Lahden esikoiset

Anonyymi

Onko lahden esikoisissa minkä sukunimisiä? Kuinks paljo?
(En tarkoita esikoislestadiolaisia, vaan heistä lähteneitä esikoisia)

13

1133

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tietääkö kukaan?

    • Anonyymi

      hiltusia,

    • Anonyymi

      Ahtialalaiset on oikea termi. Silloin ei mene sekaisin esikoislestadiolaisten kanssa. Liike perustettiin Ahtialassa pidetyssä kokouksessa.

      • Anonyymi

        Miten se poikkeaa esikoislessuista?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten se poikkeaa esikoislessuista?

        nää "essut" ja "eslessut" on perustettu eri vuosituhannella

        muitakin eroja varmaan löytyy


    • Anonyymi

      Molemmat ovat rekisteröityjä yhdistyksiä.
      Molemmissa on Kristukseen monia uskovia ihmisiä, samoista ja eri suvuista.
      Jumalan lapsi on uudestisyntynyt - ylhäältä - niin kuin Jeesus sanoi Nikodemukselle.
      Jumalan lapseus ei sido ketään mihinkään tiettyyn yhdistykseen, vaikka kristittyjen yhteys onkin erinomainen asia.
      Ihmisillä on taipumus hakeutua samanhenkisten ihmisten ja sukulaisten (ei aina) lähelle, sinne missä keskinäinen rakkaus ei joudu niin suurelle koetukselle ja yhteenkuuluvaisuuden tunne on jotenkin koettavissa.

      Olemme kaikki, lähes aina samaa mieltä siitä, että ainoastaan usko Kristukseen pelastaa, mutta pian alamme rakentamaan kristillisyyden rakennusta hyvän perustuksen päälle; puista, heinistä ja oljista, jolloin erimielisyydet alkavat ja paisuvat niin, että olemme jakaantuneet, ei vain kahdeksi joukoksi vaan tuhansiksi eri joukoiksi. Näin on käynyt apostolisesta ajasta alkaen.

      Jeesus sanoi jäähyväisrukouksessaan: "Mutta en minä rukoile ainoastaan näiden edestä, vaan myös niiden edestä, jotka heidän sanansa kautta uskovat minuun, että he kaikki olisivat yhtä, niinkuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa, että hekin meissä olisivat, niin että maailma uskoisi, että sinä olet minut lähettänyt. Ja sen kirkkauden, jonka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille, että he olisivat yhtä, niinkuin me olemme yhtä - minä heissä, ja sinä minussa - että he olisivat täydellisesti yhtä, niin että maailma ymmärtäisi, että sinä olet minut lähettänyt ja rakastanut heitä, niinkuin sinä olet minua rakastanut. Isä, minä tahdon, että missä minä olen, siellä nekin, jotka sinä olet minulle antanut, olisivat minun kanssani, että he näkisivät minun kirkkauteni, jonka sinä olet minulle antanut, koska olet rakastanut minua jo ennen maailman perustamista. Vanhurskas Isä, maailma ei ole sinua tuntenut, mutta minä tunnen sinut, ja nämä ovat tulleet tuntemaan, että sinä olet minut lähettänyt. Ja minä olen tehnyt sinun nimesi heille tunnetuksi ja teen vastakin, että se rakkaus, jolla sinä olet minua rakastanut, olisi heissä ja minä olisin heissä." Joh. 17

      • Anonyymi

        Onkohan tuo kuitenkin aivan liian vaikeaa teksiä ymmärtää uskoa ihmiselle, joka uskoo vain esikoislestadiolaisuuteen?

        Heillehän esikoislestadiolaisille saarnataan ja opetetaan niin, että vain uskomalla esikoislestadiolaisuuteen ja pitämällä siitä yhdistyksestä kiinni, voi tulla autuaaksi.

        Kyllä pitävät eriseuraisena sinunlaistasi kirjoittajaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onkohan tuo kuitenkin aivan liian vaikeaa teksiä ymmärtää uskoa ihmiselle, joka uskoo vain esikoislestadiolaisuuteen?

        Heillehän esikoislestadiolaisille saarnataan ja opetetaan niin, että vain uskomalla esikoislestadiolaisuuteen ja pitämällä siitä yhdistyksestä kiinni, voi tulla autuaaksi.

        Kyllä pitävät eriseuraisena sinunlaistasi kirjoittajaa.

        Sillähän ei ole merkitystä minä joku ketäkin pitää.

        Nimim. Anonyymi
        10.08.2021 13:23 Kertoi tyjentävästi mitä Jumalan sana opettaa.


    • Anonyymi

      Löytyykö muka oikeasti niinkin etelästä? Mistä niitä on Lahteen asti pesiytynyt?

      • Anonyymi

        Mitä "niitä"?

        Silloin kun nimimerkillä kirjoitellaan ei muiden henkilöiden nimien julkaisu ole sallittua. Avauksen kysymys on siis lain vastainen.

        Esikoiset.fi Täältä löytyy tiedot heille, joita kiinnostaa oikeassa mielessä. Voi kuunnella saarnoja ja tutustua toimintaan.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Esikoislestadiolaiset.ry ja Esikoiset.ry eroja on turha jahkailla tällaisilta palstoilta.
      Kotisivuilta sen näkee. Ja parhaiten eron voi kokea, käymällä itse tutustumassa.

    • Anonyymi

      mitä väliä onko vl, esikoinen, muu helluntalainen tai ateisti?

      ihmistä kuuluu kohdalla ihmisenä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4071
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3418
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2959
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2901
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2234
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2171
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1935
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1930
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1879
    Aihe