Usein on nähty perinteistä kestomagneetti-dc-moottoria jarrutettavan oikosulkemalla se ja taajuusmuuttajan jarruvastusta, jolla rajoitetaan välipiirin jännitteen nousua.
Jotta jarruvastusta voi käyttää, eikö moottorityypin pidä omata kestomagneetit tai piirissä olla konkka?
Tarkoitan että jarruvastus/oikosulkeminen ei varmaan toimi epätahti- tai yleisvirtamoottorilla, jos piiriin ei jää kondensaattoria eikä kestomagneetteja?
Sähkömoottorin jarruttamisesta
19
1592
Vastaukset
- Anonyymi
Oikosulkumoottori saa magnetointivirtansa taajuusmuuttajasta. Ihan hyvin toimii jarruttaminen jarruvastuksella jos taajuusmuuttajassa on sellainen ominaisuus.
- Anonyymi
Juuri näin. Välipiirin konkat lainaa, moottorille loistehon. Kommutaattorillisessa DC-moottorissa kestomagneetit taas tekevät sähköenergian joka voidaan muuttaa lämmöksi oikosulkemalla moottori.
Kaveri kyseli voiko yleisvirtamoottorin pysäyttää jarruvastuksella/oikosulkemalla. Mielestäni ei voi ainakaan ilman konkkaa. Enkä ole varma auttaisiko kondensaattori, ehkä jos se olisi moottorin kanssa sarjassa.. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juuri näin. Välipiirin konkat lainaa, moottorille loistehon. Kommutaattorillisessa DC-moottorissa kestomagneetit taas tekevät sähköenergian joka voidaan muuttaa lämmöksi oikosulkemalla moottori.
Kaveri kyseli voiko yleisvirtamoottorin pysäyttää jarruvastuksella/oikosulkemalla. Mielestäni ei voi ainakaan ilman konkkaa. Enkä ole varma auttaisiko kondensaattori, ehkä jos se olisi moottorin kanssa sarjassa..Kyllä kommutaattorikoneita on aikoinaan käytetty generaattoreina. Yleensä ne heräävät henkiin ihan itsestään remanenssivuon avulla. Vamaan kannattaa tutustua johonkin vanhaan sähkötekniikan oppi- tai käsikirjaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä kommutaattorikoneita on aikoinaan käytetty generaattoreina. Yleensä ne heräävät henkiin ihan itsestään remanenssivuon avulla. Vamaan kannattaa tutustua johonkin vanhaan sähkötekniikan oppi- tai käsikirjaan.
Vanhoissa raitiovaunuissa sähköinen jarrutus vastukseen oli ihan normaalia. Jarruvastuksena käytettiin samaa vastusta kuin ajossa nopeudensäätöön.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä kommutaattorikoneita on aikoinaan käytetty generaattoreina. Yleensä ne heräävät henkiin ihan itsestään remanenssivuon avulla. Vamaan kannattaa tutustua johonkin vanhaan sähkötekniikan oppi- tai käsikirjaan.
Kommutaattorikoneessa on silti mahdollista olla kestomagneetit, sen sijaan yleisvirtamoottorissa ei ole kestomagneetteja vaikka on kommutaattori. Pitäisikö sinun selvittää itsellesi sieltä oppikirjasta mikä ero on kommutaattorillisella kestomagneettimoottorilla ja kommutaattorillisella yleisvirtamoottorilla?
Saako siis sinusta yleisvirtamoottoria käytettyä nimellistehoaan tuottavana generaattorina ilman että piirissä on kondensaattoria? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kommutaattorikoneessa on silti mahdollista olla kestomagneetit, sen sijaan yleisvirtamoottorissa ei ole kestomagneetteja vaikka on kommutaattori. Pitäisikö sinun selvittää itsellesi sieltä oppikirjasta mikä ero on kommutaattorillisella kestomagneettimoottorilla ja kommutaattorillisella yleisvirtamoottorilla?
Saako siis sinusta yleisvirtamoottoria käytettyä nimellistehoaan tuottavana generaattorina ilman että piirissä on kondensaattoria?Yleisvirtamoottoria voi aivan hyvin käyttää tasavirtageneraattorina. Eikä tarvita mitään erilllistä kestomagneettia eikä kondensaattoria.
Varmaan sinun kannattaisi perehtyä sähkövoimatekniikan alkeisiin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yleisvirtamoottoria voi aivan hyvin käyttää tasavirtageneraattorina. Eikä tarvita mitään erilllistä kestomagneettia eikä kondensaattoria.
Varmaan sinun kannattaisi perehtyä sähkövoimatekniikan alkeisiin.No tämä suolisto onkin lostava paikka siihen perehtymiseen...
Tuottaako yleisvirtamoottori generaattorina tasasuunnattua vai vaihtovirtaa kun moottorikäytössä sille kelpaa yhtä lailla molemmat?
Miksi oikosulkumoottori sitten tarvitsee toimiakseen generaattorina ne kondensaattorit, vaikka olisi pienellä kestomagneetilla varmistettu remanenssi? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No tämä suolisto onkin lostava paikka siihen perehtymiseen...
Tuottaako yleisvirtamoottori generaattorina tasasuunnattua vai vaihtovirtaa kun moottorikäytössä sille kelpaa yhtä lailla molemmat?
Miksi oikosulkumoottori sitten tarvitsee toimiakseen generaattorina ne kondensaattorit, vaikka olisi pienellä kestomagneetilla varmistettu remanenssi?Oikosukumoottri toimiakseen generaattorina tarvitsee ne molemmat, kondensaattorit ja pienen remanessin herätäkseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oikosukumoottri toimiakseen generaattorina tarvitsee ne molemmat, kondensaattorit ja pienen remanessin herätäkseen.
"ne molemmat kondensaattorit" Viittaatko kahteen kondensaattoriin? Sellainkin kytkentä on minulle täys mysteeri... Kolmella olen aina nähnyt:
http://www.elepal.fi/antennit/moottori/generator.html
Mutta ok. Vaikea käsittää miksi yleisvirtamoottori ei tarvitse konkkaa energiavarastoksi toisin kuin muut moottorityypit, jossa on sisällä pelkkää rautaa ja kuparia.
Pitää kokeilla pyörittää kulmahiomakonetta ulkopuolisella energialla ensi kerralla, kun käyn verstaallani. Näillä duunin koneilla tuskin voi kokeilla kun on joku esto, että ei lähde pyörimään jos kytkin on jäänyt on-asentoon ennen verkkoliitäntäjohdon kytkentää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No tämä suolisto onkin lostava paikka siihen perehtymiseen...
Tuottaako yleisvirtamoottori generaattorina tasasuunnattua vai vaihtovirtaa kun moottorikäytössä sille kelpaa yhtä lailla molemmat?
Miksi oikosulkumoottori sitten tarvitsee toimiakseen generaattorina ne kondensaattorit, vaikka olisi pienellä kestomagneetilla varmistettu remanenssi?Kommutaattorimoottori tuottaa tasavirtaa kun sitä pyöritetään ja ihan ilman mitään kondensaattoria tai tasasuuntaajaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"ne molemmat kondensaattorit" Viittaatko kahteen kondensaattoriin? Sellainkin kytkentä on minulle täys mysteeri... Kolmella olen aina nähnyt:
http://www.elepal.fi/antennit/moottori/generator.html
Mutta ok. Vaikea käsittää miksi yleisvirtamoottori ei tarvitse konkkaa energiavarastoksi toisin kuin muut moottorityypit, jossa on sisällä pelkkää rautaa ja kuparia.
Pitää kokeilla pyörittää kulmahiomakonetta ulkopuolisella energialla ensi kerralla, kun käyn verstaallani. Näillä duunin koneilla tuskin voi kokeilla kun on joku esto, että ei lähde pyörimään jos kytkin on jäänyt on-asentoon ennen verkkoliitäntäjohdon kytkentää.Ei oikosulkugeneraattori tarvitse mitään energiavarastoa. Kondensaattorit tarvitaan magnetointivirran tuottamiseen. Käämitys on induktiivinen joten magnetointiin tarvitaan kondensaattorista saatava kapasitiivien virta.
Tasavirtageneraattori ei kondensaattoreista tajua hölkäsen pöläystä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei oikosulkugeneraattori tarvitse mitään energiavarastoa. Kondensaattorit tarvitaan magnetointivirran tuottamiseen. Käämitys on induktiivinen joten magnetointiin tarvitaan kondensaattorista saatava kapasitiivien virta.
Tasavirtageneraattori ei kondensaattoreista tajua hölkäsen pöläystä.Pitää tosiaan käydä lähipäivinä kaatopaikallani, että saan yleisvirtamoottorin käsiini ja pääsen tyyppailemaan sitä, vaikka sorvissa.
Yleisvirtamoottori toimii yhtä lailla niin vaihto- kuin tasavirrallakin, mutta generaattorikäytössä siis se tuottaa omalla kytkennällään automaattisesti tasavirtaa?
Tuokin on vähän vaikea käsittää miksi ero tulee siitä, että yleisvirtamoottori ei tarvitse konkkia koska se on tasavirtagengu. Kommutaattorihan vain pyöräyttää napaisuuden aina samaan suuntaan, jos teho otetaan ulos roottorin puolelta.
Sen verran ymmärrän, että yleisvirtamoottorin sarjakytkentä muuttamalla vierasmagnetoiduksi, toimii kuten auton laturi. Mutta jos lataavasta laturista poistetaan lennossa akku ja samoin piiristä kaikki muukin kapasitanssi, en ole enää varma jääkö se tuottamaan sähköä? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pitää tosiaan käydä lähipäivinä kaatopaikallani, että saan yleisvirtamoottorin käsiini ja pääsen tyyppailemaan sitä, vaikka sorvissa.
Yleisvirtamoottori toimii yhtä lailla niin vaihto- kuin tasavirrallakin, mutta generaattorikäytössä siis se tuottaa omalla kytkennällään automaattisesti tasavirtaa?
Tuokin on vähän vaikea käsittää miksi ero tulee siitä, että yleisvirtamoottori ei tarvitse konkkia koska se on tasavirtagengu. Kommutaattorihan vain pyöräyttää napaisuuden aina samaan suuntaan, jos teho otetaan ulos roottorin puolelta.
Sen verran ymmärrän, että yleisvirtamoottorin sarjakytkentä muuttamalla vierasmagnetoiduksi, toimii kuten auton laturi. Mutta jos lataavasta laturista poistetaan lennossa akku ja samoin piiristä kaikki muukin kapasitanssi, en ole enää varma jääkö se tuottamaan sähköä?Ota käsille kolme porakonetta ja kytke kaksi konetta istukoistaan yhteen jollain rautatangon pätkällä. Sitten liität kolmannen porakoneen pistotulpistaan yhteen geraattorina toimivaan porakoneeseen. Kun ensimmäsellä koneella pyörittää toista konetta, pitäisi kolmannen koneen käynnistyä normaalisti omasta kytkimestään. Sen keskimmäisen generaattoriporakoneen kytkimen ehkä pitää olla ilman tyristorisäätöä olevaa mallia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pitää tosiaan käydä lähipäivinä kaatopaikallani, että saan yleisvirtamoottorin käsiini ja pääsen tyyppailemaan sitä, vaikka sorvissa.
Yleisvirtamoottori toimii yhtä lailla niin vaihto- kuin tasavirrallakin, mutta generaattorikäytössä siis se tuottaa omalla kytkennällään automaattisesti tasavirtaa?
Tuokin on vähän vaikea käsittää miksi ero tulee siitä, että yleisvirtamoottori ei tarvitse konkkia koska se on tasavirtagengu. Kommutaattorihan vain pyöräyttää napaisuuden aina samaan suuntaan, jos teho otetaan ulos roottorin puolelta.
Sen verran ymmärrän, että yleisvirtamoottorin sarjakytkentä muuttamalla vierasmagnetoiduksi, toimii kuten auton laturi. Mutta jos lataavasta laturista poistetaan lennossa akku ja samoin piiristä kaikki muukin kapasitanssi, en ole enää varma jääkö se tuottamaan sähköä?Tuolla vanhanaikaisen raitiovaunun periaatteellinen kytkentä:
https://aijaa.com/Y46TU9
Moottorit ovat aivan samanlaiset sarjamoottorit kuin käsiporassa tai kulmahiomakoneessa. Eipä ole kytkennässä ensimmäistäkään kondensaattoria eikä erillistä kestomagneettia.
Generaattori herää remanenssimagnetismilla ja magnetoituu sen jälkeen kuormitusvastuksen kautta kiertävällä virralla.
Systeemissä on kaksi moottoria. Jarrutuksessa niiden magneetit kytketään ristiin jolloin saadaan stabiilimpi toiminta mutta tuo ei toimintaperiaatetta muuta.
- Anonyymi
Jees, kiitoksia mestarit vaivannäöstä! Uskon kyllä, että se sitten toimi, siksihän kyselin koska tietoa ei ollut. Mutta en tosiaan millään Wurtin porakoneilla viitsi alkaa kokeilemaan koska testi suurella todennäköisyydellä menee pieleen juurikin ylimääräisen ohjauselektroniikan vaikutuksesta.
Tämä on hyvä:
https://aijaa.com/BvBfZq
hiontalaikka kiinni ja nauhahiomakoneesta vauhtia, verkkoliitäntäjohto kolmeosaiseen haaroitusjatkojohtoon, toiseen vapaaseen rasiaan hehkulankaroikka ja kolmanteen yleismittari
Ap - Anonyymi
Noniin. Nyt kokeilin nauhahiomakoneesta tuota laikkakonetta 40W E14 kynttilälamppuun. Ei lamppu palanut. Ilman lamppua tai muuta kuormaa sain yleismittarin näytölle 2.8VDC ja 0.5VAC. Hieman hiljempaa se nauhasta pyöri kuin verkkovirralla mutta ihan kunnolla kuitenkin. Ja jonkun aikaa pyöri vielä massaan varastoituneella energialla, kun otti laikan irti nauhasta, siinä näki kuinka jännite laski tasaisesti tuosta 2.8V ->0V eli kytkentä kunnossa?
Miksi se ei toimi?- Anonyymi
Jos ei tehoja lähde niin magnetointivirta on liian pieni. Sarjageneraattorin lähtöjännite ja virta riippuvat hyvin vahvasti kuormitusvastuksesta. Kokeile seuraavaksi oikosulkua ja mittaa siitä virta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos ei tehoja lähde niin magnetointivirta on liian pieni. Sarjageneraattorin lähtöjännite ja virta riippuvat hyvin vahvasti kuormitusvastuksesta. Kokeile seuraavaksi oikosulkua ja mittaa siitä virta.
Ja varmemmaksi vakuudeksi, kytkee moottorin ensin tasajännitteeseen että remanenssia kenttään varmasti jää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja varmemmaksi vakuudeksi, kytkee moottorin ensin tasajännitteeseen että remanenssia kenttään varmasti jää.
Menee tutkimustyöt arkipäiville mutta tuota tasavirralla magnetoimista en vielä kokeilutkaan.. Laikkakoneesta on kaikki ohjauselektroniikka poistettu, joten sehän lähtisi jopa pyörimään riittävällä jännitteellä, esimagnetointiin riittää varmaan 12V.
Kokeilin pyörittää molempiin suuntiin mutta ei muutosta, laikan kiristysmutteri vain aukesi. Joka tapauksessa yleisvirtamoottori toimii generaattorina ja ilmeisesti noin 24V polttimolla on parhaat saumat onnistua, jos moottorin nimellisjännite on 220V
https://www.youtube.com/watch?v=5_CyfJYhGfc
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6315250Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?273294HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa2672410- 1281743
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1271463Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon3641402Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E101203- 121115
Onko PS kaaoksessa?
Kuinka pahasti kulissit heiluu? Tulenarka aihe? Kyllähän vaalitappio toisensa jälkeen on vakava paikka, mutta jospa P76942- 115905