Starway oli vuoden 1974 aikoihin perustettu lieksalainen yhtye, myöhemmän Masa Maindsin edeltäjä. Vuoden 1977 helmikuussa se osallistui Finnlevyn ja Suosikki-lehden järjestämään Rock Rally –nimiseen kilpailuun, jonka tarkoituksena oli etsiä uusia leyvytyskelpoisia yhtyeitä ympäri Suomea. Itä-Suomen osakilpailu oli Joensuussa ja Starway voitti sen. Saman vuoden keväällä Starway oli esiintynyt menestyksellisesti mm. (Joensuun) Törmällä. Osakilpailujen voittajat saivat tilaisuuden levyttää kaksi kappaletta Lahdessa Microvox-studioilla. Starway levytti Free-yhtyeen klassikon ”Wishing Well” sekä omaa ohjelmistoa olevan kappaleen ”Dream” (Seppo Riikonen, sov. Starway). Yhtyeen kokoonpano oli noihin aikoihin Matti Päiväpuro (laulu), Timo Hartikainen (kitara), Arto Yletyinen (kitara), Ari-Pekka Mikkonen (basso) ja Jouko Päiväpuro (rummut). ”Rockrallin” loppukilpailu pidettiin Helsingissä ja sen voitti tamperelainen Tries-yhtye. Kilpailun tuloksena oli mm. LP-levy Rock rallye 77, julkaistu kai elokuussa. Levyllä oli kahdeltatoista yhtyeeltä yksi kappale, Starwayltä ”Dream”. Levyn tuottajina olivat Pekka Kotilainen ja Pekka Helin ja äänittäjänä Pekka Nurmikallio. Ainakin joku vuosi sitten tämä vinyyli-LP oli Lieksan kaupunginkirjaston kokoelmissa, ja siitä on artikkeli myös Wikipediassa. (K: Jarmo Turunen)
Lähteet:
- Lieksan Lehti 1.7.1977 s. 3, 8. Säntti: Starway toinen lieksalaislevyttäjä
- LP-levy Rock rallye 77 (Finnlevy FL 5035, 1977)
- Soundi 3/1978 s. 69, Mikko Montosen tekemä levyarvostelu em. levystä
Starway-yhtye Lieksasta
Anonyymi
2
1627
Vastaukset
- Anonyymi
Bändihän vieläkin porskuttaa vahvasti eteen päin, tosin kokoonpanossa on muutoksia tapahtunut. Eipä sovi unohtaa lieksalaista Deke Devilsonia musiikin kartalta.
Aikoinaan Lieksassa oli montaa yhtyettä sotien jälkeen.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 938028
- 403852
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021906- 241310
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html321143Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,311079Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia11865Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53847Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31812Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v27762