MPPT-säädin ei lataa akkua täyteen

Anonyymi

Tietäjät, oletteko huomanneet miten MPPT-säädin käyttäytyy kun akuston napajännite alkaa kohota? Minulla käy seuraavasti:

- akuston jännite esim. 12,4V
- aurinko paistaa -> latausjännite paneelista nostaa akuston napojen jännitteen hetkessä (luokkaa 15 min) johonkin 14,4V:iin ja säädin alkaa rajoittaa latausta

Akuston kapasiteetti on 700Ah niin ei voi käsittää miten 15 min paistetta saisi 300W panellilla akuston täyteen alle puolessa tunnissa. Pienehkökin kulutus pudottaa jännitteen taas alle 12,7V:n.

Voikohan MPPT-säädintä jotenkin optimoida ohjelmallisesti?

25

1993

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tuon perusteellahan voisi epäillä että akkusi alkaa olla vaihtokunnossa.

      • Anonyymi

        Akusto ja koko järjestelmä on asennettu vajaa 2 vuotta sitten , ilmiö on ollut alusta alkaen samanlainen. Aiemmin minulla oli Genio-säädin ja se toimi mielestäni oikein; akuston lataus kesti useita tunteja täyteen, mutta kyllä sitten virtaakin riitti useamman päivän vaikka oli pilvistä. Nyt ei kestä kuin vuorokauden tai pari eikä kuorimistaso ole muuttunut miksikään. Nykyinen säädin on Epever 30A.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Akusto ja koko järjestelmä on asennettu vajaa 2 vuotta sitten , ilmiö on ollut alusta alkaen samanlainen. Aiemmin minulla oli Genio-säädin ja se toimi mielestäni oikein; akuston lataus kesti useita tunteja täyteen, mutta kyllä sitten virtaakin riitti useamman päivän vaikka oli pilvistä. Nyt ei kestä kuin vuorokauden tai pari eikä kuorimistaso ole muuttunut miksikään. Nykyinen säädin on Epever 30A.

        Ikävä kyllä, akkusi ovat paljon huonontuneet, ja ehkä tämä mppt lataa myös tehokkasmmin ja se osaltaan vaikuttaa nopeampaan jännite nousuun.


    • Anonyymi

      Akkujen sisäine resitanssi on kasvanut ja siäinen oikosulku on lähellä.
      Varmista turvallisuus sarjavastuksella ja pikakytkennällä

      Sulakeet kantaa myös vaihtaa pienempään..

      M u öskin maadoitus ja ylijönnitesuojat pitää maadoitaa ja t t kistaa.

      Osta uusi tyritsorisäädin inverterin tilalle .

      Relet pi y ää aihtaa kontaktoriin ja maadoitaa asianmukaiseti.

      Progfa

    • Anonyymi

      Akut on sökö, kyllä kunnossa oleva vajaalatauksinen 700 Ah akku imee virtaa niin hanakkaasti välillä 12,4 - 14,4 V, ettei 15 tuntiakaan riitä jännitteen nousemiseen 14,4 volttiin yhdellä 300W paneelilla.

      • Anonyymi

        Kiitos vastauksista. Toimitan akuston akkujen erikoisliikkeeseen tarkistukseen ja testaukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos vastauksista. Toimitan akuston akkujen erikoisliikkeeseen tarkistukseen ja testaukseen.

        Ostat victronin säätimen ja heität kiinalaisen epeverin roskiin !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos vastauksista. Toimitan akuston akkujen erikoisliikkeeseen tarkistukseen ja testaukseen.

        Ilmoittivat akkuliikkeestä, että akut on testattu ja ne ovat kunnossa, mutta ne pitää nyt ladata täyteen ja he hoitavat asian. Saan ne huomenna täyteen ladattuina takaisin.
        Olivat sitä mieltä, että olivat jo tuotaessa kovasti vajaalla latauksella.

        ( Minä irrotin ne säätimestä, kun säädin lopetti teholatauksen ja siirtyi ylläpitolataukseen luokkaa 1A.)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ostat victronin säätimen ja heität kiinalaisen epeverin roskiin !

        Olen miettinyt tuota Victronia, että ilmeisesti se on laadukkaampi tuote. Täytynee hankkia sellainen ellei nyt jotain muuta oleellista tule esille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen miettinyt tuota Victronia, että ilmeisesti se on laadukkaampi tuote. Täytynee hankkia sellainen ellei nyt jotain muuta oleellista tule esille.

        Ei se säätimen vika ole jos jännite navoissa nousee 14.4V

        Hyvä akku on tuossa vaiheessa 20A layauksrlla melkosen täynnä, sulfayoituneena ei, eikä varmaan koskaan kunnolla elvy, sitä ehkä siellä koittavat. Olisko kuitenkin jäänyt joskus vähän vajaaksi pitemmäksi aikaa, mutta jos ongelma jo alussa niin.....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se säätimen vika ole jos jännite navoissa nousee 14.4V

        Hyvä akku on tuossa vaiheessa 20A layauksrlla melkosen täynnä, sulfayoituneena ei, eikä varmaan koskaan kunnolla elvy, sitä ehkä siellä koittavat. Olisko kuitenkin jäänyt joskus vähän vajaaksi pitemmäksi aikaa, mutta jos ongelma jo alussa niin.....

        Ja jos paiste loppuu niin se ei ole ihme jos on kulutusta niin tottakai jännite laskee alle 12.7V.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmoittivat akkuliikkeestä, että akut on testattu ja ne ovat kunnossa, mutta ne pitää nyt ladata täyteen ja he hoitavat asian. Saan ne huomenna täyteen ladattuina takaisin.
        Olivat sitä mieltä, että olivat jo tuotaessa kovasti vajaalla latauksella.

        ( Minä irrotin ne säätimestä, kun säädin lopetti teholatauksen ja siirtyi ylläpitolataukseen luokkaa 1A.)

        Hieman erikoista että miten voivat ilmoittaa akkujen olevan kunnossa ennenkuin ovat niitä ladanneet...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hieman erikoista että miten voivat ilmoittaa akkujen olevan kunnossa ennenkuin ovat niitä ladanneet...

        Ei kai vaan ollut sama liike joka akut oli myynyt?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hieman erikoista että miten voivat ilmoittaa akkujen olevan kunnossa ennenkuin ovat niitä ladanneet...

        Koska akkuliikkeelle riittää että ne ovat 80% kunnossa.... ei ehkäpä se mitä sä vaadit akulta (100% täyteen tulemisella).

        Muutenhan kaikkiin akkuautoihin pitäisi uusii akut puolessa vuodessa. Ja Hilti työkalujen akuille Hilti antaa myös 2-3 vuotta takuuta. Siten että ne mittaa että se akku ottaa tarpeeksi sisään virtaa, mutta ei niissä kuitenkaan ole sitä 100% :aa mitä mä haluisin....

        Kyllä pari vuotta vanhalla akulla voi hyvinkin olla se 12.7 volttia virtaa ja sehän on ihan hyvi !
        Itelle riittäisi se.

        Mulla kans akuissa oli jotain 13 volttii kun aurinko paisto ja kun meni pilveen niin näytti että 12.6 Volttii jännitettä ja hups, kun heitin kulutusta päälle, niin samantien voltit tippu 6 volttiin. Ja kun laitoin normi "auto" laturiin ne niin 30 sekunssissa oli virtaa taas ja laturi näytti että täynnä ovat ja jännite oli taas 12.5V...ja taas laitoin kuormaa niin jännite tippu 6 volttiin. Nää oli pikkasen pikkasen vanhemmat akut, kuin sulla. Mutta tuo on just se että akku ei enään ota virtaa, mutta voltteja jonkun verran ja roskis kamaa ovat, siis nää mun akut ! Mutta noin ne huononee sitten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmoittivat akkuliikkeestä, että akut on testattu ja ne ovat kunnossa, mutta ne pitää nyt ladata täyteen ja he hoitavat asian. Saan ne huomenna täyteen ladattuina takaisin.
        Olivat sitä mieltä, että olivat jo tuotaessa kovasti vajaalla latauksella.

        ( Minä irrotin ne säätimestä, kun säädin lopetti teholatauksen ja siirtyi ylläpitolataukseen luokkaa 1A.)

        Jos akuille ei virta kelpaa, vaan jännite nousee hetkessä 14,4V niin kyllä akuissa on vikaa. Toinen mahdollisuus että akkujohdot ovat surkeat tai huonolla kosketuksella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos akuille ei virta kelpaa, vaan jännite nousee hetkessä 14,4V niin kyllä akuissa on vikaa. Toinen mahdollisuus että akkujohdot ovat surkeat tai huonolla kosketuksella.

        Onko akkujännite mitattu yleismittarilla suoraan akun navoista (ei siis akun kengistä vaan navoista) vai luettu jossakin muualla sijaitsevasta näytöstä? Johtimien tai kontaktien vika voi aiheuttaa sen, että mittari muualle piiriin kytkettynä näyttää omiaan.

        Millaiset akkujohtimet käytössä eli mikä kuparijohdon metallin pinta-ala tai halkaisija?
        Kuinka pitkät akkujohtimet käytössä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koska akkuliikkeelle riittää että ne ovat 80% kunnossa.... ei ehkäpä se mitä sä vaadit akulta (100% täyteen tulemisella).

        Muutenhan kaikkiin akkuautoihin pitäisi uusii akut puolessa vuodessa. Ja Hilti työkalujen akuille Hilti antaa myös 2-3 vuotta takuuta. Siten että ne mittaa että se akku ottaa tarpeeksi sisään virtaa, mutta ei niissä kuitenkaan ole sitä 100% :aa mitä mä haluisin....

        Kyllä pari vuotta vanhalla akulla voi hyvinkin olla se 12.7 volttia virtaa ja sehän on ihan hyvi !
        Itelle riittäisi se.

        Mulla kans akuissa oli jotain 13 volttii kun aurinko paisto ja kun meni pilveen niin näytti että 12.6 Volttii jännitettä ja hups, kun heitin kulutusta päälle, niin samantien voltit tippu 6 volttiin. Ja kun laitoin normi "auto" laturiin ne niin 30 sekunssissa oli virtaa taas ja laturi näytti että täynnä ovat ja jännite oli taas 12.5V...ja taas laitoin kuormaa niin jännite tippu 6 volttiin. Nää oli pikkasen pikkasen vanhemmat akut, kuin sulla. Mutta tuo on just se että akku ei enään ota virtaa, mutta voltteja jonkun verran ja roskis kamaa ovat, siis nää mun akut ! Mutta noin ne huononee sitten.

        12,7 -12,6 V on aivan täyden perinteisen lyijyakun jännite juurikaan enempää se ei siis voi olla kuin juuri latauksen jälkeen kuormittamattomana, Agm akulla jonkun kymmenyksen enempi.
        Juuri latauksen jälkeen mitattu jännite ei kerro mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko akkujännite mitattu yleismittarilla suoraan akun navoista (ei siis akun kengistä vaan navoista) vai luettu jossakin muualla sijaitsevasta näytöstä? Johtimien tai kontaktien vika voi aiheuttaa sen, että mittari muualle piiriin kytkettynä näyttää omiaan.

        Millaiset akkujohtimet käytössä eli mikä kuparijohdon metallin pinta-ala tai halkaisija?
        Kuinka pitkät akkujohtimet käytössä?

        Akuston jännite on luettu Epever-säätimen näytöltä. Siinä ovat paneelien antama jännite, akuston jännite ja kuorman jännite.
        Akuston ja säätimen välissä on 1,6m pitkät 6mm2 johtimet.

        Aloittaja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Akuston jännite on luettu Epever-säätimen näytöltä. Siinä ovat paneelien antama jännite, akuston jännite ja kuorman jännite.
        Akuston ja säätimen välissä on 1,6m pitkät 6mm2 johtimet.

        Aloittaja.

        Epever näyttää latausjännitettä joka vajaalle akulle on 14,4 volttia, mutta ei näytä akun senhetkistä jännitettä. Irroita akusta piuhat, anna olla 2 tuntia, ja mittaa jännite. Vaikka Epever näyttää 14,4 volttia, lataaminen ei ole vähenemässä, vaan lataus jatkuu kunnes akku täynnä. Täyden lepotilassa olevan akun jännite on 12,8 volttia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Epever näyttää latausjännitettä joka vajaalle akulle on 14,4 volttia, mutta ei näytä akun senhetkistä jännitettä. Irroita akusta piuhat, anna olla 2 tuntia, ja mittaa jännite. Vaikka Epever näyttää 14,4 volttia, lataaminen ei ole vähenemässä, vaan lataus jatkuu kunnes akku täynnä. Täyden lepotilassa olevan akun jännite on 12,8 volttia.

        Kiitos, kuulostaa järkevältä. Teen tuon jännitemittauksen, kun akut ovat taas olleet muutaman päivän käytössä.
        Jatkan vielä järjestelmän tarkkailua. Palataan asiaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos, kuulostaa järkevältä. Teen tuon jännitemittauksen, kun akut ovat taas olleet muutaman päivän käytössä.
        Jatkan vielä järjestelmän tarkkailua. Palataan asiaan.

        Jos irroitat johdot akuista kun latsus on ollut 14.4v aikansa ja oletat niiden olevan täydet niin 2 tunnin kuluttua saat turhan korkian arvon joka ei kerro paljon mitään. Pura vaikka halogeenilla puoli tuntia eli reilu 2A mikä ei juurikaan tuossa kapasiteetissa vaikuta, mutta lähtee se ylimääräinen jännite sieltä pois. Anna sitten olla tunti levossa ja mittaa jännite. Tälläkään systeemillä ett saa akun todellista kuntoa selville, vaan enempi pitäis purkaa vaikka 20% kapasiteetista ja sitten tunti lepoa jonka jälkeen mittaus. Myös akkujen tyypillä on merkitystä mikä jännite pitäis purkauksen jälkeen olla.

        2000a


    • Anonyymi

      Niin kun muut jo ehdottivat, jännitteen mittaaminen erillisella mittarilla olisi hyvää.

      Näin pari viikkoa sitten mppt säädin joka rajoitti latausta koska jännite oli jo 14,6. Mutta, akun varaustasoa valvova laite väitti että jännite oli vain 13,5V. Erillisellä mittarilla selvisi että mppt säätimen akkuliittimessä jännite oli 14V, akkunavoissa 13V. Eli kakki laitteet näytti vähän sinnepäin, ja kaapeleissa/liittimissä oli jännitehäviöitä. MPPT säädin oli joku halpa kiinalainen, eli varmaan piirikortilla oli jo valtavat jännitehäviöt, tai sitten kalibrointi päin helvettiä.

      • Anonyymi

        Mppt säädin on kunnossa, vika on siitä akun suuntaan tai akuissa. Tottakai jännite on vain 14V säätimen lähdössä kun akuissa enään 13V
        Tarkista kaikki liitokse ja johdot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mppt säädin on kunnossa, vika on siitä akun suuntaan tai akuissa. Tottakai jännite on vain 14V säätimen lähdössä kun akuissa enään 13V
        Tarkista kaikki liitokse ja johdot.

        Aloittaja jatkaa:

        Järjestelmä toimii nyt niin kuin pitääkin.
        Akut testautettu kahdessa eri liikkeessä ja todettu olevan kunnossa. Kaikissa akuissa jännite 12,7V kuormittamattomana.
        Säädin toimii nyt ok.

        Vika oli ilmeisesti akkukenkien ja akunnapojen välisissä liitoksissa, joissa havaittiin jonkin verran hapettumaa. Ne on nyt puhdistettu ja kiristetty. Nyt säädin ei heti lopeta lataamista akuston jännitetason noustessa 14,4V:iin. Lataaminen kestää siis paljon kauemmin ja totesin latausvirran kirkkaalla paisteella olevan noin 18-19A (aiemmin vain noin 10A).

        Vuosittaiseen huolto-ohjelmaan kannattanee sisällyttää akunnapojen ja liittimien puhdistus.
        Kiitos kaikille asiasta kiinnostuneille vastauksista!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittaja jatkaa:

        Järjestelmä toimii nyt niin kuin pitääkin.
        Akut testautettu kahdessa eri liikkeessä ja todettu olevan kunnossa. Kaikissa akuissa jännite 12,7V kuormittamattomana.
        Säädin toimii nyt ok.

        Vika oli ilmeisesti akkukenkien ja akunnapojen välisissä liitoksissa, joissa havaittiin jonkin verran hapettumaa. Ne on nyt puhdistettu ja kiristetty. Nyt säädin ei heti lopeta lataamista akuston jännitetason noustessa 14,4V:iin. Lataaminen kestää siis paljon kauemmin ja totesin latausvirran kirkkaalla paisteella olevan noin 18-19A (aiemmin vain noin 10A).

        Vuosittaiseen huolto-ohjelmaan kannattanee sisällyttää akunnapojen ja liittimien puhdistus.
        Kiitos kaikille asiasta kiinnostuneille vastauksista!

        Oppia ikä kaikki


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Saako kantaa asetta

      Voiko olla koskaan kotelossa lonkalla ase.. Siis ei mikään luvaton ase. Johon on luvat. Esim luottamustoimessa, tai kaup
      Ähtäri
      68
      6227
    2. Mies mitä ajattelet naisista?

      Kerro mitä ajatuksia nousee. Mitä naiset sinulle merkitsee? Sana on vapaa.
      Ikävä
      135
      4360
    3. Järkyttävä tieto Purrasta

      Purra tapasi nykyisen miehensä täällä. Suomi24:ssä! Tulipa likainen olo. Nyt loppuu tämä roikkuminen tällä palstalla.
      Maailman menoa
      109
      2084
    4. Rakastan sua

      Tiedäthän sen ❤️😢
      Ikävä
      63
      1485
    5. 54
      1225
    6. Toinen toista

      Hyvää sunnuntai huomenta susi rinssiltä 🤴🏼☕❄️⚜️❤️
      Ikävä
      261
      1157
    7. Mikseivät toimittajat vaadi Orpoa vastuuseen lupauksistaan

      Missä ne 100.000 uutta työpaikkaa muka ovat? Eivät yhtään missään. Näin sitä Suomessa voi puhua ja luvata mitä sattuu. E
      Maailman menoa
      130
      1055
    8. Ajattele, miten häviävän pieni

      todennäköisyys on sille, että kaksi tiettyä ihmistä yli viidestä miljoonasta sattuvat tulemaan samalle palstalle ikävöim
      Ikävä
      49
      856
    9. Aavistan tai oikeastaan

      tiedän, että olet hulluna minuun. Mutta ilman kommunikointia, tällaisenaan tilanne ja kaikki draama ovat mun näkökulmast
      Ikävä
      31
      783
    10. Pieni vinkki miehelle

      Jos haluat, että tapahtuu jotain edistystä, niin kannattaa suoda ajatus sille, että miltä toimintasi näyttää mulle päin.
      Ikävä
      39
      765
    Aihe