Varhain aloitettu hoito heikentää psykoosipotilaiden toimintakykyä

Anonyymi

Monelle skitsofreniaa tai muuta psykoosisairautta sairastavalle potilaalle on sanottu psykiatrisessa hoidossa, että heidän psykoosinsa on neurotoksinen aivoille ja sitoutuminen lääkehoitoon on tämän johdosta ensiarvoisen tärkeää. Potilaslain 5.1 § mukaan potilaalla on oikeus saada tietoa omasta terveydentilastaan, hoidon merkityksestä ja eri hoitovaihtoehdoista. Lisäksi potilaslain 6.1 § potilasta on hoidettava yhteisymmärryksessä hänen kanssaan ja potilaalla on lähtökohtaisesti oikeus kieltäytyä hoidosta. Toisin sanoen potilaalla on tai pitäisi olla Suomessa oikeus tietoon perustuvaan suostumukseen.

Valehtelu potilaalle hänen terveydentilastaan ja sen merkityksestä rikkoo potilaslakia. Tästä huolimatta psykiatrisessa hoidossa esitetään toistuvasti täysin tekaistuja, todentamattomia väitteitä potilaiden sairaudesta. Psykoosin neurotoksisuus-hypoteesi on yksi tällainen väite. Hypoteesin esitti R J Wyatt vuonna 1991, minkä jälkeen siitä tuli tutkijoiden ja psykiatrien lempihypoteesi. Hypoteesi perustuu havainnoille, että lyhytkestoisissa alle kaksi vuotta kestävissä kokeissa lyhyemmän psykoosijakson kokeneet potilaat olivat hieman parempia toimintakyvyltään kuin potilaat, joilla oli takanaan pidempi psykoosijakso ennen ensimmäistä osastohoitoa. Tämä poiki monenlaisia aivokuvantamistutkimuksia, joilla yritettiin löytää vahvistus hypoteesille. Luonnollisesti osa löysi tällaisen yhteyden, mutta esimeriksi vuonna 2013 julkaistun tutkimuskatsauksen mukaan tutkimusten mukaan hypoteesille ei ole saatu vahvistusta. Psykoosi ei siis ole neurotoksinen aivoille, mitään eroa ei löydy varhain ja myöhemmin lääkehoidon aloittaneiden aivojen rakenteessa tai toiminnassa.
https://www.cambridge.org/core/journals/psychological-medicine/article/abs/does-active-psychosis-cause-neurobiological-pathology-a-critical-review-of-the-neurotoxicity-hypothesis/583A3977051B1AD9FA827C8C439FD622

Vuonna 2020 eräs tutkijaryhmä saikin päähänsä tutkia, johtuuko tilastollinen assosiaatio pidemmän hoitamattoman psykoosijakson ja heikomman toimintakyvyn välillä vain illuusiosta joka syntyy, kun verrataan kahta sairauden eri vaiheissa olevaa ryhmää toisiinsa. He tutkiva 287 skisofreniadiagnoosin ja skitsoaffektiivisen diagnoosin saanutta potilasta ja havaitsivat, että pidempi hoitamaton psykoosijakso ei ennustanut heikkoa psykososiaalista toimintakykyä. Hypoteesin ennusteen mukaisesti pidemmän hoitamattoman psykoosijakson toimintakyky heikkeni eniten ennen hoidon aloittamista, varhain hoidettujen eniten hoidon jälkeen. Seurantajaksolla päin vastoin lääkehoidon varhain aloittaneiden potilaiden toimintakyky oli heikompi kuin myöhään aloittaneiden. Tässä korostuukin se, miten tutkimusasetelmalla ja tutkimusajalla voi olla merkittäviä vaikutuksia siihen, millaisia assosiaatioita löydetään. Niiden tarkoitushakuinen tulkinta ilman, että mahdollisia muita vaikuttavia muuttujia tutkitaan, on huonoa tiedettä. Lääkärit jotka käyttävät tuollaisia hypoteeseja pelotellakseen potilaansa lääkitykselle, ovat huonoja lääkäreitä ja rikkovat lakia. Moni potilas luulee varmaan vieläkin, että hänen psykoosinsa tuhoaa hänen aivonsa ja siksi pitää käyttää psykoosinestolääkkeitä, jotka itsessään oikeasti surkastuttavat aivoja monien eläinkokeiden mukaan.

https://ajp.psychiatryonline.org/doi/10.1176/appi.ajp.2019.19030324

14

812

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Minua lääkäri juuri pelotteli aivovauriolla psykoosin kohdalla ja kertoi psykoosilääkkeen tarpeellisuudesta. Täyttä valetta.

      • Anonyymi

        On törkeää henkistä väkivaltaa kertoa nuorelle hyväuskoiselle ihmiselle, jolla on elämä edessä, että hänellä on jokin fiktiivinen aivosairaus joka tuhoaa hänen hermostonsa. Lääkärit ilmeisesti koulutetaan käyttämään tuollaista henkistä väkivaltaa potilaitaan kohtaan, ihan sama mitä se tekee ihmiselle ja hänen minäkuvalleen. Ilmeisesti mielenterveyspotilaille pitää valehdella, jotta he suostuisivat hoitoon, koska sen lääketieteellisen hoidon tieteellinen pohja on oikeasti niin hutera. Vedetään hatusta joku hassunhauska hypoteesi joka sopii omaan maailmankuvaan, ja aletaan aggressiivisesti levittää sitä tosiasiana valtaväestölle ja potilaille, vaikka kyseessä on 30 vuotta vanha heikolle näytölle pohjautuva hypoteesi. Moni pitäisi ehdottomasti vallan väärinkäyttönä, jos vaikka häiriintynyt vanhempi uskottelisi omalle lapselleen, että hänellä on etenevä aivosairaus joka vie häneltä tulevaisuuden ja mahdollisuuden normaaliin elämään. Mielisairaanhoidossa tuo on normaalia ja hyväksyttyä toimintaa, vaikka kohteena on usein puolustuskyvyttömät teinit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On törkeää henkistä väkivaltaa kertoa nuorelle hyväuskoiselle ihmiselle, jolla on elämä edessä, että hänellä on jokin fiktiivinen aivosairaus joka tuhoaa hänen hermostonsa. Lääkärit ilmeisesti koulutetaan käyttämään tuollaista henkistä väkivaltaa potilaitaan kohtaan, ihan sama mitä se tekee ihmiselle ja hänen minäkuvalleen. Ilmeisesti mielenterveyspotilaille pitää valehdella, jotta he suostuisivat hoitoon, koska sen lääketieteellisen hoidon tieteellinen pohja on oikeasti niin hutera. Vedetään hatusta joku hassunhauska hypoteesi joka sopii omaan maailmankuvaan, ja aletaan aggressiivisesti levittää sitä tosiasiana valtaväestölle ja potilaille, vaikka kyseessä on 30 vuotta vanha heikolle näytölle pohjautuva hypoteesi. Moni pitäisi ehdottomasti vallan väärinkäyttönä, jos vaikka häiriintynyt vanhempi uskottelisi omalle lapselleen, että hänellä on etenevä aivosairaus joka vie häneltä tulevaisuuden ja mahdollisuuden normaaliin elämään. Mielisairaanhoidossa tuo on normaalia ja hyväksyttyä toimintaa, vaikka kohteena on usein puolustuskyvyttömät teinit.

        koululääketiede on pelkka huijari psykiatrian osalta,
        ainoa joka valehtelee olevansa ainoa oikea näkymättpmän sisimmän niin orthodoxinen oppi ja näkijä, että heillä ainoana maapallolla on oikeus leimata, pakko lääke myrkky hoitoja antaa
        pidättää ja sitten kiristää vapaudella sanoen, ulos et påäse kunnes tuotat rahaa tällä tai tuolla myrkyllä itseäsi tuhomallla.

        psykiatriaa voi hyvin verrata muuhun ihmiskauppaan, jossa ihmiskaupan uhri pidatetään, kidutetaan valtion huumeluolissa ja lasketaan vapauteen ainostaan siinä tapauksessa mikäli hän sitotutuu kehoaan mytkyttämällå tuottamaan rahaa sutenööreilleen, jotka tässä tapauksessa ovat kaikki jotka myrkky pikleri rahalla elävät ja linnamaiset talonsa rakentavat
        (apteekkarit ja big farma )

        ylipäätään koko koululääketiede muistuttaa mafiaa.


    • Anonyymi

      Itselläni todettiin skitsofrenia jo nuoriso osastolla. En kuullut ääniä tai muutakaan vaan minulla oli jatkuva paniikkihäiriö hulluksi tulemisen pelosta ja jota pahennettiin jatkuvasti, jos siellä olisivat kertoneet että sinulla on paniikkihäiriö, eikä olisi etsitty jokaisesta persoonan kohdasta virheitä olisin varmasti paremmassa kunnossa. Lisäksi ne lääkkeet jotka aiheuttivat valtavia sivuoireita ja sinua pidettiin vankilassa, etkä päässyt ulos ja näin se on ollut osastolla aina. Luulin saavani lohdutusta ja tukea, mutta sainkin vain traumatisoivan kokemuksen ja päälle lääkket jotka tuhosivat aivoni ja aiheuttivat valtavia sivuoireita, jos potilas asiamiehelle valittaa. Kaikki pistetään potilaan hulluden syyksi ja jos osastolla valittaa hoidosta, eikä syö lääkkeitä laitetaan pakkohoitoon. Että sellaista!

      • Anonyymi

        Tuo on hyvä kuvaus siitä, millainen vaikutus hoidon tulkintakehyksellä on potilaan psyykkiseen toimintakykyyn. Monet potilaat aidosti kuvittelevat, että heillä on jokin krooninen kemiallinen epätasapaino aivoissa ja että jos he lopettavat lääkkeiden syönnin, he tulevat hulluksi ja menettävät järkensä. Esimerkiksi relapsitutkimuksissa (joissa sokkoutus aina purkautuu enemmän tai vähemmän) voidaan hyödyntää kyseisiä uskomuksia (koska niissä on lähtökohtaisesti aivopestyjä hoitomyönteisiä ihmisiä). Ihmisethän tuottavat itselleen ahdistusta, unettomuutta ja paniikkihäiriön tasoisia pelkotiloja (joita usein tulkitaan paranoiaksi) pelkästään luomalla odotuksia siitä, mitä tapahtuu kun häneltä lopetetaan lääkitys, usein käytännössä seinään muutamassa päivässä. Ja kun suurin osa relapseista on juuri tuon tasoisia reaktioita eivätkä oikeasti mitään psykooseja, niin saadaan relapseja tuotettua pelkästään hoitomyönteisten potilaiden tulkinnoille pohjautuvilla odotuksilla ja vieroitusoireilla.

        Psykiatrit voivat päästää suustaan mitä tahansa sontaa ilman, että joutuvat siitä koskaan vastuuseen. Sinun kokemuksesi on varmasti täysin aito ja uskottava, koska mielisairaanhoidossa ihan oikeasti tulkitaan harhaisesti potilaiden ongelmia, koska hoito on niin vahvasti teoriavetoista ja lääkeorientoitunutta. Oikeasti potilaan kokemuksella hoidosta ei ole juurikaan väliä, koska kaikki erimielisyys potilaan omista subjektiivisista kokemuksista ilmentävät psykiatreille potilaan . sairaudentunnottomuutta. Diagnoosit ja kirjaukset ovat psykiatreille oiva väline suojella itseään, koska ne pohjautuvat vain ja ainoastaan psykiatrien omiin tulkintoihin potilaan oireistosta, vaikka potilas usein tietää ja ymmärtää paljon paremmin, mitä hän kokee, miten hän kokee ja miksi hän kokee asiat kuten kokee.


      • Anonyymi

        Jos sä jotain cerro
        Cerro olevas halla-aholainen
        vassarille
        Maolainen sakulle
        .. ne ei o biolog. vanhem. corviccei
        .. ne my asteittainen hiljentyminen
        .. lopulta vaa katot Pasilaa etkä tee muuta
        ku hymähtelet
        .. arviointikyky laitetaan pois
        .. ne ottaa asteittain kaiken pois
        mitä kerrot
        .. ihancu cadulla
        .. cerrot katulaiselle
        .. mulla on kara
        .. se kaira sen idellensä
        .. tuhoaa sen sun käytöstä
        .. cell aivod on
        .. ce älyncä ppiilotacon
        .. moni kakku päältä ym älä halba
        möy tyhmyyxiäsi
        .. lääcceistä reflux
        .. lääceistä voikko mitö
        .. virman biicciinnn
        .. virabeli
        .. saatti ekstra
        .. ei lääkkär miul humbuug
        luvannukka ku
        laukkas huljuuna gaubass
        .. duudsonit hyppii räjäyttelee
        maalaa tapettiin tussilla
        hakkaa nauraa hohottaen
        .. skitsou wakavalla ilmeellä
        certoo
        .. mina olen prinsessa
        .. olen tanskan prinsessa
        .. ei se noi mee
        .. hih
        .. mul on legoja
        .. mun legot leiccii
        ahdistuneesti
        cosca ne ei caicci hymyile
        .. tutkikaas tota, leekerit
        ..


    • Anonyymi

      Korona aika on lisännyt mielenterveysongelmia rankalla kädellä. Kuinkahan tästä selvitään.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      aloittaja voisi käyttää hoidon tilalla sanaa puoskaronti, sitähän psykiatria on

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Mulla aloitettiin psykoosilääkitys 15 vuotiaana ja oon syönyt sitä 6 vuotta. Pilannut koko elämän muttakun mulle vaan sanotaan koko ajan että kyllä niitä lääkkeiyä kannattaa syödä ku muuten en muka pärjää. Olin joskus tosi pirteä sosiaalinen ja tunteikas ihminen mutta olen lääkityksen takia muuttunut apaattiseksi, tunteettomaksi, puhumattomaksi, zombiksi joka on koko ajan väsynyt. En ole vuosiin pystynyt muodostamaan mitään järkeviä ajatuksia tai puhettakaan kun päässä lääkkeiden takia ihan tyhjä olo.
      Mulla on tänään hoitoneuvottelu ja aion sanoa lääkärille suoraan että en syö enää lääkkeitä tästä päivästä lähtien ku tuntuu että ne on pilannu mut ihmisenä. Oon syönyt siis ensin leponexia ja sitten vaihdettiin latudaan mutta oon kokenu että latuda on kamalampi lääke.
      Mulla sivuoireena on koko kropassa tuntuva väsymys, totaalinen tunteiden latistuminen ja kykenemättömyys muodostamaan ajatuksia ku pää ihan puuroinen.
      En muista koska viimeksi oisin tuntenut jotain. Iloa, surua, innostumista. Ja sit se jatkuva väsymys. Lääkkeet pilannut mun elämän. :(

      • Anonyymi

        Take me to church
        I'll worship like a dog at the shrine of your lies
        I'll tell you my sins so you can sharpen your knife
        Haha, aika hyvä biisi oikeestaan. Oon joskus käynyt kirkossa, mutten enää kyllä täysin muista miltä se todella tuntu.


      • Anonyymi

        Sinulle nuori, paljon voimia ja rohkeutta. Kyllä sinä pärjäät. Pidä huolta itsestäsi, olet oikeassa tuossa lääkeasiassa.
        Katso esim täältä, kokemusasiantuntijan tekstiä.
        https://madinfinland.org/author/tapio/


      • Anonyymi

        Sinun kannattaisi muuttaa Länsi-Pohjan sairaanhoitopiiriin. Keroputaan hoitomallissa, joka on käytössä koko Länsi-Pohjan sairaanhoitopiirin alueella, käytetään aluksi pienempää hoitoannosta lääkkeestä ja sen jälkeen kokeillaan lääkkeen lopetusta. Katso vaikka, kirjoitin tänään aikaisemmin tekstin aiheesta tälle palstalle otsikolla Psykoosilääkkeen vähentäminen ja lopettaminen Länsi-Pohjan sairaanhoitopiirissä kaikille mahdollista. Kunhan et kokeile huumeita tai saa esimerkiksi HIV:ta, niin kaikki menee hyvin. Keroputaan hoitomallissa kuunnellaan paljon enemmän potilaiden mielipiteitä. On oikeasti tosi huonoja nuo psykoosilääkkeet ja olet oikeassa siinä, että niistä nuo sinun kuvaamasi apaattisuus, jne, johtuvat. Olen tosi pahoillani, että sinulla on noin huono psykoosilääke. Kannattaa rauhassa miettiä oikeasti muuttoa Länsi-Pohjan sairaanhoitopiirin alueelle, jos avohoidon psykiatri ei meinaa antaa lupaa kokeilla psykoosilääkkeen lopetusta sillä paikkakunnalla, jossa nyt asut, tai jos sopivampaa psykoosilääkettä (tosi paljon sen normaaliannosta pienemmällä päivittäisannoksella) ei löydy. Kurkkaa vain tuo mainitsemani kirjoitus tältä palstalta, siinä voi olla sinulle hyödyllistä tietoa.


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5055
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3187
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1790
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1295
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1276
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1247
    Aihe