Eläkkeellä oleminen

Anonyymi

Olen ollut työkyvyttömyyseläkkeellä masennuksen takia maaliskuusta 2020 lähtien. En vaan meinaa mitenkään tottua tähän eläkkeellä oloon. Olen 54-vuotias.

Miten teillä muilla on onnistunut eläkkeelle jääminen?

14

883

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

En sitten tarvi neovoja. Sama ikä. Yksinäisyys vaivaa välillä pahasti kun yksinään asuu. Poika käy kyllä monssti viikos. Kavereita ei juuri ole. Työ oli kaikki vähän kun harrastuskin. Vaikeeta alkaa uusia harradtuksia ei vaa jaksa. Hyvä kun jaksaa nää pakolliset arjen askareet. Oon koittanu opetella uusia ruokia kokkailee. Viinin juomista koitin opetella ja opinkin mutta ehkä vähän liian hyvin. Aloitin vanhan harrastuksen musiikin kuuntelun uudestaan. Netistä hyvä kuunnella mitä haluaa. Netflix löytyy leffat. Tekee asiat pikkuhiljaa päivänmittaan rauhas ni saa päivän iltaan. Teen juonnin aloitin, yrttiteen ei tavallisen. Tulee litkittyä teetä koko päivä. Ruokavaliosta liha näkyy jäävän vähemmälle, tekee mieli vegeruokaa. Sieltä uusia kokemuksia. Ekologisuus. Hiilijalanjäkeni puolet keskiarvosta. Tämmöttisii pikku juttuja täs pyörittelee päivät.

• Anonyymi

Ootko käynyt paikkakuntasi tai lähialueen mielenterveysyhdistyksessä?

• Anonyymi

Ohhoh. Itse olisin tyytyväinen jos pääsisin nyt sairaseläkkeelle. Ikää 55 vee ja tuntuu että paukut loppu. Työpaikalla paska ilmapiiri ja veemäiset pomot. Touhu jatkuvaa vauhtia ja kehityshöpinää joka stressaa ja luo synkän tulevaisuuskuvan. En edes kaipaisi eläkkeellä erityistä "hienoa" puuhaa. Mulle riittäisi mm. päivittäinen lenkkeily, ajankohtaisten asioiden jonkin asteinen seuraaminen, kirjallisuus, tv ja puolison kanssa olo. Kotiruuan laittaminen. En kaipaa kalliita harrastuksia, nojoo kuntosalin (halpa) voisin jopa harkita aloittavani, muuta ei.

• Anonyymi

Näinpä se on työelämästä katsottuna.

Ehkä tässä voisikin antaa tuoreille eläkeläisille ohjeen, että kuvitelkaapa kuinka "loisteliasta" on tehdä epäsäännöllisellä työajalla pienipalkkaista työtä, josta mielekkyys on kadonnut jo vuosia sitten. On kyttäämistä ja kukkoilua, ala-arvoista johtamista. Vaikutusmahdollisuuksia ei ole, eikä omia näkemyksiään ylipäätään kannata lausua ääneen. Paskanpuhujia joutuu pelkäämään, koska ei voi tietää, mitä ovat milloinkin keksineet ja miten saaneet lietsottua pomoja mukaansa. Unirytmi ja koko kroppa ovat stressistä sekaisin.

Minulle tavallinen, säännöllinen elämä omassa rauhassa olisi luksusta. En kaipaa suuria seikkailuita ja ulkomaanlomia. Itsensä huoltamista arkiruualla, perusliikunnalla ja lisäksi joku halpa tai ilmainen harrastus sekä tuolloin tällöin jutustelua tavallisten ihmisten kanssa. Se olisi elämää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Näinpä se on työelämästä katsottuna.

Ehkä tässä voisikin antaa tuoreille eläkeläisille ohjeen, että kuvitelkaapa kuinka "loisteliasta" on tehdä epäsäännöllisellä työajalla pienipalkkaista työtä, josta mielekkyys on kadonnut jo vuosia sitten. On kyttäämistä ja kukkoilua, ala-arvoista johtamista. Vaikutusmahdollisuuksia ei ole, eikä omia näkemyksiään ylipäätään kannata lausua ääneen. Paskanpuhujia joutuu pelkäämään, koska ei voi tietää, mitä ovat milloinkin keksineet ja miten saaneet lietsottua pomoja mukaansa. Unirytmi ja koko kroppa ovat stressistä sekaisin.

Minulle tavallinen, säännöllinen elämä omassa rauhassa olisi luksusta. En kaipaa suuria seikkailuita ja ulkomaanlomia. Itsensä huoltamista arkiruualla, perusliikunnalla ja lisäksi joku halpa tai ilmainen harrastus sekä tuolloin tällöin jutustelua tavallisten ihmisten kanssa. Se olisi elämää.

Itse olen työkyvyttömyyseläkkeellä sairaanhoitajan työstä, ts. sh:n palkasta eläke laskettu. Ei se mikään paperimiehen eläke ole, mutta kyllä silläkin kävisi vähän matkoilla ja vaikka eläisi osan vuodesta jossain etelän lämmössä. Kyllä se syy, miksi on työkyvytön, vaikuttaa enemmän kuin raha. Jos vointi mahdollistais jatkuvan menemisen ja tekemisen, varmaan jaksaisi olla töissäkin...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Itse olen työkyvyttömyyseläkkeellä sairaanhoitajan työstä, ts. sh:n palkasta eläke laskettu. Ei se mikään paperimiehen eläke ole, mutta kyllä silläkin kävisi vähän matkoilla ja vaikka eläisi osan vuodesta jossain etelän lämmössä. Kyllä se syy, miksi on työkyvytön, vaikuttaa enemmän kuin raha. Jos vointi mahdollistais jatkuvan menemisen ja tekemisen, varmaan jaksaisi olla töissäkin...

Mitä suuruusluokkaa eläkkeesi on? Itsellä n. 1500 e netto.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Jos vointi mahdollistais jatkuvan menemisen ja tekemisen, varmaan jaksaisi olla töissäkin..."

Näin just, mutta kuitenkin tuntuu olevan paljon ihmisiä, jotka jaksaa vaikka mitä. Petoshan se on jos joku tk-eläkkeen saatuaan 24/7 matkustaa ja harrastaa vaikka mitä. Jos masennus estää kaiken työn niin luulisi olevan hyvin apaattinen ja vähäenerginen tai sitten tietyn sortin pelle mikä kai voi kuulua pitkittyneeseen masennukseen (olen lukenut). On käynyt mielessä, onko jnkusten työkykyä arvioitu kovin lepsusti.

Itsellä on keskivaikea masennus ja olen joskus vähän pelle, mutta vain puhuessa. En oikein tiedä miksi, kun ei pitäisi olla nestehukkaa mikä voisi selittää. Huomaan aina millon tulee sanottua ihan väärin suhteessa omaan ajatteluun. Suurimmat ongelmat on kumminkin fyysisiä mitkä rajoittaa tekemistä kokonaisuudessaan. Tästä depis varmaan ja ehkä vähän ns. kemiallistakin. Joo kyllähän sitä lähtisi vaikka heti johonkin Dubaihin, jos se nyt aidosti onnistuisi tuosta vain. Rahaa ei ole paljon, mut kyl sitä tommosen aina saa säästettyä.

lajijasuris

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Jos vointi mahdollistais jatkuvan menemisen ja tekemisen, varmaan jaksaisi olla töissäkin..."

Näin just, mutta kuitenkin tuntuu olevan paljon ihmisiä, jotka jaksaa vaikka mitä. Petoshan se on jos joku tk-eläkkeen saatuaan 24/7 matkustaa ja harrastaa vaikka mitä. Jos masennus estää kaiken työn niin luulisi olevan hyvin apaattinen ja vähäenerginen tai sitten tietyn sortin pelle mikä kai voi kuulua pitkittyneeseen masennukseen (olen lukenut). On käynyt mielessä, onko jnkusten työkykyä arvioitu kovin lepsusti.

Itsellä on keskivaikea masennus ja olen joskus vähän pelle, mutta vain puhuessa. En oikein tiedä miksi, kun ei pitäisi olla nestehukkaa mikä voisi selittää. Huomaan aina millon tulee sanottua ihan väärin suhteessa omaan ajatteluun. Suurimmat ongelmat on kumminkin fyysisiä mitkä rajoittaa tekemistä kokonaisuudessaan. Tästä depis varmaan ja ehkä vähän ns. kemiallistakin. Joo kyllähän sitä lähtisi vaikka heti johonkin Dubaihin, jos se nyt aidosti onnistuisi tuosta vain. Rahaa ei ole paljon, mut kyl sitä tommosen aina saa säästettyä.

lajijasuris

Kuunnelkaas mitä 2-kymppinen ex-poika, nykyinen tyttö (?) Bora kertoo elämästään ja suunnitelmistaan sekä kotiavustaan https://www.youtube.com/watch?v=vVf8ncr8XKA&t=5513s . Paras anti alkaa kohdasta 52:45.

Moni vanhus ei saa mitään kotiapua. Toiset eivät pääse eläkkeelle alentuneesta työkyvystä ja pitkästä urastaan huolimatta.

• Anonyymi

Ei ole onnistunut, vaikka olen 60-vuotias ja fyysistä vaivaa löytyy.

• Anonyymi

Kumpi on suurempi ongelma sun masennus vai eläkkeellä olo?Pitäiskö sun hoitaa se masennus.Vaikka eipä se taida onnistua jos eläkkeellä olo vaan ylläpitää sitä.Itse olen ollut työkyvyttömyyseläkkeellä 10 vuotta ja olen 45.Elän elämäni onnellisinta aikaa.

• Anonyymi

Hyvä pointti. Työkyvyttömyyseläke myönnetään kirjaimellisesti työkyvyttömyyden vuoksi.

Moni vajaakuntoinen joutuu sinnittelemään joko töissä tai kortistossa, joten eläkkeellä oleminen ei todellakaan ole se rankin kohtalon oikku.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hyvä pointti. Työkyvyttömyyseläke myönnetään kirjaimellisesti työkyvyttömyyden vuoksi.

Moni vajaakuntoinen joutuu sinnittelemään joko töissä tai kortistossa, joten eläkkeellä oleminen ei todellakaan ole se rankin kohtalon oikku.

Ihan sama mulle eläkkeellä vai kortistossa, saman rahan saa. Lääkäri piti työkykyisenä, enkä päässyt edes arviointiin ja neljäs vuosi työttömänä menossa. Elämä ei ole hassumpaa, kun saa melkein vapaana tallustaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ihan sama mulle eläkkeellä vai kortistossa, saman rahan saa. Lääkäri piti työkykyisenä, enkä päässyt edes arviointiin ja neljäs vuosi työttömänä menossa. Elämä ei ole hassumpaa, kun saa melkein vapaana tallustaa.

Sanot melkein vapaana.Eläkkeellä ollessa saat 100 % olla vapaana.

• Anonyymi

Jäin melkein vuotta aiemmin tk-eläkkelle kuin sinä.Ainahan sitä töissä unelmoitiin että jos lotosta voittaisi, en tähän loukkoon nokkaani enää pistäisi,eläisin huoletonta joutilasta elämää.No sitten alkoi sairastelut ja työterveyslääkäri ehdotteli osa-aikaisen eläkkeen hakemista,silloin tuli hassu tunne,voisinko minä tosiaan sellaisen saada?Eihän semmonen tullut aikaisemmin edes mieleen...No sen jälkeen tapahtui monenlaista ennenkuin eläke heltisi.Mutta kun tämä kaikki vapaus realisoitui,niin pieni hetki meni sitä ihmetellessä ja sitten tuli sellainen tyhjä ja yksinäinen olo,ei se enää niin juhlaa ollutkaan.Onneksi asun maaseudulla ja täällä on kaikenlaista hommaa kun vain saisi aina tehtyä,aloitekyky on toisinaan hukassa.Lenkkeilyä,nurmikon leikkuut,pienet kunnostustyöt ym.Ajelen mopolla metsäautoteitä,siellä näkee luontoa roppakaupalla.Kuitenki voisi sanoa että eläkkeellä olo on etuoikeus,vapaus olla ja tehdä mitä vaan,tai olla tekemättä yhtään mitään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen

"Y­lei­ses­sä tie­dos­sa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki
      Maailman menoa
      200
      6148
    2. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      144
      2857
    3. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      44
      2317
    4. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä?
      Ikävä
      93
      2079
    5. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      238
      2021
    6. Mitkä on ne arvot?

Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu
      Sinkut
      231
      1427
    7. Missä näit kaivattusi

ekaa kertaa?
      Ikävä
      77
      1402
    8. Naton korkein sotilasjohtaja: Meidän on iskettävä ensin

Olen täysin samaa mieltä ja nämä iskut pitäisi olla jo suunniteltu ja tuhota käytännössä kaikki venäjän hyökkäysmateriaa
      Maailman menoa
      303
      1387
    9. Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."

Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää
      Tanssii tähtien kanssa
      13
      1326
    10. Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.

Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j
      Kajaani
      6
      1256
    Aihe