Sähkömoottorin jarruttamisesta

Anonyymi

Usein on nähty perinteistä kestomagneetti-dc-moottoria jarrutettavan oikosulkemalla se ja taajuusmuuttajan jarruvastusta, jolla rajoitetaan välipiirin jännitteen nousua.

Jotta jarruvastusta voi käyttää, eikö moottorityypin pidä omata kestomagneetit tai piirissä olla konkka?

Tarkoitan että jarruvastus/oikosulkeminen ei varmaan toimi epätahti- tai yleisvirtamoottorilla, jos piiriin ei jää kondensaattoria eikä kestomagneetteja?

19

1637

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Oikosulkumoottori saa magnetointivirtansa taajuusmuuttajasta. Ihan hyvin toimii jarruttaminen jarruvastuksella jos taajuusmuuttajassa on sellainen ominaisuus.

      • Anonyymi

        Juuri näin. Välipiirin konkat lainaa, moottorille loistehon. Kommutaattorillisessa DC-moottorissa kestomagneetit taas tekevät sähköenergian joka voidaan muuttaa lämmöksi oikosulkemalla moottori.

        Kaveri kyseli voiko yleisvirtamoottorin pysäyttää jarruvastuksella/oikosulkemalla. Mielestäni ei voi ainakaan ilman konkkaa. Enkä ole varma auttaisiko kondensaattori, ehkä jos se olisi moottorin kanssa sarjassa..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin. Välipiirin konkat lainaa, moottorille loistehon. Kommutaattorillisessa DC-moottorissa kestomagneetit taas tekevät sähköenergian joka voidaan muuttaa lämmöksi oikosulkemalla moottori.

        Kaveri kyseli voiko yleisvirtamoottorin pysäyttää jarruvastuksella/oikosulkemalla. Mielestäni ei voi ainakaan ilman konkkaa. Enkä ole varma auttaisiko kondensaattori, ehkä jos se olisi moottorin kanssa sarjassa..

        Kyllä kommutaattorikoneita on aikoinaan käytetty generaattoreina. Yleensä ne heräävät henkiin ihan itsestään remanenssivuon avulla. Vamaan kannattaa tutustua johonkin vanhaan sähkötekniikan oppi- tai käsikirjaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä kommutaattorikoneita on aikoinaan käytetty generaattoreina. Yleensä ne heräävät henkiin ihan itsestään remanenssivuon avulla. Vamaan kannattaa tutustua johonkin vanhaan sähkötekniikan oppi- tai käsikirjaan.

        Vanhoissa raitiovaunuissa sähköinen jarrutus vastukseen oli ihan normaalia. Jarruvastuksena käytettiin samaa vastusta kuin ajossa nopeudensäätöön.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä kommutaattorikoneita on aikoinaan käytetty generaattoreina. Yleensä ne heräävät henkiin ihan itsestään remanenssivuon avulla. Vamaan kannattaa tutustua johonkin vanhaan sähkötekniikan oppi- tai käsikirjaan.

        Kommutaattorikoneessa on silti mahdollista olla kestomagneetit, sen sijaan yleisvirtamoottorissa ei ole kestomagneetteja vaikka on kommutaattori. Pitäisikö sinun selvittää itsellesi sieltä oppikirjasta mikä ero on kommutaattorillisella kestomagneettimoottorilla ja kommutaattorillisella yleisvirtamoottorilla?

        Saako siis sinusta yleisvirtamoottoria käytettyä nimellistehoaan tuottavana generaattorina ilman että piirissä on kondensaattoria?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kommutaattorikoneessa on silti mahdollista olla kestomagneetit, sen sijaan yleisvirtamoottorissa ei ole kestomagneetteja vaikka on kommutaattori. Pitäisikö sinun selvittää itsellesi sieltä oppikirjasta mikä ero on kommutaattorillisella kestomagneettimoottorilla ja kommutaattorillisella yleisvirtamoottorilla?

        Saako siis sinusta yleisvirtamoottoria käytettyä nimellistehoaan tuottavana generaattorina ilman että piirissä on kondensaattoria?

        Yleisvirtamoottoria voi aivan hyvin käyttää tasavirtageneraattorina. Eikä tarvita mitään erilllistä kestomagneettia eikä kondensaattoria.
        Varmaan sinun kannattaisi perehtyä sähkövoimatekniikan alkeisiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yleisvirtamoottoria voi aivan hyvin käyttää tasavirtageneraattorina. Eikä tarvita mitään erilllistä kestomagneettia eikä kondensaattoria.
        Varmaan sinun kannattaisi perehtyä sähkövoimatekniikan alkeisiin.

        No tämä suolisto onkin lostava paikka siihen perehtymiseen...

        Tuottaako yleisvirtamoottori generaattorina tasasuunnattua vai vaihtovirtaa kun moottorikäytössä sille kelpaa yhtä lailla molemmat?

        Miksi oikosulkumoottori sitten tarvitsee toimiakseen generaattorina ne kondensaattorit, vaikka olisi pienellä kestomagneetilla varmistettu remanenssi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No tämä suolisto onkin lostava paikka siihen perehtymiseen...

        Tuottaako yleisvirtamoottori generaattorina tasasuunnattua vai vaihtovirtaa kun moottorikäytössä sille kelpaa yhtä lailla molemmat?

        Miksi oikosulkumoottori sitten tarvitsee toimiakseen generaattorina ne kondensaattorit, vaikka olisi pienellä kestomagneetilla varmistettu remanenssi?

        Oikosukumoottri toimiakseen generaattorina tarvitsee ne molemmat, kondensaattorit ja pienen remanessin herätäkseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikosukumoottri toimiakseen generaattorina tarvitsee ne molemmat, kondensaattorit ja pienen remanessin herätäkseen.

        "ne molemmat kondensaattorit" Viittaatko kahteen kondensaattoriin? Sellainkin kytkentä on minulle täys mysteeri... Kolmella olen aina nähnyt:

        http://www.elepal.fi/antennit/moottori/generator.html

        Mutta ok. Vaikea käsittää miksi yleisvirtamoottori ei tarvitse konkkaa energiavarastoksi toisin kuin muut moottorityypit, jossa on sisällä pelkkää rautaa ja kuparia.

        Pitää kokeilla pyörittää kulmahiomakonetta ulkopuolisella energialla ensi kerralla, kun käyn verstaallani. Näillä duunin koneilla tuskin voi kokeilla kun on joku esto, että ei lähde pyörimään jos kytkin on jäänyt on-asentoon ennen verkkoliitäntäjohdon kytkentää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No tämä suolisto onkin lostava paikka siihen perehtymiseen...

        Tuottaako yleisvirtamoottori generaattorina tasasuunnattua vai vaihtovirtaa kun moottorikäytössä sille kelpaa yhtä lailla molemmat?

        Miksi oikosulkumoottori sitten tarvitsee toimiakseen generaattorina ne kondensaattorit, vaikka olisi pienellä kestomagneetilla varmistettu remanenssi?

        Kommutaattorimoottori tuottaa tasavirtaa kun sitä pyöritetään ja ihan ilman mitään kondensaattoria tai tasasuuntaajaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "ne molemmat kondensaattorit" Viittaatko kahteen kondensaattoriin? Sellainkin kytkentä on minulle täys mysteeri... Kolmella olen aina nähnyt:

        http://www.elepal.fi/antennit/moottori/generator.html

        Mutta ok. Vaikea käsittää miksi yleisvirtamoottori ei tarvitse konkkaa energiavarastoksi toisin kuin muut moottorityypit, jossa on sisällä pelkkää rautaa ja kuparia.

        Pitää kokeilla pyörittää kulmahiomakonetta ulkopuolisella energialla ensi kerralla, kun käyn verstaallani. Näillä duunin koneilla tuskin voi kokeilla kun on joku esto, että ei lähde pyörimään jos kytkin on jäänyt on-asentoon ennen verkkoliitäntäjohdon kytkentää.

        Ei oikosulkugeneraattori tarvitse mitään energiavarastoa. Kondensaattorit tarvitaan magnetointivirran tuottamiseen. Käämitys on induktiivinen joten magnetointiin tarvitaan kondensaattorista saatava kapasitiivien virta.
        Tasavirtageneraattori ei kondensaattoreista tajua hölkäsen pöläystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei oikosulkugeneraattori tarvitse mitään energiavarastoa. Kondensaattorit tarvitaan magnetointivirran tuottamiseen. Käämitys on induktiivinen joten magnetointiin tarvitaan kondensaattorista saatava kapasitiivien virta.
        Tasavirtageneraattori ei kondensaattoreista tajua hölkäsen pöläystä.

        Pitää tosiaan käydä lähipäivinä kaatopaikallani, että saan yleisvirtamoottorin käsiini ja pääsen tyyppailemaan sitä, vaikka sorvissa.

        Yleisvirtamoottori toimii yhtä lailla niin vaihto- kuin tasavirrallakin, mutta generaattorikäytössä siis se tuottaa omalla kytkennällään automaattisesti tasavirtaa?

        Tuokin on vähän vaikea käsittää miksi ero tulee siitä, että yleisvirtamoottori ei tarvitse konkkia koska se on tasavirtagengu. Kommutaattorihan vain pyöräyttää napaisuuden aina samaan suuntaan, jos teho otetaan ulos roottorin puolelta.

        Sen verran ymmärrän, että yleisvirtamoottorin sarjakytkentä muuttamalla vierasmagnetoiduksi, toimii kuten auton laturi. Mutta jos lataavasta laturista poistetaan lennossa akku ja samoin piiristä kaikki muukin kapasitanssi, en ole enää varma jääkö se tuottamaan sähköä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitää tosiaan käydä lähipäivinä kaatopaikallani, että saan yleisvirtamoottorin käsiini ja pääsen tyyppailemaan sitä, vaikka sorvissa.

        Yleisvirtamoottori toimii yhtä lailla niin vaihto- kuin tasavirrallakin, mutta generaattorikäytössä siis se tuottaa omalla kytkennällään automaattisesti tasavirtaa?

        Tuokin on vähän vaikea käsittää miksi ero tulee siitä, että yleisvirtamoottori ei tarvitse konkkia koska se on tasavirtagengu. Kommutaattorihan vain pyöräyttää napaisuuden aina samaan suuntaan, jos teho otetaan ulos roottorin puolelta.

        Sen verran ymmärrän, että yleisvirtamoottorin sarjakytkentä muuttamalla vierasmagnetoiduksi, toimii kuten auton laturi. Mutta jos lataavasta laturista poistetaan lennossa akku ja samoin piiristä kaikki muukin kapasitanssi, en ole enää varma jääkö se tuottamaan sähköä?

        Ota käsille kolme porakonetta ja kytke kaksi konetta istukoistaan yhteen jollain rautatangon pätkällä. Sitten liität kolmannen porakoneen pistotulpistaan yhteen geraattorina toimivaan porakoneeseen. Kun ensimmäsellä koneella pyörittää toista konetta, pitäisi kolmannen koneen käynnistyä normaalisti omasta kytkimestään. Sen keskimmäisen generaattoriporakoneen kytkimen ehkä pitää olla ilman tyristorisäätöä olevaa mallia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitää tosiaan käydä lähipäivinä kaatopaikallani, että saan yleisvirtamoottorin käsiini ja pääsen tyyppailemaan sitä, vaikka sorvissa.

        Yleisvirtamoottori toimii yhtä lailla niin vaihto- kuin tasavirrallakin, mutta generaattorikäytössä siis se tuottaa omalla kytkennällään automaattisesti tasavirtaa?

        Tuokin on vähän vaikea käsittää miksi ero tulee siitä, että yleisvirtamoottori ei tarvitse konkkia koska se on tasavirtagengu. Kommutaattorihan vain pyöräyttää napaisuuden aina samaan suuntaan, jos teho otetaan ulos roottorin puolelta.

        Sen verran ymmärrän, että yleisvirtamoottorin sarjakytkentä muuttamalla vierasmagnetoiduksi, toimii kuten auton laturi. Mutta jos lataavasta laturista poistetaan lennossa akku ja samoin piiristä kaikki muukin kapasitanssi, en ole enää varma jääkö se tuottamaan sähköä?

        Tuolla vanhanaikaisen raitiovaunun periaatteellinen kytkentä:
        https://aijaa.com/Y46TU9

        Moottorit ovat aivan samanlaiset sarjamoottorit kuin käsiporassa tai kulmahiomakoneessa. Eipä ole kytkennässä ensimmäistäkään kondensaattoria eikä erillistä kestomagneettia.
        Generaattori herää remanenssimagnetismilla ja magnetoituu sen jälkeen kuormitusvastuksen kautta kiertävällä virralla.
        Systeemissä on kaksi moottoria. Jarrutuksessa niiden magneetit kytketään ristiin jolloin saadaan stabiilimpi toiminta mutta tuo ei toimintaperiaatetta muuta.


    • Anonyymi

      Jees, kiitoksia mestarit vaivannäöstä! Uskon kyllä, että se sitten toimi, siksihän kyselin koska tietoa ei ollut. Mutta en tosiaan millään Wurtin porakoneilla viitsi alkaa kokeilemaan koska testi suurella todennäköisyydellä menee pieleen juurikin ylimääräisen ohjauselektroniikan vaikutuksesta.

      Tämä on hyvä:
      https://aijaa.com/BvBfZq

      hiontalaikka kiinni ja nauhahiomakoneesta vauhtia, verkkoliitäntäjohto kolmeosaiseen haaroitusjatkojohtoon, toiseen vapaaseen rasiaan hehkulankaroikka ja kolmanteen yleismittari

      Ap

    • Anonyymi

      Noniin. Nyt kokeilin nauhahiomakoneesta tuota laikkakonetta 40W E14 kynttilälamppuun. Ei lamppu palanut. Ilman lamppua tai muuta kuormaa sain yleismittarin näytölle 2.8VDC ja 0.5VAC. Hieman hiljempaa se nauhasta pyöri kuin verkkovirralla mutta ihan kunnolla kuitenkin. Ja jonkun aikaa pyöri vielä massaan varastoituneella energialla, kun otti laikan irti nauhasta, siinä näki kuinka jännite laski tasaisesti tuosta 2.8V ->0V eli kytkentä kunnossa?

      Miksi se ei toimi?

      • Anonyymi

        Jos ei tehoja lähde niin magnetointivirta on liian pieni. Sarjageneraattorin lähtöjännite ja virta riippuvat hyvin vahvasti kuormitusvastuksesta. Kokeile seuraavaksi oikosulkua ja mittaa siitä virta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ei tehoja lähde niin magnetointivirta on liian pieni. Sarjageneraattorin lähtöjännite ja virta riippuvat hyvin vahvasti kuormitusvastuksesta. Kokeile seuraavaksi oikosulkua ja mittaa siitä virta.

        Ja varmemmaksi vakuudeksi, kytkee moottorin ensin tasajännitteeseen että remanenssia kenttään varmasti jää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja varmemmaksi vakuudeksi, kytkee moottorin ensin tasajännitteeseen että remanenssia kenttään varmasti jää.

        Menee tutkimustyöt arkipäiville mutta tuota tasavirralla magnetoimista en vielä kokeilutkaan.. Laikkakoneesta on kaikki ohjauselektroniikka poistettu, joten sehän lähtisi jopa pyörimään riittävällä jännitteellä, esimagnetointiin riittää varmaan 12V.

        Kokeilin pyörittää molempiin suuntiin mutta ei muutosta, laikan kiristysmutteri vain aukesi. Joka tapauksessa yleisvirtamoottori toimii generaattorina ja ilmeisesti noin 24V polttimolla on parhaat saumat onnistua, jos moottorin nimellisjännite on 220V
        https://www.youtube.com/watch?v=5_CyfJYhGfc


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ootko nainen noin mustis musta

      Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      73
      4396
    2. Sen kerran kun siellä käyn

      Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      33
      2501
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

      Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      40
      2314
    4. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      20
      1807
    5. Kauan säkin jaksoit

      Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      1672
    6. Miksi kaipaat

      Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      25
      1542
    7. Sä olet nainen kuuluisa..

      ..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      81
      1536
    8. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

      Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      1331
    9. Mietin tässä T....

      Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..
      Suhteet
      22
      1243
    10. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      90
      1145
    Aihe