa ole ainakaan minulla laittaa suoraan tililtä eteenpäin, mutta joka sentti maksetaan.

        Uskon, että epärehellisiä ihmisiä löytyy, aivan varmasti. Ja on todella ikävää jos sellaisen kanssa joutuu yhteistyötä tekemään. Haluan vaan tuoda esille, ettei kaikki todellakaan ole sellaisia. Onko se lapsellista?

        kuulehan, kun täällä myöskin sanotaan, että ei ole yleistä maksaa häitää lahjoista, koska en tunne yhtäkään niin tehnyttä...Miten asia sen pätevämpi muka on? Ehkä kuitenkin yrittäjällä on parempi näppituntuna siihen miten asioista hoidellaan. Miksi sitä vastustat? Pitäähän yrittäjän tietää, monestakin syystä, miten ja miksi toimitaan.
        Muistaakseni juuri sinä, vihjailit että kannattaa pitää hänen (aloittajan) suukki kiinni asiakkaitten asioista, nyt taas olet vaatimassa että kirjanpito esiin, todisteeksi. Miksi tämmöstä soutamista ja huopaamista, jenna? Mitä todisteita sulla muka on esittää, ettei noin tehdä? Sitä vaaditaan myös sinun sanojesi tueksi.

        Luin tässä aamusella ketjua uudelleen ja se mitä minä siitä ymmärsin, oli kyllä se, että lainaaKAAN ei kannata ottaa jos ei pysty makselemaan takaisin. Sekä sit se, että kaikki ei saa sitä lainaa. Ovat hakeneet mutteivat saaneet. Ja sitten saapuvat tehden kauppoja petosmielessä. Joten kyllä sullakaan ei nyt ole ymmärrys paikoillaan, taikka sitten ihan piruuttasi käyt vääristelemään tuotakin asiaa.

        Tarkoitin muuten KOKO ( 100% en 50% ) maksua etukäteen! Kannatttaisiko sinun perehtyä kirjoitetun ymmärtämiseen paremmin? Saisit vähemmän riitaa aikaan ja heillä säilyisi mielenkiinto kirjoittaa ja lueskella jotka sen jo osaavat, ilman että sähläät täällä väärinymmärryksinesi. Vai teetkö sen tahallasi?

        Tunnen muuten useita henkilöitä (pareja), joilla on vielä osituksessa vähennetty häistä aiheutuneita lainoja. Niin komeasti pitää juhlia, jostain syystä, vaikka erotaan parin vuoden sisällä. Kyllä munkin on sanottava että en tätä aivan ymmärrä.

        Meinaatko, ettei tuosta aloituksesta päässyt siihen käsitykseen ettei se koske kaikkia? Mikä hiton huoli sulla oli "rehellisten puolesta", kun se aloitus ei edes koskenyt maksamatta jättämistä, vaan lahjoista häiden maksamista? Onko se mielestäs epärehellisyyden merkki?


      • Pulla
        ulla kirjoitti:

        en ota muuten kantaa mihinkään, mutta jäin ihmettelemään, mistä syytät ja miksi? Sitä paitsi en oikein pysynyt kelkassa siinäkään, mistä hänet voisi tunnistaa? Tuon tyyppisiä yrityksiä on Suomessa varmasti satoja. Samoin asiakkaita, jotka ovat jättäneet laskunsa häitten osalta maksamatta!
        Vaikka yrität antaa, syystä taikka toisesta, kovasti sellaista kuvaa, ettei heitä ole nimeksikään, se ei pidä paikkaansa. Ja jos omakohtainen kokemus kerran menee yrittäjän tiedon edelle, kerron, että tässä kaupungissa tunnen monia, jotka ovat menetelleet tuolla tavalla. Siis makselleet lahjarahoista, ja ensin suurinpiirtein nähneet painajaisia siitä, ettei saadakaan rahaa tarpeeksi. Joten ei se nyt niin harvinaista ole. Kuten ei sekään, että jättää vallan maksamatta, sellainenkin pari on tiedossani. Se firma, johon heiltä jäi maksamatta haki itsensä konkurssiin ja sen pitäjä ilmoitti, ettei homma kannata kun porukka ei maksa laskujaan. Käsiraha ei oikein vastaa koko summaa. Olisi kohtuutonta ja välistä kai mahdotontakin vaatia koko summaa etukäteen.

        Kysyisinkin sulta, mitä sinulla on tätä aloitusta vastaan? Jos se ei kerran koske sinua, etkä asiasta mitään teidä, miksi osallistut tähän? Lapsellisuuttasiko?
        Suosittelisin myös sinulle sitä asenteen tarkistusta.

        Minä vaan taisi vaihtaa lennossa nimimerkkiä ullaksi. Tyyli säilyi samana, isot alkukirjaimet vain katosivat.

        Tylsempää jankkausta olen harvoin lukenut.

        Ai niin ja itse asiasta, ettei siitä päästä sanomaan: on se muuten ihan kauhiaa että järjestetään häät, joihin ei ole varaa ja sitten sitä muilla maksatetaan. Ja että kehdataan vielä hääLAHJOJEN kanssa laskelmoida ja yrittäjää kusettaa. Ja on kyllä käsittämätöntä että näitä ihmisiä on ihan hirveästi, jotka näin tekevät.

        Ja sitten vastaus ketjun aloittajan kysymykseen: Jaa-a, kaipa se on tämä nykyaika. Kun hienot häät vaan pitää saada ja muille näyttää, vaikka oikeasti ollaan ihan PA.

        Tämän kai halusit kuulla?


      • jenna
        ulla kirjoitti:

        kuulehan, kun täällä myöskin sanotaan, että ei ole yleistä maksaa häitää lahjoista, koska en tunne yhtäkään niin tehnyttä...Miten asia sen pätevämpi muka on? Ehkä kuitenkin yrittäjällä on parempi näppituntuna siihen miten asioista hoidellaan. Miksi sitä vastustat? Pitäähän yrittäjän tietää, monestakin syystä, miten ja miksi toimitaan.
        Muistaakseni juuri sinä, vihjailit että kannattaa pitää hänen (aloittajan) suukki kiinni asiakkaitten asioista, nyt taas olet vaatimassa että kirjanpito esiin, todisteeksi. Miksi tämmöstä soutamista ja huopaamista, jenna? Mitä todisteita sulla muka on esittää, ettei noin tehdä? Sitä vaaditaan myös sinun sanojesi tueksi.

        Luin tässä aamusella ketjua uudelleen ja se mitä minä siitä ymmärsin, oli kyllä se, että lainaaKAAN ei kannata ottaa jos ei pysty makselemaan takaisin. Sekä sit se, että kaikki ei saa sitä lainaa. Ovat hakeneet mutteivat saaneet. Ja sitten saapuvat tehden kauppoja petosmielessä. Joten kyllä sullakaan ei nyt ole ymmärrys paikoillaan, taikka sitten ihan piruuttasi käyt vääristelemään tuotakin asiaa.

        Tarkoitin muuten KOKO ( 100% en 50% ) maksua etukäteen! Kannatttaisiko sinun perehtyä kirjoitetun ymmärtämiseen paremmin? Saisit vähemmän riitaa aikaan ja heillä säilyisi mielenkiinto kirjoittaa ja lueskella jotka sen jo osaavat, ilman että sähläät täällä väärinymmärryksinesi. Vai teetkö sen tahallasi?

        Tunnen muuten useita henkilöitä (pareja), joilla on vielä osituksessa vähennetty häistä aiheutuneita lainoja. Niin komeasti pitää juhlia, jostain syystä, vaikka erotaan parin vuoden sisällä. Kyllä munkin on sanottava että en tätä aivan ymmärrä.

        Meinaatko, ettei tuosta aloituksesta päässyt siihen käsitykseen ettei se koske kaikkia? Mikä hiton huoli sulla oli "rehellisten puolesta", kun se aloitus ei edes koskenyt maksamatta jättämistä, vaan lahjoista häiden maksamista? Onko se mielestäs epärehellisyyden merkki?

        Kuulehan ulla...tai "Minä vaan"...miten vaan. Ehkä ei ole fiksua haukkua yleisesti asiakkaitaan edes anonyymisti. Olisin vaan ollut kiinnostunut esim jostain prosenttiosuudesta niistä, jotka eivät maksa tilauksiaan ajoissa. Tai jos sitä ei edes vaadita, niin sehän on sitten asiakkaan ja yrittäjän välinen asia.

        Ja luehan ihan uudelleen, mitä olen kirjoittanut, niin ei tarvitsisi toistaa itseään jatkuvasti. Taitaa olla aivan joku muu kuin minä, joka ei ymmärrä/halua ymmärtää lukemaansa.

        "Tarkoitin muuten KOKO ( 100% en 50% ) maksua etukäteen!" JOs tuolla tarkoitit sitä oman pukuni maksamista, niin olen maksanut sen 50% jo pari kuukautta sitten kun puku tilattiin toiset 50% kun puku tulee, eli toukokuun aikana. Olen siihen sitoutunut kirjallisesti. Häät ovat elokuussa, eli mun matematiikan mukaan olen maksanut siihen mennessä 100% hinnan. En tiedä miten sinä asian ymmärrät.

        Mutta tämä "keskustelu" täällä etenee niin asiattomaksi, että ehkä keskustelen mieluummin hääasioista foorumeilla, jossa on miellyttävämpi ilmapiiri ja vähemmän katkeria kommentoijia... Mukavaa kevättä kaikille häitään suunnitteleville :)


    • MantyAnna

      Näinhän se menee, että lahjoista maksellaan sitten häiden kuluja. Me otettiin häitä varten ihan häälaina. 4000€ laina riitti meille, kun vieraita oli 50. Loput maksettiin sitte omasta pussista.

      Tuo 4000€ häälaina on nyt maksettu jo pois ja ei kyllä kaduta lainan ottaminen. Saatiin järjestää juuri sellaiset häät kun haluttiin ja ei tarvinnut pihistellä mistään. Lainakin saatiin kilpailuttamalla mielestäni kohtuullisen edullisesti. Suosittelen kyllä häälainan kilpailutukseen tätä sivustoa: https://www.haalaina.com/

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      361
      4214
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1789
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1546
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      64
      1539
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1360
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1331
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      52
      1329
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      202
      1318
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1208
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1205
    Aihe