Lento-onnettomuus Lieksassa 5.6.1939

Anonyymi

Tiesittekö, että vanhimpia lehtiä voi lukea Kansalliskirjaston sivuilta? Tässä eräs järkyttävä tapahtuma:

https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/binding/2007167?page=1

Lisäksi esim. Karjalaisen numerossa 30.12.1939 useat lieksalaisetkin sotilaat toivottavat ”Sieltä jostakin” hyvää uutta vuotta. Nykykäytännöstä poiketen rikos- ja jopa itsemurhauutisissa on nimet heti esillä. (K: Jarmo Turunen)

13

840

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Isäukko muisti tuon onnetomuuden vaikka oli silloin reilun kahdeksan vanha. Löytyyköhän Lieksan Lehteä digitoituna? Olisi mukava tarkastaa muutama vanha asia.

• Anonyymi

Itse kävin jokin aika sitten kysymässä Lieksan Lehden konttorilla, että onko heillä aikeita digitoida vanhoja lehtiä. Ei ollut. Täytyy kai vain odotella, että Kansallisarkisto suorittaa työn sitten, kun tekijänoikeudet ovat vanhentuneet. Kirjastolla on kyllä paperisiakin vanhoja lehtiä, mutta ei alusta asti. Lisäksi ainakin kymmenisen vuotta sitten vanhoja lehtiä voi lukea mikrofilmilaitteen avulla. (J. T.)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Itse kävin jokin aika sitten kysymässä Lieksan Lehden konttorilla, että onko heillä aikeita digitoida vanhoja lehtiä. Ei ollut. Täytyy kai vain odotella, että Kansallisarkisto suorittaa työn sitten, kun tekijänoikeudet ovat vanhentuneet. Kirjastolla on kyllä paperisiakin vanhoja lehtiä, mutta ei alusta asti. Lisäksi ainakin kymmenisen vuotta sitten vanhoja lehtiä voi lukea mikrofilmilaitteen avulla. (J. T.)

Pienillä paikallislehdillä ei ole varaa digitoida omia vanhoja lehtiään. Pelkkä digitointityö maksaa arviolta kymppitonnin.

Lisäksi lehtitalo joutuu maksamaan tekijänoikeusjärjestö Kopiostolle kertakorvauksen jos se haluaa digitoida omat vanhat lehtensä, tämän lisäksi joka vuosi pitää maksaa lehtien verkossa esillä pitämisestä lisenssimaksu Kopiostolle:
        https://www.kopiosto.fi/kopiosto/teosten-kayttajille/lehtiarkistot/

• Siitä oli myös Hesarissa iso juttu, tallainen muistikuva minulla on.

• Anonyymi

lieksanlappu tiijä mittään.vesitaso tippu ennen sottii joelle, siitä o kuvaki.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

lieksanlappu tiijä mittään.vesitaso tippu ennen sottii joelle, siitä o kuvaki.

ja perkele deutsclandiloilla olj kiitotie märätyslahella

• Anonyymi

Mönnin selälle tippui venäläinen lentokone sodassa ja makaa vieläkin järven pohjassa. Paikka on suht hyvin tiedossa mut kukaan ei ole sitä löytänyt.

• Anonyymi

Tuo ei pidä paikkaansa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuo ei pidä paikkaansa.

Niin mikä ei pidä paikkaansa?

• Anonyymi

Voisiko joku kertoa enemmän siitä onnettomuudesta, kiinnostaa kovin.

• Anonyymi

No tietää sotaa tuollaiset tapahtumat...

• Anonyymi

Noin, puoli vuotta tuosta oli jo täys rähinä. Oikeessa olet.

• Anonyymi

Kaarros. Kierrosluku tippui. Teknisen vian tai lentäjän virheen takia???

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      127
      1964
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      100
      1720
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      57
      1360
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      76
      1320
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      31
      1028
    6. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      926
    7. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      51
      923
    8. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      882
    9. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      109
      853
    10. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      73