Gripen miksi se on huono kone? Lue niin tiedät

Anonyymi

Suomalainen media on jostakin syystä lähtenyt hävittäjävalinnassa pienelle laukalle JAS 39 E Gripenin suhteen.

Ja onhan suomalaismedia jo aikaisemminkin liputtanut Gripenin hyväksi:

”Suomen kokeneimman sotilaslentäjän arvio: Ruotsalainen Gripen on vahvoilla Ilmavoimien uudeksi hävittäjäksi” (Yle 6.3.2018).

Ilmeisesti Saab osaa pitkäaikaisen Suomi-historian valossa tehtävänsä ja on pyrkinyt luomaan mediassa sekä myös joidenkin poliitikkoryhmien piirissä Lockheed-Martinin F-35:n ja Saabin JAS 39 E Gripenin välistä kilpailua tavoitteena Gripenin voitto HX-hankkeessa.

Ruotsalaiset vetoavat vanhaan ruotsalaissuomalaiseen teollisuusyhteistyöhön ja kahden sotilaallisesti liittoutumattoman maan sotilasyhteistyöhön, mikä varmasti uppoaa etenkin vasemman laidan poliitikkoihin Suomessa vielä nykymaailmassakin, vaikka kylmän sodan aika on jo historiaa.

Koko hävittäjähanketta vastaan ja/tai ruotsalaisen Gripen puolesta ovat liputtaneet vasemmalla laidalla ainakin Paavo Arhinmäki, Erkki Tuomioja, Kimmo Kiljunen, Jukka Gustafsson ja Eero Heinäluoma.

Onpa Kimo Kiljunen jaksanut vääntää asiasta myös kirjasen (Raportti uusien hävittäjien hankinnasta, Into Kustannus Oy).

”Pääkirjoitus: Hävittäjähankinta kuumenee – poliittista taustapeliä käydään USA:n F-35:n ja Ruotsin Gripenin välillä” (IS 8.8.2021).

Ilta-Sanomat jatkaa tuossa pääkirjotuksessa:

”Ei ole suurikaan salaisuus, että poliittisessa sotapelissä vastakkain ovat nousemassa USA:n F-35 ja Ruotsin Gripen.”

Ulkopoliittisen instituutin (FIIA) vanhempi tutkija Charly Salonius-Pasternak oli toimittaja Sakari Sirkkasen haastateltavana viime maanantaisessa Ylen A-studiossa.

Nauhan kohdalla 31:31–31:45 Sirkkanen kysyi Salonius-Pasternakilta (Yle Areena, A-studio 9.8.2021):

”Kun erään tuoreen lehtitiedon mukaan niin F-35 – amerikkalaiskone – ja ruotsalainen Gripen olisivat ikään kuin vastakkain [ja] näistä [hävittäjäehdokkaista] niin kuin olisivat ikään kuin nousseet ylitse muiden, niin näetkö tämän just tiedustelunäkökulman kautta oikeana näkökulmana.”

Sakari Sirkkanen viitannee tuoreella lehtitiedolla Ilta-Sanomien em. pääkirjoitukseen.

Ruotsalaiset osaavat asiansa ja ovat saaneet Suomen hävittäjähankintakeskustelun haluamaansa suuntaan. Suuntaan, jossa hävittäjävaihtoehtoja olisi vain kaksi. Ruotsalaisten taktiikka on nostaa heidän vaihtoehtonsa ainoan viidennen sukupolven hävittäjän rinnalle, vaikka myytävä tavara taitaa ruotsalaisilla olla monella kriteerillä edelleen se heikoin.

Ruotsi yrittää myydä konettaan Natoon kuulumattomuudella maassa, jossa Nato-jäsenyyden vastustus on suurta. Eikä Ruotsin tiivistyvää puolustusyhteistyötä Suomen kanssa unohdeta.

Noista Gripen E:n heikoista kriteereistä kolmessa seuraavassa luvussa.

56

396

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ruotsi ja ruotsalainen lentokone- ja puolustusvälineteollisuusyhtiö Saab AB (kotisivut) tarjoavat Suomelle nyt HX-hankkeessa JAS 39 E Gripen -hävittäjää.

      Kyseinen ruotsalaishävittäjätyyppi oli ensimmäistä kertaa itsenäisesti liikkeessä rullauskokeessa 14.12.2016. Kone siis kykeni liikkumaan vajaa viisi vuotta sitten itsenäisesti kiitoradalla, mutta koelento oli vielä tuolloin uudelle ruotsalaishävittäjälle kaukainen haave.

      Saab oli ilmoittanut jo marraskuussa 2016 koneen ensilennon siirtyvän vuodelta 2016 vuoden 2017 toiselle neljännekselle.

      Gripen E nousikin ilmaan ensikertaa ilmaan 15. kesäkuuta 2017 Linköpingissä.

      ”Ruotsalaisen teknologiayhtiö ja lentokonevalmistaja Saabin JAS 39E Gripen -ohjelma etenee. Ei aivan aikataulussa mutta kuitenkin, sillä kolmas seuraavan sukupolven Gripen E on noussut siivilleen.” (Siivet 11.6.2019).

      Kaksi vuotta sitten vuonna 2019 Ruotsi oli saanut peräti jo kolme Gripen E:tä ilmaan. Oli huikea saavutus ruotsalaisilta saada jo kolme hävittäjää ilmaan, kun uuden hävittäjän kehityshanke oli alkanut vasta – siis oikeistaan jo – kuusi vuotta aikaisemmin.

      ****

      ”Saab’s Gripen is out of the running in Swiss aircraft race” (DefenseNews 14.6.2019).

      Vapaasti suomennettuna

      “Saabin Gripen on ulkona Sveitsin hävittäjäkilpailusta”.

      Sveitsin puolustushankintavirasto armasuisse (Federal Office for Defence Procurement armasuisse) suositteli virallisesti (”Aus diesem Grund hat armasuisse Saab empfohlen, sich aus der Evaluation zurückzuziehen”, Bundesamt für Rüstung armasuisse 13.6.2019) Saabin vetäytymistä Sveitsin hävittäjäkilpailusta. Saab vetäytyikin pikaisesti kilpailusta sveitsiläisten toiveiden mukaisesti (Saab 13.6.2019).

      Armasuisse viestitti tuolloin monen median kertomana, että todennäköisyys Gripenin epäonnistumisesta yhdessä tai useammassa seitsemästä kaikille kilpailijahävittäjälle suunnitelluista testioperaatioista oli tullut ilmeiseksi kesäkuuhun 2019 mennessä. Sveitsiläisten kannalta esitys Saabin vetäytymisestä oli tarkoitettu ruotsalaisten kasvojen pelastamiseksi häpeältä.

      Sveitsi ei siis kelpuuttanut Gripeniä edes kilpailijaksi. Sveitsin päätöksen mukaisesti tulee varmaan Suomikin perustelemaan yhtenä tekijänä, miksi Gripen ei voi olla Suomen hävittäjävalinta. Armasuisse viestitti Gripenin hylkäämistä mm. seuraavalla lauseella:

      ”All the components and sensors must have the highest technology-readiness level in current aircraft configurations.”

      Vapaasti suomennettuna:

      ”Kaikkien komponenttien ja antureiden on täytettävä korkein teknologian valmiustaso nykyisissä hävittäjäkokoonpanoissa.”

      Technology readiness level (TLR, TLR-NASA) on mielenkiintoinen ilmailu- ja avaruushallintovirasto NASA:ssa kehitetty termi jo 1970-luvulla.

      Onko Suomelle tarjotuissa Gripen E -hävittäjissä Sveitsi vaatima korkein teknologian valmiustaso kaikissa hävittäjän komponenteissa ja antureissa? Vielä kaksi vuotta sitten ei siis ollut.

      • Anonyymi

        Gripen E:n ensilento Ruotsin ulkopuolelle tapahtui 29.1.2020, kun hävittäjä saapui HX-hävittäjähankinnan HX Challenge testaus- ja todennustapahtumaan Tampere-Pirkkalan lentoasemalle (Puolustusministeriö, HX Challenge).

        Media jännitti, pystyykö kone laskeutumaan ehjänä alas.

        ”Kone kuitenkin tuli alas kauniisti ja osoitti, että kyllä tällä pilvien ja rännänkin läpi tullaan alakertaan ehjänä.” (Siivet 29.1.2020).

        Kuinka monta Gripen E:tä lentää tällä hetkellä sitten operatiivisesti eri maiden ilmavoimissa?

        Eipä edes nimeksikään. Muutama.

        Ruotsin ilmavoimat on tilannut 60 hävittäjää jo vuoden 2012 helmi- ja maaliskuussa. Brasilia on tilannut 36 hävittäjää vuoden 2013 joulukuussa, mutta sotilaslentokentillä ei hävittäjiä ole edelleenkään paljon nähty operatiivisessa toiminnassa.

        Gripen E:n tilauskanta on tällä hetkellä siis vain 96 hävittäjää, kun Suomi on hankkimassa noin 64 hävittäjää.

        Ruotsalaisten mukaan ensimmäinen Gripen E toimitettiin Brasilian ilmavoimille testattavaksi syyskuussa 2019, mutta virallisesti hävittäjä esiteltiin Brasiliassa vasta 23.10.2020 (Saab 23.10.2020). Saabin on määrä toimittaa sen oman ilmoituksen mukaan tänä vuonna yhteensä kuusi Gripen E -hävittäjää Brasiliaan ja Ruotsiin. Neljä Gripen E:tä Brasiliaan ja kaksi Ruotsiin.

        Saakohan Saab edes tällä vuosikymmenellä toimitettua noita jo tilattuja 96 hävittäjää, joiden kehitysprojekti aloitettiin jo 2013? Tämänhetkinen kuusi hävittäjää vuodessa ei ole kovin kummoinen vauhti.

        Kun on pieni maa, on myös pienet resurssit.

        Se, miten Suomen puolustusministeriö arvioi päivämäärällä 6.5.1992 Jas Gripeniä, kelpaa yks yhteen arvioksi nyt Gripen E:stä:

        ”JAS 39 Gripen ja erityisesti eräät sen järjestelmät ovat tällä hetkellä vielä prototyyppiasteella, ja projektin toteutumisaikatauluun epävarmuustekijöineen sisältyy merkittäviä riskejä.”


    • Anonyymi

      Erityinen asia on hävittäjähankintaan liittyvä tiedustelu, jota Suomi ei voi yksin harjoittaa kunnolla ilman satelliitteja. Tiedustelu tulee esille jo Hornet-hankinnassa (Puolustusministeriön keskusosaston 12.10.1993 päivätty salainen muistio), jonka mukaan häirintälaitteiden ja tutkavaroittimien hankinta edellytti tiedustelutietojen vaihtoa valtioiden – siis Suomen ja Yhdysvaltojen – kesken. Koska Suomi sai haluamansa häirintälaitteet ja tutkavaroittimet Yhdysvalloista, Suomi on hyväksynyt myös tiedustelutiedon vaihdannan.

      Tuo oli ehdottomasti vain Suomen etujen mukaista ja hyvä niin.

      Satelliittitietoa eivät edelleenkään kuten 25 vuotta sittenkään voi toimittaa ruotsalaiset, ja siksi he myyskentelevät meillekin niitä Bombardier Global 6000/6500 -suihkukoneen pohjalle rakennettuja GlobalEye-ilmavalvontakonetta kaksin kappalein, mitä he itse lennettävät Itämerellä, mutta jotka eivät korvaa satelliitteja eikä Yhdysvaltojen tiedustelutietoa etenkin kriisi- ja sotatilanteessa.

      F-35 on uudenaikaisin linkki yhdistää Suomi siihen tiedustelutietoon, mitä Yhdysvallat on valmis jakamaan hävittäjäostoksessa. Tuon tietävät myös ruotsalaiset ja ovat siksi yrittäneet ympätä tarjoukseensa GlobalEye-ilmavalvontakoneensa, joilla ei ole Suomelle mitään lisäarvoa nykyiseen.

      Kun Suomi ostaa 10 miljardilla turvallisuutta, sitä ei osteta peräkylän nakkikioskilta puolilaatuisena vaan Harrodsin tavaratalosta täysilaatuisena. Koko rahalla on saatava pelkkää täyttä turvallisuutta.

      • Anonyymi

        Ja piste 👊👊👊


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja piste 👊👊👊

        Loistava yhteenveto ... 👍 💪


    • Anonyymi

      JAS 39 Gripen E ja erityisesti eräät sen järjestelmät ovat vasta prototyyppiasteella ja koko projektin toteutumisaikatauluun epävarmuustekijöineen sisältyy merkittäviä riskejä mitä Suomi ei tässä vaiheessa tule ottamaan.

      • Anonyymi

        F-35 on valinta


      • Anonyymi

        Perustele, F-35 on ylivoimainen vastustaja suhoi hävittäjälle


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perustele, F-35 on ylivoimainen vastustaja suhoi hävittäjälle

        Ei ole kokeiltu, joten???


      • Anonyymi

        Joko osaat nimetä sen J-kaudellas käyttämän sukelluslaitteen merkin ja mallin ... 25 v. kuvittelusukeltajan kokemuksella?.

        BUAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHHAHAHAH


    • Anonyymi

      Glippen on hyvä, en ymmällä mitä demalit älisee. oilonnaan opistossa kiloillaan luotsikski.

      • Anonyymi

        Juu. (Saab) Draken oli aikoinaan paljon parempi MiGien kanssa. Ei tullut kukaan rajoillemme koskaan niiden aikana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu. (Saab) Draken oli aikoinaan paljon parempi MiGien kanssa. Ei tullut kukaan rajoillemme koskaan niiden aikana.

        Tärkein ero J-35 Draken B-mallilla verrattuna ryssän romuihin oli tutka (jokasään hävittäjä) ja puoliaktiiviset tutkaohjukset (AIM-26 / (Saab) Rb 27), jotka voitiin ampua kohti tulevaa vihua, sen sijaan, että pitäisi hakeutua vihun taakse saadakseen tutkalukituksen.
        Draken oli aikansa lapsi ... lentävä aselavetti, joka palveli kunniakkaan uran Suomen Ilmavoimissa.


    • Anonyymi

      Se vasta oli rajaloukkauksien kuningasaikaa kun meillä oli muutama Draken ja Miggi.

      Kumpikin oli vaatimattomia kestoiältäänkin.

      • Anonyymi

        DK-kalusto palveli kunniakkaasti 28 v. (1972-2000), tehtävänsä täyttäen.


      • Anonyymi

        MiG on verrattavissa kuoriämpäriin ... yhtä stnan lommoinen jo tehtaalta lähtiissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        MiG on verrattavissa kuoriämpäriin ... yhtä stnan lommoinen jo tehtaalta lähtiissä.

        Kotkalainen entinen armeijan pilotti Jyrki Laukkanen kehuu Mig 21:stä, sen olleen hieno kone. Lakikorkeus 21 km, josta nimikin. Tämän päivän kuoriämpäreistä ei yksikään pysty samaan. Jyrkin voi juutubettaa, löytyy useampia videoita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kotkalainen entinen armeijan pilotti Jyrki Laukkanen kehuu Mig 21:stä, sen olleen hieno kone. Lakikorkeus 21 km, josta nimikin. Tämän päivän kuoriämpäreistä ei yksikään pysty samaan. Jyrkin voi juutubettaa, löytyy useampia videoita.

        Joo, joo ........

        Lakikorkeus 21 km ..... ainoastaan parapbolisella lentoradalla. :-)

        Suihkuharjoitushävittäjä Folland Gnat tanssi MiG:it ja Dk:t "pyörryksiin" koiratappelussa. Että niin "erinomainen" kone oli MiG-21.

        Jyrki Laukkanen on korkealle arvaostamani ja erittäin kokenut lentäjä ja hänellä on toki oikeus mielipiteeseeensä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        DK-kalusto palveli kunniakkaasti 28 v. (1972-2000), tehtävänsä täyttäen.

        Mustana hevosena kilpailuun saattaa tulla Venäjän shukov hävittäjä. Punainen Salama tekee tuhoa rajojen takaa, siis meilläkin


    • Mikä on huono ja mikä on hyvä.
      Jos konflikti tulee, huomioi, jos, niin mehän lennätetään koneet Ruotsiin ehkä jopa Norjaan.
      Eihän niitä koneita voi Suomeen jättää millekkään maaseututien pätkälle ?
      Ne pitää saada johonkin kaupunkiin suojaan rakennusten sekaan, jotta niitä ei taivaalta nää.
      Okei, mutta lentomatka pitenee Norjasta ja Ruotsista täydellä lastilla.
      Miksi pitää ostaa kallis F35 tuhottavaksi Suomessa, no ehkä sen takia, jos saamme takeet USA sateliitin tuhoamisominaisuudet Neukku sateliitteihin.
      Ok, ostetaan halvat Jas Gripen:it ja liitytään Natoon.
      Miksi ostaa kallis F35, jos Putin:lle käy hassusti eli se hirtetään kansan vihollisena !!!!
      Vai meinaatteko että sinne on kloonattu uusi samanlainen Putin. Ehei.

    • Anonyymi

      ....vähän mietin että mitenkä mahtaa olla vakaa kumppani tuo USA kun pitää mennä 2060-luvulle asti?
      Se mikä ei ole mahdollista Euroopassa on mahdollista USA:ssa. Viittaan maan presidenttiin. Entäs jos joku tulevista "Trumpeista" (monikossa) päättää, että Suomi on liian lähellä Venäjää, jotta sen kanssa voi mitään yhteistyötä tehdä hävittäjien kanssa, ja keskeyttää kaiken päivityksen yms.

      • Anonyymi

        Eikö sitten Norja ole liian lähellä Venäjää?


    • Anonyymi

      "Vähän mietin että mitenkä mahtaa olla vakaa kumppani tuo USA kun pitää mennä 2060-luvulle asti?"

      Siinähän teillä on Savuskininkadulla pohdittavaa. Taitaa PreSinttinä jo olla
      Luiza Rozova os. Putin(a) jolla on kova kutina....

    • Anonyymi

      Gripen E :n koelento-ohjelma edelleen kesken ja järjestelmiä testataan kuten koneen valmistaja Saab tiedotti tämän kuun alussa.

      Suomi on hankkimassa nyt heti käyttövalmista monitoimihävittäjäjärjestelmää maanpuolustuksen tarpeisiin eikä keskeneräistä ruotsalaista tuotekehitysprojektia.

      Sori vaan saabistit. Ei kelpaa tälläkään kertaa.


      https://www.saab.com/newsroom/stories/2021/october/we-are-getting-closer

    • Anonyymi

      Onhan Ruotsi itsekin luopumassa Gripenistä ja kehittää yhteistyössä Tempestiä, joten olisi todella typerää valita eilispäivän kone, eli Gripen.

      • Anonyymi

        Eikö ole rasittavaa valehdella koko ajan.
        F-35 koneita tehdään n. 150/vuosi.

        Yhtään Gripen E hävittäjää ei ole osallistunut mihinkään yhteiseen sotaharjoitukseen kuin rysäpöksyn vinksahtaneessa päässä.


    • Anonyymi

      Tehdäänkö Gripeniäkin vankityövoimalla kuten Putin on tehnyt monissa tehtaissa?
      SU-57 on vankien puuhamaassa kasattu härpätin joka näyttää hävittäjältä mutta on häviäjä.

      Se häviää tutkasta n. puolen tunnin lennon jälkeen totaalisesti. Ei edes F-35 näe sitä tutkallaan. Eikä se lähetä minkäänlaista signaaliakaan sen jälkeen.

      Se on kuoleman ase!

      • Anonyymi

        Täyttä Kremlin soopaa. F-35 onnettomuuksissa v. 2022 mennessä oli tuhoutunut alle 1 % koneista. Vertailun vuoksi F-16 -koneista oli tuhoutunut 13 %. Rauhan aikana kaikissa lentokoneissa nousut ja laskut ovat kriittisin vaihe. Uudemmissa koneissa on parempi elektroniikka ja kuskia avustava tekniikka mm. nousuissa ja laskuissa. Esimerkiksi se pystysuoraan laskeutuva F-35 versio pystyy laskeutumaan tukialuksen kannelle pimeällä ja myrskyssä ilman että lentäjän tarvitsee tehdä mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täyttä Kremlin soopaa. F-35 onnettomuuksissa v. 2022 mennessä oli tuhoutunut alle 1 % koneista. Vertailun vuoksi F-16 -koneista oli tuhoutunut 13 %. Rauhan aikana kaikissa lentokoneissa nousut ja laskut ovat kriittisin vaihe. Uudemmissa koneissa on parempi elektroniikka ja kuskia avustava tekniikka mm. nousuissa ja laskuissa. Esimerkiksi se pystysuoraan laskeutuva F-35 versio pystyy laskeutumaan tukialuksen kannelle pimeällä ja myrskyssä ilman että lentäjän tarvitsee tehdä mitään.

        Niin Gripenikin laskeutuu kuin uimahyppääjä, kierien ja kerien ilman että pilotti pystyy tekeen yhtää mitää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin Gripenikin laskeutuu kuin uimahyppääjä, kierien ja kerien ilman että pilotti pystyy tekeen yhtää mitää.

        Siinä on sellanen ALS (automatic Landing Sight), jolla pystyy tähtäämään tiiliseinän taakse ja tappamaan arabi siviilejä, mutta laskeutumiseen se ei kelpaa.


    • Anonyymi

      Gripen miksi se on huono kone? Lue niin tiedät.

      Gripen ei pysty:

      - laskeutumaan tukialuksen kannelle pimeällä

      - myrskyssä ilman että lentäjän tarvitsee tehdä mitään

      - nousemaan lyhyiltä kentiltä

      - laskeutumaan jaloileen

      - heittämään istuinta ilman pilottia ulos

      -keittämään kahvit odotellessa

      - pesemään pikkupyykkiä

      - etc.

      - etc.

      - etc.

    • Anonyymi

      Gripen on kuitenkin parempi kuin SU-57 joka on sellainen kampela jota ilmavirta heittelee minne sattuu.

      Yleensä turpeeseen näyttää uppoavan.

    • Anonyymi

      Yllä:"Gripen on kuitenkin parempi kuin SU-57 joka on sellainen kampela jota ilmavirta heittelee minne sattuu."

      Nyt on sattunut kirjoittaja, joka ei näköjään ole perillä kummankaan koneen ominaisuuksista, tai sitten tahallaan vääristää tosiasioita. Juuri liikehtimiskyvyssä Su-57 on erittäin hyvä, joka johtuu osittain siitä, että sen suihkumoottorien suuttimet ovat integroitu koneen ohjausjärjestelmään, joka tekee siitä erittäin ketterän. Vastaavasti Gripenin hyviin lento-ominaisuuksiin kuuluu sen pieni koko ja paino, joka antaa sille huomattavasti paremmat lento.ominaisuudet kuin monelle muulle 4 sukupolven koneelle. F-35 on siihen nähden yhtä ketterä kuin tiiliskivi.

    • Anonyymi

      Gripen taitaa olla monella kriteerillä edelleen se kaikkein heikoin F-35:n jälkeen.

    • Anonyymi

      "Su-57 on erittäin hyvä, joka johtuu osittain siitä, että sen suihkumoottorien suuttimet ovat integroitu koneen ohjausjärjestelmään, joka tekee siitä erittäin ketterän"


      Aika ketterältä ja irtonaiselta tuo tosiaankin vaikuttaa.
      https://see.news/russian-su-57-fighter-jet-crashes

      • Anonyymi

        Paitsi myös että sille ei saatu moottoreita, ja ne prototyypit ovat lentäneet pitkäaikaisiksi muuttuneilla Neuvostoliiton Su-27:stä peräisin olevilla "väliaikaismoottoreilla". Intia oli alunperin mukana Su-57 yhteisprojektissa, mutta he sanoivat sopimukset irti ja vetäytyivät nähtyään venäläisten valmistaman prototyypin.


    • Anonyymi

      Gripen on pieni kone ja E-versio myöskin. Koneilta halutaan monipuolista suorituskykyä, eikä pieneen koneeseen saa tungettua kaikkea. Tai suorituskyky kärsii. Jos sisäinen polttoainelasti on pieni, niin joutuu käyttämään ulkoisia tankkeja. Ne taas tiputtavat nopeutta, kiihtyvyyttä, sallittuja g-arvoja ja lisäävät kulutusta. Osa lisäpolttoaineesta menee pelkästään lisääntyneen ilmanvastuksen voittamiseen.

      Gripenin markkinamiesten kehuma Elso-kyky sai suomalaisilta näpäytyksen, kun syksyllä hx-hankkeesta ilmoitettiin, että parannettavaa olisi. Ongelma on kuitenkin Gripenin pieni sähköntuottokyky.

      Järeämpi Rafale myy kuin häkä, Intia tilaa taas lisää koneita. Aseistus on sama eli Meteor kärjessä.

    • Anonyymi

      Onneksi meillä on vielä Hornetit ✈️ Suomen kannattaisi hankkia lisää hornetteja Australiasta.

      • Anonyymi

        Kyllä Suomessa lentää vielä selkärangattomatkin Hornetit 50 vuoden päästä.


    • Anonyymi

      Meteor on huono.

      • Anonyymi

        Koska niin on HUONO että ...


      • Anonyymi

        Meteor tai F35 ei muutu huonoksi vain sen takia että sinä huudat paska-sanaa.


    • Anonyymi

      gripen on kevyt muovikone, se hajoaa vaikka Sukhoil uusien versioiden tykkitulessa palasiksi

      • Anonyymi

        Gripenin runko on erikoisalumiinia ja hiilikuitua. Siivissä enimmäkseen hiilikuitua, jopa satakerroksisena, että kestää sitten jopa 9G repivät voimat.


      • Anonyymi

        Ja ihan ensi rykäisylllä.


    • Anonyymi

      Omituista koska aikaisemmin tiltut kehuivat että meteor on pakko saada Suomeen.
      No, sekopäät sekoilevat....

    • Anonyymi

      Gripenin lentäjät harjoittelevat simulaattorissa 9 g voimia eikä itse koneella.

      Siinä on iso ero....

      • Anonyymi

        Sitä pitäis olla toimintakykyinen 9G:n jäkeenkin. Ei se kone itestään taistele. :)


    • Anonyymi

      Gripen - miksi se on niin huono kone? Jos osaat aakkosten alun, niin kohta tiedät. ;)

      A. Gripen on Ruotsalainen homo kone.

      Siinä se oli pähkinänkuoressa.

      Ei mulla muuta.

    • Anonyymi

      Gripenissä on se suihkuturbiin kompressorin johtosiipisäädön välityksen toisen nivelen liukurenkaan väljyys iso ongelma.

      • Anonyymi

        Suihkuturbiinissa on varsinainen turbiinisiivistö sekä kompressori- eli ahdinsiivistö.
        Turbiinin tehoa säädetään kahdella tekijällä, säätämällä polttokammioon sisäänvirtaavan ilman määrää ja polttoainemääräää.
        Ilmamäärään vaikuttaa kaksi tekijää, koneen nopeus ja ahtimen johtosiipien asento. Nopeuden merkitys ja vaikutus kasvaa nopeuden noustessa, useimmat kevyt hävittäjäkoneet kykenisivät pysymään ilmassa vaikka niiden moottorien ahtimet poistettaisiin, niiden kohtausnopeus ilman kanssa kun vaikkapa 1500 km/h nopeudessa muodostaa sinällään jo ahtimen kaltaisen ilmanpaineen nousuvaikutuksen...
        Mutta suurimpiin tehoihin ja nopeuksiin tarvitaan ahdinta ja siinä tehoon vaikutetaan siivistön ensimmäisen vyöhykkeen muodostavilla asentosäädettävillä johtosiivillä.
        Johtosiipisäätö löytyy myös esim. sähköntuotannossa käytettävistä kaasuturbiineista. Niissä kuitenkaan ei nopeudesta saatavaa ilmanpumppauskomponenttia ole koska ne eivät liiku, kaikki ilmanpaineen nosto on tehtävä pelkästään ahtimella.
        Että tämmöinen jupivieteri...


    • Anonyymi

      Suckhoi on todella nopea hävittäjä. Nopeampi kuin Finnarin dc9 ja ehkä ketterämpi

      • Anonyymi

        No varmasti koska Finnairilla ei ole yhtään DC9 konetta.

        Mutta F-35:n nopeutta ja ketteryyttä ei päästä vertaamaan DC9:n ominaisuuksiin, muuten kuin tietsikoiden lentosimulaattoreissa. 😁

        REDflagissa DC-9 oli ketterämpi ja hiuksenhienosti nopeampikin.


    Ketjusta on poistettu 18 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      90
      1280
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1056
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      66
      822
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      760
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      290
      706
    6. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      698
    7. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      694
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      39
      681
    9. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      60
      658
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      634
    Aihe