Taas nähtiin Afganistanin tapauksessa että Suomen omatoiminen kyky evakoida omia kansalaisiaan ja asiantuntijoita maailmalta on lähellä nollaa!
Ensin kokeiltiin Yhdysvaltojen ja Hollannin koneilla, mutta saatiin mukaan vain muutama. Sitten mietittiin tilauslentoja siviilikoneilla (täysin kuolleena syntynyt ajatus) josta ei tietenkään sotatila-alueella tule mitään. Kukaan täysjärkinen lentoyhtiö ei lennä sekasorron keskelle.
Sama on koettu Syyrian ja Irakin kohdalla aikaisemmin, sekä 2004 Thaimaan tsunamin tapauksessa jossa on aina jouduttu turvautumaan ulkomaisiin resursseihin.
Olisiko aika ajatella samoin kuten Suomen kokoinen Uusi-Seelanti joka hankki muutamia vuosia sitten halvalla 2kpl käytettyjä Boeing 757 matkustajakoneita ja konvertoi ne sotilaskuljetuskoneiksi joilla on kyky kuljettaa matkustajia ja rahtia. Kyseiset koneet ovat kokoluokkansa parhaimpia moottoritehon ja lentomatkan suhteen ja käytettynä halpoja kun tuotanto loppui jo vuonna 2005. https://aws1.discourse-cdn.com/infiniteflight/original/4X/b/7/6/b762ef8d8a17a93100c23fb48320807e42f61098.jpeg
Boeing 757 on kapearunkoinen matkustajalentokone, jossa on kaksi suihkuturbiinimoottoria. Se on Boeing 727:n seuraaja. Konetyypin valmistaja on yhdysvaltalainen Boeing Commercial Airplanes. 757 on keskipitkän kantaman lentokone, jolla voidaan lentää myös mannertenvälisiä lentoja.
Lentomatka: 7 222 km
Siipien kärkiväli: 38 m
Huippunopeus: 982 km/h
Pituus: 47 m
Lentonopeus: 850 km/h
Suomen kyky tehdä omatoimisia evakointeja on SURKEA!
32
788
Vastaukset
- Anonyymi
En ymmärrä aloittajan vaatimusta, että Suomella pitäisi olla aina kone valmiudessa lähtemään konfliktialueille. Eihän täällä ole suomalaisillekaan tarpeeksi ambulansseja ja lääkärihelikoptereita.
Mitä ovat menneet sinne kaivamaan verta nenästään!- Anonyymi
Eiköhän ne olisi koko maan tarpeita varten hankittu!
Ei Thaimaastakaan evakuoitu kuin suomalaisia matkailijoita. - Anonyymi
"Suomella pitäisi olla aina kone valmiudessa lähtemään konfliktialueille."
Tuskinpa se kone "päivystäisi" minuuttien lähtövalmiudessa. Eiköhän tuollainen vuorokauden lähtöaika reittisuunnitelmineen ole ihan kohtuullinen aika.
- Anonyymi
Suomen armeijalla on pohjoismaiden surkein kyky liikkua omatoimisesti. Aina tarvitaan toisten laivoja ajoneuvojen kuljettamiseen tai lentokoneita sotilaiden kuljettamiseen ulkomaisiin harjoituksiin.
Esimerkiksi käytetyn Ro-Ro rahtiautolautan ostaminen maksaisi alle kymmenen miljoonaa ja siitäkin saisi konvertoitua huoltoaluksen joka kykenisi kuljettamaan satoja ajoneuvoja ja sotilaita jopa maapallon toiselle puolelle. Esimerkiksi 1980-luvulla rakennettu Finnlinesin Sailorin hinta on nykyään enää 8,5 miljoonaa euroa. https://navigatormagazine.fi/wp-content/uploads/2020/07/1200_600_MSSAILOR-min__1_.jpg
Muutostöiden jälkeen siitä saisi maailmanluokan huoltoaluksen joka kykenisi kuljettamaan kaikkea tarpeellista muonituksesta ammuksiin, minne päin maailmaa vain ja ulkomailta ostettuja sotilastarvikkeita (kuten esimerkiksi Hollannista ostetut panssarivaunut ja Koreasta ostetut K9 Thunder panssarihaupitsit) takaisin Suomeen. https://media.defense.gov/2020/Jun/08/2002312428/-1/-1/0/200608-N-WU045-018.JPG - Anonyymi
Etenkin kun jatkuvasti harjoitellaan ulkomailla. Koneiden miehistö olisi minimaalista. Ehkä 6-8 henkilöä per kone.
Ja siihen päälle rauhanturvatehtävät joidenka sotilasvaihdot voitaisiin tehdä omatoimisesti, valtiojohdon joitakin lentoja, sekä satunnaiset evakuoinnit ulkomailta. Koneet voisi myös varustaa ilmatankkausvälineillä. Resurssi joka suomelta puuttuu nykyään.
Käytetyt matkustajakoneet lähtevät nykyään jopa alle 1/6 osaa alkuperäisestä hinnasta. - Anonyymi
Omastoiminen evakuointikyky pitäisi kuulua jokaisen valtion kykyihin automaattisesti.
Nytkin ulkoministeriö on turannut jo viikon ajan evakuoitiasian kanssa ja ei ole saanut tikkua ristiinkään.- Anonyymi
Ei se ole valtio eikä mikään jos ei edes evakuointilentoa saada aikaiseksi omilla resursseilla. Se on vain jotain alikehittynyttä joutomaata Länsi-Siperiassa.
Ajatelkaas nyt kuinka alkeellista.... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei se ole valtio eikä mikään jos ei edes evakuointilentoa saada aikaiseksi omilla resursseilla. Se on vain jotain alikehittynyttä joutomaata Länsi-Siperiassa.
Ajatelkaas nyt kuinka alkeellista....Kanada evakuoi kansalaisensa jo viime viikolla.
Suomi aloitti käytännön toimet vasta viikonloppuna kun Taleban oli jo vallannut pääkaupungin lentokentän ja eihän siitä enää silloin mitään tule!
- Anonyymi
Suomalaiset haluavat leikkiä avutonta pikkuveljeä ja roikkua Svea-Mamman helmoissa aina kun on kyseessä iso paha ulkomaailma.
- Anonyymi
Valtion oma evakointiin liittyvä resurssipuute johtuu pitkään jatkuneesta laiminlyönnistä. Ketään virkamistä ei ole vain vuosien saatossa kiinnostanut tehdä asialle mitään, vaikka lukuisat kriisit ulkomailla ovat toistuvasti näyttäneet oman lentokaluston tarpeellisuuden.
- Anonyymi
Onhan tuo B757 todella kykenevä konetyyppi j kapearunkoisena koneena ei olisi mitenkään ylisuuri suomenkaan käyttöön.
Kokoonsa nähden moottorit ovat jopa ylitehokkaat. Kykenee lyhyisiin ja nopeisiin nousuihin myös kriisialueilta joissa lentokentät eivät välttämättä ole täysimittaisesti käytettävissä.
Boeing 757 jet airshow display https://www.youtube.com/watch?v=UrO6HTmF1L4
RNZAF 757-200 VIP Transport Display at 2017 Air Tattoo
https://www.youtube.com/watch?v=qCHFKkjTkto- Anonyymi
Ja kun penkit otetaan pois, saadaan kone muunnettua lentäväksi sairaalaksi jolla voidaan tehdä lääkintäevakointeja.. https://metro.co.uk/wp-content/uploads/2020/03/g-a792.jpg?quality=90&strip=all
- Anonyymi
Thaimaan tsunamin jälkeen Suomi kuljetti kaikki loukkautuneet omat kansalaiset suomalaisilla evakuointilennoilla kotiin.
Ruotsi ei.- Anonyymi
Vain koska Finnair sai lohkaistua laivastostaan ja kiireisistä aikatauluistaan yhden lentokoneen tähän tarkoitukseen. Valtiolla ei ollut mitään tekemistä koneen hankinnan kanssa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vain koska Finnair sai lohkaistua laivastostaan ja kiireisistä aikatauluistaan yhden lentokoneen tähän tarkoitukseen. Valtiolla ei ollut mitään tekemistä koneen hankinnan kanssa.
Valtio on Finnairin suurin omistaja. Ja vain suomalaista firmaa voi ohjeistaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Valtio on Finnairin suurin omistaja. Ja vain suomalaista firmaa voi ohjeistaa.
Finnair on pörssilistattu kaupallinen lentoyhtiö. Valtion kyky ohjeistaa sen toimintaa on siksi minimaalista. Taloudellisesti kannattamatonta toimintaa Finnair ei voi tehdä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Finnair on pörssilistattu kaupallinen lentoyhtiö. Valtion kyky ohjeistaa sen toimintaa on siksi minimaalista. Taloudellisesti kannattamatonta toimintaa Finnair ei voi tehdä.
Kannattaisi ottaa asioista tarkempaa selkoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kannattaisi ottaa asioista tarkempaa selkoa.
Finnair ei ole valtion laitos, vaan kaupallinen siviiliorganisaatio.
- Anonyymi
Suomen kyvyt toimia omatoimisesti ulkomailla ovat lähellä nollaa!
Saksa lähettää helikoptereita Kabuliin – auttavat ihmisiä, jotka eivät pääse lentokentälle https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/f9b0a03e-dee2-46bb-abd6-6d5a990967c9 - Anonyymi
No nyt kun Suomi lähettää erikoisjääkärit hakemaan siviilit pois alkaa seuraava uikutus. Ui ui ui!
- Anonyymi
Lentävällä matollako ne menevät?
- Anonyymi
Suomi toimii Talipaani-persut uliseavt
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomi toimii Talipaani-persut uliseavt
Suomi pyytää ulkomailta apua ja suomijuntti luulee suomen pystyvän toimimaan itsekseen.
- Anonyymi
Parasta olisi ettei sotkeuduttaisi muiden asioihin. Kannuksen konna.
- Anonyymi
Euroopan olisi syytä harkita yhteisostoja sotilaskalustossa ja etenkin juuri logistiikan ja huollon suhteen. Suurimmalla osalla Euroopan maista on vaikeuksia liikkua omaa mannerta pidemmälle omilla resursseilla ja ylläpitää joukkojen huoltoa suurilla etäisyyksillä. https://media.defense.gov/2020/Jun/08/2002312424/-1/-1/0/200608-N-WU045-014.JPG
Euroopan kannattaisi harkita eurooppalaisiin tarpeisiin suunniteltuja huoltolaivoja. Mallina voisi käyttää Yhdysvaltojen laivaston vuosina 2001 -2012 rakentamia Lewis and Clark class T-AKE dry cargo ship aluksia jotka korvasivat laivaston neljä aikaisempaa eri tarkoituksiin tehtyä huoltoalustyyppiä. Huoltolaivaston käyttökustannukset laskivat välittömästi kun lukuisat eri alustyypit saatiin standardisoitua yhden alustyypin laivastoksi. alus voi hoitaa muonituksen, ammukset, polttoaineen laivat/lentokoneet/helikopterit ja kuljettaa myös miehistöä.
Lewis and Clark-class dry cargo ship https://en.wikipedia.org/wiki/Lewis_and_Clark-class_dry_cargo_ship
Eri maat maksaisivat joko kokonaan oman laivansa tai naapurimaat voisi hankkia aluksia yhteisesti. Jos jokainen EU maa esimerkiksi hankkisi yhden laivan, olisi se 27 alusta Euroopan käytössä. Tai pienet maat hankkisivat 3-4 ryhmissä omansa ja isommat maat itse vähintään yhden. Saataisiin siitäkin noin 15 laivaa pelkästään Euroopan maiden omaan käyttöön.
Tällä hetkellähän Eurooppa enimmäkseen turvautuu Yhdysvaltojen huoltoon valtamerien ylityksillä ja ulkomaan operaatioissa.
MSC Dry Cargo USNS Charles Drew https://www.youtube.com/watch?v=rSNO9LdBx2c - Anonyymi
Hollannilla on jo menossa oma ohjelma huoltoaluksien hankinnoissa. Pari ensimmäistä on jo valmistunut. HNLMS Karel Doorman kuivahuoltoalus. https://external-preview.redd.it/85buy6iQ85LGA1wT-a9t97otv7Kbsamer3V1474OGOU.jpg?auto=webp&s=acf4ad7532f3b79859120b2ea3ca0630e37fba9d
https://www.navyrecognition.com/images/stories/news/2020/December/First_steel_cuts_of_Combat_Support_Ship_CSS_Den_Helder_for_Dutch_Navy_Netherlands_925_001.jpg
Samoin Britannialla. https://ukdj.imgix.net/fc8f50b6f80132046d2580f55ef6fff1_/ellida1.jpg?auto=compress,format&ixlib=php-3.3.0&s=40e7b4f93d9a8b9302d7a4d5053d06b8
https://pbs.twimg.com/media/Ec6xvtLWoAEGBYE.jpg - Anonyymi
Olisi hyvä resurssi Euroopan maillekin olla maailmanlaajuinen logistiikkaketju omilla laivoilla. USNS Charles Drew https://www.youtube.com/watch?v=7lgTj3t26g8
Refueling Ships at Sea https://www.youtube.com/watch?v=NZOFY1z2biI&t=438s- Anonyymi
Euroopan mailla pitäisi olla ainakin muutama yhteiskäytössä ja yhteismiehistöllä toimivaa huoltoalusta (merten tavaratalo) joilta kaikki maat saisivat vuorollaan huoltopalveluja olipa kyseessä harjoitus tai tositoimi missä päin maailmsaa tahansa. https://c8.alamy.com/comp/HMC4DR/sea-of-japan-nov-16-2016-the-forward-deployed-arleigh-burke-class-HMC4DR.jpg
- Anonyymi
Mahtaako suomalaiset alukset olla edes yhteensopivia merellä tapahtuvaan huoltotäydennykseen? Löytyykö vaijerilaitteita ja tankkausletkujen liitäntöjä sellaisista paikoista että laivan liikkuessa voidaan tehdä tankkaus?
Underway Replenishment Of A Nuclear Aircraft Carrier (1080p)
https://www.youtube.com/watch?v=eRay8ysTg44 - Anonyymi
Onko mikään ihme? Suomi on ittenäistetty jouskarin kuussa, tulikäärmeen vuonna. Käärme hakee tosiasioita, ja jouskari on tulielementti (huono puoli mm. liioittelu ja höyrypäisyys).
Jousimies ryntää polkupyörällä rannalle aiheuttaen hiekan lennon ihmisten päälle ja hyppää laiturilta pää edellä (miettimättä kivikoita) niin, että polkupyörä meinasi tulla mukana.
Pluto ravussa (1913-1938...)
Mysteerit vedessä (titanic), uudistukset veteen liittyen, kansallismielisyys, turvallisuuden liioittelu, hyökkäävä aluepuolustus, äärimmäiset tunteet ristiriidassa, kotien ja perheiden rikkoutuminen, ww1, asuinalueiden erottelua, tieteen saavutusten käyttäminen nurkkakuntaisesti ja itsekkäästi omaa etua puolustaen, juurilta irti repiminen, vetäytyvyys (NL), Suomi itsenäistettiin, Venäjällä kansanmurhakatastrofi Leninin aikana.
Kuka sanoikaan: "On merkit auringossa, kuussa ja tähdissä..." - Anonyymi
Finnair on Suomen valtion omistama kansallinen lentoyhtiö.
Se että uskalletaanko lentokoneita lähettää kriisi alueille on taas toinen asia.
Koneen menettämisen riski on aina myös sota alueella suurempi.- Anonyymi
Juuri siksi emme tarvitse uusia hävittäjiä!
Finnair voi lentää Airbussilla tunnistuslentoja aivan hyvin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .794468Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503105Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631353091Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4002179Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2191296Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111203- 761197
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde301064- 631056
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että111983