Tiesittekö, että vanhimpia lehtiä voi lukea Kansalliskirjaston sivuilta? Tässä eräs järkyttävä tapahtuma:
https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/binding/2007167?page=1
Lisäksi esim. Karjalaisen numerossa 30.12.1939 useat lieksalaisetkin sotilaat toivottavat ”Sieltä jostakin” hyvää uutta vuotta. Nykykäytännöstä poiketen rikos- ja jopa itsemurhauutisissa on nimet heti esillä. (K: Jarmo Turunen)
Lento-onnettomuus Lieksassa 5.6.1939
13
941
Vastaukset
Isäukko muisti tuon onnetomuuden vaikka oli silloin reilun kahdeksan vanha. Löytyyköhän Lieksan Lehteä digitoituna? Olisi mukava tarkastaa muutama vanha asia.
- Anonyymi
Itse kävin jokin aika sitten kysymässä Lieksan Lehden konttorilla, että onko heillä aikeita digitoida vanhoja lehtiä. Ei ollut. Täytyy kai vain odotella, että Kansallisarkisto suorittaa työn sitten, kun tekijänoikeudet ovat vanhentuneet. Kirjastolla on kyllä paperisiakin vanhoja lehtiä, mutta ei alusta asti. Lisäksi ainakin kymmenisen vuotta sitten vanhoja lehtiä voi lukea mikrofilmilaitteen avulla. (J. T.)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse kävin jokin aika sitten kysymässä Lieksan Lehden konttorilla, että onko heillä aikeita digitoida vanhoja lehtiä. Ei ollut. Täytyy kai vain odotella, että Kansallisarkisto suorittaa työn sitten, kun tekijänoikeudet ovat vanhentuneet. Kirjastolla on kyllä paperisiakin vanhoja lehtiä, mutta ei alusta asti. Lisäksi ainakin kymmenisen vuotta sitten vanhoja lehtiä voi lukea mikrofilmilaitteen avulla. (J. T.)
Pienillä paikallislehdillä ei ole varaa digitoida omia vanhoja lehtiään. Pelkkä digitointityö maksaa arviolta kymppitonnin.
Lisäksi lehtitalo joutuu maksamaan tekijänoikeusjärjestö Kopiostolle kertakorvauksen jos se haluaa digitoida omat vanhat lehtensä, tämän lisäksi joka vuosi pitää maksaa lehtien verkossa esillä pitämisestä lisenssimaksu Kopiostolle:
https://www.kopiosto.fi/kopiosto/teosten-kayttajille/lehtiarkistot/
Siitä oli myös Hesarissa iso juttu, tallainen muistikuva minulla on.
- Anonyymi
lieksanlappu tiijä mittään.vesitaso tippu ennen sottii joelle, siitä o kuvaki.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
lieksanlappu tiijä mittään.vesitaso tippu ennen sottii joelle, siitä o kuvaki.
ja perkele deutsclandiloilla olj kiitotie märätyslahella
- Anonyymi
Mönnin selälle tippui venäläinen lentokone sodassa ja makaa vieläkin järven pohjassa. Paikka on suht hyvin tiedossa mut kukaan ei ole sitä löytänyt.
- Anonyymi
Tuo ei pidä paikkaansa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo ei pidä paikkaansa.
Niin mikä ei pidä paikkaansa?
- Anonyymi
Voisiko joku kertoa enemmän siitä onnettomuudesta, kiinnostaa kovin.
- Anonyymi
No tietää sotaa tuollaiset tapahtumat...
- Anonyymi
Noin, puoli vuotta tuosta oli jo täys rähinä. Oikeessa olet.
- Anonyymi
Kaarros. Kierrosluku tippui. Teknisen vian tai lentäjän virheen takia???
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 921125
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa116938- 125896
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten282685- 76668
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait74631Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64582Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54576Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist48559- 72483