Lento-onnettomuus Lieksassa 5.6.1939

Anonyymi

Tiesittekö, että vanhimpia lehtiä voi lukea Kansalliskirjaston sivuilta? Tässä eräs järkyttävä tapahtuma:

https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/binding/2007167?page=1

Lisäksi esim. Karjalaisen numerossa 30.12.1939 useat lieksalaisetkin sotilaat toivottavat ”Sieltä jostakin” hyvää uutta vuotta. Nykykäytännöstä poiketen rikos- ja jopa itsemurhauutisissa on nimet heti esillä. (K: Jarmo Turunen)

13

941

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Isäukko muisti tuon onnetomuuden vaikka oli silloin reilun kahdeksan vanha. Löytyyköhän Lieksan Lehteä digitoituna? Olisi mukava tarkastaa muutama vanha asia.

      • Anonyymi

        Itse kävin jokin aika sitten kysymässä Lieksan Lehden konttorilla, että onko heillä aikeita digitoida vanhoja lehtiä. Ei ollut. Täytyy kai vain odotella, että Kansallisarkisto suorittaa työn sitten, kun tekijänoikeudet ovat vanhentuneet. Kirjastolla on kyllä paperisiakin vanhoja lehtiä, mutta ei alusta asti. Lisäksi ainakin kymmenisen vuotta sitten vanhoja lehtiä voi lukea mikrofilmilaitteen avulla. (J. T.)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse kävin jokin aika sitten kysymässä Lieksan Lehden konttorilla, että onko heillä aikeita digitoida vanhoja lehtiä. Ei ollut. Täytyy kai vain odotella, että Kansallisarkisto suorittaa työn sitten, kun tekijänoikeudet ovat vanhentuneet. Kirjastolla on kyllä paperisiakin vanhoja lehtiä, mutta ei alusta asti. Lisäksi ainakin kymmenisen vuotta sitten vanhoja lehtiä voi lukea mikrofilmilaitteen avulla. (J. T.)

        Pienillä paikallislehdillä ei ole varaa digitoida omia vanhoja lehtiään. Pelkkä digitointityö maksaa arviolta kymppitonnin.

        Lisäksi lehtitalo joutuu maksamaan tekijänoikeusjärjestö Kopiostolle kertakorvauksen jos se haluaa digitoida omat vanhat lehtensä, tämän lisäksi joka vuosi pitää maksaa lehtien verkossa esillä pitämisestä lisenssimaksu Kopiostolle:
        https://www.kopiosto.fi/kopiosto/teosten-kayttajille/lehtiarkistot/


    • Siitä oli myös Hesarissa iso juttu, tallainen muistikuva minulla on.

      • Anonyymi

        lieksanlappu tiijä mittään.vesitaso tippu ennen sottii joelle, siitä o kuvaki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        lieksanlappu tiijä mittään.vesitaso tippu ennen sottii joelle, siitä o kuvaki.

        ja perkele deutsclandiloilla olj kiitotie märätyslahella


    • Anonyymi

      Mönnin selälle tippui venäläinen lentokone sodassa ja makaa vieläkin järven pohjassa. Paikka on suht hyvin tiedossa mut kukaan ei ole sitä löytänyt.

      • Anonyymi

        Tuo ei pidä paikkaansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo ei pidä paikkaansa.

        Niin mikä ei pidä paikkaansa?


    • Anonyymi

      Voisiko joku kertoa enemmän siitä onnettomuudesta, kiinnostaa kovin.

    • Anonyymi

      No tietää sotaa tuollaiset tapahtumat...

      • Anonyymi

        Noin, puoli vuotta tuosta oli jo täys rähinä. Oikeessa olet.


    • Anonyymi

      Kaarros. Kierrosluku tippui. Teknisen vian tai lentäjän virheen takia???

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      92
      1125
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      116
      938
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      896
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      282
      685
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      668
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      631
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      576
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      559
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe