Suomen kyky tehdä omatoimisia evakointeja on SURKEA!

Anonyymi

Taas nähtiin Afganistanin tapauksessa että Suomen omatoiminen kyky evakoida omia kansalaisiaan ja asiantuntijoita maailmalta on lähellä nollaa!

Ensin kokeiltiin Yhdysvaltojen ja Hollannin koneilla, mutta saatiin mukaan vain muutama. Sitten mietittiin tilauslentoja siviilikoneilla (täysin kuolleena syntynyt ajatus) josta ei tietenkään sotatila-alueella tule mitään. Kukaan täysjärkinen lentoyhtiö ei lennä sekasorron keskelle.

Sama on koettu Syyrian ja Irakin kohdalla aikaisemmin, sekä 2004 Thaimaan tsunamin tapauksessa jossa on aina jouduttu turvautumaan ulkomaisiin resursseihin.

Olisiko aika ajatella samoin kuten Suomen kokoinen Uusi-Seelanti joka hankki muutamia vuosia sitten halvalla 2kpl käytettyjä Boeing 757 matkustajakoneita ja konvertoi ne sotilaskuljetuskoneiksi joilla on kyky kuljettaa matkustajia ja rahtia. Kyseiset koneet ovat kokoluokkansa parhaimpia moottoritehon ja lentomatkan suhteen ja käytettynä halpoja kun tuotanto loppui jo vuonna 2005. https://aws1.discourse-cdn.com/infiniteflight/original/4X/b/7/6/b762ef8d8a17a93100c23fb48320807e42f61098.jpeg

Boeing 757 on kapearunkoinen matkustajalentokone, jossa on kaksi suihkuturbiinimoottoria. Se on Boeing 727:n seuraaja. Konetyypin valmistaja on yhdysvaltalainen Boeing Commercial Airplanes. 757 on keskipitkän kantaman lentokone, jolla voidaan lentää myös mannertenvälisiä lentoja.
Lentomatka: 7 222 km
Siipien kärkiväli: 38 m
Huippunopeus: 982 km/h
Pituus: 47 m
Lentonopeus: 850 km/h

32

788

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      En ymmärrä aloittajan vaatimusta, että Suomella pitäisi olla aina kone valmiudessa lähtemään konfliktialueille. Eihän täällä ole suomalaisillekaan tarpeeksi ambulansseja ja lääkärihelikoptereita.

      Mitä ovat menneet sinne kaivamaan verta nenästään!

      • Anonyymi

        Eiköhän ne olisi koko maan tarpeita varten hankittu!

        Ei Thaimaastakaan evakuoitu kuin suomalaisia matkailijoita.


      • Anonyymi

        "Suomella pitäisi olla aina kone valmiudessa lähtemään konfliktialueille."

        Tuskinpa se kone "päivystäisi" minuuttien lähtövalmiudessa. Eiköhän tuollainen vuorokauden lähtöaika reittisuunnitelmineen ole ihan kohtuullinen aika.


    • Anonyymi

      Suomen armeijalla on pohjoismaiden surkein kyky liikkua omatoimisesti. Aina tarvitaan toisten laivoja ajoneuvojen kuljettamiseen tai lentokoneita sotilaiden kuljettamiseen ulkomaisiin harjoituksiin.

      Esimerkiksi käytetyn Ro-Ro rahtiautolautan ostaminen maksaisi alle kymmenen miljoonaa ja siitäkin saisi konvertoitua huoltoaluksen joka kykenisi kuljettamaan satoja ajoneuvoja ja sotilaita jopa maapallon toiselle puolelle. Esimerkiksi 1980-luvulla rakennettu Finnlinesin Sailorin hinta on nykyään enää 8,5 miljoonaa euroa. https://navigatormagazine.fi/wp-content/uploads/2020/07/1200_600_MSSAILOR-min__1_.jpg

      Muutostöiden jälkeen siitä saisi maailmanluokan huoltoaluksen joka kykenisi kuljettamaan kaikkea tarpeellista muonituksesta ammuksiin, minne päin maailmaa vain ja ulkomailta ostettuja sotilastarvikkeita (kuten esimerkiksi Hollannista ostetut panssarivaunut ja Koreasta ostetut K9 Thunder panssarihaupitsit) takaisin Suomeen. https://media.defense.gov/2020/Jun/08/2002312428/-1/-1/0/200608-N-WU045-018.JPG

    • Anonyymi

      Etenkin kun jatkuvasti harjoitellaan ulkomailla. Koneiden miehistö olisi minimaalista. Ehkä 6-8 henkilöä per kone.
      Ja siihen päälle rauhanturvatehtävät joidenka sotilasvaihdot voitaisiin tehdä omatoimisesti, valtiojohdon joitakin lentoja, sekä satunnaiset evakuoinnit ulkomailta. Koneet voisi myös varustaa ilmatankkausvälineillä. Resurssi joka suomelta puuttuu nykyään.

      Käytetyt matkustajakoneet lähtevät nykyään jopa alle 1/6 osaa alkuperäisestä hinnasta.

    • Anonyymi

      Omastoiminen evakuointikyky pitäisi kuulua jokaisen valtion kykyihin automaattisesti.

      Nytkin ulkoministeriö on turannut jo viikon ajan evakuoitiasian kanssa ja ei ole saanut tikkua ristiinkään.

      • Anonyymi

        Ei se ole valtio eikä mikään jos ei edes evakuointilentoa saada aikaiseksi omilla resursseilla. Se on vain jotain alikehittynyttä joutomaata Länsi-Siperiassa.

        Ajatelkaas nyt kuinka alkeellista....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se ole valtio eikä mikään jos ei edes evakuointilentoa saada aikaiseksi omilla resursseilla. Se on vain jotain alikehittynyttä joutomaata Länsi-Siperiassa.

        Ajatelkaas nyt kuinka alkeellista....

        Kanada evakuoi kansalaisensa jo viime viikolla.

        Suomi aloitti käytännön toimet vasta viikonloppuna kun Taleban oli jo vallannut pääkaupungin lentokentän ja eihän siitä enää silloin mitään tule!


    • Anonyymi

      Suomalaiset haluavat leikkiä avutonta pikkuveljeä ja roikkua Svea-Mamman helmoissa aina kun on kyseessä iso paha ulkomaailma.

    • Anonyymi

      Valtion oma evakointiin liittyvä resurssipuute johtuu pitkään jatkuneesta laiminlyönnistä. Ketään virkamistä ei ole vain vuosien saatossa kiinnostanut tehdä asialle mitään, vaikka lukuisat kriisit ulkomailla ovat toistuvasti näyttäneet oman lentokaluston tarpeellisuuden.

    • Anonyymi

      Onhan tuo B757 todella kykenevä konetyyppi j kapearunkoisena koneena ei olisi mitenkään ylisuuri suomenkaan käyttöön.
      Kokoonsa nähden moottorit ovat jopa ylitehokkaat. Kykenee lyhyisiin ja nopeisiin nousuihin myös kriisialueilta joissa lentokentät eivät välttämättä ole täysimittaisesti käytettävissä.
      Boeing 757 jet airshow display https://www.youtube.com/watch?v=UrO6HTmF1L4
      RNZAF 757-200 VIP Transport Display at 2017 Air Tattoo
      https://www.youtube.com/watch?v=qCHFKkjTkto

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Thaimaan tsunamin jälkeen Suomi kuljetti kaikki loukkautuneet omat kansalaiset suomalaisilla evakuointilennoilla kotiin.
      Ruotsi ei.

      • Anonyymi

        Vain koska Finnair sai lohkaistua laivastostaan ja kiireisistä aikatauluistaan yhden lentokoneen tähän tarkoitukseen. Valtiolla ei ollut mitään tekemistä koneen hankinnan kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vain koska Finnair sai lohkaistua laivastostaan ja kiireisistä aikatauluistaan yhden lentokoneen tähän tarkoitukseen. Valtiolla ei ollut mitään tekemistä koneen hankinnan kanssa.

        Valtio on Finnairin suurin omistaja. Ja vain suomalaista firmaa voi ohjeistaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valtio on Finnairin suurin omistaja. Ja vain suomalaista firmaa voi ohjeistaa.

        Finnair on pörssilistattu kaupallinen lentoyhtiö. Valtion kyky ohjeistaa sen toimintaa on siksi minimaalista. Taloudellisesti kannattamatonta toimintaa Finnair ei voi tehdä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Finnair on pörssilistattu kaupallinen lentoyhtiö. Valtion kyky ohjeistaa sen toimintaa on siksi minimaalista. Taloudellisesti kannattamatonta toimintaa Finnair ei voi tehdä.

        Kannattaisi ottaa asioista tarkempaa selkoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaisi ottaa asioista tarkempaa selkoa.

        Finnair ei ole valtion laitos, vaan kaupallinen siviiliorganisaatio.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      No nyt kun Suomi lähettää erikoisjääkärit hakemaan siviilit pois alkaa seuraava uikutus. Ui ui ui!

      • Anonyymi

        Lentävällä matollako ne menevät?


      • Anonyymi

        Suomi toimii Talipaani-persut uliseavt


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomi toimii Talipaani-persut uliseavt

        Suomi pyytää ulkomailta apua ja suomijuntti luulee suomen pystyvän toimimaan itsekseen.


    • Anonyymi

      Parasta olisi ettei sotkeuduttaisi muiden asioihin. Kannuksen konna.

    • Anonyymi

      Euroopan olisi syytä harkita yhteisostoja sotilaskalustossa ja etenkin juuri logistiikan ja huollon suhteen. Suurimmalla osalla Euroopan maista on vaikeuksia liikkua omaa mannerta pidemmälle omilla resursseilla ja ylläpitää joukkojen huoltoa suurilla etäisyyksillä. https://media.defense.gov/2020/Jun/08/2002312424/-1/-1/0/200608-N-WU045-014.JPG

      Euroopan kannattaisi harkita eurooppalaisiin tarpeisiin suunniteltuja huoltolaivoja. Mallina voisi käyttää Yhdysvaltojen laivaston vuosina 2001 -2012 rakentamia Lewis and Clark class T-AKE dry cargo ship aluksia jotka korvasivat laivaston neljä aikaisempaa eri tarkoituksiin tehtyä huoltoalustyyppiä. Huoltolaivaston käyttökustannukset laskivat välittömästi kun lukuisat eri alustyypit saatiin standardisoitua yhden alustyypin laivastoksi. alus voi hoitaa muonituksen, ammukset, polttoaineen laivat/lentokoneet/helikopterit ja kuljettaa myös miehistöä.
      Lewis and Clark-class dry cargo ship https://en.wikipedia.org/wiki/Lewis_and_Clark-class_dry_cargo_ship

      Eri maat maksaisivat joko kokonaan oman laivansa tai naapurimaat voisi hankkia aluksia yhteisesti. Jos jokainen EU maa esimerkiksi hankkisi yhden laivan, olisi se 27 alusta Euroopan käytössä. Tai pienet maat hankkisivat 3-4 ryhmissä omansa ja isommat maat itse vähintään yhden. Saataisiin siitäkin noin 15 laivaa pelkästään Euroopan maiden omaan käyttöön.
      Tällä hetkellähän Eurooppa enimmäkseen turvautuu Yhdysvaltojen huoltoon valtamerien ylityksillä ja ulkomaan operaatioissa.
      MSC Dry Cargo USNS Charles Drew https://www.youtube.com/watch?v=rSNO9LdBx2c

    • Anonyymi
      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Mahtaako suomalaiset alukset olla edes yhteensopivia merellä tapahtuvaan huoltotäydennykseen? Löytyykö vaijerilaitteita ja tankkausletkujen liitäntöjä sellaisista paikoista että laivan liikkuessa voidaan tehdä tankkaus?

      Underway Replenishment Of A Nuclear Aircraft Carrier (1080p)
      https://www.youtube.com/watch?v=eRay8ysTg44

    • Anonyymi

      Onko mikään ihme? Suomi on ittenäistetty jouskarin kuussa, tulikäärmeen vuonna. Käärme hakee tosiasioita, ja jouskari on tulielementti (huono puoli mm. liioittelu ja höyrypäisyys).

      Jousimies ryntää polkupyörällä rannalle aiheuttaen hiekan lennon ihmisten päälle ja hyppää laiturilta pää edellä (miettimättä kivikoita) niin, että polkupyörä meinasi tulla mukana.

      Pluto ravussa (1913-1938...)
      Mysteerit vedessä (titanic), uudistukset veteen liittyen, kansallismielisyys, turvallisuuden liioittelu, hyökkäävä aluepuolustus, äärimmäiset tunteet ristiriidassa, kotien ja perheiden rikkoutuminen, ww1, asuinalueiden erottelua, tieteen saavutusten käyttäminen nurkkakuntaisesti ja itsekkäästi omaa etua puolustaen, juurilta irti repiminen, vetäytyvyys (NL), Suomi itsenäistettiin, Venäjällä kansanmurhakatastrofi Leninin aikana.

      Kuka sanoikaan: "On merkit auringossa, kuussa ja tähdissä..."

    • Anonyymi

      Finnair on Suomen valtion omistama kansallinen lentoyhtiö.
      Se että uskalletaanko lentokoneita lähettää kriisi alueille on taas toinen asia.
      Koneen menettämisen riski on aina myös sota alueella suurempi.

      • Anonyymi

        Juuri siksi emme tarvitse uusia hävittäjiä!

        Finnair voi lentää Airbussilla tunnistuslentoja aivan hyvin.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      79
      4468
    2. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3105
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      135
      3091
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      400
      2179
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      219
      1296
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      11
      1203
    7. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1197
    8. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      30
      1064
    9. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      63
      1056
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      111
      983
    Aihe