Maksueste,muu syy

Anonyymi

Vuositarkistus,otsikon mukaista meneillään. Kysymys: miten tarkoin ihmisen pitää osata tietää etukteen,miten tulot muuttuvat?
Kelalla on pääsy tulorekisteriin,kuluneet tulot löytää sieltä.
Työsopimukseni on muotoa 0-xxx guntia,tietyisdä viikkomäärissä. Eli mikäli itse ymmärrän,nollasopimus. Vaikka olisinkin hajulla,että työ voi muuttua kokopäivätyöksi,en virallisesti tiedä sitä ennenkuin asiasta ilmoitetaan/ sopimus vastaa tilannetta.
Luonnollisesti lopetan työnhaun,jos näin käy,tähän asti tunnit on vaihdelleet 60 ja hiukan yli sadan välillä/ kk.
Niin nytpä on sitten käsittelyssä as tuen vuositarkistus. Maksueste ja teksti,muu syy.
Olen vähän yli neljäsosan vuokrasta( noin satanen) saanut asumistukea.
Tulorekisterissä näkyy; heinäkuun palkka plus lomapalkka osalle heinäkuuta,osalle elokuuta.
Voiko vaikuttaa että on maksueste?
Eikös tavallaan as tukea makseta kunnes hakemus on käsitelty?
Enhän saa lomaltakaan mitään jahta palkkaa,vaan ansaitun kesäloman ajalta keskimääräisen palkkani.
Seuraava tilini tuleevasta syyskuussa,kun olen ensin tehnyt osan elokuuta.
Siihen asti täytyy syödä jamaksaa kaikki laskutkin.

18

7104

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eiks kukaan tiedä vastata mitään omakohtaisesta kokemuksesta?
      Ellen tuota maksuestettä ois huomannu,oisin ens kuun alussa nesteessä. Nyt kerkiän maksamaan lisää syyskuulle.
      Tarkistys siis käsiteltävänä.

    • Anonyymi

      Alottaja,että onkohan noista kahdesta vastauksesta päöteltävissä että korona jyllää? Vai onko kielitaito hukassa? Siitä maksuestejutusta ei saa auki,kelan sivuilla,että seälviäisi mikä.
      Enhän minä muuten kysyisi,onko kokemusta.

      • Anonyymi

        Jätä asumistuet nostamatta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jätä asumistuet nostamatta

        Jääväthän ne nostamatta, jos päätös tulee, ettei makseta. Nyt vain on kyseessä keskeneräinen homma Kelalla, käsittelyssä siis.
        Maksueste, muu syy.
        Tästä muusta syystä ei tarkempaa tietoa saa. ilmoitetaan vain keskimääräinen käsittelyaika, joka menisi sen seuraavan (mahdollisen) maksupvm ohi.
        Eli maksan syyskuun vuokraan lisuketta jo etukäteen, ettei tule hankaluuksia. Mikäli myöntävät as tuen, maksan lokakuulle sen määrän vähemmän vuokraa, minkä vuokranantaja saa syyskuulle takautuvasti.
        Miksi pitäisi jättää hakematta/nosamatta se tuki minkä voi saada?
        Mihinkä jalkapuurekisteriin millä koodilla siitä joudun?
        Olen töissä, joskin siis sellaisella sopimuksella ja tunneilla, että ihan kokonaan ilman tukia en tule toimeen.
        En hae toimeentulotukea enkä tarvitse, kun asumistuki, huonoina kuukausina myös jonkinverran soviteltua.


    • Anonyymi

      Muu syy?
      Kysyppä heti aamulla Kelasta mikä tuo muu syy on, ei sitä kukaan osaa edes arvata.
      Kela laittoi aikonaan maksuesteen sillä perusteella ettei mahdollinen takaisinperintä onnistu. Oikeusasiamiehelle tuo peruste ei kelvannut.

      • Anonyymi

        Niinpä. Mutta nytpä on niin, että Kelalla on tulorekistä saatujen tulotietojen mukaan, jo oin vuosi sitten tehty tarkistus.
        Totta kait se oli matalampi kuin ed vuonna, mutta kuitenkin Kelan ihan itse laskema päätös. Mitään näkymättömiä tuloja ei ole, ei omaisuutta jonka tuotot mihinkään vaikuttaisi jne.
        Oletin ainakin itse, että Kela lisää maksuesteen syyn. Ei ole lisännyt.
        Että vähän kryptistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä. Mutta nytpä on niin, että Kelalla on tulorekistä saatujen tulotietojen mukaan, jo oin vuosi sitten tehty tarkistus.
        Totta kait se oli matalampi kuin ed vuonna, mutta kuitenkin Kelan ihan itse laskema päätös. Mitään näkymättömiä tuloja ei ole, ei omaisuutta jonka tuotot mihinkään vaikuttaisi jne.
        Oletin ainakin itse, että Kela lisää maksuesteen syyn. Ei ole lisännyt.
        Että vähän kryptistä.

        Et sitten kysynyt suoraan Kelasta tuota muuta syytä ja sitä mistä se johtuu ja miten tuon maksuesteen saa poistettua.


    • Anonyymi

      "Kysymys: miten tarkoin ihmisen pitää osata tietää etukteen,miten tulot muuttuvat?"

      Jos kysytään tuloista, joita et ole vielä saanut, on kyse oletettavasti omasta arviostasi.

      Arvioi tulot reilusti alakanttiin, niin asumistukea ei ainakaan etukäteen katkaista.

      Jos arvioimasi tulot ylittyvät ja vaikuttavat alentavasti asumistukeen, niin asumistuki saatetaan periä takaisin, mutta siihen osaat sitten jo itsekin varautua.

    • Anonyymi

      En halua suoraan antaa arvioita tuloista.
      - nollatuntislpimus toistaiseksi.
      -työntekijämäörän vaihtelu lisää tai kutistaa tunteja,ei tiedossa niten kehittyy.
      - en kuitenjaan halua valehdella,joten rustasin ettei ennakoitavissa,joka on totuus.
      Tuntipalkkaani kyseltiin.
      Mitä tuntipalkkani suuruus sinänsä vaikuttaa mihinkään,sovitellussa tai asumistuessa?
      Eikös ne ole suoraan kuukausittaiset/ kausittaiset bruttotulot ku.massakin,asumistuessa vuositulot laskentaperuste?
      En ihan ai a ymmärrä.

      • Anonyymi

        Asumistuki lasketaan kerran vuodessa uudelleen määräaikaistarkistuksena. Siks siihen täytyy arvioida jonkin verran tuloja kun työ alkaa, siihen on saatava jonkinlainen arviolaskelma tulevalle vuodelle. Esim. työsopimuksesta voi palkan arvioida työtuntien ja tunti/ kuukausipalkan mukaisena. Ellei työpomimuksesta palkka/ työtunnit ilmene, on itse hyvä antaa edes jonkinlainen karkea palkka arvio.. Kyllä yleensä työnantaja nyt osaa edes sen mikä on tuntipalkka ja työtuntien määrä kuukaudessa. Eihän tulorekisteriä voi käyttää tulevan vuoden palkkojen arvioimiseen, sinnehän työnantaja ilmoittaa jo maksamansa palkat, ei tulevia palkkoja, eikä asumistukea lasketa joka kuukausi uudelleen niinkuin esim. työmarkkinatuki jos olet töissä.


      • Anonyymi

        Ensin kysyt:

        "Kysymys: miten tarkoin ihmisen pitää osata tietää etukteen,miten tulot muuttuvat?"

        Ja myöhemmin kirjoitat:

        "...joten rustasin ettei ennakoitavissa,joka on totuus."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asumistuki lasketaan kerran vuodessa uudelleen määräaikaistarkistuksena. Siks siihen täytyy arvioida jonkin verran tuloja kun työ alkaa, siihen on saatava jonkinlainen arviolaskelma tulevalle vuodelle. Esim. työsopimuksesta voi palkan arvioida työtuntien ja tunti/ kuukausipalkan mukaisena. Ellei työpomimuksesta palkka/ työtunnit ilmene, on itse hyvä antaa edes jonkinlainen karkea palkka arvio.. Kyllä yleensä työnantaja nyt osaa edes sen mikä on tuntipalkka ja työtuntien määrä kuukaudessa. Eihän tulorekisteriä voi käyttää tulevan vuoden palkkojen arvioimiseen, sinnehän työnantaja ilmoittaa jo maksamansa palkat, ei tulevia palkkoja, eikä asumistukea lasketa joka kuukausi uudelleen niinkuin esim. työmarkkinatuki jos olet töissä.

        Meillä on kaksi asumistukea Suomessa: Eläkeläisen Asumistuki ja Yleisnen Asumistuki. Kannattaa mainita kirjoituksessaan kumpaa asumistukea tarkoittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä on kaksi asumistukea Suomessa: Eläkeläisen Asumistuki ja Yleisnen Asumistuki. Kannattaa mainita kirjoituksessaan kumpaa asumistukea tarkoittaa.

        Hyvätuloiselle ei ole kumpaakaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asumistuki lasketaan kerran vuodessa uudelleen määräaikaistarkistuksena. Siks siihen täytyy arvioida jonkin verran tuloja kun työ alkaa, siihen on saatava jonkinlainen arviolaskelma tulevalle vuodelle. Esim. työsopimuksesta voi palkan arvioida työtuntien ja tunti/ kuukausipalkan mukaisena. Ellei työpomimuksesta palkka/ työtunnit ilmene, on itse hyvä antaa edes jonkinlainen karkea palkka arvio.. Kyllä yleensä työnantaja nyt osaa edes sen mikä on tuntipalkka ja työtuntien määrä kuukaudessa. Eihän tulorekisteriä voi käyttää tulevan vuoden palkkojen arvioimiseen, sinnehän työnantaja ilmoittaa jo maksamansa palkat, ei tulevia palkkoja, eikä asumistukea lasketa joka kuukausi uudelleen niinkuin esim. työmarkkinatuki jos olet töissä.

        Jo olikin tullut päätös, tippui noin 20 euroa aiemmasta asumistuesta.
        Anteeksi, nyt en ymmärrä miten selvittäisin tulevat tuloni kelalle, kun: minulla on työsopimusmuotona nollatuntisopimus, joka ei tarkoita nollaa tuntia, eikä nollaa euroa, mutta en voi työyhteisön tekijämäärän elämisen vuoksi ilmoittaa saavani yhtä paljon tuloja joka kk, kuin esimerkiksi nyt elokuusta tulen saamaan.
        Enkä ainakaan niin paljon saa kerralla mitenkään, muuna aikana vuoteen, kuin lomalla, tuli edellisen kk palkka.
        Lomapalkka, ehti tulla vielä muutaman pv palkka. Sittenpä en ole saanutkaan palkkaa kuin vasta saan syyskuun puolella, vajaamiehityksen ollessa olen tuurannut toistakin ihmistä.
        Mutta, henkilö palaa töihin, ja minun tuntini ja tuloni tippuvat.
        Tai sitten ei palaa- mitä ei vielä voikaan tietää.
        Olen jo pyytänyt vakioimaan työsopimuksen juttuja, nou nou tapahtunut.
        Mitenkä siis laskisin osapuilleen tulot eteenpäin? Ja kertoisin ne kelalle, kun totuus on tosiaan, että jossain kuussa on alle 80 työtuntia, jossain lähes 135-140.

        No, nyt kun päätös tuli. Olin ehtinyt maksaa syyskuun vuokran jo aiemmin ennen as tukihössötystä. Ja maksaa siihen lisää satasen koska kelalla oli maksueste päällä.
        Ja nyt siis lokakuun vuokrasta vähenee paitsi se minkä siitä lokakuusta saa vuokranantaja as tukea, myös vuokranantajalle maksamani lisuke, jonka piti paikata sitä kelan maksuestettä.
        etä tämmöistä, kunhan vuokrat kummallekin kuulle yhteenlaskettuna, ja kahdella jaettuna täsmää että saan tulokseksi yhden kk vuokran kun lasken.

        Että sitähän se tietää, kun kelalla ei ole kiire joko tehdä hylsyä hakemukseen tai päätöstä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jo olikin tullut päätös, tippui noin 20 euroa aiemmasta asumistuesta.
        Anteeksi, nyt en ymmärrä miten selvittäisin tulevat tuloni kelalle, kun: minulla on työsopimusmuotona nollatuntisopimus, joka ei tarkoita nollaa tuntia, eikä nollaa euroa, mutta en voi työyhteisön tekijämäärän elämisen vuoksi ilmoittaa saavani yhtä paljon tuloja joka kk, kuin esimerkiksi nyt elokuusta tulen saamaan.
        Enkä ainakaan niin paljon saa kerralla mitenkään, muuna aikana vuoteen, kuin lomalla, tuli edellisen kk palkka.
        Lomapalkka, ehti tulla vielä muutaman pv palkka. Sittenpä en ole saanutkaan palkkaa kuin vasta saan syyskuun puolella, vajaamiehityksen ollessa olen tuurannut toistakin ihmistä.
        Mutta, henkilö palaa töihin, ja minun tuntini ja tuloni tippuvat.
        Tai sitten ei palaa- mitä ei vielä voikaan tietää.
        Olen jo pyytänyt vakioimaan työsopimuksen juttuja, nou nou tapahtunut.
        Mitenkä siis laskisin osapuilleen tulot eteenpäin? Ja kertoisin ne kelalle, kun totuus on tosiaan, että jossain kuussa on alle 80 työtuntia, jossain lähes 135-140.

        No, nyt kun päätös tuli. Olin ehtinyt maksaa syyskuun vuokran jo aiemmin ennen as tukihössötystä. Ja maksaa siihen lisää satasen koska kelalla oli maksueste päällä.
        Ja nyt siis lokakuun vuokrasta vähenee paitsi se minkä siitä lokakuusta saa vuokranantaja as tukea, myös vuokranantajalle maksamani lisuke, jonka piti paikata sitä kelan maksuestettä.
        etä tämmöistä, kunhan vuokrat kummallekin kuulle yhteenlaskettuna, ja kahdella jaettuna täsmää että saan tulokseksi yhden kk vuokran kun lasken.

        Että sitähän se tietää, kun kelalla ei ole kiire joko tehdä hylsyä hakemukseen tai päätöstä.

        Ei pitäisi antaa Kelan maksaa tuota asumistukea vuokranantajalle sanoi kuka mitä tahansa, sotkua siitäkin vaan seuraa kun Kela töpeksii jossain vaiheessa kuitenkin, ei sittenkään vaikka se olisi kirjattu vuokrasopimukseen.
        Ei pidä mennä edes sanomaan vuokranantajalle että saa asumistukea ja sitä se ei saa selville kun tieto on salassa pidettävä.
        Moni saa välillä asumistukea ja sitten taas tilanteen muuttuessa ei saa ja vuokranantajan ei tarvitse tietää tuosta mitään kun sille on riitettävä että saa sen vuokran. Ei liene yhtään tapausta että vuokrananataja olisi irtisanonut vuokrasopimuksen sillä perusteella ettei saa asumistukea suoraan Kelalta vaikka vuokrasopimuksessa niin sanotaan kun ei tuollainen ehto ole vuokarasomuksen irtisanomisperuste eikä taida olla lain mukainenkaan tuollainen ehtokaan.
        Yllämainituista ja periaatteellisista syistä johtuen en ole millonkaan antanut Kelan maksaa asumistukea suoraan vuokranantajalle.


    • Anonyymi

      Silloinhan vasta tietää kun KELan tuet kilahtaa tilille, mitenkään voi muuten tietää...
      Kela voisi kysyä itseltään.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Tulorekisteri on kätevä. Ihan palkansaajallekin, on helppo tarkistaa sieltä jo ennen tilipäivää, ettäliksa on tulossa sapuilleen oikein.
        Eikä tarvitse tulotietoja toimitella määrätyille tahoille- esimerkiksi sovitellun maksajalle. se rumba jäi pois, kun piti odottaa paperista palkkalaskelmaa, tai tulostaa se jostain, mistä sen saa ja kiikuttaa sitten sovitellun maksajalle lähtemään.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      4
      1559
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      19
      1181
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      1039
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      19
      1038
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      5
      1031
    6. 4
      922
    7. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      1
      918
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      3
      911
    9. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      6
      904
    10. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      1
      892
    Aihe