Pyöräilijöiden ja sähköpotkulautailijoiden valvonta

Anonyymi

Herra Pasterstein on ollut ulkoilemassa!

Tulisitko myös valvomaan ja sakottamaan Ruoholahteen, jossa sadat pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat ajavat päivittäin jalankulkijoille varatulla alueella Länsisatamankadun ja Tallberginkadun välillä. Väylän molemmissa päissä on pyörällä ajo kielletty liikennemerkki, mutta ei se näitä ajoneuvoja estä ajamassa siellä.

Alueella on hyvin merkitty opasteet ja kartat kiertoteistä.

Pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat eivät yhtään välitä meistä jalankulkijoista; nuorista, vanhoista, liikuntarajoitteisista, päiväkotiryhmistä.
Ajajat kovaa, pujottelevat, ajavat lähellä välillä hihaa hipoen tai jopa osuen. Huutavat, soittavat pyöränkelloa vaatien tilaa jne jne. Muutama päivä sitten sähköpotkulautailija ajoi päiväkotiryhmän ohi kovaa ja väliä oli n. 30-40 cm! Mitä olisi tapahtunut jos se pieni taapero olisi hieman siirtynyt?

Pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat jopa väittävät, että siinä on pyörätie, väittävät, että siinä saa ajaa, koska ei ole pyörätietä yms tekosyitä.

Pyörätie merkitään aina pyörätien liikennemerkillä. Sähköpotkulautailijoita koskee pyöräilijöiden liikennesäännöt. Pyöräilijöitä koskee pääosin samat liikennesäännöt kuin muita ajoneuvoja.

Ellei ole pyörätietä niin silloin ajetaan ajoradalla. Mikäli siellä ei uskalla ajaa niin sitten vaikka kävellään.

Herra Pastersteinin kannattaa varata monia poliiseja sakottamaan, sillä ei kaksi ehdi. Tunnissa tulee enemmän sakkoja kuin Kaisaniemenkadulla.

Valvontapyyntö on tehty jo kesäkuussa, mutta ei teitä ole näkynyt. Onko syynä se, että autolla ei pääse viereen vaan joutuu kävelemään?

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/skuuttijahti-helsingissa-poliisi-nappasi-rysan-paalta-13-kurvailijaa-40-minuutissa-nain-ei-todellakaan-saa-tehda-sahkopotkulaudalla/8209254#gs.8pig0o

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008186056.html

20

694

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tässä Herra Pastersteinin Twitteristä eräs keskustelun pätkä:

      Jan Jarho
      @jarho_jan
      5t
      Vastauksena käyttäjälle
      @DPasterstein
      Mä ymmärrän että vilkkaaseen aikaan ei ole hyvä pyöräillä/lautailla jalkakäytävällä mutta onhan se huomattavasti turvallisempi paikka kuin ajorata.

      Dennis Pasterstein
      @DPasterstein
      ·
      4t
      Kenelle, sille näkövammaiselle joka käveli koiran kanssa vai vanhukselle joka könkkäsi hissukseen eteenpäin. Oikeat kulkuväylät kannattaa selvittää etukäteen ja jos jonnekin ei suoraan pääse niin aina voi kävellä.

      Jalkakäytävät jalankulkijoille - pyörätiet pyöräilijöille-

      - - - -

      Näin se on, että pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat, jotka haluavat muka oman turvallisuuden takia ajaa jalkakäytävillä, tulevat vaarantamaan meidän jalankulkijoiden turvallisuuden.

      Helsingissä on turvallista ajaa ajoradalla ellei ole pyörätietä kunhan itse noudattaa liikennesääntöjä. Mikäli jossakin ei uskalla ajaa niin sitten tulee etsiä kiertotie tai kävellä.

      Puhun omasta kokemuksesta, sillä en ole koskaan ajanut jalkakäytävillä missään. Tarkoittaa niin Suomea kuin muuta Eurooppaa ja olen erittäin hyvin hengissä!

    • Anonyymi

      Tietyillä vuokralaudoilla nopeuden voi rajoittaa sovelluksesta 15km/h, jonka perusteella se kuuluisi jalankulkia avustaviin ajoneuvoihin, jolla saisi siis ajaa jalkakäytävällä. Trafin sivuilla on lisäksi maininta, että myös "itsestään tasapainottuvilla" kevyillä sähköajoneuvoilla saa kävelyvauhtia mennä jalkakäytävällä. Nyt kuitenkin uutisten mukaan poliisi sakoittanut useita helsingissä kun jalkakäytävällä menneet (tuskin kellään sitä rajoitusta päällä ollut). Mikähän sakoituksen peruste, jos laudan nopeuden on esim rajoittanut siihen 15km/h. Käsittääkseni sillon olisi laillista mennä...

      https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/sahkoiset-liikkumisvalineet

      • Anonyymi

        Suomessa myytävät ja vuokrattavat sähköpotkulaudat ovat rakenteelliseltaan nopeudeltaan yli 15 km/h. Ne kuuluvat aina pyörätielle ja ajoradalle nopeudesta tai nopeuden rajoittamisesta huolimatta.

        Itsestään tasapainottuvilla kevyillä sähköajoneuvoilla saa mennä kävelyvauhtia jalkakäytävällä huomioiden jalankulkijat.

        Sähköpotkulaudat ja esim. tuo itsestään tasapainottuva kevyt sähköajoneuvot ovat ihan eri asia.

        Jos et uskalla ajaa sähköpotkulaudalla ajoradalla ellei ole pyörätietä, niin etsi vaihtoehtoinen reitti, jätä ostamatta tai vuokraamatta sähköpotkulauta tai taluta jalkakäytävällä.

        Laittamastasi linkistä selviää hyvin tiedot.

        Minä melko vanha ihminen uskallan ajaa pyörällä esim. Helsingin keskustassa ajoradalla noudattaen liikennesääntöjä eli ei jalkakäytävillä, yksisuuntaista pyörätietä oikeaan suuntaan, pyöräkaistaa oikeaan suuntaan, en aja yksisuuntaista ajorataa väärään suuntaan ellei sitä ole liikennemerkillä sallittu, en aja punaisia päin, käytän hämärällä/pimeällä valoja, väistän suojatielle aikovia/olevia ja näytän suuntamerkkiä yms.

        Kysyt sakotuksen perustetta: se on se, että sähköpotkulautojen rakenteellinen nopeus on yli 15 km/ ja kulkevat max 25 km/h.

        Laillista ei ole ajaa jalkakäytävillä sähköpotkulaudoilla ja polkupyörillä. Mikäli sähköpotkulautayhtiöt muuttavat niiden rakenteellista nopeutta, taitaa olla tehdastyötä, niin silloin asia on eri. En usko, että sellaiseen menevät.

        Miten monessa maassa missä on paljon vilkkaampi liikenne kuin Suomessa, niin sähköpotkulautailijat ajavat ajoradalla ei jalkakäytävillä?


      • Anonyymi

        "Mikähän sakoituksen peruste, jos laudan nopeuden on esim rajoittanut siihen 15km/h. Käsittääkseni sillon olisi laillista mennä..."
        Olet käsittänyt oikein, on laillista mennä, KÄVELYVAUHTIA.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mikähän sakoituksen peruste, jos laudan nopeuden on esim rajoittanut siihen 15km/h. Käsittääkseni sillon olisi laillista mennä..."
        Olet käsittänyt oikein, on laillista mennä, KÄVELYVAUHTIA.

        Väitän ettei saa. Laitteissa saa olla tehoa maksimissaan 1 kW ja maksiminopeus saa olla enintään 15 km/h. Maksiminopeus ei ole sama kuin rajoitettu nopeus. Laiteen maksiminopeus kun on 15 km/h, niin se ei voi mennä lujempaa. Hitaammin saa ja pitääkin usein ajaa (kävelynopeutta).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mikähän sakoituksen peruste, jos laudan nopeuden on esim rajoittanut siihen 15km/h. Käsittääkseni sillon olisi laillista mennä..."
        Olet käsittänyt oikein, on laillista mennä, KÄVELYVAUHTIA.

        Maksimissaan 25 km/h nopeuteen pystyvän sähköpotkulauta ei muutu lailliseksi jalkakäytävällä, vaikka sillä ajaisi kävelyvauhtia. Sama sähköpyörällä, mutta sen sentään pyöräilijät ymmärtävät itsekin. VAIN jos ajaa säköpotkulaudalla jonka RAKENTEELLINEN suurin mahdollinen nopeus on 15 km/h, sillä saa ajaa jalkakäytävällä. Kaikki vuokralaudat ovat rakenteellisesti 25 km/h nopeudelle ja niitä on ajettava polkupyörän säännöillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maksimissaan 25 km/h nopeuteen pystyvän sähköpotkulauta ei muutu lailliseksi jalkakäytävällä, vaikka sillä ajaisi kävelyvauhtia. Sama sähköpyörällä, mutta sen sentään pyöräilijät ymmärtävät itsekin. VAIN jos ajaa säköpotkulaudalla jonka RAKENTEELLINEN suurin mahdollinen nopeus on 15 km/h, sillä saa ajaa jalkakäytävällä. Kaikki vuokralaudat ovat rakenteellisesti 25 km/h nopeudelle ja niitä on ajettava polkupyörän säännöillä.

        Se on juuri noin. Rajoitettu nopeus ei vaikuta asiaan mitenkään. Ei sähköautolla tai muullakaan vastaavalla sähköajoneuvolla saa ajaa jalkakäytävällä, vaikka sen nopeus rajoitettaisiin15 km/h. Rakenteellinen nopeus ratkaisee.


    • Anonyymi

      Hyvä juttu, että valvotaan. Siihen samaan kun saadaan valvontaa kevyen liikenteen väylille väärinpysäköidyille autoille, niin tilanne paranisi valtavasti.

      • Anonyymi

        autojen pysäköinnin sakottaminen ei mitenkään auta sähköpotkujen liikennerikkomuksiin.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Nuo Kepperin videot on todella hyviä. Etenkin niiden, joiden mielestä pyöräilijät on suoraan saatanasta ja yrittää vaan tappaa kaikki, kannattaa katsoa niitä ajatuksen kanssa.


    • Anonyymi

      Kiinassa ajellaan polkuvehkeillä isoilla ja leveillä kaduilla!🍌🍌🍌

    • Anonyymi

      Sähköpotkulaudat, jotka kulkevat enemmän kuin 25 km/h, niin niitä kulkee myös pääkaupunkiseudulla niin jalkakäytävillä, yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä kuin pyörätiellä.

      Sen näkee siitä, että kun ajoradalla on esim. 40 km/h, niin autoilijat jäävät toiseksi sähköpotkulaudalle, joka ajaa viereisellä jalkakäytävällä, yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä tai pyörätiellä.

      Onko jalkakäytäväillä meidän jalankulkijoiden, pikkulapsesta vaariin/mummoon asti turvallista kävellä? Ei ole, koska jo laillista nopeutta kulkevat sähköpotkulaudat ja pyöräilijät kuljettajineen aiheuttaa jalankulkijoille vaaraa ja kolhuja.

      Sähköpotkulaudat ja pyörät eivät kuulu jalkakäytäville vaan ajoradalle tai pyörätielle!

      Pasterstein porukoineen, saisitte vielä enemmän valvoa sähköpotkulautailijoiden ja pyöräilijöiden ajotapoja!

      Jalkakäytävät jalankulkijoille, ajoneuvot h........n!

    • Anonyymi

      Ajoneuvolla ajo on tarkkaan säänneltyä ja tiukasti valvottua.

      • Anonyymi

        Säännöt pitää osata ja niitä tulee noudattaa ja myös silloin, kuin ei jatkuvasti kytätä tekemisiä. Valvontaa on valitettavasti vähän vähemmän kuin olisi suotavaa. Asennevammaiset eivät sääntöjä noudata, ellei joku jatkuvasti valvo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Säännöt pitää osata ja niitä tulee noudattaa ja myös silloin, kuin ei jatkuvasti kytätä tekemisiä. Valvontaa on valitettavasti vähän vähemmän kuin olisi suotavaa. Asennevammaiset eivät sääntöjä noudata, ellei joku jatkuvasti valvo.

        Tänään Helsingissä näkyi normaalia enemmän pyöräilijöitä ja sähköpotkulautailijoita jalkakäytävillä!

        Taisi olla syynä se, että metrot ja ratikat eivät olleet liikenteessä?

        Silti se ei oikeuta ajamaan jalkakäytävillä!

        Monet sähköpotkulautailijat taisivat ajaa sillä ensimmäistä kertaa?

        Kun näki heidän ajotavan niin siitä saattoi päätellä. Pystyssä pysyminen vaikeaa, ei riittänyt edes 3-5 m leveä pyörätie vaan tarvitsivat vielä tilaa jalkakäytävältä. Vai olivatko humalassa? Osa talutti sähköpotkulaudan ajoradan yli. Reunakatukivetyksen ylitys - hyvä, että eivät kaatuneet. Muutama ei meinannut pystyä väistämään jalkakäytävällä kävelleitä jalankulkijoita. Edellä kerrotut asiat kertoo sähköpotkulautailijoiden ajoneuvonhallinnasta!

        Ilmeisesti me jalankulkijat saamme kävellä näinä päivinä pyörätiellä, kun metrot ja ratikat eivät kulje?


    • Anonyymi

      Liikenne pitää automatisoida. Tavikset eivät kykene tehokkaaseen liikennöintiin. Tieliikenne on viidakko, jossa apinat ottavat mittaa toisistaan.

    • Anonyymi

      No eivät jalankulkijatkaan ole puhtaita pulmusia.
      Jos kadulla on vierekkäin omat kulkuväylät jalankulkijalle ja pyöräilijälle, niin miksi jalankulkija kävelee pyöräväylällä.
      Ei jalankulkijalla ole mitään asiaa tulla pyöräväylälle kävelemään, eikä pyöräilijällä ole asiaa pyöräillä jalkankulkijalle tarkoitetulla väylällä.
      Kumpikin pitää pysyä omalla väylällä.
      Pyöräväylä on eri asia, kuin kevyenliikenteenväylä tai pyörätie, jossa jalankulkija saa valita kummalla puolella kävelee.
      Pyöräväylä on tarkoitettu vain pyöräilijlöille ja sähköpotkulaudoille, ei jalankulkijalla ole sille mitään asiaa, kun vierellä kulkee jalankulkijalle oma väylä.

      • Anonyymi

        Niitä kevyen liikenteen väylätyyppejä on useampi eri ja jokaisella on se oma sääntönsä.

        - Jalkakäytävä
        - Pyörätie
        - Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä
        - Pyörätie ja jalkakäytävä rinnakkain

        Tuo viimeinen on kaikkein selkein, koska pyöräilijöille ja jalankulkijoille on omat puolensa. Haasteelliset kohdat ovat aina risteysalueet, jossa vaihdetaan ajolinjaa tai kävelysuuntaa toisen "väylän" tai ajolinjan yli.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      170
      9817
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      51
      3199
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      45
      2965
    4. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      62
      2718
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      201
      2115
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      113
      2053
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      1943
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      60
      1526
    9. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      112
      1306
    10. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1261
    Aihe